Massale belangstelling voor uitvaart kardinaal Alfrink kerk wereld „Winnaar van het concilie, verslagen in Nederland" weer brieven lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Schoon: „Christenen kunnen geweldig intolerant zijn' PAUS STUURDE TELEGRAM VAN DEELNEMING Geteisterd Roemenië 'r lil CeidóöSommtl VRIJDAG 18 DECEMBER 1987 PA® AMSTERDAM Christenen kunnen zowel naar anderen toe als onderling geweldig intolerant zijn. Tegenover andersden kenden prediken ze de God der wrake. Ten aanzien van het jodendom blijkt hun intolerantie onder meer uit de jodenzen- ding. Naar binnen toe is het christelijk absolutisme echter feller. In bepaalde christelijke groepen en sekten is zelfs sprake van geestelijke terreur, zoals moge blijken uit het optreden van sommige rooms-katholieke bisschoppen. Dat betoogde de gereformeerde predikant dr. S. Schoon, voor zitter van het Overlegorgaan van Joden en Christenen (OJEC) donderdag op een forumavond over „godsdienst en intoleran tie" in Amsterdam. Het was de eerste bijeenkomst van de dit najaar opgerichte jongerenwerkgroep van het OJEC. Het mo- notheïstische karakter (geloof in één God) in zowel het joden dom als het christendom is debet aan de zo vaak voorkomende intolerantie onder christenen en joden, aldus Schoon. Hij be klemtoonde dat tolerantie „de ander ruimte geven" haar grenzen heeft. „Niet alles wat zich religieus aanbiedt is te tole reren. bijvoorbeeld religieus antisemitisme." Volgens de hoofd redacteur van het weekblad De Tijd, A. Kuiper, staat religie vaak op gespannen voet met de rechten van burgers en zouden daarom daarom in elk land kerk en staat gescheiden moeten zijn. Kuiper hekelde het toenemend gebruik van religieuze ar gumenten voor het verkrijgen van een politiek gelijk door be paalde groeperingen in Israël. De steeds vaker en feller oplaai ende ruzie tussen „vrijen en vromen" in Israël bedreigt het voortbestaan van de joodse staat, aldus Kuiper. Er zijn geen erger doven dan zij die niet willen horen Nederlandse zegswijze Joodse publicatie omstreden tekst van Fassbinder DEN HAAG „Zuiver voor intern gebruik" is in het in formatiebulletin van de Ne derlandse afdeling van de in ternationale joodse broeder schap „B'nai BTith" (zonen van het verbond) de tekst van het omstreden toneelstuk „De vuil, het stad en de dood" van Rainer Werner Fassbinder gepubliceerd. Dit heeft de voorzitter van de loge Den Haag-Rotter dam-Leiden van B'nai B'rith, R. Simon, meegedeeld. Het Nieuw Binnen „B'nai B'rith" Nederland vindt momenteel een interne discussie over Fassbinder's stuk plaats. In dat kader werd het stuk af gedrukt in „B'nai B'rith Be richten", dat uitsluitend aan de ongeveer 400 leden in Ne derland wordt toegezonden. De publikatie is in joodse kringen op kritiek gestuit. De Haagse rabbijn Lody van de Kamp heeft volgens het Nieuw Israëlitisch Weekblad na de publicatie bedankt voor het lidmaatschap van „B'nai B'rith". Richard Stein, voorzitter van de Stichting bestrijding antisemitisme (STIBA), noemt de publicatie „een hoogst smakeloze actie". Ook Ronny Naftaniël, direc teur van het Centrum voor documentatie en informatie Israël (CIDI), acht de publi catie „smakeloos", aldus het NIW. Afscheidsboek voor drs. E. Hazelaar LUNTEREN Tijdens een receptie in Lunteren is aan drs. E. Hazelaar, de schei dend algemeen secretaris van de Gereformeerde Kerken, een bundel opstellen aange boden. Onder de titel „Kerk in orde" hebben diverse au teurs, onder wie oud-synode voorzitter dr. H.J. Kouwen- hoven verhalen geschreven over de ontwikkelingen in en rond de Gereformeerde Ker ken. Drs. Hazelaar heeft door zijn functie gedurende twin tig jaar veel bijgedragen aan die ontwikkelingen. Behalve het opstel van dr. Kouwenhoven zijn in het „li- ber amicorum" bijdragen op genomen van prof. dr. J. Plomp, mevrouw mr. E. Ei kerbout, ds. P. van Ooster- houdt, drs. LK.C., van