Russisch-Orthodoxe kerk vijftig jaar CcidóeSourar GEESTELIJK LEVEN/OPINIE kerk wereld Maranieuw tijdschrift voor feminisme en theologie brieuen lezers n >weer £eidóC0otwtmt WOENSDAG 18 NOVEMBER 1987 PAG-T WL Hoge Vaticaanse delegatie naar Tsjechoslowakije Amerikaanse nonnen: liefde is privé-zaak VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft een hoge delegatie naar Tsjechoslowakije gestuurd om de begrafenis bij te wonen van de apostolische administrator van Trnava, Julius Gabris, die vorige week op 73-jarige leeftijd overleed. De dele gatie wordt geleid door mgr. Achille Silvestrini, „minister van buitenlandse zaken van het Vaticaan" Verder maken ervan deel uit aartsbisschop Francesco Colasuonno, de speciale afge zant van het Vaticaan voor Oost-Europa, en John Bukovsky, een Amerikaan van Slowaakse afkomst die in het Vaticaan werkzaam is. Na de dood van Gabris zijn er nog vier bisschoppen in Tsjecho slowakije over, die allen ouder dan 75 jaar zijn. CHICAGO Mensen hebben het recht zelf uit te maken hoe ze willen voldoen aan de goddelijke opdracht elkaar lief te hebben, zo vindt de Nationale Coalitie van Vrouwelijke Reli gieuzen in Amerika (NCAN). De 2.000 leden tellende organisa tie heeft zich in een verklaring uitgesproken voor een „ethiek die niet discrimineert op basis van seksuele voorkeur". Volgens de religieuzen komt een „verantwoorde ethiek" voort uit het „individuele geweten, de gemeenschap en theologische bezin ning" Ze verzetten zich tegen „elke omgeving waarin het men sen niet is toegestaan hun geweten te volgen en zelf over hun leven te oordelen." Ophouden met roken is de gemakkelijkste zaak ter wereld; ik kan het weten, want ik heb het wel duizend keer gedaan. Amerikaanse bisschoppen verdeeld over Midden- Amerika NEW YORK De Ameri kaanse bisschoppen blijken ernstig verdeeld over Mid- den-Amerika. Een ontwerp- verklaring, waarin steun aan de Contra's in Nicaragua wordt afgewezen, werd ern stig bekritiseerd op de eerste dag van de jaarlijkse bis schoppenvergadering in New York. Hulpbisschop Joseph Sulli van van New York zei bij de presentatie van de verklaring dat gestreefd is naar een evenwichtige benadering, waarbij rekening is gehouden met de huidige vredeskansen in dit gebied. „Naar onze me ning is het regeringsbeleid waarbij de Contra's steun ontvangen, ethisch niet lan ger verantwoord, hoewel het- beleid indertijd met de beste bedoelingen is ontworpen." De Amerikaanse bisschoppen hebben zich altijd verzet te gen steun aan de Contra's en bij de regering-Reagan op on derhandelingen aangedron gen. Een amendement van de uit Spanje afkomstige mgr. Arias voorziet in het schrappen van de passage over Nicara gua. De tekst hierover zou te eenzijdig zijn, aldus mgr. Ari as. Acceptatie van dit voor stel betekent een duidelijke verzwakking van het bis schoppelijk beleid totnutoe. Hervormde Kerk wil nauwere banden met Belgische Kerk DEN HAAG De Neder- landse Hervormde Kerk zal eind deze maand nauwere banden met de Verenigde Protestantse Kerk van België aanknopen. Op voorstel van de Raad voor het verband met andere kerken zal de sy node volgende week de doop- bediening en ambten van de Belgische kerk erkennen. Bovendien kunnen predikan ten van de ene in de andere kerk worden beroepen. De relaties met de Belgische Kerk worden gekenmerkt door historische en confessio nele banden, zo schrijft de raad in het voorstel aan de synode. De Nederlandse Her vormde Kerk dankt haar oorsprong aan het werk van predikers die door het werk van Johannes Calvijn waren gevormd en via het latere België naar ons land kwa men. Bovendien werd de Confessio Belgica door alle kerken in Nederland die in de gereformeerde traditie staan, aanvaard, aldus de raad. