1 Seth Gaaikema laat zich van zijn gulle zijde zien Zinderend afscheid van Zangeres Zonder Naam KUNSTKRING IS FAILLIET Heren het gaat nu echt gebeuren'' Indrukwekkende uitvoering van Residentie Orkest edig werk Couperus ^Ijlassieke editie 5 ijksaankopen eldende kunst ►ortaan in musea paoJST/'ECONOMIE CcidócSotmmt VRIJDAG 27 NOVEMBER 1987 PAGINA 9 A AG In het Haags Historisch Museum zijn gisteren de eer- delen gepresenteerd van het volledig werk van Louis Cou- >e totale editie zal vijftig delen omvatten. Couperus, algemeen Iwd als een van de allergrootste romanschrijvers van de Ne- e letterkunde, krijgt daarmee ruim zestig jaar na zijn dood i eerst een volledige uitgave van zijn werk. Pogingen in de irtig en vijftig een volledige editie te bezorgen liepen schip- Vel verscheen onder leiding van Stuiveling in de jaren vijftig alfdelige editie bij Van Oorschot, maar daarop bestond veeï jmdat ze onvolledig was. Met subsidie van het ministerie van erschijnt nu bij Veen wat genoemd wordt een betaalbare en e leeseditie die „het stof van de voorbije tijd" van zijn werk Veen was de eerste uitgever van Couperus. De bijeenkomt jgeluisterd ntet de opvoering door de Haagse Comedie van sage uit Couperus' Haagse roman Eline Vere. Schrijver Ge- fve hield een toespraak waarin hij betoogde dat de (homofiele) leid van Couperus van groot belang is om een juist inzicht te 'in het werk van Couperus. Channa Boon wint prijs kunstacademie DEN HAAG Channa Boon, stu dente aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, heeft met twee van haar aquarellen een reis naar Venetië ter waarde van 3000 gulden gewonnen. Boort werd eerste in een aquarellen- wedstrijd voor alle studenten van de academie. De tweede en derde prijs, die beide bestaan uit geld om mate riaal voor te kopen, gingen naar Jan Roeland Vos en Neelie Meerman. Van de inzendingen voor de wed strijd wordt in de academie een ten toonstelling gehouden die tot en met 11 december is te bezichtigen. Er zijn vooral landschappen en stille vens te zien. Europeanen willen eigen film-Oscar BRUSSEL Op een groot kunstfestival dat volgend jaar in West-Berlijn plaats heeft zal een Europese filmprijs worden ingesteld die met de Amerikaanse Oscar zal concurreren. Dit hebben de organisa toren gisteren bekend gemaakt. „Wij zien elk jaar de Oscaruitreiking op de televisie en wij vinden het tijd worden dat Europa iets van dezelfde standing krijgt", zei de Westlijnse senator Volker Hassemer op een persconferentie in Brussel. „Wij heb ben een toneel nodig om Europees talent te tonen en te concurreren met andere filmculturen," voegde hij hieraan toe. De instelling van de filmprijs is onderdeel van een „cultuurfeest" dat West-Berlijn zal opvoeren als „Culturele Hoofdstad van Europa", volgend iaar. Televisiefilm over Moeder Theresa NEW DELHI Met ingang van april 1988 zal in Calcutta in India een televi siefilm van drie uur worden gemaakt over de Nobelprijswinnares en stichteres van een zustercongregatie voor hulp aan paria's, Moeder Theresa. De hoofdrol wordt vermoedelijk gespeeld door de Britse filmactrice Glenda Jackson. De schrijver van het script, de Franse au teur Dominique Lapierre, zei in New Delhi dat het om een Frans-Amerikaans project gaat en dat de reeks zal zijn be stemd voor vertoning omtrent een hoog feest zoals Kerstmis of Pasen. De film zal worden geregisseerd door Michael An derson, die meer dan 40 films op zijn naam heeft staan, waaronder „De reis om de wereld in 80 dagen". rousel isant in tuin i lusten" „D« tuin ctor lusten" van J Arrabal. Regie: Han Ro et Elja Pelgrom, Cecile lek Vecht en Tjerk Riseela- Ier aan de Haven, donder- (november, vanavond nog FOTOjkend is met Arrabals gg^in der lusten" en bij- j1** ook in 1969 de voor- van Studio heeft