nationale
jeugdcnll
Jasperina Jong
sterk in Victoria
„Vele artiesten denken meer aan
geld dan aan hun gezondheid"
DE
KEER
Don Pasquale een voltreffer
Residentie Orkest
iïrijdt tegen polio
ONGELUK KOOS ALBERTS TOONT NOG EENS AAN:
nationaal jeugd fonds
jn krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen
15.00 uur. telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde
«zorgd.
)s Alberts:
bioscopen
BOEKHANDEL
LEIDEN - LEIDERDORP
OEGSTGEEST - KATWIJK
VOORSCHOTEN
KINDERVOORSTELLING
Shang Hai surpiae; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The untouchables (16);
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ASfA 2: Hec
tor (al); 14.00. 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA
3: The secret ol my success (al);
14.00, 19.00, 21.30. za. zo. wo. ook
14.00. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Full
metal jacket (16); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. BABYLON 2: Havinck (al);
14.00. 19.00, 21.30. zo 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3:
Een maand later (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13 15. 16.00, 18.45.
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20,
tel. 630637): Robocop (16); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45. 21.30. CINEAC 2: Some
thing wild (12); 18.45. 21.30. do.
vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC 3:
Who's that girl (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Beverly Hills
cop II (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. Oliver
(al); zo. 11.00. METROPOLE 2:
Crimes of the heart (12); 14.00,
18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. «METROPOLE 3: Ra
dio days (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Working girls
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 5: Zoeken naar Eileen (12);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400): Be
verly Hills cop II (al); 13.45. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: The Hanoi Hil
ton (16); 13.45. 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00. 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Robocop (16); 13.45, 18.45.
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45.
21.30. ODEON 4: The living day
lights (al); 13.45. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Blind date (al); 19.30,
21.45. zo. 14.45, 19.30. 21.45.
STUDIO 2: Extremities (16);
19.15, 21.30. zo. 14.30. 19.15,
21.30. STUDIO 3: Outrageous
fortune (al); 19.00, 21.15. zo. 14.15,
19.00, 21.15. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1:
dag. 19.30, 21.45. Lola; do. Ger-
mania, anno zero; vr. Sunrise; za.
Les portes de la nuit; zo. Paris
1900; ma. Naked city; di. Paris vu
par; wo. Zaal 2: Mijn vriend Iwan
Lapsjin; 19.30. zo. ook 14.00. Bet
ty Blue; 21.45. zo. ook 16.15. Zaal
3: dag. 19.30, 21.45. Zjoek; 19.30,
21.45. zo. ook 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
ASTA 2: Raising Arizona (16);
za. 00.15. CINEAC 1: The wit
ches of Eastwick (16); za. 00.15.
CINEAC 2: Robocop (16); za.
00.15. CINEAC 3: Deep throat
(18); za. 00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: Een avontuur met een
staartje; za. wo. 14 00. zo. 13.15,
16.00. CINEAC 2: Peter Pan; za.
wo. 14.00 zo. 13.15, 16.00.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Robocop (16);
18.30, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo.
13.30, 16.00. EUROCINEMA II:
Hector (al); 18.30, 21.00. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
EUROCINEMA III: Een maand
later (al); 18.45 21.30. zo. ook
16.15. Bambi (al); za. zo. wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Beverly Hills
Cop II (al); 18.30, 21.15. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Robocop (16);
za 24.00. EUROCINEMA II: Hec
tor (16); za. 24.00. EUROCINE
MA III: Taxi Girls (18); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Lover's Lane
(18); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Full Metal Jacket
(16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen-
straat 39. tel. 124130): Who's that
girl (al); Bambi (al); za. zo. wo.
14.30; Een maand later (al); The
Untouchables (16); 19.00. 21.15.
do. vr. ma. di. ook 14.30. Hector
(al); Robocop (16); Beverly Hills
Cop II (al); 14.30. 19.00, 21.15.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Rendez-Vous (12); 14.30;
9V> weeks (12); 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52. tel.
071-125414); Getting Ahead (16);
14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Physical Attraction (18);
vr. za. 23.30.
NOORDWUK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Firewalker (al); za. zo. ma.
