iizen die klinken als The Last Emperor keizer onder Kerstfilms Gedurfde tragi-komedi over menselijk tekort STEUN ONS WERK ficicUcSouoont 3ÏC 9.95 VROOM gehandicapten kunnen vaak méér dan-velen denken FILM VRIJDAG 20 NOVEMBER 1987 PA< BIOSCOOPKEUS VOOR DE FEESTDAGEN Het begint zich inmid dels duidelijk af te teke nen wat we deze Kerst in de bioscopen mogen ver wachten. De Nederland se Kerstfilm" (door de makers al tussen aanha lingstekens geplaatst) is er al met „Van geluk ge sproken". Het is de vraag nog of die film de Kerst haalt, al is hij het waard. Een ontonkoombare po pulaire hitfilm als „Flod der" heeft de Nederland se filmindustrie dit jaar niet opgeleverd ter op vrolijking van de Kerst in de bioscopen. Dick Maas en Laurens Geels zagen het niet zitten om met hun thriller „Amsterdam- ned" zoveel haast te makën dat die nog dit jaar uitge bracht kon worden. Ze doen het gewoon in hun eigen tempo en dat betekent wach ten tot februari volgend jaar. Dus zijn we op het buiten land aangewezen. Keizer on der de kerstfilms - die heel vroeger een week voor Kerst in première plachten te gaan maar nu al in de loop van de cember te zien zijn - is Berto- lucci's „The last emperor". Een prachtig spektakel over de laatste keizer van China, Pu Yi. Een merkwaardige fi guur die in 1903 als piepklein jongetje van drie jaar tot de godgelijke keizer van het Rijk van het Midden werd gekroond, maar die kort daarna al werd afgezet toen China een republiek werd. Tussen een hofhouding van eunuchen werd opgesloten en niets te horen kreeg over de veranderingen in China. Daarna leidde hij een burger bestaan als een playboy met twee vrouwen, de Japanners maakten in de twede wereld oorlog nog een marionet-kei zer van Mandsjoerije van hem, in het China van Mao degradeerde hij tot veredelde tuinier in de botanische tui nen van Peking. Daar schreef hij zijn memoires, deels misschien „geïnspi reerd" door de communisten van China die maar wat graag wilden laten lezen dat Pu Yi pas als tuinman zijn werkelijke vrijheid zei te hebben gevonden. Bertolucci maakte zijn gigan tische produktie van 25 mil joen dollar geheel in China en hij was de eerste regisseur die de 999 kamers (duizend kamers heeft alleen de he mel) van de keizerlijke paleis in de Verboden Stad mocht filmen. Pracht, praal, duizen den figuranten in een epos om rustig voor te gaan zitten. Dat kan ook, want de film wordt als een zogenaamde „roadshow" gebracht: Eén lange avondvoorstelling dus. Lachfilms De humor met de Kerst komt voornamelijk uit de school van Steven Spielberg. „Inner Space" is het krankzinnige verhaal van Randy Quaid die zich beschikbaar stelt om zich te laten verklèinen in een Amerikaans ruimtelabo ratorium en die per ongeluk in zijn capsule wordt geïnjec teerd in het achterste van een nietsvermoedende krui denier (Martin Short). Spion- nerende concurrenten zijn de nieuwe Amerikaanse vinding op het spoor en komen ook in de bloedbanen van Martin Short terecht. Volop werk voor George Lucas' effecten makers van Industrial Light and Music, achtervolgingen Dustin Hoffman en Warren Beatty: derderangs-komieken in „Ishtar". FOTO: COLUMBIA PICTURES. John Lone als „keizer" Pu Yi in z'n playboy -periode met de Chinese actrice Joan Chen. FOTO: CONCORDE FILM. Columbia-eigenaar Coca Cola had de film al als verliespost afgeschreven voor hij in rou latie ging. Misschien haalt ook komiek Steve Martin de Kerst. In elk geval is zijn „Roxanne" heel wat aardiger. Een moderne versie van Edmond Rostands toneelstuk Cyrano de Berge rac. Martin heeft Cyrano's enorme neus, zijn verbale be gaafdheid, maar Roxanne wil niets van hem weten. Wel van een leeghoofdige collega voor Martin zijn neus dan ook in liefdesbrieven in op dracht begraaft Een kome