Vraagtekens bij concours
ong Muziektalent Nederland
Paul de Leeuw verovert Leiden
Meeslepende dialoog
bijResidentie Orkest
:unst
£cicUe Soman!
ïEDERLANDSE JEUGD KIEST BESTE KINDERBOEK
Jeertig jaar Haagse Comedie te boek gesteld
Alternatief
Kerstconcert in
Lutherse Kerk
MARKTEN
The Riff gaat
zonder sterallures
verder
MAANDAG 14 DECEMBER 1987 PAGINA 9
JTERDAM De Ne-
•rlandse jeugd tot en
>t 16 jaar kan volgend
voor het eerst ook
lf bepalen welke kin-
•boeken bekroond
ften worden. Daartoe
jat in januari de Stich-
Nederlandse Kin-
ïijury van start.
Stichting is een samen-
•kingsverband tussen de
fcllectieve Propaganda voor
Nederlandse Boek
NB), de Vara en het
NBLC (Nederlands Biblio
theek en Lectuurcentrum).
Steun is er verder van het
Nederlands Comité Kinder
postzegels en de Stichting
Lezen in oprichting.
Het is de bedoeling van Kin
derjury dat de kinderen in
januari en februari 1988 ieder
maximaal vijf titels ter be
kroning voordragen. In een
tweede ronde wordt de kin
deren gevraagd de zeven ti
tels, die in de eerste ronde de
meeste stemmen kregen, te
lezen en naar eigen voorkeur
te rangschikken.
Het boek dat dan het meest
gekozen wordt, wint de
„Prijs van de Nederlandse
Kinderjury". Dat gebeurt in
drie leeftijdscategorieën: 6-9
jaar, 10-12 jaar en 13 tot en
met 16 jaar. Er kunnen zowel
Nederlandse als buitenlandse
boeken worden gekozen,
maar de volgend jaar te be
kronen boeken moeten al in
1987 zijn verschenen in de
Nederlandse taal. Elk genre
is toegestaan.
In het deelnameformulier
laat de stichting weten dat
elk jaar bijna duizend nieuwe
kinderboeken uitkomen.
„Maar een ding is een beetje
gek geregeld", voegt de stich
ting daar aan toe: „welke
boeken een prijs verdienen,
dat maken volwassenen uit
en vreemd genoeg geen kin
deren".
Dat laatste geldt ook voor
een in oktober aangekondig
de nieuwe prijs voor het bes
te kinderboek: de Woutertje
Pieterseprijs. Deze in princi
pe jaarlijkse onderscheiding
is een initiatief van recensen
ten en wordt ook in 1988
voor het eerst uitgereikt. De
jury bestaat uit volwassenen.
Sponsor van de prijs (een be
drag van 10.000 gulden) is de
boekhandelorganisatie Libris.
Fortuin voor verkeerd
ingeschat schilderij
LONDEN Het schilderij voorstellende
paus Clemens de Zevende van de Itali
aanse Renaissancemeester Sebastiano del
Piombo dat eerder dit jaar als een kopie
werd beschouwd en voor 550 gulden
werd geveild, bracht dit weekeinde op
een andere veiling ruim 1,3 miljoen gul
den op. Het portret ging naar een ano
nieme bieder, die telefonisch aan de vei
ling meedeed. De levensgrote afbeelding,
gemaakt omstreeks 1532, was door So-
theby in juni geveild voor 550 gulden.
Later werd het schilderij voorgelegd aan
het veilinghuis Christie's, waarvan een
expert het identificeerde als een Sebasti
ano del Piombo. Sotheby heeft inmiddels
de oorpronkelijke verkoper toegezegd
hem schadeloos te stellen.
„Amsterdam culturele
hoofdstad" toch succes
AMSTERDAM „Amsterdam heeft iets van zijn faam
als culturele stad waargemaakt". Die balans maakte bur
gemeester Van Thijn gisteravond op tijdens de feestelijke
slotbijeenkomst in het Tropeninstituut van „Amsterdam,
culturele hoofdstad van Europa". De Nederlandse hoofd
stad mocht zich in 1987 zo noemen. Berlijn is volgend jaar
„Kulturstadt Europas".
