Mi
Viktor Lazlo verdrinkt in muziek
nationale
jeugdcollectg
73M
Cs
Bijzondere collectie
„wiegedrukken" in
Museum van het Boek
Randstad geeft komische kijk op klassenstrijd
FAËTON
Orkest uit
Moskou in
Rotterdamse
muziekserie
PINTER
bioscopen
KUNST
£eidóc0otuant
ZATERDAG 31 OKTOBER 1987
PAGIN/j
De Franse voet
balster Michel
Platini bekijkt
met galerij-houd
ster Louise Anne
Leclerc het schil
derij waarop hij
in actie is te zien
als aanvoerder
van het Franse
nationale elftal.
Het werk maakt
deel uit van een
expositie van
schilderijen in
Nancy, die be
langrijke sport
sterren tot on
derwerp hebben.
FOTO: AP
David Bowie moet zich onderwerpen aids- onderzoek
DALLAS Een rechtbank in Dallas in de
Amerikaanse staat Texas heeft de Britse
popster David Bowie opgedragen begin no
vember een aids-onderzoek te ondergaan in
Dallas. Deze opdracht komt naar aanleiding
van een verzoek van een 30-jarige vrouw
die hem ervan beschuldigt dat hij haar
heeft verkracht. De politie heeft dit giste
ren meegedeeld.
„Hij heeft de naam dat hij biseksueel is, niet? Zij
wilde geen' sex met hem vanwege het risico", zei
de raadsman van de vrouw, Robert Rose.
De politie heeft gezegd dat de vrouw tegenover
haar heeft verklaard dat Bowie haar na de be
weerde verkrachting had meegedeeld dat zij nu
aids had. Proeven op haar vielen negatief uit, maar
de dokters zeiden dat er enkele maanden overheen
zouden kunnen gaan alvorens zich de verschijnse
len van blootstelling aan het virus zouden kunnen
aandienen. De vrouw diende een klacht tegen de
40-jarige popster in. Hij verkrachtte de rvouw vol
gens haar zeggen op 10 oktober in zijn hotelkamer
tijdens een optreden in Dallas en na een feestje dat
de hele nacht duurde. Na een onderzoek van een
week verwees de politie de zaak naar een Grand
Jury, die op 11 november zitting houdt en zal uit
maken of een proces zin heeft. Rose zei dat zijn
cliënte een particuliere proef met de leugen-ont
dekker had doorstaan. Bowie, die heeft toegegeven
dat hij de avond met de vrouw doorbracht, spreekt
de beschuldiging van verkrachting tegen en noemt
haar „vals en schandelijk" en beticht haar van
„zucht naar publiciteit". Hij had gisteren vanuit
New York geen commentaar op de jongste ontwik
keling en is volgende week op zijn wereldreis in
Australië. David Bowie, die in werkelijkheid Da
vid Jones heet, heeft een zoon van 16, Zowie, bij
zijn ex-vrouw Angela.
DE APPEL BRANDT LOS
INEEN
RUIMTE-SPEKTAKEL
OP Z'N PEST
APPetTHeATEE/SO2100
(vrijdag aaterdag+maal.iyd}
Staatsakademisch Symfonie-orkest
van de USSR onder leiding van Jew-
geni Swetlanow met composities
van Rachmaninow en Balakirew. So
liste: de pianiste Ljoebow Timofeje-
wa. Herhaling zondagmiddag. De
Doelen, Rotterdam.
Het tweede pianoconcert van
Rachmaninow kan niet stuk.
Zeker niet als het wordt ge
speeld door het Staatsakade-
misch Symfonie-orkest van de
USSR uit Moskou met als diri
gent Jewgeni Swetlanow en de
pianiste Ljoebow Timofejewa.
Zij concerteerden gisteravond
in een volgepakte Doelenzaal
als gasten van het Rotterdams
Philharmonisch Orkest dat zo
juist is teruggekeerd van een
tournee van twaalf concerten
in de Verenigde Staten, Japan
en Korea. Het publiek was na
het populaire Rachmaninow-
concert zo enthousiast dat de
pianiste zich gedwongen voel
de twee toegiften te geven. Zij
koos opus 44 en 59 van Skria-
bin.
