Jan van Vlijmen neemt
ontslag bij de Opera
KUNST
Miljoenen voor
huiskamerschilderij
INTENDANT HOUDT EER AAN ZICHZELF
Broeierige
broers
,In Afrika
Doe het samen met Gammi
Parijs heeft eigen paleis uit
Sprookje van 1001 nachtr
Gouden
ganzeveer
voor
Armando
QeidóaQowiant
DONDERDAG 10 DECEMBER 1987 PAGIN
LONDEN Een schilderij dat te elfder ure werd
geïdentificeerd als een Annibale Carracci, een Ita
liaanse schilder die leefde van 1560 tot 1609, is in
Londen geveild voor 847.000 pond sterling (een
kleine drie miljoen gulden). Het was in 1930 ge
kocht voor 5 pond sterling en was enkele maanden
geleden nog geschat op 400 pond sterling. De eige
nares was door de hoge opbrengst volledig uit haar
evenwicht. Het schilderij - voorstellende de Maagd
Maria, het kind Jezus en de heilige Lucia - had
vele jaren in haar huiskamer gehangen. De familie
had zich lang afgevraagd van wie het zou zijn. Het
veilinghuis Sotheby schatte het op 400 pond, een
zo'n laag bedrag dat de vrouw het bij het veiling
huis Philips liet schatten, die meende dat het zo'n
200.000 pond sterling waard kon zijn. Het schilderij
is gekocht door een Amerikaans museum.
Het schilderij van Annibale Carac-
Amsterdam: geen
korting op
Nationaal Ballet
AMSTERDAM B en W van
Amsterdam willen dat het par
lement een korting op de sub
sidie van het Nationaal Ballet
verijdelt. Doordat er sprake is
van een koppelsubsidie, zou
een korting van vier ton, zoals
WVC wil, tot gevolg hebben
dat ook Amsterdam vijf ton
minder zal geven. Een totale
subsidievermindering van
900.000 gulden is echter on
aanvaardbaar. B en W willen
dat dit beperkt blijft tot vier
ton. Een brief met dit verzoek
aan minister Brinkman bleef
zonder resultaat.
Concert afgelast
ARNHEM Een ernstig vi
rus waar zanger David Co-
verdale reeds enige tijd mee
te kampen heeft, is er de
oorzaak van dat een optre
den van de groep Whitesna-
ke, waarin de Nederlandse
gitarist Adje van den Bergh
een hoofdrol speelt, moet
worden afgelast. Het concert
van Whitesnake zou op 16
december worden gegeven
in een uitverkochte Rijnhal
in Arnhem. Afspraken voor
een nieuw concert konden
nog niet worden gemaakt.
Mensen die kaarten hadden
kunnen bij de bekende voor
verkoopadressen hun geld
terugvragen.
Geldgebrek plaagt
museum van Kenya
NAIROBI Het Nationaal Museum van
Kenya dat bekend is door zijn onderzoek
naar de oorsprong van de mens, moet vol
gend jaar zijn werk inkrimpen door ge
brek aan geld. Dit heeft de directeur, Ri
chard Leakey, dinsdag bekendgemaakt.
„Wij verwachten een tekort van 5 a 10
miljoen Kenyase shilling (480.000 tot
1.260.000 gulden) in 1988, als gevolg van
de zwakke dollar," aldus Leakey. Hij zei
dat 70 procent van de jaarlijkse begroting
van het museum afkomstig is van over
zeese schenkingen in dollars. De rest is
voornamelijk afkomstig van de Kenyase
regering. Leakey zei dat het museum een
iberoep zou doen op het particuliere
bedrijfsleven in Kenya.
DEN HAAG Jan van
Vlijmen heeft de eer aan
zichzelf gehouden en met
onmiddellijke ingang ont
slag genomen als inten
dant van de Nederlandse
Opera. Minister Brinkman
van Cultuur heeft Van
Vlijmens onslagverzoek
ingewilligd.
