Gereformeerde Kerken beleggen niet
meer in Philips, Shell en Unilever
Nieuwe Katechismus na twintig jaar:
klassiek, maar wel gedateerd
CcidócSomxm
>weer
brieuen
J3f
GEESTELIIK LEVEN/OPINIE
kerk
wereld
Li
fieidócGontfl/nt
vrijdag 6 november 1987 PAGINA]
Bisschop Jenkins houdt vast aan omstreden uitlatingen
LONDEN De anglicaanse bisschop van Durham, David Jen
kins, die drie jaar geleden opschudding verwekte met uitspra
ken over de maagdelijke geboorte en verrijzenis van Christus,
blijft twijfelen aan de letterlijke uitleg van bijbelteksten. In een
bundel met opstellen en preken, die nu onder de titel „God,
Wonder en de Anglicaanse Kerk" zijn verschenen, betoogt hij
dat zijn „scepsis de godslastering benadert". Dat is volgens Jen
kins schrikwekkend, omdat veel erop duidt dat „het geloof de
waarheid niet in het gezicht kan zien".
Jenkins noemt de verrijzenis of de maagdelijke geboorte van
Christus „laserstraal-wonderen". Hij neigt tot de conclusie dat
een God die wonderen tot stand brengt „louter om een kleine
groep van mensen in het geheim van ziin menswording in te
wijden" niets anders is dan een „kerkelijke afgod". Zou een
dergelijke God echter werkelijk bestaan, dan moet hij volgens
Jenkins „de duivel in persoon zijn". De bisschop van Durham
blijkt zich niets te hebben aangetrokken van de kritiek op zijn
uitspraken. Voor hem zijn de bijbelpassages over de wonderen
van God niets anders dan verzinsels van de apostelen, die als
„propagandisten van die tijd ook op de verteltechnieken van
toen moesten teruggrijpen", aldus Jenkins.
Ik zeg niet dat we ons
allen horen te
misdragen, maar we
horen eruit te zien
alsof we het zouden
kunnen.
VERONTWAARDIGING
OVER NIET
DOORGAAN
BENOEMINGEN
Theologische
actiedag
in Nijmegen
NIJMEGEN De Theo-
logische faculteit van de
Nijmeegse katholieke
Universiteit organiseert
aanstaande dinsdag een
actie/bezinningsdag. Di
recte aanleiding voor het
houden van deze dag is
de verontwaardiging
over het feit dat de be
noemingen van twee me
dewerkers van de theo
logische faculteit, drs.
Erik Borgman en dr A.
van Harskamp getroffen
zijn door een veto van de
Nederlandse bisschop
pen.
Volgens de organisatoren
moet dit voorval niet als een
geïsoleerd incident worden
opgevat. „Het is het laatste in
een reeks van incidenten die
een stelselmatige ondermij
ning van zelfstandige theolo-
gie-beoefening en eigentijdse
manieren van kerk-zijn bete
kent".
De organisatoren willen in
samenwerking met de Acht
Mei Beweging komen tot de
oprichting van een platform
van theologie-beoefenaars zo
dat in de tokomst gezamen
lijk kan worden gereageerd
wanneer zich vergelijkbare
situaties voordoen.
Tot de sprekers op de bijeen
komst behoren de (gepensio
neerde) hoogleraren-theolo
gen Schillebeeckx en Wil-
lems en de niet-benoemde
medewerkers Van Harskamp
en Borgman. In de middag is
een uitgebreid overleg ge
pland van gelijkgezinde ker
kelijke organisaties. Ook van
de andere katholieke theolo-
gie-opleidingen zijn verte
genwoordigers aanwezig.
Nederlands Hervormde Kerk:
Beroepen te Ooltgensplaat
C.J.W. Verboom, kandidaat te
Nieuwerkerk a.d. IJssel.
Beroepen te Grijpskerke G.J.
Gardenier kandidaat te Zwarte-
meer. Aangenomen naar Garjp,
beiden parttime, S.J.R. Rosmo
len kandidaat te Dordrecht en
mw. A. Dekker kandidaat te
Dordrecht.
Gereformeerde Kerken Vrij
gemaakt:
Beroepen te Lutten drs. A.K.
Verbree kandidaat te Aduard.
LEUSDEN Beleggin
gen met kerkelijke gel
den in de bedrijven
Shell, Unilever, Van
Leer, Philips, Océ-Van
der Grinten en Nijver-
dal-Ten Cate zijn voort
aan taboe in de Gerefor
meerde Kerken in Ne
derland. De bedrijven
zijn op de een of andere
manier sterk betrokken
bij het apartheidsbewind.
