Subtiele humor Cole Morgan
Dtogralieprijs voor
Teids Prentenkabinet
Lyrisch burengerucht van „jazzy"Pandora
Bang&Olufsen Special bij:
Caidac Courant
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1987 PAGINA
""Ter Sting
iiernee
^Amnesty
JANEIRO De
"■•w ppster Sting gaat
^^jaar op toernee ter
van het werk
•ganisatie voor de
•chten Amnesty
mal. „Martelen is
[e waarmee de ge
ld is geinfeeteerd
vij van af moeten
'zei Sting gisteren,
;er zanger is ge-
de popgroep Po-
.^"^ang er wordt ge-
kan ik niet ge-
er fin".
iijni
len
deh kritiek
Museum voor Hedendaagse
Kunst in Utrecht dicht
UTRECHT Ondanks protestacties van
kunstenaars gaat het Museum voor He
dendaagse Kunst in Utrecht dicht. De
Utrechtse gemeenteraad is gisteravond
met 25 stemmen vóór en zeventien tegen
akkoord gegaan met de voorstellen van b
en w om het museum in januari 1990 op te
laten gaan in het veel grotere Centraal
Museum in de Domstad. Sluiting van het
museum is noodzakelijk omdat de ge
meente Utrecht vanwege geldnood de ko
mende twee jaar in totaal acht ton op de
musea moet bezuinigen. B en W hielden
gisteren tegenstanders van sluiten voor
dat ook in de nieuwe opzet het eigen ka
rakter van de collectie bewaard blijft en
dat ook jonge beeldende kunstenaars de
mogelijkheid houden om in het Centraal
Museum hun werk te exposeren.
Rollen voor Adriaan van Dis
en Sonja Barend in speelfilm
AMSTERDAM Sonja Barend en Adriaan
van Dis zullen kleine rollen spelen in de film
„De onheilsbode", een Belgisch-Nederlandse
co-produktie die gefinancierd wordt met Ame
rikaans geld. De internationale titel wordt
„Trouble in paradise". Sonja Barend gaat een
hoofdredactrice spelen in deze politieke thril
ler over een internationale wapensmokkel die
door journalisten aan het licht wordt gebracht.
De regie is in handen van de Vlaming Robbe
de Hert, die samen met Nederlander Chiem
van Houweninghe (Zeg 'ns AAA) ook het sce
nario schreef. Hoofdrollen worden gespeeld
door de Amerikaanse Beatie Edney en de En
gelsman Peter Firth. Verdere rollen o.a. van
Gees Linnebank, Edmond Classen en Peter
Hoeksema. De opnamen zijn inmiddels gestart
in België. Nederlandse co-producent is Otto
Wobma.
Chinezen lopen weg
bij poppentheater
AMSTERDAM Een groep van onge
veer twintig Chinezen heeft gisteren uit
protest de eerste voorstelling van het
Vietnamese watermarionettengezel-
schap Mua Roi Nuoc in het Amsterdam
se Heilige Wegbad verlaten. Dat gebeur
de bij de scène „De strijd tegen de Chi
nezen" in het stuk „De slag van gene
raal Thran in het vredige dorp", ope
ning van het Internationaal Poppenthe
aterfestival in Amsterdam. Een deel
van de Chinezen keerde later weer te
rug op de receptie na de openingsvoor
stelling. Overigens speelt het stuk in de
zestiende eeuw. De bezoekers krijgen
een geweldig spektakel te zien, waarin
met verrassende effecten wordt ge
werkt als vuurwerk, vuur- en waterspu-
wende draken en een complete zeeslag.
Hans Verhoeven
zakelijk leider
De Appel
DEN HAAG Hans Verhoe
ven (44) wordt met ingang van
het seizoen 1988-'89 de nieuwe
zakelijk leider van toneelgroep
De Appel in Eten Haag. Nu
nog wordt deze functie waar
genomen door Aat Greidanus,
mede-oprichter van De Appel.
