Egypte herdenkt reis van Maria, Jozef en Jezus GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSoinanl FRANSE RAAD VAN KERKEN OPGERICHT kerk wereld Tijdsbeeld beroepingen Werkgevers vragen Hervormde Kerk om veroordeling geweld tegen bedrijven Eindtermen: „neutrale beslissingen? Schoolwijzer £eidóc6ou*a/t Zuidkorea en de Spelen Aan ervaring in bestuurszaken ontbreekt het hem In 1983 benoemde Chun hem tot voorzitter van het reaans Olympische Comité. Die Olympische Spelén hebben overigens veel, zo niet alles te maken met r sedert de voorbije zomer het Zuidkoreaanse mirakel r noemen. Tot ieders verbazing immers stemde I Chun in met de eis van zowel de oppositie als de toi 'i eerste minister Roh om vrije presidentsverkiezingei E? den. Daarmee werd een actieprogramma van rebelli roer, geweld en verzet, dat steeds maar crescendo gi mate de datum van de Olympische Spelen dichterbir afgebroken. 1 >weer ZATERDAG 19 DECEMBER 1987 PA PARIJS Rooms-katholieken, protestanten en orthodoxen in Frankrijk hebben een Raad van Christelijke Kerken opgericht. Via deze raad kunnen de Franse christenen voortaan „eensge zind" stelling te nemen in maatschappelijke vraagstukken. De raad is voor het eerst bijeen geweest onder leiding van kar dinaal Albert Decourtray, de nieuwe voorzitter van de Franse bisschoppenconferentie. eensgezindheid af tussen de drie kerken, verklaarde ds. J. wart, president van de Federatie van Protestante Kerken in Frankrijk. Zo zijn er gemeenschappelijke verklaringen te ver wachten over het armoedeprobleem en de positie van vluchte lingen en buitenlandse werknemers en over de eerbiediging van de mensenrechten. De laatste verklaring zal aansluiten bij de herdenking volgend jaar van het uitbreken van de Franse revolutie tweehonderd jaar geleden. Kardinaal Decourtray beklemtoonde dat een „oecumenische instantie"als de raad niet op problemen stuit bij het Vaticaan. Kardinaal Willebrands, president van het Vaticaanse secretari aat voor de eenheid der christenen, pleitte al in 1975 voor der gelijke vorm van samenwerking, aldus Decourtray. Er komt een schip, geladen tot aan het hoogste boord, I draagt Gods Zon vol genade, I des Vaders eeuwig Woord Daniël Suderman door Marinus van der Berg In het stadhuis van Deventer is momenteel een fototen toonstelling van vier regionale persfotografen. De eerste prijs werd toegekend aan Ab Hake- boom. Hij heeft een foto ge maakt van een zeer dramati sche gebeurtenis. In een kolk in Deventer werd een babylijk je gevonden. De politie heeft niet de herkomst van deze baby kunnen vinden. Op de foto dragen drie mannen van een begrafenisonderneming in een klein kistje met een wit kleedje er over heen, de baby naar een graf. Dicht achter hen loopt een jonge vader met een baby in een buidelzak op zijn buik en een bos bloemen in zijn hand. Navraag heeft me verteld dat deze jonge vader eens de va der was van een doodgeboren kind. Het is heel indringend om vader of moeder te zijn van een doodgeboren kind. Zeker als het 't eerste kind is. Het is alsof deze jonge vader met z'n meelopen wil zeggen: „Had mij 't kind gegeven in plaats van het te doden. Ik en mijn vrouw hadden er voor willen zorgen. Ik weet wat het is om vader van 'n doodgebo rene te zijn". Het publiek dat deze tentoonstelling in Deven ter bezoekt, mag op een for mulier invullen welke foto vol gens haar het beste een tijds beeld geeft. De foto is in de afgelopen da gen steeds op mijn ooglens geweest. De foto deed me denken aan iemand die vorig jaar een doodgeboren kind had. Ook deed de foto me na denken over de tijd waarin we leven. De ene mens is in een situatie van wanhoop en radeloosheid en ziet geen kans om verder leven te geven aan een nieuw leven en de andere mens zou zo intens graag leven willen geven aan een doodgeborene. De ene mens meent een rela tie met een andere mens te moeten beëindigen, en de an dere mens zou er alles voor over hebben om de meest ge liefde uit zijn of haar leven vast te