De soliste, die trefzeker en
met een krachtige pianistiek
speelde, was al even wars van
uiterlijk vertoon en lege effec
tiviteit als dirigent Swetlanow.
Deze orkestleider, die al
eerder in ons land gasteerde,
bedient zich van een mini
mum aan handgebaar. Zijn
linkerhand gebruikt hij spaar
zaam, met zijn rechterhand -
hij dirigeert zonder stok -
boetseert hij als het ware de
orkestklank. Hij schaamt zich
niet voor een breed uitgespon
nen, zwaar romantisch aange
zette begeleiding waarbij hij
alle tijd neemt voor welvende
melodische golven.
De keuze van het Rachmani-
now-concert getuigt niet van
originaliteit, dat van de twee
de symfonie van Milij Balaki
rew zeer zeker wel. Van deze
Russische componist, die leef
de van 1837 tot 1910, is nauwe
lijks meer bekend dan dat hij
leermeester was van Rimsky-
Korsakow, Moesorgsky, Boro
din en Koej waarmee hii „het
machtige hoopje" vormde. In
zijn kleine oeuvre neemt de
tweede symfonie een belang
rijke plaats in, een werk waar
in enkele vondsten breed
worden uitgemeten en vele
malen worden herhaald. De
toehoorder vraagt zich bij
voortduring af: „Waar heb ik
dat meer gehoord" en dat is de
invloed van Balakirew op
Tsjaikowski. Het Russische or
kest was met de partituur door
en door vertrouwd en Swetla
now zette het opus kleurrijk,
klankrijk en met spontaniteit
neer. Een weergave waarbij
men zich kon onderdompelen
in de superieure orkestklank.
ADRIAAN HAGER
DE APPEL MET
FASCINERENDE EN
BEKLEMMENDE
OP Z'N BEST
APPÊLTHEATER/SO 22.00
(vrijdag* zaterdag maaltijd)
OP TENTOONSTELLING „VROEGE BOEKDRUKKUNST UIT ITALIË'
TER.TIVS
DEN HAAG Italië
heeft een grote rol ge
speeld in de ontwikkeling
van de boekdrukkunst.
Vooral de eerste vijftig
jaar sinds de uitvinding in
de tweede helft van de
vijftiende eeuw is er veel
gedaan en geëxperimen
teerd in Italië. Toentertijd
hét cultureel en commer
cieel centrum van Europa.
Over deze beginperiode van
de boekdrukkunst in Italië
(1450-1500) is tot en met 5 de
cember een tentoonstelling
„Vroege boekdrukkunst uit
Italië" in het Rijksmuseum
Meermanno-Westreenianum-
Museum van het boek aan de
Prinsessegracht in Den Haag.
Opvallend is dat het niet de
Italianen zelf zijn geweest die
de boekdrukkunst in Italië tot
ontwikkeling hebben ge
bracht. De eerste 20 jaar heb
ben voornamelijk drukkers uit
andere delen van Europa hun
stempel op de boekdrukkunst
gezet. Pas daarna gingen de
Italianen zelf incunabelen of
wiegedrukken maken. De
term die wordt gebruikt om
boeken uit deze beginperiode
te betitelen:„De tijd waarin de
boeken nog in de windselen of
in de wieg lagen".
De fraai versierde exemplaren
die in twee zalen van het mu
seum staan, geven een indruk
van de vroege boekdrukkunst:
Kostbare boekwerken met
kleurrijke pagina's in glazen
vitrines. In een van de zalen
zien we incunabelen die voor
namelijk uit Rome en Floren
ce afkomstig zijn.
Arnoldus Pannartz en Conra-
dus Sweynheim zijn twee gro
ten uit Rome. Samen begon
nen ze in Subacio, en verhuis
den naar de Romeinse hoofd
stad toen de zaken goed gin
gen. Want al snel kwamen zij
er achter dat er voor de nieu
we techniek een enorme
markt was. De belangstelling
voor klassieke werken (o.a.
van Cicero en Cesar), maar
ook voor wetenschappelijke
teksten en teksten van kerk
vaders (Augustinus) was groot.