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Birdaard-Reitsum en Warnswerd, J.Hannessen. kandi daat te Harderwijk; te Zwaagwest- einde. J.Visser te Steenwijkerwold; te Hontenisse en Hulst, B.A.van der Wel, kandidaat aldaar, die dit beroep heeft aangenomen. Aange nomen het beroep door de Genera le Synode tot predikant buitenge wone werkzaamheden docent Nieu we Testament aan de Near East School of Theology te Beiroet drs. C.G. Baart te Schelluiden. Gereformeerde Kerken Beroepen te Huissen, protestantse femeente, drs.J.G.Wijers, predikant amen op Weg te Krimpen ad IJs- Gereform eerde Kerken vrijge- Beroepen: te Garrelsweer-Ten Post en Loppersum-Westerembden, drs.A.H.Verbree, kandidaat te Adu- ard; te Hoogeveen: H. Jagersma te Bergentheim. VADER NIKON: MOOIE GEZANGEN TREKKEN STEEDS MEER MENSEN DEN HAAG Bijna twee uur staan voor een dienst in het Kerksla- visch. Toch trekt de Rus sisch-Orthodoxe gemeen te in de Haagse Sweel- inckstraat gestaag meer mensen, ook Nederlan ders. „In de meeste Ne derlandse kerken wordt zondags een uur ge preekt - vaak slaapver wekkend - en dat is het dan. Bij ons is het gezel lig. Mooie gezangen, ie dere zondag koffiedrin ken na de dienst; ieder een kent elkaar", ver klaart vader Nikon, de priester van deze ge meenschap. In december viert de Haagse parochie haar vijftigjarig be staan. Eigenlijk dubbel feest, want volgend jaar viert de Russisch-Orthodoxe Kerk haar duizendjarig bestaan. De herdenking daarvan begint eveneens in december. Druk ke tijden dus. Voor het voor jaar staat een grote tentoon stelling over de kerk op het programma. De bijzonderhe den daarvan zijn nog niet be kend. In mei en juni volgend jaar volgen bovendien de grootse gebeurtenissen rond het jubileum in de Sovjet unie, waarnaar ook de Ne derlandse Russisch-Ortho- doxen afreizen. Van een handjevol emigran ten aan het begin van deze eeuw is de Russisch-Ortho doxe gemeenschap in Neder land uitgegroeid tot in totaal twaalf parochies. Den Haag is de oudste en tevens de spil van de gemeenschap. De meeste priesters en gelovigen in den lande zijn uit Den Haag afkomstig. Daar begon het in 1915 op een bovenhuis in de Sweel- inckstraat. „Een heel kleine en slappe toestand", ken schets vader Nikon de voor oorlogse gemeenschap. Het waren voornamelijk Russi sche emigranten - diploma ten die hier na de revolutie waren blijven hangen - en enkele geïnteresseerde Ne derlanders. Koningshuis Ook voor die tijd had de Rus sisch-Orthodoxe Kerk hier Vader Nikon in de Russisch-Orthodoxe kerk aan de Haagse Obrechtstraat. vooral dank zij de belangstel ling van het Nederlandse ko ningshuis al wat grond onder de voeten gekregen. Via be middeling van Anna Paulow- na had de tsaar een aantal priesters naar Nederland ge stuurd. Aan het begin van de negentiende eeuw beschikte de koninklijke familie in pa leis Soestdijk bovendien over een Russische kapel. De iko- nen en de altaarbenodigdhe den uit die kapel zijn in de loop <jer tijd overigens naar de Haagse parochie overge bracht. Omdat de gelovigen het niet vonden passen via ehn huis kamer naar de kerkzaal te gaan," werd in 1937 een kerk je in de Obrechtstraat ge bouwd: vandaar de viering van het vijftigjarig bestaan. De financiering voor de bouw kwam rond dank zij schenkingen van onder an deren koningin Wilhelmina. De