Prof. Kuitert verslaat Dorothee Sölle op punten BESCHEIDEN TINBERGEN WAARSCHUWT MENSHEID Het Verraad der Clercken onder het vergrootglas u GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidaeGoti/m/nt SLAPEN IN DE KERK IS BESMETTELIJKE ZIEKTE" kerk wereld NKSR bereid ook voor Limburgse sebolen op te treden beroepingen Vissers in woelig water VRIJDAG 13 NOVEMBER 1987 PAGN] W HEIDELBERG In het Westduitse Heidelberg is een mcnische vereniging ter bevordering van de preek" opgericht. Volgens de initiatiefnemer, dr. Rudolf Bohren, hoogleraar the ologie aan de universiteit van Heidelberg, zijn de „vele ver moeiende preken" een symptoom van de „geest van leegte" die heerst in kerk en theologie. Ook het grote aantal activiteiten van synoden en andere kerkelijke organen kan die leegte niet verhullen, aldus Bohren. Saaie preken zijn niet alleen van invloed op de kerk een grote leegloop ook de samenleving lijdt eronder. Voor veel mensen heeft de kerk niets meer te zeggen. Slapen in de kerk is een besmettelijke ziekte die moet worden bestreden, zo vindt Bohren. Zijn vereniging heeft daarom in Heidelberg een „on derzoeksinstituut voor preken" opgericht, dat goeie preken verzamelt en ze ter beschikking van geïnteresseerde predikan ten stelt. Volgens Bohren zouden de gemeenten als „coprodu centen" sterker bij de preek moeten worden betrokken. Het probleem daarbij is echter dat de gemeenteleden niet altijd even goed van de tongriem zijn gesneden en dat predikanten slecht tegen kritiek op hun preken kunnen. Ongeveer vijf pro cent van de leden van de Evangelische Kerk in Duitsland be zoekt geregeld de kerk. In de Rooms-Katholieke Kerk gaat een op de vier leden regelmatig naar de misviering. Wanneer we niet hebben, waarvan we houden, moeten we houden van hetgeen we hebben Bussy-Rabutin IKON-DISCUSSIE OVER POLITIEK SPREKEN VAN DE KERK HILVERSUM In de prille herfst van 1985 wierp prof. H. Kuitert, hoogleraar in de ethiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, een fikse knuppel in het progres- sief-christelijke hoender hok toen hij zijn boek 'Alles is politiek, maar politiek is niet alles' het licht deed zien. In het boek sprak de hoogle raar ethiek van de Vrije Uni versiteit in Amsterdam zich uit voor een strikte scheiding tussen de Kerk en politiek. Dat Kuitert met zijn boek de progressieve protestanten op de tenen was gaan staan, bleek wel uit een onophoude lijke stroom van kritiek. Ook vooruitstrevende rooms-ka- tholieken zoals de Nijmeegse hoogleraar Schillebeeckx en de Groningse priester Her man Verbeek kraakten het boek af. De discussie over het politieke spreken van de Kerk is nog steeds niet is uit gewoed, sterker nog, neemt internationale proporties aan in het debat dat de IKON-te- levisie vanavond om 22.45 uur op Nederland 2 uitzendt tussen Kuitert en de Duitse theologe Dorothee Sölle. De ontmoeting tussen Sölle, Dorothee Sölle FOTO: ANP een geharnast voorstandster van het politiek spreken van de kerk, en de in de gerefor meerde school grootgebrach te Kuitert mogen de liefheb bers niet missen. Het theologisch ring-gevecht blijft van begin tot eind boei en. Om in bokstermen te blij ven: de ontspannen Kuitert wint op punten van een emo tionele Dorothee Sölle die vaak blijft steken in machte loze woede. Kuitert betoogt dat de heilza me ontdekking die de kerk in de jaren zestig deed dat zij ook politiek moet spreken, in de laatste jaren te ver wordt doorgedreven. Het „eeuwig Vaderhuis" dreigt vervangen te worden door een hemel die hier