„Kardinaal Alfrink slaagde erin te veranderen" Het andere Bethlehem: kerk in joodse kibboets £cidóc0ou/tatt GEESTELITK LEVEN/OPINIE E^idóc Soutuut kerk wereld Palestijns gezinde mgr. Capucci in hongerstaking AVONDWAKE IN ST. CATHARINAKERK Geweld in Israël weer Wolkenvelden. WOENSDAG 23 DECEMBER 1987 PAG1 - Paus schrijft nieuwe encycliek over sociale leer VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft dinsdag aangekondigd een nieuwe encycliek over de sociale leer van de Rooms-Katholieke kerk te gaan schrijven. Het document wordt een vervolg op de encycliek 'Populorum progressio' (ontwikkeling van mensen), waarin paus Paulus VI de verhou ding tussen de industrielanden en de Derde Wereld behandel de. Het was een van de belangrijkste documenten uit zijn vijf tien durende pausschap. De paus deed de toezegging in zijn traditionele toespraak tot de curie vlak voor de kerstdagen. Hij maakte niet duidelijk wan neer het document is te verwachten. De paus heeft sinds 1978, toen hij paus werd al zes encyclieken geschreven. Hervormden buigen zich over werkloosheid in kerk UTRECHT In de Nederlandse Hervormde Kerk is een com missie ingesteld die de werkloosheid in de kerk gaat onderzoe ken en aanbevelingen moet aandragen voor de oplossing van dit steeds groter wordende probleem. In hoeverre is het Samen op Weg-proces met de Gereformeerde Kerken in Nederland van invloed op de werkgelegenheid en hebben de gemeenten gezien het dalend ledental van de kerk straks nog wel genoeg geld om predikanten aan te stellen, zo wordt gevraagd. Ook zal ze zich bezig houden met het aantal emeriti dat bijstand ver leent in het pastoraat. Een advies aan hen het kalmer werd door de predikantenbond afgeketst. Zo'n vijftig jonge predi kanten kunnen geen werk vinden in de hervormde kerk. Denken maakt jong. Want denken doet twijfelen. En twijfel plaatst ons telkens weer aan het begin van ons leven. Mgr. Hllarion Capucci ROME/DEN HAAG De voormalige Grieks- katholieke aartsbisschop van Jeruzalem, Hilarion Capucci, is in Vaticaan stad in hongerstaking ge gaan uit solidariteit met de strijd van de Palestij- nen in de door Israël be zette gebieden. Dit heeft het informatiebu reau van de Palestijnse Be vrijdingsorganisatie PLO in Den Haag dinsdag gemeld. De nu 65-jarige Hilarion Ca pucci kwam in 1974 in het nieuws toen hij door een rechtbank in Israël tot twaalf jaar gevangenisstraf werd veroordeeld wegens wapen smokkel voor de PLO. Drie jaar later werd hij na een langdurige hongerstaking waarbij hij 36 kilo gewicht verloor, vrijgelaten na onder handelingen tussen de paus en de Israëlische regering. Voorwaarde was dat Capucci nooit meer voet in het Mid den-Oosten zou zetten. In 1980 ging Capucci op eigen houtie naar Teheran voor een bezoek aan de gijzelaars in de Amerikaanse ambassa de. Het kantoor van de Pale stijnse Bevrijdingsorganisatie in Den Haag heeft zich in een open brief tot de „chris telijke gemeenschap" in Ne derland gewend. De Neder landse christenen wordt ge vraagd in deze dagen „waar in wij als christenen de ge boorte van Jezus Christus ge denken als een bron van hoop voor een leefbaarder en menselijker wereld het onop houdelijke lilden van het Palestijnse volk voor ogen te houden. Vandaag wordt door Palestij- nen een petitie aangeboden bij het Internationale Hof van Justitie tegen schendin gen van onder meer de Inter nationale Conventie van Ge- nève in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever. UTRECHT „Ik heb me laten vertellen dat kardinaal Alfrink heen ging met een knipoogje. Dat kan een bemoedi ging zijn geweest. Een te ken van vertrouwen: het komt allemaal best te recht Dat merkte de oud-deken van Apeldoorn, J.E.H. van Renswoude, gisteravond op in zijn preek tijdens de avondwake voor kardinaal Alfrink in de drukbezette Catharinakathedraal. Van Renswoude is lid van de priesterraad van het aartsbis dom Utrecht en oud-lid van het kapittel. In de avondwa ke gingen met oud-deken Van Renswoude kardinaal Simonis en deken Van het Erve van Enschede voor. In de uitvaartdienst