Jan van Vlijmen smeet met geld
„Operette is altijd
wat ondergewaardeerd''
Scheveningse Cabaretprijs voor
Amsterdamse voorstelling
Cellist Jean Decroos
schittert in Zoeterwoude
BESTUUR EN PERSONEEL NEDERLANDSE OPERA WOEDEND
s.'
tfrd
Timdelerclub met
passend eerbetoon
aan Riet Krispijn
KUNST
£«idócSotvumt
MAANDAG 23 NOVEMBER 1987 PAGI1
Zoeterwoudse Dorpskerk: Concert
door Camerata '54 met als solist
Jean Decroos (cello). Gehoord op 21
november.
Zowel in muzikaal als in fi
nancieel opzicht was het con
cert met „Camerata '54" en
Jean Decroos op cello in de
Zoeterwoudse dorpskerk za
terdagavond een succes. De
125 belangstellenden, waarvan
de helft afkomstig uit de regio,
genoten met volle teugen van
de topklasse van Jean Decroos.
De netto opbrengst van het
concert is 800,- en dat bedrag
komt geheel ten goede aan het
restauratiefonds van de monu
mentale dorpskerk.
Het eeuwenoude kerkgebouw
vormde een schitterende de-
coor voor Jean Decroos. Als
eerste cellist van het Concert
gebouw Orkest heeft hij zowel
nationaal als internationaal
een grote naam opgebouwd.
En hij stelde zaterdagavond
niemand teleur. Als solist wist
hij het celloconcert van Robert
Schumann op zeer fijne wijze
en tot in de perfectie te vertol
ken. Ook zijn bijdrage aan de
Symfonie concertante van Jo
seph Haydn was adembene
mend al dienen dan ook de
namén van de solisten Ron
Beek, Herman Gijs van der
Waals en Rinus Spruit ge
noemd te worden. De in Calais
geboren Jean Decroos hij
studeerde af aan het Parijs
Conservatorium bracht op
zijn zeldzaam mooie cello van
Giovanni Baptista Rogeri uit
Brescia de aanwezigen meer
dere malen in vervoering.
„Camerata'54", onder leiding
van Peter Greve, had éen be
langrijk aandeel in het muzi
kale hoogtepunt. Het in 1954
ontsproten orkest bestaat uit
(oud)leden van het Nederlands
Studenten Blaasensemble. Het
gezelschap repeteert eéénmaal
per kwartaal en treedt twee
maal per jaar „ergens in het
land" op.
De lichtvoerige muziek bij'
„Les malheurs de Sophie" van
Jean Francaix was een toon
beeld van de beheersing van
de zeker niet eenvoudige bal-
letmuzziek. Indrukwekkend
in het oeroude kerkgebouw
was de Symfonie no. 3 van
Hendrik Andriessen. Het vol
tallig orkest, 50 man sterk,
deed het gebouw trillen op de
grondvesten. Feitelijk was dat
zelfs een „gevaarlijk" muzi
kaal werkstuk want de balk-
constructie van de dorpskerk
is aangetast door de zogenaam
de boktor en mede daarom is
restauratie hoogst urgent.
Maar ondanks het „muzikale
geweld" bleef het gebouw in
tact. Van het concert zijn (el
ders in het land) opnamen ge
maakt en op cassette gezet.
Deze cassette is te bestellen bij
Arir Knetsch, tel. 01715-1082
en kost 20,-, exclusief even
tuele verzendkosten. De op
brengst van de verkoop komt
eveneens geheel ten goede aan
het restauratiefonds.
GERARD V.D. HOEVEN
Jubileum
Koningin Beatrix
was zaterdag bij
het galaconcert
van de 100-jarige
Koninklijke Bond
van Zang- en
Oratoriumvereni
gingen in Neder
land. Na afloop
van het concert
werd de alt Lia
Ligthart voorge
steld aan de vor
stin.
Lies van Bommel overleden
HILVERSUM NCRV-medewerkster Lies van
Bommel is vrijdagavond na een korte ziekte overle
den. Ze is 57 jaar geworden.
Lies van Bommel-Roukema behoorde tot de pioniers
van de televisie in Nederland. Ze kwam op 1 novem
ber 1951 in dienst bij de NCRV, een maand na het
begin van de reguliere televisie-uitzendingen in ons
land, toen de NCRV-televisiedienst uit drie personen
bestond. Lies heeft in de afgelopen 36 jaar meege
werkt aan honderden televisie-uitzendingen op aller
lei gebied. Ze was regie-assistente bij de eerste Neder
landse Eurovisie-uitzending, vanuit Naarden, en ver
zorgde met regisseur Erik de Vries in de beginjaren
vele kerkelijke uitzendingen voor het IKOR.
