Kerkmuziek als middel tegen kerkverlating? SteidwOowim kerk wereld brieven lezers weer GEESTELIIK LEVEN/OPINIE Acht Mei Beweging richt commissie mensenrechten op Verkeersveiligheid in het gedb Aangepaste vakanties van het Rode Kruis Iets voor u? CckUe Soman! ^AANDAG23NOVEMBm987P^ Paus verklaart 85 Britse martelaren zalig VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft zondag 85 martelaren uit Engeland, Schotland, Wales en Ierland zalig verklaard. De 85 mannen. 63 priesters en 22 leken, zijn tussen I5b4 en 1679 terechtgesteld omdat zij trouw bleven aan het ge- Zag Vonn5e paus" TiJdens de plechtigheid in de St. Pieter, waar- voor 3000 pelgrims uit Groot-Brittannië naar Rome waren ge komen, herinnerde de paus aan de verplichting van de katho lieke kerk te ijveren voor eenheid onder de christenen. Wij moeten ons allen verheugen dat de vijandschap onder de chris tenen, die een kenmerk was van de tijd waarin deze martela ren leefden, voorbij is en door broederlijke liefde en wederzijds respect is vervangen", aldus de paus. Bisschop Ernst ereburger Breda BREDA Bisschop H.C.A. Ernst van Breda wordt ereburger van die stad. Dat heeft het college van B en W bekend ge maakt. Op 17 december is mgr. Ernst 20 jaar bisschop van Bre da. In de overwegingen van het raadsbesluit staat onder meer dat mgr. Ernst altijd heeft geprobeerd overeenstemming tot stand te brengen tussen de leiding en de basis van de Rooms- Katholieke Kerk. „Wijzend op de eigen verantwoordelijkheid van de gelovigen en van de positie van de kerk, heeft hij zich onophoudelijk ingezet voor het bijeenhouden van de geloofsge meenschap", schrijft het college. Het ziet mgr. Ernst als een ambassadeur van de stad Breda. Het ereburgerschap is de hoogste onderscheiding die Breda kent. HERVORMD SYNODE- MODERAMEN: Tegengaan aids meest gediend met monogame relatie LEIDSCHENDAM In de christelijke gemeente mag verwacht worden dat ieders verantwoordelijkheid tegen over de ander zich zal uiten in trouw aan de eigen part ner. In een langdurig strikt monogame relatie immers kan het aids-virus niet via seksueel verkeer worden overgebracht. Daarop wijst het moderamen (bestuur) van de hervormde synode in een brief over de ziekte aids, die het aan de kerkeraden, predikanten en organen van bijstand heeft gestuurd. Het moderamen is van mening dat mensen die in en namens de kerk over aids spreken, steeds de na druk moeten leggen op de verantwoordelijkheid die ie dere mens heeft om versprei ding van de ziekte tegen te gaan. Het moderamen toont zich bezorgd over de snelle toene ming van het aantal aids- slachtoffers. „De nieuwe ziekte stelt ons voor een enorme opgave", aldus het moderamen dat wijst op de ongeneeslijkheid van de ziek te. Het synodebestuur noemt de homoseksuelen, onder wie tot nu toe de meeste slachtoffers vallen, niet bij name. Dat het bij monogame relaties in de eerste plaats aan huwelijken denkt, blijkt uit het feit dat wordt gezegd dat „huwelijk strouw" als vorm van pre ventie soms ontoereikend is. Een van de partners kan ten gevolge van een bloedtrans fusie met het aids-virus be smet zijn. Het moderamen heeft bij de brief het verslag gevoegd van de consultatie „aids en de kerken", die in maart dit jaar in Amersfoort werd gehou den. De aanbevelingen^ van deze consultatie zijn later door de Raad van Kerken in Nederland overgenomen. In deze aanbevelingen wordt aangedrongen op goede voor lichting en pastorale zorg, di aconale hulp, waakzaamheid om discriminatie en isolatie van aids-patiënten te voorko men en bezinning op vragen betreffende de taak van de kerken en de moraal. Belgische protestanten opnieuw verdeeld over nieuwe vice- voorzitter BRUSSEL De synode van de Verenigde Protestantse Kerk in België (VPKB) is er zaterdag opnieuw niet in ge slaagd een nieuwe vice-voor- zitter te kiezen. Tijdens de vergadering van de