Tweede Wereldoorlog le verde de parochie enkele nieuwe leden: Russische vrouwen die in de Duitse kampen Nederlandse man nen hadden leren kennen en daar na de oorlog mee waren getrouwd. De wat hoogharti ge middenklasse van de pa rochie toonde zich volgens vader Nikon echter niet blij met de toeloop van deze mensen en stichtte een eigen kerkje in de Bakkerstraat. De Russische vrouwen voel den op hun beurt dat ze niet echt welkom waren in de „Nederlandse" parochies en trokken naar de Russisch - Byzantijnse gemeenten, on der meer die aan de Haagse Raamweg, waarop Den Haag in korte tijd ineens drie Rus sische kerkjes kende. In de jaren zeventig volgde een derde emigratiegolfje die de Russisch-Orthodoxe ge meente leden opleverde. Vooral in de diensten tijdens Kerst of Pasen blijkt hoeveel Russen er in Nederland wo nen, aldus de priester. Van de twaalf parochies in Neder land heeft Den Haag ook het grootste aantal Russische pa rochianen. Er zijn ongeveer veertig actieve leden - „men sen op wie je dag en nacht een beroep kunt doen". Zo'n 120 mensen bezoeken gere geld de diensten. „Niet elke zondag", zegt vader Nikon lachend. „Dat religieuze be sef zijn ze als gevolg van het atheïstische systeem kwijtge raakt. J)at moet ze weer bij gebracht worden." De kerk trekt door haar „sla- FOTO: SP vische gezelligheid" ook Roe menen, Tsjechoslo waken, Joegoslaven en Grieken. „Evangelisatie" bedrijft va der Nikon op de paar ge meenschappelijke avonden van de Russische gemeen schap in Nederland. De priester, in Parijs uit Russi sche (aristocratische) ouders geboren, belegt zelf ook bij eenkomsten over bijvoor beeld de Russische cultuur met video's over Tsjechov en Dostojevski. Hij heeft er in de drie jaar dat hij hier woont bovendien een ge woonte van gemaakt jaarlijks met een groepje kerkleden een „pelgrimstocht" naar de Sovjet-Unie te maken om hen zo het „ware Rusland" te laten zien. Hij toont zich heel positief over de perestrojka-politiek van partijleider Michail Gor- batsjov. „Niet normaal meer", al die veranderingen, vindt hij. „Een groot aantal kerken, seminaries en kloos ters is geopend. Sommige tijdschriften kennen sinds kort ook een rubriek religie. Alles is in een stroomver snelling geraakt." Het regime heeft ingezien, aldus vader Nikon, dat het niet buiten de kerk om kan. Alles gaat nu echter zo snel dat het russisch-orthodoxe patriarchaat volgens hem het regime heeft gevraagd wat minder hard van stapel te lo pen. „De kerk heeft het geld en de priesters niet om in alle kerken weer diensten te houden." Zoals veel officiële vertegen woordigers van de russisch- orthodoxe kerk ontkent va der Nikon min of meer het bestaan van geloofsvervol ging in de Sovjetunie. „In onze kerk ligt bet accent op de communie (eucharistievie ring), niet op de verkondi ging, zoals bij de baptisten. Die willen overal evangelise ren, met tractaatjes en derge lijke, en dat kan nu eenmaal niet. Verder zijn er na de Tweede Wereldoorlog men sen gekomen die met de kerk politieke dingen wilden be reiken. En politiek heeft niets met de kerk te maken." In die richting zijn de dissi denten ook te zoeken, aldus vader Nikon. Patriarchaat De Nederlandse parochies staan onder het gezag van het Moskouse patriarchaat. Ze kunnen dus op de vingers worden getikt bijvoorbeeld bij een te liberale koers. Ge beurd is dat echter nog nooit, want veel veranderd is er in de kerk niet. Vader Nikon: „De structuur van onze kerk is al zo oud en sinds de apos telen nooit veranderd." De kleine dingen