Voor de komst van de incuna
belenkunst in Italië was het
een behoorlijk arbeidsintensie
ve en tijdrovende bezigheid.
Een boek drukken daarente-
§en verliep veel vlotter,
lechts enkele maanden én
bovendien meerdere exempla
ren per boek tegelijk (oplage
van 300 stuks).
Versieringen
Hiermee was het werk van de
drukker gedaan. Hij zorgde
uitsluitend voor de zwarte
tekst en liet per bladzij ruimte
open voor de randversieringen
en het inkleuren van sierlet
ters, die later door een ander
met de hand werden aange
bracht.
De rest was een zaak van de
koper. Hii liet het boek inbin
den en de versieringen aan
brengen, met als gevolg dat er
van dezelfde boeken totaal
verschillende exemplaren in
omloop zijn. Een duidelijk
voorbeeld hiervan op de expo
sitie is een vijfdelige bijbel,
waarvan slechts twee delen op
bijna dezelfde manier versierd
zijn. Grappig is ook te zien dat
sommige incunabelen niet zijn
afgeschilderd, omdat er geen
geld meer was of omdat de ko
per geen geduld had nog lan
ger te wachten.
Naast klassieke werken werd
ook veel drukwerk voor de
paus gedaan. Met de komst
van de Italiaanse incunabelen
kunst kreeg de katholieke
kerk eindelijk een middel om
zijn centrale gezag te verster
ken. Besluiten werden op deze
wijze snel over Europa ver
spreid. Tot die tijd zaten zo'n
400 mensen in grote zalen de
pauselijke decreten over te
schrijven.
Venetïe
De tweede zaal wordt volledig
in beslag genomen met boeken
uit Venetië. Deze stad was
toentertijd het belangrijkste
drukkerscentrum, vanwege
zijn strategische ligging als
handelsstad. Veel drukkers za
ten in Venetië vanwege de
goede verbindingen met de
rest van de wereld.
Een van die mensen was Nico-
laas Jenson, van oorsprong
een Fransman. Het museum is
in het gelukkige bezit van bij
na de helft van zijn werken
(14 van de 32) die hij geduren
de de eerste drie jaren van zijn
loopbaan heeft gemaakt.
Ook hier weer zien we ver
schillende soorten illustraties
en versieringen bij exempla
ren van een en hetzelfde boek.
bijzonder, omdat hij 20 jaar na
de uitvinding van de boek
drukkunst, een boek heeft ge
drukt dat er voor die tijd mo
dern uitziet. De pagina-inde
ling waarmee hij voor het
eerst kwam, wordt nu nog
steeds gehanteerd. Hij ge
bruikte tevens een lettertype
dat ook in onze tijd nog mo
dern aandoet. Een vrij simpele
en vlakke typografie („litera
romana"), terwijl het voorheen
gebruikelijk was om de goti
sche letter te gebruiken.
Bijzondere exemplaren
De tentoongestelde collectie is
afkomstig van W. H. J. Baron
van Westreenen van Tiellandt,
die na zijn dood in 1848 zijn
huis aan de Prinsessegracht en
zijn totale collectie aan het
Nelaltn io mini eflb opitulatore Iupiter.qllo medcfimo infantulo,
ad uno ctlcfte homo talaricaco caducifcro gli offcriua. Et qfto pofcia
ia linoanrroamuite Nymphenutriendoel commcndaua.
SECVNDA SINISTRA.
Ne'Io qdrato anteriorc uidi Cupidic.mirauegliatifi grade Copia di
oi fexo fagittari.chccu la fua noxia fagittulatirata nel alto carlo Ioue tra
heflcindiuinitaceadcóréplatioedunamortalefanciulla. Allincórro re
troel maxio Iupicer uedcuafi i uno tribunale Iedere iudicc. Er cupidinc
claudicatc.cotralafuabcnigmmacrci iudicio uocata.dolcte qriinonic
Een bladzijde uit een van de wiegedrukken in het Museum van
het Boek; De typografie is nauwelijks te onderschelden van dé
letters die nu, vijf eeuwen later, voor boeken worden gebruikt.