19.00. Children of a lesser God
(al); za. zo. ma. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Op zoek naar Eileen (12); do. t/m
zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Outrageous Fortune (al); do. vr.
zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di.
wo. 19.00, 21.15. Taran en de to-
verketel (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): The living daylights
(12); do. t/m zo. 19.00. zo. ook
15.45. Trip to Bountiful (16); do. t/
m zo. 21.15. Vroeger is dood (16);
ma. di. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
Heidi; za. zo. wo. 14.00. Peter Pan;
vr. za. wo. 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Black moon rising
(12); vr. t/m zo. 20.00. Children of
a lesser God (al); ma t/m wo.
20.00.
n; UNST Êcidoc Qowuvntvkiipag e november i98? pagina 9
m
et Jncert georganiseerd door de Ro-
/cio yclubs Den Haag, Schweninger)
l h Wassenaar t.b.v. de stichting
roe olio de Wereld uit" door het Resl-
ntie Orkest o.l.v. Heinz Wallberg.
Anton Philipszaal, Den Haag.
kt
een vrijwel geheel bezette
o 2 Anton Philipszaal lever-
ieu n het Residentie Orkest, di
mt Heinz Wallberg en vier
listen gisteravond hun aan-
el aan de actie „Polio de
ereld uit". Deze actie is een
sra itiatief van de Rotary-club
vei t Den Haag, Scheveningen
i Wassenaar als onderdeel
in de door Rotary Internatio-
n al gevoerde actie waaraan
t 325 Rotaryclubs in Neder-
t» cnd hun medewerking heb-
rga n toegezegd. Het initiatief
sc n de clubs van Den Haag,
inf heveningen en Wassenaar
r 1 het gestelde doel van hon-
•vo rdduizend gulden zeker
ard ertreffen.
irigent Heinz Wallberg, vaste
ing st bij het Residentie Orkest,
an verde de concertbezoekers
'aa n programma dat op één uit-
n 1' naering na ook komende za-
P rdag in de Promenadeserie
1 worden uitgevoerd. Die
rilj ie uitzondering was de Sinfo-
a concertante opus 84 van
s'aydn met solistische mede-
er king van violist Jaring
■alta, cellist Godfried Hooge-
veen, hoboïst Frank Minderaa
en fagottist Ton Kerstens (za
terdag speelt de Oostenrijkse
violist Thomas Zehetmair de
Symfonie Espagnole van
Lalo). De Haydn-weergave
groeide uit tot een blijmoedig
muzikaal gebeuren, Wallberg
onderstreepte met zijn visie
dat Haydn dit werk in één van
de gelukkigste perioden van
zijn leven componeerde. Het
aandeel van de solisten recht
vaardigde in alle opzichten de
ryale publiekelijke waarde
ring.
De opmaat van het concert
was gewijd aan drie, met uit
bundigheid en vaart vertolkte
Hongaarse Dansen van
Brahms. Voordat Morton
Gould zorg droeg voor een on
vervalste uitsmijter in de
vorm van zijn in 1940 geschre
ven Latin-American Sympho-
nette speelde het orkest de
vierdelige Serenade van Tsjai-
kowski. Wat kan deze compi-
nist toch breedsprakig tewerk
gaan, de herhalingen stapel
den zich op. Heinz Wallberg
had veel aandacht voor de
juiste sfeer maar niet in alle
onderdelen wisten de orkestle
den de spanning op te brengen
en in feite is dat niet eens zo
verwonderlijk bij deze langa
demige compositie.
ADRIAAN HAGER
Première van opera Don Pasquale
van Donizetti. Muziektheater, Am
sterdam, donderdag.
De opera-buffa Don Pasquale
van de veelschrijver Donizetti
is sinds de première in 1843 in
Parijs heel populair gebleven
en veelvuldig uitgevoerd. Het
is in-wezen een commedia del-
l'arte vol komische situaties
die om veel virtuoos vertoon
vragen, zowel fysiek als vo
caal. Daarnaast speelt ook de
psychologische achtergrond
van de betrokken personages
een rol en is het een stuk met
een moraal. In de muziek bre
ken de echte emoties dan ook
regelmatig door en wisselen de
lachwekkende situaties en ont
wikkelingen af.