Als „signaal naar de onder
drukten in Zuid-Afrika" en
naar de leiding van de be
trokken bedrijven heeft het
Centrum voor Zending en
Diaconaat van de kerk de de-
putaatschappen die de kerke
lijke gelden beheren, opge
roepen niet te beleggen in
deze bedrijven en de aande
len die er zijn af te stoten.
Een en ander heeft het cen
trum voor Zending en Diaco
naat van de Gereformeerde
Kerken gisteren bekendge
maakt.
Het centrum onderstreept dat
het de kerk er niet om gaat
„schone handen" te krijgen
en bepaalde bedrijven „be
smet" te verklaren. Ze wil
aangeven dat het beleid van
de bedrijven op het gebied
van Zuid-Afrika afwijkt van
het kerkelijk beleid. Mochten
de deputaatschappen er be
zwaar tegen hebben hun be
leggingen af te stoten, dan
volgt overleg. Als er geen op
lossing voor het conflict
wordt gevonden, wordt de
zaak aan het breed modera-
men (uitgebreid bestuur) van
de kerk voorgelegd.
De gereformeerde synode
sprak in oktober vorig jaar
uit dat met kerkegeld geen
steun mag worden gegeven
aan het apartheidsbewind.
Een maand geleden besloot
de synode naar aanleiding
daarvan tot een aantal richt
lijnen voor kerkelijke beleg
gingen. Zo mogen ze de ge
loofwaardigheid van de kerk
niet in diskrediet brengen en
kan het politieke en sociale
klimaat in een land aanlei
ding zijn beleggingen af te
stoten in bedrijven die direct
of indirect met hun activitei
ten steun geven aan de in
standhouding van het kli
maat. Van een hoge mate
van betrokkenheid bij het.
apartheidsbewind is volgens
de Gereformeerde Kerken
sprake als een bedrijf zijn
hoofdvestiging in Zuid-Afri
ka heeft of zijn activiteiten
vooral in dat land ontplooit.
Ook ondernemingen met een
of meer dochterbedrijven
met meer dan 1.000 mensen
in dienst in Zuid-Afrika ne
men „onvoldoende afstand
van het apartheidsbewind".
Voor het geval van 1.000 is
gekozen omdat het „niet te
doen" is uit te zoeken welke
bedrijven allemaal „wat
doen" en omdat het vooral
om een „signaal" gaat, zo zei
J.A. Burggraaf, voorzitter
van het deputaatschap voor
personele zaken, financiën
en organistie vorige maand
op de synode.
Ten aanzien van bedrijven in
de Verenigde Staten en-
Groot-Britannië met belan
gen in Zuid-Afrika volgen de
Gereformeerde Kerken
lijsten van de Amerikaanse
en Britse Raad van Kerken.
Op die lijsten staan onder
meer Barclays Bank, British
Petroleum, Chevron, General
Motors en Ford.
Armeense patriarch in VS
Zijne Heiligheid Vazken I, patriarch van de Armeniërs, zegent
tijdens een dienst in New York een van de overlevenden uit de
Eerste Wereldoorlog die ontkwam aan het bloedbad dat de
Turken destijds onder de Armeniërs aanrichtten. Grote aantal
len Armeniërs wonen sindsdien In de Verenigde Staten. De
patriarch blijft twee weken in de VS om de leden van zijn kerk
te bezoeken.
„De Nieuwe Katechismus
staat nog steeds op een be
reikbare plaats in mijn boe
kenkast, maar het is wel zeer
lang geleden dat ik hem in
gekeken heb", aldus één van
de auteurs in de zojuist ver
schenen bundel „Geloof le
ren geloven" van het Hoger
Katechetisch Instituut te Nij
megen. Twintig jaar na het
verschijnen van de nieuwe
katechismus (N.K.) - (1967)
maakt men een tussentijdse
balans op. Geen definitieve
rekening, maar men wil le
ren van het verleden met het
oog op de toekomst. En om
de toekomst gaat het: „Een
katechetisch beleid dat zich
beperkt tot het publiceren
van een katechismus heeft
geen perspectieven". De
moeilijke vraag, die ook bij
het verschijnen van de N.K.
onvoldoende doordacht is,
blijkt nu actueler dan ooit.