synode in mei dit jaar bleek de door het district An- werpen-Brabant-Limburg voorgedragen kandidaat, de Leuvense predikant dr. P. Bouman, voor de Waalse dis tricten niet acceptabel, omdat hij niet zou handelen in de lijn van de kerkorde en con stitutie van de VPKB. Bou man, sinds 1979 predikant in de VPKB, werd zaterdag op nieuw voorgedragen, ditmaal door de beide Vlaamse dis tricten. Deze kandidatuur werd, zoals verwacht, door de vertegenwoordigers van de Waalse districten afgewe zen. De synode besloot nu het be stuur van de synode, de sy nodale raad, opdracht te ge ven in overleg met de twee Vlaamse districten te zoeken naar iemand die geschikt is de functie van vice-voorzitter tot de volgende synodeverga dering van november 1988 waar te nemen. PLEIDOOI VOOR GOSPELMUZIEK EN HEDENDAAGSE MUZIEK AMERSFOORT Meer dan zestigduizend jonge ren vragen van de kerk hen met hun gospelmu ziek te accepteren. Ge beurt dat niet, dan zullen ze de kerk de rug toeke ren. Dat zei Leen la Ri- vière zaterdag in Amers foort op een bijeenkomst van de Gereformeerde Organistenvereniging (GOV) over kerkmuziek. De voorman van de gospel muziek in ons land La Ri- vière is directeur van Conti nental Sound deed een dringend beroep op de orga nisten om de jongeren met hun gospelmuziek ruimte te geven in de kerkmuziek. „U kunt wel blijven orgelspelen, maar straks is er niemand meer om naar dat orgelspel te luisteren", waarschuwde hij. La Rivière herinnerde eraan dat tegenover de kerkverla ting bij de gevestigde kerken, allerlei evangelische groepen met eenzelfde percentage groeien. En juist in die ge meenschappen is er alle ruimte voor de veelkleurig heid van de gospelmuziek. Hij erkende dat veel gospel koren niet voldoen aan rede lijke kwaliteitseisen. Ook de teksten van veel muziek zijn beneden de maat: „We moeten niet blijven steken in teksten als „Jezus houdt van mij" of in liedjes die alleen maar gaan over: hoe kom ik in de hemel". Daarom stimu leert Continental Sound de kwaliteitsbevordering van de gospelmuziek op diverse ma nieren: workshops, boeken, cursussen en dergelijke. La Rivière meende dat de gospelmuziek niet kan worden „afgedaan" met kri tiek op de kwaliteit. „Jonge ren willen nu eenmaal klap pen, dansen en eenvoudige, heldere teksten over de ge loofszekerheden. De gospel muziek biedt die en de kerk kan moet daar een antwoord op hebben". Kwaliteit is overigens niet het enige wezenlijke in de kerkmuziek, vond La Riviè re: „Wie alleen uit is op kwa liteit, zit op een dood spoor. Er moeten ook andere eisen worden gesteld, namelijk geestelijke. Het „heilig vuur", de geestdrift, horen er net zo goed bij". Hij meende dat leiders van de gospelkoren kerkmusici zijn net als (cantor-)organis- ten en tussen beiden moet een open, eerlijke verhou ding bestaan, zonder concur rentie. „Samen zijn ze ver antwoordelijk voor het lofof fer aan God", aldus La Riviè re. Vernieuwing De theoloog dr. C. Honders (Groningen) en de musicus Jan Pasveer (Zaandam) spra ken een volstrekt andere taal. Honders hield een pleidooi voor de zeggenschap in de kerk van de goed opgeleide kerkmusicus, die een open oor heeft voor de nieuwe muziek (Cage, Stockhausen e.d.). „Na Auschwitz zijn de papieren van de zelfbevesti ging, van de restauratie, van het lekker in het gehoor lig gende verbrand. Net als de woorden, moet ook de mu ziek de aanklacht, de smart. i Rivière, dr. A.C. Honders, Jan Pasveer en drs. K. de Jong Ozn., FOTO: PERS UNIE constateerde Pasveer. Toch is nieuwe muziek van levens belang voor de kerk. Net als de pogingen van de theolo gen het oude verhaal tot een verstaanbaar verhaal te ma ken voor mensen in onze tijd. De kunstenaar die dit propa geert is z'n tijd niet vooruit, maar de luisteraar die hem dit verwijt maakt, loopt ach ter. Kerkmuziek die blijft steken in de traditionele praktijk, wordt een consumptie-arti