De gierige oude vrijgezel Don
Pasquale in de persoon van
Henk Smit laat zich uitvoerig
beetnemen door dokter Mala-
testa - William Shinell - die
ervoor zorgt dat Pasquale aan
het slot toestemming geeft dat
zijn jonge nep-echtgenote Do-
rina - Christine Barbaux -
haar geliefde Ernesto - Raul
Gimenez - mag huwen.
Het toneelbeeld van de aan
het Parijse Théatre du Soleil
verbonden Guy-Claude Fran
cois, die hiermee zijn debuut
maakt bij de Nederlandse Ope
ra. was zonder meer fantas
tisch. Een kasteeltoren op een
draaischijf voor de pauze vol
gestouwd met goud en na de
pauze met protserige meubels,
vormt de ingenieuze plaats
van handeling. In de regie van
Renate Ackermann en ook in
de aankleding is gezocht naar
humor door contrasten, over
drijving en banale clichébeel-
den. Dorina is een capricieuze
moderne jonge vrouw, Mala-
testa een gladde playboy, die
in een glanzende sportauto het
toneel oprijdt, terwijl Ernesto
in vrijetijdskleding in een
tentje naast de toren kampeert
of op een fietsje rondrijdt.
Centraal staat Henk Smit als
gierige geile oude baas, die ac
terend als de eerste de beste,
zijn lange rol volmaakt zingt.
Ook de drie andere solisten
vervullen hun uit vol dwaze
vondsten opgebouwde rollen
op volmaakte wijze en blijken
niet alleen komische acteurs
maar toevallig ook nog uitste
kende zangers. De coloratuur
sopraan, de lyrische Italiaanse
tenor en de sinistere bariton
voldeden aan de hoogste eisen
en bleven van begin tot eind
een plezier voor het oor. Geen
coloratuurkronkel ging de
mist in, terwijl ook de ver
staanbaarheid van de tekst
steeds goed gehandhaafd bleef.
Dirigent Campanella zorgde
ongewild door zijn spastische
hoofdbewegingen ook voor
enig gelach. Toch was zijn li
chaamstaal begrijpelijk, omdat
het reeds in de ouverture
bleek dat het Nederlands Phil-
harmonisch Orkest nog niet
echt in staat is om dit soort
speelse muziek vloeiend en
exact te brengen. Desalniette
min kan zonder meer gesteld
worden dat van de nieuwe ei-
§en produkties van de Opera
tichting deze Don Pasquale
tot nu toe de meest geslaagde
is. Dit team mag graag nog
eens voor een andere opera te
rugkomen. ERIK BESIER
Solomusical „Victoria". Titelrol: Jae-
perina de Jong. Kon. Schouwburg,
Den Haag, gisteravond. Herhaling:
vanavond en morgenavond.
Nauwlettender dan in gespro
ken tekst draait het in de zang
om intonatie als een verhaal
uit de doeken moet worden
gedaan, karakters moeten
worden neergezet. Daar
plaatst Jasperina de Jong zich
zelf voor met haar solomusical
„Victoria", die zij gisteravond
in de Koninklijke Schouwburg
in Haagse première bracht. Dit
levert in haar geval niet min
der dan vocaal theater op, in
het tekenen met stembuigin
gen van een afgeronde hoofd
figuur.
In de rol van zakenvrouw van
het jaar, Victoria, directrice
van de vlaggenfabriek „Vlag
en wimpel" wordt zij in
Straatsburg uitgenodigd om te
pleiten voor een Verenigd Eu
ropa. Als pittige tante/mana
ger, die ook nog haar eigen se
cretaresse Dolly ludiek duidt,
zomede de koffiejuffrouw, zet
zij de zaken naar haar hand.
Waar Jasperina de Jong uitge
sproken typen uit zichzelf te
voorschijn haalt, mag zij zich
verheugen in de handreiking
van tekstschrijver Ivo de Wijs.