Het gaat om de kwestie hoe
een geloofsboek of katechis
mus past binnen een kate
chetisch beleid van een bis
dom, dekenaat of parochie.
Hoe kan zo iets een impuls
zijn voor volwassenen en ka-
techese?
In de bundel komen 21 au
teurs aan het woord. Zij heb
ben min of meer aan de wieg
gestaan of waren gebruikers
van de N.K. In drie delen
wordt gesproken over de ont
staansgeschiedenis, het ge
bruik (volwassenenkateche-
se) en hoe het nu moet in de
toekomst, gezien het verschij
nen van een Duits//Neder
landse, een Belgische en
Franse Katechismus. Men
blikt met pijn en vreugde te
rug en trekt scherpe lijnen
naar de toekomst.
Allereerst wordt beschreven
de ontstaansgeschiedenis. De
strijd tussen theologen en ka-
techeten, de schermutselin
gen met Rome en de uitein
delijke versie. In een warm
verhaal van kardinaal Al-
frink („hadden we het maar
geen nieuwe katechismus ge
noemd") wordt uit de doeken
gedaan dat het geen vraag-
en antwoordboekje wilde
zijn, wat velen ervan hadden
verwacht, en wordt ingegaan-
op de misverstanden rond
het woordje „nieuw".
„Veilige gids"
De N.K. werd door de bis
schoppen als een „veilige
gids' gepresenteerd. Dit
bleek later één van de bran
dende kwesties te zijn. Hoe
veilig is deze gids? Rome riep
Nederlandse theologen naar
Italië. In het diepste geheim
moesten drie man afreizen
naar Gazzada in Italië. Aan
een station stond een geblin
deerde auto die de drie naar
een afgelegen buitenplaats
bracht, waar de „gesprek
ken" plaatsvonden met drie
Romeinse theologen in ver
trekken waar de gordijnen
waren gesloten tegen moge
lijke inkijk van nieuwsgieri-
§e journalisten. Totaal gebrek
us aan openheid. Aanvullin
gen verschenen uiteindelijk
op last van Rome. Het bleek
al gauw dat het niet ging om
andere formuleringen, maar
eerder om een andere manier
van geloven en denken. Ka
rakteristiek voor de N.K. was
het uitgangspunt en de op
bouw. Relcening houdend
met gegevens uit de huidige
natuurwetenschap, psycholo
gie, bijbelse exegese en het
leefklimaat van de moderne
mens, bouwde men al zoe
kend deze katechismus op
rond de centrale figuur van
Jezus van Nazareth. Vooraf
gegaan door de vragende
mens in de geschiedenis en
het Oude Testament en ten
slotte de hoofdstukken over
de kerk, de christelijke op
dracht in de wereld en de
weg ten einde toe. Samenvat
tend: beginnend met de mens
op zoek naar God en eindi
gend met God zoekt de méns.
Aandacht wordt in dit deel
besteed aan de 17 vertalin
gen, die ondanks de tegen
werking van veel bisschop
pen het licht zagen. De Itali
aanse versie kreeg zelfs een
prijs vanwege de uitmunten
de literaire kwaliteit en de
Russische uitgave riep grote
waardering op bij atheïsten
de beste weergave van
het christelijk geloof... een
betekenisvol geloof en leer...
geen erfenis uit het verle
den". Ook de reformatie kon
zich er goed in vinden.
In het tweede deel komen
een aantal gebruiken aan het
handel. Eigenlijk waren we
heel trots op dit Nederlandse
document en ook in eigen
winkel zeer tevreden over de
hoge omzet: honderden
exemplaren", schreef een
pastor. Boeiend zijn de ver
slagen van de vrouwen van
Bethanië, de Ekklesia-groe-
pen, maar ook van Neder
landse missionarissen in
Afrika. „Niet alleen voor
westers publiek, maar ook
voor Soedan om mondige ge
lovigen te kweken. Het is een
boek op het hart van mensen
geschreven".
Belangstelling
Het derde deel gaat in op de
vraag waarom de N.K. nooit
herschreven is. En moet er
een eenheidskatechismus ko
men? Wat is de functie van
een katechismus? Ondanks
de succesvolle verkoop, con
stateert men de uiteindelijke
geringe belangstelling bij de
gelovigen. De gebruikers wa
ren vooral pastores, studen
ten en katecneten. Ook in de
Ekklesia-groepen werkte
kreeg men andere belangstel
ling. Hoe actueel is de N.K.
nog?
