Fiat Uno: schoon topmodel en abs- remmen Popmuzikanten zetten zich in voor gehandicapten-sport Maandelijkse kosten 100 auto 's vergeleken Japanse auto's rukken op Grijs gebruik lpg neem, gevaarlijke vormen aai OUDE KERSTLIEDJES IN NIEUW JASJE Gedreven Japanner wil eerste blijven op technologie-markt Technologie onder de rijzende zon Spectaculair Kerstconce door Haags Toonkunstkt AUTO/BUITENLAND £efcbc6owiant DONDERDAG 17 DECEMBER 1987 PAGI Het is zo'n beetje traditie dat de Fiat-groep en de VAG-groep (Audi en VW) op de Europese markt strijden om de kop in ver- Jeoopaantallen. VAG kan daarbij nu Seat in de strijd werpen, dat nog flink kan en wil groeien. Deson danks verloor Fiat niet de aansluiting, terwijl het sinds kort de resultaten van Alfa Romeo aan het totaal kan toevoegen, om daarmee wellicht weer de grootste autoverkoper van Europa te worden. Maar ook voor het eigen merk heeft Fiat nog plannen genoeg. Een hoofdrol gaat daarin na tuurlijk de binnenkort ver schijnende Tipo spelen, opvol ger voor de Ritmo maar ook (zoals Fiat zelf wel inziet) al ternatief voor de niet meer zo populaire Regata. In Neder land overigens zal die Tipo pas tegen het najaar te koop zijn. Voor de Regata, wilde men al wel kwijt, komt een opvolger die niet een Tipo-met-koffer- bak zal zijn zoals de Regata ei- Senlijk wel een Ritmo-met- offerbak is. Maar dat zien we dan in 1989 op z'n vroegst. Ondertussen zal Fiat dus ook met de bestaande modellen een zo breed mogelijk publiek moeten aanspreken. Dat ligt, tot de Tipo er is, nog wel wat moeilijk met een niet meer zo actuele Ritmo en Regata, en een Croma die moet opereren in een klasse waar Fiat tot nu toe nooit veel vaste grond on der de voeten heeft gekregen. Gelukkig maakt nog altijd de Uno, de meest succesvolle Fiat aller tijden, heel veel goed. Vandaar dat men ook die Uno-serie maximaal wil uit bouwen. Dat gebeurt dan nu met een nieuw topmodel, dat enerzijds gekarakteriseerd wordt door veel luxe en an- derzijds door zijn schone kata lysatormotor. Ook in de klasse van wat kleinere auto's zijn er steeds meer mensen te vinden die hoge eisen stellen en daar richt Fiat zich dus op. Anti-blokkeer Zo is er tevens een anti-blok- keer-remsysteem (abs) op de Uno Turbo ontwikkeld, waar mee die auto dan weer iets uit zonderlijks te bieden heeft in zijn klasse. Het idee lijkt wel wat op dat van Ford (in sa menwerking met Lucas/Gir- ling) voor de Escort Evenals bij die Ford meet het abs-sy- steem alleen of de voorwielen dreigen te slippen, om dan één of beide kringen van het rem- systeem te gaan regelen en dus zo tegelijk een voorwiel- en een achterwielrem te controle ren. Ford gebruikt echter een (goedkoper) mechanisch sy steem, Fiat ontwikkelde (sa men met AP) een elektronisch systeem. De Uno Turbo met abs zal als extra model ge bracht worden, dat dan ook standaard elektrisch bediende voorportierruiten meekrijgt. Wanneer die abs-Turbo hier leverbaar is weten we nog niet. We weten wel dat het schone topmodel Uno 75 SX meteen leverbaar is, als luxe variant van de eerder dit jaar versche nen 75 i.e. met katalysator. Is die laatste er alleen als drie- deurs model met ongeveer de uitrusting van een Uno 60S, de 75 SX is er met drie of vijf deuren en met een uitrusting die eerder geen enkele Uno standaard meekreeg. Daar hoort bij: centrale deurver grendeling, elektrisch bedien de zijruiten voorin, ribfluwe len bekleding en een digitaal dashboard. Verder is er natuu- lijk de 1,5 liter motor, die niet alleen over brandstofinjectie (met één centraal inspuitven- tiel) en een geregelde drieweg katalysator beschikt maar ook over nog iets meer vermogen dan het oude topmodel 70 SL. De Uno, de meest succesvolle Fiat aller tijden. Die versie blijft overigens le verbaar. De 75 (zoals de type-aandui ding al zegt 75 pk sterk) is een pittige auto, maar aan het vrr hoge mechanisch geluidsni veau met