die van middag gehouden werd gin gen voor kardinaal J.G.M. Willebrands, oud-aartsbis schop van Utrecht, kardinaal A.J. Simonis, bisschop H.C.A. Ernst van Breda, vicaris-ge neraal A.J. Vermeulen, de hulpbisschoppen J. A. de Kok en J.B., Niënhaus en bisschoppelijk vicaris mgr. P.A.G. Rentinck van Utrecht. In de rouwstoet lie pen de celebranten en de misdienaars voorop, gevolgd door het het stoffelijk over schot, de kerkelijke gasten, de familie en de overige ge nodigden. Geestelijk testament Van Renswoude noemde Al frink gisteravond tijdens de avondwake een „werkelijk groot bisschop, die geschiede nis heeft gemaakt." Het „geestelijk testament" van kardinaal Alfrink lag vol gens hem in de woorden van de apostel Paulus in zijn brief aan de Filippenzen. "Als dan vermaning in Christus en liefdevolle bemoediging iets vermogen, als gemeenschap van Geest, als hartelijkheid en mededogen u iets zeggen, maakt dan mijn vreugde vol komen door uw eenheid van denken, uw eenheid in de liefde, uw saamhorigheid en eensgezindheid. Geeft niet toe aan partijzucht en ijdel- heid, maar acht in ootmoed Tijdens de dodenwake die gisteravond in de Sint Catharinakerk voor mgr. Alfrink werd gehou den, ging kardinaal Simonis voor. FOTO: ANP te verwerven in het aartsbis dom, in katholiek Nederland, en in heel de wereld, bij ka tholieken en niet-katholie- de ander hoger dan u zelf. Laat niemand alleen zijn ei gen belangen behartigen, maar liever die van zijn naasten. Die gezindheid moet onder u heersen welke ook Christus Jezus bezielde." Van Renswoude memoreerde de opvolging van kardinaal de Jong door aartsbisschop Alfrink het bisdom „niet be paald stond te juichen, hoe wist naderhand populariteit als hiërarch op een nieuwe wijze te functioneren. Hij leerde open te staan voor een nieuwe wijze van gezagsui toefening, waarbij hij ook nog een keer de man bleef die hij was." De kardinaal kwam bovendien op voor de „eigenheid van de Neder landse katholieken, die hij beschouwde als een waarde volle bijdrage tot een wettige pluriformiteit in de wereld kerk". En zo werd Alfrink van de bisschop „onze bis schop", aldus Van Renswou de. Bedrijfsvoering In zijn preek schetste de oud deken een beeld van de kar dinaal van zijn seminarietijd, zijn benoeming tot hulpbis schop in 1951, vier jaar later tot bisschop en in 1960 tot kardinaal. Zowel Alfrink als zijn persoonlijke vriend paus Johannes XXIII waren vol gens Van Renswoude „be houdend van aard." Allerlei nieuwe initiatieven op het gebied van de „bedrijfsvoe ring" van het aartsbisdom en de kerkprovincie moesten bij kardinaal Alfrink worden „losgepeuterd", omdat ze bij hem „op een grote bedacht zaamheid, en vaak weinig enthousiasme stuitten". De kardinaal en paus Johannes XXIII vonden elkaar echter „in de rotsvaste overtuiging, dat een levende kerk niet mag stil staan. In die zin wa ren ze progressief." Tijdens de avondwake in Utrecht legden mevr. A. Kü- nen-van Himbergen en dhr. H. Luttikholt namens de Dio cesane Pastorale Raad Utrecht een krans bij de kist. De collecte, die tijdens de avondwake werd gehouden, zal worden bestemd voor de vorming van lekenkader in het aartsbisdom. Honderden gelovigen uit het aartsbisdom namen aan de plechtigheid deel. Na afloop van de avondwake trokken zij langs de baar van kardinaal Al frink, die omringd was door talrijke boeketten bloemen en kransen, waar zij een mo ment bleven staan om te bid den. Naast vele kransen van katholieke en kerkelijke in stellingen bevond zich een krans van prinses Juliana en prins Bernard. Meer dan vijf duizend mensen trokken gis teren langs de baar van mgr. Alfrink. Alle aandacht in de christelij ke wereld spitst zich in deze dagen voor kerstmis toe op het plaatsje Bethlehem in Ju- dea, ten zuiden van Jeruza lem. Daiar is de Geboortekerk, gebouwd over de grot waarin Jezus geboren zou zijn. Daar heen trekken duizenden pel grims en de naam is op de lip pen van predikanten en pries ters overal op de wereld. Maar er is in Israël nog een ander Bethlehem. Vanuit deze nederzetting Beth Lechem haGelilit