op aarde door de mens verwezenlijkt moet worden. En die verwachting kan volgens de Amsterdamse ethicus alleen maar op een teleurstelling uitlopen, want de mens is immers „van na ture slechts tot alle kwaad geneigd". Sölle bestrijdt in de uitzen ding Kuiterts visie. Volgens haar is politisering van de kerk „een noodzakelijke ge volgtrekking uit het evange lie. Ik leef in een politieke wereld, of ik wil of niet." Volgens haar zal de kerk juist die „extra dimensie" die het heeft boven niet-christe- nen verliezen als „zij zich op haar innerlijke boodschap te rugtrekt. Alleen als zij het in draagt in de smerige realiteit waarin we leven, alleen dan heeft dit woord kracht en neemt het gestalte aan en verandert er iets." Kuitert (onverstoorbaar) haalt Bon- hoeffer er bij, die gezegd heeft „dat je het heil van God niet zomaar op straat kunt gooien. Dat heil is niet hetzelfde als het politieke heil. Daar ligt ons menings verschil". Sölle roept vervolgens emo tioneel dat Kuiterts boek „ge vaarlijk is in de huidige Kai- ros, het tijdstip waarop God wil dat we in actie komen en de waarheid zeggen". Kuitert ontkent dat en verwijt Sölle dat zij denkt „dat de politieke godsdienst de enige gods dienst is. En daar ben ik het niet mee eens. Het kan niet zo zijn dat men van de poli tiek uitwijkt in de kerk en het kan ook niet zo zijn dat men van de kerk uitwijkt in de politiek. Politiek kan niet alles. De kerk kan dat heel goed weten en moet zij ook zéggen." In zijn boek liet Kuitert zien hoe naar zijn oordeel de Bergrede niet bedoeld is voor het Messiaanse Vredesrijk, maar ethische leidraad is voor christenen tussen He melvaart en Wederkomst. Als christenen radicaal de Bergrede zouden volgen, zou den ze niet aan politiek doen. Het streven naar macht is immers inherent aan de poli tiek en dat staat haaks op de geweldloze geest die de Berg rede ademt. Uiteindelijk deinsde de hoog leraar in zijn boek terug voor de consequentie, namelijk dat christenen „drop-outs" in de maatschappij zouden worden. Christenen mogen wel aan politiek doen, maar niet in naam van het evangelie. In de uitzending zegt hij: „De Geest van God hoort bij hen die onderdrukt worden, die arm zijn, dat kunnen we heel goed uit het evangelie halen, maar zodra het gaat om de overname van de macht om politiek iets te bereiken, dan vallen er doden, dan wordt de waarheid geweld aange daan en dan zijn we, geloof ik, in het rijk van de wereld, om met Luther te spreken". Deze uitspraken waren bijna een godslasting voor Sölle die pragmatisch er meer in ziet bepaalde dingen uit de Bergrede uit te kiezen. „Ik heb de indruk dat u de een voud van Jezus zó gecompli ceerd maakt, dat die onleef baar wordt. Jezus wil niet dat wij antwoord geven op de vragen die we niet kunnen beantwoorden maar Hij wil alleen maar dat we eindelijk eens antwoord geven op de vragen die we wel kunnen beantwoorden". En daarmee FOTO: DIJKSTRA doelt Sölle natuurlijk op poli tieke vragen." In 1933 had een Duitse predi kant het „Gebot der Stunde", op de kansel te verkondigen dat Jezus van Nazareth geen ariër maar jood was. Zo heeft de kerk in onze tijd volgens Sölle de taak zich geheel te wijden aan het conciliair pro ces voor vrede, gerechtigheid en behoud van de schepping. Kuitert: „Men hoeft geen christen te zijn om zich daar voor in te zetten. Oók chris tenen doen dat, maar als al leen de "christenen dat deden of wisten, dan zou de wereld er niet best aan toe zijn. Want het zou betekenen dat men christen moet zijn om een goed politicus