In 1966 produceerde ze de 'eerste op lokatie gefilmde
NCRV-serie („De eerste man", met Rien van Nunen
in de hoofdrol). In de tien jaren die volgde, werkte
Lies als producer van „Farce Majeure". Vanaf 1976
tot nu toe was ze producer-eindredacteur en ook re
gisseur van „Ja, natuurlijk".
Topjaar voor
Rembrandthuis
AMSTERDAM Het museum het
Rembrandthuis. in Amsterdam be
leeft dit jaar een topjaar. Meer dan
honderdduizend bezoekers kwamen
dit jaar al een kijkje nemen naar de
tentoonstelling „Dossier Rembrandt"
die door middel van documenten, te
keningen en prenten een beeld van
Rembrandts leven geeft. Opvallend is
dat ook veel Nederlanders de exposi
tie, die over het algemeen toch vooral
buitenlandse bezoekers trekt, bezoch
ten. Het museum vermoedt dat dit
vooral komt, doordat deze tentoon
stelling hetgeen dat al over Rem
brandt bekend is nog eens verleven
digt. „Dossier Rembrandt" loopt nog
tot 4 januari 1988.
(Vervolg van de voorpagina)
AMSTERDAM De
vergadering van perso
neel en ondernemings
raad van de Nederlandse
Opera, die het bestuur
gisteren bracht tot het
besluit het dienstverband
met Van Vlijmen te
beeindigen, werd uitge
roepen nadat geruchten
de ronde deden dat de
salarissen over december
niet konden worden be
taald. Het bestuur liet
weten dat tot juni de sa
larissen in ieder geval
waren gegarandeerd,
maar het was voor de
werknemers voldoende
aanleiding het beleid van
Van Vlijmen nogmaals
ter discussie te stellen.
Van Vlijmen, zelf bij die
vergadering aanwezig,
moest die onder druk
van de negatieve uitla
tingen over zijn beleid
weer snel verlaten.
Van Vlijmen wordt met
name verweten dat hij smijt
met geld. De ondernemings
raad van de stichting stelde
eind vorig jaar al dat het be
leid van Van Vlijmen was
Jan van Vlijmen, de op non-actief gestelde intendant van de Nederlandse Opera.
FOTO: SP
gebaseerd op een naïêf ver
trouwen in en toegeeflijkheid
aan artistieke eisen. Ze eiste
toen dat de intendant onder
curatele werd gesteld, wat
onder meer gebeurde door de
aanstelling van een zakelijk
leider, mevrouw Truze Lod
der.
De grootste schade was toen
echter al aangericht. Enkele
voorbeelden:
Voor de opera „De Barbier
van Sevilla" contracteerde
hij de Italiaanse toneel-regis
seur en -schrijver Dario Fo,
die echter een vergoeding
eiste voor de tijd dat hij niet
bij zijn eigen groép werk
zaam kon zijn. Fo's aanstel
ling kostte de opera uiteinde
lijk 310.000 gulden.
Voor de opera „Boris Go-
doenov" contracteerde hij 25
koorzangers uit Engeland,
voor een bedrag van 13.000
gulden per persoon en reis-
en verblijfskosten. Hij pas
seerde Nederlandse koorzan
gers, die voor hun medewer
king tot dan toe 90 gulden
per repetitie en 100 gulden
voor een uitvoering kregen.
Datzelfde gebeurde voor de
opera „Dr. Faustus". Uit En
geland kwamen zo'n twintig
koorzangers, die slechts en
kele regels hoefden te zin
gen, en 7000 gulden plus reis-
en verblijfskosten kregen.
De vervaardiging van het
decor van de opera „Fall-
staff" besteedde hij uit aan
Italië, in plaats van dit door
de decorafdeling van de Ne
derlands Opera zelf te laten
maken. Kosten: 1,4 miljoen
gulden. Het decor, dat te
groot bleek voor het Muziek
theater en dus ter plekke op
maat werd gemaakt, bleek
'daardoor onverkoopbaar en
moest worden vernietigd.
