Anton Pieck bevredigde de hang naar nostalgie VAN DOOL ROLLUIKEN 'ss-3ffGr/ bioscopen enchen overweegt te stappen bij derlandse Opera ja en zemelen fdreigen Wurst Kameleons als vierde danspremière NDT Laatste romantische tekenaar hield van het verleden Berdien Stenberg maakt slordige pirouette T £etdóc Courant DONDERDAG 26 NOVEMBER 1987 PAGINA 15 Van Dool rolluiken... Vakwerk Showroom lierweg 65. De lier Tel 01745-14145*»» m Zonwering, aluminium ramen en deuren, rolluiken, balie-afsluitingen, dubbele beglazing isolatie. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerslraat 6. tel. 01720-20800): Mannequin (al): 18.30. 21.00. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30. 16.00. EUROCINEMA ll: Hector (al); 18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA III: Een maand latar (al); 21.15. za. 21.30. Who'a that Girt (16); 18.45. za. wo. ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00. EU ROCINEMA IV: Beverly Hills Cop II (al); 18.30. 21.15. zo. ook 16.00. Bambi (al); za. zo. wo. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Mannequin (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Hector (16); za. 24.00. e EUROCI NEMA III Gluren, een vreemde bezetenheid (18); za. 24.00. e EU ROCINEMA IV: Sax zonder sluier (18); za. 24.00. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Full Metal Jacket (16); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39. tel. 124130): Who's that girl (al); Bambi (al); za. zo. wo. 14.30; Een maand later (al); Bever ly Hilla Cop II (al); 19.00. 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. Angel Heart (16); Hector (al); The Witches of Eaatwick (16); 14.30. 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Van geluk gesproken (12); 14.30, 19.00, 21.15. e REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Up 'n coming (16); 14.30. 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Daisy Chain (18); vr. za. 23.30. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718^74075): Robocop (12); do. t/m zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: (16); Number one with a bullit (12); do. vr. zo. 14.45, 19.00. za. ma. di. wo. 19.00. Een maand later (al); 21.15. De bende van hiernaast (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Outragous fortune (al); do. t/m zo. 19.00. zo. ook 15.45. Zoeken naar Eileen (12); vr. za. 21.15. ma. di. wo. 20.15. Defen ce of the Realm (12); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje; za. zo. wo. 14.00. LT.; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269): Mannequin (al); do. za. zo. 20.00. Extremities (16) ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Avontuur met een staartje; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1.2.3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): The Untouchables; ao. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00. 21.30. The Witches of Eastwick; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00. 19.00, 21.30. Troetel beertjes II; wo. za. zo. 14.00. Van geluk gesproken: do. ma. di. 20.00. vr. 19.00. za. zo. 14.00. 19.00. wo. 14.00, 20.00. Robocop: vr. za. zo. 21.30. DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Angel heart (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2: Hector (al); 14.00. 19.00. 21.30. zo 13.30. 16.00, 19.00. 21.30. ASTA 3: Raising Arizona Jr. (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babyton. tel. 471656): Full metal jacket (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16 00. 18.45. 21.30. e BABYLON 2: The untouchables (16Y. 14.00, 18.45. 21.30. ZO. 13.30. 1600. 18.45. 21.30. e BABYLON 3: Havinck (al); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): The be lievers (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: The secret of my success (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3: The living daylights (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Car- negielaan. tel. 456756): The wit ches of Eastwick (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. Funny girl (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: Van ge luk gesproken (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. «METROPOLE 3: Kroniek van een aangekondigde dood (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPO LE 4: Radio days (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5. Zoeken naar Eileen (12); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. e ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Beverly Hills cop II (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODE ON 2: Allan Quatermain and the lost city of gold (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. e ODEON 3: Robocop (16); 13.45, 18.45. 