Er stond Van Vlijmen weinig
anders meer over dan zelf ont
slag aan te vragen, nadat ook
vanuit het ministerie van
WVC geluiden kwamen dat
hij onmogelijk te handhaven
was als intendant. Eerder al
had het personeel en het be
stuur van de Opera het ver
trouwen in hem opgezegd.
Van Vlijmen wordt verant
woordelijk gesteld voor het
enorme tekort van ruim acht
miljoen gulden dat in korte
tijd bij de Opera is ontstaan.
Volgens ingewijden bij de
Opera smeet hij met geld, wat
onder meer tot uitdrukking
kwam in de honoraria die hij
gastregisseur Dario Fo en een
groot aantal Engelse koorzan
gers bood. Fo kostte de Opera
310.000 gulden, de koorzangers
kregen 13.000 gulden plus on
kosten, terwijl Nederlandse
koorzangers het tot dan toe
met 100 gulden per uitvoering
moesten doen.
Het beleid van Van Vlijmen
werd met argusogen bekeken
door het personeel, dat vrees
de dat door het ontstane tekort
niet het aantal door de minis
ter geeiste producties kon
worden opgevoerd, waarna
deze zou kunnen besluiten de
subsidiekraan dicht te draaien.
Tijdens een personeelsverga
dering werd daarom het beleid
van de intendant en het be
stuur, die Van Vlijmen zijn
gang liet gaan, betiteld als
„wanbeleid". Het bestuur be
sloot daarop Van Vlijmen op
non-actief te zetten.
Over de manier waarop het
dienstverband tussen Van
Vlijmen en de Opera beëin
digd moest worden is langdu
rig overlegd. De oplossing is
nu gevonden in een formule,
waarin Van Vlijmen nog eens
zegt met het beschikbare geld
geen kwaliteitsproducties te
kunnen leveren en het daar
om voor gezien te houden, ter
wijl minister Brinkman zijn
spijt betuigt over het lagere
bedrag dat uiteindelijk vrij
kwam voor de Opera en zijn
bewondering uitspreekt over
de artistieke kwaliteiten van
de intendant. Met die formule
blijft het gezichtsverlies voor
de intendant beperkt.
In zijn ontslagaanvrage zegt
Van Vlijmen letterlijk dat het
hem met de beschikbare fi
nanciële middelen en binnen
de huidige structuur van het
Muziektheater in Amsterdam
onmogelijk is zijn artistieke
opvattingen gestalte te geven.
Hij constateert tevens dat er
sprake is van een verstoord
vertrouwen in zijn activiteiten
bij het bestuur en de onderne
mingsraad van de Nederlandse
Opera, waardoor een zinvolle
samenwerking met die orga
nen definitief onmogelijk is
geworden.
De minister zegt in zijn ant
woord begrip en respect te
hebben voor de argumenten
die Van Vlijmen voor zijn ont-
slagverzoek heeft aangevoerd.
De minister voert verder aan
dat hij zich er mede verant
woordelijk voor voelt dat Van
Vlijmen uitging van een hoger
bedrag voor de opera dan hij
uiteindelijk kreeg. Van Vlij
men baseerde zich op een ad
vies van de commissie-Baten
burg, dat de minister echter
niet volgde, waardoor Van
Vlijmen minder kreeg dan hij
nodig achtte.
De minister zegt daar nu over
dat er bij hem geen twijfel
over bestaat dat de Nederland
se samenleving niet bereid is
de financiële gevolgen van de
artistieke ambities van Van
Vlijmen ten volle te dragen.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Inner space
(12); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00. Bambi (al);
za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA
II: Hector (al); 18.30, 21.00. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
EUROCINEMA III: Full metal
Jacket (16); 18.30, 21.15. Who's
that Girl (16); za. wo. ook 13.45.
zo. ook 13.30, 16.00. EUROCI
NEMA IV: Ishtar (al); 18.30, 21.00.
za. wo. 13.30. zo. 13.30, 16.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Dirty dancing
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Last Empe
ror; 20.00. zo. ook 14.30. Full me
tal jacket (16); Angel Heart (16);
Hector (al); The Witches of East-
wick (12); 14.30, 19.00, 21.15. TRI
ANON (Breestraat 31. tel. 123875):
Van geluk gesproken (12); 14.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Perver
se sexlessen (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Perverse sexlessen (18);
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Robocop (16); za. zo. ma.
