Verbijstering alom bij
concert Roy Orbison
Theo van der Nahmer met
recent werk bij
Chr. Res. Mannenkoor viert 60-jarig bestaan
£eidóe Sou/unit
DINSDAG 3 NOVEMBER 1987PAGINA 15
schone,
mningsloze
lompagnia d'Opera Italians di
o apaalt Toaca van Puccini in
rina-Willsm-Alexanderzaal van
ladariands Congraagabouw in
dagavond.
vossekoppen van Anthonie van Dyck.
Recordbedrag
voor tekening
Anthonie van Dyck
AMSTERDAM Een tekening
van Anthonie van Dyck (1599-
1641) bracht op de Sotheby's vei
ling van tekeningen van oude
meesters ruim 276.000 gulden op.
De richtprijs van de tekening,
drie studies van vossekoppen in
inkt, pen en gewassen krijt, was
35.000 gulden. Een tekening van
Adriaen van de Velde, voorstel
lend een staand mannelijk naakt,
werd voor 82.800 gulden eigen
dom van een handelaar in New
York. Veel tekeningen werden
gekocht door musea. De totale
veiling bracht 1.145.240 gulden op.
„Passies" wint
prijs in Sao Paulo
AMSTERDAM De dertiendelige do
cumentaire-serie „Passies" van regis
seur Olivier Koning heeft op het inter
nationale filmfestival van Sao Paulo
de speciale festivalpriis gewonnen. Ko
ning zal de prijs vanaaag in ontvangst
nemen. De serie werd voor het eerst in
zijn geheel vertoond en zowel publiek
als festivalleiding waren dermate en
thousiast dat besloten werd de serie na
een eerste vertoning opnieuw te pro
grammeren. „Passies" wordt op TV
uitgezonden door Veronica. De tweede
aflevering, vrijdag om 20.25 uur, gaat
over pater Leopold Verhaee. Met deze
aflevering won Koning onlangs de Sil
ver Plaque op het Chicago Internatio
nal Festival.
LEE TOWERS ACHT
KEER IN AHOY'
ROTTERDAM Lee Towers geeft dit jaar
opnieuw een groot aantal optredens in
Ahoy' Rotterdam. Onder het motto Gala of
the Year geeft de tegenwoordig in Scheve-
ningen wonende Rotterdamse zanger acht
concerten, op 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11 en 12 de
cember. Vijf daarvan zijn overigens al uit
verkocht. De show wordt in december uit
gezonden door de VAR A-televisie. De zan
ger wordt begeleid door het Metropole Or
kest onder leiding van afwisselend Jerry
van Rooijen en Harry van Hoof, en door
het ballet van de jazzakademie van Maria
More en Bob Bouber. In totaal werken 450
mensen mee aan de show. Kaarten zijn ver
krijgbaar bij de bekende voorverkoopadres
sen en kosten 30,- 50,-, 75,- en 100,-.
HAAG Het jaarlijkse
ek van de Milanese Opera
het Boedapester Postas
st en het Boekarester
aan Den Haag was dit-
gewijd aan Puccini's Tos-
len zou verwachten dat de
\-zaal, nu de Residentie
;oken is geraakt van ope-
veel voller zou zitten dan
oorgaande jaren. Dat was
r slechts in zeer beperkte
het geval en de ruim 700
kers vulden de grote zaal
matig. Feitelijk zou een
elijke operaproduktie nu
beter passen in de kleine-
alletzaal met zijn veel be-
speelfaciliteiten en voor
zijn betere akoestiek,
avond ging al het vocale
it op het podium als het
i ten onder aan het gebrek
instrumentale ondersteu-
vanuit de orkestbak. Het
ere geluid dat zich van
uit naar boven wrong, en
bij de wel zeer langzame
ii die dirigent Lajos Vasa-
lalogh aanhield, ontnam
opera iedere dramatische
ht. Het publiek bleef zit-
met een stel goede tot uit
ende zangers, die in een
natisch luchtledig hun ari-
loslieten en daarbij nog
terig acteerden ook. Het
st geslaagd was de tweede
waarin Scarbia - door
no dal Monte - Tosca -
Tatjana Chivarova - en
aradossi - door Jan Jurek -
tegenstrijdige belangen
ilijk waar maakten. De in-
cwekkende slotscène van
lerde acte was echter van
bedroevende banaliteit,
rdoor de wanhopige
ng in de diepte van Tosca,
de opera afsluit, een soort
afgang door de zijdeur
ERIK BESIER
(ADVERTENTIE)
tterkundigen
losop
inkman
PORSELEINEN UNICA VAN LEEN QUIST BIJ VAN DEN DOEL
DEN HAAG „Het is
poëzie wanneer de
woorden zingen", zei
eens een zesjarige jongen.