FOTO: PR
Rijk heeft nagelaten om er een
museum van te maken, het la
tere Museum van het Boek.
Hij verzamelde zo'n 300 Itali
aanse incunabelen. Hoewel hij
slechts een klein deel (10 pro
cent) van het totaal aantal in
cunabelen verzamelde, zijn
zijn boeken de meest belang
rijke uit die tijd. De expositie
laat 70 van de 300 verzamelde
werken zien.
BABS SAHETAPY
„Vroege boekdrukkunst uit
Italië". Expositie. Prinsesse
gracht 30, Den Haag. Ma.
t/m za. 13.00 tot 17.00 uur.
Tot en met 5 december.
Toegang gratis.
EERSTE POPCONCERT IN HAAGS MUZIEKTHEATER
Concert Viktor Lazlo. Bogoloiding:
nogan muzikanten. Muziektheater,
Den Haag. Gistaravond.
De adembenemend ogende
Belgische zangeres Viktor La
zlo mocht gisteravond de Dr.
Anton Philipszaal van het
Haagse Muziektheater inwij
den voor popconcerten. Nu
zingt Viktor niet direct pop
muziek, maar ze maakt wel
gebruikt van een electrisch
versterkt geluidsdecor en dat
is toch even iets anders dan de
akoestische violen en andere
instrumenten waaruit een
symfonie orkest is opgebouwd.
Al snel bleek dat de prachtige
akoestiek van de Dr. Anton
Philipszaal ook dit geweld ge
makkelijk kon omzetten tot
een haarzuiver luisterbehang,
waar volop van te genieten
viel.
Viktor, die internationaal van
zich deed spreken dankzij het
eerder dit iaar gehouden Euro
visie Songfestival, waar ze zich
als een klein taaiwondertje
ontpopte tijdens de presentatie
ervan, heeft een prachtige
stem. Ze zingt hoog, zuiver en
met een emotie, die soms kip-
pevel veroorzaakt. Toch wan
delt Lazlo niet met alle gemak
van de wereld over de noten
balk en mist ze een krachtige
stem. Die beperkingen werden
veelal goedgemaakt door de
achtergrondzanger en -zange
res, maar werken vaak ook
behoorlijk remmend. Dat ge
beurde vooral in de uitbundige
nummers, wanneer toetsen-
partijen, blazers en gitaristen
hun tonen nog eens extra aan
zetten. Op die momenten ver
dronk haar stem in de muziek.
Viktor voelt zich het beste
thuis in de meer easy listening
nummers en het swingende
jazzy materiaal waarbij de mu
zikanten met ingehouden
pracht de sterren van de he
mel spelen. Muzikaal had het
publiek gisteravond dan ook
geen moment te klagen, behal
ve dan tijdens de eerste toegift
(er waren er twee). Deze be
gon met zo'n nutteloze drum
solo, die alleen maar leek te
worden gespeeld om de muzi
kanten de gelegenheid te ge
ven op tijd op het podium te
zijn. Het publiek stond overi
gens toen al (figuurlijk) op de
stoelen en dacHt er geen mo
ment over om Viktor te laten
gaan. Na negentig minuten
was het materiaal echter op en
brachten de zaallichten uit
komst.
De zangeres was aan het begin
van het concert behoorlijk ze
nuwachtig en veronschuldigde
zich hiervoor met „het is ons
eerste concert in Nederland".
Die zenuwen werden echter
snel naar de coulissen verwe
zen en vanaf dat moment
kreeg Viktor met een menge
ling van samba, jazz en bal
lads, het publiek steeds meer
in haar greep. Ze bracht een
uitgebalanceerde show waarbij
haar toehoorders werden op
gezweept, dan weer werden
teruggeworpen in hun stoelen
om weg te zwijmelen bij de
haarzuivere stem, die zich
overdadig wiegde tussen
prachtige basgitaar-patronen
en sentimenteel saxofoonspel.