Drim- melen, ds. P. Schravendeel en prof. dr. H.B. Weijland. Het boekje: „Kerk in orde" is uitgegeven bij Kok in Kam pen. UTRECHT Het aarts bisdom Utrecht verwacht grote drukte bij de uit vaartplechtigheden van kardinaal Alfrink en als gevolg daarvan teleur stellingen voor mensen die de avondwake en het uitvaartdienst voor kar dinaal Alfrink willen bij wonen. Deze plechtighe den worden gehouden in de kathedrale kerk Sint Catharina te Utrecht, die slechts plaats biedt aan een bescheiden aantal personen. De plechtigheden zijn in principe voor genodigden. In beide gevallen blijft er slechts een zeer beperkt aan tal vrije plaatsen over, aldus het aartsbisdom. De avondwake op dinsdag heeft een diocesaan karakter. Met het oog op een represen tatieve vertegenwoordiging zal het aartsbisdom uitnodi gingen verzenden. Bij de uit vaartdienst op woensdag zijn de meeste plaatsen gereser veerd voor diocesane, natio nale en internationale geno digden. Voor iedereeen die dat wil, is er gelegenheid afscheid te nemen van'de overledene op dinsdag van 10 tot 19 uur en na afloop van de avondwake, die om 19.30 uur begint, tot 22 uur in de Catharinakerk in de Lange Nieuwstraat te Utrecht. In het aartsbisschop pelijk paleis aan de Malie baan bestaat geen gelegen heid het condoleanceregister te tekenen. Bloemen gaarne voor dinsdag 18 uur aan de Catharinakerk afgeven, zo laat het aartsbisdom weten. Paus Johannes II is „diep ge troffen" door de dood van kardinaal Alfrink. Dat heèft hij in een condoléance-tele gram aan kardinaal Simonis van Utrecht laten weten. In het telegram herinnert de paus aan alles wat Alfrink voor de Nederlandse kerk gedaan heeft „in de moeilijke periode van verandering, overgang en vernieuwing voor en na het Tweede Vati caans Concilie". Het telegram is opgesteld in Beeld van de plechtigheden bij de opvolging van kardinaal Alfrink als aartsbisschop van Utrecht door mgr. Willebrands in 1976 het Nederlands. De letterlijke tekst luidt: „Diep getroffen door het bericht van overlij den van kardinaal Bernhard Alfrink, emeritus aartsbis schop van Utrecht, wil ik U, de overige Nederlandse bis schoppen, zijn verwanten en alle katholieken in Neder land mijn oprechte gevoelens van deelneming en medele ven betuigen. Ik bid dat de Heer zijn trouwe dienaar mag opnemen in zijn eeuwige heerlijkheid en hem zo belo nen voor al wat hij met de rijke gaven van zijn geest en hart gedaan heeft voor de Nederlandse kerk, als pries ter en exegeet en in het bij zonder als herder van het aartsbisdom Utrecht en voor zitter van de bisschoppencon ferentie in de moeilijke pe riode van verandering, over gang en vernieuwing voor en na het Tweede Vaticaans Concilie. Moge hij rusten in vrede". Bij gelegenheid van het over lijden van kardinaal Alfrink heeft de persdienst van het Vaticaan een persbericht met de levensloop van de kardi naal verspreid. Het bericht beperkt zich tot een opsom-, ming van biografische gege vens. Met geen woord wordt gerept over de turbulente ja ren waarin mgr. Alfrink de Nederlandse kerk leidde en de conflicten met Rome aan de orde van de dag waren. Verkeerd begrepen Mgr. R. Ph. Bar, bisschop van Rotterdam, zegt in een reac tie dat kardinaal Alfrink als aartbisschop maar ook daar na een voor de Kerk in Ne derland bepalende kerkleider is geweest. De Rotterdamse bisschop heeft vele jaren een persoon lijke band met kardinaal Af- rink gehad. In 1954 werd mgr. Bar, na zijn overgang naar de Rooms-Katholieke Kerk, door mgr. Alfrink in de kapel van het aartsbisdom gevormd. Bisschop Bar meent dat wat bij de kardinaal vóór al het andere opviel, zijn duidelijke keuze was die hij gemaakt had voor de lijn die hij wilde volgen. Hij week daarvan niet af. „Ik zelf heb van zeer nabij meegemaakt", aldus bisschop Bar, „hoe de liefde van de Kerk alles overheer send was in het leven van de oude kardinaal. Maar zoals wij