in Galilea laat men ook een ander geluid horen. De theorie, die Ariel Dressier hier ontvouwt is als theorie niet geheel onbekend in theo logische kringen. „In de ge schiedschrijving is waarheid en overlevering met elkaar verweven geraakt", zegt hij om vervolgens zijn theorie te ontvouwen. „Van hieruit kun je Nazareth zien liggen", wijst hij over de heuvels. „Het is vrij zeker, dat de familie van Jezus in de omgeving van Nazareth ge woond heeft. In de tijd van de eerste tempel was ons Bethle hem de grootste stad uit de re gio en het is dat gebleven tot 400 a 500 na Chr. Nazareth was een klein dorp. Verhui zing was in die tijd niet zo ge makkelijk. Van keizer Augus tus moest ieder naar de stad van zijn familie. Het is logi scher dat voor inwoners van Nazareth dat Bethlehem in Galilea was in plaats van Bethlehem in Judea, nog ten zuiden van Jeruzalem. Voor een zwangere vrouw op een ezel was die tocht, zeker in die tijd bijna onoverkomelijk. Het is veel logischer dat zij naar deze omgeving trokken". Door teksten in het Nieuwe Testament voelt Ariel zich niet tegengesproken in zijn theorie. Van de vier evange listen zijn er twee, die niets over de geboorte van Jezus schrijven, terwijl de rapporta ge van de twee andere, Mat- theus en Lucas duidelijke ver schillen vertoont. Ariel houdt het in elk geval op zijn eigen dorp, dat een ge schiedenis van 3200 jaar heeft. Hoewel men in het Galilese Bethlehem eigenlijk nog met opgravingen moet beginnen, zijn er toch heel wat aanwij zingen uit dat verre verleden te vinden. Een oude korenmolen werd bloembak, een oliepers uit het begin van de christelijke jaar telling staat op de hoek van een weg, ruines van huizen laten duidelijk zien dat de ste nen meerdere malen gebruikt zijn. „Er zijn hier ook veel munten in de bodem gevon den", aldus Ariel „uit allerlei perioden". Bethlehem HageÜ- lit is nu een joodse nederzet ting waar vooral land- en tuinbouw wordt bedreven. In de geraniumkassen doen op dit moment ook twee Wage- ningse studenten een half jaar praktische ervaring op. Naast de overblijfselen uit de verre oudheid, bezit Bethle hem ook een monument uit een minder ver verleden. Midden in het dorp staat, evenals dat het geval is in de buurmosjav Waldheim, een kerk. Die in Bethlehem is weliswaar getooid met een menorah (joodse kandelaar), maar wie de kerk van Wald heim ziet waant zich in een Duits dorpje. Tempeliers Dat is niet zo vreemd. Bijna een halve eeuw lang woonden in dit deel van Galilea Duit sers. We schrijven 1868. Het Duitse Tempelgezelschap, na zaten van de Piëtisten, die voor hun godsdienstbeleving geen ceremonieel kennen en geen centraal gezag, ging het slecht in het Duitsland van vóór Bismarck. Er heerste hongersnood en de mensen richtten hun verwachtingen op de wederkomst van Chris tus. De leider van deze groep, Christiaan Hoffmann, meende dat deze wederkomst het bes te afgewacht kon worden in het land van de bijbel, Pales tina. Tussen de dertig en veertig jongeren vestigden zich in de zeventiger jaren van de vorige eeuw in het toen verlaten en lege land, in de buurt van Nazareth in Ga lilea. Velen stierven aan ma laria bij het droogleggen van de moerassen, ze werden be stolen door Arabieren, maar - de overlevenden zetten door. Er kwam een tweede groep, die zich vestigde op de Kar- mel bij Haifa, ze kochten hui zen in Jaffa en in 1873 vorm den zij in de wijk Refayim in Jeruzalem een aparte neder zetting. In 1906 werd de ver laten nederzetting Bethlehem betrokken, in 1907 buurdorp Waldheim. De Tempeliers hadden Duitse koeien meege nomen en dankzij hen kwam r Na de veeteelt in het toenmalige Palestina op gang. Thans is er meer dan één kibboets en mosjav waar koeien gehouden worden. In alle hotels en pen sions vindt men een variatie van kwark, yoghurt, melk en karnemelk. Ook bomen von den hun weg vanuit het bos rijke Würtemberg naar het kale Palestina. Het waren de Tempeliers, die de w aanlegden van Haifa naa zareth en van Haifa Akko. Hierover reed de eerste postkoets van Palestina, even eens een onderneming van de