THE SPIRITUAL IN ART 18 9 0 PASJES Atte Bouma voelt zich een klap roos in een koren veld 'CeicUe <2owumt NOG TOT 22 NOVEMBER HAAGS GEMEENTEMUSEUM (ADVERTENTIE) 'Bijna alle abstracte kunstenaars kregen een veeg uit de spiritistische pan' 'Het geheim van de abstracte kunst eigenzinnig onthuld' 'Heel wat schilderijen die boven de context uitstijgen' 'Het mysterie van de abstracten blijft onopgehelderd' 'Ik denk dat sommige bezoekers bang zullen worden' Nadruk op occulte geeft The Spiritual in Art klef karakter' 'The Spiritual in Art haalt veel overhoop' 'Er hangt binnen de tentoonstelling iets in de lucht' 'Een vraatzuchtig idee' 'The Spiritual in Art' werd mede mogelijk gemaakt door een lujdragc van SijtlioH l'ors. HET MYSTERIE VAN DE ABSTRACTEN 19 8 5 Zelden is in Nederland to n indrukwekkende verzameling moderne schilderkunst te zien geweest, alleen La Grande Parade is vergelijkbaar 'In het Haags Gemeentemuseum is iets bijzonders aan de hand' 'Je kunt je volledig laten overdonderen door watje ziet' 'Een verpletterende expositie, hoe je het ook bekijkt' 'Af Klint legt haar bovenaardse inspiratie er duimendik bovenop' 'De wereld is er ondanks hun werk met beter op geworden' 'Een gemakkelijke tentoonstelling is het niet' 'Wat stoort, is de bekeringsijver' 'Het spirituele is te lang onder de tafel gestopt' HEERENVEEN - De groeten van swami Chetan. De sannyasin wenst u al het goede. Zonder wrok of wrong. Terwijl toch royale aanvoer voorhanden is voor argwaan en achterdocht, 't Zit de swami niet mee. Als voetbaltrainer Atte Bou- ma trappelt hij reeds twee jaar vol ongeduld om andermaal leergierig jonkvolk wreeftrap en dropkick bij te brengen. Edoch... nog geen hond piekert er over om Atte naar de speelweide te halen. Zelfs geen FC Groningen! Gelukkig is brood op de plank verze kerd. De trouwe bezoekers van Bouma's yogacentrum Maitreya voorkomen dat honger Atte en Ria 's nachts uit de slaap houdt. Dagelijks worden minimaal zes uren besteed om de talloze pupillen in hun hang naar lichaamsbewustwording tevreden te stellen. „De belangstelling is zo groot, dat ik voortdurend op m'n tenen moet lopen", verklapt de uitbater van het centrum. Maar de broodwinning is een surrogaat. „Van m'n vak ben ik voetbaltrainer", roept Atte met grote stelligheid. „En ik wil niets liever dan vandaag weer aan de bak". Zolang voet balbestuurders echter met afgewend hoofd aan de Heerenveense oefenmees- ter voorbijgaan, onderwijst Bouma met 't groptste plezier z'n vele yogaklanten. „Ik zie het nog steeds als een hobby", verklaart de meester. „Toen ik ermee begon, kwam de gedachte niet eens bij me op om er les in te gaan geven. Ik stu deer graag - ik heb zo'n twintig diplo- II ma's, van sportmassage tot de detailhan del in sportartikelen - maar niet direct met het plan er wat mee te gaan doen. Die yogalessen zijn een uit de hand gelo pen liefhebberij geworden. Yoga is leuk. Een zeer gezonde manier om wat met je lichaam te doen. Heel concreet. En daar les in te geven ligt natuurlijk wel in mijn aard. Nadat ik op een rottige wijze als trainer werd afgeserveerd, dacht ik: goh, ik kan misschien wat met die yoga doen. Dat werd een schot in de roos. Ik ben er zeer intensief mee bezig. Van seconde tot seconde. Als voetbaltrainer kun je nog eens de bosjes induiken om een bal te zoeken en een ambtenaar kan een keer naar buiten kijken. Bij yoga kan ik geen tel verslappen, 't Is hun enige uur en die lui verwachten van mij dat ik een prestatie neerzet. Hoe gek dat ook klinkt". Beminde verloofde Atte mag met voetbah getrouwd zijn, yoga is op z'n minst een diep beminde verloofde. „Yoga", zegt hij, „wordt ten onrechte door een waas van mystiek omgeven. OmdalJiet-mt India komt. De grootste onzin. Yoga is net zo concreet als joggen, 't Is gewoon een vorm van li chaamsbewustwording. Heel heilzaam. Ik denk dat yoga de gezondste manier is om met je lichaam bezig te zijn. Er wordt dikwijls geroepen dat sportbeoefe ning