vooral de nodige transmissiegeluiden kon Fiat kennelijk niets doen. Het digi taal dashboard, met grote op lichtende snelheidsmeter en toerenteller, is wat rommelig ingedeeld. Het staat exclusief, maar je moet er van houden - met gewone meters is de 75 SX niet leverbaar. Ruimte De nieuw gevormde en bekle de zitplaatsen bieden als in elke Uno flink ruimte, zijn re delijk comfortabel maar nog steeds niet erg diep geprofi leerd. Niettemin is de SX een erg luxueuze auto voor zijn klasse, niet in de laatste plaats omdat de prijs daarbij heel ge matigd bleef. Er zijn tenslotte nu meer auto's in de kleine klasse waarin vele luxe-artike len besteld kunnen worden, maar dat drijft meestal flink de prijs op. Fiat breng de Uno SX voor f 21.990,- met drie deuren, voor 750,- meer is er de vij- feurs versie. Het prijsverschil met de SL (alleen vijfdeurs le verbaar) komt daarmee op slechts fiat 1150,-. Ook deze meest luxueuze Uno biedt daarmee een hoop waar voor zijn geld en komt niet meteen in een klasse waar je een veel groter met simpele uitrusting als alternatief zou kunnen ne- Over één Fiat-model hebben we het dan nog niet gehad: de Panda, die het volgens de Ne derlandse importeur ook goed blijft doen. In 1988 zal iedere Panda-koper opnieuw door Fiat lid gemaakt worden van het Wereld Natuur Fonds, on langs bood de nieuwe direc teur van de Nederlandse im portafdeling de heer Fütterer al een cheque van 200.000,- aan Prins Bernhard, voorzitter van het WNF. PETER FOKKER De kosten van het rijden in een auto lopen sterk uiteen. Dat geldt niet alleen voor au to's uit verschillende prijs klassen, maar ook voor auto's die elkaar in de nieuwprijs niet veel ontlopen. De Consu mentenbond heeft, in samen werking met de ANWB, in de laatste gids de maandelijks kosten van zo'n honderd au to's op een rijtje gezet. De totale maandkosten worden bij de vergelijking opgesplitst in variabele en vaste kosten. Variabele kos ten, zoals benzineverbruik en onderhoud, stijgen mee met het aantal af te leggen kilo meters. De vaste kosten lo pen door, ook als de auto stil staat. Het gaat daarbij niet al leen om de aanschafprijs en de inruilwaarde na verloop van tijd, maar ook om de verzekeringspremie en de motorrijtuigenbelasting. Bij de vergelijking van de maandlasten zijn de auto's (op leeftijd en totaal verre den kilometers) in drie cate- goriën onderverdeeld: 2,5 jaar en 41.000 kilometer, 5 jaar en 81.000 kilometer en 6 jaar en 96.000 kilometer. De grote verschillen worden, vooral veroorzaakt door de post afschrijving. Sommige auto's zijn na 2,5 jaar nog 70 procent van de nieuwj I waard, terwijl andere slechts 40 procent van nieuwprijs opbrengen. v°i de Mazda 626, Volksw*e Golf en Jetta blijken bij j, ruil nog heel wat waart" in tegenstelling tot de Ritmo's, de Hyundai P 1400 en de Renault 18. In een aparte tabel w< tenslotte ook nog een ve lijking van het brandstof bruik gegeven. De Peugeot 405, de Auto van het Jaar 1988. De spanning onder de autofa brikanten is weer gebroken, hoewel die dit jaar niet zo groot was: een internationale autojury koos onlangs de be langwekkendste nieuwe auto van 1987. Het komend jaar mag de Peugeot 405 de titel Auto van het Jaar voeren. Ook de tweede plaats werd op geëist door een Franse autos, maar daarachter volgden zes Japanse auto's op rij. De strijd was ditmaal, ondanks dat er heel wat interessante nieuwe auto's uitkwamen, kennelijk ongelijk. Peugeot behaalde met zijn nieuwe mid denklasser zo'n 80 procent van het maximaal aantal haalbare punten, verdeeld door 57 jury leden uit 17 Europese landen. We kunnen wel spreken van Franse overmacht, want als verre tweede kwam de Ci- (ADVERTENTIE) troën AX uit de bus. Die bleef op zijn beurt maar net de Hon da Prelude voor, die dank zij het vierwielbesturingssysteem hoog eindigde. Mede door zo'n zelfde voorziening kwam daarna op niet te grote afstand de Mazda 