De opera „Don Carlos"
werd een financieel deblacle
nadat de Engelse topster Su
san Duncan was gecontrac
teerd voor de Italiaanse ver
sie, maar toen bleek dat de
Franse versie werd opge
voerd weigerde te komen. Ze
moest wel worden betaald.
Uiteindelijk moest Van Vlij
men voor veel geld een Itali
aanse productie „huren", om
dat de normale Nederlandse
productie in het water dreig
de te vallen.
Van Vlijmen bracht met deze
handelswijze volgens perso
neel en bestuur het voortbe
staan van de opera daadwer
kelijk in gevaar. Het tekort
van het bedrijf liep in nog
geen twee jaar op tot 8,6 mil
joen gulden. Het gevolg was
dat het aantal producties dat
de Opera op de planken
bracht drastische werd gere
duceerd. Zowel personeel als
ondernemingsraad en be
stuur vrezen dat minister
Brinkan als subsidiegever de
subsidie zou verminderen als
niet aan het geeiste aantaL
Kroducties werd voldaan, met
et bedrag dat nu nog over is
kan inderdaad niet aan die
eis worden voldaan.
In een brief aan minister
Brinkman van cultuur pleit
het bestuur nu opnieuw voor
doorlichting van het bedrijf
van de Nederlandse Opera.
De bewindsman wordt daar
bij om medewerking ge
vraagd. Tegelijkertijd moet
er met anderen worden ge
streefd naar vereenvoudiging
van de beheersstructuur van
het Muziektheater, aldus de
bekendmaking.
Het beleidsplan van de Ne
derlandse Opera voor de pe
riode 1987-1991 was geba
seerd op een subsidie van 36
miljoen gulden per jaar. Jan
van Vlijmen kreeg uiteinde
lijk ongeveer zeven miljoen
gulden minder.
BEP RIJNDERS
KOOS VAN WEES
CEES BORGER VOOR HET LAATST ALS SOLIST BU MOZAÏEK
NOORDWIJK „Mijn
mooiste rol?" Cees Borger,
sinds vijf jaar muzikaal
leider bij Noordwijks Ope
rette Gezelschap Mozaïek,
maar al veel langer actief
als solist bij verschillende
operetteverenigingen,
hoeft niet lang over het
antwoord na te denken.
„Prins Sou Chong uit de
operette Das Land des La-
chelns van de componist
Franz Léhar".
Voor Cees Borger is het zingen
van zijn laatste rol, die van
Graaf Danilo Danilowitsch in
Die Lustige Witwe van Léhar
geen definitief afscheid maar
veeleer het afsluiten van een
periode. „Ik neem liever nu
afscheid, nu iedereen mij nog
als hoofdrolspeler accepteert,
dan dat het publiek de beslis
sing voor mij neemt en zegt
„wat doet die vent met die
oude kop naast die mooie jon
ge vrouw op het toneel". Ope
rette staat voor Cees Borger
voor lieflijk, melodieus en
vooral romantisch. „Ik ben
een romantische figuur en heb
geen moeite dat te laten mer
ken. Op het moment dat ik
een romantisch duet sta te zin
gen, geloof ik er ook in, ik
vind dat zèlig". Al als jongen
wist Borger dat in het zingen
voor hem een toekomst was
weggelegd. Zijn eerste stappen
op de muzikale weg werden
gezet in een jongenskoor en
een kerkkoor. „Ik heb alle
trapjes doorlopen, via het kna
penkoor naar het grote koor,
toen hulpdirigent en later diri
gent".
Hobby
Naast zijn zangstudie bij de
maatschappij voor de toon
kunst in Haarlem was vooral
het dirigeren zijn grootste hob
by. Het „betere" zingen leerde
Borger van de legendarische
Jo Vincent. Met deze inmid
dels zeer bejaarde muziekpe
dagoge heeft Borger nog steeds
een band en hij spreekt met
respect over haar manier van
lesgeven, haar manier van le-
Cees Borger: „Ik heb alle trapjes doorlopen, via het knapenkoor
naar het grote koor, toen hulpdirigent en later dirigent".
FOTO: HENK VAN OEN ENDE
cent opkomst is meer regel
dan uitzondering.
gen. „Operette is", vertelt hii,
„altijd wat ondergewaardeerd.
Jo Vincent wilde daar graag
verandering in brengen. Toen
ik eindexamen zang deed,
drukte ze me met klem op het
hart vooral een operette-aria
op het examen te zingen. Vol
gens de regels mocht dat, maar
niemand had dat ooit gedaan.
