Omstreden Vestdijk-biografie
van Hans Visser verschenen
Litteris speelt
matte Pinter
Braziliaans feest in Stadsgehoorzaal
Feestelijke heropening
gerestaureerde Grote Kerk
Beurs van Amsterdam
MARKTEN
bioscopen
'KUNST
£eidóc Commit
MAANDAG 16 NOVEMBER 1987 PA<
Picasso's
gestolen
Deze foto toont een
van de drie onge
signeerde, late wer
ken van Picasso,
die zijn gestolen uit
een galerie in Flori
da. Het personeel
en de eigenaar van
de galerie werden
vastgeboden door
een overvaller die
totaal 29 schilderij
en ter waarde van
meer dan een mil
joen dollar onge-
stoord kon meene-
Jjp men.
FOTO: ANP
Ter ere van het tienjarig be
staan van het Leidse kameror
kest Madrigalesco vond zater
dagavond in een afgeladen
Stadsgehoorzaal een feestelijk
concert plaats waaraan door
verschillende ensembles werd
bijgedragen. Alle lof voor de
organisatoren die voor een in
teressant programma zorgden
en in hun keuze van de solist
niet gelukkiger hadden kun
nen zijn.
Voor de pauze betoverde de
beroemde Braziliaanse pianiste
haar gehoor in het stralende
concert voor piano en orkest
in Es (KV 271) van W.A. Mo
zart. Haar zo verfijnde en te
gelijkertijd ongedwongen klin
kende spel was helemaal in
overeenstemming met de ele
gante kleur van dit meester
werk. Het jubilerende orkest
wist haar in deze vertolking
onder de slagvaardige leiding
van de dirigent uitstekend te
volgen. Voor dit werk hadden
de leden van Madrigalesco het
publiek al voor zich ingeno
men met twee parmantige
dezelfde
nist.
marsen van
Ifde compo-
Na de pauze speelde Rodrigues
een drietal werken voor pia
no-solo van de grootste compo
nist uit haar vaderland: Heitor
Villa Lobos. In een kort woord
tot haar aandachtige publiek
legde Eliane uit waarom ze
deze muziek zou spelen. Niet
alleen wordt dit jaar de hon
derdste geboortedag van de
componist gevierd, Villa Lobos
heeft van haar vrfiegste jeugd
af een bijzonderé plaats in
haar leven ingenomen. Onge
twijfeld zullen ook degenen
die zaterdagavond haar vertel
lende pianospel beluisterden,
in de toekomst niet meer bui
ten deze soms heftige, soms te
dere klanken kunnen. Het
stormachtige applaus voor
haar vertolking van Lobos'
Alma Brasileira, Sandades Sel-
vas Brasileiras I II en ten
slotte Impressoes Seresteiras,
wijst tenminste wel in die
richting. Pas na een toegift
(vijfde partita van Bach) kon
het publiek afscheid van haar
nemen.
In het laatste deel van het pro
gramma gaven de twee vocale
ensembles samen met het or
kest een uitvoering van Mo-
zarts Ave Verum, gevolgd
door de verstilde Cantique de
Jean Racine van Gabriel Fau-
re! Met name in dit stuk be
reikten koor en orkest een
prachtige homogene klank
kleur. Een even grote aan
dacht voor eenheid en zuiver
heid, dixie en dynamiek ken
merkte het gezelschap in het
triomfantelijke slotgedeelte
van deze werkelijk feestelijke
avond, waarin dirigent Henk
Brief met Cesar Francks toon
zetting van de 150ste Psalm
het uiterste uit zijn musici wist
te halen. TOM STRENGERS
Jeugdoperette
De Mascotte
oogst succes
Jeugdoperette De Mascotte met de
operette-musical Repelsteel in het
multifunctioneel gebouw 't Groot
Profijt in Oegstgeest. Gezien op 15
november. Daar nog te zien op 29
november.