allen weten zijn liefde en vaak de manier waarop die zich uit weieens moeilijk te begrijpen. Daarom ook is de kardinaal nogal eens verkeerd begrepen en het voorwerp geweest van niet altijd terechte kritiek". „De geschiedenis van kardi naal Alfrink", aldus mgr. Bar, „zegt veel over de kardi naal zelf, maar evenveel over de Nederlandse katholieken. Hij is nu bij de Heer die hij heel zijn leven heeft gediend en verkondigd. Hij weet nu ook het waarom van veel van wat in dit leven raadsel achtig bleekf. Wij bevelen onszelf en de Kerk in Neder land bij hem aan opdat mede door zijn voorspraak wij de wegen mogen vinden die hij ons probeerde te wijzen", al dus mgr. Bar. Kardinaal Willebrands die in 1976 kardinaal Alfrink op volgde als aartsbisschop van Utrecht, verklaarde dat kar dinaal, Alfrink de Kerk zag als de gemeenschap der gelo vigen. Naar zijn oordeel be sefte mgr. Alfrink dat er eni ge tientallen jaren voor nodig waren om te leren hoe die vi sie op de Kerk het beste vorm kan krijgen. „In deze moeilijke overgangstijd is kardinaal Alfrink een goede leider van het aartsbisdom geweest." Kardinaal Alfrink heeft ge heel voor de Kerk geleefd met alle problemen en moei lijkheden die hij daarbij ook zelf ondervonden, aldus Wil lebrands. Hij schetste zijn voorganger als een man van grote intellectuele kracht, waarvan deze niet alleen als hoogleraar maar ook als lei der van het aartsbisdom en van de Nederlandse Kerk provincie blijk heeft gege ven. Het overlijden van Alfrink kwam voor Willebrands in zekere zin onverwacht omdat hij vorige week nog berich ten had gehoord dat het iets beter met Alfrink ging. Wil lebrands was van plan tijdens zijn kerstvakantie in Neder land zijn voorganger in het ziekenhuis te Nieuwegein te bezoeken. „Alfrink heeft de laatste maanden veel geleden zonder daarover te klagen," aldus kardinaal Willebrands, die met onder anderen zijn opvolger kardinaal Simonis en vicaris-generaal Vermeu len volgende week woensdag in de uitvaartdienst zal voor gaan. Mgr. Bomers, bisschop van Haarlem zei in een reactie op het overlijden: „Wij kunnen kardinaal Alfrink niet beter eren dan door in zijn geest de eenheid te behouden, hoe verschillend wij soms over sommige zaken ook mogen denken." Kardinaal Alfrink heeft in een moeilijke periode op een zeer krachtige manier leiding gegeven aan en het gezicht bepaald van de katholieke geloofsgemeenschap in Ne derland, aldus bisschop Bom ers. Aan de besluiten van het Tweede Vaticaans Concilie, waarin hij een groot aandeel heeft gehad, heeft hij gepro beerd vorm en inhoud te ge ven in de Nederlandse kerk provincie. Dat is niet zonder moeilijkheden gegaan en niet iedereen heeft hem hierin kunnen volgen. Desondanks heeft hij er altijd naar ge streefd om de onderlinge eenheid alsmede de band met de wereldkerk te bewaren. Dat is ook de opdracht die hij ons nalaat na zijn dood, zo zegt mgr. Bomers in een ver klaring. MGR. ALFRINK UITVOERIG HERDACHT IN ITALIAANSE PERS (Van onze correspondent Gerard Kessels) ROME De Italiaanse pers heeft de overleden kardinaal Alfrink uitvoe rig herdacht als een van de hoofdrolspelers van het concilie en als de man die het waagde de Ro meinse Curie de voet dwars te zetten. Volgens La Stampa had Alfrink zelfs een kans paus Johannes XXIII op te volgen, „maar voor een dergelijke radicale keus was de tijd nog niet rijp". Als het conclaaf na de dood van de Concilie-paus Johan nes XXIII gebroken had met de traditie een Italiaan te kie zen, was Alfrink de voor naamste kandidaat geweest. „Zijn prestige groeide even snel als zijn invloed op de progressieve vleugel van de kerk en na de dood van Jo hannes was hij de niet-Itali- aanse kandidaat bij uitstek", schrijft Marco Tosatti van La Stampa. Hij vraagt zich af welke weg de kerk ingeslagen zou zijn „wanneer de menigte op het Sint Pietersplein niet gegroet zou zijn door paus Montini maar