21.30. zo 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 4: Van geluk gesproken (al); 18.45. 21.30. do. vr. ma. di. ook 13.45. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Een maand later (al); 19.30, 21.45. zo. 14.45. 19.15, 21.30. STUDIO 2: Blind date (al); 19.15. 21.30. zo. 14.30. 19.15, 21.30. STUDIO 3: Crimes of the heart (12); 19.00. 21.15. zo. 14.15. 19.00. 21.15. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: dag. 19.30, 21 45. zo. 14.00, 16.15. Crazy love. Mon oncle: zo. 14.00. World expo's 1934/1939/1964; zo. 16.15. Zaal 2: dag. 19.30. zo. 14.00. do. t/m wo. 7 films. Africa in the picture, dag. 21.45. zo. 16.15. Making mr. Richt. Zaal 3: dag. (beh. vr.) 19.30, 21.45. vr. 20.00. The man on the Eifeltower, La- tour, do. Don Giovanni; vr Mr. Blandings builds his dreamhouse; za. The fountainhead; zo. The hills have eyes; ma. The masecre at central high; di. The village of the damned; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: American Ninja II; (16); za. 00.15. e CINEAC 2: The believers (16); za. 00.15. CINE AC 3: Sex op advertentie (18); za. 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN e CINEAC 3: Peter Pan; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00 ODEON 4: Who's that girl; za. wo. 13.45. zo. 13.15, 16.00. ,1 Ein< Conii mmin tairei terrejRDAM „Als ik an «en nog maar mag gensuden met het spe- een ti kleine opera's, Tidh^P"' a^us Hartmut Dezeen' chef-dirigent agen Nederlandse opera. geus zijn zeggen zorgt IS eejnciële situatie er- echt%t de Nederlandse ren moet teruggrijpen vra«?tee^s goedkopere lormjfios. Hierdoor is betrfeau nauwelijks nog ïter fdbaar. Grote wer- wel t de opera-litera- ^e{jkunnen volgens den en met het huidige r was niet meer worden is brd. „En dan te be- iet <J dat het repertoire achuuciaal belang is handhaven van de <>eau bij de Neder- Dpera". ht di ?n va Haenchen is het fi- ïigen debacle voor een deel d vot aan de ingewikkelde jf. h binnen het Amster- ine 1 Muziektheater. Een kt. el van het geld wordt t door de kosten die koppige leiding in één met zich meebrengt. in betwijfelt of met rek van Jan van Vlij- financiële situatie bij kt- de opera er beter op wordt. Liever had hij gezien dat Van Vlijmen een kans zou hebben gekregen om met de nieuwe zakelijke leidster Truze Lod der orde op zaken te stellen. Daarmee is overigens niet ge zegd dat Haenchen goed kon opschieten met de intendant. Zo zag Van Vlijmen er niets in om voor het volgend seizoen Puccini's „La Bohème" op het repertoire te zetten en wees hij ook een reprise van „Madame Butterfly" van de hand. Wan neer Hartmut Haenchen ve- trekt bij de Nederlandse Opera heeft dat geen gevolgen voor zijn functie bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Een groep van 25 vooraan staande persoonlijkheden uit de Nederlandse en internatio nale muziek- en kunstwereld heeft het overigens in een brief aan minister Brinkman van WVC opgenomen voor de met ontslag bedreigde Jan van Vlijmen. De ondertekenaars doen een beroep op de minis ter geen overijlde beslissingen te nemen en eventueel met be middeling van derden te stre ven naar een oplossing die recht doet aan alle bij het con flict betrokken partijen. De brief is ondertekend door on der anderen Louis Andriessen, Pierre Boulez, Frans Brtlggen, Rudi van Dantzig, Ad 's-Gra- vesande, Bernard Haitink, Reinbert de Leeuw, Harry Mulisch en Edo de Waart. >rde in L De Westduitsers heb- „eerlijke Weisswurst" zit of Fet maar zwaar te verdu- zelfs zemelen en grutten in de vajrst werd het Reinheits- cervelaat of hausmacher. )r <ïit de 17de eeuw voor Tot 15 december kunnen de t* D*r om zeep geholpen Westduitsers meedoen aan een waknctionarissen van de handtekeningenactie onder Gemeenschap en nu het motto „Zeg ja tegen het wore Duitse worst er aan Reinheitsgebot" om de worst naai. te redden. Zo'n 300.000 men- De inge Duitse voorschrif- sen hebben al