gezond is, maar dat is niet waar. Sporten is leuk; dat is wel even wat an ders. Iedereen die langdurig aan sport doet komt er beschadigd uit. Knieën, en kels, ellebogen en dan praat ik nog niet eens over breuken en hersenschuddin gen. Kom bij mij niet aan dat sporten gezond is. Al te vaak is het een overbe lasting van het lichaam. Yoga is de enige vorm die puur uitgaat van de eenheid tussen lichaam en geest, 't Ene kan niet zonder het andere, waarbij de ademha ling de brug is. Door met je lichaam, te oefenen krijg je invloed op je geest". „Maar pas op! Welzijn is uiteraard een totaal ander begrip dan welvaart. Je kunt bulkend rijk wezen en met welzijn hopeloos in de knoei zitten. Doch het heeft wel met mekaar te maken. Ik heb het idee dat de Derde Wereld weinig in teresse heeft in yoga. Daar is een hap voer veel belangrijker. Op het moment dat je genoeg hebt, ga je verder kijken. Dan denk je: ik heb alles, maar ik voel me niet gelukkig. Welzijn is te beïnvloe den. Dat ligt op het vlak van de emoties, waar je in feite weinig greep op hebt. Het gaat om lichaam en gevoelsleven. Dat behoort in balans te zijn. Yoga is daarvoor een uitstekend middel. Maar het is geen compensatie voor alles. Als je een krat bier drinkt en je gaat yoga doen blijf je wel dronken. En wie iedere dag met zware zakken sjouwt krijgt geheid mankementen aan z'n rug. Ook met yoga. Leefwijze en voedingpatronen die nen goed te zijn. 't Zijn de pijlers waar de gezondheid op rust!" Jubileum De Friese meester herdenkt rond deze tijd een merkwaardig jubileum. Zo'n twaalf en een half jaar terug dook hij inenen uit de absolute anonimiteit in het zenith van de landelijke publiciteit; zoals in het Harderwijkse Dolfinarium goed gemutste orca's nog wel eens plotsklaps vanonder de waterspiegel gelijk een speer naar boven schieten. Atte opereerde als hulptrainer bij de voetbalclub SC Cambuur. In de luwte van Leo Beenhakker. Doch het bestuur verloor 't vertrouwen in de huidige trai ner van Real Madrid en zette hem als een defecte wasmachine bij 't grofvuil. Van de ene dag op de andere kreeg Bou ma de leiding over de top-elf. In het be taald voetbal worden oeienmeesters va ker tussentijds terzijde geschoven en ZATERDAG 7 NOVEMBER 1987 £1 door Frank Werkman Het magische woord in voetballand is tegenwoordig „pasje". Tal van deskundologen zijn van mening dat een van conterfeilsel en computernummer voorzien stukje plastic het tovermiddel is om uitvaagsel buiten de poort te houden. Laat ik nu, op dit moment, voor eeuwig en altijd aantonen dat een pasje bepaald niet het ei van Columbus is. Geen idee is zo mooi of er kleeft wel een smetje aan. Dat zullen zelfs uitvinders van voetbalpasjes moeten toegeven. Maar die fabrikanten van een identificatiebewijs, die beweren dat hun produkt bijna feilloos werkt, preken een beetje te veel voor de eigen parochie. Want zelfs de firma uit Groenlo, die eerder deze week pront meldde dat haar pasje de toets der kritiek kan doorstaan, heeft een vuiltje in het oog. Ik doel op de onderneming die apparatuur heeft ontwikkeld waardoor haar pasje niet eens meer uit de binnenzak behoeft te worden gehaald om toch te kunnen worden gecontroleerd. De houder van het chip-dragende, in plastic verpakt stukje karton behoeft alleen maar mee door een poortje te lopen en wordt er - volgens ae fabrikant - direct uitgepikt als hij behoort tot een risicogroep. Direct wil zeggen na drie seconden. Pas dan kan een toesnellende ME'er de potentiële kwaadwillende in de kuif pikken. Nu weet ik wel dal niet iedere voetbalmalloot net als Carl Lewis of Ben Johnson de honderd meter in tien seconden aflegt. Maar dank zij hun periodieke training bij het ontwijken van hapklare hondebekken beschikt vee! van dat soort gespuis over redelijk getraindespieren. Die hen in staat stellen om binnen 2,99 seconde het controlerende elektronische oog en het er achter in slagorde staande, zo nodig corrigerende menselijke apparaat