Bij hem staat elk woord op zijn
plaats, neergelegd in een me
trum waarop je de klok gelijk
kan zetten. Componist Joop
Stokkermans ziet bij uitstek
kans deze taalmetriek te ver
werken in muzikale ritmen.
De melodieén die daaruit
voortvloeien laten zich onder
gaan als afgestemd op de voca
le toerusting van Jasperina.
Uit dit verglijden van diverse
elementen wordt een musical
geboren.
Wordt dit alles op een rij ge
zet, dan is daarmee nog niet
verklaard hoe Jasperina kans
ziet dit geheel een avond lang
te dragen en vorm te geven.
Dit moet toegeschreven
worden aan haar podiumper
soonlijkheid, het geheel alleen
vullen van de speelruimte. Ui
teraard heeft zij zich voor de
bewegingslijnen verlaten op
haar regisseur Andrew Vis-
nevski, maar hoe zij kans ziet
met haar aanwezigheid het
hele speelvlak te vullen dankt
zij uitsluitend aan haar artis
tieke vermogens.
Het sterkst komt zij voor de
dag als zij haar publiek open
tegemoet treedt met lesjes over
de Europese lichamen en orga
nen. De echte Jasperina in
haar ervaart men toch vooral
als zij zich zingend laat gaan in
coloraturen, de hoge registers
die vol kleur zitten. Haar
hoogtepunt in dit opzicht be
reikt zij in een bedscène met
een slapende geliefde; Dors
mon amour. In haar gevoileer
de tristesse in dit lied beluis
tert men Edith Piaf, waarbij
a afwisselend uitbarst in
ankvol gezongen satire op de
man van wie mede het lot van
Europa afhankelijk is.
Voor wie haar nog kennen uit
haar Lurelei-tiid en haar des
tijds opzienbarende lied
„Arme ouwe" over Hare Ma
jesteit, mag nu meemaken hoe
zij die even zorgelijke als kor
date landsvrouw als het ware
naar het leven getekend breed
gedrapeerd gestalte geeft Ook
hierin persifleert zij een perso
nage, maar zo genuanceerd dat
deze balanceert op de grens
van schijn en wezen.
TON OLIEMULLER
2 TOT 8 NOVEMBER 1987
Jasperina de Jong tekent als Victoria karakters in coloratuurzang.
„iefdesbrieven van filmsterren
i kluis van Rudy Vallee
)S ANGELES In de
andkast van de vorig jaar
erleden zanger en harten
aker Rudy Vallee zijn lief-
ibrieven aangetroffen van
rren als Dorothy Lamour,
ice Faye en Hedy Lamarr
een diploma waaruit
jkt dat hij meester in de
hten was.
De brandkast
s 45 jaar geleden door
n verzegeld en werd dins-
geopend. In de brand-
;t, die van Vallee pas na
dood mocht worden
opengemaakt, trof men ver
der filmscripts, waardepapie
ren van vóór de beurskrach
van 1929, een gesigneerd
portret van acteur John Bar-
rymore, bladmuziek en an
dere souvenirs van Holly
wood aan. De vierde vrouw
en weduwe van Vallee, Elea
nor, zei dat zij de brieven
aan de actrices zou terugge
ven. De andere dingen in de
kluis zijn voor 275.000 gulden
verkocht aan een in dit soort
zaken gespecialiseeerde bi
bliotheek.
(ADVERTENTIE)
Vorige week reed
-r'4 de zanger Koos
f//i Alberts (40) na
5 Jl eei1 111
JPNV dio's en twee op-
>3 tredens in Rotter-
dam met zijn
auto tegen een
foto pr hoorn. Overver
moeid. Alberts
voor de rest van zijn leven in een rolstoel moeten zit-
Alberts werkte jaarlijks zo'n drie- tot vierhonderd
dens af. Vroeger meer, maar omdat dat te slopend
rd dat teruggeschroefd. Het werk van artiesten is
Maar in de jacht op het grote geld maken zij het
zelf naar. Manager-impresario Ben Roos uit Hilver-
m verkeert midden in het wereldje van artiesten. Een
raar bestaan, zegt hij, maar sommige maken het zelf
ik veel te gek, zeker als zij alles zelf rijden.
