GEESTELIJK LEVEN/OPINIE 3] kerk wereld Een evangelisatie-campagne opzijn Limburgs KERK IN CHINA GROEIT TEGEN VERDRUKKING IN brieuen lezers Bukman en Midden-Amerika,-^ Beschamend en verhelderend] >weer CeidaeSowuvnt VRIIDAG 30 OKTOBER 1987 PAi Protestantse handleiding bij boeken Maarten 't Hart GLANERBRUG Een kerkelijke handleiding bij twee boe ken van Maarten 't Hart, is dat niet als waarschuwing voor de lezers bedoeld? „In het geheel niet. Ik wil kerkelijke mensen iuist laten zien dat kerkverlaters als Maarten 't Hart nog steeds heel erg met geloofsvragen bezig zijn." Dit zegt Francis Hiiszeler, afgestudeerd in de Duitse taal- en letterkunde en wederhelft van de gereformeerde predikante van Glanerbrug, over de handleiding die hij bij „Een vlucht regenwulpen" en „De Jacobsladder" van Maarten 't Hart heeft samengesteld. De handleiding is als bijlage van het blad .Toe rusting' uitgegeven door de Hervormde centrale voor vor mingswerk te Driebergen. In de handleiding wil Hijszeler de lezers behulpzaam zijn bij vragen als wat de moderne literatuur de christenen te zeggen heelt en wat de relatie met de eigen geloofservaring is. De handleiding is voortgekomen uit een cursus die hij vorig jaar over „Een vlucht regenwulpen" heeft gegeven. Volgens Hijszeler is Maarten 't Hart steeds milder over kerk en geloof gaan denken. Dit zou vooral uit „De Jacobsladder" blij- ken.'t Hart was niet voor een reactie bereikbaar. Nergens is een mens zo alleen als in zijn geweten. ONGEZOUTEN KRITIEK DANNEELS "Rijke synode maar schamele conclusies" (Van onze correspondent Ge rard Kessels) ROME Bij belangrijke de len van het westerse episco paat heerst grote teleurstel ling over het resultaat van de synode over de leek in de kerk. Volgens velen was het een goede, levendige, synode, maar is daar in de slotdocu menten niets meer van terug te vinden. "Een synode die rijk was aan inhoud, maar arm aan conclusies", zo heeft de Belgische kardinaal God fried Danneels opgemerkt. Danneels heeft openlijk kri- naal Hyacinthe Thiandoum, de rapporteur van de synode. Van Danneels' voorstel om eens goed uit te zoeken of het gewijde diakonaat ook voor vrouwen opengesteld kan worden, is in de slotteksten niets meer terug te vinden. Het voorstel is verdwenen, hoewel het ruime steun kreeg. Ook andere concrete voorstellen zijn geruisloos af gevoerd. Danneels, die bij de vorige synode zelf rapporteur was, heeft zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken gestoken. Tijdens een pers conferentie erkende hij "dat de synode waar het de ham vraag van de vrouw betreft, niets heeft opgeleverd". Ongetwijfeld komt de kritiek van Danneels hard aan in het Vaticaan. Het gezag van de Belg is groot. Niet alleen bij de Romeinse Curie, maar vooral ook bij Johannes Pau- lus II legt de mening van Danneels gewicht in de schaal. De synode heeft gisteren zijn werkzaamheden beëindigd. Na een maand van beraadsla gingen zijn er 54 voorstellen aangeboden aan de paus. De suggesties kunnen door de paus verwerkt worden in een pauselijk document over de leek in de kerk dat over ruim een half jaar zal ver schijnen. Paus Wojtyla heeft de volledige vrijheid om de voorstellen al dan niet te vol gen. Onder eigen verantwoorde lijkheid hebben de synode vaders aan het einde van de synode een boodschap opge steld voor de leken. In het stuk wordt sterk het accent gelegd op de taak van de leek in gezin en maatschappij. HEERLEN „Ik weet niks van Mattheus, Johannes of Lucas. Als ik die protestanten hoor die blindelings teksten uit hun mouw schudden, nee dat kan ik niet. Ik ken alleen het verhaal, daar het om gaat, daar wil ik de mensen op wij zen." Een van de medewerkers van de evangelisatiestand van mgr. Gijsen is aan het woord. Hij staat bij een opvallend, pi- ramide-achtig gebouwtje op de Promenade in Heerlen, dat is uitgedost in vrolijke kleu ren en voorzien van affiches als: katholiek, zo gek nog niet, waarmee het centrum voor evangelisatie in Roermond sinds gisteren aan de weg tim mert. De evangelisatiecam pagne van de Limburgse bis schop beschikt daarmee over een van zijn meest opvallende attributen. In de toekomst ko men er nog twee piramides bij, die dan op gezette tijden in alle Limburgse steden te zien zullen zijn. Massaal mag de belangstelling voor de stand niet genoemd worden. Er komt iemand bin nenlopen die een hartelijke blik van instemming uitwis selt met de geheel in het zwart gestoken pater Wim van der Valk, de gangmaker van de campagne, en dan weer snel