die de priester in zijn parochie an ders zou willen zien - en waar het patriarchaat ook geen bezwaren tegen zou hebben - zoals diensten in het Nederlands, stuiten voor al bij de oudere garde op groot verzet. Als die er niet meer is, kunnen er wat vader Nikon betreft enkele zaken veranderen. Toekomst heeft de kleine kerkgemeenschap in Neder land ook wel, denkt hij. Ne derland steekt nu al gunstig af bij zijn buurlanden. Zo zijn er in België maar vijf ge meenten. Vader Nikon zoekt die Nederlandse belangstel ling vooral in de calvinisti sche achtergrond. „Mensen komen af op de mooie gezan gen en de sfeer in onze ge meente. Dat biedt de refor matie niet." AMSTERDAM Mara, de naam van het dit na jaar verschenen nieuwe tijdschrift voor feminisme en theologie, is afgeleid van het Hebreeuwse woord „Macafh)" dat zo wel bitter als weerspan nig betekent. Volgens de redactie geeft elk van deze betekenis iets weer van de doelstelling van het tijdschrift. Mara is enerzijds de naam die Naomi (de zoete, de lieflijke) in het Bijbelboek Ruth aan nam toen zii in opstand tegen haar naam kwam. Anderzijds volgt Mara het spoor Mirjam, welke naam volgens sommi gen is afgeleid van het werk woord marah, dat weerspan nig zijn betekent. De vraag die Mirjam in het Bijbelboek Numeri stelt, is de fundamen tele vraag van de feministi sche theologie: „heeft God niet ook door ons gespro ken?". Het tijdschrift Mara wil weer spannige vragen stellen, die de heersende orde en de ver schillende vormen van onder drukking en onrecht aan de kaak stellen. Het tijdschrift zal op het terrein van femi nisme en theologie discussies uitlokken en onderzoeksresul taten publiceren. Het zal ook aandacht besteden aan eman cipatie van vrouwen in de kerken. Mara verschijnt drie maal per jaar. De Leidse theoloog prof.dr. F.O. Van Gennep schreef kortgeleden onder meer dat de mensen niet alles voor zoe te koek moeten slikken wat in de feministische theologie wordt beweerd. Daarop zegt redactie-secretaris drs. Denise Dijk: „Kritiek hebben we no dig en zelfkritiek niet minder. Het is zeker niet zo dat in Mara de een de ander klakke loos zal overschrijven. Daar voor zijn er binnen de femi nistische theologie te veel stromingen die we allen aan bod willen laten komen". Van Gennep kan bij Dijk een potje breken. Hij is met de Doops gezinde hoogleraar dr.H.B. Kossen te Amsterdam een van de weinigen kerkelijke hoogleraren die serieuze aan dacht aan feministische theo logie besteden. Dijk (hervormd) is sinds dit voorjaar universitair docente Vrouwenstudies Theologie aan de Theologische Hoge school van de Gereformeerde Kerken in Nederland in Kampen. Zij is een van de twee docenten feministische theologie die aan een faculteit een vaste betrekking heeft. De overige elf feministische theologen hebben een tijdelij ke aanstelling aan een theolo gische faculteit. Zelfstandige plaats De redactie ziet in het ver schijnen van Mara een beves tiging van' de zelfstandige plaats die de feministische theologie zich in Nederland heeft verworven. Het tijd schrift is volgens Dijk ook ontstaan omdat het vrouwen- katern in Werkschrift voor Leraars en Liturgie te klein werd voor de aangeboden ko pij. Bovendien bestaat er een groeiende belangstelling voor goede literatuur op dit gebied. Het tweede lustrum van de interuniversitaire werkgroep Feminisme en Theologie, trok vorig iaar zo'n 400 vrouwen die zich allen meer of minder met feministische theologie bezighouden. In de verschil lende kerken zijn er zo'n 400 Vrouw- en