Voor de aankleding van de
show zorgde de muzikanten
zelf door ritmisch mee te be
wegen op de muziek, waarbij
de achtergrondzanger zich hal
verwege het concert ontpopte
tot een indrukwekkend dan-
Toch verliep niet alles vlekke
loos. De schade bleef echter
beperkt tot de rookmachines,
die hun werk niet naar beho
ren deden. Het had lachwek
kende taferelen tot gevolg,
waarbij het op een gegeven
moment zelf leek alsof de hele
groep in rook opging. Na een
half uur hadden echter ook
Viktors medewerkers door dat
de gewenste effecten niet wer
den bereikt en moesten de
groep en het publiek het ver
der zonder rookmachines
doen. Er was natuurlijk nie
mand die daar om treurde.
Tenslotte was het publiek voor
Viktor gekomen en die maak
te dat verlies ruimschoots
goed.
HANS PIËT
Toneelgroep Randstad speelt „Bit
ter lemon" van Dimitri Frenkel
Frank in de regie van Inge Tielman
in hun eigen theater aan de Lange
Lombardstraat 38 Ie Den Haag. Gis
teravond. Herhalingen: Vanavond, 7,
8, 13 en 14 november
Een driehoeksverhouding die
zich afspeelt in Den Haag is
het uitgangspunt van „Bitter
Lemon van Dimitri Frenkel
Frank. Polly, een rijke vrouw,
pikt in een kroeg de onge
schoolde arbeider, John op.
Haar gewezen echtgenoot,
Axel, wakkert de relatie aan.
De verhouding is gedoemd te
mislukken, maar tot grote ver
bazing van Axel krijgt het spel
een verrassende wending. In
een prachtig luxe uitgevoerd
décor, alles in zwart wit en
stijlvol ingericht, speelde
Randstad deze komedie.
Slechts drie spelers hadden de
taak het spel inhoud te geven.
Erica de Haan (Polly) wist uit
stekend het luxe verwende
vrouwtje gestalte te geven. In
smaakvolle kleding en iets ge
affecteerd taalgebruik vormde
zij een schril contrast met Eric
Elbersen (John). Hij kroop in
de huid van een fabrieks-ar-
beider en hield dat consequent
vol. De verschillen in leef-om-
standigheden werden voelbaar
en hun mislukte pogingen om
enig geestelijk kontakt te krij
gen, kwam heel acceptabel
over. Lex de Cocq (Axel) fun
geerde als tussenpersoon. Zijn
spel was voor de pauze heel
boeiend. Bijtende woorden
richting Polly en medeleven
met Jonn verpakt in een dosis
sarcasme ging hem prima af.
Na de pauze werd hij onzeker
en diverse teksthaperingen
stoorden het vlotte spel. Inge
Tielman heeft als regisseuse
uitstekend de karakters ge
vormd. De komische verwik
kelingen door taalgebruik en
klassen-verschil en een na
tuurlijk spel bieden ruim
schoots voldoening voor een
boeiende toneelavond.
ROB VAN DER MIJL
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Robocop (16);
18.00, 21.00. za. wo. ook 13.30. zo.
ook 13.30, 16.00. EUROCINEMA
II: Hector (al); 18.30, 21.00. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
EUROCINEMA III: Een maand
later (al); 18.45, 21.30. zo. ook
16.15. Bambi (al); za. zo. wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Beverly Hills
Cop II (al); 18.30. 21.15. za. wo.
ook 13.30. zo. ook 13.30, 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Robocop (16);
za. 24.00. EUROCINEMA II: Hec
tor (16); za. 24.00. EUROCINE
MA III: Taxi Girla (18); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Kamers voor
vrienden (18); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Robocop (16);
19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Who's that girl
(al); Bambi (al); za. zo. wo. 14.30;
Een maand later (al); The Untou
chable* (16); 19.00, 21.15. do. vr.
ma. di. ook 14.30. Hector (al); Se
cret of my success (al); Beverly
Hills Cop II (al); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): Rendez-Vous (12);
14.30; 9V» weeks (12); 19.00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414); Erotic world of An
gel Cash (16); 14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Hypersexuals (18); vr. za.