die, dus ook een „happy end" in tegenstelling tot Cyrano. Mattel Toys is een Ameri kaanse firma die speelgoedfi guren bedenkt. He-Man en Skeletor horen daarbij. Ze werden zo'n succes dat er eerst een serie tekenfilm van ze gemaakt werd en nu een speelfilm, „Masters of the universe". Goed tegen kwaad uit de ruimte op aarde ver dwaald. Met de fraai gebeeld houwde spierbundel Dolph Lundgren als He-Man. Liefhebbers van de zwaarde re film kunnen in december op zeker spelen als ze in hun buurt terecht kunnen bij Et- tore Scola's „Famiglia" of bij Nikita Michalkovs Italiaans- Rusissche „Ocie Tsjornie" (Zwarte ogen), waarin Ita liaan Mastroianni een zo uit Tsjechov weggelopen karak ter speelt. Voor de familie die het niet meer weet, brengt de Kerst dan nog als troost Walt Dis ney's getekende hoofdfilm „De reddertjes" opnieuw uit. Goed voor de meest ouder wetse bioscoop-Kerst die je je kan denken. BERT JANSMA Meneer Henderson (John Lithgow) met Big Foot-Harry. FOTO. UNIVERSAL PICTURES. door het binnenste van een mens en een compleet gevecht boven een plas maagzuur. Warner Brothers Nederland wilde eerst de ti tel van de film veranderen omdat die iets in de ruimte vaartsfeer zou suggereren en dat wil niet zo best bij het pu bliek. De hoge kosten voor het veranderen van de film titels, advertenties en zo- voort. weerhield de distribu teur van die verandering. Grote E.T. Tweede Spielberg-produktie is „Big foot and the Hender sons", een film in E.T.-stijl. Een „big foot" is de Ameri kaanse versie van de ver schrikkelijke Sneeuwman. „Sasquatch" is er de officiële naam voor en bij tijd en wij len vinden mensen in de ber gen van noord-west Amerika voetafdrukken van zo'n reu zebeest. Onmiddellijk duiken dan de discussies weer op of ze echt dan wel niet-echt is, worden wetenschappers tot de merkwaardigste theorieën verleid, maar gezien is het beest niet. Spielbergs Amblin Entertainment zag er wel iets in en promoveerde zo'n grootvoet tot hoofdfiguur van een familiekomedie. Vader Henderson (John Lithgow) rijdt in de bergen een over stekend wildebeest aan, pakt het in en voert het op de im periaal van z'n auto mee naar huis. Daar blijkt het nog te leven en een aanminnig we zen dat het familieleven op stelten zet. In de geest van het „Alf"-beest op de tv. Har- ryt wordt de grootvoet ge doopt en hij blijkt soms men selijker dan de Hendersons zelf, maar moet verborgen gehouden worden voor lont ruikende jagers en roddel ruikende buurvrouwen. Een groot formaat E.T. dus en be doeld als een aanslag op uw gevoelens van vertedering. Verder lachwerk met de Kerst komt van Mel Brooks in „Spaceballs" die met z'n welbekende en niet voor ie dereen even verteerbare hardhandige kluchthumor een parodie op „Starwars" maakte. Met hemzelf en ko mieken John Candy, Dom de Luise en Rick Moranis als menselijke en onmenselijke ruimtevaarders. Ishtar: kapitale flop Elaine May's „Ishtar" (de Kerstfilm van Columbia Pic tures) is in Amerika op een grandioze manier geflopt. Een film die gepland was voor 27,5 miljoen dollar, maar 42 miljoen ging kosten Met Warren Beatty en Dus tin Hoffman als twee derde rangskomieken die hun ge luk in Noord-Afrika gaan proberen. Ontleend aan „Road to Morroco" van Bob Hope, Bing Crosby en Dorot hy Lamour (Isabelle Adjani in een soortgelijke rol) maar tien keer minder leuk. Je krijgt zelfs een gevoel van plaatsvervangende schaamte als je Beatty en Hoffman ziet rondklunsen als komieken. taaiBi m VAN GELUK GESPROKEN" O pi RL iUM len „Van Ge luk Gesproken" met Mir jam Sternheim, Peter Tuin man, Marijke Veugelers en Gerard Thoolen. Scenario: Jean van de Velde en Pie- ter Verhoeff. Naar de ro man van Marijke Höweler. Regie: Pieter Verhoeff. Producent Rob Houwer noemt zijn produktie „Van