hedILVERSUM Een
f^fjorbeeld: Lee Towers re-
had. Hij rijdt ook in zo'n Mer
cedes 560 en is gepakt met een
snelheid van 250 kilometer. En
h zlteert in Enschede met hij rijdt zelf. Het zijn ontzet-
TeHeddie Golden voor een
sucmcert diezelfde avond,
daijrect na de repetitie
aJneurt hij met zijn Mer-
Jt Jjjdes 560 naar Schevenin-
cht(n, naar huis. Daarna
;n \iar Amsterdam, een op-
iet bden. De laatste tonen „Een topartiest is een heel am-
Irh nauwelijks weggestor- bitieus mens, anders bereik je
1 k%i of hij scheurt weer de ,'°P ,njet Hjj wil °°k h.eel
veel geld verdienen. En dus
hij heel veel
bijvoorbeeld
wel een aantal vrije dagen
colr rijdt hij een dikke gepland waarin hij (officieel)
tende geldwolven. Danny
Christian wil bijvoorbeeld zelf
direct contant afrekenen om 's
avonds met een dikke buidel
met Duitse marken naar huis
te kunnen rijden".
Ambitieus
L_ veei geia veraienen. nn aus
ijn^r Enschede^ voor dat treedt hij heel veei 0p Lee T(V
sr ljicert met Golden. In Wers bijvoorbeeld neeft dan
Geil periode van net vijf
niet optreedt - soms wel voor
15 procent meer gage - maar
normaal treedt hij gedurende
drie dagen per week, drie
maar ook wel vijf keer per dag
op. En dat gaat dan vanaf
's middags twee uur tot
's nachts twaalf. Als je ziet hoe
hij werkt, is dat werkelijk een
ichrikkelijk hoge "snelhe- gigantische prestatie. Maar er
en heeft ook nog drie man gaat veel energie in zitten. En
dan al die kilometers die hij
zelf maakt. Lee ziet voor zich
zelf de gevaren niet, maar ook
niet voor de medeweggebrui
ker, hoewel dat meevalt omdat
werken - vertelt Ben er 's nachts maar weinig men-
wat hij van het rijden en sen op de weg zitten. Boven-
ionderd kilometer,
'i^wers rijdt zelf en noemt
en (t autorijden ontspan-
in ahg-
sma
4 Roos: „Levensgevaarlijk
litziit Lee doet. Hij rijdt met
erA hem in de auto. Daar zet ik
ïritijh vraagtekens achter". Met
lorre stem - zware griep met
•nchitis, eveneens een ge-
van lange tijd veel te
iestenleven schetst: „Vele zondheid denken. De meesten
iesten hebben talloze be
uringen aan hun broek ge
el. Danny Christian heeft al
is een ontzegging van de rij-
n Voegdheid in Nederland ge-
ti zi
;en van de Nederlandse ar-
iten vindt. Een druk leven,
linig tijd, veel afspraken of
tredens en dus hard rijden,
is het beeld dat hij van het
die in beregoede auto's rijden".
De showbusiness is een slo
pend vak. „Er zijn er maar
zeer weinig die aan hun ge-
drinken zelfs nog, een biertje
of een dikke cognac. Er zijn
artiesten die als ze binnenko
men eerst een koffie met een
Franse cognac moeten. Op het
toneel moet dan wel een Spa
tje staan... Maar als ze weg
gaan moet er weer een dikke
cognac met koffie komen. En
met drie optredens op een
avond hebben ze toch mooi zes
bellen cognac op. En stappen
dan weer rustig in de auto...
Maar er zijn heel gezond le
vende artiesten. Albert West
bijvoorbeeld drinkt alleen
maar Spa. Lee Towers rookt
niet, zie je nooit een druppel
alcohol drinken en traint zijn
lichaam goed. De enige manier
waarop hij het ook vol kan
houden"
Pepmiddelen worden volgens
Roos in het echte artiestenvak
niet of nauwelijks gebruikt.
„Je komt het wel tegen in de
popscène, hoewel die tijd een
beetje voorbij lijkt. Vroeger
werden amfetaminen vaker
gebruikt".
Hoe zwaar ook, vele artiesten
houden het heel lang vol.