te zijn. Dat vind ik een vreselijk idee. Het goed-zijn van de mens, zo ver als dat gaat, sterft niet uit als het christendom uit sterft." RUUD VAN HAASTRECHT i DEN HAAG De Ne derlands Katholieke Schoolraad (NKSR) is desgewenst bereid ook de landelijke belangen van de door de bisschop van Roermond,,gecontro leerde" katholieke scho len te behartigen. Dat bleek na afloop van een bijeenkomst van de Raad, gisteren. Zoals bekend heeft bisschop Gijsen een eigen reglement voor de katholieke scholen Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Ens-Kraggenburg, J.Smit kandidaat te Kollum. Aange nomen naar Pesse, F.Verboom kan didaat te Harderwijk. Benoemd tot bijstand in het pasto raat te Katwijk ad Rijn. J. Katten- berg. emeritus predikant geestelijk verzorger Noorderhaven Juliana- dorp, wonende te Den Helder. Gereformeerde Kerken Beroepbaarstelling: Drs.M.Lorier, Molenberg 1, 4501 JK Oostburg. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Balk. Stavoren en Warns, P.Nijssen, leraar te Sneek, die dit beroep heeft aangenomen. ingevoerd. Anders dan in het nieuwe reglement dat de overige bisschoppen in ons land hebben vastgelegd, is in het Limbrugse reglement geen plaats voor de NKSR als uitvoerder van de bis schoppelijke verantwoorde lijkheid ten aanzien van de scholen. Het gaat hierbij on der meer over scholenplan ning en overleg met de over heid. De NKSR zal aandringen op spoedig overleg hierover met de bisschop van Roermond, uitgaande van wederzijdse integriteit van intenties. De katholieke scholen in het «Limburgse die niet kunnen of willen voldoen aan de voorwaarden van de bis schop, kunnen in de toe komst ook blijven rekenen op de landelijke katholieke onderwijsorganisaties. Deze organisaties, bijvoorbeeld de besturenbonden en de KOV, de personeels vakbond, zullen de belangenbehartiging en ondersteuning realiseren in nauw overleg met hun eigen leden. Om deze taak goed te kunnen uitvoeren, is ten be hoeve van de betreffende Limburgse scholen een coör dinatiegroep ingesteld. Hier in hebben lidorganisaties van de NKSR zitting. KUNNEN WU DE AARDE BEHEREN' DEN HAAG Een poging om een groot publiek belang stellenden te bereiken, die zijn geïnteresseerd in het lot van de wereld en hun mede mensen. Zo omschrijft de 84- jarige prof. Jan Tinbergen zijn nieuwste boek „Kunnen wij de aarde beheren?" waar van het eerste exemplaar gis teren aan dominee W.R. van der Zee, secretaris van de Raad van Kerken, werd aan geboden. Van der Zee is ook voorzitter van de stuurgroep Gerechtigheid, Vrede en Be houd van de schepping van de Raad van Kerken en noemde Tinbergens boek dan ook een belangrijke bijdrage in het zogeheten conciliair proces. „Kunnen wij de aarde behe ren" is in tegenstelling tot Tinbergens vorig boek „Wa pen en Welzijn", dat meer gericht was aan economen een boekje dat de complexe problematiek rond milieu vervuiling, \yapenwedloop en armoede in uiterst simpele bewoordingen uitlegt. Stap voor stap gaat de vroegere winnaar van de Nobelprijs voor Economie, de lezer voor in het onstaan van econo mieën, de groei van de indus trie en de daarmee gebaard gaande vernietiging van het milieu en hongersnoden op Ds. Van der Zee ontvangt uit handen van prof. Tinbergen (rechts) het eer ste exemplaar van „Kunnen wij de aarde be heren?". FOTO: ANP grote schaal, door al te grote verschillen in inkomsten. Prof. Tinbergen schreef zijn boek, geïnspireerd door de feiten dat elke dag een plan- te- en diersoort uitsterft, dat vele miljoenen mensen dage lijks honger