Ir is nog hoop voor Blakka Foto Inzameling schooltassen voor weeskinderen in Ethiopië CcidaeGomant Aankoopbudget Stedelijk op na verwerving Mondriaan bioscopen jEKEN/KUNST* DONDERDAG 17 DECEMBER 1987 PAGINA 17 ia Turner in inness recordboek I JANEIRO De Amerikaanse zan- 'ina Turner maakt kans opgenomen jen in het Guiness Book Of Records, jeurt wanneer de verwachte 120.000 tgin volgend jaar inderdaad komen n tijdens haar concert in Rio de Ja- fiet optreden, de laatste van de jaar e „Breaking Every Rule'-tournee, laats op 16 januari in het Americana van de hoofdstad. Het concert tchtstreeks via de satelliet uitgezon- Amerika. Verwacht wordt dat 20 fans zich achter de buis zullen scha- j de tournee zal Tina Turner zich uncentreren op haar filmcarrière. Ze nomenteel met regisseur James Ca en heeft laten weten graag te spelen itger Hauer. LAATSTE KEER HAITINK MET CONCERTGEBOUWORKEST AMSTERDAM Bernard Haitink staat op Eerste Kerstdag voor het laatst als dirigent voor het Amsterdamse Concertgebouworkest. Vanaf volgend jaar zal hij in diezelfde functie optreden in Covent Garden. Het kerstconcert bestaat uit Gustav Mahlers Negende symfonie in D. Dit werkstuk is Haitinks persoonlijke afscheidsca deau aan Nederland. Mahler voltooide het werk in 1910. Het wordt door kenners gezien als de epiloog van zijn carrière en is een chro nologie van Mahlers confrontatie met de dood. Na de eerste opvoe ring in 1912 schreef Alban Berg dat het eerste deel, het meest in drukwekkende muziekstuk was dat Mahler ooit had gecompo neerd. Eigenlijk is Mahlers Negende zijn tiende symfonie. Dat idee bezorgde hem echter kippevel, omdat de „Tiende" fataal was ge weest voor Beethoven, Schubert en Bruckner. Hij heeft er dan ook alles aan gedaan om dat feit te verhullen onder meer door „Das Lied Von Der Erde" een liederencyclus te noemen inplaats van een vocale symfonie. Desondanks blijft Mahlers laatste symfonie een testament van pijn, maar ook verzoening met de dood. Eerste Kerstdag: Ned. 2 om 14.55 uur. Radio 4 om 15.00 uur en BBC 2 om 19.10 uur. AMSTERDAM De aankoop van het schilderij „Compositie met twee lij nen" van Piet Mondriaan van de gemeente Hilversum slokt vrijwel het ge hele aankoopbudget voor 1988 op van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het schilderij kost twee en een half miljoen gulden, waarvan het Stedelijk zelf anderhalf miljoen betaalt. De rest komt uit bijdragen van fondsen. De Vereniging Rembrandt die voor dit soort acitiviteiten geldelijke bijdragen ontvangt van het Prins Bernhard Fonds heeft zelfs legaten moeten aanspre ken. Ook het Prins Bernhard Fonds heeft een „reservepotje" geheel moeten omkeren voor de transactie. Toch liet directeur W. Beeren gisteren weten „uiterst gelukkig" te zijn met de aankoop, waarmee voorkomen werd dat het werk naar het buitenland verdwijnt. Ook wethouder Weijers van Hilversum toonde zich gelukkig met de verkoop, die het mogelijk maakt te beginnen met de restauratie van het architectonisch monument Gooiland. mer, Neerlands meest en, meest verguisde rd. Als „de zwarte >rdt hij gekend, en niet anwege het grote per- Surinamers - zwaan n - dat er zijn schrale ift gezocht. Toch staat jet mooiste gebouw dat ng ontworpen is. Het ven tiert er. Zou het w goed komen met de ische nachtmerrie? Jahn kan er telkens ïelemaal lyrisch van Deze Amerikaans ster-architect - „de er van het grote ge- een eenvoudige, oeltreffende zeggings- - vertoeft nogal eens erland vanwege een ide, kolossale opdracht onlangs bij zo n gele een lezing voor colle- fanneer je het betrok- bouw nadert", venti- lij zijn opgetogenheid, e