In feite blijken allen het eens
te zijn over de waarde van
dit boek. De N.K. zou op de
tails aangepast kunnen
worden bijvoorbeeld meer
aandacht voor bevrijdings
theologie en eigentijdse soci
aal-economische zaken, maar
in wezen is het een klassiek
boek „een blijvend voorbeeld
van bijbel navertellen, na
denken over de betekenis
van de traditie en leer, het
geloof voeden middels verha
len, gedichten... en inspire
rend tot christelijk handelen,
een boek dat volgens velen
tot nu toe niet geëvenaard,
is".
Waarom er geen nieuwe ver
sie verschenen is, lijkt te lig
gen aan de omstandigheden
van toen en nu. Was er eerst
sprake van samenwerking
tussen bisschoppen, veldwer
kers, theologen, gelovigen...
Nu ligt dit anders. Maar ook
een gezamenlijke visie ont
breekt. Een katechismus is
nooit af, is voorlopig, gebrek
kig en beperkt. De werkelij
ke geloofszekerheid kan niet
van buiten af komen, maar
moet van binnen uit groeien.
Öok de katechismusgeschie-
denis van de laatste vier eeu
wen laat dit merkwaardige
feit zien „dat schrijvers van
een katechismus telkens
weer proberen een volledige
geloofsleer te geven waaraan
alle gelovigen gebonden zijn
en ziet in het mislukken
daarvan de oorzaak dat de
ene Katechismus de volgende
alweer oproept. Zo kent
Tegen deze achtergrond is
het begrijpelijk dat men met
enige terughoudendheid rea
geert op nieuwe publicaties
van bovenaf. Men ziet meer
heil in het verwoorden van
levensvragen en geloof van
onderaf in alle openheid naar
de samenleving zoals in het
Franse geloofsboek „La foi
des catholiques" waaraan
door vijftien man hard is ge
werkt en waarvan de auteurs
afzagen van het woord en ti
tel „Katechismus". Men had
geen behoefte aan officiële
kerkelijke goedkeuring. Daar
gaat het ook niet om.
Het boek „Geloof leren gelo
ven" laat een stukje Neder
landse kerkgeschiedenis zien,
waar men het warm en koud
van krijgt. Het laat zien dat
„leren geloven" een weg is,
oerchristelijk, waarbij de ge
lovige op reis gaat „niet met
een gecomprimeerde boeken
kast, maar volstaat met een
zakwoordenboekje en een
reisgids. Met behulp daarvan
kan men zich onderweg en
ter plaatse verder helpen. Op
weg gaan met een onbekende
God als geleide".
JACQUES VAN DER
Geloof leren geloven, onder
redaktie van J. v. Lier en J.
Simons. Uitgave: Hoger
Katechetisch Instituut, Nij
megen 1987. Prijs 29,50.
Jezuïeten
houden
open dag
AMSTERDAM De paters
Jezuïeten houden zaterdag 28
november' van 10.30 tot 17
uur een Open dag in het Ig-
natiushuis, Hobbemakade 51,
Amsterdam. Over wie zij zijn
en hoe hun opleiding is, pra
ten jonge jezuïeten met leef
tijdgenoten.
Aan de orde komen vragen
als: hoe leven zij? Waar staan
deze religieuzen voor in kerk
en wereld? Wat doen ze van
daag in Nederland. Novicen-
meester Jan van de Poll zal
de dag inleiden.
Het is voor het eerst dat de
orde in Nederland een ken
nismakingsbijeenkomst be
legt. Tot nu toe beperkten zij
zich tot een jaarlijkse Open
Dag in het gezamenlijk novi
ciaat van Vlaanderen en Ne
derland in Brussel.
De Nederlandse tak van de
jezuïetenorde telt momenteel
320 paters en broeders, voor
al werkzaam in basispasto
raat, retraite- en vormings
werk, in katechese en jonge
renwerk, missie en sociaal
werk, in wetenschap, studen
tenpastoraat, gezondheids
zorg en de media.
Inlichtingen en aanmeldin
gen: Tel. 020 - 79.82.07 of 020
-74.35.40.
KTIJA trekt vooral
oudere studenten
AMSTERDAM De Katho-
lieke Theologische Univer-
steit Amsterdam (KTUA)
heeft ook dit jaar meer stu
denten getrokken. Zij noemt
het opvallend dat het vooral
om wat oudere studenten
gaat. Vorig jaar meldden zich
74 mensen aan voor een stu
die theologie, dit jaar waren
het er 87: een stijging van 18
procent. De aan het eind van
ae jaren zestig opgerichte
theologische universiteit (tot
voor kort hogeschool) had de
afgelopen jaren steeds te ma
ken met een dalend studen
tental. Vorig jaar was voor
het eerst weer sprake van
een stijging.