In de beeldende kunst
kunnen beelden of schil
derijen ook poëtisch zijn
en heel soms zingen die
ook. Zoals de beelden
van Theo van der Nah
mer, die momenteel bij
Galerie Kadans in het
Maziestraatje, te zien zijn.
Behalve beelden van de
bekende Haagse beeld
houwer, zijn er bij Ka
dans schilderijen van Ru
ben Rodriguez te zien.
„Beiden slaan op geheel ei
gen wijze een brug vanuit de
kille werkelijkheid naar de
poëtsiche wereld van de
droom", staat op de uitnodi
gingskaart bij de tentoonstel
ling. In een hoekje van de
galerie staat een nagenoeg
plat beeld op een voet. Het is
zo plat dat het een schilderij
op een voet lijkt. De achter
kant staat ook wat naar-de
muur toegekeerd. Het heet
Theo van der Nahmer en Ruben
Rodiguez zijn tol zaterdag 14 no
vember bij Kadans te zien. Leen
Quist tot 22 november bij galerie
Rob van der Doel en Robert
Broekhuis en Victor Boissevain tot
18 november bij de Haagse Kunst
Kring.
„Paard, plant". Een impressie
van een paard is herkenbaar,
maar waar is nu de plant?
De plant blijkt aan de achter
kant te zitten. Nu kan men
denken, wat is daar voor bij
zonders aan. Een beeldhouw
werk kenmerkt zich toch
doordat je het van vele kan
ten kan bezien. Dat is na
tuurlijk zo en een ervaren
beeldhouwer als Van der
Nahmer zal daar ook zeker
-ekening mee houden, maar
/olgens mij is dat niet zijn
'oornaamste drijfveer ge
veest. Theo van der Nahmer
vil volgens mij niet dat er
iets "vergeten" wordt. Wat
voor andere mensen een ach
terkant en dus niet zo be
langrijk is, is voor Theo van
der Nahmer juist een aan
dachtspunt. Er zou anders
onrecht aan die achterkant
gedaan worden. „Man,
paard" is volgens mij dan ook
karakteristiek voor een ge
voelig man als Theo van der
Nahmer. Hetzelfde geldt voor
zijn „Stiertje". Dat is geen
krachtig beest, dat in dolle
driest op alles wat rood is, af
kan stormen. Nee, het is een
beetje een zielig stiertje, die
altijd maar alleen in een wei
land moet staan en van alles
en iedereen verlaten lijkt.
Zelfs zijn zeer fraaie en ver
stilde, krachtig uitstralende
"filosoof", heeft iets kwets
baars.
De beelden van Theo van der
Nahmer hebben kracht door
ingetogenheid. Het zijn ge
dichten van brons, waaruit
de poëzie op net zo'n natuur
lijke wijze voortkomt, als de
bomen en bloemen uit de
aarde.
Ook Ruben Rodriguez heeft
in zijn schilderijen een eigen
wereld geschapen. In droom
landschappen figureren men
sen met maskers op. De ar
chitectuur van klassieke ge
bouwen heeft erin een plaats.