het gevoel een uit een andere wereld Het overtreft alles wat >p dit kwaliteitsniveau engekomen. Ik denk de essentie belichaamt e taak als architecten bouwers. Het kan die model voor al datgene in de toekomst willen i, als model voor al iraties". :r stak Helmut Jahn loftrompet? Niet over ira, het nieuwe Haagse heater, het complex itraal Beheer te Apel- vel het enige na 1970 I gekomen Nederland- lerwerk genoemd) of -gebouw van de Vrije [ooi te Driebergen (ook sofische architectuur naar over het zojuist -rins Claus geopende Iptoor van de NMB, I g de absolute kroon op ..xoposofische bouwen. /Jr staat dit pronkju- iet aan een historisch aan een zijn schoon- iblerende waterpartij, •n centrum van cul- I Jcommercie of in een lijnenspel wedijver- landschap. Nee, het wat vaak als „de Ti- de Nederlandse ste- wordt gedoodverfd, twerp van een kinds n stedebouwkundige ineerd is geraakt blokkendoos van zijn een „grandioze g waar de flatneuro- tiert en waar lang- initiatief in honing- betonblokken moord". re hoofdkantoor van ontworpen door ar- Alberts en zo won- ijk dat ze bij de bank agen voor een rond- iet kunnen verwer ft, kortom in de Am- Bijlmer. Maar zo eigenlijk niet langer J worden, de meest wijk van Nederland, f bouwkundige en on- ook etnische getto dat ~~j verste uithoeken van L)| synoniem wordt ge- IDfct verkrotting, drugs, )teit en algehele ver- Ig, materieel zowel als Van Amsterdam jj. dient voortaan ge- tje te worden, want er is r* ltscheepse poging aan arpm de Bijlmer te reha- jk om het blazoen van ,n nen samenklontering itten, en in zo'n kader komt een naamsverandering goed van pas. Net als in zo'n kader een juist verschenen boek over 's lands meest aan de schandpaal genageld plano logisch concept past, dat van auteur Evert Verhagen niet voor niets de titel „Van Bijl mermeerpolder tot Amster dam Zuidoost" meegekregen zal hebben - de nieuwe naam in reusachtige kapitalen ge drukt. Evert Verhagen woont zelf in de Bijlmer. Al bijna twaalf jaar. Een kwart daarvan is hij bestuurslid geweest van het wijkopbouworgaan. Ook heeft hij gewerkt bij het projectbu reau Hoogbouw Bijlmermeer. „Een kenner bij uitstek van de problemen en mogelijkheden van Amsterdam Zuidoost", werft de Staatsuitgeverij die het 120 pagina's dikke, rijk ge documenteerde en geïllus treerde werk heeft doen ver schijnen. „Ruim 90 percent van de Bijlmerbewoners is te vreden dat men er woont (on derzoek Bureau Veldkamp, 1984), terwijl we mogen aan nemen dat 90 percent van de overige Nederlanders blij is dat men er niét woont", schrijft hij zelf. Een eerlijk boek dus? Niet helemaal - in zoverre dat voor de zoveelste treurig stemmende keer de boodschapper wordt beladen met de schuld van alle ellende. Blue Movie Met name slaat deze kritiek op hoofdstuk 9 dat „Blue Movie heet. Men herinnert zich deze pikante rolprent van de voor malige filmtweeling Wim Ver stappen en Pim de la Parra nog wel. „Daarin kreeg Neder land", beschuldigt Verhagen, „de Bijlmer te zien als een pa radijs voor seksueel behoefti- gen. Alleen het lenen van een kopje suiker kon al op een leu ke vrijpartij uitdraaien. Van alles kwam in de film aan bod: burgermansstriptease, groeps- seks, pornofilm, allemaal on gekend in Nederland op dat moment. De film, met Hugo Metsers als de seksmaniak in een flatgebouw, trok dan ook wekenlang volle zalen. Pro motie voor de Bijlmermeer was het ongetwijfeld niet". Waarop Verhagen de volgende hinkstapsprong doet. „De wijk is kapot geschreven, gepraat en gefilmd. Telkens weer werd in de krant, op de radio of op de televisie hetzelfde nieuws verkondigd: het is er