21.15. Outrageous tortune (al); za.
zo. ma. 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Burglar (al); do. vr. zo. 14.45,
19.00, 21.15. ma. di. wo. 19.00.
21:15. CITY THEATER II: Manne
quin (al); do. vr. zo. 14.45, 19-00,
21.15. za. md. di. wo. 19.00, 21.15.
De bende van hiernaast (al); za.
wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Robocop; do. t/m zo.
19.00. Extremities (16); do. t/m zo.
21.15. ma. t/m wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Repelsteeltje; za. zo. wo. 14.00.
Asterix contra Cesaer; vr. za. zo.
wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Blue velvet (16); vr.
za. zo. 20.00. One flow over the
coocooks nest (al); ma. di. wo.
20.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Hector; vr. 19.00, 21.30.
za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. ma. di.
20.00 wo. 14.00, 20.00. The wit-
za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. ma
20.00. wo. 14.00. 20.00. Ou|
geous Fortune; Troetelbeertsii
wo. za. zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,
463500): Ishtar (al); 14.00, 18
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18
21.30. ASTA 2: Hector (al); 14
19.00, 21.30. zo. 13.30, 16
19.00, 21.30. ASTA 3: Rail
Arizona jr. (al); 14.00, 19.00, 21
zo. 13.15, 16.00, 19.00, 21
BABYLON 1 (Winkelcentrum
bylon, tel. 471656): Full metal j
ket (16); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
BYLON 2: Angel heart (16); 14
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, t
21.30. BABYLON 3: Roxa
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13
16.00, 19.00, 21.30. CINEA(
(Buitenhof 20, tel. 630637):
space (al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Cll
AC 2: American Ninja 2
18.45, 21.30. do. vr. ma. dl.
14.00. CINEAC 3: The secret
my success (al); 14.00, 18:
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. METROPOLE 1 (Cai
gielaan, tel. 456756): The last t
peror (al); 14.00, 20.30. zo. 14
20.30. Amadeus (dl); zc
METROPOLE 2: The witchei
eastwick (12); 14.00, 18.45, 21
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21,
•METROPOLE 3: Innerapace l
14.00, 18.45, 21.30. zo
16.00, 18.45, 21.30. METROI
LE 4: Van geluk gesproken
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45, 21.30. METROI
LE 5: Kroniek van een aangek
digde dood (16); 14.00, 18.
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.
21.30. ODEON 1 (Herengra
13, tel. 462400): Dirty dancing
13.45, 18.45, 21.30. zo
16.00, 18.45, 21.30. ODEON
Beverly Hills Cop II (al); 13.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.
18.45, 21.30. ODEON 3: Ro
cop (16); 13.45, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. Ol
ON 4: Zoeken naar Eileen
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13
16.00. 18.45, 21.30. STUDK
(Kettingstraat 12b, tel. 6564I
The untouchables (16); 19
21.45. zo. 14.45, 19.30, 21,
STUDIO 2: Havinck (al); 19.
21.30. zo. 14.30, 19.15, 21
STUDIO 3: Radio days
19.00, 21.15. zo. 14.15, 19
21.15. HAAGS FILMHUIS (0
neweg 56, tel. 459900): Zaal 1: d
19.30, 21.45. zo. 14.00, Crazy lo
Zaal 2: dag. 19.30, zo. 14
L'Empire des sens; dag. 21.45.
16.15. Max, mon amour; Zaal
dag. 19.30, 21.45. Sisters; do
nightmare on Elmstreet; vr.
lift; za. Dead and burried; zo. N
feratu; ma. Eraser head; di. Dia
lique; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Luchtmacht aca
mie (16); za. 00.15. CINEAC
Spaceballs (16); za. 00.15. Cll
AC 3: Sexritten (18); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 2: Peter Pan; za.