kel. Onzekere mensen zoe ken hun rust in de bekende klanken en durven de strijd niet aan om nieuwe muziek te veroveren. Mensen die al leen bezig zijn met het be kende, werken de toekomst tegen. Volgens Pasveer is een goede scholing nodig, ook van pre dikanten; er is een schreeu wend gebrek aan kader, zo wel op scholen als in de ker ken. Mensen moeten leren om „het oor een kwartslag te draaien (Stockhausen)", waardoor nieuwe muziek een verrijking van het (geloofs leven kan worden. LÜTSEN KOOISTRA de vragen vertolken. De mu ziek in de kerk moet niet( toedekken, maar open leg gen. Voor de „muzikale sui kerballen", de „vettigheid van de vadsigheid" van de wereldlijke brood- en spelen- cultuur mag in de kerk geen plaats zijn". Muziek in de kerk moet deel uit maken van een op ver nieuwing gerichte liturgie. Die moet open zijn naar de toekomst, verrassingen toela tend en luisterend naar sig nalen van wat in verande ring is in het leven. De kerk musicus is de vertegenwoor diger van de komende din gen. „En om die dingen gaat het; de realiteit komt achter de dromen aan". De traditie hoort wezenlijk thuis in deze benadering, mits zij wordt geplaatst onder het voorteken van de dienst baarheid, aldus dr. Honders. Jan Pasveer hield een plei dooi voor een brede muzikale praktijk in de kerk. Schütz heeft daarin een plaats, maar ook Stockhausen. De laagste, vertegenwoordiger van de nieuwe muziek, wordt geen plaats gegund in de kerk, AMSTERDAM Het be stuur van de Acht Mei Bewe ging maakt zich ernstig zor gen over de druk van de ker kelijke overheid op organisa ties en personen die de bewe ging goed gezind zijn. „Deze druk is de afgelopen maan den duidelijk voelbaar ge weest, toen ons bestuur zocht naar nieuwe leden. In enkele gevallen durfden mensen niet tot het bestuur toe te tre den uit vrees voor sancties", aldus voorzitter Wies Stael- Merkx zaterdag tijdens de vergadering van de partici- pantenraad in Amsterdam. Volgens woordvoerder drs. J. van Hooydonk van de bewe ging was de druk op bevrien de personen en organisaties voor de participantenraad een reden te meer om in te stemmen met het bestuurs voorstel binnen de Acht Mei Beweging een aparte werk groep op te richten die zich gaat bezighouden met de na leving van de mensen- en christenrechten binnen de kerk. De nieuwe commissie men senrechten bundelt partici panten die zich binnen de Nederlandse RK Kerk bezig houden met de rechten van de mens, waaronder Justitia et Pax Nederland. Zij gaat twee afdelingen tellen. De eerste richt zich op studie en analyse; zij treedt tevens op als „meldpunt" in geval van schendingen van de mensen rechten. De tweede houdt zich bezig met het bieden en organiseren van concrete so lidariteit. Afgevaardigden van de RK bisschoppenconferentie en het bestuur van de Acht Mei Beweging zullen elkaar op woensdag 27 januari 1988 in Utrecht ontmoeten. De bis schoppen zullen tijdens het gesprek hun standpunt ten aanzien van de beweging toe lichten; de Acht Mei Bewe ging zal de bisschoppen in formeren over haar opzet en bedoelingen. Voorts wordt er een agenda voor een vervolg gesprek opgesteld. De delega tie van de bisschoppenconfe rentie bestaat uit kardinaal dr. A.J. Simonis en de bis schoppen R.Ph. Bar, H. Bom ers, H. Ernst en dr. J. de Kok. De samenstelling van de delegatie van de Acht Mei Beweging is nog onbekend. Er is nog overleg gaande over een gespreksleider. Dat heeft de voorzitter van de Acht Mei Beweging, mevr. W. Stael-Merkx, bekendge maakt. De participantenraad van de Acht Mei Beweging, waarin zo'n negentig organisaties en groepen vertegenwoordigd zijn, heeft de bisschoppen in een verklaring laten weten dat zij „met instemming" van het komende gesprek heeft kennisgenomen. In verband met de vragen die de bis schoppen in enkele brieven hebben gesteld over de re presentativiteit en competen tie van het bestuur