„Imca Marina is toch al dik
veertig, maar
die draait ook
nog 22 optre
dens in de
maand. Vroe
ger liet zij
zich altijd rij
den, maar
hoe dat nu
is... Ze heeft
wel altijd ie
mand bij
zich".
Pompeus
De jacht naar
het grote geld
en verstandig
met jezelf
omgaan is
soms ook te
rug te voeren
naar de ach
tergrond van
de artiest.
Roos: „Veel
artiesten zijn
meer geïnte
resseerd in
een pompeus
huis met mar-
meren badka- Lee Tovvers:
mers en grote uur
dikke Merce-
dessen, dan in een goede ver
zorging van zichzelf. Mensen
als Paul van Vliet en And ré
van Duin rijden nooit zelf, die
zijn anders. Die nemen nóóit
vijf optredens op één avond
aan. Zo zijn er nog wel een
aantal. Neem Gerard Joling,
één optreden per avond en
Vijfhonderd kilometer in vijf
FOTO: SP
niet meer. Die begint daar niet
aan. Je moet er ook niet meer
doen, tenzij je een heel stevige
stem hebt. Dan kun je dat mis
schien hebben. Er zijn heel
veel artiesten die na een twee
de optreden bijna geen stem
meer hebben. Wil je je stem
mooi houden, dan moet je het
Ben Roos: „Veel artiesten zijn
meer geïnteresseerd in een
pompeus huis met marmeren
badkamers en grote dikke
Mercedessen, dan in een goe
de verzorging van zichzelf."
FOTO: PERS UNIE
laten bij vijf optredens per
week. En goed trainen. Kijk
naar Rob de Nijs, op 45-jarige
leeftijd nog een zuivere stem.
Maar die leeft heel gezond en
doet naar één optreden. En
vooraf in de kleedkamer traint
hij zijn stem. Zoals een hardlo
per een warming-up nodig
heeft".
Veel artiesten voeren een race
tegen de klok. De angst dat
het succes morgen over is, doet
hen werken op driedubbele
snelheid. „Groepen en arties
ten als de Dolly Dots, May-
wood en Bonny St. Clair leven
bij de gratie van een hit. Geen
hit, geen boekingen. Die
worden nu nauwelijks meer
geboekt. Van 20 optredens per
maand zakken die dan naar
vijf. Maar ze hebben wel dat
grote huis en die Mercedes".
Alberts
Volgens Roos liggen de zaken
met Koos Alberts toch anders.
„Hij heeft in Hierden een huis
gekocht en dat voor de helft
zelf verbouwd. Hij is van oor
sprong metselaar. Stel je voor:
dertig optredens in de maand
en je halve huis verbouwen.
Een metselaar verdient 35 gul
den per uur en Koos zelf 3000
gulden per uur. Dan ga je toch
geen metselaar spelen? Ik
denk dat dat hem heel erg
vermoeid heeft".
Goede managers beschermen
hun artiesten, slechte niet.
Roos: „Nico Spring in 't Veld,
manager van Rob de Nijs, Nico
Haak en Benny Nijman, dat is
voor mij de beste in Neder
land. Hij neemt geen optre
dens aan die niet kunnen.
Maar er zijn er ook die den
ken: Amsterdam om 21 uur,
Apeldoorn 22 uur... 55 minu
ten rijden, vijf minuten om
kleden, laten we het maar
pakken. Dat mag gewoon niet.
Als je het goed wilt doen, moet
je daarvoor minstens twee uur
nemen. Zo doen wij het ook.
Maar dan lopen ze weg, zoals
ons met Maywood is overko
men. De dames waren het met
ons beleid niet eens. Dan gaan
ze maar. Een artiest is als een
bedrijf, het heeft geen zin
morgen veel te verdienen en
overmorgen niks meer".
BERT MOLENAAR
He» Natonaal Jeugd Fonds geefl fmanoete
sleun aan zowte proieden op he» terrem
van de leel- en speelruimte, zoals speel-
tunen kmdertjoefdeqen peoierspeelzaten
en cVtmuizen (gwo 1247 NJF-UtredX)
het fonds van jantje beton