14.00. zo. 13.15, 16.00.
16.00.
(ADVERTENTIE)
Globe: „In Afrika" van Ger Thijs. Re
gie: Ger Thijs. Met Huib Rooijmans,
Guus Dam en Martha Kensmil. Ko
ninklijke Schouwburg, Den Haag,
gisteravond.
Op het sterkste moment roept
„In Afrika" dichtregels van de
Amerikaanse schrijver Charles
Bukovski over vergeten op.
Het hunkeren naar liefde dat
Axel en Bernd in het stuk
maar niet kwijt kunnen raken,
is hevig. De duizenden kilo
meters die de laatste heeft
overbrugd om weer iets met
zijn drie jaar oudere broer te
delen, leiden niet tot het ge
wenste begrip. £e hebben el
kaar niet kunnen loslaten,
noch kunnen vergeten, zelfs
de emmer bier die Axel wil
leegdrinken, helpt niets.
Ger Thijs heeft de liefde-haat-
verhouding tussen twee broers
een aardige vorm gegeven.
Axel woont als arts in Afrika,
samen met zijn zoontje en
Rose, de huishoudster. Zijn
vrouw is gestorven. Bernd
komt plotseling op bezoek, om
het zoontje, zijn kind, mee te
nemen. Hij probeert met Axel
het verleden op te halen. Axel:
„Dat ben ik helemaal niet
meer. Ik ben een nieuw leven
begonnen! Jawel! Ik ben al an
ders. Jawel! Jij ziet dat niet,
omdat je naar me kijkt met de
oude Axel in je hoofd". Zijn
ontkenning wordt tenietge
daan als Bernd met Rose naar
bed gaat, iets wat Axel tot dan
toe heeft voorkomen. Axel
stort in, gaat weer aan de
drank, om te vergeten.
Thijs heeft een aantal duidelij
ke, inleefbare momenten aan-
eengelast in een sober, emotio
neel stuk. In het kale duistere
toneelbeeld van Tom Schenk
wordt de nacht weerspiegeld.
Zwarte borden overlappen el
kaar als zij- en achterwand.
De speelvloer bestaat uit het
zelfde schoolbord. Daarbinnen
zorgen Guus Dam (Bernd) en
Huib Rooijmans (Axel) voor de
broeierige emotie die zo'n ver
houding tussen broers kenne
lijk met zich meebrengt.
„In Afrika" blijkt een raam
vertelling, misschien zelfs een
droom van Axel. Het stuk be
gint als brief en eindigt zo.
Wat het te betekenen heeft,
behalve een schets van een
verhouding tussen broers,
komt nauwelijks uit de verf.
„In Afrika" biedt personages
en emoties, die zeker inleef
baar zijn, maar het lijkt niet
af. De bereikte spanning zakt
snel weg, vanwege het ontbre
ken van een richting. Hoewel
je zou vermoeden, dat het au
tobiografisch is - Thijs was in
Afrika en heeft een broer -
wordt dat door de schrijver
ontkend. Misschien dat het
met een beetje meer durf een
sterker stuk was geworden.
Nu blijf je er toch teveel van
de buitenkant tegenaan kij
ken.
PETER SNEL
Galavoorstelling
Koningin Beatrix maakt na afloop van
de galavoorstelling van „The Last
Emperor" kennis met regisseur Ber
nardo Bertolucci en hoofdrolspelers
van de film. De vorstin woonde giste
ren samen met Prins Claus de pre
mière van deze film over de laatste
keizer van China bij. De opbrengst
van de première is bestemd voor het
Koningin Wilhelmina Fonds, die het
zal gebruiken voor de kankerbestrij
ding. Cannon-directeur Menahem Go
lan was - met de nieuwe financiële
top van zijn bedrijf - overgekomen
om een cheque van 50.000 gulden te
overhandigen aan het bestuur van het
Fonds. Onder de vele prominenten
die de première bijwoonden waren
verder premier Lubbers, minister Van
den Broek en de burgemeesters Van
Thijn van Amsterdam en Havermans
van Den Haag. Ook de complete Ne-
derlandsg filmwereld gaf via produ
centen, regisseurs en hoofdrolspelers
acte de prèsence.