geluk ge sproken" een experiment. En dat wil dan niet zeggen dat er nieuwlichterige cinematografi sche wegen in bewandeld worden. Houwer bedoelt dat het een film is die qua toon en verhaaltrant volkomen afwijkt van wat hij tot nu toe aan speelfilms geproduceerd heeft. Pieter Verhoeffs film is een gedurfd mengsel van banaal en tragisch, met niet één maar een hele serie hoofdpersonen. Vergelijkbare films zou ik trouwens in onze Nederlanse filmwereld niet kunnen noe- Verhoeff baseerde zich op de gelijknamige bestseller van Marijke Höweler. Dat volgt, met een toon die tussen sterke ironie en afstandelijk begrip in hangt, het leven van een aan tal mensen die aan zo'n ty pisch steil Amsterdams trap penhuis wonen. Boven een student en zijn zusje, daar be neden een volkse Amsterdam se met twee gekleurde doch tertjes uit een eerder huwelijk en nu opgezadeld met een wat slappe, werkeloze vriend, daar beneden een simpele man wiens moeder in het bejaar dentehuis zit. Hun belevenis sen zijn zowel banaal komisch, als meelijwekkend tragisch. Allemaal sukkelaars in de tra- gi-komedie die leven heet. Martje op de derde verdieping is een in haar emotionele ont wikkeling geremd meisje dat tijdens een reis naar haar va der in Italië met zich laat scharrelen door de dwangma tige rokkenjager, professor en familievriend Leo en van hem zwanger raakt. De werkeloze metselaar op twee hoog ver kwanselt zijn vriendin zo'n beetje aan een etter van een scharrelaar-koppelbaas om zo aan een zwarte klus te komen om de gas- en lichtrekening te kunnen betalen Wouter Kalk op één hoog ontvoert zijn de menterende moeder uit het bejaardentehuis. Ze modderen allernaar maar aan in een we reld die scheefgegroeid is on der het egoïsme, de onmacht en de gebroken relaties. Aapje van Haanstra In feite bestaat het boek uit een reeks korte schetjes rond de diverse hoofdpersonen en daarachter een zwakke ver haallijn. Een amusante satire met een af en toe toch wat hinderlijke afstand. Pieter Verhoeff en scenarioschrijver Jean van de Velde zijn welis waar trouw gebleven aan het boek, maar hebben in plaats van de afstandelijke ironie een veel strakkere emotionele lijn onder de film weten te plaat sen. Al heel gauw laten ze iets essentieels van hun visie zien: tijdens een college van Martje zie je beelden (uit Haanstra's „Bij de beesten af") van het gedrag van een Rhesus-aapje met een kunstmoeder (het verkiest de harige variant die geen melk geeft boven de ijze ren die dat wel doet) en die zelfde aap in een later stadium die zonder zelf een zorgende moeder gehad te hebben haar eigen kind niet meer kan op voeden. Verhoeff c.s. maken van het begin af duidelijk dat ze meer willen dan een kluch tig beeld van al die scharrelen de Amsterdammers geven. Door die vroege dubbele toon zetting krijgen allerlei kluchti ge of satirische scènes daarna een navrante toon. „Van geluk gesproken" wordt een film over mensen die best willen, zichzelf in de weg zitten, on machtig zijn. slachtoffers van zichzelf en elkaar. Een beeld van een gedesintegreerde, moederloze maatschappij, die hunkert naar herstel van een verloren eenheid. Als een mo- zaiek dat kapot is gevallen in losse stukjes. Dierlijke oerkreet Dat idee achter de film wordt steeds schrijnender voelbaar, ondanks de kluchtige scènes tussendoor in een Amsterdams volkscafé. Ronduit aangrij pend wordt het als de simpele Wouter Kalk, wiens moeder toch weer is weggehaald, een bijna dierlijke oerkree^j moeder uitschreeuwt j neer professor Leo, lajst steeds weer in de vihet van zijn uit onzekerhei gekomen vrouwenjage een prachtig citaat vaf/y Strauss voorleest over r^J naar een verloren wanneer Martje ha^ krijgt in Italië, het if verzorgen, terwijl naL een Italiaanse opa f kraambed van