Ruben werkt realistisch en
heel precies. Zowel Van der
Nahmer als Rodriguez probe
ren een kille werkelijke we
reld in hun werk te ont
vluchten. Theo van der Nah
mer doet dat op een heel ge
voelig poëtische wijze en Ru
ben Rodriguez vlucht in
droomwerelden.
Leen Quist
Bij Galerie Rob van den Doel
in de Anna Palownastraat
105a is werk van de keramist
Leen Quist te zien. Leen
Quist is een kunstenaar,
waarvoor de galerie haar be
kende patroon van glasten
toonstellingen wil doorbre
ken. De keramist weet name
lijk net zoals veel glaskunste
naars van gebruiksvoorwer
pen kunst te maken. Een
vaas van Copier is niet zo
maar een vaas en dat geldt
net zo voor de schalen van
Leen Quist. Leen Quist is een
autodidact, die in 1977 in De
nemarken het vak leerde
van Clara Andersen. Hij
werkt met dunne kleurlijn-
tjes in een nagenoeg witte
ondergrond. Daarvoor snijdt
hij lijnen uit in de leerharde
klei en vult deze dan met ko
balt en porcelein. Daarna
draait hij de schaal weer heel
dun af en polijst deze dan.
Vervolgens wordt alles twee
keer gebakken om tot een
optimaal resultaat te komen.
Door deze lijnvoeringen in
het porselein wordt een
evenwicht, een harmonie, tot
stand gebracht, waardoor het
meer is geworden dan deco
ratie alleen. Daarbij zijn de
vormen, die Quist gebruikt
verfijnd. De eenvoud van
vorm en decoratie maken
zijn unica's verstild en har
monieus.
„Een vogel in het hoofd" is
de titel van de tentoonstel
ling van olieverfschilderijen
van Robert Broekhuis in de
galerie van de Haagse Kunst
kring aan de Denneweg 64.
Op de eerste verdieping van
Theo van der Nahmer: „Abydos", brons.
FOTO: MARIANNE DOMMISSE
de galerie is een expositie
van Victor Boissevain inge
richt met olieverfschilderij
en. Robert Broekhuis toont
er enkele grote schilderijen
en wat tekeningen. De zin
„Een vogel in het hoofd"
roept associaties op met ge
vangen zitten en er niet uit
kunnen. Een vogel heeft het
luchtruim nodig om te bewe
gen en in een hoofd zit het
gevangen. Ook kan het ech
ter zijn dat de vogel in je
hoofd soms uitstapjes maakt
en dan heeft de zin een posi
tieve betekenis omdat die
„vogel" de mens in staat stelt
vrijuit te denken, te fantase
ren. Die twee kanten zijn ook
in het werk van Robert
Broekhuis terug te vinden.
Althans in enkele schilderij
en, waar een kamer wordt
gesuggereerd. In die kamer
bevinden zich figuren. Door
een deur komt rook binnen
en de figuren in het vertrek
lijken te willen vluchten.
Maar de enige uitgang staat
in brand.
Aan de andere kant zijn de
figuren in de ruimte ook niet
reëel. Ze lijken te zweven en
doen transparant aan, alsof
muren hen niet tegen kun
nen houden. De schilderijen
van Robert Broekhuis zijn
monumentaal. Hij weet dy
namische beelden te maken
waarin spanning wordt opge
roepen. Zijn vormentaal is
overwogen en doordacht,
maar niet gekunsteld. Zijn
werken lijken een dualiteit
aan te gaan tussen vrijheid,
speelsheid en gevangen zit
ten en bepaaldheid. Als een
vogel in het hoofd.