ge- 7"1'n "^voering van V -IlFel niet zo gek veel her- i. Regisseur Han Romer link in de tekst gesne- »ze „Tuin der lusten" is len vvj amusant. adje ijklanken van Truusje r-verh en Louis ter Burg be- eblazto de fruitmaaltijd van sine zyartet mensen, ergens ss betin theatervoorstelling, ngen.afel zitten de actrice iaar jeugdvriendin Mi- it het^ais' eerste liefde Teloc i, wajjournalist, die alles van de ffil weten. Zijn vragen jzenl si-gevoelig en hij krijgt ïste mysterieuze antwoorden is er publiek komt via plot- ,en flashbacks wel wat te over de onstuimige rden fan de actrice, ras Laïs samen met Mi- een weeshuis. Buiten ze Teloc kennen, die poëzie in de wereld fu is Laïs beroemd en geworden. Ze zegt alleen leeft, met haar „•ringen en haar hersen- rdenjien. De verhouding tus- aing'ïloc, Miharca en Laïs is ierd. Teloc is geen schim die hran de man „met de bij- n: dere gaven" die hij vroeger langiij is slaafs en hij houdt aaarPt Miharca, die heel ja gen op La is. at a^ur **an Römer laat ,eds lse' luchtig spelen, drukror bumor de inhoud ar ,fit stuk haast overvleu- Jle ironie van de tekst >f )venwel aardig naar bo- blijft de indruk die „De ?r lusten" achterlaat een flakkige. P "elpvalt, is dat het „luch- oelen»teren Cecile Heuer en e bgRisselada als Miharca en ?n zej-nalist beter afgaat dan Vecht en Elja Pelgrom loc en Laïs. Zo wordt de tie gewekt, dat het ver der jaren de voormalige *er. {ars geen goed heeft ge- d". fWie naar Heuers ver- i Miharca kijkt, weet be- leze „Tuin der lusten" ■■eert dat het prettig is e dagelijkse realiteit te Jippen. Römer is in zo- trouw aan Arrabal, dat ingeeft dat ontsnappen het verleden ook geen ast biedt. PETER SNEL One-menthow Seth Gaaikema. Titel: „Dat moet toch kunnen". Zaal: Kon. Schouwburg. Muziek: Trio Bob Zim merman. Herhaling: vanavond, za terdag en zondag. Seth Gaaikema volhardt in zijn ontplooiing tot de nationa le hekelaar bij uitstek. Niet één cabaretier manifesteert zo sterk als hij zijn anti-autoritai re (on)deugd om hoge omes veel wind te doen vangen, een hebbelijkheid die eerder bij Wim Kan viel te constateren. In zijn grappen liet Seth Gaai kema zich gisteravond in de première van zijn programma in de Kon. Schouwburg van de gulle zijde zien. „Dat moet toch kunnen", aldus om schreef hij zijn vrijpostigheid. De koningin, depri van de troonrede, schrijdt in de ziek tewet. En de Paus? Ach, hij maar een plaatsvervanger. Vu worden er in Den Haag en ver daarbuiten met grote regel maat zulke flaters geslagen, dat de bedenkers ervan bijna auteursrecht zouden kunnen heffen op het gebruik ervan. Seth put er naar hartelust uit, zij het in zijn eerste optreden lichtelijk nerveus. Hij voelde zich nog niet helemaal thuis in het tuinhuis, dat hij in de vorm van een decor op het po dium had laten neerzetten. Hij kon er onder andere zijn muzi kanten, het trio van Bob Zim merman in kwijt. Kan Seth scherp uithalen, hij durft ook zijn tedere kanten te tonen, zoals wanneer hij zijn dromen bezingt over de groot heid van de mens in zijn durf om kwetsbaar te zijn. Woordelijk weerbaar zwavelt niemand zo knapperend als hij vervolgens de handel en de wandel uit van hoogmogende Haagse heren: Lubbers is een rechtse kok en omgekeerd. Tot Seth's ontwikkeling draagt bij, dat hij vanouds zijn woordspe lingen ditmaal binnen de per ken houdt en dat hij zijn door gaans vermanende vinger heeft vervangen door boe-ge- roep en een beroep op 's lands kopstukken niet zo achter- Braks te doen. Tekenend voor de situatie in dit land met be trekking tot het Koninklijk Huis vindt hij het Clausplein, waar de trauma's als het ware over elkaar heen zijn gelegd. Daar moet je wel onderdoor. De tekstvastheid stond gister avond bij Seth op het punt door te breken, maar het ver anderende