Aan de uitvoering van De
Mascotte was een spannende
tijd voorafgegaan vanwege het
feit dat de jeugdoperette niet
kon beschikken over een goe
de oefenruimte toen de Stich
ting Jeugd en Jongerenwerk
Oegstgeest, waar De Mascotte
een onderdeel van is, aan het
verhuizen was. Bovendien tel
de men enkele nieuwe leden
die slechts zeven weken had
den gerepeteerd. Dit gold ook
voor een van de speelsters die
de rol van koningin vertolkte.
Johan Looijenstein had met de
meeste van zijn pupillen bijna
een jaar op de operette gestu
deerd. Gisteren ging voor het
eerst in 't Groot Profijt, het
doek voor De Mascotte op.
Gaandeweg de uitvoering was
de aanvankelijk waar te ne
men nervositeit geheel ver
dwenen. De kinderen leefden
zich helemaal in het verhaal
in en de aanwezigen beleefden
de nodige schik aan het ont
wapenende optreden. Dirigent
Johan Looijenstein had zich
weten te voorzien van een
aantal instrumentale mede
werkers met aan de piano de
vaste pianiste Astrid Jonkers.
Kleding en decors waren goed
verzorgd. Marjan de Bruin en
Erika Bakker aldmede Marij
ke van Meeteren waren goed
op stem. Een klein vergissink-
je wekte vertedering. De Mas
cotte heeft met het huidige
aantal leden in het multifunc
tionele gebouw een goede ac
commodatie gevonden: het ge
luid komt in de nieuwe Oegst-
Intocht
Sinterklaas in
Schoonhoven
HILVERSUM De
NOS-televisie zendt za
terdag (Ned. 2 om 12.00
uur) een rechtstreeks
verslag uit van de aan
komst van Sinterklaas in
Nederland.
De Sint heeft dit jaar
Schoonhoven uitgekozen
om voet aan wal te zet
ten. Vanuit dit stadje aan
de Lek zal hij zijn jaar
lijkse rit door het hele
land maken. Het com
mentaar bij de reportage
is afkomstig van Aart
Staartjes.
Franse
kunstveiling met
nieuwe Van Gogh
PARIJS Nu de internatio
naal doorwerkende dollarcrisis
van geen enkele invloed op de
kunstwereld is gebleken, ho
pen de Franse kunstveilingen
een graantje mee te pikken
wanneer zij komende week
hun eigen van Gogh te koop
aanbieden.
Weliswaar veilt Drouot in Pa
rijs op vrijdag 20 november
ook Monets, Picasso's, Modigli-
ani's, Dali's en Matisses, maar
de algemene aandacht zal gaan
naar Vincents schilderij uit
1882 „De daken van Deh
Haag".
Drouot schat het olieverfschil
derij op ruim 12 miljoen gul
den, maar wie kan daar na de
92 miljoen gulden die in New
York betaald werden voor
„Bloeiende Irissen" en eerder
betaalde 79 en 40 miljoen voor
de Zonnebloemen en de Brug
van Trinquetaille, nog zo ze
ker van zijn, zelfs al gaat het
om een geheel ander soort
doek.
„Daken" maakt deel uit van
de collectie Georges Renand
van 44 schilderijen en een
sculptuur van Auguste Rodin.
Als Drouot gelijk krijgt zal een
Modigliani, 'De schone vrouw
uit Rome" méér dan de van
Gogh en wel ruim 16 miljoen
gulden opbrengen. Een tweede
Modigliaiii, „De zwarte das",
zal iets onder dat bedrag blij
ven, aldus de experts.
De prijzen die op Franse
kunstveilingen worden be
taald liggen traditiegetrouw
ver onder die welke in New
York, Londen of Tokio
worden betaald, aangezien de
belasting die in Frankrijk op
omzet wordt geheven, hoger is
en verkopers weerhouden van
het plaatsen van grote kunst
werken bij Parijse venduhui-
DRIEBERGEN/ /HENGE
LO De omstreden Vest
dijk-biografie is versche
nen. Hans Vissers mag
num opus is voltooid en is
zaterdag in Driebergen
ten doop gehouden. De
belangstelling was groot,
de nieuwsgierigheid niet
minder. Hans Visser, dui
delijk opgelucht, kreeg
het eerste exemplaar uit
gereikt door mevrouw
Henkels, onder toeziend
oog van vakcollega's als
De Moor (Van Ouds-
hoorn-biograaf) en Bastet
(Couperus) en de twee
kinderen van Simon Vest
dijk. De eerste biografie
over Nederlands meest
produktieve schrijver zal
de komende tijd in het
centrum van de belang
stelling staan. Vrijwel ie
dereen kijkt uit naar de
reactie van weduwe Vest
dijk, die Visser na hoogo
plopende meningsver
schillen alle medewerking
heeft geweigerd.