SYLVIA VAN LEEUWEN
MORGENAVOND JUBILEUMCONCERT IN NED. CONGRESGEBOUW
DEN HAAG Het Christelijk
Residentie Mannenkoor geeft
morgenavond in de Prins Wil-
lem-Alexanderzaal van het
Nederlands Congresgebouw
een jubileumconcert ter gele
genheid van het zestigjarig be
staan. Dit concert heeft alles in
zich om uit te groeien tot al
weer een hoogtepunt in het
bestaan van dit koor dat met
220 zangers het grootste man
nenkoor van Nederland is.
Een koor dat binnen Den
Haag vooral dank zij de Oran
jeconcerten en de traditionele
kerstconcerten een goede
naam heeft verworven. Maar
het CRM heeft ook op buiten
lands podia zoals in Engeland,
Schotland, Wales, Canada,
Amerika en Duitsland succes
sen bereikt onder de dirigen
ten Jan van der Waart, Arie
Pronk, Rocus van Yperen,
Anne Posthumes en sinds 1982
onder Aad van der Hoeven.
Het zestigjarig bestaan is voor
het bestuur van het CRM aan
leiding geweest in een Jubi
leumkrant uitvoerig stil te
staan bij de betekenis van het
koor. De goed verzorgde uitga
ve wordt geopend met een ar
tikel van de hand van voorzit
ter Wijnmalen waarin hij on
dermeer schrijft: „Men is lid
van dit koor omdat men graag
zingt in een omgeving waar
een sfeer van vriendschap
heerst, waar je ondanks de
grootte van het koor geen
nummer bent, maar een per
soonlijkheid". Felicitaties van
Mr.S. Patijn, Commissaris van
de Koningin in de provincie
Zuid-Holland en bescherm
heer van het koor, van Mr. Dr.
A. J. E. Havermans, de burge
meester van Den Haag en van
de heer A. J. Kret, voorzitter
van de Kon. Chr. Zangers-
bond. De Bondsvoorzitter
maakt een vergelijking met de
Maastrechter Staar en komt
tot de conclusie dat het CRM
meer Calvinistisch en minder
Bourgondisch is maar toch een
typisch mannenkoor met een
eigen huisstijl, met eigen op
vattingen omtrent het koor
zijn en met veel meer „eigens"
dan onder woorden te brengen
Dirigent Aad van der Hoeven
memoreert in de Jubileum-
krant de concertreizen naar
Berlijn en Wenen, ook enkele
oud-dirigenten leveren bijdra
gen waarin wordt onderstreept
hoeveel waarde het CRM voor
een dirigent heeft.
Aan het jubileumconcert van 4
november zal medewerking
worden verleend door de sop
raan Dorris van de Meeren-
donk, de bas Pieter van Eg-
mond en de vaste begeleider,
de organist Addie de Jong.
Met begeleiding van het Rand
stedelijk Begeleidings Orkest
zullen ondermeer worden uit
gevoerd: delen uit Verdi's ope
ra „La Forza del Destino",
Nachtgesang im Walde" van
Schubert, het Soldatenkoor uit
Faust van Gounod en het Ja
gerskoor uit Der Freischiitz
van Von Weber. Een populair
programma dat louter uit goe
de oude bekenden bestaat en
dat ongetwijfeld een groot pu
bliek zal trekken.
ADRIAAN HAGER
Roy Orbison: „It's over"
ROTTERDAM Ont
hutst keken de ongeveer
tweeduizend bezoekers
bij het concert van Roy
Orbison, in een van de
hallen van sportpaleis
Ahoy, elkaar aan. Dit
kon niet waar zijn. Ieder
een bleef staan, niet goed
beseffend dat het al was
afgelopen. Maar jawel,
na vijftig minuten was
het uit, over. Lichten aan
en naar huis, zo luidde
de boodschap. Het boe
geroep en gefluit ging
weldra over in verhitte
discussies, waarbij ter
men als „oplichterij" en
„dieven" de meest ge
bruikte waren.