Verhoeven is vanaf de oprich
ting in 1973 zakelijk leider van
de Amsterdamse toneelgroep
Baal. De laatste twee jaar is
Verhoeven ook zakelijk direc
teur van theater Frascati. Hij
volgt bij De Appel Harm van
Duin op, die na een conflict
met de artistieke leiding op
stapte.
unsten-
iq van WVC
ileidi
ne'qAAG Organisa-
begiit de kunstwereld
anni( gisteren tijdens
[°°2joorzitting in de
Kamer scherpe
geleverd op het
itereblan van minister
?nsp»an (cultuur) voor
totiiende vijf jaar. De
er,d|nbond FNV noem-
"^jjeleid „absoluut a-
itenf- Door de voorstel-
henuden, met een be-
lezeig van vijftien mil-
ognjulden, 300 banen
Wak
an Werat'e van Kunste-
1 lenigingen spreekt van
menffhuis.const,';uctie'°T"
- jmimster alleen de fi-
eg, 1 aantrekkelijke kunst-
'0*0' onc*er zijn hoede
De Vereniging van Ne-
lie.s 'e Orkesten meent dat
J^">tellen neerkomen op
Beeering van het symfo-
7; Qnbod met een kwart
kn de Randstad zelfs
helft. De dansgezel-
verwijten Brinkman
flink aantal financië-
de indruk te wekken
let meer geld krijgt,
'lgezelschappen noem-
ibegrijpelijk dat am-
jaar nadat een nieuw
il is opgezet dit al-
ijpende wijzigingen
raaikema met
r programma
ÜAAG Seth Gaaike-
jpn na zijn laatste ou-
Ivondshow aan een
|uw programma. „Dat
Jeh kunnen", vindt hij
s ook de titel van zijn
hma geworden. Hij
Bnt er aanstaande don-
■26 november mee in
[§e in de Haagse Ko-
Schouwburg. Zijn
lerpkeuze wordt be-
Joor wat er als gevolg
flitieke complicaties in
1 allemaal mis is. De
daarvan wisselt hij
Idichterlijke mildheid
■liedjes over het men-
ikort.
Fred Sieger is tot 29 november bij
Galerie Zagwijn, Spui 235a te zien
en Cole Morgan tot 7 december in
Seasons Galleries aan de Toussaint-
kade 70 in Oen Haag. Oe jubileum
tentoonstelling in de Koninklijke
Academie voor Beeldende Kunsten
aan de Prinsessegracht 4, duurt nog
tot half december.
DEN HAAG Er zijn
schilders, die zich hun
hele leven eigenlijk maar
met één schilderij bezig
houden. Dat houdt niet in
dat ze daadwerkelijk maar
één schilderij in hun le
ven maken. Nee, ze ma
ken er velen, maar allen
zijn slechts een stap in de
richting van dat ene schil
derij waarnaar ze streven.
In de ogen van deze
kunstenaars onstaat zo ei
genlijk steeds een ander
stadium van dat ene schil
derij.
Zo'n schilder is ook de 85-jari-
ge kunstenaar Fred Sieger, die
momenteel bij Galerie Zagwijn
exposeert. Sieger is auto-di-
dact. In de dertiger jaren schil
derde hij figuratief, maar na
de Tweede Wereld Oorlog
werd zijn werk abstract. Vanaf
dat moment begon zijn reis.
naar dat ene schilderij. Uit de
schilderijen bij Zagwijn blijkt
duidelijk dat de reis van Sie
ger een boeiende is. Aan zijn
schilderijen valt veel te bele
ven. De schilderijen lijken een
lange ontstaansgeschiedenis te
hebben. Ze zijn doorwrocht, er
is aan gesleuteld, er is mee ge
vochten. Soms zijn stukken
papier of ander materiaal op
het doek geplakt, waarover-
heen weer is geschilderd. Sie
ger weet door verschillende
uiteenlopende penseelvoerin
gen (gedetailleerd, krachtig,
wollig, met en zonder struc
tuur enz.) en door een subtiel
en gevoelig lijnenspel, boeien
de beelden te creeëren. Deze
onregelmatige intensiteit krijgt
plaats in een overwogen com
positie, waardoor er toch een
evenwicht tussen kleur, toets
en lijn ontstaat. En dit alles
zonder dat het expressieve van
zijn werk verloren gaat. Het is
dus te hopen dat Sieger zijn
Black Bridge van Cole Morgan, te zien bij Seasons Galleries.
Cole Morgan
Eveneens doorwrocht, maar
met een totaal ander resultaat,
zijn de schilderijen van Cole
Morgan. Deze Amerikaan, die
zo'n elf jaar geleden besloot
zich in Nederland te vestigen,
exposeert in Seasons Galleries.