door een man afkomstig uit een land „waar ook de ka tholieken een beetje protes tant zijn, zoals een hoge Ne derlandse prelaat ooit tegen ons zei". La Stampa wijst op het proces van restauratie in de Neder landse kerk, dat werd ingezet door paus Paulus VI (Monti ni). „In 1970 en 1972 werden twee bisschoppen benoemd, Adrianus Simonis in Rotter dam en Johannes Gijsen in Roermond, die zich openlijk hadden uitgesproken tegen het pastorale beleid zoals de Nederlandse bisschoppen dat waren overeengekomen. Het was de eerste ingreep van het Vaticaan in de gesloten Ne derlandse kerk. „Ons wordt een schisma opgedrongen", protesteerde Alfrink. Hij zag in de benoemingen een duide lijke afwijzing door paus Pau lus VI van de lijn die hij steeds had gevolgd". Ottaviani Met Alfrink schrijft La Repu- blica „verdwijnt een van de grote hoofdrolspelers van het concilie. Na Lercaro erl de Duitsers Döpfner en Frings is nu alleen nog Leo Suenens over, de vroegere aartsbis schop van Brussel die 83 jaar is". Uitvoerig gaat de krant in op de aanvaring tijdens het concilie tussen Alfrink en de kampioen van de conservatie ve theologie, de machtige kar dinaal Alfredo Ottaviani, pre fect van de Congregatie voor de Geloofsleer. Alfrink, bij toerbeurt voorzitter van het concilie-overleg, „had een voor die tijd schokkende toe spraak gehouden", aldus La Repubblica. „Hij had onder meer gevraagd om de mis niet meer in het Latijn te doen, maar in de volkstaal. Iets wat nu heel normaal is, maar wat toen meteen een woedende reactie in het latijn uitlokte van Ottaviani, die schreeuw de of hij misschien een revo lutie in de kerk wilde. De oude kardinaal was zo opge wonden dat hij de vijftien mi nuten overschreed die voor elke interventie waren uitge trokken. Mgr. Alfrink, als voorzitter, kwam tussenbêide. „Eminentie U moet me excu seren", zei hij, „maar uw vijf tien minuten zijn voorbij." Zo legde hij.de machtigste kardi naal van de Curie het zwijgen op. De vergadering barste los in een fors en lang applaus. Van dat applaus", zo vervolgt Repubblica, „moest Alfrink niets hebben. Hij was een nuchter man, buitengewoon terughoudend, wars van elke neiging op de voorgrond te treden". Celibaat Luigi Accatoli, de gezagheb bende Vaticanist van de Cor- riere della Sera, schrijft dat Alfrink „bij het concilie tot de winnaars behoorde, maar in Nederland werd verslagen". Rome zei zowel nee tegen de Nederlandse catechismus als tegen het Pastoraal Concilie. „Paus Montini vergaf hem niet dat hij het verzoek van de Nederlandse katholieken om het celibaat af te schaffen ondersteunde. Hij verving hem door de bemiddelaar Willebrands. Alfrink blijft in herinnering als iemand die op moedige wijze probeerde het rooms katholicisme aan te passen aan de Europese cul tuur". Minder zacht DE BILT (KNMI) De dagen met zeer zacht weer en veel regen worden morgen tijdelijk onderbroken door een droge periode van iets langere duur en een minder hoge tempera tuur. Afgelopen nacht was het voor december uitzonderlijk zacht. In de Bilt werd de tem peratuur niet lager dan 11.8 graden Celcius. Het was niet alleen zeer zacht maar er wer den ook hoeveelheden regen gemeten van 30 tot 40 mm. Het komend etmaal krijgen we een ander weertype. Ach ter een koufront, dat vanmid dag over ons land naar het oosten is getrokken, zal min der zachte en drogere lucht binnenstromen. Mogelijk krij gen we morgenochtend zelfs de zon te zien. Later op de dag gaat het opnieuw regenen. Zondag komt de temperatuur opnieuw boven 10 graden Cel cius. Weersvooruitzichten voor de Europese landen geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandinavië: Veel bewol king en perioden met regen. Middagtemperatuur ongeveer 3 graden. Britse Eilanden: Perioden met regen. Middagtemperatuur 10 tot 13 graden. Benelux: Nu en dan regen. Middagtemperatuur zaterdag 8, zondag 12 graden. DuitslandMorgen af en