wereldbeeld heeft hij aardig aangepast bij zijn nieuwe programma, waarin hii de flaters van morgen actueel zal bijschaven. TON OLIEMULLER Seth Gaaikema. Mary Servaes TILBURG Mary Ser vaes, beter bekend als de Zangeres Zonder Naam, heeft gisteravond in de stadsschouwburg van Til burg een eerste van twee afscheidsconcerten gege ven als afronding van een loopbaan die meer dan 50 jaar heeft geduurd. De „koningin van het levens lied" wil op 68-jarige leef tijd definitief een punt achter haar bewogen car rière zetten om haar ver dere leven in rust te kun nen doorbrengen met haar man Jo Servaes. De zangeres dankt haar naam als koningin van het levens lied vooral aan de sympathie voor minderheden en zwakke ren in de samenleving, die in veel van haar liederen door klinkt. Met de 16 miljoen pla ten die van haar verkocht zijn, is zij een van de succesrijkste Nederlandstalige artiesten. De wanden van haar huis in het Limburgse Stamproy zijn met vele gouden en platina schij ven bedekt. Wat donderdagavond onder het motto „Bedankt lieve men sen" als een gala-concert op het programma stond, was fei telijk niet meer dan een televi sie-opname die de VARA op oudejaarsavond uitzendt. Pre sentator Jan Douwe Kroeske sprak geregeld over „van avond op deze gezellige jaar wisseling" en vele malen moest het publiek applaudisse ren op commando van de pro ducer. Er was weliswaar een orkest aanwezig, maar de mu zikale ondersteuning van tal van bekende artiesten kwam feitelijk van een bandrecorder. Toch kon dit de pret van het publiek niet bederven. Toen de zangeres, gekleed in een turquoise koninginnegewaad, zelf van achter een rookwolk op het podium verscheen, was de uitverkochte zaal niet meer te houden. Haar liederen wer den luidkeels meegezonden. Aan het slot van de voorstel ling schudde de stadsschouw burg op de grondvesten toen Mary haar laatste hit „Mexico" ten gehore bracht. Vanavond is het definitieve afscheid van de koningin van het levenslied, waarschijnlijk met een echt gala-concert. Deze voorstelling was, net als die van donderdagavond, al vroeg uitverkocht. De Rijksdienst lende Kunst (RBK) iteert voortaan de ;e aankopen in een 'f'iïjs ander museum. Bo- V'4en zullen er meer ide exposities van de •pen komen. Deze thematisch van op zijn of een bepaalde :vorm belichten. Ze niet persé uit aan- delh van net meest re- I jaar bestaan maar r0T1en geselecteerd uit Jo°r de RBK opge- daifde collectie. In ont- i Bseling zijn onder an-, exposities over foto* keramiek en gra- t al it, )ed linvrdirecteur R. de Haas ver- n ade dit gisteren tijdens een 3 kflkomst ter gelegenheid h ede tentoonstelling „Rijks- genopen 1986". De afgelopen rJjaar werden de jaarlijkse Ufllankopen getoond in het /an leegstaande Heerenloge- Jiaan het Plein in Den W» waar nu de RBK gehuis- is. Van 28 november tot en met 31 januari 1988 is een deel van de „Rijksaankopen 1986" te zien in stedelijk mu seum Het Prinsenhof in Delft. In 1986 ziin voor circa een mil joen gulden van 188 kunste naars 355 werken in diverse kunstvormen aangekocht. Hiervan worden er nu 140 ten toongesteld in het hiervoor verder geheel ontruimde Delftse museum. Dit jaar be staat de expositie nog uit in 1986 aangekochte werken. Ac cent van de tentoonstelling ligt op de schilder- en beeldhouw kunst. Eén van de zalen van Het Prinsenhof is ingericht met de nieuwe reizende tentoonstel ling: „Een stille oceaan: kunstenaars in het spoor van Robinson Crusoë", samenge steld uit recent aangekocht werk, bestaand rijksbezit en enkele werken in bruikleen. Van beide tentoonstellingen is een catalogus verschenen. De catalogus van de jaaraankopen zal ook in de toekomst wan neer niet alle werken in een overzichtsexpositie van rijks aankopen worden getoond, een compleet overzicht