626. Opnieuw zijn de Japanse merken terecht geko men in de runner-up positie, want ook de nummers vijf tot en met acht zijn uit dat land afkomstig: Toyota Corolla, Daihatsu Charade, Toyota Camry en Mazda 929. Eenmaal eerder eiste Peugeot de titel voor zich op, in de periode dat de verkiezing nog een puur Nederlandse (Autovisie-) zaak was, namelijk in 1968 met het model 504. Is het misschien toeval te noe men dat twee Franse merken, notabene nog van hetzelfde concern ook, in dit jaar de eer ste twee plaatsen opeisen, het moet toch te denken geven dat de resterende zes kandidaten die punten kregen uit Japan komen. Van vier verschillende merken, waarbij Toyota en Mazda er zelfs met twee auto's bij zijn. Hoe lang kan het nu nog duren tot er een Japanse Auto van het Jaar uit de bus komt? PETER FOKKER COMMISSIE WIL MAATREGELEN Het gebruik van autogas (lpg) voor andere zaken dan d( neemt fors toe. Daarbij ontstaan zeer gevaarlijke situatif* overheid moet hiertegen optreden door middel van een wetgeving en een grote voorlichtingscampagne. Dit advies minister Nijpels (VROM) gekregen van een door zijn voorf Winsemius ingestelde commissie. Lpg is ongeveer de helft goedkoper dan butaan of propai dat maakt het bijzonder aantrekkelijk. Met behulp van tv hands Ipg-tanks kan autogas dienst doen als verwarmins stacaravans en bungalows. Daarnaast worden de tanks ge j om te koken, boten mee aan te drijven, klandestien jene stoken en onkruid te bestrijden. Het benodigde gas woi benzinestations gehaald waar de tank eenvoudig kan word j vuld. Het alternatieve gebruik van lpg levert volgens de com gevaar op voor zowel de gebruiker als zijn omgeving. Er immers geen periodieke controle op de apparatuur plaats, door de kans óp gebreken groot is. Roest kan al leiden explosie. Ondeskundige constructie en plaatsing leidt lekkage en brand. Omdat er veel en soms te veel gas in d( zit, zijn de gevolgen daarvan veel groter dan bij het gebru flessen butaan of propaan. LOS ANGELES Popmuzi kanten als Stevie Nicks, Sting, The Pointer Sisters, Bruce Springsteen, U2, Whitney Houston en Madonna zetten zich in voor de Special Olym pics, een wereldomvattende organisatie die zich bezighoudt met het bevorderen van de ge- handicapten-sport. Dat gebeurt op „A Very Special Christ mas", de leukste kerstplaat I van 1987. MTV besteedt in een dertig minuten durende dbcu- mentaire (zondag: 22.00 uur) aandacht aan deze bijzondere plaat en praat met de artiesten die eraan hebben meegewerkt. Het idee voor de elpee, waar van de opbrengst geheel ten goede komt aan deze instel ling, is afkomstig van produ cer Jimmy Iovine en zijn vrouw Vicki. Jimmy: „We kregen het idee in 1985, hoe wel ik als tiener al een kerst- plaat wilde maken". Iovine besloot het album op te dragen aan zijn vader, die tij dens de kerstdagen van 1984 overleed. Jimmy: „Ik vroeg een aantal vrienden of ze aan de langspeler zouden meewer ken als ik het project zou op starten. Iedereen zei direct ja. Het uitgangspunt was wel dat niemand aan de plaat zou ver dienen, behalve de gehandi capten-sport". Vicki: „De Special Olympics is een idee van Eunice Kennedy Schriver, de zus van president Kennedy. Ze begon in het be gin van de jaren zestig met een sportkamp voor mongolen. I Het uiteindelijk resultaat was dat in 1968 de eerste interna tionale Speciale Olympische Zomerspelen werden gehou den. Tegenwoordig nemen zo'n anderhalf miljoen kinde ren en ouderen uit zeventig landen deel aan dit sportspek- takel. Ik was zo onder de in druk van de vorderingen die de gehandicapten door het sporten maakten, dat ik mii als vrijwilliger heb opgegeven Enthousiast Toen Jimmy Iovine eind 1986 het idee voor de kerst-elpee bij de Schrivers lanceerde, waren ze zo enthousiast, dat de pro ducer direct aan het werk ging. Het eerste nummer „Have Yourself A Merry Christmas" door The Preten ders stond een maand na