Geloof-groepen met gemiddeld acht a twaalf personen. Op vormingscentra wordt het kader geschoold van christelijke vrouwenorga nisaties en van de Vrouw- en Geloof-beweging. In de redac tie en redactieraad zitten dan ook niet alleen theologes maar ook sociale wetenschap pers, geschiedkundigen, vrou wen uit de Vrouw en Geloof- beweging en uit het vor mingswerk. In het eerste nieuwe Mara- nummer geven de emerita- hoogleraar feministische theo logie dr. Catharina J.M. Hal- kes en de theologe Annelies van Heyst een weerwoord op het geruchtmakende artikel van kardinaal Simonis over feministische theologie. Hij behoort volgens hen tot de schatbewaarders van de ker kelijke leer voor wie het moeilijk is open te staan voor het nieuwe. „De leer verduis tert de open blik". Voorlopige bevindingen van de feminist- sche theologie komen dan in de „sfeer van het oordeel en de veroordeling, van God de Vader als strenge rechter, de inquisitie, de uitstoting als ketters en de excommunica tie". Het tijdschrift Mara wordt uitgegeven door Kok, Kam pen. 'r lil Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Medjugorje Naar aanleiding van uw arti kel over het Joegoslavische bedevaartsoord Medjugorje wil ik reageren op de stelling dat de Mariaverschijningen aldaar binnen de R.K. Kerk „omstre den" zijn. Zo omschreven lijkt mij dit verkeerd geïnterpre teerd. Terecht moet de Kerk erg voorzichtig zijn, zeker nu de verschijningen daar nog in vooronderzoek zijn. Ook Lour- des en Fatima waren eerst zo genaamd „omstreden". Maar tot nu toe is er nog nooit een bedevaartplaats geweest waar zo positief op gereageerd is als juist Medjugorje. Ook deze be devaartplaats zou best eens er kend kunnen gaan worden. M. van Loon-Van Rooy, DEN HAAG Pater Tardif In het artikel over „Pater Tar dif op tournee" schrijft uw verslaggever: In de witte col lecte-emmers (opbrengst be stemd voor de Stichting Getui genis van Gods Liefde) krioel den de briefjes van vijf en tien gulden. Naar mijn mening is dat niet de bedoeling van ge noemde Stichting. In Rotter dam werd een bijdrage ge vraagd van één gulden. Voor bespottelijk lage bedragen (drie dagen volledig pension ouderen 45 gulden) kan aan vormingsdagen worden deel genomen. Nadere informatie hierover is te verkrijgen mid dels een prima verzorgd blad, dat op verzoek gratis periodiek wordt toegezonden (Jan van Hóoffstraat 8, 5611 ED Eind hoven). A. van Es, RIJSWIJK. Schillebeechx Wat een grote woorden en wat een verwijt maakt professor Schillebeeckx aan de leiding van de R.K. Kerk in Neder land naar aanleidihg van het niet-benoemen van twee do centen theologie aan de Ka tholieke Universiteit van Nij megen. Hij heeft het over „sy stemen" en „broodroof" alsof er een paar killers terechtge wezen moeten worden. Ik denk dat meer dan professor Schillebeeckx de leiding van de R.K. Kerk in Nederland zich bewust is van haar ver antwoordelijkheid ten opzichte van de geloofsgemeenschap. Kreten als evangelisch machtsmisbruik had ik van zo'n geleerde man als Schille beeckx niet verwacht. Als er beleidsmatige besluiten geno men worden die niet in de smaak vallen van de Nijmeeg se theologische faculteit zullen daar wel grondige reden voor zijn. Het past niet - en nooit - een sfeer van wantrouwen en ophitsing op te roepen ten aan zien van het benoemingenbe leid. Er zijn dan wel elegante re manieren om de onvrede duidelijk le maken. Er van uitgaande dat nog steeds het bisschoppencollege de eindver antwoordelijke is met betrek king tot een „herkenbare" ka tholieke