bevat ten van de aangekochte wer ken. Met ingang van dit jaar bevat de catalogus ook biogra fieën van alle kunstenaars. Ramses II Deskundigen zijn verontrust over de beschadi- ingen die toeristen, maar ook nestelende vogels en andere natuurs- invloeden, toebrengen aan het 3200 jaar oude monument van farao Ramses II, in Egypte. De Unesco, die het .monument redde van de plannen van Nasser dit gebied onder water te zetten, begint opnieuw een actie voor behoud van het gigantische beeld. FOTO: AP DEN HAAG „De Haagse Kunstkring is financieel failliet, de schulden lopen in de tonnen, net liquiditeit stekort is nijpend, de leden doen vrijwel niets voor de vereniging, van vernieuwing is geen sprake, het grote publiek en de publiciteitsmedia blijven weg". Aldus een citaat uit de adviesnota die op verzoek van het bestuur van de Haagse Kunstkring is opgestelcj door een commissie, bestaande uit Erik Akkermans, Robert de Haas, Ton Planken, Chris Rehorst, Piet Veenstra, Piet Vink en Nico Wijnen. In de nota wordt het gehele functioneren van de kunstenaarsvereniging doorgelicht. Naast feitelijkheden worden ook vragen opgeroepen over de oorzaken van de schuldenlast, de vele leden die geen contributie betalen en het gebrek aan aanwas van jonge leden. Volgens het rapport moet er enorm veel gebeuren om van de HKK nog een le vensvatbare vereniging te maken. Naar aanleiding van het rapport zijn een aantal reorganisa tie-voorstellen gedaan, die op 7 december tijdens een algeme ne bestuursvergadering worden besproken. Besluiten over de koers van de Kunstkring zullen worden genomen op een buitengewone ledenvergadering, die is uitgeschreven voor 14 januari. DEN HAAG Elk weekeinde is het raak. In de havens worden tientallen vissers getrakteerd op processen-verbaal omdat zij verboden schol, kabeljauw, wijting en makreel aanvoeren. De schippers moeten met lede ogen aanzien hoe hun vangsten in beslag worden genomen en de opbrengst na veiling aan de Staat der Nederlanden vervalt. Als klap op de vuurpijl komt dan de mededeling dat de betrokken visser er rekening mee moet houden dat zijn bedrijf wordt stilge legd bij nieuwe aanvoer en dat een gevangenisstraf van zes jaar niet uitgesloten is. De visserij zit heel duidelijk knel. De oorzaken daarvan zijn legio. Bij de vaststelling van het EG-visserijbeleid zijn de Nederlandse vissers benadeeld. Vanuit de politiek is daar onvoldoende stelling tegen genomen. De vissers, ontevreden over de EG-besluiten, hielden zich niet aan de regels en daartegen werd niet of nauwelijks opgetreden. Investerin gen in nieuwe en sterkere schepen waren het gevolg. De vangstcapaciteit van de vloot werd steeds groter terwijl de EG steeds minder vangsten toeliet. Inmiddels zijn er elk weekeinde problemen in de havens terwijl het visserij-bedrijfsleven en minister Braks elkaar voor de rechter bestrijden. Hoe men uit de huidige situatie moet komen is nog steeds niet»duidelijk. B. Daalder, voorzit ter van het Visserijschap, is van mening: „Sanering van de vloot is nu het toverwoord van de minister en de kamerle den. Als er honderd schepen verdwijnen zouden alle proble men zijn opgelost. Maar dat is niet zo. Sanering moet een, misschien onvermijdelijk, onderdeel zijn van een heel pak ket maatregelen voor volgend jaar". Onder druk Binnen het visserijbedrijf is het besef doorgedrongen dat er iets moet gebeuren. „Het vervolgingsbeleid zet de hele sec tor onder druk. En op zich is dat goed", meent ook Daalder. In een rap tempo noemt de voorman van de vissers vervol gens een pakket maatregelen op die een uitweg bieden. In 1988 moet er een zeedagenregeling komen. Vissers moeten niet meer dan een bepaald aantal te controleren dagen de zee opgaan. Via die regeling moet ook de aanvoer van vis beter over