van de beweging spreekt de partici pantenraad unaniem zijn vertrouwen uit in het be stuur. De relatie met het be stuur is zodanig, dat de aan gesloten organisaties het be stuur volkomen in staat ach ten uit te maken waar het wèl en waar het niet namens alle aangesloten organisaties Wies Stael-Merkx FOTO: PR kan spreken, aldus de parti cipantenraad in zijn verkla ring. De raad meent dat het ko mende gesprek ertoe kan bij dragen dat er een einde komt aan maatregelen en uitlatin gen die gericht tegen perso nen en groepen die bij de be weging betrokken zijn. In die zin spreekt de participanten raad als zijn wens uit, dat het komende gesprek mag bij dragen aan wederzijdse ver heldering en bevestiging tus sen bisschoppen en bewe ging, „onder erkenning van ieders eigen positie en ver antwoordelijkheid". Domheid en traagheid, hoogmoed en haat doen de samenleving wankelen. „Plaats voor christelijk instituut massa communicatie" AMERSFOORT Gezien de dominerende rol van de mas samedia in onze samenleving, is er plaats voor een instituut op bijbelgetrouwe grondslag, dat zich bezig houdt met on derzoek en publiciteit op het gebied van de massacommu nicatie. Dit zei zaterdag drs. N. C. van Velzen, docent massa communicatie aan de Evan gelische School voor de Jour nalistiek en rector van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, op de studiedag over massacommunicatie. Hij kreeg in de discussie veel bij val. Gesuggereerd werd dat een dergelijk instituut wel licht kan worden verbonden met de Internationale Chris telijke Universiteit. In Enge land en Duitsland wordt van uit de christelijke levens overtuiging op wetenschap pelijke wijze onderzoek ver richt naar de betekenis en in vloed van massacommunica tie. De vraag werd gesteld of een dergelijke studie vanuit uit sluitend reformatorische vi sie moet worden verricht of dat daarin rooms-katholieke, reformatorische en evangeli sche christenen (vrije groe pen) kunnen samenwerken. Het laatste staat verscheidene mensen, voor ogen. Gevraagd werd naar de mogelijkheid van een christelijk persbu reau. Een principieel-christelijke bezinning op nieuws, nieuws waarde en nieuwsgaring dient plaats te vinden binnen een wijsgerig-theologisch ka der, waarbij de filosofische vooronderstellingen worden onderzocht. Procureur- generaal verwijt Maimonides- lyceum willekeur AMSTERDAM De joodse jongen Aram Briicker moet toegelaten worden op het Amsterdamse Maimonides Lyceum. Dat vindt de procu reur-generaal bij de Hoge Raad, mr. M.R. Mok. Volgens mr. Mok staat vast dat het Maimonides Lyceum andere kinderen (circa vijf tien) uit liberaal-Joodse ge zinnen wel in de schoolban ken accepteert. Het weigeren van Aram Brucker kan der halve als „willekeur" be stempeld worden. De uitzon dering die voor Aram wordt gemaakt, is juridisch op te vatten als een onrechtmatige daad, concludeert de procu reur-generaal. Met zijn pleidooi volgt de procureur-generaal de opvat ting van het Amsterdamse gerechtshof dat in juni be paalde dat de jongen op straf fe van een zware dwangsom moet worden toegelaten. De school spande eind augustus een kort geding aan voor de A'damse arrondissements rechtbank, waarin om op schorting van de dwangsom werd gevraagd. Dat werd vervolgens toegekend. De Hoge Raad zal na het plei dooi van mr. Mok in januari de principiële vraag beant woorden of de jongen tot de school moét worden toegela ten. Oordeelt zij positief, dan zal de school de dwangsom moeten betalen, als zij Briic ker weigert. De school wei gert de jongen toe te laten omdat zijn moeder etnisch geen joodse is, maar op latere leeftijd is toegetreden tot de liberaal-Joodse gemeenschap. De school erkent deze over gang niet en vindt dat de moeder orthodox-joodse les sen moet nemen. VP lil Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Fassbinder Was Fassbinder een racist? Gemeten