lijden, dat de mens de wapencapaciteit heeft opgebouwd de aarde zeventig tot tachtig keer te vernietigen. Volgens de voor malig Rotterdamse hoogle raar „dringt de tijd" en „wacht de mensheid de dood straf" als niet heel snel we gen worden gevonden de problemen op te lossen. De socialist Tinbergen geeft op bescheiden wijze een aantal mogelijke oplossingen aan die met name neerko men op meer internationale samenwerking. Zo moeten de Verenigde Nafies worden ge reorganiseerd („Het kan niet dat Luxemburg evenveel te zeggen heeft als de Verenig de Staten"), maar moeten ook meer macht krijgen over nationale regeringen. STUDIE OVER „INTELLECTUELE ADERLATING"RK KERK In juli 1966 schreef de direc teur van de Haarlemse uitge verij De Spaarnestad dr. ir. De Goeij een brief naar het dagblad De Tijd waarin hij het „verraad der clercken" hekelde. De uitdrukking was ontleend aan een spraakma kend boek van een Franse fi losoof uit het begin van deze eeuw, Julien Benda, die stel ling nam tegen allerlei vor men van mustiek en de intel lectuelen op hun taak wilde wijzen. Iri navolging daarvan hekel de De Goeij destijds de ka tholieke intellectuelen: zij moesten pal staan voor het traditionele erfgoed van de katholieke kerk en dat niet verkwanselen. Die aanval lokte weliswaar een langdu rige polemiek uit, maar waarschijnlijk zou Benda, als hij kennis had kunnen ne men van het verhaal van De Goeii, zich daarin slecht heb ben kunnen vinden. In Benda's visie zouden intel lectuelen immers zuivere we tenschap moeten bedrijven en het laatste dat zij dienen te doen is zich binden aan een kerkelijk instituut. De uitdrukking is nu op nieuw gebruikt als titel voor een omvangrijke studie over de de rol van de katholieke intellectuelen na de oorlog. Ze is afkomstig van de socio loog Ed Simons en de theo loog Lodewijk Winkeler die daarop deze week gezamen lijk in Nijmegen zijn gepro moveerd. Minutieus Op de rol van intellectuelen in de vernieuwingsbeweging in de Nederlandse katholieke kerk is al in vele studies in gegaan. Nog nooit gebeurde dat waarschijnlijk zo grondig als in deze studie. Op minu tieuze wijze is geprobeerd op een viertal terreinen (geeste lijke gezondheid, ambt, oecu mene en de discussie over katholieke identiteit) hun in vloed te traceren. Echt ver rassende conclusies levert die studie echter niet op. Natuur lijk was het bekend dat die intellectuelen een flinke in vloed hadden in die kerkelij ke vernieuwingsbeweging. Verrassend is ook evenmin de constatering dat pater Bots SJ geen gelijk had met zijn stelling dat de macht in de ja ren zestig in de rooms-katho- lieke kerk was overgenomen door de intellectuelen. Het waren immers steeds de bis schoppen zoals ook in deze studie wordt bevestigd die leiding gaven, maar wel heel nadrukkelijk van de diensten van intellectuelen gebruik maakten. Zij de intellec tuelen waren weinig ver tegenwoordigd in bestuursli chamen, des te meer echter aanwezig in adviserende in stanties en in de media. Aan het begin van de jaren zeventig zouden die intellec tuelen de kerk en masse ver laten. Frappant is het te kij ken naar ae namenlijst ach terin het boek. Veruit de meesten zijn voor de huidige generatie onbekend. Zij zijn ofwel overleden of spelen be wust geen rol meer. Figuren die toen en nu bekend zijn, zijn er vrijwel niet. Het is ook te zien aan de samenstel ling van de ledenlijst van het Pastoraal Concilie en dat van het huidige Landelijk Pasto raal Overleg, waarvan de (in tellectuele) inbreng zachtjes gezegd hemelsbreed