Morgan is een materieschilder
en zijn werk gaat over compo
sitie. Wat het werk van Mor
gan zo boeiend maakt is de on
dergrond ofwel de huid van
het schilderij. Die speciale on
dergrond wordt binnen een
kader in het schilderij opge
bouwd. Dit kader is met
krachtige potloodlijnen aange
geven. De huid van dit bin
nenveld bestaat uit verschil
lende structuren, krasjes,
veegjes, lijntjes. Heel subtiel.
In deze ondergrond heeft Mor
gan enkele grotere en kleinere
vormen aangebracht, die een
compositie vormen. Die vor
men lijken op het doek te lig
gen, maar van dichtbij blijkt
dat men is gefopt. Cole Mor
gan zorgt voor deze illusie
door onder de vormen scha-
duwlijntjes te schilderen. Maar
ook door de kleur, vaak hard
en glad geschilderd, zetten de
vormen zich af tegen die ge
voelige ondergrond.
Deze verweerd aandoende on
dergrond en de brokstukjes die
op het doek lijken te liggen,
roepen associaties op met ver-
FOTO: PR
loren gegane culturen, met
ruïnes. Op die manier zou het
werk zelfs wat mytisch kun
nen overkomen. Maar ik denk
niet dat dit de bedoeling is.
Daarvoor hebben de titels bij
de werken namelijk net teveel
humor. Hoewel de schilderijen
van Morgan allemaal anders
zijn, lijken ze door de specifie
ke manier van werken ook
erg op elkaar. Juist door er ti
tels aan te geven, wordt er iets
gesuggereerd bij de schilderij
en, dat ook de manier van kij
ken beïnvloedt. Zo wordt een
rijtje vormen achter elkaar
een karavaan die ergens door
heen trekt alleen vanwege de
titel.
Hetzelfde gebeurt met het
schilderij „Black Bridge",
waarbij twee vormen met een
zwarte boog zijn verbonden.
De circelvorm komt veel voor
in het werk van Morgan en
heeft gewoon een eigen beeld
kwaliteit, maar door deze titel
wordt de zwarte boog een
brug. Het is alsof Morgan de
toeschouwer iets herkenbaars
wil aanreiken, opdat zijn schil
derijen niet louter abstract zul
len lijken. En daardoor steekt
hij in feite de draak met zich
zelf en met zijn toeschouwers.
Heel nadrukkelijk blijkt dat
uit zijn werk „Red Cross",
waarbij de toeschouwer als een
bezetene het doek af tast op
zoek naar dat rode kruisje.
Jubileum
De Koninklijke Academie
voor Beeldende Kunsten in
Den Haag bestaat dit jaar 305
jaar. De 32 deelnemers aan de
tentoonstelling „Voorts" zijn
de laatste vijf jaar afgestu
deerd. Sommig werk komt
niet boven studie of decoratie
uit. Maar ander werk is echter
weer veelbelovend. Vooral de
afgestudeerden in de meer toe
gepaste kunsten lijken hun
draai al aardig gevonden te
hebben. Zoals Frank Blokland,
die grafische en typografische
vormgeving studeerde en de
letters op het Amsterdamse
Homomonument vorm gaf. Of
de zeer sprekende cartoons
van Frank Driessen en de
fraaie, eenvoudige maar zeer
sprekende illustraties van Ma-
rie-Cécile Noordzij.
Wat het vrijere beeldende
werk betreft, sprak het werk
van M. Juijen Ravenhorst mij
zeer aan. Jurjen weet door
subtiele overdrijvingen poëti
sche beelden te creeëren, die
gelijk ook een mytische uit
straling hebben. Ook mytisch
zou je het werk van Hans de
Bruijn kunnen noemen. Zijn
donkere dik beschilderde gro
te mysterieuze doeken lijken
geheimen te verbergen. Van
geheel andere aard, maar ook
zeer interessant zijn de grote
kleurige materieschilderijen
van Karin de Visser. In een
fraaie compositie weet zij met
kleur en fragmenten van let
ters en cijfers dynamische
beelden te maken, die associa
ties met het drukke leven in
grote steden oproepen.