Waren er in het begin vooral negatieve geluiden te horen,
in de loop van het jaar veranderde dat. Van Thijn en ook
minister Brinkman van cultuur leiden dat af aan de
„enorme hoeveelheid gunstige kritieken", die zijn opge
nomen in een knipseldossier. Van Thijn: „Zo niet alle dan
toch een heel groot deel van de vele onderdelen werd be
jubeld en toegejuicht, zonder dat men voldoende inzag dat
dit onderdelen waren van het geheel". In totaal bezoch
ten 750.000 mensen de manifestatie.
Nederland verzorgt in 1988 overigens nog een deel van
het Kulturstadt-programma in Berlijn, liet minister
Brinkman weten.
fw««daaga concours van de stich
ting Jong Muziektalent Nederland
voor cello, hobo en klarinet, geor
ganiseerd door Christian Timm.
Kon. Conservatorium, Den Haag.
t|)EN HAAG Den
laag komt zo langza-
lerhand in aanmerking
>r het predikaat „Con-
lursstad". Vrijdag en
iterdag werd het twee-
Ie nationaal concours
an de stichting Jong
iiziektalent gehouden,
2gin volgend jaar staan
het programma het
ith Steinconcours, de
ordens Viooldagen en
iet internationaal fluit-
plaatst worden, de voorstan
ders motiveren hun stand
punt even overtuigend als de
tegenstanders. Eén van de
doelstellingen van de stich
ting Jong Muziektalent is het
bevorderen van concoursen
om daarmee talent te stimu
leren. Evenals bij het eerste
concours geeft het tweede
concours, ditmaal voor cello,
hobo en klarinet, alle aanlei
ding te wijzen op het gevaar
de 36 deelnemers stuk voor
stuk „talenten" te noemen.
Het was Jaring Walta die als
voorzitter van de klarinet-
tengroep erkende dat voor
sommige deelnemers niet
meer dan beperkte mogelijk
heden te voorspellen waren.
Uit eigen waarneming kon
worden vastgesteld dat de
onderlinge prestaties sterk
uiteenliepen, dat de intona
tieproblemen soms groot wa
ren en het muzikaal begrip
zeker niet altijd even over
tuigend was. Het lijkt boven
dien niet juist dat kandidaten
van 15 t/m 18 jaar of van 16
t/m 20 jaar uitkomen in één
groep, die leeftijdsverschillen
zijn te groot. Ook moet opge
merkt worden dat bij de
ruim 120 composities die door
de 36 deelnemers werden
vertolkt de Nederlandse
componisten slechts een ui
terst bescheiden plaats inna
men. Van de eigentijdse com
ponisten waren dat Hendrik
en Jurriaan Andriessen, Ba-
dings, Orthel, Ruyneman,
Orthel en Voormolen. Bij de
cellisten was Bach met de
suites 1, 2 en 6 favoriet. Ook
Vivalde en Martinu weer
klonken meerdere malen, de
hoboïsten hadden lichte
voorkeur voor het concerto
van Martinu en de klarinet
tisten demonstreerden een
duidelijke liefde voor Carl
Maria von Weber.
waarna de le prijswinnaars
zullen concerteren. Guus
Smeets, jury-voorzitter van
de cellogroep, deelde mee dat
de jury van mening was dat
alle 16 deelnemers de muziek
als taal verstaan. In de A-
groep van 12 t/m 14 jaar ging
de eerste prijs naar Jan Karei
Zuur, een cellist met een na
tuurlijke aanleg en een
smaakvol vibrato. De tweede
prijs was voor Maarten Jan
sen en de derde voor Teye
Hylkema. Om het niveauver
schil te onderstrepen werden
in de B-groep van 15 t/m 18
jaar twee derde prijzen en
geen tweede prijs toegekend.
Johan van Iersel en Jeroen
den Helder kwamen in aan
merking voor die derde prij
zen, de eerste prijs was voor
de ster van het gehele con
cours Quirine Viersen, een
telg uit een wel zeer muzika
le familie. Haar spel bezit
kracht en intensiteit, tech
nisch en muzikaal zijn haar
prestaties van hoog niveau.
nirgemeester Havermans reikt het boek „40 jaar Haagse Comedie" uit aan de (oud)-artistiek leiders van de haagse Comedie.
ar) FOTO: JEROEN DE JONG
etl
!N HAAG „Er is in veer-
jaar gezaaid. Wij bidden u,
de oogst niet verloren
Deze wens uitte artis-
leider van de Haagse Co-
lie Eddy Habbema zater-
in de Koninklijke
louwburg in Den Haag tij-
s de presentatie van
lagse Comedie 40 jaar", het
lileumboek over het vol-
id jaar op te heffen toneel-
lelschap. Toneelrecensent
Iré Rutten schreef het en
'gemeester Havermans van
Den Haag reikte de eerste
exemplaren uit aan (oud-)lei-
ders van het toneelgezelschap.