kunnen houden, maar ziekte maakte een voortijdig eind. Zo kunnen er in één straat, in één parochie of gemeënte, in één dorp of wijk, in twee wo ningen naast elkaar levens werkelijkheden zijn die op geen enkele manier met el kaar te verbinden zijn. Althans zo lijkt het en zo lijkt het steeds meer in een samenle ving waarin we steeds meer op onszelf betrokken raken. Het is al weer een paar jaar geleden dat een jonge mij on bekende vrouw me opbelde en een haast ongelooflijk ver haal vertelde. „Ik was zo wan hopig dat ik het niet meer zag zitten om nog verder te leven. Ik was op weg naar een apo theek om rustgevende medi cijnen te halen die bij een éénmalig gebruik voldoende zouden zijn om niet meer wak ker Je worden. Ik moest on derweg een drukke straat oversteken. Ik stond naast een oude vrouw, die me vroeg om haar een arm te geven. Ze was bang alleen de straat over te steken. Door deze gebeurtenis ben ik teruggekeerd naar huis en heeft mijn leven een wending gekregen. Ineens voelde ik: „iemand kan me nodig heb ben". In een op zichzelf be trokken samenleving hebben we elkaar niet nodig, terwijl de armen voor onze deur zitten. Een mens kan in 'n wanhopige situatie komen, zoals de moe der die haar kind niet kon houden. Twee mensen die el kaar niet kunnen vasthouden, Het is niet aan mij om te oor delen. Maar wel dringt zich bij mij de vraag op: „zijn wij in staat een ander tijdsbeeld op de gevoelige plaat vast te leg gen?" Kunnen wij mensen elkaar meer leven geven dan dood? Kunnen we elkaar zo de hand reiken dat de wanhopige moe der niet tot een wanhopige beslissing hoeft te komen maar een warmteplek vindt? Kan een ander tijdsbeeld de eerste prijs krijgen? Over en kele dagen staan we rond de kribbe. Mag het inderdaad een levende kerststal worden: in die zin dat wij mensen zo op elkaar betrokken raken dat we elkaar leven kunnen geven. De Tijd van Gods Geest. CAIRO Het wordt het Heiligdom van de Heilige Familie genoemd: een donkere crypte met pila ren, gebouwd in een grot. Egyptische christenen worden er al 1.900 jaar lang door aangetrokken. Zij trekken er elk jaar naartoe om de crypte in de gewelven van de Sint Sergius-kerk in Oud-Cai- ro te vereren. Dat is niet geheel onverklaar baar: de grot was een veilige haven voor een jong Joods ge zin, dat moest vluchten uit Palestina óm het leven te red den van hun kleine zoontje van nog maar net een jaar: Jezus Christus. De vlucht van Maria, Jozef en Jezus wordt omschreven in de bijbel. De Heilige Familie moest ontsnappen aan koning Herodus, die zijn soldaten hac opgedragen alle jongetjes tot 2 iaar te doden. Wijze mannen hadden hem verteld dat in Bethlehem een koning was geboren. Wonderen Er bestaat weinig historisch bewijs voor de reis naar Egypte, het land dat ouders en kind onderdak verschafte terwijl zij wachtten op het moment dat Herodus stierf. Toen Marcus, een van de twaalf apostelen, in de eerste eeuw tijdens de tirannie van keizer Nero, naar Egypte kwam om het christelijke ge loof te prediken, beleefden de nieuwe gelovigen de reis van de Heilige Familie naar hun land opnieuw. Vanaf dat mo ment werden de verhalen, die van mond tot mond gingen, verlevendigd met wonderen, magische bomen en draken- gevechten. Het Joodse gezin zou samen met het kindermeisje Salomé op een ezel naar Egypte zijn gekomen met bij zich een amulet, de staart van een vos of een karmozijnrode veer, als bescherming tegen „het boze oog". De Heilige Familie ging van de ene Joodse familie of syna goge naar de andere, van ca tacombe naar grot, maar bleef nergens lang. Gezegd wordt dat het gezin in wel 40 plaat sen toevlucht heeft gezocht, waaronder uiteraard het Hei ligdom van de Heilige Familie waar zij aan het begin en het eind van hun reis door Egypte terechtkwamen. Veel van de verblijfplaatsen worden nu gemarkeerd door kerken en kloosters. Sommi gen worden als heilig be schouwd door zowel de zes miljoen christenen als de 45 miljoen moslims in Egypte. De islam beschouwt