Om een proces te voorkomen
heeft de biograaf de laatste
maanden koortsachtig gewerkt
aan een ruim tweehonderd pa
gina's tellend notenapparaat,
waarin elk fëitje wordt ver
antwoord.
De eerste hoofstukken van de
biografie (totaal 733 blz.) ver
schenen eerder als Libris-uit-
gave. Wat toen nog nergens op
leek, blijkt nu ook nog steeds
het zwakste deel van het boek.
De stijl is stroef. In zijn ijver
om naar wens van de uitge
vers het boek zo toegankelijk
mogelijk te maken - Visser
zelf vond dat niet zo nodig, hij
had het liever geschreven
voor de vijfhonderd verstokte
Vestdijk-fans -, heeft de bio
graaf zich laten verleiden tot
een kinderlijke telegramstijl.
Een opeenvolging van korte
zinnen geven het taalgebruik
het karakter van een basis
school-opstel. Of zoals Vestdijk
zelf de biograaf schijnt aan te
raden: „Geen zinnetjes van
vijf woorden en dan punt, als
het onderwerp het niet eist."
Hoofdzaken
Het begin van een boek is
vaak bepalend voor de lust tot
Boeiend verslag
na stroef begin
verder lezen. En Vestdijks
jeugdjaren zijn niet boeiend
weergegeven. Onnodige her
halingen over de snor van Si
mon Vestdijk sr. - „een flinke
knevel (een ietwat es ist er-
reicht-snor)" (blz. 8 en 40) en
over zijn vriendschappen met
Gerrit Hofman en Piet Fekkes
versterkten mijn irritatie. Na
Vissers beschrijving van Vest
dijks studententijd - iets te
wijdlopig - volgt het uiterst in
teressante hoofdstuk over zijn
dichtersexplosie en de ontlui
kende vriendschap met eerst
Du Perron en later Ter Braak.
Van dat moment af wordt de
aandacht in concreto op Vest
dijk gefixeerd.
De bijzaken in de eerste zeven
hoofdstukken, zoals de mede
deling dat Vestdijks jasje naar
haring rook als hij in een be
paald café was geweest, blij
ven achterwege en de gekun
stelde stijl, gebruikt bij de be
schrijving van Vestdijks kin
derjaren, is vervangen door
waarbij Visser zich duidelijk
beter op zijn gemak voelt. Hij
weet citaten en eigen inbreng
beter op elkaar af te stemmen.
De stijl is niet literair - wat
Visser ook niet ambieert - en
dat doet ook niet terzake. Het
zou voor de feitenbiografie de
aandacht zelfs te veel van
Vestdijk kunnen afleiden.
Wasdom
Het is overigens wel verklaar
baar dat de hoofdstukken over
Vestdijks kinderjaren het
minst tot de verbeelding spre
ken. Door de strakke chrono
logische opzet wordt in die
hoofdstukken slechts beperkt
aandacht besteed aan de ge
volgen van de toen ontwikkel
de complexen. Pas als Vestdijk
begint te schrijven - en met
name vanaf „Kind tussen vier
vrouwen" - komen zijn com
plexen en ook Vissers biogra
fie tot volle wasdom. De sa
menhang tussen oorzaak en
gevolg tekent zich steeds
scherper af en Vestdijks „glin
sterend pantser" verblindt niet
langer. Visser ontleedt en
Vestdijk rijst in alle naaktheid
voor ons op. Het is ongelooflijk
hoeveel materiaal de biograaf
over de schrijver naar boven
heeft gehaald. Hij beschrijft
hem met de bewuste distantie
van een wetenschapper, wat
denk ik voor een belangrijk
deel te danken is aan het feit
dat Vestdijk hem als mens niet
echt sympathiek was, hoewel
Vissers toon over het alge
meen wel licht sympathise
rend is. Maar Visser kiest bij
voorbeeld duidelijk partij voor
Vestdijks levensgezellin Ans
Koster op wiens zorg en liefde
Vestdijk min of meer parasi
teerde.