toe zon, zondag nu en dan regen. Middagtemperatuur ongeveer 9 graden. Frankrijk: Wolkenvelden en in het noorden een kans op re gen. Middagtemperatuur van 11 aan de Kanaalkust tot 17 graden aan de Riviera. Alpengebied: Wolkenvelden en aan de noordkant mogelijk sneeuw. Middagtemperatuur in de dalen ongeveer 8 graden. Nulgraden niveau 2000 meter. Portugal en Spanje: Zonnig. Middagtemperatuur van 14 in het noorden en midden tot 20 graden aan de Costa Del Sol. Italië en de Joegoslavische kust: Vrij zonnig. Middagtem peratuur van 8 in het noorden tot 17 graden op Sicilië. Sneeuwbericht DEN HAAG - Sneeuwbericht sa mengesteld door de ANWB, in sa menwerking met het KNMI. naar de situatie van donderdag 17 december. Dicht-bij-huis: In België en Duitsland zijn nog geen wintersportmogelijkheden. Weersverwachting tot zaterdag mid dernacht: Regen en motregen. Mid dagtemperatuur 8 graden. Alpengebied: Over het algemeen zeer matige win tersportmogelijkheden. Veel pistes Een overzicht van de gemiddelde sneeuwhoogten op reeds geopende pistes in cm. (het eerste cijfer betreft de dalen, het tweede de hogere pis- Oostenrijk Vorarlberg Tirol Salzburgerland Karinthié Zwitserland Berner Oberland Graubuenden Wallis land/Harz: 06 - 910 910 20 Oostenrijk 06 - 910 910 30 Zwitserland/Frankrijk/Noord-Italië 06 - 910 910 40 WEERRAPPORT HEDENMORGEN 12 12 24 11 9 17 Frankrijk Savoie/haute Savoie 20 55 Alpes du sud 40 95 Weersverwach dig t/m zaterdagavond: Oostenrijk: Aan de noordzijde van de Alpen een kleine kans op regen en sneeuw. Nul-gradenniveau dalend tot ongeveer 1700 meter. Rest Alpengebied: Enkele kans op re gen en sneeuw in Frankrijk en Zwit serland. Nul-gradenniveau 2200 me ter, zaterdag ongeveer 1800 meter- Voor meer gedetailleerde informatie uit de genoemde landen de ANWB/KNMI sneeuwlijnen: Belgische Ardennen/Eifel/Sauer- regen 10 10 26 ;nbui 19 14 Wie zich van de afgelopen jaren de regelmatige tn ten van voedsel, kleding en medicijnen naar Polen h( en de nog slechtere situatie in Roemenië kent, zal er gelijk over verbazen dat de Roemenen gisteren voec van West-Duitsland van de hand hebben gewezen. I zou er geen behoefte aan hebben. Nu zijn het ook n Roemenen die de hulp hebben geweigerd; „de" Rot zouden elke vorm van hulp even dankbaar als gret vaarden. Hun president en partijleider Nicolae Ce s denkt daar echter anders over. Terwijl zijn landgenoti de vierde achtereenvolgende winter barre tijden door weigert hij hooghartig elke helpende hand die hem toegestoken. HlJ is al 22 jaar aan het bewind. In het Westen had vankelijk een gunstig imago vanwege zijn pogingen standelijke koers te volgen ten opzichte van Moskou gen land ondervindt hij steeds meer kritiek, maar zich vooral door politieterreur te handhaven. De 6 Ceausescu regeert de 23 miljoen inwoners van Roeme ijzeren hand. JARENLANG heeft hij zich in de gunst van westelii ders als Nixon en De Gaulle mogen verheugen, omdat' waagde een wat liberalere lijn te volgen dan de andere bloklanden. Maar van dat gunstige beeld is weinig bleven. Juist op een moment dat Gorbatsjov serieuze gen doet de Russische samenleving op een meer den sche leest te schoeien en andere Oosteuropese lande Hongarije en Polen dat voorbeeld willen volgen, laa< sescu weten dat er in zijn land geen sprake kan zijn grotere openheid en evenmin van experimenten n vrije(re) markteconomie. In de afgelopen jaren is Roemenië op grote schaal g trialiseerd, maar tegelijkertijd werd de ontwikkeling landbouw schromelijk verwaarloosd. Dat had tot ge\ het land, eens de graanschuur van de Balkan, nu zei moet importeren. De economische planning is zo stra zet, dat vrijwel de hele Roemeense industriële pi moet worden geëxporteerd. En aangezien de impo veel mogelijk worden beperkt, kunnen de Roemenf hun geld maar heel weinig kopen. Zij gaan gebukt on straffe rantsoenering van vrijwel alle levensmiddele wij