naar het door hem geschapen beeld van de ont luisterde mens, meer specifiek de Duitser, gemeten naar zijn zelfhaat en drang tot zelfver nietiging, kan die vraag met een volmondig ja worden be antwoord. Echter, de inmid dels overleden auteur ka"h het niet meer weerleggen, noch zijn intenties onderbouwen met argumenten. Zijn in schouwtoneel verpakte hyperbool van de werkelijk heid is nog slechts voer voor oeverloze discussies. Liefheb bers van Fassbinders werk vinden in zijn stukken een be vestiging van een werkelijk heid, die zij zelf al als even on werkelijk ervaren. Tegenstan ders echter ervaren zijn werk als een aanval op hun waar digheid, zij weigeren in zich zelf een Biberkopf te zien, zij weigeren de spiegel die Fass binder voorhield en voor houdt. Doordenken, inzicht in de we tenschap van het menselijk doen en laten, leert dat Fass binders typografie van de mens, christen, Turk of jood, even legitiem is en zelfs waar devol kan zijn als de reacties daarop van bijvoorbeeld een rabbijn Soetendorp. Want evengoed als Fassbinder schetst Soetendorp zijn over drijving van de werkelijkheid, beiden willen de geest wakker schudden door middel van een taal die vaak, en soms met op zet, wordt misverstaan. Wij durven te stellen dat Fass binder nooit heeft bedoeld de jood te beledigen of de chris ten. Zijn strijd was en is ook de strijd van Soetendorp: door iuist zaken aan de kaak te stel len het streven naar een bete re wereld te versterken. En beiden doen dat met stijlmid delen, in een eigen taal. Zoals Fassbinder zich bewust ge weest zal zijn van de opgeroe pen gevoelens, zo zal Soeten dorp zich toch ook bewust zijn van bepaalde effecten die zijn getuigenissen- op de televisie oproepen. Vraag niet of dat verstandig is. aan de zuiverheid van de ge voelens van de joodse mede landers, de schande van de ho locaust kan nooit ongedaan ge maakt worden. Onze schuld kan nooit worden gedelgd, maar het gaat te ver achter elke boom een anti-semiet te ontwaren. Was het beeld dat Potasch en Perlemoer, Johan Boskamp en Johan Kaart met een spraakgebrek, ooit oprie pen niet veel beschamender? Is de exploitatie van de gein, het volkseigen van het groten deels uitgemoorde joodse pro letariaat, dan geen reden een bepaalde telefoonlijn te blok keren? Of zelfs: spelen de hoog ge speelde en publicitair breed uitgemeten interne kwesties binnen joodse kring niet veel meer in op inderdaad bestaan de anti-gevoelens en bevesti gen die iuist niet de valse vooroordelen? Of is het beroep op meer ver draagzaamheid, het appèl op het gebruik van het gezond verstand binnen joodse kring, een verstolen blijk van anti semitisme? Tante Pos van slag (2) De besteller stelt vast of er strafport betaald moet worden. Degenen die dezelfde brief zonder strafport hebben ont vangen als de heer 't Hart, die wél strafport moest betalen, hebben kennelijk bestellers getroffen die minder oplettend zijn geweest. Dat kan gebeu ren. Voorlichting PTT, DEN HAAG. BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE,EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA -U< De kwaliteit van de opleiding voor het behalen vaij^ bewijs moet nodig worden verbeterd, zo hebben vorieer de rijschoolhouders zelf geconstateerd. Op de eersjeer zullen daartoe de eisen voor het diploma van rijin? t€ aanzienlijk moeten worden verscherpt. De praktijk?"" moment, dat het gros van de instructeurs zich slechts- de eisen van het Centraal Bureau voor Rijvaardighe^.ste zen. Dat eisenpakket biedt echter geen enkele garar str de zo noodzakelijke rijvaardigheid van nieuwe deflg aan het steeds drukker wordende verkeer. de,' kei Voorts is het noodzakelijk dat de leerlingen e. doende praktische ervaring in het verkeer opdoen toezicht van de instructeur alvorens het rijbewjyj uitgereikt. Gebrek aan ervaring in het verkeer leidt1 helaas tot vele ongelukken. ENIGE