Dat het vooral om oudere
studenten blijkt uit het feit
dat de groei van het studen
tental vooral is te vinden in
onder meer de MO-theologie-
richting. Het aantal nieuwe
studenten voor opleidingen
die zijn opgezet voor mensen
die net van de middelbare
school komen, is licht ge
daald.
VEILIGHEIDSRAAD
BRAZILIË:
Regering moet
RK Kerk hard
aanpakken
SAO PAULO In Brazilië
is een rapport bekend gewor
den, waarin de veiligheids
raad van het land de rege
ring adviseert harde maatre
gelen te nemen tegen de
Rooms-Katholieke Kerk, in
het bijzonder de Missieraad
voor de Indianen en de bui
tenlandse geestelijken. Zij
worden er in het rapport van
beschuldigd sociale proble
men te veroorzaken, het ge
bruik van geweld te predi
ken en de soevereiniteit van
het land te bedreigen.
Het document is door de al
gemeen secretaris van de na
tionale veiligheidsraad, gene
raal Rubens Bayma Denys,
gestuurd naar een parlemen
taire onderzoekscommissie,
die een vermeende interna
tionale samenzwering onder
zoekt, waarbij de Missieraad
betrokken zou zijn.
Kanonschot op een mug
Nu de parlementaire enquêtecommissie bouwsubsidies
teren de laatste belangrijke getuige heeft gehoord is er a
leiding een eerste balans op te maken van de zin van dit t
rovende en kostbare onderzoek. De enkele jaren geleden
houden RSV-enquête is, ook achteraf gezien, erg nuttig
weest. Het was voor ambtenaren en politici bijzonder lt
zaam te zien met welk een verbazingwekkende vanzelfsj
kendheid en slecht gecontroleerd een gigantische subsi<
stroom was gestort ih wat al veel eerder als een bodem]
put herkend had kunnen worden. De enquête over de boi
subsidies zal zo'n nuttige conclusie echter niet opleveren
Al de tam-tam die vorig jaar en begin dit jaar is gemaj
over de vermeende vele fraudes met bouwsubsidies is
gerechtvaardigd gebleken. Ten behoeve van de door ie<1
een erkende noodzaak om woningen te bouwen zijn rege
gen hier en daar wel eens wat losjes geïnterpreteerd, ten
de controle niet altijd even effectief bleek te zijn. Maar j
echte, grootscheepse fraude bleek dat kan nu wel wore
vastgesteld geen sprake te zijn. Integendeel, er blijkt y
geld en veel inspanning te zijn gegaan naar de door ieder»
broodnodig geachte woningbouw in ons land.
GETUIGE Marcel van Dam had gelijk toen hij vorige w
de commissie verzekerde dat deze enquête maar een bep<
nut heeft gehad. De enig nuttige conclusie die de commi
zal kunnen trekken is naar zijn oordeel de vaststelling
een enquête eigenlijk niet nodig is geweest, omdat er r
aan de hand was.
Die conclusie van Marcel van Dam dient zelfs nog waj
worden aangescherpt. Achteraf moet worden vastgesteld
de Tweede Kamer in dit geval ten onrechte voor het zw
middel van de parlementafire enquête heeft gekozen. Het
schieten met een kanon op een mug. Volstaan had kuni
worden met een onderzoek, zoals bijvoorbeeld in de visse -
kwestie is gebeurd door de vaste kamercommissie voor vi<
rij. Een andere mogelijkheid zou zijn geweest een veel licl
re vorm van parlementaire enquête. Daarbij hadden ook
tuigen onder ede kunnen worden verhoord maar veel n
der dan er nu moesten opdraven. Dat zou ook veel min
tijd hebben gekost. De nu gekozen aanpak heeft de beteka
van de parlementaire enquête afgezwakt. Het parlement
wapen is er wat botter op geworden en dat is jammer.