getekend, ijksfjr sommige genots- en Ete Beierse minister-president tsr temiddelen zijn, aldus Strauss, een gerenommeerd einfopese Commissie, een worstdeskundige, heeft al ge- De belemmering. Net als in zegd dat soja in de worst „onze mogen in West-Duits- eer te na komt" en kanselier :n andere dan de voor- Kohl maakt al geruime tijd tij- ,/en ingrediënten dens de lunches en diners in toegevoegd aan worst zijn kantoor duidelijk dat hij :?erplprodukten. niks van knoeierij met het 'ijtojire landen neemt men eten moet hebben. Voor hem zo nauw met die in- alleen maar eerlijke gerechten van het Duitse land. kbejten maar hun worsten fvelprodukten worden k niet toegelaten tot de van de Bondsrepubliek, litsers houden het op ist Wurst" en niets .prst bevat niets anders gjres en dat moet zo blij- 'at vinden niet alleen anselier Helmut Kohl, >orzitter Frans-Jozef J en oppositieleider ^..jDchen Vogel, maar ook tee boeren en inmiddels jf-000 Duitse consumen- litse boerenbond DBV lat de Europese Com- infciet mag tornen aan de Worst en de Duitse zui- lukten. De voorzitter ^bond, Constantin Frei- OOBereman heeft de politi- jedeeld dat het toch een —-moet zijn als er straks Ilpeeld sojameel in de terre des hOmmes voor kinderen in nood GIRO 100900 Nu kunt u uw kostbaarheden beter beschermen dan ooit Met de professionele Van Dool rolluiken voor uw ramen en deuren. En met beveiligen houdt het niet op...! Want door die dikke \fon Dool rolluiken isoleert u gelijk uw ramen en deuren tegen kou (of warmte natuurlijk). Nodig Van Dool eens uit... voor 'n deskundig advies en 'n vrijblijvende offerte. Eigenlijk niets interessan tere dan te lezen hoe dansmakere over hun pre mières praten. Ze willen niets zeggen, of ze weten niets te zeggen. Neem nu Ohad Naharin (35), die pas op z'n 22e jaar met dansen begon. In september jl. kwam hij met een eigen ensemble met suggestieve balletten in het Holland Dance Festival. Fraaie be wegingsvondsten en zicht bare overtuiging. Structu reel evenwel slapjes en aan zowel de kostuums als de belichting was lief noch loof. Als première voor het vierde dansprogramma van het NDT had hij „Chameleon Dances (6-12) geschreven, waarvan hij van oordeel is, dat deze dans voor zichzelf moet spreken, communica tief, als 't ware een te inter preteren tekst moet zijn, waarbij het weliswaar wel om de beweging gaat, maar „niet alleen om de beweging zelf". Naharin wil niet dat de dansers er als dansers uit zien. Zij moeten zich op het toneel als mensen gedragen. Aha, denkt de vaste bezoe ker van het NDT, dus dit maal niet de animale imita ties la Kylian. Maar wat ziet hij? Zes vrouwen en vier mannen in amfybische saam horigheid bijeen. Nu eens dierlijke spelletjes spelend, dan weer als een rij tevreden kaaimannen, zich koesterend in de zon. Gedanst terrarium dus, maar nadien wordt dit kameleonitisch dansen wat menselijker. Schuifelend probeert men rechtop te lo pen en een toenemend ritme in de Vierde Wereldmuziek van Jon Hassell houdt het zonder decors werkende troepje ins impele kostuums in wisselende kleurstellingen bijna mensachtig bijeen. Ook nu weer inventieve, spannende gedeelten, maar of wij de essentie hebben ge zien - volgens de choreograaf „het aanvoelen van kwali teit" - weten we niet. Tien jaar geleden was dit alles minder cryptisch. Toen schreef Jiri Kylian zijn even vloeiende als muzikale „No vember Steps met beeldscho ne pas de deux op basis van geritualiseerde teaerheid. be geleid door Japanse fluit en luit. En al klopt Kylians druk bevolkt melodrama, in welke theatrale vorm hij de kale partituur van Strawin- sky's „L'Histoire du Soldat" foot, niet helemaal met wat e componist er zich van voorstelde, thema's als goed en kwaad en de duivel in een glansrol, houden altijd repertoire. FRANK DELBOY Opnamen Drukte dezer dagen in het gebouw van Sijt- hoff Pers in Rijswijk, waar de Vlaamse fil mer Robbe de Hert (links) opnamen maak te voor zijn „Trouble in Paradise". Gisteren kwam de Belgische sportpresentator Carel Huijbregts (rechts) een gastrolletje vervullen, eerder al werden op namen gemaakt met Sonje Barend en Adrl- aan van Dis. De film speelt zich deels af in de journalistiek. Van daar de opnamen In het Sijthoff-gebouw. FOTO: TJERK HERINGA is neemt met Jjenboog" afscheid ifan Abbemuseum 5/EINDHOVEN In het Stedelijk