waardeloos. De slechte kwali teit van de woningen, de flat neurose, het getto. Alle kran ten hebben er meerdere malen speciale beschouwingen over geschreven en bijna al die arti kelen zijn hetzelfde: ze gaan over criminaliteit en junkies, sloop en leegstand. Met onge kende gretigheid hebben de media van meet af aan de Bijl mer met de opgespoten grond gelijk gemaakt en nog zwarter dan de wijk in veler ogen toch al was. Zelfs wat er aan deug de, deugde er niet aan. Ook de strijdlustigste bewoners wer den er op den duur moedeloos van". Bijna één-derde van de voormalige polder waarin de Bijlmer staat, namelijk 450 ha, is bestemd voor recreatieve doeleinden, betoogt Verhagen elders, 10.000 bomen en strui ken zijn er geplant. Iedere Bijlmerbewoner heeft 35 vierkante meter groen tot zijn beschikking; ter vergelij king: in een wijk als de Am- De wereldberoemde architect Helmut Jahn kan er telkens weer helemaal lyrisch van worden: het door onze landgenoot Ton Alberts ontworpen hoofdkantoor van de NMB in de Bijlmer. De eigenaar van het gebouw.dat geldt als een hoogtepunt van antroposofische architectuur, kan de aanvragen voor een rondleiding dan ook nauwelijks verwerken. sterdamse Dapperbuurt moeten ze het stellen met 20 vierkante decimeter per hoofd van de bevolking. In de Bijl mer? Daar spelen konijntjes voor de deur en zingen nach tegalen voor de ramen. Keerzijde Dat die konijntjes vervolgens niet worden gezien en die nachtegalen niet worden ge hoord, ligt aan de neersabe- laars van de media, zo laat zich de visie van Verhagen sa menvatten. Toch is hij eerlijk genoeg om ook de keerzijde van de medaille te tonen en dat siert zijn boek weer. Deze keerzijde, verwoord door ir. M. Klaren, jarenlang voorzit ter van de door de gemeente ingestelde Beheersgroep Bijl mermeer: „Aan de wijk ligt het beginsel van gelijkheid ten grondslag - een ongenuanceer de uitleg van de beginselen van het socialisme. Gelijk waardigheid, vertaald als ge lijkheid. Verschillen in leefstijl of woonvoorkeur hebben prin cipieel geen kans gekregen om tot uitdrukking te komen. Voor wooncomplexen, wonin gen en woonomgeving is lou ter één type ontwikkeld. Er zit de filosofie van het stempel- kussen achter: een stereotiep mensbeeld dat eindeloos wordt herhaald". Anders - en door anderen - gezegd: Amsterdam, de rode stad, wilde met zijn Bijlmer een toonbeeld creëren van het collectieve wonen; de gebouwen moesten de indruk wekken van samen leven; de bewoners mochten als het ware niet eens in staat zijn aan te wijzen: dat daar, dat is mijn huis; daarom moesten alle wo ningen er hetzelfde uitzien. De onderliggende gedachte die ook heeft meegespeeld bij de planologische, ontwerpen van de nieuwe poldersteden Alme- re en Lelystad, was: met het scheppen van woonsystemen schep je betere mensen. Social engineering, heet dat in het vakjargon. Maatschappelijk constructiewerk. De socialisti sche idee van de maakbare mens. Drs. Hans Gruijters hing die zienswijze aan toen hij nog minister van volks huisvesting was. Inmiddels echter heeft hij als burgemees ter van Lelystad de praktijk leren kennen en sindsdien laat hijgeen gelegenheid voorbij gaan om publiekelijk te erken nen dat hij zich bar heeft ver gist. In het ene interview na het andere belijdt hij zijn mea culpa. Hij heeft de mate waar in mensen door middel van hun woonomgeving verbeterd kunnen worden, overschat, biecht hij op. Gezond, leuk en comfortal L7 te- FOTO: SP Bijlmerexpres op gang, de vliegdienst tussen Zanderij en Schiphol waarmee uiteindelijk 120.000 gekleurde rijksgenoten naar de vermeende vleespot ten van