Ik deed het wel en hoewel er
aanvankelijk wat minachtend
over gedaan werd, slaagde ik
wèl". Cees Borger neemt af
scheid van Mozaïek als solist
maar blijft als muzikaal leider.
„Ik hoop nu wat meer tijd vrij
te kunnen maken voor het be
geleiden van zangleerlingen.
Dat is iets wat ik erg graag
doe. Ik heb ruim 20 jaar ope
rette-ervaring van Czérdèsz-
filrstin tot Die Lustige Witwe
en dat wil ik graag uitdragen".
Muziek hoort volgens de ope
rettezanger eigenlijk bii de op
voeding. „Vooral heel jonge
kinderen staan er open voor
Cees Borger zal dan ook geen
moment voorbij laten gaan om
anderen enthousiast te maken
voor muziek en zang en alles
wat daaromheen hoort. „Mu
ziek", weet hij, „betekent on
gelooflijk veel investeren.
Maar je krijgt er ook erg veel
voor terug". Van de leden van
Mozaïek eist hij veel. Soms
meer dan ze kunnen opbren
gen en dat weet hij. „Wij zijn
amateurs, natuurlijk, maar
toch probeer ik er het maxi
male uit te halen en dat lukt
aardig. Ik kan veel eisen om
dat ik ook, ten minste dat ver
telt men mij, op de juiste mo
menten gas terugneem, een
grap er tussendoor gooi, waar
door iedereen even kan ont
spannen. Ik ben me daar niet
echt van bewust, maar het
werkt wel". Het aantal men
sen dat de repetities van Mo
zaïek bijwoont, is volgens hem
een goede graadmeter voor het
enthousiasme. Negentig pro-
Wieg
Met de rol van Dariilo in Die
Lustige Witwe, waarmee Cees
Borger zijn carrière als opret-
tezanger beëindigt, is hii zeer
tevreden. Het is een rol die ge
speeld kan worden door een
man van elke leeftijd.
Veronica Pool, zijn tegenspeel
ster als Hanna Glawari, de rij
ke en vrolijke weduwe, is ab
soluut de vedette in deze op
voering. Zij komt niet alleen
heel ongekunsteld over, maar
bezit ook een prachtige glas
heldere en verdragende stem,
is mooi in de ware betekenis
van het woord en weet ook
nog wat acteren is. Tijdens de
première van Die Lustige Wit
we afgelopen zaterdag bewees
vooral het koor de laatste ja
ren belangrijk „gegroeid" te
zijn.
Noordwijker Frans de Lincel
viert met de rol van Camille
de Rossülon zijn 12,5-jarig ju
bileum als operettezanger bij
Mozaïek, die met de uitvoe
ring van Léhar's operette haar
20-jarig bestaan viert.
Cees Borger heeft aan de wieg
gestaan van de vereniging. Hij
neemt op 28 november op 58-
jarige leeftijd officieel afscheid
als tenorsolist in het Lido in
Noordwijk. Dat zal hij doen
met het zingen van zijn lieve
lingsaria uit Das land des Lë-
chelns van Léhar, Dein ist
mein ganzes Herz. Niet alleen
de burgemeester van Noord-
wijk, J. M. Bonnike, maar ook
het voltallig bestuur van de
Nederlandse Operettebond zal
daarbij aanwezig zijn.
Burgemeester
Havermans in ge
sprek met Joke
Bruijs.
FOTO: JEROEN DE
JONG
SCHEVENINGEN Het
mag op zijn minst merk
waardig heten, dat de
Scheveningse Cabaretprijs
1987 is toegevallen aan de
Amsterdamse voorstelling
„Instituut Zwagerman"
van de groep „Voorheen
Don Qui Shocking". Deze
onderscheiding werd gis
teravond in het Circusthe
ater door de Haagse bur
gemeester mr. A. Haver
mans aangereikt aan Fred
Florusse.
Uit het juryrapport las hij
voor, dat het hier gaat om een
scherpzinnig, subtiel, verras
send gedaan en gespeeld stuk
werk, dat van George Groot,
Pieter van Empelen, Joke
Bruijs, Jacques Klöters en
Tom Barlage het karakter mee
kreeg van een onthullend en
onthutsend beeld van onze da
gelijkse werkelijkheid, waar
geld en gifstortplaatsen niet
stinken.