universiteit is hun zorg betreffende deze zaken terecht te noemen. J.H.M. Biesjot, LEIDERDORP. Wat is katholiek Na het uitvoerige artikel van prof. K. Runia in de rubriek „Kerk en Wereld" zij het mij vergund een tekst letterlijk te herhalen waarmee prof. dr. C.J. de Vogel de katholiek ty peerde zoals deze zijn kerk ziet. Zij schrijft: „Christus heeft de kerk gewild, de apos telen uitgekozen en hun een zending gegeven met bepaalde volmachten: aan Petrus een bijzondere taak en volmacht. Tenslotte heeft Hij aan Zijn kerk Zijn Geest gegeven en de belofte van zijn aanwezigheid. Dit heeft de katholiek steeds voor ogen. Hij weet de Heer tegenwoordig in Zijn kerk. Daarom gelooft hij haar leer en heeft haar lief. In de litur gie belijdt hij waar zij gezon gen wordt juichend zijn credo en aanbidt hij in de gemeen schap der heiligen een ge meenschap die tijd en eeuwig heid omvat de drie-ene God. Deze aanbidding heeft voor hem de luister en waar digheid, de intimiteit en de stilte die eigen is aan de kerk in haar liturgische vieringen, ook waar deze in soberheid ge schieden. De katholiek weet de Heer te genwoordig in Zijn ambtelijke dienaren, waar deze Hem ver tegenwoordigen, in iedere vie ring, maar in het bijzonder in de H. Eucharistie. Daar ont moet de katholiek Hem zelf onder de gedaanten van brood en wijn. Want door en in dit sacrament werkt Hij voortdu rend in ons en komt Hij tel kens in ons midden. Er kan concrete schuld en onreinheid in ons zijn. Dan is er de biecht. De Heer trekt ons dan op nieuw tot zich. De zonde wordt dan niet als een steeds drukkende last gevoeld, want Hij heeft ons gereinigd door de doop, en reinigt ons telkens weer. Er is meer vreugde, meer zekerheid, meer licht, door de kerk", (De grondslag van onze zekerheid, 1977 blz. 256). Prof. De Vogel was en bleef hervormd, maar aan vaardde de R.K. waarheden erbij. •H. Rutges, DEN HAAG. ss< Wie betaalt het schoolgeld0 De gemeente Amsterdam heeft schooldirecties leerlingen de toegang te ontzeggen als hun ouders hetkrii voor dit schooljaar nog niet hebben betaald. Daarmeeisser en de leerlingen - voor een niet onbelangrijk deel leeft "te0 uit examenklassen - op voor de problemen die in d£ van de lesgelden en studiefinanciering die de affl®'"* maanden is ontstaan. va F AI VEEL ouders zijn tegen de zomer verrast met de i ling dat voor kinderen vanaf 16 jaar lesgeld verschuldl zijn. De goedkeuring van die maatregel door het par^ had immers niet veel aandacht getrokken. Wel is er etuto tingsregeling voor ouders met modale en lagere inkpord maar alleen al het aanvragen van de benodigde form was - voor degenen die er al van wisten - een tijdvers de zaak. Kinderen waarvan de ouders recht hebben soms aanzienlijke korting op het lesgeld, dreigen vdn mj os de dupe te worden. Vandaar dat de actie van het 1 M damse gemeentebestuur niet terecht en voorbarij Wp worden genoemd. De ouders in problemen kunnen gerustgesteld zijn <mfX| mededelingen van minister Deetman dat het zover ni< te komen. Hij gaat ervan uit dat de schoolbesturen eei if! ke lijn zullen trekken en daardoor in staat zijn het ook van onwillige ouders te vorderen, zonder dat de P*" gen daarvan de dupe worden. Of Deetman hiermee r schoolbesturen heeft kunnen geruststellen is uiteraa' andere vraag. ar Verzet tegen tolplannen Minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat hP^' recht furieus gereageerd op het idee van haar Wei^ collega Jiirgen Warnke om op de Autobahnen buiteiG vrachtauto's tol te laten betalen. Nog afgezien