Nederland stroomden. En voor een kwart stroomden ze naar de Bijlmer. De wijk kreeg de bijnaam Blèkka Foto, dat is sranan tongo voor: de zwarte stad. Waarom? Mr. Gerrit Brokx, acht jaar lang staatssecretaris voor Volks huisvesting, zegt daarover in genstelling tot zijn vroegere het boek van Verhagen: „Het was een ontmoedigingsbeleid. We redeneerden: als we die mensen te goed opvangen, ko men er nog meer. Zo kwamen ze allemaal in de Bijlmermeer terecht. Kijk, de Surinamers arriveerden niet in Delfzijl, maar °P Schiphol en daar vlak worden. Een naar Nederlandse- bij. in de Bijlmermeer, woonde overtuiging, niet een vorm van beschaving die de mensen opstuwt naar een verhevener maatschappelijk gedrag. Beloofd Land begrippen ongekend Beloofd Land, „waar eindelijk echt ge woond gecommuniceerd en vooral geleefd wordt en waar samenwerking en inspraak ze gevieren". Hoe anders zou het uitpakken. Al in 1971, vijfjaar slechts nadat burgemeester Van Hall de eerste paal gesla gen had, stuurden Bijlmerbe woners een telegram naar ko ningin Juliana toen die de „stad van de toekomst" wilde komen bezichtigen. „Blijf s.v.p. uit onze buurt; wij hopen dat de aanblik u bespaard zal blijven", seinden ze aan de vorstin. Juliana kwam uiter aard toch en belde aan bij een willekeurige flat waar haar werd opengedaan door een stomverbaasde mevrouw R. Plas-de Metz. „Neemt u mij niet kwalijk dat ik zomaar bij u binnenval", verontschuldigde de koningin zich, „maar in verband met klachten zou ik graag even met u praten". Waarop Hare hun familie al. Zwaan kleef aan". Vanaf dat moment ging het snel bergafwaarts met de reputatie van de Bijlmer. Trappenhuizen dienden nog slechts als openbaar urinoir, balkons werden als vuilnisbel ten gebruikt en de verkrach tingen in liften waren legio. De oorspronkelijke bewoners verlieten massaal de woon complexen, de leeggekomen woningen bleven onverhuurd en werden regelmatig ge kraakt door randfiguren. Op de tropische markten in de binnenstraten van de flatge bouwen begonnen hard drugs de exotische groenten te ver dringen. in de parkeergarages was geen auto meer veilig. Een zichzelf versterkende ne gatieve spiraal. Het dieptepunt werd bereikt in de zomer van 1985. Een tel ling wees uit dat maar liefst een kwart van alle woningen in de Bijlmer leeg stond. En de bewoners die er waren, had- Majesteit een vuilnishok in- den een achterstallige huur specteerde, want „er waren van 7 miljoen gulden opge- ook klachten over stank van bouwd. „Wonen in de Bijlmer- de vuilnisruimten en ik ruik meer staat gelijk aan vrijwilli- hier wat, is die ruimte soms ge ballingschap", heette het. hier?". De anecdote is teke- En: „de stad van de toekomst nend voor de kwalijke geur dreigt weg te zakken in het waarin de Bijlmermeer letter- moeras dat ze ooit geweest is", lijk was komen te staan. Meer dan 300 miljoen werd er Gedurende die periode ook, de van overheidswege naar de iaren die aan de onafhanke- zinkende Titanic van de stede lijkheid van Suriname vooraf bouw gepompt om er te red- gingen, kwam de zogenaamde den wat er nog te redden viel. Niets leek te helpen. „Laat ons, ter voorkoming van de criminaliteit, heel die Bijlmer maar slopen", luidde dan ook een voorstel dat in de Tweede Kamer ter tafel kwam. Zo ver zou het echter niet komen. De bodemloze put bleek uiteinde lijk toch een bodem te hebben. Allerlei maatregelen ter be vordering van leefbaarheid en veiligheid gingen langzaam maar zeker hun vruchten af werpen, het leegstandspercen tage liep met 1 percent per maand naar normale propor ties terug, rondom de ge wraakte, anonieme hoogbouw