Maar, Don Qui Shocking be
staat al geen vijf jaar meer.
Alle genoemde leden hebben
elders emplooi gevonden en
maken er geen geheim van
nooit meer met elkaar te zul
len samenwerken. Het pro
gramma „Instituut Zwager
man" ontstond na enige druk
als een gelegenheidsvoorstel
ling, waarvoor men nog wel
één keer met elkaar in zee
wilde. De voorstelling beviel
zo goed, dat er nog wat herha
lingen op veelvuldig verzoek
werden gegeven, meest beslo
ten optredens, o.a. één keer in
Diligentia. Men kijkt nu tegen
het feit aan, dat Scheveningen
met een meer dan 80-jarige re
putatie op cabaretgebied een
prijs toekent aan cabaret, dat
hier nimmer te zien was en
nooit te zien zal zijn.
George Groot, een van de
tekstschrijvers, maakte er des
gevraagd geen geheim van,
dat ook hij verbaasd was door
de prijs. Fred Florusse voegde
er aan toe, dat zij na enig over
leg besloten hadden te laten
blijken, dat het hen behaagde
die prijs in ontvangst te ne
men.
In theatertermen zou men dit
een miscasting kunnen noe
men, een verkeerde keus. De
oorzaak hiervan is te vinden
de samenstelling van de
jury, vier namen uit het rand
gebied van het cabaret en door
hun bezigheden gericht op
Amsterdam. Herhaling hier
van in de toekomst zou voor
komen kunnen worden door
voortaan de jury van een meer
afgeronde randstedelijke be
zetting te voorzien.
Ter onderlijning van hun
vreugde over de onderschei
ding speelde VDQS een frag
ment uit het „Instituut". Dit
betrof echter geen eigen werk,
maar een herneming van het
lied „Anna, goede reis" uit de
opera „De zeven hoofdzon
den" van Brecht.
Feestelijker, maar ook zinni
ger viel de Jubileumprijs uit,
ingesteld ter gelegenheid van
het eerste lustrum van de uit
reiking van de jaarlijkse caba
retprijs en ditmaal voor het
eerst toegekend aan Annie
MG Schmidt voor haar gehele
oeuvre. Dit begon destijds in
het journalistencabaret „De
Inktvis", waaruit ook Ton van
Duinhoven is voortgekomen,
die toen sportverslaggever
was. Jeanne Roos, een der me
dewerksters van het eerste uur
aan dit cabaret, bood Annie
het bijbehorende artistieke
kleinood aan, een beeld van de
Haagse beeldhouwer Theo van
der Nahmer, voorstellend
„Juichend publiek, hommage
aan Annie". Ter viering van
dit feit kwam Hetty Blok van
„Ja zuster, nee zuster" samen
met de zaal community-sin
ging plegen van typische
Schmidt-liedjes. Dit deden ook
Tetske van Ossewaarde en Ro
bert Paul.
Pianist Cor Bakker luisterde
met zijn eigen orkest deze
avond op, maar hij mocht ook
de begeleidersprijs in ont
vangst nemen, vooral voor de
wijze waarop hij Jenny Arean
in haar programma „En voort
gaat-ie weer ludiek ten
dienste staat en cachet geeft.
Deze lustrumviering werd op
geluisterd door de jeugdige
theatergroep „Jeans", door het
cabaret „Zak en as". Marijke
Boon met eigenzinnig lied-
werk en Cox en Gratema met
fragmenten uit hun program
ma „Beperkte dijkbewaking".
Op verzoek van VDQS trad de
„Montezuma Revenge" nog
aan met een stukje uit het pro
gramma „Volume I".
Daarmee keerden de dagen
van Louis Davids niet weer,
de Amsterdammer die bij uit
stek en hij niet alleen in Sche
veningen liet zien dat hij des
tijds echt „Shocking" was.
Frits Lambrechts liet daar iets
van doorklinken in zijn bijdra
ge aan deze feestelijke avond:
„Mens, durf te leven". TROS-
tv maakte opnamen voor uit
zending op 4 dec. om 21.00 uur
op Ned. II.