Habbema vond dat de Haagse
Comedie stijlvol ophoudt te
bestaan: wij sterven straks in
mei staande. Hij releveerde
dat het ensemble succesvol
was en is: meer publiek dan
andere gezelschappen, veel
prijzen, één a twee hits per sei
zoen. Hij opperde vragen als:
„Is het gezelschap te klein, te
publieksgericht, te hautain?"
Het antwoord kon hij niet ge
ven en de toekomst zal leren
of de opheffing van de Haagse
Comedie een grote sprong
voorwaarts is of bestuurlijk
een grote blunder, aldus Hat-
bema.
De burgemeester noemde het
typisch Haagse aan het gezel
schap de stijl en de sfeer die
het schiep en waarvan volgens
hem Cees Laseur en Paul
Steenbergen de meest uitge
sproken vertolkers waren. Ha
vermans merkte verder op dat
het tienjarig bestaan van een
toneelgezelschap in ons land al
uitzónderlijk is. Alleen de Ko
ninklijke Vereeniging het Ne-
derlandsch Toneel bestond
langer, 43 jaar en dat was in
1925.
In het boek „Haagse Comedie
40 jaar" gaat André Rutten
uitgebreid in op de stukken
die het gezelschap door de ja
ren heen heeft opgevoerd, de
invloed van de artistiek lei
ders en toneelstromingen en -
acties als de „actie tomaat".
Onderdeel van de prijstoe
kenning is deelname volgend
jaar aan het internationale
celloconcours te Bulgarije.
Bij de A-groep van de ho
boïsten tweede prijzen voor
Esther Forschelen en Arco
van Zon, derde prijzen voor
Cyrielle Cober en Steffie
Cremers en geen eerste prijs.
In de B-groep de eerste prijs
voor Nicoline Alt die een wel
zeer pittig programma uit
voerde en de tweede prijs
voor Olivier Boekhoorn die
in de Variaties van Hummel
een virtuoze techniek de
monstreerde. De eerste prijs
klarinet-A was voor Masha
Schuit én voor Tonny Kerst-
holt, de derde prijs voor Kar
lijn Teuben. Met Nicoline Alt
gaat klarinettist Ermo Hart-
suyker, de eerste prijswin
naar bij de klarinet B-groep,
naar het concours in Zurich.
De tweede prijs was voor
Marco Kassenaar en de derde
voor Dominique Zwartèle.
ADRIAAN HAGER
Het is al weer tien jaar ge
leden, dat de SCHAK sa
men met dirigent René
Verhoeff het plan be
raamde om van het tradi
tionele Kerstconcert met
koor en luisterpubliek in
het geijkte programmapa
troon, wat anders te ma
ken: een alternatief dus,
géén van te voren ingestu
deerd koor en orkest,
maar een samenmusiceren
van allen, die kunnen zin
gen en spelen.
Dat pakt natuurlijk elk jaar
anders uit en dit keer, zondag
middag in de Lutherse Kerk,
op het tweede lustrum dus,
bleek er meer animo te be
staan voor het orkest dan voor
het koor. En dat zal wel te ma
ken hebben met de zéér vele
kerstconcerten, die de koren
nu plegen te geven. Maar dat
alternatieve orkest was weer
hartverwarmend: een wonder
lijke samenstelling van veel
blokfluiten en fluiten, klari
netten, saxofoon, fors koper en
wat strijkers. En bovenal over
wegend jonge tot zéér jonge
spelers. „In het begin één gro
te puinhoop", zei René Ver
hoeff. Maar hoe dit verander
de ondanks de grote verschei
denheid, in een plezierig klin
kend geheel.
Zo klonken dan samen met de
zingende aanwezigen bekende
en minder bekende, moeilijke
kerstliederen, maar helaas
niet, ofschoon wel in het bun
deltje opgenomen, een van
onze allermooiste „O Kerst
nacht, schoner dan de dagen",
uit Vondel's Gijsbrecht van
Amstel en vrijwel nooit gezon
gen.
NOES KOKEE
IARKT LEIDEN (14-12)
iCHTRUNDEREN: (gulden per kg
gew.)