het jaar gespreid worden. Daarbij komt men te vens tegemoet aan ae wensen van handel en industrie. Daarnaast mag de boomkor (de stalen balk waaraan netten hangen) niet langer zijn dan twaalf meter. Voorts wil het bedrijfsleven het motorvermogen van alle kotters die nu een vermogen hebben van meer dan 2000 pk. met 25 procent be perken. Controle hierop is mogelijk door een TNO-vinding: de elektronische torsiemeter op de schroefas. Daalder: „De grootst mogelijk meerderheid van de visserijsector is daar voor. Alleen de 50 schippers die het aangaat niet Die staan niet te trappelen, maar het lukt wel". Zeedagenregeling, boomkor en beperking van het motorver mogen samen beperken de vangstcapaciteit van de vloot met 35 tot 40 procent. „En dan niet via paniekvoetbal van „saneer maar even". Door sanering komen mensen op straat te staan. Bed rij doen", meent 1 Het visserijbedrijf levert echter op nog meer initiatieven. Op advies van biologen wil men in de Duitse Bocht een „schol box" aanleggen: een stuk zee dat alleen in bepaalde perioden toegankelijk wordt voor scholvissers. Daalder: „Als we de schol daar gedurende drie maanden volledig met rust laten, kan de vangsthoeveelheid een jaar later met vijftien procent omhoog. Na vier, vijf jaar is er dan genoeg schol voor de vloot, ook zonder sanering". Volgens de voorzitter van het Visserijschap zal dit plan in de EG besproken moeten worden. Quota Voor 1988 wil het visserij-bedrijfsleven ook de quota (vangsthoeveelheden) schol, tong en kabeljauw anders gaan verdelen. Schol en tong moeten alleen nog aan individuele schippers worden toebedeeld en niet meer aan groepen. De quota kabeljauw wil men gaan verdelen over drie groepen vissers: de gespecialiseerde kabeljauwvissers (20 K-docu menthouders uit Katwijk), de boomkorvissers (met kabel jauw als bijvangst, met de bepaling dat als het quotum is op gevist, men ook stopt met de aanvoer) en de kabeljauw-af hankelijke vissers (de groep die zes maanden van het jaar op kabeljauw vist en de rest van het jaar op schol en tong). Voor de vissers die met ingang van 1988 geen quotum schol of tong hebben, wil Daalder de vangst op deze vissoorten verbieden. „Zij hebben hun rechten verspeeld", zegt hij. Datzelfde zou ook moeten gelden voor die vissers die hun 3uota voor grof geld hebben verkocht Beide groepen zou- en voor een saneringsregeling in aanmerking komen. Dat geldt ook voor vissers met een mini-quotum (alleen bij vangst), alhoewel zij door het inbrengen van het quotum in een groep het voortbestaan nog zouden kunnen rekken. Overigens benadrukt Daalder dat het visserij-bedrijfsleven onverkort een regeling voor bijvangsten in de EG-regeling wenst. Daar zal minister Braks zich voor moeten blijven in spannen. Ook zal hij zich moeten inspannen voor quotaruil met andere landen, een actie die al vroeg in het jaar moet worden ondernomen en niet, zoals nu het geval is, als sluit stuk mag gelden. „De boodschap is: heren vissers het gaat nu echt gebeuren. De vrijblijvendheid is weg. Er zijn ingrijpende maatregelen nodig. Zo kan het niet verder gaan", stelt Daalder. Hij is er van overtuigd dat ook minister Braks zal meewerken aan de voorstellen vanuit het bedrijfsleven. „Het alternatief is vijf tig weekeinden van het jaar controleren zoals nu gebeurt We moeten weer terug naar een normale toestand, afge stemd op de praktijk van de vissers". CAREL GOSELING /sportuitslagen Biljarten Standen Veen- en Rijnstreek: C1 poule A: De Plas 7-39. RBV 7-32. 't Fort 7-26. De Sport 7-22. Nw. Wete ring 7-22. Rljnegom 7-21. De Band 7- 18. Jacobswoude 7-17. C1 poule B: De Schelp 7-36. Rijnegom 7-31, 't Scheepje 7-30, 't Fort 14 7-28. De Sport 7-21. RBV 7-19, De Band 7-17, t Fort 18 7-14. C2 poule A: DVH 7- 34. De Sport 7-33, De Driesprong 7- 29. R A.Veen 7-28. Nw. Wetering 7- 23. Jacobswoude 7-20. 