23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Children of a lesser God
(al); za. zo. ma. 21.15. Predator
(12); za. zo. ma. 19.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Salvador (12); do. t/m zo. wo.
14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Fire-
walker (12); do. vr. zo. 14.45,
19.00, 21.15. za. ma. dl. wo. 19.00,
21.15. Taran en de toverketel (al);
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): The living daylights
(12); vr. 21.15. za. 15.45, 21.15. zo.
15.45. ma. t/m wo. 20.15. wo. ook
15.45. Crocodile dundee (al); do.
t/m zo. 1.9.00. Vroeger ia dood
(16); do. zo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Peter Pan; vr. 15.45. za. zo. wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Children of a lesser
God (al); do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Feestelijke reveu van tekenfilm-
sterren; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Don Giovanni; zo. 10.45.
Madonna; 19.00. wo. za. ook
14.00. zo. ook 15.00. Beverly Hills
cop II (al); 19.00, 21.30. wo. za. ook
14.00. zo. 15.00. Een maand later
21.30. The secret of my sues
19.00, 21.30. Troetelbeerfjsi I
wo. za. 14.00. zo. 15.00. I
5. 16l
2: Wh
45, 211
5. 211
i of w{'
DEN HAAG* AST A 1 (Spul 27, i
463500): The untouchables
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13
16.00. 18.45. 21.30. ASTA 2: H
tor (al); 14.00. 19.00, 21.30,.
13.30, 16.00. 19.00, 21.30. Al
3: The secret of my success l
14.00, 19.00, 21.30. za. zo. wo l
14.00. BABYLON 1 (Winkelq
trum Babylon, tel. 471656): K
metal jacket (16); 14.00, 1êJ
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18
21.30. BABYLON 2: Havincki
14.00, 19.00. 21.30. zo. 13
16.00, 19.00, 21.30. BABYL0I
Een maand later (al); 14.00, 18i
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18r
21.30. CINEAC 1 (Buitenhof
tel. 630637): Robocop (16); 14j
18.45, 21.30. zo. 13.15.
18.45, 21.30. e CINEAC 2:
that girl (al); 14.00, 18.45,
zo. 13.15, 16.00, 18.45,
CINEAC 3: Some kind e
derful (al); 18.45, 21.30. do.
di. ook 14.00. EUROCINf
(Leyweg 910, tel. 667066): A
deus (al); do. vr. 13.30, 20.00.
zo. alleen 20.00. METROPOI
(Carnegielaan, tel. 456756):
ly Hills cop II (al); 14.00,
21.30. zo. 13.15, 16.00,
21.30. La Traviata (al); zo. 11|
METROPOLE 2: Crimes of
heart (12); 14.00. 18.45, 21.30.
13.15. 16.00. 18.45, 21.30.
TROPOLE 3: Radio days
14.00. 18.45, 21.30. zo.
16.00. 18.45, 21.30. METRI
LE 4: Zoeken naar Eileen
14.00, 18.45. 21.30. zo. 1
16.00, 18.45, 21.30. METROF
LE 5: De naam van de roos (i
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13,
16.00, 18.45, 21.30. ODEOh
(Herengracht 13. tel. 462400):
verty Hills cop II (al); 13.45, 18j
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18
21.30. ODEON 2: The living
lights (al); 13.45, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.
ON 3: Robocop
21.30. zo. 13/
21.30. ODEON 4: The bai
ans (12); 13.45. 18.45. 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. S
DIO 1 (Kettingstraat 12b,
656402): Blind date (al); 19i
21.45. zo. 14.45, 19.30, 21
STUDIO 2: Extremities
19.15, 21.30. zo. 14.30, 19.