TON OLIEMULLER
Voor een uitgebrej
agenda, ook voor de )b
mende dagen, raadplej
men „UIT", de gratis v
kelijkse bijlage van dewj
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA
nequin K,„
ook 13.30. EUROCINEMA008
Hector (al); 18.30, 21.00. pat „S
ook 13.30. EUROClNEM/jjaar i
Een maand later (al); 2l,mer
Who'e that Girl 16); 18.45. TV T
ook 13.30. EUROCINEMA»ae
Beverly Hills Cop II (al); 1«en w
21.15. Bambi (al); wo. U.OOjtad.
h de
LEIDEN LUXOR (Statlonsflj v
19, tel. 071-121239): Full NT,
Jacket (16); 19.00, 21.15. inel
ook 14.30. LIDO en STüjzou
(Steenstraat 39. tel. I241rden
Who's that girl (al); Bambi fcswe
wo. 14.30; Een maand later ppn
The Untouchables (16); 1? ee"
21.15. ma. dl. ook 14.30. Hei
(al): The Witches ot EssIsm
(16); Beverly Hills Cop II
14.30, 19.00. 21.15. TRIAIM
(Breestraat 31. tel. 123875): j
geluk gesproken (12Y, 14^ H
19.00, 21.15. REX (HaarM I
merstraat 52, tel. 071-1254 I
Play me again, Vanessa (S
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATI
(Badstraat 30. tel. 01718-74(
Robocop (12); wo. 14.45, 19l
21.15. ma. dl. 19.00, 21.15.1
aasination (16); ma. dl.
19.00. CITY THEATER II: j
maand later (al); 21.15. Ti
en de toverketel (al); wo. 14j
VOORSCHOTEN GREENV*niri
(tel. 01717-4354): One flew cJDLJ
the cuckoo's nest (12); r
20.15.
KINDERVOORSTELLING
Circus op stelten; wo.
I.T.; wo. 15.45.
ZIJ L
te tc
de
swe
WASSENAAR ASTRA ^neI
01751-13269): Extremities ff
ma. t/m wo. 20.00. elite
floot
de
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een staartje; t
14.00. g II
ZOETERMEER PROMEn/1^,
1.2,3 (Promenade 7, tel. Oldtel
511313): The Witches of E%Dcoi
wiek; ma. dl. wo. 20.00. Tro-f^
beertjes II; wo. 14.00. Van g
gesproken; ma. di. 20.00. R
cop; ma. di. wo. 20.00. Ma
na; wo. 14.00.
2 29
1. Ma
j va
DEN HAAG* AST A 1 (Spul Epn
tel. 463500): Angel heart (£c"
14.00, 18.45. 21.30. ASTA Wl te
Hector (al); 14.00, 19.00, 2li dri
ASTA 3: Raising Arizona?.
(ai); 14.00. 19.00, 21.30. Jten.
BYLON 1 (Winkelcentrum Bali op
Ion, tel. 471656): Full metal j'
ket (16); 14.00, 18.45. 21.
BABYLON 2: The untoucl
bles (16); 14.00, 19.00, 2lJ
BABYLON 3: Havinck
14.00. 19.00, 21.30. CINE
(Buitenhof 20, tel. 630637):
bocop (16); 14.00, 18.45. 21j
CINEAC 2: The secret of
success (al); 14.00, 18.45. 2li
CINEAC 3: Something
(12); 18.45, 21.30. ma. dl.
14.00. METROPOLE 1 (Car
gielaan, tel. 456756): The i
ches of Eastwick (12); 14)
18.45, 21.30. METROPOLE
Van geluk gesproken (al); 14
18.45, 21.30. «METROPOLE
Kroniek van een aangekom ren,
de dood (16); 14.00, 18 t]rpl,
21.30. METROPOLE 4: Ra
days (al); 14.00. 18.45. 21.
METROPOLE 5: Zoeken n
Eileen (12); 14.00, 18.45, 21.
(EN
tel. 462400): Beverly
(al); 13.45. 18.45, 21.30. 0
ON 2: The living daylights
13.45. 18.45. 21.30. ODEOM
Vangeluk gesproken (al); 13.
18.45, 21.30. ODEON 4: C
mes of the heart (12); 18.
21.30. ma. di. ook 13.45. STd ge
Me
dr.
urg
lent
mn
waa:
M
DIO 1 (Kettingstraat 12b,
656402): Een maand later
19.30, 21.45. STUDIO 2: BI 1
date (al); 19.15, 21.30.
DIO 3: 84, Charing crot
(al); 19.00, 21.15. HAA d
FILMHUIS (Denneweg 56.
459900): Zaal 1: dag. 19.