ver schilt. Simons en Winkeler, zelf be horend tot het schaarse aan tal intellectuelen die zich binnen de rk kerk willen doen gelden, verwijten tussen de regels door hun voorgan gers gebrek aan spankracht. Met andere woorden: zij had den beter moeten weten dat zo'n oud en autoritair insti tuut als de rooms-katholieke kerk zich niet zo snel naar hun wensen zou kunnen voe gen. Zij hadden dus hun ver wachtingen moeten tempe ren. Ter vergoeiliiking moet daar bij wel worden aangetekend dat het uitgerekend ook de bisschoppen waren die in die veranderbaarheid van het kerkelijk instituut geloofden. Hoe kan anders achteraf de misrekening van het Neder lands Pastoraal Concilie ver klaard worden. Dat viel in Rome helemaal niet in goede aarde, maar het was toch een initiatief van de bisschoppen (in feite van de Bredase Dis- schop De Vet). Bovendien was er, zoals de auteurs zelf nadrukkelijk stellen, sprake van een in haaloperatie van deze intel lectuelen. Zij hadden lange tijd in een isolement verkeerd en plotseling gin gen de ramen open. Aderlating De Nederlandse rooms-ka tholieke kerk heeft aan het begin van de jaren zeventig intellectueel een enorme aderlating ondergaan. Inte ressanter is het wellicht vast te stellen dat ruim vijftien jaar later er zich opnieuw een' aderlating aan het vol trekken is, nu van een bedui dend grotere omvang. Dit maal is het de brede midden moot „gewone" doorsnee gelovigen en priesters die ooit door hun bisschoppen en oude katholieke intelligentsia werd geinspireerd die op het punt lijkt te staan de kerk te verlaten en nu zijn heil zoekt in de Acht Mei Be weging. In hoeverre is hier terecht sprake van verraad van een bepaalde groep? Vanuit de positie van de intellectueel betrokkenen was dit „ver raad" aan het begin van de jaren zeventig zeer goed voorstelbaar. Het zou waar schijnlijk ook sporen met de richtlijnen van Benda. PAUL VAN VELTHOVEN Ed Simons, Lodewijk Win keler: Het Verraad der Clercken. Intellectuelen en hun rol in de ontwikkeling van het Nederlandse katho licisme na 1945. Uitgave Arbor. 504 pag. Prijs ƒ49,50. Eer MINISTER Braks van landbouw en visserij moet ga|ijks ten met scholvissers over een financiële vergoeding. P^e het slachtoffer geworden van „zwartvissende" collef"rc de aan Nederland toegewezen portie schol hebben o, ai zonder dat zij daarop recht hadden. Toen de koek herr moest de minister eind oktober, als gevolg van de af&ter binnen de Europese Gemeenschap, de vangst op schBSe' ten. Verscheidene scholvissers visten daarmee achter |jCj omdat zij hun persoonlijk deel van de aan ons land tqvar zen portie nog niet hadden kunnen vangen. >TZo ken De Haagse rechtbankpresident mr. m. Wijnholt, diel teren bij vonnis in kort geding bepaalde, heeft de niet verplicht met andere EG-landen te gaan onderhi over een onderlinge rui) van nationale quota. De vi: den dat geëist, maar minister Braks heeft naar het van de rechter daartoe al voldoende pogingen ondei Ook enkele andere eisen van de scholvissers wees dj dent van de hand. Een wijs oordeel, dat tot gevolg had dat het Visselj de vissers onmiddellijk heeft opgeroepen geen „veil vis meer aan land te brengen. Hoewel de rechtbankpil de minister slechts heeft gelast met de scholvissers f tafel te gaan zitten zonder hem daarbij te verplichten® financiële vergoeding, zijn de vissers redelijk tevredf- vonnis geeft immers aan hoe het ministerie zich tejl groepen vissers moet gedragen om hun individuele! gent te beschermen. De uitspraak van de rechtbankpresident komt