Jim my's eerste ontmoeting met de Schrivers op de band. De keuze van artiesten voor „A Very Special Christmas" was volgens de familie Iovine heel simpel. Jimmy: „We heb- Producer Jimmy Iovine (midden) met enkele artiesten die aan het „A Very Special Christmas"-album meewerkten. FOTO: PR ben gewoon al onze favoriete artiesten op een rij gezet, te beginnen bij de groepen en ar tiesten met wie wij bevriend waren zoals Stevie Nicks, Bob Seger en U2. Maar we wilden niet zomaar wat artiesten, we wilden de besten die er in de pop-industrie zijn te vinden. Uiteindelijk hadden we een lijst met vijftien namen. Er was er niet een bij, die niet wilde meewerken". Nadat de artiesten waren ge vonden, nam Vicki, een advo cate, de taak op zich te onder handelen met uitgeverijen, platenmaatschappijen, mana gements, studio's en anderen. Tenslotte moest elke cent die de elpee zou opleveren naar de Special Olympics-organisatie gaan. De platenmaatschappij boog zich ondertussen over het hoes-ontwerp en vond de we reldberoemde beeldend kun stenaar Keith Haring bereid zijn karakeristieke tekenkunst hiervoor te gebruiken. Hij deed het, net als de rest van de mensen die bij de productie waren betrokken, zonder er een cent voor te vragen. Een week Jimmy kon zich ondertussen volledig concentreren op het artistieke produkt. Iovine: „Sommige artiesten hadden een strak omlijnd idee over wat ze wilden opnemen. Ma donna koos bijvoorbeeld direct voor het oude Eartha Kitt-suc- ces „Santa Baby", Whitney Houston wist niet wat ze wilde opnemen. Wij hebben haar een lijst met mogelijkheden gegeven". Het grootste probleem was echter het opnemen van het materiaal. Jimmy: „De groe pen en artiesten, die hadden toegestemd, waren of op tour nee of in de studio aan het werk aan een eigen langspeler. Hoe het mij gelukt is ze alle maal te pakken te krijgen, is een wonder, maar dertien van de vijftien nummers van de plaat stonden er binnen een week op. In juli van dit jaar ben ik eerst naar Londen ge vlogen om het Pretenders- nummer af te maken, daarna was Dublin aan de beurt om een afspraak te maken met U2. Een paar dagen later stond ik in Glasgow om tijdens de soundcheck van hun concert die avond de Phil Spector klassieker „Christmas (Baby Please Come Home)" op te ne men. Ik had Darlene Love bij mij. Zij was verantwoordelijk voor het origineel en zingt met Bono mee. In New York heb ik „Back Door Santa" met Bon Jovi vastgelegd. Nog dezelfde avond vloog ik naar North Ca rolina om Bing Crosby's „Do You Hear What I Hear" met Whitney Houston op te ne men. Het was een vreselijk- vermoeiende week, maar wel ontzettend leuk" HANS PIËT Quirine Viersen uitschieter prijswinnaars muziekconcours Optreden van de 1e prijswinnaar* in de groepen hobo, cello en klarinel van de etichting Jong Muziektalent Nederland. Schönbergzaal, Kon. Coneervatorium. Het concert wordt door de TROS uitgezonden op zon dag 20 december, van 19 tot 20 uur via Radio 4. Geen jury meer, geen ner veuze spanning meer, geen teleurgestelde ge zichten meer, de kaarten zijn geschud, kaf en koren zijn gescheiden: de zes eerste-prijswinnaars van het tweede nationaal con cours georganiseerd door de stichting Jong Muziek talent Nederland speelden gisteravond in de Schön- ergzaal van het Konink lijk Conservatorium. De belangstelling bleek ma tig. Gelukkig dat burge meester Havermans zijn burgerij vertegenwoordig de. Het is bij concoursen natuur lijk altijd de vraag of de beste of de minst slechte gewonnen heeft. Het niveau van de deel nemers is een kwestie van aanbod en ook bij dit concours voelden velen zich geroepen en werden weinigen uitverko ren. Die weinigen verdeeld over cello A en B (respectieve lijk 12 t/m 14 jaar en 15 t/m 18 jaar), klarinet A tweemaal, klarinet B en hobo B (in de klasse hobo A werd geen le prijs toegekend) leverden, dat mag gezegd, opvallende pres taties. Toch komt het