maanden geleden publiceerde Veilig Ver! derland een aantal trieste cijfers. Onder de jeugdigt 1 mers aan het verkeer vallen jaarlijks 400 doden en wonden. Terwijl voor het rijden op een brommer n^ geen rijbewijs is vereist, is onverantwoord rijged bromfiets en auto in tal van gevallen de oorzaak var groot menselijk leed. Daar komt nog bij dat veel -, verkeersdeelnemers - zoals ook veel ouderen - op f®, mer of in de auto stappen na meer dan één biertje ti^. gedronken. Cijfers, die dat onomstotelijk aantonen, i bovendien een verontrustende groei. Er bestaan plannen om nog vóór 1990 het aantal slachtoffers met 25 procent terug te dringen. Alle i^ zijn ervan overtuigd dat het veiliger moet worden or en dat dat ook mogelijk is. Over de wijze waarop la en daar de meningen zoals gebruikelijk uiteen. Er w der meer gedacht aan strengere straffen voor verktr0, ten. Inmiddels is al een begin gemaakt met voorlicf] ties, die in het bijzonder op de jeugd zijn gericht eni ar toe zullen bijdragen het aantal verkeersslachtoffers!00 dringen. Van een goede rijopleiding en de eis dafe verkeersdeelnemers vóór het definitief verkrijgen'er rijbewijs over enige praktische ervaring moeten besf.01 kan eveneens een positief effect worden verwacht. P fists litli Kans op regen DE BILT (KNMI) - Om een groot lagedrukgebied in de ho gere luchtlagen dat de komen de dagen boven West-Europa aanwezig blijft, trekken aan de grond depressies rond die nu en dan dicht bij ons land ko men. Dinsdag nadert een van deze depressies ons land. In de nacht van maandag op dinsdag kunnen er enkele opklaringen zijn, waarbij zich mist kan vormen. De minimumtempe ratuur ligt rond drie graden. Dinsdag overdag is het half tot zwaar bewolkt en neemt, op nadering van de depressie, de kans op regen geleidelijk toe. Tegen de avond kan er weer regen gaan vallen, het eerst in het oosten van het land. De temperatuur loopt tot circa zes graden op. De noordoostelijke wind neemt toe en kan aan de kust krachtig, windkracht 6, worden. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor dinsdag en woensdag: Zuid-Noorwegen: Veel bewol king en vooral in het westen regen, in de bergen af en toe sneeuw. Temperatuur van 4 graden aan de kust tot even onder het vriespunt meer lan dinwaarts. Zuid-Zweden en Denemarken: Half tot zwaar bewolkt en af en toe regen of natte sneeuw. Middagtemperatuur ongeveer 3 graden, 's nachts lichte vorst. Britse Eilanden: Half tot zwaar bewolkt en vooral aan de Noordzeekust perioden met re gen. Middagtemperatuur onge veer 6 graden. Benelux, noord- en midden - Duitsland: Half tot zwaar be wolkt en enkele buien. Mid dagtemperatuur ongeveer 6 graden. Zuid-Duitsland: Rege£rs^ regen, tegen de Alp^r, sneeuw. MiddagtenQh ongeveer 2 graden, ingoe even onder het vriesps d. Frankrijk: Half tot jJ wolkt en buien. Middjg ratuur ongeveer 6 gr»erit T-. &ton Alpengebied: Enige t^ m of natte sneeuw, boven zend meter sneeuw. temperatuur in de daL^g graden in het noorq graden in het zuiden.'eejs Spanje en Portugal: zwaar bewolkt en ery en. Middagtemperati^ctj€ veer 9 graden in het|oms en in het binnenlan!jerci graden vlak aan zee. f^tje. Noord-Italië en de sche kust: Veel bewtyer<j buien. Middagten^ g( van 6 graden in het;^e tot 17 graden vlak aa^g j WEERRAPPORT HEDENMOjg d< Weer Mi* f Amsterdam regen 10 De Bilt regen 8 CrC Zd. Limburg motregen 7 i Aberdeen l.bew. 6 A Athene onbow 17 I A Barcelona zw.bew. 12 I Berlijn zw.bew. 6 'IJ Bordeaux regen 11 Brussel motregen 7 Dublin h.bcw. 7 Frankfurt zw.bew. 6 [Ff- Genève zwbew. 5 Helsinki sneeuw -1 bl Locarnc g Vi -15 5 rg w. irtijr. 8 laten ■*8®" samt fel v nu n «bew. 13 h.bcw. zieken en 9eha™'nrging niet meet zs verpleging én verz g ,n|0rmat>e standigop^ ,h00(dbureeu plaatse i|k^We_ gg gg NRKtelelo°n0' (cree ange zond Jeft i iijkht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2