nid^ maal als een verrassing. De vissers en hun organisatie q den dinsdag bij het begin van het kort geding al enigpd putten uit uitlatingen van mr. Wijnholt. Hij leverde tc se en niet mis te verstane kritiek op het kennelijk^!' waarmee de overheid vissers soms van de ene dag op^ dere beperkt in hun broodwinning. Uit zijn woordfl worden afgeleid dat hij het onaanvaardbaar acht datjiste niet tegelijkertijd wordt gekeken naar noodzaak en mers heden om het verlies op te vangen dat vooral de klejati sers lijden. era XJ iag xlET was opmerkelijk dat de Haagse rechter, nog uitspraak in kort geding, zich zó kritisch tot een van Pel cederende partijen richtte. De vissers konden daaruit #de den dat zij niet helemaal aan de formele rechtlijnighfnt een bewindsman zijn overgeleverd, evenmin als aaivi( aan de lopende band regelingen en bepalingen schrPP' ambtenaren. Gisteren is die indruk bij de uitspraak' 6] tigd. iaa- ion De visserijdeskundigen in de Tweede Kamer mogen lg spraak overigens beschouwen als een niet mis te vers|en rechtwijzing, dat zij hun controlerende taak op de uiti van het visserijbeleid onvoldoende serieus hebben o'eic Aan een paar honderd kottervissers is natuurlijk weiri^ tieke eer te behalen, maar dat mag niet betekenen da[rje zorgvuldig met hun belangen wordt omgesprongen. w naast kunnen de vier visserij-organisaties aan de aflQrie de zaak ook de conclusie verbinden, dat het menenskei het Europese visserijbeleid, zodat het hoog nódig is A w zij orde op zaken gaan stellen. In zul h< Aanhoudend wisselvallig DE BILT (KNMI) Het blijft wisselvallig weer. Morgen stroomt er lucht over ons land, die vooral in de hogere lucht lagen vrij kpud is. Door het re latief warme water van de zee komen hierin gemakkelijk buien tot ontwikkeling. Naast die buien zullen er ook flinke opklaringen zijn. Zondag komt er al vroeg bewolking opzetten van een volgende oceaande pressie waaruit in de loop van de dag regen zal vallen. Ook begin volgende week zal het regelmatig regenen. De wind blijft fors, maar zal geen stormkracht bereiken. Döor de relatief warme zeewind blijft de middagtemperatuur onge veer acht graden. Morgen nacht kan in het binnenland de temperatuur dalen tot bij het vriespunt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en zondag: Zuid-Scandinavië en Dene marken: Wisselend bewolkt en een enkele bui. Middagtempe ratuur rond 7 graden. Britse Eilanden: Veel bewol king en perioden met regen. Middagtemperatuur van 7 gra den in het noorden tot 13 gra den in het zuiden. Benelux, Duitsland, noord- Frankrijk: Half tot zwaar be wolkt en van tijd tot tijd re gen. Middagtemperatuur rond 9 graden. Midden- en zuid-Frankrijk: Wisselend bewolkt en vooral zondag regen. Middagtempera tuur rond 12 graden. Alpengebied: Wisselend be wolkt en zondag aan de noord kant regen. Middagtempera tuur ongeveer 7 graden. Nul graden-niveau stijgend van 1500 meter naar circa 2000 me- Spanje, Portugal: Zonnige pe rioden en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur van 15 graden in het noorden tot 22 graden in het zuiden. Italië en Joegoslavische kust Vooral morgen veel bewolking en regen. Zondag geleidelijk meer opklaringen. Middag temperatuur van 10 graden in het noorden tot 17 graden in het zuiden. lip -»u HELPDE Ni rinj iwe LEPRA BESTRIJD'" DOE HET NL^; Stort uw bijdrage postgiro 50500 of i bankgiro 70.70.70.$ Nederlandse Stichting Leprabestrijding/ Mauritskade 63.1092 AD Amsterdam Tel 020 - 93 891

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2