vertrekt. Hij hoeft niet over de streep getrokken te worden en is al bekeerd. Andere voorbijgangers komen niet naar binnen, maar blij ven soms even staan, terwijl er een roept dat dit iets van de EO is, waar hij weinig mee te maken wil hebben. Pater Wim van der Valk laat zich daardoor niet afschrik ken. Hij zit in een hoek van de piramide aan een klein ta felde met een glaasje voor zich, klaar om de uitdaging aan te nemen: gesprekken voeren met diegenen die over de drempel willen komen. Voor hen is er koffie. Zij kun nen ook religieuze lectuur ko pen die aan de zijkanten is in verband met zijn campag ne. „Er zijn veel mensen die over mij spreken of schrijven zonder dat ze ooit met mij over de campagne gepraat hebben. Ze hèoben alles van horen zeggen. Het is een flexibel opgezette campagne", glundert hij. „We doen nu er varing op met deze stand, maar we voeren alles uit wat we in maart van dit jaar heb ben aangekondigd. Als ie echt katholiek bent en als ik uitgestald en de goedkeuring kan wegdragen van de Lim burgse bisschop. De avond tevoren heeft Van der Valk de uit staal en plas tic opgetrokken piramide met behulp van de makers naar de Promenade in het centrum van Heerlen gebracht. Van der Valk: „Er waren drie be taalde krachten bij, de ande ren hebben zich kosteloos voor het project ingezet. Na afloop zijn we naar een bruin cafe gegaan. Je moet niet denken dat ik daar dan als een houten speculaasplak bij sta. Natuurlijk kan ik me dan in de gedachtengang verplaat sen van die cafébezoekers. De meesten kennen de kerk al leen maar van de buitenkant, maar je merkt dat ze niet af wijzend staan tegenover de godsdienst en een priester met respect bejegenen. Maar pra ten over het geloof is bij hen taboe." Pater van der Valk en zijn met elkaar eens zij willen niets van doen hebben met Jehova's Getuigen, willen niets weten van dwingelandij of een agressieve benadering. Ondanks de frisse kleuren en de blijmoedige aanpak ervaart niet iedereen dat echter zo. Een oudere man die met zijn vrouw passeert, wordt kwaad bij het zien van de stand. „Gijsen is de enige die het weet, de anderen hebben alle maal ongelijk bij hem. Het wordt weer net zo als vroeger, toen ze ons van alles wilden opleggen." De al eerder aangesproken (Chinese) evangelisatiemede werker schudt meewarig het hoofd. „Als je nu weer de toe^ standen van vroeger er bij gaat halen, kom je nooit voor uit en kun je nooit laten zien waar het om gaat. We respec teren ieders overtuiging. Mgr. De evangelisa tie-piramide op de markt In Heerlen. FOTO: ANP Gijsen is tegen de klippen op geroeid. Er was een tijd dat de pastoor zich door de parochia nen liet zeggen wat nij moest denken en doen. Maar als je een geloof hebt, dan moet je je houden aan wat de leiding daarvan zegt en niet zelf wat gaan bedenken." Van der Valk: „We willen mensen een uitgestoken hand bieden. Ze kunnen wat kopen of informatie krijgen over cursussen in geloofsverdie ping. Een agressieve benade ring zou niet werken. Dat verdraagt zich niet met de Limburgse volksaard, het is ook vreemd aan de katholieke mentaliteit. We willen een hartelijke ontmoeting tot stand brengen, geen hak tus sen de deur zetten. De Jeho va's mentaliteit staat kilome ters ver van ons vandaan." Hij wordt niet koud of warm van de kritiek die de laatste tijd over hem wordt uitgestort wat het geloof voor mezelf betekent, dan voel ik mijn handen jeuken, dan ben ik bereid daarvan te getuigen. Natuurlijk is het niet zo dat ik helemaal geen twijfels heb. In het leven ervaar ik ook pro blemen. Het gaat om een ech te ontmoeting met mensen. Maar mijn geloofszekerheid, die kan ik mezelf niet gaan afnemen." Midden in het gesprek vraagt iemand of in de stand ook de nieuwste vertaling van het Nieuwe Testament te koop is die eerder deze maand door de Katholieke Bijbelstichting is uitgebracht. Na enig heen en weer gepraat blijkt dat die vertaling er niet in komt. Van der Valk: „Er zijn problemen over gerezen. De bezwaren er tegen kan ik niet zo gauw ge ven. In ieder geval weet ik dat er vèrschil van mening bestaat tussen exegeten over de waarde ervan. Daarom be ginnen wij er niet aan." De vrager druipt af. Met é'en protestantse groepe ring zegt Van der Valk een goed contact te hebben, Youth For Christ. „Ze zijn erg be nieuwd naar onze ervarin gen". Verder zijn de reacties uit protestantse en katholieke hoek hem weinig welgezind. "Ze hebben kritiek op mijn wijze van werken. Maar wat hebben zij met hun aanpak tot nu toe bereikt? Resultaten