die tijdens de bezetting gekend hebben. Ook energie is schaars in het land, waar de win! treem koud kunnen zijn. De kameraden die het in munistische partij voor het zeggen hebben, hebben dat de thermostaat op 15 graden moet blijven staan, gers moeten voorts eveneens voor de vierde ach volgende winter hun auto thuislaten. De straatver blijft buiten werking, behalve in de industriestad waar van oudsher veel etnische Duitsers wonen en w maand geleden ernstige ongeregeldheden uitbraken, HeT lot van de in Roemenië wonende Duitse min van 230.000 man speelde ook een belangrijke rol bij h selaanbod van de Westduitse minister van buitenlai ken Hans-Dietrich Genscher. Hij heeft eveneer geefs getracht Roemenië te bewegen meer etnisc sers toe te staan naar West-Duitsland te emigreren, den volgend jaar het in 1978 gesloten akkoord afloop( het vertrek van jaarlijks 12.000 etnische Duitsers is g Ook een aanbod van Genscher tot verhoging van he| van bijna 9000 gulden, dat Bonn aan Bukarest beta; iedere Duitser die Roemenië mag verlaten, heeft Ce niet tot andere gedachten kunnen brengen, ondanks j behoefte die zijn land heeft aan buitenlandse valuta^ I HET ziet er niet naar uit dat Ceausescu op korte teril politiek zal wijzigen. Op het Roemeense partijcongq hij onlangs laten weten niet van plan te zijn wezenlij anderingen aan te brengen in zijn economische beleid het bankroet van Roemenië heeft geleid. De vraaj lang de Roemeense president en partijleider die kc volhouden. Geen enkele leider van een Oostblokland dit ogenblik de ogen sluiten voor vernieuwingen die I wil. Wanneer Ceausescu volhardt in zijn beleid, zal h in Oost als West nog meer geïsoleerd raken. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Haar knippen Wij hebben vernomen dat mensen die mee willen doen aan een omscholingscursus in Leiden tot systeemprogram meur hun haar dienen af te knippen. Deze eis is gesteld door het softwarehuis, dat de opleiding gaat verzorgen. Het GAB Leiden gaat met deze eis akkoord. De sterke indruk be staat, dat het niet om een inci denteel geval gaat, maar dat deze praktijk steeds meer tot beleid wordt verheven. Een computerprogrammeur met lang haar is volgens het GAB niet bemiddelbaar. Waar is het einde? Zullen mensen met puistjes zich in het vervolg niet meer mogen inschrijven? Wij nemen krachtig stelling tegen deze praktijken en teke nen daarbij aan dat het in Lei den gelukkig nog mogelijk is om met lang haar wethouder te worden. Haar knippen (2) Over de kwestie van het nood zakelijk geachte haarknippen voor wie via het Leidse Ge westelijke Arbeidsbureau (GAB) wil deelnemen aan een omscholingscursus tot sys- teemporgrammeur, vind ik de reactie in de krant heer Tibbe, directeur Leidse arbeidsbureau, sterk. Hij verzekert geen sprake is van dif tie, maar van voo Wat ik juist probeei vechten is deze positi GAB inneemt in de cussie. Zoals blijkt ui toog van de heer Tib bij het bedrijfsleven mand met lang haar i cepteerd wordt, iets zich al een kwalijke Dat het arbeidsbure; heer Tibbe hier in h geen positie tegeno\ men is des te kwalijk GAB's zich landelijk borst kloppen en be\ ze waken tegen disc dan is dat een uitspn niet helemaal waarn de reaktie van de h wordt het bedrijfsli een beetje afgespiege soort eenheidsworst, inderdaad zat bedri die er een vrij intole; drijfslevencultuur" o den. Daarnaast zijn ik, voldoende bedrijA ganisaties die wat zijn. Als het voor n duidelijke en princi] t miin haardi langer is dan dat v middelde Nederlan zou het arbeidsburez versele recht van moeten respecteren niet aan moeten pass tolerante en ridic vanuit het bedrijfsli mij betreft moet hf bureau zich nog ma« zinnen op zijn visie a de representativitei minder hoog van de zen als waker teger natie. Drs. A. Fonteyne, voorzitter stichting I Pet, voorzitter stichting 1 LEIDEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2