21.45. Zaal 2: dag. 19.30. Jultfn ir
geheim. Working girts; d haDI
91 45 7aa! 1- rian IQ .m 91 rf
21.45. Zaal 3: dag. 19.30, 21.
Les mystères du chateau
dé; Het Huis; Big city blues;
Stazione Termini; di. Union i
KINDERVOORSTELLINGEN
Toch
lexi
:enis
van
rlan>
met
irkei
in c
rlan
ui ing'
i (1 et or
girl; wo. 13.45.
OEN HAAG* ASTA 1 (Spui
tel. 463500): Angel heart (1
14.00. 18.45. 21.30. ASTA
Hector' (al); 14.00, 19.00, 21.:
ASTA 3: Raising Arizona
(al). 14.00. 19.00. 21.30. B
BYLON 1 (Winkelcentrum Bat reVal
Ion, tel. 471656): Full metal
ket (16); 14.00, 18.45, 21.:
BABYLON 2: ThtV untouch
bles (16); 14.00. I9.ütf, 21.:
BABYLON 3: Havinck
14.00, 19.00, 21.30. CINEA5
(Buitenhof 20. tel. 630637): fttyper
bocop (16); 14.00, 18.45, 21i
CINEAC 2: The secret of i
success (al); 14.00, 18.45, 21.1
CINEAC 3: Something
(12); 18.45, 21.30. ma. di.
14.00. METROPOLE 1 (Carr&rs
gielaan, tel. 456756): The m mf
ches of Eastwick (12); 14.1 -m
1fl45 9130 MPTROPm F rs
N.
of
'At ge
Sterk
Jeft c
t1'steed
c flgebrui
18.45, 21.30. METROPOLE
Van geluk gesproken (al); 14.0
18.45. 21.30. «METROPOLE
hei
dat di
egt V
pschul
Leidse Schouwburg: De
club speelt 'Zo gek nog niet'
en regie Albert Maurite. Gezii
21 november.
Tl mi laal°i
Iedereen die iets van het Leid
se amateurtoneel afweet, kent
Riet Krispijn-de Wolf. Maar
nu zijn haar verdiensten zelfs
doorgedrongen tot buiten de
Sleutelstad. Auteur Albert
Maurits, voorheen werkzaam
bij Nieuwe Komedie en Haag
se Comedie, was zo onder de
indruk van haar spel, dat hij
speciaal voor haar het stuk
„Zo gek nog niet" schreef. Bij
de première zaterdagavond
kreeg Riet Krispijn bovendien
de gouden NCA-insigne (van
het Nederlands Centrum voor
Amateurtoneel) uitgereikt. Dat
deze erkenning volkomen te
recht is, bewees het laaiénd
enthousiaste publiek, dat met
volle teugen genoot van het
vanouds uitstekende spel van
Riet Krispijn. Maar een ster
moet ook goede ondersteuning
krijgen van haar medespelers,
en die kreeg zij ook in volle
mate.
Riet Krispijn is Annebel, een
oude, invalide vrouw, die door
haar familie als de kip met de
gouden eieren wordt gezien.
Alleen achterneef Joris heeft
oprechte bedoelingen, en weet
dan ook de weg naar haar hart
te vinden. In elkaar vinden zij
de kracht om voor zichzelf op
te komen, en tegen de familie
te rebelleren.
Ernst Jan van Heijningen als
Joris was de favoriet van niet
alleen Annebel, maar ook van
het publiek, dat zich volledig
I-Ja» D.
in hèm kon inleven. Zijn
wikkeling van ja-knikkei
nee-zegger was zeer ove
fend. Ook opvallend
lobert Emmen (Derk-
Magda de Frel (Derk-
vrouw Eleonora). De la
had even tijd nodig om in
rol te groeien, maar kwan
de loop van het stuk tot v l,
wasdom. Ook Augje Kris 1
(Eefje) en Jeanne den R te'
Buys mogen genoemd won F
Dekor en kleding versterli
de sfeer van het stuk, dat
bijzonder genoeglijke en n.
slepende avond cpleve o
voor zowel de spelers als
publiek.
JULIETTE D'HOLLO -
med<
med.
„He
rvlak'
>efem
s m
bij
onve
zijn t
'ia tOgl
la
'EN
Jing v
Pet
nd d
'i|iehui
Jan
:n. T
de
ealist
zeer
zijr
bëe
de
ponst
is v
zate
tot 1