verrezen „anti-Bijl mers" als Gaasperdam en Holendrecht Oost die - ofschoon door som migen truttig bevonden - in ie der geval ontworpen waren naar een meer menselijke maat, maar vooral: dank zij de aanwezigheid van de metro en van parkeerruimte in over vloed bleek de Bijlmer, mits tot Amsterdam Zuidoost her doopt, een magische aantrek kingskracht uit te oefenen op het bedrijfsleven. Bijlmerkasteel Waarmee dit verhaal terug is bij zijn vertrekpunt. Het Bijl merkasteel, zoals het nieuwe hoofdkantoor van de NMB in de volksmond al heet. Archi tect Alberts zelf over zijn beju belde schepping: „De keuze is op mij gevallen vanwege wat ik noem: het m« nselijk aspect. Als je de meeste kantoorge bouwen bekijkt, dan zie je een eindeloze herhaling van de zelfde elementen. Een mono cultuur. Dat is niet menselijk. Als mens eis je variatie. Ik wil dingen maken alsof het leven de organismen zijn. Een ge bouw of een stad is een levend wezen, een samenstel van ver schillende materialen, zo ge vormd en op elkaar afgestemd dat het een orgaan vormt voor de mens die erin verblijft". De ironie van het lot. Uitgere kend het architectonisch hoog tepunt van de Bijlmer veegt de vloer aan met de principes waarop „de stad van de toe komst gebouwd had dienen te worden. De antroposoof Al berts wil niet, zoals zijn socia listische tegenvoeters, de mens maken, nee, hij wil maken voor de mens. En nu mag - Verhagen besluit er zijn boek mee - de architect Rem Kool haas nog eens naar de Bijlmer kijken. Een gigantisch tegen wicht aan het reeds bestaande wil hij toevoegen; het hele maaiveld van de wijk wil hij herinrichten. Immers: „Nog nooit eerder in de geschiedenis is geprobeerd 50.000 mensen gelukkig te maken met een stedelijk leven, verschraald tot wandelen, pootje baden, vis sen, spelen en andere onschul dige activiteiten. Het spectrum van stedelijkheid zoals dat vastligt in het maaiveld, is veel te beperkt. Het antwoord daarop luidt: verlevendig het maaiveld met allerlei voorzie- leven weer de straat op". Zo eindigt de klaagzang over de Bijlmer, door Verhagen in zijn boek samengevat, met een re delijk positieve noot. Er is wa rempel nog hoop voor Blékka Foto. PIET SNOEREN Evert Verhagen: „Van Bijl mermeerpolder tot Amster dam Zuidoost" Staatsuitge verij, Den Haag. Prijs ƒ25.- 1URG/DEN ~"j— Het Jeugd Rode ;aat actie voeren ikinderen in Ethi- schooltassen met te voorzien. Het -r Rode Kruis doet dit toek van het Rode in Ethiopië. Daar- ^vil men geld inza- I zodat er in het ■is onder meer een ■kamer en een bi- Hek kunnen worden Jt. jgd Rode Kruis voert lê voor zeshonderd (leren van Gulelie. ders zijn omgekomen pngersnood van 1984. Ishuis waarin de kin- iU zijn ondergebracht, over slechts een toi- ere sanitaire voorzie- pntbreken en het te- hard aan een opknap- schooltas wil schen- et een stevige, eenvou- ACTIE JEUGD RODE KRUIS dige schooltas kopen die zowel in de hand als met riemen op de rug kan worden gedragen. Rugtassen of -zakjes zoals die hier populair zijn, moeten be slist niet worden gegeven, om dat de kinderen daar volgens het Rode Kruis geen raad mee zullen weten. In de schooltas moet men de volgende artikelen stoppen: 1 dik kladbloc, 4 gelinieerde schriften, 2 ruitjes schriften, 4 potloden HB, 1 puntenslijper. 