MaAR er is meer. Ten onrechte is de bouwwereld een b«t]
je meer in diskrediet gebracht dan gerechtvaardigd was.
ker bij veel oppervlakkige kijkers naar de urenlange tv-i^
zendingen zal de indruk zijn blijven hangen, dat er iets
weldig fout zat. „Als al die bouwers en ambtenaren voor
joenen frauderen, waarom zou ik mijn belastingbiljet
nog goed invullen", zo zal menigeen zich hebben afgevraa)
De maandenlang durende verhoren van de enquêtecomr^'
sie hebben onmiskenbaar een uitstraling gehad, die de c<to
missie zeker niet gewild zal hebben. De commissie zou,]
goed aan doen in haar eindrapport begin volgend jaar oöhra
dit punt haar conclusies te trekken, opdat daaruit voor
volgende keer lering kan worden getrokken.
Aanhoudend
rustig weer
DE BILT (KNMI) Het ho-
gedrukgebied dat al enkele da
gen bepalend is voor het weer
in onze omgeving trekt lang
zaam naar het zuidoosten weg.
Morgen blijft het echter nog
rustig en droog. Er zijn op
nieuw wolkenvelden maar
vooral in het zuidwesten zijn
er ook opklaringen te ver
wachten. De wind draait naar
het zuidwesten en dat bete
kent dat de kans op vorst aan
de grond klein is.
Zondag trekt een kleine de
pressie via de Britse-Eilanden
naar noord-west Frankrijk.
Samenhangend hiermee
neemt bij ons de bewolking toe
maar het blijft overwegend
droog.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig voor morgen en
zondag:
Zuid-NoorwegenIn het westen veel
bewolking en mogelijk motregen, el
ders af en toe zon. Middagtempera-
tuur ongeveer 7 graden. Landin
waarts 's nachts lichte vorst.
Zuid-Zweden: Af en toe zon en vrij
wel overal droog. Middagtempera-
tuur ongeveer 5 graden in de nacht
lichte vorst
Denemarken: Wolkenvelden, maar
droog. Middagtemperatuur ongeveer
7 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Ma* Min Regen
Barcelona
Budapest
Britse Eilanden: Veel bewolking;n
van het noordwesten uit af en toe
gen. Middagtemperatuur ongeveL
graden. pl
h(
Duitsland. Benelux, en noord-Frifti
rijk: Wolkenvelden en droog. a
dagtemperatuur ongeveer 9 grap
In de nacht en ochtend plaatst
mist of laaghangende bewolking.tR1
Alpenlanden: Perioden met zor^a
droog. In de dalen plaatselijk mis^
laaghangende bewolking. Nul-P1
den-grens ongeveer 2000 m.
jtr<
Zuid-Frankrijk, Spanje en Portit\(
Flinke peiroden met zon en vrij
overal droog. Middagtemperatrr
van 16 graden in zuid-Frankrijk
22 graden in zuid-Spanje.
Italië en Joegoslavische kust: Flit -
perioden met zon en droog. In deSl
vlakte nevel of mist MiddagtempT
tuur van 12 graden in het uidl
noorden tot 20 graden in het zu^-l
Mallorca
Malta
München
Parijs
Rome
v.bew. 21 18 0.5
oneven graag kort ei
duidelijk geschreven Di
redactie behoudt ziel
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Asiel geven
Vreemdenlingen opvang ht1
te vroeger: asiel geven. Diofi-j
nes zocht een eerlijk mens ijt
een kaars overdag. Nu m
een vreemdeling (tenzij
verdwaald is zeker!?) dat a
zoeken. Maar waar vindt-ie
Ik heb lang gewacht om
schrijven omdat kerk en
elkaar uit het oog verlo x
hebben in verband met a
Derde Wereld-problematie i
De „Novib" geeft niem^e 1
asiel of het moet de staaaat
schuld van Zambia zijn.
de minister niet eens met
r.-k. postulantenmeester
een vol klooster overlegg r
Wie weet!
A. Mustert,
DELFT.
I
ai
ie EK
di e h
tanc
och
teng
Potsierlijk (2)
Laat ik dat bericht over
trouwe honden, dat volgt
een briefschrijver niet in
krant had gemogen omdat
„walgelijk en buitengewd
potsierlijk" zou zijn, nou
hebben uitgeknipt om het
derhand nog eens te kuni
herlezen! Die boze briefsch
ver begrijpt kennelijk niet
door de droefheid en
van deze dieren eer wordt
bracht aan hun verongelu
baas. Ik vond het een h
mooi en boeiend bericht, m
ja voor alles geldt „honni
qui mal y pense".
J.E. Fréquin,
VOORBURG.
cht
DE
Hl
W€
ïo|