Jezus Christus als een profeet en vereert de maagd Maria. De Kopten, de Egyptische chris tenen, menen dat Maria, Jozef en Jezus Zx/z jaar in Egypte waren. Moslims in Egypte zeggen dat dat negen jaar ge weest moet zijn. Pelgrimage Eén van de grootste evene menten die Kopten en Mos lims jaarlijks samen vieren is de pelgrimstocht naar Gebel al-Tair, de Berg van de Vo gels, in het midden van Egyp te. Jong en oud gaat daar naartoe, gekleed in fel ge kleurde kleren, met elke Gabriel Destravos voor een eeuwenoud koptisch tapijt in zijn kerk op de plek waar volgens de overlevering Jozef, Maria en het kind Jezus hebben gewoond. FOTOlAP vorm van vervoer, om de plaats te eren waar Jezus het leven van zijn familie heeft gered. Dat zou zijn gebeurd tijdens een bootreis ten zuiden van Cairo. Als het Koptische kerstmis, op 7 januari, nadert, vermeer dert het aantal pelgrims zich in Oud-Cairo, eens een fort, nu een plek waar elk gaatje bedekt is met kerken. Steegjes ruiken naar wierook, het ge zang van priesters weergalmt er. Buiten, in de toeristenwin kels, concurreren schilderijen van de Heilige Familie met de beeltenis van Toetanchamon. De Sint Sergius kerk op de top is één van de oudste ker ken in Egypte. Maar ondanks de wijdverspreide verering is de crypte in de gewelven al 17 jaar voor het publiek geslo ten, omdat er water naar bin nen stroomt. De geestelijk lei der van de kerk, de Koptische priester Gabriël Bestavros, js niet alleen leidsman voor zijn eigen parochie, maar ook voor de duizenden toeristen en pel grims uit de hele wereld die elk jaar een bezoek brengen aan de kerk. Hij hoopt dat de crypte volgend jaar kerstmis weer open zal zijn, als het wa ter is weggepompt. Maar ondanks de reconstruc tiewerkzaamheden zal Besta vros ook dit jaar kerstmis vie ren zoals hij dat altijd heeft gedaan. „Dit is de mooiste plek in Egypte, in het Mid den-Oosten, in de hele we reld," zegt hij. „Dit is de plaats waar de Heilige Fami lie toevlucht zocht, hier is de plek waar Jezus' hoofd lag. Hier is de bron waaruit de maagd Maria dronk." Volgens de priester kwam de Heilige Familie naar Egypte als gevolg van een voorspel ling: „In Hosea staat: toen Is raël een kind was, hield ik van hem en ik riep mijn zoon naar Egypte. En in Matthetls staat: Sta op, neem het jonge kind en zijn moeder en vlucht naar Egypte en blijf daar tot ik U bericht zend, want Hero dus zal het jonge kind zoeken en vernietigen." Bisschop Anba Gregorius van de Koptische Orthodoxe kerk, verklaarde -onlangs dat het lo gisch is dat de familie naar Egypte vluchtte. „Zii kwamen hier omdat Egypte belangrijk was in dit deel van de wereld en bekend stond als toe vluchtsoord voor kinderen uit Israel." Gedetailleerde infor matie over de reis komt vol gens hem van aartsbisschop Theophilus, patriarch van 384 tot 412 na Christus, die door Egypte reisde om nieuwe ker ken in te zegenen. „Hij stopte bij Dair al-Muaharraq, de plaats waar de oudste kerk van Egypte staat en daar kwam de maagd Maria in een visioen tot hem en zij vertelde hem alles over de opzienba rende reis door Egypte." MIMI MANN Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Nijkerkerveen, J.Plomp te Barendrecht, buitengewone wijk-, temeente. Aangenomen: naar' treefkerk, W.Verboom te Zegveld; naar Opende. P.Zeedijk kandidaat te Amsterdam (bijstand pastoraat Weesp, vicaris Amsterdam Noor- derkerk). Beroepen te Sassenheim, toezeg ging, G.T.Vollebregt te Zwolle. Aan genomen naar Olst, J.van Twist, zendingspredikant, wonende te Oegstgeest. Gereformeerde Kerken: Beroepen te 's-Gravenzande F. van der Weij te Nunspeet. Gereformeerde Kerken vrijge maakt Beroepen: te Groningen-noord, M.A.de Niet te Hilversum: te Wad- dinxveen, drs. H.van Veen te Loe- nen-Abcoude. in combinatie met Weesp-Nigtevecht. Beroepen te Rozenburg, drs.M. Wielhouwer kandidaat te Voorburg. Bedankt voor Pretoria wijk Oost, Die Vrije Gereformeerde Kerke van Suidafrika. E.A.de Boer te Amster dam-Zuidwest. LEIDSCHENDAM De