mij voor dat voor deze avond niet meer dan één etiket met het op schrift „talent" nodig was. Hoeveel jeugdige aankomende musici met onderscheidingen, met de Prijs van Uitnemend heid, heb ik in de loop van de jaren het conservatorium zien verlaten. Naar schatting ver dween 80 90 procent daarvan in het niet. Het grote podium is slechts voor de enkeling weggelegd. Er komt zoveel meer voor kij ken dan een fraaie loonvor ming, een gedegen techniek een een opvallende muzikali teit. Over die eigenschappen lijkt in ieder geval de 15-jarige celliste Quirine Viersen te be schikken. Zij is het voorbeeld van muzikale erfelijkheid: haar vader is cellist in het Concertgebouworkest. Met de Polonaise de concert van Pop per leverde Quirine een pres tatie van niveau, zij verstaat in de ware zin van het woord de taal van de muziek. In haar spel plaatst zij zich volkomen boven de materie, komt toe aan waarachtig muziekmaken en vestigt in haar muzikaal beleven een volwassen indruk. ADRIAAN HAGER TOKYO Japanse be drijven zullen alles doen om op alle gebieden van „high tech" op de eerste plaats té komen. Het „Ja pan number one" wordt iedere medewerker van een bedrijf - of hij nu de Engelse taal machtig is of niet - met de paplepel in gegoten. De Nederlandse industrie be seft nog nauwelijks wat er in Japan gaande is. Het lijkt er op dat zij voorlopig nog over vallen zal worden door steeds nieuwe technologieën en pro- dukten uit Japan. Dat is de boodschap van dr. Herman de Lang, technisch- wetenschappelijk attaché op de Nederlandse ambassade in Tokyo. Hij houdt al enkele ja ren de technologische ontwik kelingen in Japan nauwkeurig bij en schrijft erover in bulle tins, die vervolgens door het ministerie van Economische Zaken in Den Haag aan het Nederlandse bedrijfsleven worden gestuurd. De reacties op de bulletins zijn echter lauw. Toch zal aan slechts wei nig mensen zijn ontgaan dat de hele wereld een stortvloed van technische produkten uit Ja pan over zich heen krijgt. Doelgericht De Japanner gaat doelgericht tewerk. Momenteel omvat de markt voor „high tech" in Ja pan zelf 450 miljard. Over tien jaar moet dat 1500 miljard zijn, twintig procent van de totale Japanse economie. Daartoe moet men natuurlijk ook de elektronica rekenen, maar ook bio-technologie, nieuwe ener gie-technieken, lucht- en ruimtevaart en nieuwe materi alen. Op basis van de huidige activiteiten van de industrie zijn voor de komende tien jaar marktvoorspellingen te doen voor hoog-technologische pro dukten. Japan is na de Verenigde Sta ten de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling. Weliswaar geven de VS drie maal zoveel geld daaraan uit, maar het aantal Japanse on derzoekers bedraagt reeds iets meer dan de helft van het aantal in de VS. Dat is dan meer dan alle onderzoekers in Engeland, Frankrijk en West- Duitsland te zamen. De Japan se bevolking is ongeveer half zo groot als die van de VS. Meer dan negentig procent van het geld voor onderzoek wordt besteed aan de techni sche en natuurwetenschappen. Van de onderzoekers is 61 pro cent werkzaam in het bedrijfs leven, 31 procent bij de uni versiteiten en acht procent in nationale onderzoeksinstitu ten. Import-kennis Van het totale bedrag aan geld voor onderzoek en ontwikke ling komt 83 procent van het bedrijfsleven en slechts 17 pro cent van de overheid. In wes terse landen is dat meestal fif- ty-fifty. Japan heeft tot dusver sterk geput uit fundamentele technische-wetenschappelijke kennis uit het westen. Van de 'sleutel'-technologieën die tus sen 1953 en 1973 werden ont wikkeld, kwam slechts vijf procent uit Japan zelf en 63 procent uit de VS. Nu is inmiddels de Japanse technologie op hetzelfde, of misschien zelfs een hoger, ni veau gekomen dan de technol- gie in de VS. In recordtijd slaagde Japan erin de leiding over te nemen van bedrijven in het westen en een veel gro ter aandeel in