useum in Eindhoven is van 19 de- ;n met 31 januari de tentoonstelling te zien. Met deze expositie, die als ,een tentoonstelling van kleuren" ekregen neemt drs. R. Fuchs af tiet Van Abbemuseum. Fuchs is be- lirecteur van het Haags Gemeente- gedachte achter de expositie is dat tenaar de kleur op een zeer speci- gebruikt, aldus een mededeling van i. Voorbeelden daarvan zijn geko- unstenaars van wie het museum al zit heeft. Centraal staat een serie Luciano Fabro, aan wie dit jaar de wordt verleend. Fellini wil referendum over reclame ROME De Italiaanse regisseur Federico Fel lini wil dat in zijn land een volksraadpleging wordt gehouden over de onderbreking van films op de televisie voor het uitzenden van re clameboodschappen. „Men organiseert in ons land referendums over van alles en nog wat; waarom dan niet hierover?", aldus Fellini in een interview met een weekblad. Fellini kan zich over het onderbreken van films voor re clameboodschappen zodanig opwinden, dat hij er al drie processen over heeft gevoerd. „Wat me woedend maakt is dat men er van uit schijnt te gaan dat het publiek het zo wil", zei hij. „Ik ben niet tegen televisie; dat zou ziin als zijn tegen elektriciteit. Maar ik vind wel aat zij correct gebrilikt moet worden," aldus de regis seur, die minstens 500.000 handtekeningen moet verzamelen om tot een referendum te ko men. aenchen: „Opera kan dure producties niet meer ver- OVERVEEN Anton Pieck is overleden in een tijd waarin jaarlijks de Waardering voor zijn werk een hoogtepunt be reikte; in de donkere da gen voor kerstmis. Zijn oud-Hollandse winterge- zichten van zeventiende- eeuwse steden gingen in de vorm van kerst- en nieuwjaarskaarten jaar lijks bij miljoenen over de toonbank, niet alleen in ons land, maar ook in Amerika en Japan. Pieck bevredigde de hang naar nostalgie waaraan de mensen juist in deze tijd de meeste behoefte hebben. Zijn illustraties ademden een ro mantiek die in het winterse straatbeeld van vandaag de dag allang verdwenen is; oud-Hollandse huisjes waar uit traag rook opkringelt, mensen die zich zonder haast voortbewegen door de sneeuw, arresleëen voortge trokken door briesende paar den. Zijn tekeningen adem den een rust die nu niet meer te vinden is. En juist dat trok de mensen aan in zijn werk. Een wereld die opmerkelijk veel overeenkomsten ver toonde met die uit de boeken van Charles Dickens. Pieck besloot zijn dagen steevast met een uurtje lezen in diens boeken, waarin hij zelf de be vestiging zag dat het vroeger wat aangenamer was, dat mensen meer tijd voor elkaar hadden. Pieck was niet ver vreemd van onze maatschap pij; ze sprak hem alleen niet meer aan. „Ik heb niet de minste waardering voor de technische vooruitgang", zei hij eens in een interview. „Ik heb het gevoel dat de wereld aan techniek ten onder gaat". En: „Naarmate de technische kwaliteiten stijgen, wordt de nostalgie sterker bij de men sen. De hang naar iets ro mantisch. Techniek leidt tot vervlakking en ongevoelig heid. Niet dat het vroeger al lemaal rozegeur en mane schijn was. Maar de wereld was nog zo mooi. Als je denkt aan die oude stadjes van vroeger. Die zijn totaal ge mold door auto's en autowe gen. Als ik nu door Amster dam loop, zie ik met ogen zo als ik alle oude stadjes bekijk: wat heeft men hier huisge houden! Al die moderne stra ten, panden en dingen doen mij helemaal niets". Zoals ook het kerstfeest Pieck niets meer deed. De man die miljoenen plezier deed met zijn door kerstsfeer Anton Pieck achter het bureau waar hij vele duizenden tekeningen maakte. beheerste straatbeelden er gerde zich mateloos aan de sfeer zoals die tegenwoordig rond kerstmis hangt. „Je hebt uitgesproken materialis tische mensen die het hele jaar de beest uithangen en dan met kerstmis ontzettend gelovig en sentimenteel worden. Dat kan ik niet uit staan. Mensen in Engeland en Vlaanderen die nog gelo ven in Maria, Jozef, de os en de ezel, dat is nog in harmo nie. Hier zijn het dikwijls zwijnen van menSen die ont zaglijk sentimenteel worden", fulmineerde hij eens in een vraaggesprek. Opmerkelijk genoeg vorm den ook die mensen een groot deel van Piecks koper- spubliek. Hoewel het werk van de be jaarde ilustrator tot het best verkochte ter wereld be hoort, is Pieck er zelf nooit echt veel beter van gewor den. Zakelijk inzicht had hij absoluut