„Zondagavond bij Alison
Moyet in het Muziektheater
duurde het nog 20 minuten
langer. Dit slaat alles!",
schreeuwde een toeschouwer
om zich heen. Boudewijn
Concert Roy Orbison. Begeleiding
vijl muzikanten, twee achtergrond
zangeressen. Tentoonstellingshal
Ahoy. Gisteravond. Ook nog 5 no
vember Antwerpen, 6 november
Slagharen, 7 november Hasselt en
8 november Den Bosch.
Büch, die wat opnamen
maakte voor zijn TV-pro-
gramma, vroeg bij de uitgang
aan het publiek hoe men het
concert vond. Hij heeft het
geweten. Bedolven onder de
scheldwoorden aan het adres
van de organisatie van dit ge
beuren kon hij zich amper
verstaanbaar maken. Mis
schien zien we in zijn pro
gramma daar wat opnamen
van.
Om half negen nam de
avond een aanvang met de
Ierse folkgroep „Moonshine".
En al deden de Ieren uit
Dublin nog zo hun best, de
combinatie van Ierse volks
muziek en later Roy Orbison
is natuurlijk een hele slechte.
Het publiek kon er niet
warm voor lopen.
Om vijf minuten voor tien
betrad de 51-jarige Ameri
kaanse zanger met zijn don
kere glazen, al vanaf 1963
zijn handelsmerk, die hij als
imago in 1963 heeft aangeno
men, het podium met „Only
the lonely" en de stemming
zat er bij het publiek van
middelbare leeftijd direct in.
Roy hield een hoog tempo
aan en werd prima begeleid
door een goede rockband.
Alle bekende Orbison-hits in
anderhalve elpee-tijd: „Cry
ing", „It's Over", „Ooby
Dooby", „Blue Bayou" en na
tuurlijk „Pretty Woman",
een aaneenschakeling van
hits van jaren terug. Want de
eeuwig in het zwart geklede
Roy Orbison, die alom wordt
erkend als een van de vijf
tien grondleggers van de
rock and roll, maakt dan al
jaren geen hits meer, hij is er
toch in geslaagd zijn popula
riteit te behouden.
In de jaren zestig stond de
zanger op de toppen van zijn
roem met platenverkopen die
de vijftig miljoen overschre
den, maar ruim vijfentwintig
jaar later laat hij het publiek
nog steeds massaal uit de
stoelen komen van enthou
siasme, want hoewel maar
zeer kort aanwezig, „The Big
O" is nog altijd een topper.
Bouke Algera uit Sneek, pro
motor van het concert, mag
er trots op zijn dat hij sterren
als Roy Orbison voor een
aantal „exclusieve" concerten
naar Nederland en België
haalt. Alleen wil het publiek
dan wel iets meer waar voor
zijn geld. Je kan je afvragen
wat er gebeurt als het pu
bliek het echt niet langer
pikt. Bij prijzen van 45,- en
ƒ50,- voor een concert van
vijftig minuten moet het een
keer mis gaan. Het wordt de
hoogste tijd dat organisaties
zich bezinnen op de tijdsduur
van de concerten, anders zou
het publiek wel eens massaal
weg kunnen wegblijven.
HAN NIEUWMANS,
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Ro
bocop (16); 18.00, 21.00. wo.
ook 13.30. EUROCINEMA II:
Hector (al); 18.30, 21.00. wo.
ook 13.30. e EUROCINEMA III:
Een maand later (al); 18.45.
21.30. Bambi (al), wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Beverly
Hills Cop II (al); 18.30, 21.15.
wo. ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Robocop
(16) 19.00, 21.15 wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Who's that girl
(al); Bambi (al); wo. 14.30; Een
maand later (al); The Untoucha
bles (16); 19.00. 21.15. ma. di.
ook 14.30. Hector (al); Secret ol
my success (al); Beverly Hills
Cop II (al); 14.30, 19.00. 21.15.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Rendez-Vous (12);
14.30; 9W weeks (12); 19.00,
21.15. REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-125414); Erotic
world of Angel Cash (16); 14.30,
19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Children of a les
ser God (al); ma. 21.15. Preda
tor (12); ma. 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Salvador (12); wo. 14.45. 19.00.