van 1 dat zo'n plan volledig in strijd is met de binnen de Et Gemeenschap gemaakte afspraken is Warnkes idee waardig, gezien de felle reactie, ook van de Bondsrejf op de tolheffingsplannen in België. Die zijn, zoals b °1€ voorlopig in de ijskast gezet. Tot nu toe is er in West-Duitsland zelf nauwelijks^ geerd op de suggestie van Warnke; niet in positieve in negatieve zin. Wellicht houdt men er rekening ni de Westduitse minister zijn ideeën ontvouwde tijdens ^rn eenkomst van goederenvervoerders. Evenals hun landse collega's moeten zij in Frankrijk, Oostenrijk e* wél tolgeld betalen. Mogelijk heeft minister Warnke r* hoor met een zoethoudertje wat rustig willen stemmrg, een formeel regeringsvoornemen is immers geen sprj^ ve 1 OCH blijft het binnen de EG een niet te accepter(ag dat sommige lidstaten ongestraft voor het gebruik v aa autosnelwegen, bergpassen en tunnels kunnen laten Ufo terwijl in andere landen België, West-Duitsland p een enkele uitzondering ook Nederland zonder£en mag worden gereden. De Westduitse minister van I Gp zit op het verkeerde spoor, zodat van de Europese G schap op z'n minst een duidelijke uitspraak mag wordraa wacht. Een CDA-Europarlementariër heeft inmiddelyete kondigd de kwestie aanhangig te zullen maken. want zou de EG niet snel en duidelijk reageren, datde] er ongetwijfeld meer „wraakheffingen" naar het iqe Zi minister Warnke in het verschiet liggen. gest fpnii Regen en motregen DE BILT - Een krachtig, bo ven Frankrijk aanwezig, hoge- drukgebied trekt zich nu naar het zuiden terug. Gelijktijdig bewegen zich nu enkele nieu we oceaanstoringen via de Britse Eilanden in onze rich ting. De eerste bereikt ons in de nacht van woensdag op donderdag. Uit de bijbehoren de bewolking kan wat regen of motregen vallen. Een actie vere storing bereikt ons in de loop van donderdag. Daarbij worden wat grotere hoeveel heden neerslag verwacht. Deze regen en motregen zal vermoedelijk vooral in de middag en avond gaan vallen. De aanstromende lucht is nog steeds tamelijk zacht. In de nacht van woensdag op don derdag \tfordt het niet kouder dan een graad of 7, op donder dagmiddag is het een graad of 10. Op langere termijn blijft het wisselvallig met vanaf het weekeinde iets lagere tempe rature^* Weersvooruitzichten voor de europese landen, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Noorwegen en zuid-Zwe den: Van het westen uit regen, in Zweden mogelijk eerst sneeuw. Middagtemperatuur oplopend van 4 tot 7 graden. Denemarken: Van het westen uit regen, middagtemperatuur circa 9 graden. Britse Eilanden: Perioden met regen en buien, ook af en toe zon. Middagtemperatuur circa 13 graden. Benelux en noord-Duitsland: Overwegend veel bewolking en vooral vrijdag regen. Mid dagtemperatuur ongeveer 10 graden. Midden-Duitsland: Overwe gend droog en af en toe zon, middagtemperatuur circa 9 graden. Frankfijk: Droog en rustig herfstweer met flinke zonnige perioden. Middagtemperatuur van 13 graden in het noord westen tot 18 graden aan de Rivièra. Spanje en Portugal: Droog en rustig weer met flinke zonnige gel- perioden. Middagtempi van 18 graden in het r. westen tot 22 graden p zuidoosten. wet; Italië en Joegosla vised*r 11 Overwegend droog enB.v® den met zon. In de Pfie^ kans op mist. Middagt#*™ tuur van 11 graden iuld noorden tot 17 gradennaai zuiden. en. Alpenlanden: PeriodefL^e peratuur in de dalen i graden. INFORMATIE OVE- FILMS, MUZIEK, THE/ RECREATIE, EXPOSITJ/^ EEN COMPLETE AGIf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2