1 vlahgum (geen fantasiegum), 1 lineaal (30 cm), 1 potloden/ pennen-etui en 1 doos kleur potloden (12 stuks). De school tas en de schoolspullen moeten nieuw zijn. Het Jeugd Rode Kruis adviseert in de tas een ansichtkaart in te sluiten met naam en adres van de gever in duidelijk blokschrift, hoewel men er niet vast op moet reke nen dat men een berichtje van de ontvanger krijgt. De schooltassen kunnen op maandag, woensdag of vrijdag tussem 10 en 12 uur worden in geleverd bij het Rode Kruis in Voorburg, Herenstraat 165. Ziekenboeg Men kan ook geld overmaken voor een van de andere pro jecten. Het Jeugd Rode Kruis wil de centrale EHBO-kamer van het weeshuis die ook fungeert als een soort zieken boeg inrichten en verder aanvullen. Hiervoor is een zo genaamde WHO-kit nodig, een standaardpakket volgens de normen van de Wereld Ge zondheid Organisatie. Deze kit kost ongeveer 4.000 gulden (project 1). In het weeshuis wil men ook een bibliotheek inrichten met kinder- en studieboeken die ter plaatse worden aange kocht. Voorlopig is een aantal van 1000 boeken begroot (pro ject 2). Het Jeugd Rode Kruis heeft inmiddels honderd paar schoe nen gekregen voor de wezen die tussen de vier en zestien jaar oud zijn. Er zijn dus nog 500 paar (a 75 gulden) nodig (project 3). Voor het opbergen van de per soonlijke eigendommen van de kinderen zijn houten kastjes nodig die op de slaapzalen worden geplaatst. De kistjes worden in Ethiopië gemaakt en gekocht. De kosten hiervan bedragen 18.000 gulden (pro ject 4). Wie één van deze projecten fi nancieel wil steunen, kan geld overmaken op girorekening 2911 van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag on der vermelding van JRK-actie Ethiopië-Gulelie en het num mer van project 1, 2, 3 of 4. Men wordt verzocht bericht van de geldstorting te sturen naar het Nederlandse Jeugd Rode Kruis, Antwoordnum mer 10553 in Den Haag. Een postzegel plakken is niet no dig. Voor meer informatie kan men zich wenden tot het bu reau van het Jeugd Rode Kruis in Den Haag, tel. 070 846 656. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Donna donna (al); 13.30, 18.30. 21.00. zo. t/m wo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Inner apace (12); 18.30. 21.15. Reddertjea (al); za. 14 00. zo. t/m wo. 14.00. 16.lè. EUROCINEMA III: Dirty dancing (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. t/m wo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Hector (al); 13.30, 18.30.n 21.00. zo. t/m wo. 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Dirty dancing (al); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Laat Empe ror; 20.00. zo ook 14.30. Donna Donna (al); Bigfoot (al); Hector (al); The Witchea of Eaatwick (16); 14.30. 19.00, 21.15. Reddertjea (al); 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Van geluk ge sproken (12); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Mijn zuster, mijn le rares (16); 14,30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN e REX: Mijn zustsr, mijn lerares (18); 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Robocop (16); zo. ma. 19.00. Een maand later (al); zo. ma. 21.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Mastera ot the universe (al); 14.45, 19.00. Mannequin (al); 21.15. CITY THEATER II: Beverly Hill* Cop II (al); 14.45. 19.00, 21.15, be halve za - en wo.-middag. Avon tuur met een staartje (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Hector (al); vr. t/m wo. 15.45, 21.15. Robocop; do. t/m wo. 19.00 Een maand later (al); vr. t/m wo. 20.30. za. t/m wo. 14.30. Tiempo de morir (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Een avontuur met een ataartje; za. t/m wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Oztord Bleus (al); do. t/m zo. 20.00. Beverly Hills Cop II (al); ma. di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG. ASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Donna, Donnall (al); do. vr. za. 14.00. 19.00. 