21.30. STUDIO 3: Outrage*
fortune (al); 19.00, 21.15. zo. 14
19.00, 21.15. HAAGS FILMHÜ
(Denneweg 56. tel. 459900): Za
do. za. zo. 19.30, 22.0. vr. di.
19.30, 21.45. ma. 20.00. The f<
tainhed; do. The crowd; v
Lenox; Her fall and rise;
humaine; zo. L'Argent;
black cat; di. Le vertige;
desty Blaise; zo. 14.00. Film|
kef Nederlandse archilektuur;
16.15. Zaal 2: Mijn vriend I
Lapsjin; 19.30. zo. ook 14.00.
ty Blue; 21.45. zo. ook 16.15.
3: dag. 19.30, 21.45. Zjoek; 1'
21.45. zo. ook 14.00, 16.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1; Van geluk g<
ken (16); vr. 00.15. Robocop
za. 00.15. CINEAC 2; Somel
wild (16); za. 00.15. CINEAI
Deep throat (18); za. 00.15.
ROCINEMA: Sex-ritten (18);
00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
ASTA 3: Een avontuur met
staartje; za. wo. 14.00. zo. 1S|
16.00. CINEAC 3: Peter Panl
wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
ROCINEMA: Taran en de toi
tel; za. zo. wo. 14.00.
ucun i. i no living ai
13.45, 18.45, 21.30.1
10. 18.45, 21.30. Oi
ocop (16); 13.45. 18k
13.15, 16.00, 181
Sotheby's opent
venduhuis in
Oost-Europa
BUDAPEST De Britse
veilingmeesters Sotheby's
hebben gisteren in de
Hongaarse hoofdstad Bu
dapest het eerste kantoor
in Oost-Europa van een
Westers venduhuis geo
pend en de hoop uitge
sproken dat andere Oost-
europese hoofdsteden zou
den volgen.
„Het potentieel is enorm", zei
Julian Barran, de impressio- doorverkocht.
nisten-deskundige van
by's op een persconferentl
gelegenheid van de opa
van een kantoor van Sothj
in Budapest. Sotheby's
dit jaar twee veilingen!
Hongaarse kunst in Lol
gehouden en een derde
plaats in februari. Het kart
van het venduhuis in de f
gaarse hoofdstad is tot
gekomen in samenwerl
met de staatshandelsondej
ming Novotrade. Tot din
is benoemd de 42-jarige 1
Batki. Batki, die de toneeld
ken van Harold Pinter in
Hongaars vertaalt, zei dal
niet langer goedkoop kunt
Hongarije kon worden i|
kocht' om aanzienlijk duul
in het buitenland te wo|
J
Vechtersbazen
opgepakt
DEN HAAG Zes Rijswijkse
politiemensen hebben gister
nacht op de Minister van de
Tempellaan een vijftal agres
sieve Rijswijkers, in de leeftijd
tussen 20 en 23 jaar, gearres
teerd. De mannen had|
eerder die nacht in een snl
bar op het Stationsplein!
Den Haag twee 15-jarige n
jes lastig gevallen. Zij sloi
één van de meisjes een gel
ken neus. Na een vechtpl
waarbij drie agenten lij
verwondingen opliepen, I
ten de politiemensen het
tal in de boeien te slaan.
Onuitgegeven
partituurvan
Franz Liszt
onder de hamer
LONDEN Een onuitgege
ven piano-partituur van de
jonge Franz Liszt wordt in no
vember geveild in Londen. Dit
is gisteren meegedeeld door
een woordvoerder van j
venduhuis Sotheby's.
Het manuscript beslaat'
bladzijden en is geschreve
rode inkt. Het is gekocht
een particulier. De parti
heeft geen titel, geen har
kening en geen datum, i
Liszt-kenners twijfelen er
aan dat het van de latere
is. Het werk is één keer
Liszt genoemd, in een
van 12 december 1832. De
voering van het werk
ongeveer een kwartier.
2TOT8 NOVEMBER 1987
nationaal jeugd fonds I
het fonds van jantje beton