werkgeversorganisaties VNO en NCW hebben het modera- men (bestuur) van de synode van de Nederlandse Her vormde Kerk gevraagd om een duidelijke veroordeling van gewelddadige acties tegen bedrijven met vestigingen in Zuid-Afrika. Zij menen dat deze acties, die grote materiële schade aan richten en mensenlevens in gevaar brengen, een genuan ceerde discussie over desin vesteringen steeds moeilijker en zinlozer maken. De acties geven slechts steun aan de structieve krachten die uitein delijk door niemand te beteu gelen zijn, aldus de voorzitters van bëide werkgeversorgani saties in hun brief aan het moderamen (bestuur) van de hervormde synode. De organisaties zien geen heil in het terugtrekken van in vesteringen uit Zuid-Afrika, omdat „de door U genoemde signaalwerking van desinves tering, voorzover deze al op treedt, slechts een eenmalig effect heeft". Zij wijzen erop dat in de meeste gevallen de activiteit van de desbetreffen de ondernemingen gewoon wordt voortgezet, met dat verschil dat de nieuwe eige naars geen rekening meer hoeven te houden met aanbe velingen, neergelegd in de EEG-code. In andere gevallen zal desinvestering leiden tot sluiting van bedrijven, wat eveneens voor de zwarte werknemers ernstige gevol gen heeft. „Ook bij de zwarte bevolking wint het besef veld dat aantasting van de econo mische structuur van Zuid- Afrika nu, in het post-apart- heidstijdperk tot onoverkome lijke problemen zal leiden. De totale integratie van de zwar te bevolking in Zuid-Afrika kan alleen maar slagen wan neer deze gepaard gaat met een gezonde economische ont wikkeling", aldus VNO en NCW. De organisaties wijzen op de „positieve rol" die de Nederlandse en andere Euro pese bedrijven spelen in de veranderingsprocessen die zich op dit moment in Zuid- Afrika voltrekken. De voorzitter van de her vormde synode, ds. H. Huting, liet weten nog niet van de brief op de hoogte te zijn. Maar hij denkt dat het mode- ramen er geen moeite mee zal hebben een veroordeling uit te spreken over de geweldda dige acties tegen bedrijven. Onlangs hebben de bewinds lieden van Onderwijs en We tenschappen het Wetsontwerp Basisvorming gepubliceerd en naar de Tweede Kamer ge stuurd. Men heeft er lang op moeten wachten. Dat kwam omdat, naar verluidt, het voorstel nogal lang bij de Raad van State heeft gelegen. Het zou dan vooral om de kwestie van de eindtermen gaan. De geruchten rondom de Raad van State latend voor wat zij zijn, kan toch wel worden vastgesteld, dat de zaak van de eindtermen één van de belangrijkste discussie punten van deze Wet op de Basisvorming zal worden. Ui teraard zal dit belangrijke wetsvoorstel in de toekomst nogal eens in deze rubriek aan de orde komen. Vanwege het belang van de zaak begin ik met een paar opmerkingen over die eindtermen. Wat verstaat men er eigenlijk onder? In de Memorie van Toelichting op het wetsvoor stel lees ik: „Onder eindter men wordt verstaan: beschrij vingen van kwaliteiten van leerlingen op het gebied van kennis, inzicht en vaardighe den die de school bij haar on- derwijsaktiviteiten in elk ge val als doelstellingen moet hanteren". De overheid wil die eindter men die een beetje te ver-t gelijken zijn met examenpro gramma'szowel vaststellen voor het basisonderwijs als voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs. Ze wil ze zelfs op den duur in de wet vastleggen. Redenen Welke redenen voert de over heid hiervoor aan? 1. Ze dragen ertoe bij, dat alle leerlingen hetzelfde kernpro gramma doorlopen. 2. Ze maken de inhoud van het onderwijs controleerbaar voor het parlement en de sa menleving. 3. In het voortgezet onderwijs bieden zij het kader voor het ontwikkelen van afsluitings- toetsen 4. Ze dragen bij tot een goede aansluiting op net vervolgon derwijs. 5. Ze bieden de mogelijkheid een algemene niveauverho ging na te streven. 