Tempeliers. Zij vestigden de eerste zeepindustrie en de eerste machinefabrieken, zij sloegen de eerste waterpom pen. „Maar het bleef een klei ne groep", aldus Ariel Dress ier, die inmiddels een hele bi bliotheek over dit onderwerp heeft opgebouwd. „Het waren geen zendelingen", meent hij zeker te weten, „maar ze- dachten wel: als Jezus terug komt /worden joden en isla mieten vanzelf christen". Het is een opvatting, die men in sommige christelijke kringen nog wel tegen komt. Internering In en na de eerste wereldoor log moesten de Duitsers het land verlaten, al mochten ze later terugkeren. In de derti ger jaren was er ook in Pales tina een „gouwleider", gebo ren in Haifa uit Duitse ouders, die probeerde de Hitler-idee in Palestina te verbreiden. In 1939 werden alle dienstplich tige jongere Duitsers naar Duitsland getransporteerd, de ouderen werden geinterneerd. De kerk van de Malthezers in het andere Bethlehem. FOTO: NAC De leeftijdgroep van 20-40 jaar werd gedeporteerd naar Australië, slechts een paar honderd bleven in het land achter, al had de Jewish Agency ze het liefst allemaal weg willen hebben. In 1948 werden Bethlehem en Wald heim bezet door de Haganah, de voorloper van het joodse leger. De laatste Duitsers wer den geinterneerd op Cyprus, vanwaar de meesten ook naar Australië vertrokken. „In Australië wonen nu nog ongeveer 1300 nazaten van de Palestijnse Tempeliers", aldus Ariel, „in de buurt van Stutt gart in de Duitse deelstaat Würtemberg is nog een kleine groepering van een paar hon derd mensen. Ze noemen zich niet meer „Tempelgezel schap", maar Vrije Christe nen' In Israel zijn nog twee kerk hoven van de Tempeliers te vinden, één in Haifa en één in Jeruzalem, die regelmatig door Duitse of Australische nazaten bezocht worden. De Tempelierskerken in Wald heim en Bethlehem worden voor andere doeleinden ge bruikt, als gemeenschaps ruimte of bibliotheek. „Het zijn mooie gebouwen", meent Ariel, „we hebben ze niet wil len afbreken. Er hebben hier op dit stukje grond immers al zoveel beschavingen ge woond". De joodse bewoners van Bethlehem Hagelilit heb ben er geen moeite mee, maar op de toevallige bezoeker maakt het een vreemde in druk: een kerktoren in een joodse nederzetting. pR KERSTMIS dreigt in Bethlehem, de stad waar Ch werd geboren, dit jaar nóg minder een feest van vreJ. worden dan in voorgaande jaren. Burgemeester Elias heeft een aantal van de traditionele kerstvieringen afjni De plechtigheden die wèl doorgaan, zullen buitenge té zwaar bewaakt worden door het Israëlische leger. Ne< een „Stille, Heilige Nacht" is in Bethlehem géén sprak 11 De maatregel van Freij is een reactie op de nu al mee1^ twee weken durende golf van onrust onder de bewonei de sinds 1967 door Israël bezette Gazastrook en de Wesl n Jordaanoever. Onrust, die zich deze week uitbreidde Arabische woongebieden in Israël. Daar werd uit solidi met de bewoners van de bezette gebieden door de Aral Israëliërs een algemene staking gehouden, die op veel sen uitliep op hevige gevechten met de politie. Het is e€ van geweld die waarschijnlijk nog lange tijd zal aanho Want er is geen enkel zicht op een oplossing van de p men die er aan ten grondslag liggen. De Israëlische minister van defensie, Rabin, sprak deze week over de „politieke motieven" van de demon ten. Het zal duidelijk zijn dat het er sommige landen en pen veel aan gelegen is de onrust in Israël en in de b gebieden zo hoog mogelijk op te voeren. Maar dat is bij na geen volledige verklaring voor de uitbarsting van g( De jongeren die de afgelopen weken in de bezette gel de straat op zijn gegaan, zijn immers geen leden van tei tische organisaties. Zij vertegenwoordigen een generati| lestijnen voor wie bezetting, geweld, haat en achtei deel zijn gaan uitmaken van het dagelijks bestaan Vooral in de Gazastrook is het leven uitzichtloos. 