21.30. zo. t/m wo. 13.30. 16.00. 19.00, 21.30. ASTA 2: Hector (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. t/m wo. 13.30. 16.00, 19.00, 21.30. e ASTA 3: Ishtar (al); 14.00. zo. 13.30, 16.00. Raising Arizona Jr. (al); 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babylon, tel. 471656): Bigfoot A The Hendersons (al); do. vr. za. 14.00, 19.00, 21.30. zo. t/m wo. 13.30, 16.00, 19.00. 21.30. BABYLON 2: Angel heart (16); 18.45, 21.30. do. vr. 00k 14.00. e BABYLON 3: Full metal Jacket (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Mas ters of the universe (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINE- AC 2: Innerspace (al); do. t/m za. 14.00, 18.45. 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. CINE- AC 3: Dirty dancing (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. e ME- 14.00, 20.30. zo. 13.15. 16.45. 20.30. The glenn Millder story (al); zo. 11.00. METROPOLE 2. De reddertjea (al); dó. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. 13.00, 15.30. The wit ches of Eastwick (12); 18.45. 21.30. METROPOLE 3: Inner- space (al); do. t/m za. 14.00, 18.45. 21.30. zo. t/m wo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: The witches of Eastwick (12): do. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. 13.15. 16.00. Van geluk gesproken (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Beverly Hills Cop II (al); do. t/m za. 14.00, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15. 16.00. 18,45, 21.30. ODE- ON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): De reddertjes (al); do. t/m za. 13.45. zo. t/m wo. 12.00, 14.00. 16.00. Spaceball8 (al); do. t/m za. 13.45. 18.45, 21.30. zo t/m wo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODE- ON 2: Dirty dancing (al); do. t/m za. 13.45. 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE- ON 3: American Ninja 2: (16); 18.45, 21.30 ODEON 4: Lucht macht academie (al); do. t/m za. 13.45, 18.45, 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. STU DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Ocl Ciornie (16); do. t/m za. 19.30. 21.45. v.a. zo. 14.45. 19.30, 21.45. STUDIO 2: The un touchables (16); do. t/m za. 19.15, 21.30. v.a. zo. 13.40. 19.15. 21.30. STUDIO 3: The secret of my success (al); do. t/m za. 19.00, 21.15. v.a. zo. 14.15, 19.00. 21.15. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: dag. 19.30, 21.45. zo. 14.00. 16.15. ma. di. wo. 15.00. Crazy love. zo. 14.00, 18.15. Young Frankenstein; ma. di. wo. 15.00. Dr. Doolittle Zaal 2: dag. 19.30. A night in Casablanca; 21.45. zo. 16.15. Casablanca. Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. Frankenstein meets the wolf man; do. Invasion of the bodysnatchers; vr. Fanto- mas; za. The Texas chainsaw massacre; zo. The last wave; ma. Freaks; di. Creepshow; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Innterspace (16); za. 00.15. CINEAC 2: Masters of the Universe (16); za. 00.15. CINEAC 3: Dirty dancing (18); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 2: De Iroetelbeertjes 3; za. 14.00. zo. t/m wo. 13.30, 15.30. e CINEAC Masters of the universe; do. t/m za. 14.00, 18.45. 21.30. zo. t/m wo. 13.15, 16.00, 16.45. METROPOLE 2: De red dertjes; do. t/m za. 14.00. zo. t/m wo. 13.00, 15.30. ODEON 1: De reddertjes; do. t/m za. 13.45. zo. t/ m wo. 12.00. 14.00. 