SYLVIA VAN LEEUWEN
naai
KhaAG Prins
ird heeft gisteren in
ovinciehuis de eer-
iun (unhill Distinction
!hoo;e stichting Dutch
as-d|raphy uitgereikt
as" iet prentenkabinet
i Rijksuniversteit in
m J. De prijs bestaat
;enoji geldbedrag van
en gulden, dat door
lr°^ntenkabinet wordt
lece^enc^ a*s startkapi-
en pr een fonds ter be-
paraing van de bestude-
lijan de geschiedenis
re^ej ^ot°gra^e-
le is
werd gisteren in ont-
aa genomen door me
vrouw drs. Ingeborg Leijer-
zapf, conservator van het
prentenkabinet. De Dunhill
Distinction ging naar het
Prentenkabinet omdat daar
voor het eerst op universitair
niveau de fotografie bestu
deerd en verzameld werd. Dat
gebeurde in de vijftiger jaren
onder leiding van de hoogle
raar H. van de Waal, die een
collectie van fotografica, nega
tieven, afdrukken, cabine-fo
to's, albums en camera's bij
eenbracht. „Tot die tijd lag de
aandacht van de kunsthistorici
voornamelijk bij de schilder-,
teken^ en prentkunst, waar
van het kabinet zo'n 10.000 te
keningen en 80.000 prenten
heeft verzameld. De verdien
ste van profesoor van de Waal
is geweest, dat hij een nieuwe
dimensie heeft toegevoegd op
het gebied van de fotografie,
een terrein waarvoor de uni
versiteiten ten onrechte tot die
tijd nauwelijks bnelangstelling
hebben getoond", aldus mr.
K.J. Cath, voorziter van het
college van bestuur van de
universiteit gisteren.
De uitreiking van de prijs
vormde tevens de opening van
de expositie van de stichting
Dutch Photography in het pro
vinciehuis. Deze stichting stelt
zich ten doel de meesterwer
ken van de Nederlandse foto
grafie onder de aandacht van
een groot publiek te brengen.
De stichting heeft inmiddels
85 foto's bijeengebracht van 73
fotografen. Hun veelal beken
de werk is tot 18 december in
het provinciehuis tè zien.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Mannequin (al);
18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo.
ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA
II: Hector (al); 18.30. 21.00. za. wo.
ook 13 30. zo. ook 13.30, 16.00
EUROCINEMA III. Een maand
later (al); 21.30 Who's that Girl
16); 18.45. za. wo. ook 13.30. zo.
ook 13.30. 16.00. EUROCINEMA
IV: Beverly Hills Cop II (al); 18.30,
21.15. zo. ook 16.00. Bambi (al);
za. zo. wo. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Mannequin
(16); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Hector (16); za. 24.00. EUROCI
NEMA III: Een vrouw voor elke
wens (18); za. 24.00. EUROCI
NEMA IV: Sex zonder sluier (18);
za. 24 00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel 071-12f239): Full Metal Jacket
(16); 19.00. 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39. tel. 124130): Who's that
girl (al); Bambi (al); za. zo. wo.
14.30; Een maand later (al); The
Untouchables (16); 19.00. 21.15.
do. vr. ma. di. ook 14.30. Hector
(al); The Witches ot Eastwick (16);
Beverly Hills Cop II (al); 14.30,
19.00, 21.15. TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): Van geluk
gesproken (12); 14.30, 19.00.
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414); Play me
again, Vanessa (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Jonge meisjes die de lief
de leren (18); vr. za. 23.30.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Robocop (12); do. t/m zo. wo.
14.45, 19.00. 21.15. ma. di. 19.00.
21.15. Assasination (16); do. vr. zo.
14.45, 19.00. za. ma. di. wo. 19.00.
CITY THEATER II: Een maand
later (al); 21.15. Taran en de to-
verketel (al); za. wo. 14 45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Maximum overdrive
(12); do. t/m zo. 19.00. zo ook
15.45. Zoeken naar Eileen (12); do.
t/m zo. 21.15. One flew over the
cuckoo's nest (12); ma. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Circus op stelten; za. zo. wo.
14.00. I.T.; vr. za. wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Outragous fortune
(al); do. t/m zo. 20.00. Extremities
(16) ma. t/m wo. 20.00
KINDERVOORSTELLING
Avontuur met een staartje, zo. wo.