niet. Hij was primair tekenaar, illustrator, en daar hield het voor hem mee op. Pas de laatste jaren van zijn leven begon hij in te zien dat hij miljoenen had laten lig gen, zijn werk onvoldoende auteursrechtelijk had be schermd. Zijn kinderen en kleinkinderen brachten hem het besef bij dat hij riant had kunnen leven, in plaats van zijn bestaan te baseren op het pensioen dat hij kreeg na veertig jaar tekenleraar te zijn geweest aan het Kenne- mer Lyceum in Bloemendaal. In Overveen woonde Pieck in een normaal rijtjeshuis. Anderen, die voor een appel en een ei zijn tekeningen kochten, distribueerden het geheel en werden er rijk van. „In Amerika ben ik goed in gevoerd. Daar houd ik jaar lijks wel zevenhonderd gul den aan royalties aan over", vertelde hij vorig jaar cy nisch aan een krant. Pieck beschouwde zichzelf voornamelijk als ambachts man, niet als kunstenaar. Dat de kunstwereld schouderop halend aan hem voorbij ging, liet hem dan ook koud. De romantiek in zijn werk werd als te goedkoop, te commer cieel gezien. Maar Pieck zelf vond ziin collega's veel te veel onderhevig aan de stro mingen van hun tijd, terwijl hij allereerst zichzelf trouw bleef. „Ik heb een enorm aantal -ismen aan me voorbij zien gaan. Stelt u zich eens voor dat ik me voortdurend had aangepast, dan was ik toch een windvaan geweest op een ontstellende manier?". En: „Ik heb een vak geleerd, zoals een ander vroeger ton netjes maakte, of meubelen. In mijn tijd had je nog geen vrije expressie, waarop kin deren met verf konden smij ten. Dat is alleen maar goed voor de verffabrikanten. Voor de moderne schilder kunst voel ik niets. Ik begrijp dat niet. Dat is een verwor ding waar ik huiverig voor ben". ling, het sprookjesbos dat hij gezicht gaf. Pieck heeft er ja ren met plezier aan gewerkt, maar kon zich niet vinden i de kermisachtige attracties waarmee het park de strijd met de concurrentie aanging. De Efteling werd te groot, groeide uit het jasje dat Pieck met maatwerk had vervaar digd. Sprookjes vormden een wezenlijk bestanddeel van zijn werk, maar dat ging weer niet zover dat hij wilde meewerken aan de uitgave van een boek met als titel: „Mijn leven als een sprookje". Pieck: „Daar was ik het helemaal niet eens, omdat het niet waar is. Ik heb geen leven als een sprookje gehad. Integendeel. Dat tekenen van sprookjes was vaak een vlucht uit de zorgen. In ieder leven is zwart en wit nodig. Daar heb ik veel van gehad. Gelukkig maar". KOOS VAN WEES Burdisn Stenberg met orkest In het kader van haar concerttournee „Pi rouette" in het Circustheater te Scheveningen, gisteravond. Het eerste half uur van het op treden van Berdien Stenberg in het Circustheater werd gis teravond wreed verstoord door een ondeugdelijke micro foonafstelling. Voor Berdien was het geen reden om direct te stoppen. Vrolijk fluitend vertolkte zij enige nummers van haar nieuwe L.P. Een onrustige zaal was opge lucht toen zij na een korte pauze, met een snoer op haar rug, voor een betere presenta tie zorgde. Bijgestaan door een strijkersensemble, een gitarist, een drummer en een pianist kwam de langspeelplaat tot le ven. Inhoudelijk is het pro gramma van een licht-klassie- ke aard. Berdien ziet er schit terend uit. Haar kledingkeuze is gewaagd en haar adoratie voor de dwarsfluit is overdui delijk. „Pirouette" bevat voor al verschillende dansstijlen. Mazurka, Mozart en Medley's geven een afwisselend luister genot. In de aankondiging van de nummers heeft zij de naam Berdien Stenberg: slordige van haar sponsor verwerkt en krijgt het spontane meer iets van een verplicht nummer. Na de pauze is de hele groep ge huld in prachtige costuums uit de Franse tijd, compleet met pruiken en strikken. Enorme rookwolken stijgen omhoog tij dens een vertolking van frag menten uit" „Eine kleine Nachtmusik" van Mozart. Een enthousiast applaus beloont dit perfekte samenspel tussen so liste en orkest, maar dan ver liest het programma weer snel aan kracht. Een klein a-rit misch meisje mag op een tam boerijn slaan tijdens de „Spin ning Song" en verknalt dit aardige deuntje. Tenslotte maakt een toegewijd publiek kenbaar dat een toegift alle el lende van de avond goed kan maken, maar Berdien is ver dwenen en telt de opbrengst van de platenverkoop. ROB VAN DER MIJL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 15