FOTO: ANP
Stereo autoradio-cassette-kombinatie
i. type CA 801 - autostop en indikatie-
- stereo, FM en midden- lampjes
golf - inbouwmateriaal.
- sneldoorspoeltoets
Geldig t/m 12 december 19
Brasilia eerste moderne stad op lijst UNESCO
PARIJS Brasilia wordt als eerste moderne stad gepl;
op de lijst van de UNESCO, de culturele organisatie vai
Verenigde Naties, van cultuurgoed dat bescherming
dient. Op de lijst van UNESCO staan behalve de door d<
chitect Oscar Niemeyer ontworpen en in 1961 in gebruik
nomen nieuwe hoofdstad van Brazilië, 247 andere cult
goederen in de hele wereld. Kandidaten voor plaatsing o
lijst zijn de Grote Muur van China, de Acropolis in Ath
de vóor-Spaanse stad Teotituhacan in Mexico en het nati
le park Kilimanjaro in Kenya.
(Van onze correspondent
Bob van Huët)
PARIJS„Een klein,
Arabisch, Centre Pompi
dou". Dat hopen twintig
Arabische landen en
Frankrijk te maken van
het prestigieuze Instituut
van de Arabische We
reld. Het Is het laatste
grote project dat Mitter
rand vanwege zijn
bouwwoede wel eens
spottend vergeleken met
de Egyptische farao
Ramses II nog in zijn
ambtstermijn opende.
Het vanwege zijn futuristi
sche architectuur in het oog
springende instituut (I.M.A,
volgens de Franse afkorting)
is volgens de Libanese alge
meen directeur, professor
Bassem El-Jisr, opgezet als
„verbindingsstreepje tussen
onze beide culturen". Het
gaat er ook om het beeld dat
Fransen en Europeanen van
Arabieren en Islam hebben
„te corrigeren". Professor El-
Jisr: „De realiteit van de
Arabische volkeren is hun
cultuur, niet de politiek".
De architectuur van het
I.M.A. doet nauwelijks onder
voor die van het Centre
Pompidou aan de andere Sei-
ne-oever. Op steenworp af
stand van de Notre Dam?
heeft de jonge Franse archi
tect Jean Nouvel een ogen
schijnlijk doorzichtig gebouw
neergezet. „Het licht is mijn
voornaamste bouwmateriaal
geweest", aldus Nouvel, die
voor zijn schepping onlangs
de Grand Prix d'Architecture
heeft gekregen. Het elegant
en tegelijk plechtig gelijnde
gebouw is volgens „westerse
architectuur in harmonie met
Arabische symboliek".
Voorbeeld van dat laatste en
een must voor aanstaande
Parijsgangers is de achterge
vel van het gebouw, die is
verfraaid met 240 enorme di
afragma's. De typische oos
terse geometrie bevat 16.000
beweegbare elementen,
waarmee de lichtval binnen
geregeld kan worden. Het ge
heel wordt door zonnecellen
automatisch gestuurd en doet
een beetje denken aan de
sprookjes uit duizend en een
nacht.
Maar die harmonie aan de
buitenkant kan toch niet
doen vergeten dat er rond
deze „vitrine van Arabische
cultuur" sinds 1974 flink is
geruzied. Het met de oliecri
sis geboren initiatief van de
toenmalige president Giscard
en de Frankrijk bezoekende
koning Feisal van Saudiara-
bië werd al direct getorpe
deerd door burgemeester
Chirac van Parijs. Vanwege
de interne strubbelingen met
de president wenste hij geen
bouwgrond beschikbaar te
stellen. President Mitterrand
drukte het project uiteinde
lijk door. De dimensies van
het gebouw verviervoudig
den. Cultuurminister Jack
lang vond uiteindelijk een
geschikte bouwlocatie aan de
rand van het Quartier Latin,
de studentenwijk van Parijs.