z'n doe pasgeboren kleinkind j als een beeld van c werkzame samenhan menten in een steedsk^ wordende lijn in de fij aangestreken door de van Cees Bijlstra. De volgt op de banaliteu ons bestaan en andersfl gens wordt het sentiSUR. Wel navrant. iat lam Het duurt even voc^n film een balans gy0Cl heeft in die gecomjj 0VI toonzetting. En "We komt dat gewoon omQjeej sleutel voor de dubbellwas alles dan nog niet tev hebt. Je schrikt ee[e ;a grappen als van eejn vrouw in een looprekjest kerstboom in het teb ver loopt. Van de ban^ocj uit het buurtcafé. Vanj za, profiteur van Gerard 1 0p machteloze werket Michiel Romeyn, de l de nonsens van de fe^'ê'J van de radio-piraat.on even wennen. Aan d6jeZ( kant: er wordt voortij, geacteerd. Marijke vLji, zet een perfecte volleg sterdamse neer. Geran^ en blijkt dan toch een, en een rol te spelen, zoals,t ,r luut niet van hem yc bent. Mirjam Sternli aangrijpend in de bijke wende manier waarop^r het leven gaat en zich, gn en tot haar ongeluk vujs professor vastklampt. p baar, met een uitbarst v geweld waarin zij ragn auto van die Leo veri iee ze wegzakt in de waaiLa} „Van geluk gesproken dal bijzondere film gewor Nederlandse „Kerstfilj de reclame. Maar tus£fg halingstekens. Want 1 behagen is ver te zoelfn2? BERT Jlee* Madonna - You can dance Speciale Dance-mix elpee met o.a. Holiday. Into the groove en de nieuwe single Spotlight Compact Disc 39.95 EJpee (Incl. poster) of musicassette OC (Incl. 4 extra tracks) Neil Diamond Hot august night deel II. Na deel I is er nu deel II met 20 schitterende hits als: Heartllght You don't bring me fowers. Dubbelalbum 29.95 1CD 39.95 *%JËQt Musicassette WgWfJ (dubbele speelduur) 9 Kinderen voor Kinderen. Deel 8. Met de nieuwste hit 'Moeders wil is wet'. Elpee of musicassette Op CD slechts 25r (ook volop verkrijgbaar deel 1 t/m 7 'en CD) Van de TV reclame! Ministars. Overbekende hits, gezongen door de Ministars. Dubbelelpee van 29.95 nu slechts Beethoven DDD opname van alle 'mfónieën in luxe box met I's. Uitgevoerd door de Dresdner Pnilharmonie o.l.v. Herbert Kegel. 5 CD-set Super single CD's. Nu slechts per stuk! Extra! Lionel Richie Jubileumverrassing. Sela EJke 10e koper van deze speciale versie U 2 With or without you Madonna LP, MC of CD van Sela en (met de extra tracks ontvangt een exclusieve Serves you right). Luminous times en picture disc gratis. DDD. Walk to the water). 10 0 J A A moon. Shamrock Diaries, On the beach en Chris Rea. Alleen de laatste CD, Dancing with strangers kost 39.95 ALTIJD IETS NIEUWS ONDER DE ZON antwoordnr. 201 3800 VB Amersfoort Tel.:033-63 52 14 giro 625.000 Vraag inlichtingen Literatuur Penguins Amerikaanse pockets Franse literatuur Muziek Geschiedenis Politiek Woordenboeken Taalkunde Letterkunde Voordeelboeken o.a. Amerikaanse en Engelse gebonden boeken Compact discs Klassieke muziek Onder één dak: boeken, tijdschriften en compact discs Veel openingsaanbiedingen, o.a.: Beethoven: Pianoconcert nr. 5 Murray Perahia met het Concertgebouw^ o.l.v. Bernard Haitink van 46,50 voor Mji Schubert: Symphonie nr. 8 (Unvollendetjjjj Wiener Symphoniker o.l.v. Nicolas Harrt) c van 46,50 voorled Ben Webster: Gentle Ben /och van 46,50 voor De Nederlandse poëzie van de 17e en in 1000 en enige gedichten. h 1 De Nederlandse poëzie van de 19e en in 1000 en enige gedichten. [jjj maa Bloemlezing verzorgd door Gerrit Komrijk Als tweedelige set nu 39,90 (tot 5 december, daarna 29,90 per deel)J[J Openingstijden maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag Gratis Iedere klant die onze winkel bezoekt, krijgt een fraaie kalender*. 13.00- 18.00 9.30-18.00 9.30- 18.00 9.30-21.00 9.30- 18.00 9.30-17.00 ('zolang de voorraad strekt)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16