14.00
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): The Witches of Eastwick;
do. ma. di. wo. '20.00. vr. za. zo.
19.00, 21.30. Troetelbeertjes II;
wo. za. zo. 14.00. Van geluk ge
sproken; do. ma. di. 20.00. vr.
19.00. 21.30. za. zo. 14.00, 19.00.
21.30. Robocop; do. ma di. wo.
20.00. vr. za. zo. 19.00. 21.30. Ma
donna. wo. za. zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Angel heart (16); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45. 21.30. ASTA 2: Hector (al);
14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00. 21.30. ASTA 3:
Raising Arizona jr. (al); 14.00,
19.00. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
19.00. 21.30. BABYLON 1 (Win
kelcentrum Babylon, tel. 471656):
Full metal jacket (16); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45, 21.30. BABYLON 2: The
untouchables (16); 14.00. 19.00.
21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00.
21.30. BABYLON 3: Havinck (al);
14.00. 19.00. 21.30. zo. 13.30.
16.00. 19.00. 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Robo
cop (16); 14.00. 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45. 21.30. CINE-
AC 2: The secret of my success
(al); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 3:
Something wild (12); 18.45, 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): The witches of Eastwick
(12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. Pirates of
Penzance (al); zo 11.00 ME-
TROPOLE 2: Van geluk gesproken
(al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. «METROPOLE
3: Kroniek van een aangekondig
de dood (16); 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Radio days (al);
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. METROPO
LE 5: Zoeken naar Eileen (12);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400): Be
verly Hills cop II (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: The living day
lights (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo.
13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Vangeluk gesproken (al);
13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15.
16.00. 18.45. 21.30. ODEON 4:
Crimes of the heart (12); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 13.45.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Een maand later (al);
19.30, 21.45. zo. 14.45, 19.15,
21.30. STUDIO 2: Blind date (al);
19.15. 21.30. zo. 14.30, 19.15,
21.30. STUDIO 3: 84, Charing
cross road (al); 19.00, 21.15. zo.
14.15, 19.00, 21.15. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: dag. 19.30. 21.45.
zo. 14.00, 16.15. Crazy love. Su
san Lennox: er fall and rise; zo.
14.00 New York; 16.15. A hora da
E8trela; za. 23.30. Zaal 2: dag.
19.30. zo. 14.00. Julia's geheim.
Working girls; dag. 21.45. zo.
16.15. Zaal 3: dag. 19.30, 21.45.
The trial; do. Le mépris; vr. L'An-
nèe dernióre a marienbad; za. A
nous la libertè; zo. Les mystóres
du chateau du dè; Het Huis; Big
city blues; ma. Stazione Termini;
di. Union station; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1 The believers; (16);
za. 00.15. CINEAC 2: Robocop
wild (16); za. 00 15. CINEAC 3:
Sex-therapie (18); za. 00 15.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Peter Pan; za. wo.
14.00. zo. 13.15. 16.00. ODEON
4: Who's that girl; za. wo. 13.45.
zo. 13.15. 16.00.
(ADVERTENTIE)
HELP DE LEPRA BESTRIJDEN.
DOE HET NU!
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Prins Bernhard overhandigt de Dunhill Distinction, een sculptuur van kunstenaar Jurriaan Schrofer,
aan drs. Ingeborg Leijerzapf, conservator van het prentenkabinet van de Rijksuniversiteit Leiden
FOTO: CEES VERKERK
Nederlandse Stichting voor
Leprabestrijding/Amsterdam
Wibautstraat 135,1097 DN
Amsterdam. Tel. 020 - 93 89 73
-ff??0*
MENEER DE JONG
IS DE HELE DAG MET ZIJN
SUIKERZIEKTE
BEZIG.
HEEFT U NU EVEN TUD?