't Fort 29 7- 20. Rijnegom 7-19. Monopole 7-16. 't Fort 23 7-14 De Kroon 7-11. C2 pou le B: De Kroon 7-36. Rijnegom 7-29, "t Scheepje 7-25,5, Jacobswoude 7- 22. 't Fort 7-21. De Verg. Vos 7-20. De Sport 7-20, De Driesprong 7-19 Westerhaven 7-18.5. R A.Veen 7-18, RBV 7-16. CJ: De Plas 63 7-45. De Plas 69 7-40, De Orlesprong 7-37. Monopole 67 7-33. Monopole 61 7- 29. De Kroon 7-28. '1 Scheepje 7-28, Nw. Wetering 66 7-26. DVH 7-20. Nw. Wetering 72 7-16, Westerhaven 7-13. C4: RBV 84 7-397. De Sport 7-37. R.A.Veen 7-35. De Schelp 7-35. t Scheepje 7-34. '1 Fort 7-34. DVH 7- 30. De Verg. Vos 7-29, Harago 7-28, De Band 7-28 De Driesprong 7-26. RBV 90 7-23. C5: Monopole 7-46, Manege 106 7-39, Jacobswoude 7- 25. De Sport 7-24. Westerhaven 7-23, Rijnegom 7-22, Manege 102 7-20. Driebanden Klein: De Verg. Vos 7- 36. Westerhaven 7-31, R.A.Veen 11 7-30. Rijnegom 20 7-27, '1 Fort 19 7- 24. R A.Veen 22 7-23.5. R A.Veen 17 7-21. RBV 7-20, DVH 7-19, t Scheep je 7-17,5. Rijnegom 14 7-16, 'I Fori 13 7-15. Driebenden Groot: De Band 1 7-29 De Band 5 7-26. De Verg. Vos 7-24. DVH 7-22. RBV 7 7-21, RBV 3 7-18, De Sport 7-7. Residentie Orkest onder leiding van Hans Vonk met werken van Men delssohn en Mahler. Solisten de pia nist Francois-René Duchable en de sopraan Annegeer Stumphius. Her haling hedenavond. Dr. Anton Phi- lipszaal, Den Haag. (Vervolg van de voorpagina) Enkele minuten voor het schitterende slot van Mahlers vierde symfonie viel de sop raan Annegeer Stumphius gis teravond in de Dr. Anton Phi- lipszaal flauw. Zij kwam mid den tussen de leden van het Residentie Orkest terecht en moest na enkele minuten het podium worden afgedragen. Het publiek bleef geschokt zit ten in afwachting van nadere berichten en het was RO-di- recteur Ben van der Meer die moest mededelen dat Anne geer niet in staat was verder te zingen. Later op de avond kon van de zijde van het orkest worden bericht dat zij inmid dels de schok te boven was en zich niet had bezeerd. Een dramatisch slot van een indrukwekkende weergave van de Mahler symfonie. An negeer Stumphius had tot dat moment even indrukwekkend gezongen, maar kon door haar plaats binnen het orkest nau welijks tegen het muzikaal ge weld opboksen. Hans Vonk had zich voortreffelijk op deze weergave voorbereid en het Residentie Orkest, dat vorige week onder Lombard in Ravel groots werk leverde, wist ook nu tot prestaties te komen. Vonk durfde en kon gaan van pianissimo tot fortissimo en de orkestklank bleef helder en kleurrijk. Niet in alle opzich ten een weergave om zo op de filaat te zetten, maar het be- angriikste aspect van deze vertolking was de grote mate van intensiteit waarmee werd gemusiceerd. Met die instelling en die inzet kan van het Haag se orkest nog veel verwacht worden. „H|t was allemaal heel leven- lix Mendelssohn de dag na de premiere van het eerste pi anoconcert aan zijn vader. De 22-jarige Felix zou met dezelf de bewoordingen over het concert van gisteravond heb ben kunnen schrijven. Hoe kan een jonge en verliefde componist zijn adoratie voor een even begaafde als mooie pianiste beter uiten dan door middel van een pianoconcert? Delphine von Schauroth zal ongetwijfeld gevleid geweest zijn maar de romance liep op niets uit. Maar na 150 jaar kan het concertpubliek nog steeds genieten van dit liefdesge- schenk, een verrukkelijk con cert De Franse pianist Fran cois-René Duchable gaf het werk veerkracht en speelde harstochtelijk, gepassioneerd en romantisch. Hij beschikt over een juweel van een pia- nistiek, dat maakt het eenvou dig hem ritmische vrijheden te vergeven, al was begeleiden voor Vonk zeker geen eenvou dige opgave. ADRIAAN HAGER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 9