6. Bij het basisonderwijs bie den ze een mogelijkheid om de eigenheid van dat onder wijs tot uitdrukking te bren gen. Er zijn dus duidelijke ver schillen tussen het functione ren van de eindtermen in het voortgezet en in het basison derwijs. In het eerstgenoemde onderwijs moeten ze leiden tot toetsen, die de school op een zelf door haar te bepalen manier mag gebruiken, en die zowel de lcwaliteit van het aangeboden als van het „ge noten" onderwijs zouden kun nen meten. Ten aanzien van het basisonderwijs rept de wetgever hier niet van. Daar functioneren ze met name als doelstellingen voor het eind van het onderwijs. Raad van State Hoe oordeelt in dezen nu de Raad van State? Een citaat: „Centrale vaststelling van deugdelijkheidseisen (zoals eindtermen) en vrijheid van inrichting grenzen aan elkaar. Naarmate de vast te stellen norm de richting sterker beïnvloedt, wordt de vrijheid van inrichting uiteraard ge ringer. Dat een dergelijke in richting zich ook zou voor doen in het onderhavige geval wordt in de toelichting (bij het wetsvoorstel) meer weer sproken dan weerlegd". Mooi gezegd, dat laatste! Verder schrijft de Raad van State ook nog: „De hier aan de orde zijnde problematiek verdient een uitvoeriger be schouwing in de toelichting dan thans gegeven wordt. Het ontkennen van een grensver legging als gevolg van de voorgestelde bepalingen lijkt de Raad van State niet goed hanteerbaar". De Raad van State zegt dus in feite tegen de bewindslieden van O. en W.: U bent met dat plan voor die eindtermen dui delijk bezig met een inper king van de vrijheid van in richting en u hebt bovendien ook nog niet de juiste argu menten aangedragen ter ver dediging van uw standpunt. Wat voeren de bewindslieden nu ter verdediging aan? Ze hebben de bovengenoemde toelichting inderdaad enigs zins uitgebreid. Veel nieuws voegen ze echter eigenlijk niet toe. Ze herhalen nog eens hun oude argumenten: „In dit verband wordt gewezen op de huidige examenprogramma's in het voortgezet onderwijs die thans het leerplan mate rieel in niet onbelangrijke mate mede bepalen. Op dit punt is er geen principieel verschil tussen examenpro gramma's en eindtermen". Nee, dank je de koekoek! Maar men vergeet wel het volgende. Als een leerling eerst een basisschool door loopt en daarna bijvoorbeeld een havo-school, heeft hij of zij alleen aan het eind van die pakweg 12 jaar te maken met een eindexamen en een nave nant examenprogramma. Nu komt daar nogal het een en ander bij, namelijk eindter men aan het einde van de ba sisschool plus aan het einde van de eerste fase voortgezet onderwijs. Om ter verdedi ging van deze manoeuvre met name bovengenoemde zinsne de te gebruiken... Enfin de lezer oordele zelf. En dan wordt er verder laconiek ge constateerd, dat „de indruk kan zijn ontstaan dat door die eindtermen de grens tussen deugdelijkheidseisen en vrij heid van inrichting iets ver- schuift'(!). Alertheid Er is nog een zin aan de toe lichting toegevoegd: „Desal- door drs. K. de Jong Ozn. niettmin is, gegeven het be paalde in de Grondwet, bij de feitelijke invulling van de eindtermen hier steeds alert heid geboden". Zeer juist. Het onderwijsveld zal nauw betrokken worden bij het opstellen van die eind termen. Dat wordt een be langrijke operatie. Maar laten we eerst maar eens zien, hoe die eindtermen er ,straks uitzien, hoe uitvoe rig ze worden, hoe ver ze in grijpen in niet-neutrale zaken van de scholen. Dat wordt een immense ope ratie, wanneer dat straks alle maal in een wet moet worden geformuleerd. Zou het echt mogelijk zijn dat de Tweede Kamer daar straks over gaat discussiëren, zonder dat ze zich gaat bemoeien met zaken die de wetgever volstrekt niet aangaan? Kunnen hier ooit „neutrale beslissingen" uitko men dat wil zeggen „voor ie dereen aanvaardbaar"? In Zuidkorea vormden de verkiezingen van deze v e bevestiging van het spreekwoord over de twee om G vechtende honden, die de derde er triomfantelijk iv heenlopen. De derde was in dit geval Roh Tae-woo. t ruime voorsprong op de twee onverzoenlijke KimsD, de presidentsverkiezingen, de eerste sedert 1971 in i n Op de keper beschouwd