Hier en daar is Visser te impli
ciet en creëert hij de mogelijk
heid van misverstanden. Een
voorbeeld. Op blz. 506, als
Vestdijk op aandringen van
zijn kersverse echtgenote Mie-
ke op 22 februari 1966 zijn
geboortestad Harlingen be
zoekt, schrijft Visser: „...waar
hij sinds 1927 niet meer was
geweest." Zo'n 53 bladzijden
eerder merkt Visser naar aan
leiding van Nol Gregoors boek
„Simon Vestdijk en Lahrin-
gen" op: „In de maand dat „De
Zienergereed kwam, juli
1958, rondde Gregoor zijn ma
nuscript „Simon Vestdijk en
Lahringen" af. Beiden gingen
naar Harlingen; de een om de
werkelijkheid achter de ro
manfiguur terug te vinden, de
ander om - voor het eerst van
zijn leven - een eigen werke
lijkheid te creëren."
Wat bedoelt Visser hiermee?
Loopt hij vooruit op het be
zoek in 1966? Onwaarschijn
lijk. Of verwijst de biograaf
hier naar een geestelijke exer
citie; het proces van weer te
ruggaan naar zijn Harlingse
jeugdherinneringen? De meest
aannemelijke veronderstelling.
Maar de formulering blijft
troebel. Het is een van de klei
ne onvolkomenheden, die ik
tijdens mijn leesexpeditie heb
kunnen ontdekken, afgezien
van een tiental taaifoutjes.
Huwelijk
Over de periode Mieke Vest
dijk-Verhoeven en de laatste
fase van Vestdijks leven is
Visser kort. Hij besteedt er in
het totaal twee hoofdstukken
(29 en 30) en 34 bladzijden
(van de 525) aan. Vestdijk was
een moeilijk mens, weet Vis
ser, vooral voor zijn .verzorg
sters' Ans Koster - zonder - en
Mieke Verhoeven - met boter
briefje.
Na de dood van Ans Koster in
1965 is het Mieke die Vestdijk
Hans Visser, auteur van de omstreden Vestdijk-biografie.
begeleidt in zijn laatste zieke
en depressieve jaren. Niet ge
heel zonder haatgevoelens te
genover de man, die volgens
Visser van haar wilde schei
den. In zijn laatste maanden
bezocht zij hem slechts kort en
sporadisch en verbood ande
ren bij hem op bezoek te gaan.
Conclusie
Hans Visser heeft in weerwil
van alle kritiek een uitsteken
de feitenbiografie geschreven
over de mens Simon Vestdijk.
Vijftien jaar onderzoek heeft
zijn neerslag gevonden in een
boeiend boek. Hier en daar
met wat onvolkomenheden,
dat is waar, maar dat valt in
het niet bij het integere beeld
wat de biograaf van Vestdijk
heeft geschetst. Geen blinde
aanbidding, geen ego-tripperii,
maar een wetenschappelijk
biograaf die zijn plaats kent:
op de achtergrond.
FOTO: PERSUNIE
Voor het slot van de biografie
hoefde Visser niet lang te zoe
ken. Het „In memoriam Si
mon Vestdijk" van Adriaan
Roland Holst is een logische
afsluiting:
Hij zat wat voorover gebogen
Toen hij mij voor het laatst
aankeek
Ik wist niet dat twee open
ogen
Zo leeg zijn konden. Ik ont
week
zijn blik niet, kon die niet ont
wijken
Het was kort voor zijn laatste
reis
Doodstil zat hij naar mij te kij
ken
uit een hel van ijs.
JOOST GALEMA
Hans Vissen Simon Vest
dijk, een schrijversleven.
Uit. Kwadraat, Utrecht 1987,
prijs: f74,50 (paperback) en
ƒ94,50.