Nieuw geharrewar, maar nu
tussen Fransen en Arabieren,
ontstond over wie voor de
bouwkosten van 113 miljoen
gulden zou moeten opdraai
en. Frankrijk nam uiteinde
lijk zestig procent van die
som voor haar rekening.
Naar verluidt heeft alleen
Frankrijk tot nu toe aan alle
financiële verplichtingen
voldaan. De zakkende olie
prijzen hebben het aanvan
kelijke enthousiasme bij an
dere landen aanmerkelijk be
koeld.
Vanaf vandaag is het insti
tuut voor het publiek geo
pend. In de museumruimte
kunnen bezoekers kijken
naar de tentoonstelling
„Pracht en verhevenheid",
die gewijd is aan de evolutie
van het Arabisch schoon
schrift. Andere activiteiten
binnen het I.M.A. zijn een
Frans-Engels-Arabische bi-
blio- en mediatheek. Een te
levisiezaal met programma's
van 24 Arabische stations.
Verder staan film, concerten
en toneelvoorstellingen op
het programma en is er voor
lekkerbekken een restaurant
met eten uit het Midden-Oos
ten. Het instituut bevindt
zich aan de Quai Saint-Ber
nard. Metro Jussieu. Behalve
maandag is het instituut da
gelijks van 13.00 tot 20.00 uur
geopend.
AMSTERDAM „Amster
dam is dit jaar culturele hoofd
stad van Europa. Het is daar
om net zo voor de hand lig
gend als verheugend dat de
Koninklijke Nederlands Uitge
versbond voor zijn culturele
prijs de Gouden Ganzeveer
een Nederlandse persqonlijk-
heid heeft uitgekozen, die niet
binnen de Nederlandse gren
zen woont, van wie echter zo
wel de publicaties als de schil
derijen grote weerklank vin
den'in Nederland en ook daar
buiten: de schrijver, schilder,
acteur, waarnemer, grensgan-
ger, Einzelganger Armando".
Aldus Kathinka Dittrich,
hoofd culturele programma's
van de Europese Goethe-insti-
tuten in het buitenland, bij de
uitreiking van de Gouden
Ganzeveer aan Armando, die
sinds 1979 in West-Berlijn
woont en werkt.
Ook ambassadeur Otto von
der Gablentz van de Duitse
Bondsrepubliek toonde zich
verheugd dat KNUB de prijs
aan Armando had toegekend.
„U heeft inderdaad geen beter
iemand kunnen vinden om de
fakkel van de culturele hoofd
stad van Europa over te dra
gen van Amsterdam aan Ber
lijn". *■}-
Armando met de Gouden Ganzeveer.
O: ANP
Nederlande
verdacht va
antiekdiefst
in Frankrijl
VERSAILLES
Franse politie heeft
Noisy-le-Grand bij
sailles een 45-jarige
quair uit Eindhoven
gehouden, die er
wordt verdacht het
te zijn achter de 2
naamde „bende van
kastelen".
De politie verwacht nog
arrestaties, met name wi
heling, in kringen van 1
pese antiquairs. De Eir
vense miljonair en antii
had bij zijn arrestatie 15
franc in kleine coupures
stopt in de bank van zijn
De „bende van de kasti
wordt verantwoordelijk
houden voor bijna 150 die
len in kastelen in Fran
sinds 1985. De dieven trc
zich nooit iets aan van de
wezigheid van mensei
alarmsystemen. Binnen
paar minuten graaiden ze
weg wat ze te pakken ko
krijgen. Ook werd
eerdre in contact met de
tie, maar moest wegens
aan bewijs worden vrijge
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZlf
THEATER, RECREATIE. EXPOSIT»
EN EEN COMPLETE AGENDA L