de totaal-pro- duktie te krijgen. Dat geldt voor de staalproduktie, die van auto's, kleuren-TV, van elektronische chips, robots, technische keramiek etc. Het is vooral het machtige ministe rie van internationale handel en industrie (MITI) dat veel onderzoek in eigen laboratoria en in de industrie ondersteunt, daarbij telkens precies het doel aangevend. MITI is voortdu rend in een soort concurren tieslag verwikkeld met andere ministeries die hun eigen pro jecten en instituten hebben. Daar zitten nadelen aan, maar toch ook voordelen. Men werkt weliswaar naast elkaar, maar ook niet direct tegen el kaar. Niet alles gaat natuurlijk van een leien dakje. Er zijn ook za ken die mislukken, zoals in het begin van de jaren zeven tig een nieuwe supercomputer. Ook op het gebied van de pro grammatuur voor computers is Japan tot nu toe niet erg suc cesvol geweest. Men moet met de nodige scepsis afwachten wat het project van de compu ter „van de vijfde generatie" oplevert, een machine die niet in stappen achter elkaar maar parallel handelingen moet uit voeren. Dat baarde in het westen vijf jaar geleden de nodige opzien, maar de resultaten zijn nog erg vaag. Toch wordt voor dergelijke kostbare typen com puters in de komende tien jaar de grootste groei in omzet ver wacht; zelfs boven produkten als de DAT-recorder en elek tronische camera's. Ook met het doelgericht toe werken in onderzoek en ont wikkeling wil het niet altijd goed lukken. In feite, zegt Micro-elektronica in produktie, controle en onderzoek, b sen het produktieproces in Japan in toenemende mate. FOTO: PI les. Zij beseffen ook da waar de klant koning i dat de consumente eens verzadigd zal raki bedrijf als Matsushita jaren geleden aanzienli ner dan Philips. De ba Philips heeft Matsushi kennis over produktit sen opgeleverd. Mede door is het bedrijf voorbijgestreefd en is Toyota de tweede in gr eigen land. Matsushita maakt voor tig procent elektrisc elektronische produkti de consument. Men wi het onderzoek meer leggen op andere zakei al in de professionele se Japan is de consul markt voorlopig nog n zadigd. Herman de Lang, is de meest succesvolle industrie - die van de consumenten-elektronica. Deze is niet door het MITI als doel aangemerkt. De ontwikkeling van elektro nische chips is wel weer als doel vastgesteld door het MITI en daarin zijn de Japanners zeer succesvol geweest. Bijna honderd bedrijven zijn op dit terrein actief en zij beheersen zonder meer de wereldmarkt. Japanners kunnen dus niet al- CASPAR SCHU! Kerstconcert door Haage Toon kunstkoor o.l.v. Oane Wierdsma m.m.v. Klaas Trapman, orgel, Cécile Rijntjes, fluit en Judith Jamin, harp. Kerk O. L. Vr. Onbevlekt Ontvangen, Elandstraat Het was in letterlijke zin een spectaculair Kerstconcert, dat het Haags Toonkunstkoor gis teravond in de Elandstraat- kerk gaf. Want werd bij de aanvang de kerk in het don ker gezet, waarin hoog in de galerij dirigent Oane Wierds ma met een lichtende hand di rigeerde, naarmate het licht weer aanging, zag en hoorde men het koor al zingende en klingende met trom en rinkel bom langs de paden naar vo ren lopen. Een wandeling, die nog een enkele keer werd her haald (een „peripatetisch" Kerstconcert dus), waarbij door de lengte van de kerk merkwaardige perspectivische geluidseffecten onts ook al omdat de coö tussen orgel en koor grote afstand niet alti gelukkig verliep. San was er natuurlijk ook, zou graag nog eens de willen leggen op onz schat van middeleeuws liederen, die hier als flonkerden zoals „Het maged uitverkoren". E bleef onze Vondel's „0 nacht schooner dan de waarop, meen ik, Sm een motet heeft gescht Maar het was al met goed gepland Kerstcon een fraai rustpunt kre< „Elyseesche muziek Gluck's Orfeo, gespee fluitiste Cécile Rijntjes piste Judith Jamin. En nog een pluspunt: ve veel kinderen zaten t .ren. NOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 10