1241 waarvan 200 stieren.
'Ilen, extra kw. 8,25-13,75 per kg,
1e kw. 7,25-8,00, 2e kw. 6.35-
vaarzen 1e kw. 7.15-8,15. 2e
6.25-7.15, koeien 1e kw. 6,90-
I. 2e kw. 6,10-6.90. 3e kw. 5,65-
C/t" wors,koeien 5,30-5.80.
fiiidel en prijzen: stieren matig - la
g/I koeien rustig - gelijk,
ee
n JCHTSCHAPEN- EN LAMMEREN:
0 #Wen per kg gesl.gew.)
,<j,pvoer 208. Schapen 4.00-5,75,
'ijpheren (rammen) 8,00-9,25, lam-
jen (ooien) 8,00-9,00.
«den per stuk) schapen 150-210,
1 anmeren (rammen) 180-215 en lam
men (ooien) 160-185.
cefdel en Prijzen: schapen redelijk -
b. iljk; lammeren redelijk - gelijk,
yale aanvoer 1449 stuks.
Leidae Schouwburg: Paul de Leeuw:
'De rozebotteltijd'. Met Elaine Baan-
dera (piano). Regie: Keea Prina. Ge
zien op 13 december (première).
Leiden heeft Paul de Leeuw
in zijn hart gesloten. In een
uitverkochte Schouwburg
hoefde De Leeuw gisteravond
bij de première van zijn nieu
we programma alleen maar op
het podium te staar., om al een
daverend applaus te ontkete
nen. Een uiterst dankbare om
geving voor een cabaretier ui
teraard, en De Leeuw gedijde
er wel in. In een hoog tempo
presenteerde hij ziin program
ma, dook hij van de ene in de
andere rol, schakelde hij van
liedje naar tekst, en andersom,
en deed dat alles met de be
kende Amsterdamse flair.
Daarin werd hij bijgestaan
door pianiste Elaine Baanders,
voor wie een grotere rol dan
alleen maar pianospelen was
weggelegd. In feite was de
verhaallijn van het program
ma aan haar opgehangen: Elai
ne, lesbische dochter van een
mislukte leraar geschiedenis
en een wethoudster met groot
heidswaanzin, heeft zich door
Paul zwanger laten maken. In
de loop van het programma
probeert Paul haar ervan te
overtuigen dat hij het kind
moet helpen opvoeden. Zijn
argumenten zet hij kracht bij
door met scènes uit zijn eigen
verleden en dat van Elaine te
illustreren dat het slecht af
loopt met kindertjes die niet in
een evenwichtige omgeving
zijn grootgebracht. En dat Paul
een evenwichtig, knap, char
mant stuk mens is, brengt hij
te pas en te onpas naar voren.
De Leeuw gaat met de nodige
zelfspot te werk, maar weet
ook over te brengen dat hij be
paalde trends nogal zorgwek
kend vindt. Zoals ouders die
koste wat kost hun kinderen
in de Mini Playbackshow wil
len hebben. Door zijn ontwa
penende, kleine jongetjes-ach-
tige optreden, is het program
ma uitgesproken sympathiek
van toon, wat door de toe
schouwers duidelijk gewaar
deerd werd.
Toch zitten er nog dingen in,
die een volgendè keer verbe
terd kunnen worden. Elaine
Baanders kan zich als tegen
speelster van De Leeuw niet
goed handhaven, en verstoort
daardoor het ritme van haar
scènes. Ook is de tekst, enkele
uitzonderingen daargelaten,
niet bijzonder origineel of
sprankelend. Het lichtbéeld
was af er toe uitgesproken
streperig, en is voor verbete
ring vatbaar. De geluidstech
niek daarentegen was bijzon
der goed, al was niet duidelijk
waar die ene staande micro
foon nog voor diende.
De Leeuw stelt in een inter
view dat hij ontroering wil op
wekken bij zijn publiek. Daar
bij komt hij wel af en toe ge
vaarlijk op de rand van het
sentimentele en het cliché. De
mooiste momenten van de
avond zijn die, waarop hii dat
gevaar onderkent en zichzelf
op de hak neemt, met name in
sommige liedjes, zoals 'Een
zaam in Amsterdam'.
JACQUELINE MAHIEU
}A'
The Riff ...plezier in de muziek belangrijkste drijfveer...