Feestelijke heropening van gerestaureerde Grote Kerk in Den Haag. Aanwezig o.a. koningin Bea
trix, minister L.C. Brinkman, mr. W. J. Geertsema.
FOTO: CEES VERKERK
DEN HAAG In aanwezig
heid van koningin Beatrix
vond zaterdag de feestelijke
heropening van de gerestau
reerde Grote Kerk in Den
Haag plaats. De kerk was aan
sluitend tot 's middags vijf uur
geopend voor een ieder.
Tijdens het feestprogramma
was de kerk gevuld met vele
genodigden, donateurs en an
dere belangstellenden. De aan
komst van koningin Beatrix
betekende om elf uur het
startsein voor de officiële fees
telijkheden. De voorzitter van
de Stichting Grote Kerk, de
heer W. Geertsema, schetste in
zijn welkomstwoord de voor
geschiedenis van de restaura
tie. Daarbij noemde hij de
Haagse wethouder R. Vlaande
ren een „deus ex machina":
een onverwacht opduikende:
redder in de nood. Immers, de
notitie „De Kerk In Het Mid
den" van toen nog raadslid
Vlaanderen is in het voor
jaar van 1982 aanleiding ge
weest voor de oprichting van
de Stichting Grote Kerk.
De Haagse burgemeester A.
Havermans maakte tijdens zijn
toespraak een duik in het ver
leden. Hij benadrukte de cen
trale rol die de Grote Kerk
heeft gespeeld in de geschiede
nis van de Residentie. En
sprak de hoop uit dat wij nu
verstandiger met de kerk om
gaan dan de mensen in 1575,
toen op last van Willem van
Oranje de klokken van de Ja
cob werden omgesmolten tot
kanonnen.
Na de door het Haagse blazers
ensemble „Oktopus" uitge
voerde serenade Opus VII van
Richard Strauss was het aan
minister Brinkman van Wel
zijn, Volksgezondheid en Cul
tuur om de Grote Kerk offi
cieel te openen. De minister
prees daarbij de vindingrijk
heid en de inspanning van de
Stichting Grote Kerk.
Hij meldde dat er op zijn de
partement gewerkt wordt aan
een nieuwe subsidieregeling,
naar voorbeeld van de bij de
restauratie van de Grote Kerk
gesloten overeenkomst. Net als
bij de Grote Kerk zal WVC bij
grote restauraties in de toe
komst ook een bedrag in de
onderhoudspost stoppen, ech
ter wel gespreid over een pe
riode van tien jaar. Brinkman
deed verder een voor de Ne
derlandse monumentenzorg
verheugende mededeling. Het
vorig jaar gestarte Nationale
Restauratie Fonds maakt, vol
gens de bewindsman, een posi
tieve ontwikkeling door. De in
1986 bijeengegaarde elf mil
joen is dit jaar toegenomen tot
een bedrag van 51,5 miljoen
?ulden.
n de kerktoren gezeten, bege
leidde stadsbeiaardier Heieen
van der Weel vervolgens het
Koninklijk Mannenkoor „Die
Haghe Sanghers". Jammer ge
noeg kwam de uitgevoerde ex
perimentele compositie „Den
Haag, een vrouw" van Jaap
Geraedts (1924) niet goed uit
de verf. Hoewel de acoestiek
van de kerk zelf sterk verbe
terd is, blijft het zaak de ge
luidsinstallatie goed aan de
ruimte aan te passen.
Dit manco bedierf ook enigs
zins de humoristische twee
spraak tussen de journalist
Lex Dalen Gilhuis en de ac
teur Paul van Gorcum. De
laatste speelde de rol van de
restaurateur „Jacob Haag". In
sappig Haags memoreerde hij
de manhaftig gevoerde strijd
tegen „muurzwammen, vocht,
verzakkingen en dakrot".
De heer Geertsema overhan
digde na deze tweespraak het
eerste exemplaar van het Gro
te Kerkboek aan koningin
Beatrix en minister Brinkman.