0| klein stukje grond wonen enkele honderdduizenden mi veelal in troosteloze vluchtelingenkampen. Zij worden brek aan werk en inkomen grotendeels door internat hulporganisaties in leven gehouden. Onderzoeken h uitgewezen dat de situatie er over twaalf jaar helemaal hopig zal zijn. Maar de Palestijnse bewoners kunnei weg. Zij zijn hier in 1948 als vluchteling beland na dp] ming van de staat Israël. Naar Israël verhuizen kunn[( willen ze niet. Maar er is ook geen Arabisch land daie onderdak wil bieden. Daarmee is een van de schrijnende kanten aangefo van het Palestijnse vraagstuk. De Palestijnen hebben v a raël voorlopig weinig te verwachten, in elk geval geei^ ming van een Palestijnse staat of van een Palestijns a land. Maar evenmin hebben de Palestijnen iets te veria ten van de Arabische landen die altijd de mond vol h a over solidariteit, maar het daar bij laten. Op de laatste J )l sche topconferentie bijvoorbeeld is met geen woord o\lv Palestijnse zaak gerept. De frustratie over die halfslan houding van de „Arabische broeders" is een van de kat a toren van het huidige verzet van Palestijnse jongeren d sterkt door een toenemend islamitisch fundamental^ niets hebben te verliezen. Iedere dode is een nieuwe laar en geeft aanleiding tot nog meer geweld. De opstelling van de Israëlische regering werpt noj extra olie op het vuur. De Israëlische politiek is ster deeld over de vraag wat er moet gebeuren met de 1 gebieden. De Arbeiderspartij zou ze wel willen afsta"> onderdeel van een vredesregeling voor het Midden-C De Likud houdt zich nog steeds vast aan het ideaal vanTI Israël, het bijbelse land van Israël inclusief Judea, S? en Gaza. De vestiging van nieuwe nederzettingen in t zette gebieden is een onderdeel van deze politiek van kud. Maar welke rol aan de Palestijnen moet worden deeld, daar is nog nauwelijks serieus over gedacht. Ooli plotseling gesmede coalitie tussen de veelal als tweedi burgers behandelde Arabieren en de Palestijnen zou raëlische politiek tot ernstig nadenken moeten stemmj HET fundamentele meningsverschil over de bezette den is echter een symptoom van de veel verdergaande^' risatie die zich momenteel in de Israëlische samenlevi s tekent. Daardoor neemt ook de wrijving met het buitef' steeds meer toe. In dat beeld past het dreigement van ter van defensie Rabin om leger en politie nog harder ten optreden, ook al zou het land daarmee nogal wat s thie verspelen. De uitspraak van de Veiligheidsraae vannacht, inclusief de opvallende stemonthouding v raëls bondgenoot, de VS, zal daarin weinig verandere Het is al vele jaren goed Israëlisch gebruik zich weiifg legen te laten liggen aan kritiek van buitenaf. Vaak w< opstelling nog te verklaren ook, aangezien het recht sterkste het enige was dat telde. De beelden van het den van het Israëlische leger en de politie in de beze bieden èn Israël zelf, doen evenwel steeds meer de vra 3l zen of Israël in dézé kwestie nog wel sympathie te vei heeft. Er is, zo vlak voor het jaar waarin de enige demif van het Midden-Oosten zijn veertigste verjaardag vier nig reden tot optimisme. Een depressie tussen Ierland en IJsland houdt over onze omgeving een zuidwestelijke stroming in stand. In deze stroming wordt vrij zachte, maar vochtige lucht aange voerd. In deze lucht komt veel bewolking voor waarbij ook af en toe de zon te zien is. Het blijft vrijwel overal droog. De temperatuur daalt komende nacht op veel plaatsen tot een graad of twee. De middagtem- peratuur wordt ongeveer 5 graden. Er staat matige wind uit overwegend zuidelijke richting, rond kracht 3. Met de Kerstdagen is de bewolking dikker en kan er af en toe wat regen of motregen vallen. Het blijft vrij zacht voor de tijd van het jaar. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Skandinavië: Van het westen uit af en toe regen of sneeuw, 's Nacht overwegend lichte vorst, middagtempera- tuur circa 2 graden. Denemarken: Veel bewolking en vrijdag af en toe regen. Middagtempera tuur circa 4 graden, minimumtemperatuur om het vriespunt. Britse Eilanden: Veel king en vooral in Ierl Schotland af en toe Middagtemperatuur or - .9 graden. WEERRAPPORT HEDENMORC f Weer Mm Mi Klagenfurt Lissabon ^en Mallorc Malta Moskou

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2