(Vervolg van de
voorpagina)
DEN HAAG Slechts een
klein sprankje blijschap teken
de zich zaterdagavond af op de
gezichten van The Riff. Het
Haagse kwartet is zeker van
plan met beide benen op de
grond te blijven staan. Het
winnen van de Grote Prijs
Van Nederland is leuk, maar
het verleden heeft geleerd dat
je daardoor niet direct een
sterstatus verwerft.
De groep heeft voor de ko
mende maanden zelfs geen op
treden op het programma
staan. „Daar zal nu wel veran
dering in komen", liet zanger/
gitarist Jeroen van der Linden
na afloop weten, terwijl hij
met een pilsje in zijn hand zag
hoe andere leden van de groep
de champagne-fles ontkurk
ten. „Hopelijk levert het optre
dens op in de wat betere zalen.
Het spelen in café's is wel
leuk, maar daar kom je toch
niet echt uit de verf".
De jury van De Grote Prijs
Van Nederland 1987 was vol
lof over de Hagenaars. Zij no
teerden in het juryrapport
woorden als „vernieuwend".
De muziek van The Riff drijft
voor een groot deel op het gi
taarspel van Antonio Leget,
die spanning opbouwt met vo
lumineus uitgemeten akkoor
den, waarover zanger Van der
Linden wat droog zijn vocalen
strooit. Bassist Peter Balkema
en drummer Reinier Hamel
zorgen daarbij voor een strak
gespeelde, maar stevige onder
grond.
De groep is in deze samenstel
ling negen maanden bij elkaar
hoewel de muzikanten al vier
jaar in andere samenstellingen
met muziek bezig zijn. Gebrek
aan materiaal heeft de groep
niet en wie ze dan ook boekt,
mag rekenen op een optreden
van anderhalf uur. Of die con
certen er komen of niet, voor
de groep blijft het plezier in de
muziek de belangrijkste drijf
veer.
The Riff was overigens een
van de vele viermansformaties
die meedeed aan De Grote
Prijs. „De terugkeer van dit
fenomeen, was een opvallend
verschijnsel", aldus een van de
organisatoren. Vooral tevre
den was hij over het feit dat
zich dit jaar zevenhonderd
groepen hadden aangemeld.
Uieindelijk werden er 161 ge
selecteerd. Met een dergelijk
groot aantal had de organisatie
nog niet eerder te maken. The
Riff is de vierde winnaar van
De Grote Prijs Van Nederland
Na het experimentele jaar 1983
gingen de beker en het geldbe
drag vervolgens naar Gaga
(1984), Gin On The Rocks
(1985) en Longstoryshort
(1986).
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Inner
space (12); 18.30. 21.00. wo.
ook 13.30. Bambi (al); wo. 14.00.
EUROCINEMA II: Hector (al);
18.30. 21.00. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA III: Full metal
Jacket (16); 18.30, 21.15. Who's
that Girl (16); wo. ook 13.45.
EUROCINEMA IV: Ishtar (al);
18.30. 21.00. wo. 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Dirty dan
cing (al); 19.00, 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
Last Emperor; 20.00. Full metal
jacket (16); Angel Heart (16);
Hector (al); The Witches ot
Eastwick (12); 14.30. 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): Van geluk gespro
ken (12); 14.30, 19.00. 21.15.
e REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414); Perverse sex-
lessen (16); 14.30, 19.00. 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Robocop (16);
ma. 21.15 Outrageous fortune
(al); ma. 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Burglar (al); ma. dl. wo. 19 00.
21.15. CITY THEATER II: Man
nequin (al); ma. di. wo 19.00.
21.15. De bende van hiernaast
(al); v
4.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354): Extremities
(16); ma. t/m wo 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Repelsteeltje; wo. 14.00 Aste-
rix contra Cesser; wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): One flew over
the coocooks nest (al); ma. di.
wo. 20.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2.3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): Hector; ma. di. 20.00
wo 14.00, 20 00. The witches of
Eastwick; ma di 20.00 wo.
14.00. 20.00. Outrageous Fortu
ne; Troetelbeertsje II; wo.
14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Ishtar (al); 14.00,
18.45. 21.30. ASTA 2: Hector
(al); 14.00, 1900, 21.30.
ASTRA 3: Raising Arizona jr.
(al); 14.00, 19.00, 21.30. BA
BYLON 1 (Winkelcentrum Baby
lon. tel. 471656): Full metal jac
ket (16); 14.00. 18.45. 21.30.