Van de Haagse wethouder van
monumenten Vlaanderen
kreeg hij vervolgens de ge
meentelijke brochure over de
restauratie. Met een uitvoering
van feestelijke koren uit de
„Carmina Burana" werd het
officiële gedeelte van de her
opening besloten. Een indruk
wekkende afsluiting van een
feestelijke programma.
EDDIE DE PAEPE
Noteringen van maandag 16 november 1987 (tot 10:45 uur)
dividend over
8e 1.30
86 1.40
8C 6.60
86/27.-
fk/85 5% st.a
86/2.55
86 1.80 +ct
86 5.95 d
86 4.—+ 2% sl.a
86/4.50
86 1.55 d.
85/86 1.35
86 12.88
86/1.-
86 ƒ.1.75
86 1,30
86/3.50
86 /1.50 d.
86 1.40
86 2.80 cl
86/87 1.60
86/5.50
86 12.80
86 2.50 0(4% SU
86/8.50
86/7.-
86/4.-
86 10.-
86 1.85
86/3.60
86/2.-
86/2.92
86 4.60 2% st-a.
85/86 1.16
78 4.40+5% sl.a
86/0.80
86 15.33
86/9,25
86/2.04
86/2.66
ho dd
102.00 25/8
115.8018/3
179.50 16/9
54.107/4
148.80 31/8
76.006/1
91.40 26/8
134.80 15/5
169.0023/6
155 00 7/4
65.505/10
68.90 18/3
270.504/8
70.5011/8
62.50 13/8
54.50 10/8
201.006/8
51.00 10/8
69.105/10
72.00 30/7
57.60 11/8
173.70 27/8
299.70 4/8
81.80 26/8
la dd
45.00 10/11 Mgon
58.00 28/10 ihold
79.50 10/11 ikzo
31.20 20/10 ibn
140.702/1 alrenU
34.00 20/10 amev c
56.1010/11
85.0028/10
94.50 10/11
)0 10/11
31.0010/11
35.0020/10
165.00 20/10
33.20 10/11
19.1010/11
25.1010/11
146.80 17/6
110.1013/8
53.8011/11
28.00 5/1
156.10 14/8
010/11
20.0010/11
33.00 4/11
32.2010/11
25.1010/11
85.00 10/11
186.0020/10
43.5010/11
121.0010/11
104.00 10/11
62.50 10/11
170.00 10/11
19.50 5/11
52.70 10/11
25.60 10/11
77.00 10/11
137.20 12/1
70.30 10/11
44.50 10/11
48.00 10/11
89.00 20/10
bols c
bonumij
buhrm let c
fokker
heineken
hoogovens c
hunLdoug.
interrunui
kim
108.00 109.50 110.00
81.00 82.50 81.50
191.50 197.20 196.80
130.00 134.00 135.00
53.40 53.50
ommeren c
pakhoed o
213.00 219.00 218.00
22.70
62.80 64.00 65.00
140.80 140.80 140.80
107.00 111.00 113.30
woH-kluw c 106.50 107.00 108.00
GOUD Nieuw Vorige ZILVER
onbewerkt 28180 - 28680 27930 - 28430 onbewerkt 375 - 445
bewerkt 30280 30030 bewerkt 490
VEEMARKT LEIDEN (16-11)
SLACHTRUNDEREN: (gulden per kg
gesl.gew.)
Aanvoer 1164 waarvan 20 stieren.
Dikbillen, extra kw. 8,25-13,50 per kg,
stieren 1e kw. 7,10-8,00, 2e kw. 6,25-
7,10, vaarzen 1e kw. 7,05-8,05, 2e
kw. 6,15-7,05, koelen 1e kw. 6,80-
7,85, 2e kw. 6,00-6,75, 3e kw. 5,60-
6,00, worstkoeien 5,25-5,75.
Handel en prijzen: stieren goed - ho
ger; koeien matig - lager.
SLACHTSCHAPEN- EN LAMMEREN:
(gulden per kg gesl.gew.)
Aanvoer 199, Schapen 4,00-5,50,
lammeren (rammen) 8,00-9,00, lam
meren (ooien) 7,70-8,50.
(gulden per stuk) schapen 150-200,
lammeren (rammen) 165-200 en lam
meren (ooien) 150-170.