Meneer de Jong is vierenzestig jaar Vanaf z'n vijfenveer- staan bij z'n dieet U kunt ook iets doen Door een btjdra-
tigste is hij suikerpatiënt Hij kan daar betrekkelijk nor- ge te storten op giro of bank tn.v. DFN Amersfoort U
maal mee leven Maar hi| moet er wel alles voor doen steunt daarmee belangri|k wetenschappelijk onderzoek
insuline spuiten, z'n bloedsuikergehalte meten en stil- Meneer de Jong heeft er straks misschien baat bij
GEEF VOOR DE BEHANDELING VAN SUIKERZIEKTE GIRO 5766 BANK 70 70 70 805
DEN HAAG Mooie sa
menloop van omstandig
heden: Terwijl de Haagse
groep Pandora vanavond
in de zaal van het Ko
ninklijk Conservatorium
de première brengt van
het nieuwe jazz- en dans-
programma „Noisey
neighbours" wordt in de
gemeenteraad beslist over
een VVD-motie voor een
extra bedrag voor de „ex-
perimentenpot" waarvan
ook Pandora moet profite
ren. Dubbele zenuwen
voor fluitist Jan-Erik Nos-
ke en zijn collega's.
Pandora bestaat inmiddels of
ficieel sinds 1985 en brengt
programma's met ballet van
vier danseressen en levende
muziek. Die muziek is nu
ingrijpend veranderd. Jan-
Erik Noske: „Ik heb de jazz
ontdekt en ik geloof dat ik
muzikaal nu eindelijk thuis
ben. Ik heb jarenlang volks
muziek gedaan en dat was
fantastisch, maar dat ben ik nu
een beetje ontgroeid. We spe
len met „Noisy neigbours" ei
gen composities en muziek
van musici als Hermeto Pas-
coal, Egberto Gismonti en
Chick Corea".
De choreografieën komen van
de danseressen zelf. Yvette
Olof dus, Esther Jager, Linda
van de Velde en Helma Fok
kink. De laatste gaat zich
straks verder bekwamen bij de
New Yorkse Alvin Ayley
Dance Company via een beurs
van WVC. Yvette Olof: „Het is
geen jazzdans die we brengen,
niet zoals Djazzex, maar het zit
er wel tegen aan. Een van de
choreografieën is van Francois
Gagnon, de repetitor van Djaz
zex". Dans en muziek gaan
hand en hand: Op gekozen
composities ontsttean bewe
gingsideeën, die uitgewerkt
worden en waaraan de arran
gementen dan weer aangepast
worden. Soms abstract, soms
meer verhalend zoals in het ti
telnummer „Noisy neigh
bours". Yvette Olof: „In die
choreografie krijg je een geïr
riteerde wisselwerking tussen
muzikanten en dansers. De
een probeert de ander te over
stemmen. We hebben dat mu
ziekstuk van Chick Corea als
een grapje tot de titel van ons
programma verheven. De bu
ren van onze studio hebben
namelijk sinds we jazzmuziek
spelen nogal wat last van ons.
Maar in alle vriendschap zit
ten ze straks wel bij ons in de
zaal. We hebben het nummer
opgedragen aan alle muzikan
ten en buren van muzikanten
en dansers".
Video
Jan-Erik Noske kan nauwe
lijks stil zitten van enthousias
me als hij over zijn „nieuwe"
muziek praat. Hij heeft het al
leen nog wel eens moeilijk met
schouwburgdirecteuren die
nog niet helemaal weten wat
ze met jazzy Pandora aanmoe
ten. Binnenkort krijgen ze al
lemaal een video om te laten
zien dat „Noisy neighbours"
klasse heeft en dat die jazz niet
zomaar dixieland is, maar een
open vorm van geïmproviseer
de muziek waarin je van een
akoestisch stukje Concierto de
Aranjuez over kunt gaan op
vloeden. De groep is inmiddels
gevraagd voor een optreden
met het Haags Matrozenkoor
en gaat een programma doen
in het Amsterdamse Concert
gebouw doen, Jan-Erik Noske
„Onze muziek is lyrisch van
sfeer. Je kan ons niet in een
hokje stoppen. We zijn nog het
meest verwant aan de New
Age Jazz uit Amerika".
En de klassieke familie van
het duo Noske-Olof? Wat
denkt men daar over jazzy
Pandora? Yvette Olof „Ze
staan helemaal achter ons en
hadden zelf eigenlijk ook wel
ooit zulke dingen in kleine
groepen willen doen". Jan-
Erik Noske: „Mijn vader is al
leen een taalpurist. Die haat al
die Engelse namen. „Noisy
neighbours7 riep-ie. Waarom
niet gewoon burengerucht?".
BERT JANSMA