21.15. ma. di. 19.00. 21.15.
CITY THEATER II: Firewalker
(12); ma. di. wo. 19.00, 21.15.
Taran en de toverketel (al); wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel. 01717-4354) The living
daylights (12); ma. t/m wo.
20.15. wo. ook 15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Children of a les
ser God (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Feestelijke reveu van taken-
filmsterren; wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7. tel. 079-
511313): Madonna: 19.00. wo.
ook 14.00. Beverly Hills cop II
(al); 19.00. 21.30. wo. ook 14.00.
Een maand later, 21.30. The se
cret of my succes; 19.00, 21.30.
Troetelbeertjes II; wo. 14.00.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): The untouchables
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA
2: Hector (al); 14.00. 19.00,
21.30. ASTA 3: The secret of
my success (al) 14.00, 19.00,
21.30. wo. ook 14.00. BABY
LON 1 (Winkelcentrum Babylon,
tel. 471656): Full metal jacket
(16); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 2. Havinck (al); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 3:
Een maand later (al); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 1 (Bui
tenhof 20, tel. 630637): Robocop
(16); 14.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: Who's that girl (al);
14.00. 18.45. 21.30. CINEAC
3: Some kind of wonderful (al)
18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carneglelaan,
tel. 456756): Beverly Hills cop II
(al) 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 2: Crimes of the he
art (12); 14.00, 18.45, 21.30.
•METROPOLE 3: Radio days
(al); 14.00. 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 4: Zoeken naar Ei
leen (12); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: De naam van
de roos (16); 14.00. 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Beverly Hills cop II
(al); 13.45, 18.45. 21.30. ODE
ON 2: The living daylights (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Robocop (16); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 4: The barbari
ans (12); 13.45, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b,
tel. 656402): Blind date (al);
19.30, 21.45. STUDIO 2: Ex
tremities (16); 19.15, 21.30.
STUDIO 3: Outrageous fortu
ne (al); 19.00, 21.15. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: di. wo. 19.30,
21.45. ma. 20.00. The black cat;
dl. Le vertigo, wo. Zaal 2: Mijn
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: Een avontuur met
een staartje; wo. 14.00. CINE
AC 3: Peter Pan; wo. 14.00.
EUROCINEMA: Taran en de
toverketel; wo. 14.00.
Concurrentie
voor kunstenaars
groot
ZOETERMEER Afgestu
deerden van het beeldend-
kunstonderwijs laten zich niet
bij een gewestelijk arbeidsbu
reau inschrijven omdat zij
werkloos ziin, maar omdat zij
een aanvulling op hun inko
men nodig hebben. Het duurt
vaak jaren om in de beeldende
sector een beroepspraktijk op
te bouwen. De officiële werk
loosheidscijfers geven daarom
onvoldoende inzicht in de be
roepsuitoefening in deze sec
tor.
Het Centrum voor Onderwijs
onderzoek van de Universiteit
in Amsterdam zegt dit in een
rapport over de samenhang
tussen het onderwijs en de be
roepspraktijk in de sector beel
dende kunst. Het rapport is ge
maakt op verzoek van de mi
nisters Deetman (onderwijs)
en Brinkman (WVC).
In april 1986 stond bijna een
kwart van de gediplomeerden
in het beeldend-kunstonder-
wijs als werkzoekende inge
schreven. De meesten van hen
(65 procent) oefenen echter
meer dan 20 uur per week hun
beroep uit. Volgens de onder
zoekers ondervinden de werk
zoekenden evenals de al wel
werkzame afgestudeerden veel
concurrentie van niet gediplo
meerde studiegenoten en men
sen die niet aan een instelling
voor beeldende kunst zijn op
geleid.