Handel en prijzen: schapen redelijk -
gelijk, lammeren redelijk - Iets lager.
Totale aanvoer 1363 stuks.
Ruim 9000
bezoekers
bij protest Forum
ENSCHEDE Onder het
motto „Wij pikken het niet!"
heeft Forum gisteren in En
schede tijdens een ruim vijf
uur durende manifestatie ge
protesteerd tegen het plan van
minister Brinkman (WVC) om
dit muziek- en operagezel
schap zijn symfonische taak te
ontnemen. Volgens de woord
voerder van Forum kwamen
ruim 9000 mensen naar de
Twentsche Schouwburg om
duidelijk te maken dat het in
stituut zijn dubbelfunctie moet
behouden.
Beurs opent hoger
AMSTERDAM - Op de Am
sterdamse effectenbeurs waren
de belangrijkste aandelen van
morgen bij het begin van de
handel drie tot vier procent
meer waard dan bij de sluiting
afgelopen vrijdag. De dollar
was omstreeks tien uur 's mor
gens bijna 1,93 waard of wel
ongeveer drie cent meer dan
vrijdagavond. Oorzaak van de
stijgingen is het optimisme
rond het terugbrengen van het
begrotingstekort in de VS na
uitlatingen van president
Reagan en leden van het Con
gres.
Op het Beursplein werd Ko
ninklijke Olie vanochtend 5
duurder op ƒ209,50, Unilever
f 4 op 111, Akzo 3,50 op
f 96,50, "Philips 1,20 op
32,20, KLM ƒ1,40 op ƒ31,40
en Hoogovens 1,80 op ƒ30,80.
Voor een uitgefc
agenda, ook voor (j
mende dagen, raa^J
men „UIT", de gran
kelijkse bijlage vani#j
krant.
!n 1
[van
ALPHEN AAN DEN RIJN&
ROCINEMA I (Van Boeinoe
straat 6, tel. 01720-ipvo
Who'» «ha» Girl (16); 18.[ Juli
ook 13.30. Robocop (16)j tjy
EUROCINEMA II: Had.,'Jp
18.30, 21.00. wo. ook!116 r
EUROCINEMA III: Eenj>en0
later (al); 18.45, 21.30. h. E
(al); wo. 14.00. EUROQ do<
IV: Beverly Hide Copni
18.30, 21.15. wo. ook 13(gnP
LEIOEN e LUXOR (Statpp
19, tel. 071-121239): Fuljiet -
Jacket (16); 19.00, 21.1;
ook 14.30. LIDO en
(Steenstraat 39, tel. r
Who'e that girl (al); Banf
wo. 14.30; Een maand li
The Untouchablee (16);
21.15. ma. dl. ook 14.30.|
(al); The Witchee of Ei
(16); Beverly Hille Copl
14.30, 19.00, 21.15.
(Breestraat 31, tel.
Rendez-Vous (12); 14.$'
weeks (12); 19.00, 21.15.)
(Haarlemmerstraat 52, te
125414); Beverly Hille Cj
14.30, 19.00, 21.15.
VOORSCHOTEN GREIj
(tel. 01717-4354): Zoekej
Eileen (12); ma. dl. wo. 21
KINDERVOORSTELLINGl.
Circue op stelten; wo.j/LI>
Peter Pan; wo. 15.45. |^ze]
WASSENAAR ASTR/) S<
01751-13269): Salvadoreen
ma. t/m wo. 20.00. ja
KINDERVOORSTELLING! er
De wonderlijke wereld vj:pn
wo. i4.oo. r
stir
ZOETERMEER PROl/Se'
1,2,3 (Promenade 7, te Oil
511313): The Witches fars
wiek; ma. di. 20.00. L
Hills cop II; ma. di. wo-n
Madonna; wo. 14.00. R(an(
ma. dl. wo. 20.00. Troel,.
tjes II; wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 «Da
tel. 463500): The untoiM
(16); 14.00, 18.45, 21.3r
2: Hector (al); 14.00.pS
21.30. ASTA 3: Raisin;
na jr. (al); 14.00, 19.001
BABYLON 1 (Winkeir
Babylon, tel. 471656): FuL
Jacket (16); 14.00, 18.4®
BABYLON 2: Havinf
14.00, 19.00, 21.30.