op uitlach-afstand te zetten. Toegegeven, deze situatie is ietwat gechargeerd voorgesteld. Maar illustreert wel dat het plaatje van de firma uit Groenlo er wal al te gekleurd uitziet. Evenals de folder, waarin men het 20 mille per stuk kostende apparaat aanprijst. Die aanschaf valt mee, zeker voor een klein clubje met een gemiddeld gering aantal toeschouwers. Maar een stadion als dat van Feyenoord zal er toch gauw een stuk of veertig nodig hebben. Zo niet. dan lopen de wachttijden tot onaanvaardbare hoogten op. Maar in een tijd waarin consumentenorganisaties de mond vol hebben van comfort en service kun je het niet maken je klanten te lang te laten wachten. In één ding heeft de firma van de-in-de- kontzak-bliivende pasjes gelijk. Bij deze procedure loopt hel controlerende apparaat weinig risico op beschadiging. Er kan namelijk niets worden ingestopt. Maar iedereen met een eigen stukje elektronica thuis weet dat ook deze apparatuur wel eens haperingen vertoont. Achter de menselijke controleurs dienen dus in de stadions de reparateurs te staan voor het geval een poortje op tilt slaat. Mensen, die ook moeten worden betaald, uit vaak teruglopende recettes. De deskundologen gaan trouwens in meerderheid achteloos voorbij aan één element: de macht van het getal zogezegd. De voorstanders van pasjes verklaren om het hardst dal met het invoeren van dit systeem het kwaad bij de wortel wordt aangepakt. Ik garandeer dat op hel moment dat tot het invoeren van pasjes wordt besloten de potentiële publieke belangstelling voor het betaalde voetbal tot ongekende omvang zal uitdijen. Waar tegenwoordig per weekeinde zo'n kleine honderdduizend mensen de professionele loketten passeren zal bij het centrale registratiepunt dan sprake zijn van pakweg een miljoen liefhebbers, die voor een habbekrats zo'n pasje in de wacht slepen. Niet Piet Belhamel, maar ook zijn vader, moeder, vier zussen, drie broers alsmede de respectieve grootouders zijn dan ineens voetbalsuppporter. Dat betekent dat Belhamel, de enige stadionbezoeker van hel hele spul, beschikt over dertien extra pasjes. Je kunt er dan rustig een paar bommetjes tegenaan gooien vóór je definitief wordt geweerd uit het sportpark. Dan heb ik het nog niet eens gehad over vervalsingen. Het nieuwe Nederlandse paspoort geeft al niet eens toegang tot de Bondsrepubliek Denken we dan met een pasje de voetbalellende uit te bannenIk pas. vervangen door hun assistenten, maar deze tijdelijke vervangers zijn bijna zon der uitzondering grijze waterdragers. On verwacht omhooggevallen voetvolk, dat zo snel mogelijk terug wil naar het leger der naamlozen. Atte Bouma behoorde tot een ander soort. „Ik ben een geboren leider", doceert hij achteloos terwijl hij een gevulde koek presenteert. „Vanaf mijn achtste jaar ben ik altijd aanvoer der geweest. Van alle elftallen waar ik in gespeeld heb." Met de nieuwe hoofdtrainer had SC Cambuur opeens de meest opvallende voorganger uit het vaderlandse betaald voetbal. Yoga had hem toen nog minder sterk in haar greep, zijn alternatieve op vattingen waren er niet geringer om. Zijn uitmonstering week eveneens fla grant af van de gangbare gebruiken. Evenals thans droeg hij ook in die dagen al zijn haar tot op de rug. Met Beenhak kers spelopvattingen wist hij geen weg. Hij had andere ideeën. „Het mut één swingende puinhoop worde", hield hij zijn manschappen voor en de kreet haal de de totale Nederlandse pers. Astrologie bepaalde voor een deel de samenstelling van het team. Geen rammen en tweelin gen in één linie, of zoiets. Met haar trai ner werd de Friese ploeg een bezien- waardigheid op de nationale velden. Successen bleven niet uit. „We speelden een frisse partij voetbal". En het publiek kwam in opzienbarende aantallen naar het stadion. Een continuering van het contract zat er niet in; Bouma's be voegdheid reikte niet verder dan het B- diploma. Het verplichte afscheid bij SC Cambuur leidde het verval in. CEC - toen nog