16.00. Fichtl, nu 85 jaar, verschaft niet veel nieuwe inkijkjes in de persoon van Freud. Zij bab belt over het luchten van de tweedkostuums van de profes sor om er de sigarenreuk uit te verdrijven, het halen van zijn lijfblad, de „Manchester Guar dian", en het wassen van zijn ondergoed. Knap ding Sigmund Freud Huishoudster Freud doet boekje open De vuile was van Sigmund Freud wordt buiten gehangen door de vrouw die hij in dienst nam om hem te kuisen. De grondlegger van de psychoa nalyse, die in 1939 overleed, probeerde altijd onderzoek van zijn persoonlijke leven te verijdelen. Nu zijn in Oosten rijk en de Bondsrepubliek Duitsland de memoires ver schenen van Paula Fichtl, een huishoudster die 53 jaar voor Freud en zijn gezin werkte. Het boek werd onlangs ten doop gehouden in het museum dat Freuds Weense huis was tot hij in 1938 uitweek naar Engeland. „Freud zou er be slist niet mee ingenomen zijn dat zo'n intiem boek in zijn ei gen woonhuis ten doop wordt gehouden, maar de tijden ver anderen en teruggaan kan niet meer", zei de voorzitter van het Sigmund-Freud-Genoot- schap, Harald Leupold-Lö- wenthal op de bijeenkomst. Naar het boek hoeft niet ge grepen te worden door de le zer die de theorie van o.a. Carl Jung bevestigd zou willen zien dat Freud een amoureuze ver houding had met zijn inwo nende schoonzuster Minna Bernays. De huishoudster be schrijft het huwelijk van Freud als „kalm, vriendelijk, maar niet bijzonder gelukkig". Volgens haar besprak Freud zijn arbeid liever met Bernays dan met zijn vrouw Martha, die zich dikwijls terugtrok om dat zij migraine had. Fichtl begon in 1929 voor Freud te werken en zij werkte tot aan haar dood in 1982 voor Freuds dochter Anna. Onder haar taken waren het binnen laten van patiënten, onder wie rijke huisvrouwen, de dirigent Bruno Walter en de dichteres Hilda Doolittle. „Ze kwamen gedeprimeerd binnen en gin gen gedeprimeerd weer weg", schrijft Fichtl. „De vrouwen waren natuurlijk allemaal ver liefd op hem; dat kon ik zien. Soms had de professor rode koontjes, wanneer hij een knap ding op bezoek had." De huishoudster herinnert aan Freuds ingehouden woede over de Anschluss bij het Der de Rijk, toen hij in zijn dag boek schreef: „Finis Austriae Hij was toen 81 en had niet veel zin in vertrekken. Vrien den haalden hem er met steun van de Amerikaanse ambassa deur, William Bullitt, toe over. Nadat de Gestapo een inval in het huis van Wenens be- Anna voorstellen dat men zelfmoord zou plegen. De pro fessor weigerde, verbitterd zeggende: „Dat is nou net waarop zij hopen". Paula Fichtl reisde mee naar Londen. Toen Groot-Brittan- nië Duitsland de oorlog ver klaarde, werd Fichtl tot „vij andige buitenlandse" ver klaard en geïnterneerd op het eiland Man. Na haar vrijlating ging ze terug naar Hampsteaa en werkte er voor Anna Freud. Fichtl roept de be roemdste patiënt van Anna Freud in herinnering: Marilyn Monroe, die zich in 1956 tot haar wendde na een instorting tijdens de opnamen voor „The Prince and the Showgirl". De behandeling had klaarblijke lijk kort succes, want Monroe ging terug naar de set en maakte haar laatste film af. Fichtl reisde in de loop der ja ren enkele keren naar Oosten rijk om haar familie te bezoe ken. Het deed haar pijn dat aan de gevel van het huis in de Berggasse in Wenen geen herdenkingsplaat was aange bracht voor de man wiens na gedachtenis zij in ere hield, zo als aan het huis in Hampstead. In 1968 haalde Fichtl Anna Freud ertoe over mee te wer ken aan de inrichting van een Freudmuseum in Wenen. Kort na de dood van Anna Freud ging Fichtl teruggetrok ken leven in Salzburg. Vol gens Berthelsen leeft zij van royalties van de verkoop van Anna Freuds geschriften en krijgt zij een gestage stroom brieven van bewonderaars van Freud, die bijzonderheden ovet zijn leven willen horen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 17