3: Een maand later (alj|
18.45, 21.30. CINEACf
tenhof 20, tel. 630637):
(16); 14.00, 18.45, 21.31
NEAC 2: Something i
18.45, 21.30. ma. di. o
CINEAC 3: Who'e that!
14.00, 18.45. Working i
21.30. e METROPOLE l|
gielaan, tel. 456756):
ches of Eastwick (12)1
18.45, 21.30. METROi
Crimea of the heart (12f
18.45, 21.30. •METROfl
Radio days (al); 14.0CÜ
21.30. METROPOLE f
secret of my success (all
18.45, 21.30. METROfl
Zoeken naar I
18.45, 21.30. ODEÖN]
rengracht 13, tel. 462'
verly Hills cop II (al);
18.45, 21.30. ODEON
zak
ODEON 3;
(16); 13.45, 18.45, 21.30.
ON 4: The living daylif
13.45, 18.45, 21.30. e S
(Kettingstraat 12b, tel.
84, Charing
19.15, 21.30. STUDIO
date (al); 19.30, 21.45.
DIO 3: Outrageous foi
19.00, 21.15. HAAG!
HUIS (Denneweg
459900): Zaal 1: dag.
21.45. Crazy love; Lola.
Mijn vriend iwan Lapsjii
Betty Blue; 21.45. Zaal I
(beh. di.) 19.30, 21.45. dJ
Solent green; ma. Playl
Das kabinet des dr.
kindervoorstelling!
CINEAC 2: Peter P|
14.00.
GRATIS ELKE WOENSDA®
BIJLAGE BIJ UW KRANTjaut
INFORMATIE OVER FILMS,Kj
THEATER, RECREATIE, EXPO
EN EEN COMPLETE AG)
Litteris Sacrum speelt 'Bedrog' van
Harold Pinter. Vertaling: Gerrit Kou-
wenaar. Regie: Kees Schutte. Met
Marijke Heestermans, Joop Segaar,
Rigo van Meer en Kees Schutte. Ge
zien op 15 november in de Leidse
schouwburg. Nog te zien op 21 sep
tember in de Muzenhof, Leiderdorp.
Tien jaar nadat Pinter 'The
Betrayal' schreef, brengt Litte
ris Sacrum het in Leiden en
omgeving op de planken. Die
repertoirekeuze is weer zo'n
huiveringwekkend initiatief
van de koninklijke toneelvere
niging, die Grote Literatuur
wil vertolken en soms met lof
daarin slaagt, maar soms ook
verder wil springen dan haar
polsstok lang is. Pinter spelen
is tenslotte geen sinecure.
Het gaat in 'Bedrog' om de
driehoeksverhouding tussen
een vrouw en twee uitgevers.
De ene is haar man, de andere
haar minnaar geweest. Zo is
het althans aan het begin van
het stuk, dat een tijdsbestek
van bijna tien jaar beslaat en
de belangrijke gebeurtenissen
daaruit tegen de klok in pre
senteert. Je komt daardoor
steeds wat meer te weten over
de achtergronden
overspel. Het wordt oo(]
lijk dat iedereen iedeijf
dondert, maar men zi<j]
conversatie zoveel
beheerst en op de[L^
houdt.
Het milieu waar 'Bei!
speelt, is de Britse,
middleclass. Marijke f
mans, Joop Segaar eé
van Meer hebben daar!
de bakaktheid weten I
fen, maar niet het sp|
creatieve dat je kunt
ten van twee literairek
die al als studenten va^
bridge en Oxford de t<y
gaven. Daardoor krijgj
soort tennisclub-toneö
vendien, en dat maak^
zo moeilijk, zeggen d£
nages met al hun leger
heel weinig, dus moet.
meer uit het spel de c~
gende, diep verstopte f
tie van hun gezwets j
En cils ze zich eens l
ven, dan moet het ooi
len. Dat deed het gistë
niet. Litteris kwam ni0nt\
der dan het opzeggen lur, t
tekst.
DICK VAN TEYLl