hoofdklasser - werd de eerste halte; gevolgd door Rijnsburgse Boys, Emmen, Drachten en DIO-Oosterwolde. In Oosterwolde vond Atte zijn Water loo. Hij taaide tussentijds en gedesillu sioneerd af. Dat was twee jaar geleden en sindsdien staat hij volledig buiten spel; met het inmiddels behaalde A-di ploma. niet ontmoedigd De teleurstellende ervaringen hebben hem niet ontmoedigd. „Ik ben er abso luut niet op uitgekeken", benadrukt hij. „Integendeel. Ik ben een sociaal dier. Een straathond. Ik groeide op in de stra ten van Heerenveen. In een volksbuurt. Tussen de mensen. Ik wil graag met mensen omgaan. Ik hou van spelen en van spel. Van spelende mensen. Van lu dieke mensen. Maar ik gruw van het randgebeuren. Voetbal is een randgebeu- ren geworden. Het is een omgekeerde wereld. Ik ben niet op het spel uitgeke ken. Dat is mijn lust en mijn leven. Ik heb de buik vol van wat nu hoofdzaken zijn geworden. Toen ik begon als trainer was het normaal dat je in een trainings pak langs de kant zat. En zo hoort het. 't Is toch je werkkleding! Een monteur loopt toch ook in een overall. Een oefen- meester moet nu zo nodig representatief zijn. Maar daar zijn andere mensen voor. In een stad heb je ook maar één burgemeester. Dat is degene die de stad vertegenwoordigt. Ik ben de burgemees ter niet. De voorzitter behoort een club te vertegenwoordigen; niet de trainer". ,,'t Zijn van die vreemde kronkels. Wil je als oefenmeester nog aan de bak ko men is het noodzakelijk datje in een ka pitale auto rijdt. Nou, ik heb geen auto; zelfs geen rijbewijs. En je dient peperdu re pakken te dragen, met gouden horlo ges en kettingen. Ik doe er niet aan mee. Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt! Als ik morgen trainer bij Ajax kan worden of bij het Nederlands elftal en ik moet mijn haar laten knippen en andere kleren dragen gaat het niet door. Al zou ik er een half miljoen mee kun nen verdienen. Dat is geen grootspraak. Ik doe het niet. Ik blijf wie ik ben. Dat is mijn tragiek: er zijn mannen aan de macht die niet van voetbal houden. Een stuk ego-tripperij; een verlengstuk van eigen prestige. Voetbal is een onderdeel geworden van de commercie. Een hobby van kapitalisten die in hun werk het hoogste bereikt hebben en nu een speel tje zoeken. Dat zie je ook aan het gemar chandeer met mensen. Zoals er met mensen omgegaan wordt is beneden elk peil. Wie het hart op de juiste plaats heeft en nog éen geweten bezit gaat niet zo met mensen om". Eén kostuum Voor Atte Bouma telt slechts één kos tuum: het rode pak van de sannyasin. En naast het openbaar vervoer één transportmiddel: de tweewieler. „Het is een keuze die je maakt. Ik ben nog steeds vegetariër. Ik gebruik geen al cohol, ik rook niet en rij geen auto. Die dingen veranderen niet. Mijn visie op het voetbal is eveneens gelijk gebleven, 't Stoelt niet op een hersenschim. Voor mijn gevoel kan het niet anders. Het gaat om het maximale rendement. Daar bij gaat het om de methode die je han teert. De aanpak. Ik sta nog onvermin derd achter mijn ideeën van twaalf jaar terug. Maar ik kan van muilezels geen renpaarden maken. Op een bepaald ogenblik heb je je plafond bereikt. Naar mate je bekender bent, is het verwach tingspatroon hoger. Ik draai eruit omdat de maatschappij alsmaar rechtser wordt en er meer aandacht wordt gegeven aan de buitenkant. Dat maakt het voor mij extra moeilijk; omdat ik mezelf wil blij ven. Ik maak geen knieval voor een club. Prakkezeer er niet over. Toch wil ik dolgraag trainen. Dolgraag. Naarmate je er langer uit bent wordt het moeilij ker. Het is zaak een club te treffen waar het bestuur van voetbal houdt en van mensen. Ik vind dat ik erbij hoor. Ik ben ervan overtuigd dat ik een bijdrage kan leveren. Als Renze de Vries me morgen belt, kom ik eraan. Er moet iemand zijn die je een kans geeft". Horoscoop Dacht je nou werkelijk dat ik minder ben dan Leo Beenhakker!? Kom nou. Maar hij zit bij Real Madrid en ik ben werkeloos. Ik durf de discussie met ie dereen aan. Ik wil morgen bij het Neder lands elftal of bij Ajax gaan trainen. Maakt me niet uit. Natuurlijk kan ik hoofdtrainer bij FC Groningen zijn. Daar ben ik geen seconde bang voor. 