lijken de Zuidkoreanen l nog de minst slechte keuze te hebben gedaan. Ro,| voorgesteld als de kandidaat van het leger, maar juist is dat niet. Voor de strijdkrachten is Roh de mé vaardbare figuur omdat hij stabiliteit belooft en gee linge breuk oplevert met het verleden. Roh komt het leger en hielp in 1979-1980 via een staatsgreep d< president Chun Doo-Wan aan de macht. Nadien zich echter geleidelijk van het leger gedistantieerd, trok hij het uniform uit en begon aan een politieke die hem achtereenvolgens op de ministeries van r veiligheid, politieke zaken en buitenlandse zaken, binnenlandse zaken bracht. BEOORDEELD naar westerse democratische maat 1 de rol die de Olympische Spelen in politiek en maat lijk opzicht in Zuidkorea spelen zonder meer grote het land zelf vormen de Spelen echter het grootste tionale evenement in de korte geschiedenis van het i; Zuidkorea. De Zuidkoreanen in het algemeen en de reaanse machthebbers in het bijzonder is er veel aai1 die spelen in volmaakte harmonie te laten verlopen, miljoenen bezoekers een gunstig beeld van hun lane VOOR de Zuidkoreanen lijkt Roh Tae-woo de beste voor het oog van de buitenwereld de balans ten gujj Zuidkorea kan doen doorslaan. De beide Kims wekt j druk in hun kielzog te veel onrust met zich mee i voeren. Zij vormden een te geringe machtsbasis om 1 kunnen staan voor de rustige tijden, die Zuidkorj heeft voor een goed verloop van de Olympische Sj het Zuidkoreaanse volk een aanvaardbare politieke tegemoet gaat wanneer de Olympische vlam eenmaa gedoofd, is een geheel andere vraag. Kouder maar droog DE BILT (KNMI) Het weerbeeld in onze omgeving wordt bepaald door een rug van hoge luchtdruk. Vanmid dag trekt deze rug naar Duits land weg en komt ons weer geléidelijk onder invloed van een aktieve oceaandepressie. Er is af en toe zon, maar in de loop van de dag neemt van het westen uit de bewolking toe, tegen de avond gevolgd door regen. Het wordt iets minder zacht dan we de afgelopen da gen gewend waren, een graad of 9. De wind is westelijk en is vrij krachtig, kracht 5. Aan de kust is de wind krachtig of hard, kracht 6 a 7. Zondag is er veel bewolking en regent het af en toe. Het wordt dan in de middag ongeveer 12 gra den. Vanaf maandagmiddag wordt overwegend droog weer verwacht bij lagere temperatu ren. Weersvooruitzichten vóór di- Alpes du sud verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Weerrapporten 18 d( Perioden met regen. Middag- temperatuur Ongeveer Vier Amsterdam iw.b graden. Droog en perioden Middagtemperatuur I 18 graden. Italië en de Joegi kust: Droog en perioden a Middagtémperatuur het noorden tot 17 Sicilië. Oostenrijk Vorarlberg Tirol Salzburgerland Karinthië Zwitserland Berner Oberland Graubuenden Wallis Britse Eilanden: Vooral zondag regen, maandag enkele opklaringen. Middag- temperatuur zaterdag 12, zon dag ongeveer 10 graden. Benelux: Veel bewolking en nu -en dan regen. Middagtemperatuur on geveer 11 graden. Duitsland: In het noorden nu en dan re gen, in het midden en zuiden overwegend droog. Middag temperatuur ongeveer 8 gra den. Frankrijk: In het noorden bewolkt, elders nu en dan zon. Middagtempe ratuur van 11 graden in het noorden tot 16 in het zuiden. Alpengebied: Op de meeste plaatsen droog £n af en toe zon. Middagtem peratuur in de dalen ongeveer 7 graden. Nul-graden-niveau op ongeveer 2000 meter. Eindhoven Den Helder Rotterdam Brussel Dublin Frankfur TOMMIE DE WIT DOET ALLES OM NORMAAL MET ZIJN SUIKERZIEK7 TE KUNNEN LEVEN. MISSCHIEN KUNT U OOK IETS DOES Tbmmie de Wit is elf jaar. Vanaf z'n zevende heeft hij bij z"ndieet.Ukuntookietsdoen.Doi suikerziekte. Hij kan daar betrekkelijk normaal mee storten op giro of bank tn.v DFN Al levenMaarhijmoeterwelallesvoordoen.insuline mee steunt u belangrijk wetensd spuiten, z'n bloedsuikergehalte meten en stilstaan zoek Tommie heeft er straks missd GEEF VOOR DE BEHANDELING VAN SUIKERZIEKTE GIRO 5766 BANK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2