BABYLON 2: Angel heart (16);
14.00, 18.45, 21.30. BABYLON
3: Roxanne (al); 14.00. 19.00,
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof
20, tel. 630637): Innerspace (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: American Ninja 2 (16); 18.45,
21.30. ma. di. ook 14.00. CI
NEAC 3: The secret of my suc
cess (al); 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): The last emperor
(al); 14.00. 20.30. METROPO
LE 2: The witches of eastwick
(12); 14 00. 18.45, 21.30. «ME
TROPOLE 3: Innerspace (al);
14.00. 18.45, 21.30. METRO-
POLE 4: Van geluk gesproken
(al); 14.00, 18.45. 21.30. ME
TROPOLE 5 Kroniek van een
aangekondigde dood (16);
14.00, 18.45. 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400):
Dirty dancing (al); 13.45, 18.45.
21.30. ODEON 2: Beverly Hills
Cop II (al); 13.45. 18 45, 21 30.
ODEON 3: Robocop (16);
13.45. 18 45. 21.30. ODEON 4:
Zoeken naar Eileen (12); 13.45,
18.45, 21.30. STUDIO 1 (Ket
tingstraat 12b. tel. 656402): The
untouchables (16); 19.30, 21.45.
STUDIO 2: Havinck (al); 19.15.
21.30. STUDIO 3 Radio days
(al); 19.00. 21.15. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1 dag 19 30.
21 45. Crazy love. Zaal 2: dag.
19.30, L'Empire des sens; dag.
21.45. Max, mon amour; Zaal 3:
dag. 19.30, 21.45. Nosferatu;
ma. Eraser head; di. Diabolique;
wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 2: Peter Pan; wo.
14.00.
16.00.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE Bil UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Wie een hoorn nog altijd een
weerbarstig instrument noemt
of aan een banale, enigszins
schorre klankbravour denkt
wanneer een trombone tevoor
schijn wordt gehaald, heeft za
terdagavond in de Stadsge
hoorzaal blijkbaar iets bijzon
ders gemist. Voor het alweer
derde concert in de meesterse-
rie van het Haagse Residentie
Orkest soleerden namelijk
twee jonge koperblazers in de
serenade in D (1767) van Mi
chael Haydn, de jongere broer
van de grote Joseph. In dit
dubbelconcert ontspon zich
een meeslepende dialoog tus
sen de hoorn van Peggy
Walsh, die uit haar instrument
een prachtig omfloerst geluid
haalae en de triomfantelijke
trombone van Michel Tilkin.
Met een rijkdom aan klank
schakeringen van zacht
neuriett tot helder gearticu
leerd spreken zong hun ko-
Stadsgehoorzaal Leiden: Werken
van Mozart, Joseph Haydn, Michael
Haydn en Von Weber door het Resi
dentie Orkest onder leiding van An
drew Parrot met medewerking van
Peggy Walsh (hoorn) en Michel Til-
kin (trombone). Gehoord op 12 de
cember.
per de solopartijen Meester
schap en grote flexibiliteit re
sulteerden in een breekbaar
klankbeeld, dat prachtig aan
sloot bij het orkest en zijn
woordvoerder, de eerste viool.
Natuurlijk was de inbreng van
dirigent Andrew Parrot niet
vreemd aan dit uitgekiende sa
menspel. Bijzonder gedreven
had hij het orkest voor de pau
ze al geleid in de „Vrijmetse
laars Treurmuziek" (1785) van
Mozart. Van dit intrada-ach-
tige stuk in kleine bezetting
waarin de blazers domineren,
wist hij op zeer overtuigende
wijze de wat deftige dreiging
op te roepen. Maar nog geluk
kiger maakte Parrot zijn pu
bliek met de uitvoering van de
symphonie nr. 87 (1785) van
Joseph Haydn. Met suggestie
ve en doeltreffende gebaren
danste de dirigent zijn musici
als het ware voor wat ze moes
ten spelen, waardoor dit inne
mende werk. met voor de bla
zers zulke dankbare passages
in het menuet en de finale,
een wonderlijk samengaan
van precisie en emotie kon
worden.
De massale en hoekige lyriek
van de symphonie nr.l in C
(1807) van Carl Maria Von
Weber als laatste onderdeel zal
niet iedereen evenveel be
koord hebben, maar de aan
dachtige en gloedvolle vertol
king werd door de zaal terecht
gewaardeerd.
TOM STRENGERS