't Klinkt misschien arrogant, maar zo is het niet bedoeld. Ik weet wat ik kan; en wat ik niet kan. Ik ben van nature een leider. Ben in de wieg gelegd om leiding te geven, 'k Heb een natuurlijk over wicht. Dat vind je ook in mijn horo scoop terug. Astrologie is een nuttig hulpmiddel. Daarom kan ik ook gemak kelijk met mensen omgaan. Maar ik ben een heel nuchtere jongen. Een Friese boerenzoon; met de beide benen op de grond. Astrologie is wat anders dan wat je in de vrouwenbladen leest. Dat is bull-shit. Bedrog. Daar moet je niet naar kijken". „Astrologie is zo oud als de mensheid. Je hoort het zo vaak: voetbal gaat aan kleurloosheid ten onder. Doch als je een andere opvatting ventileert dan de plat getreden meningen, word je belachelijk gemaakt. Zelfs door vakbladen als Voet bal International. Wil graag doorgaan voor een links voetbalblad, voor de boys van de gestampte pot. Nou, vergeet het. Ze kruipen het kapitalisme in de kont. Voor mij mogen ze me belachelijk ma ken, doch dan behoren ze bij me te ko men. Om met me te praten. En dan blijkt dat ik gewoon heel normaal ben. Met geen andere afwijking dan dat ik mezelf wil blijven. Ik laat me niet mani puleren. Ik voel me als een klaproos in een korenveld. Een korenveld: alles één kleur, maar een klaproos hoort bij een korenveld. Dus ik hoor bij het voetbal. Al zet ik mijn lijnen anders uit dan de collega's. Wanneer het grondwater op acht meter zit, kun je drie putten slaan van drie meter, maar je krijgt geen wa ter. Je kunt ook één put van negen me ter slaan. Dan heb je wél water. Ik sla een put van negen meter". Ruïne „Neem het verschil tussen een bos en een park. De gemiddelde mens ervaart een park als een schoonheid en een bos niet. Niets is minder waar. Een park is aangelegd en derhalve lelijk. Een bos is natuurlijk. Zoals het is. Er heerst een harmonie die voor ons niet zichtbaar is. De natuur regelt het zelf. Dat park wordt door mensen bijgehouden. Sla het on derhóud eens een jaar over. Is er niets van overgebleven. Een ruïne! Het is kunstmatig: gecultiveerd. En zo leven wij ook. We zijn allemaal gesnoeide heg gen en bomen. We zijn alles, behalve onszelf. Zo gaat het eveneens met voet ballers. Als trainer ben ik niet meer dan een tuinman, die de groei en bloei de vrije hand laat. Hooguit hier en daar een beetje bijsturen, 't Is nu precies anders om. Creatieve spelers worden onderge schikt gemaakt aan systemen. Ze worden gesnoeid. Er worden parken van ge maakt. En geen wilde tuinen waar de na tuur haar eigen weg gaat. Dan gaat het weer swingen; dan gebeurt er wat! In de samenleving is het precies eender. Alles wat afwijkt van wat voor normaal door gaat wordt de kop afgehakt. Ikzelf in cluis". Dat hij thans één van Bhagwans metge zellen is, noemt Atte een logisch gevolg. „Het is kiezen voor een manier van le ven", legt hij uit. „Op zoek zijn naar wie je eigenlijk bent; omdat het leven voor mij anders zinloos is. Degene die je denkt te zijn, ben je niet. Je verbergt je achter een serie maskers. Ik wil graag echt en authentiek wezen!" Slechts één ademtocht verhoedde dat swami Chetan reeds als zeventienjarige 't aardse be staan vaarwel zei. Hij werd op een gru welijke wijze geteisterd door een ont spoorde automobiel. Klinisch dood en enige tijd in coma. Hij noemt het een breekpunt in zijn leven. „Ik maak me niet druk over morgen of overmorgen of over een week. Ik lig niet wakker van een nieuwe club. Ik wil ontzettend graag, doch niet ten koste van alles. Als ik uit gekotst ben, dan maar niet. Iedereen ziet dat het niet goed marcheert. Maar nie mand durft het op een andere manier te proberen. Ik ben bereid mijn nek uit te steken". JAN. J. RITZEMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 23