hebben ze niet. Ik heb dan het recht het op mijn wijze te proberen." PAUL VAN VELTHOVEN Premier Lubbers bij Kuyper-herdenking Premier Lubbers heeft giste ren in de Grote Kerk in Maas sluis uit handen van dr. J. de Bruin van het protestants do cumentatiecentrum van de Vrije Universiteit een boek aangeboden gekregen over Abram Kuyper. Gisteren werd in Maassluis, Kuypers ge boorteplaats, officieel her dacht dat de protestantse voorman honderdvijftig jaar werd geboren. In een toe spraak zei de premier dat Kuyper ons nog veel te zeg gen heeft. Hij noemde hem de grondlegger van het CDA avant ia lettre. FOTO: ANP Paus benoemt afgezant in zaak-Lefebvre (Van onze correspondent) ROME De verzoening tus sen de traditionalistische Franse bisschop Marcel Le- febvre en het Vaticaan is een stuk dichterbij gekomen. De Franse kardinaal Edouard Gagnon (79) moet namens het Vaticaan gaan proberen zijn landgenoot weer terug te loodsen in de officiële kerk. Lefebvre heeft geaccepteerd dat Gagnon als "apostolisch visitator", als speciaal pause lijk afgezant, met hem komt praten. Dat de geschorste bisschop een apostolisch visitator bij OEGSTGEEST Ondanks het feit dat tijdens de Culturele Revolutie in China tussen 1966 en 1979 alle kerken gesloten waren, zijn er nu vijf maal zoveel protestanten als voor de machtsovername van Mao Zedong. Ook de katholieke kerk is flink ge groeid, al is een directe relatie met het Vaticaan nog steeds niet mogelijk. Dit vertelde gisteravond Wenzao Han, de algemene secretaris van de in 1985 opgerichte vriendschapsstichting. Sa men met zes medewerkers brengt hij een bezoek aan ons land om kennis te nemen van onze zorg voor de licha melijke en verstandelijk gehandicapte mens. Sinds 1979, toen christenen zich weer in het openbare leven konden verto nen, zijn alweer 4000 kerkgebouwen geopend, terwijl 17.000 andere groe pen in huiskamers samenkomen voor hun diensten. De leden van de delegatie werd ge vraagd, hoe zij de jaren van de Cultu rele Revolutie doorgekomen waren. Bisschop Shenyin Wang, vice-voorzit- ter van de christelijke raad van Chi na, het bestuursorgaan van de Chine- De jonge Yenren Ting, zoon van de bisschop K.H. Ting, voorzitter van de christelijke raad, zei dat hij naar het platteland was gestuurd en sterk on der de indruk was geweest van de pes genoemd. Toen na 1979 Westerse kerken te hulp wilden snellen, wees de Chinese kerk iedere vorm van hulp af. De christe nen daar waren bang door die hulp leuzen van de Rode Garde, maar later weer onderling verdeeld te raken en was gaan beseffen hoe zinloos die wa ren. In die jaren verloren de Chinese ker ken alles wat zij bezaten, hun kerkge bouwen, hun voorgangers en pries ters, hun kerkelijke structuren. De kerk overleefde door in kleine groep jes samen te komen lezen van de bijbel. Driemaal zelf In die tijd leerden christenen van ver schillende confessie elkaar kennen. Waren er eerst meer dan honderd verschillende kerkelijke gemeen- weer door hun landgenoten be schouwd te worden als vreemdelingen in eigen land. Ze wilden een autono me Chinese kerk vormen. Hoewel ze nog bezig ziin aan de op bouw van hun nieuwe kerkelijke be staan, hebben ze al veel bereikt. Er verscheen een liedboek, er kwam een katechisrpus uit, er werden elf theolo- fische scholen geopend en er werden ijna drie miljoen bijbels gedrukt in de afgelopen zeven jaar. De belangstelling voor de bijbel is zo groot, dat iedere oplage uitverkocht is nog eer zij is jedrukt. Tijdens een schappen, nu hebben ze besloten dat treinreis door China met medewer- ze die versplintering niet meer terug wensen. Ze willen verder volgens de principes van een Amerikaanse zen dingswerker, die in 1853 al schreef, dat de jonge kerk overzee zichzelf moet kunnen besturen, zichzelf finan cieel moet kunnen bedruipen en het evangelie zelf moet uitdragen. In Chi na wordt dit de drie-maal-zelf-princi- kers van de Wereldbond van Bijbelge nootschappen hoorde Wenzao Han dat deze organisatie drukpersen geschon ken had aan Polen voor het drukken van bijbels. „Kunnen wij die ook niet ontvan gen?", luidde ziin spontane vraag. Het probleem was dat de kerk van China zelf uit principe geen hulp wil aan vaarden. Daarom hebben de christe nen in 1985 de Vriendschapsstichting opgericht, die zich ten doel stelt een bijdrage te leveren aan de opbouw van de samenleving. De eerste vraag was om een bijbeldrukkerij, de twee de om onderwijskrachten uit het bui tenland, die moderne talen zouden kunnen doceren aan universiteiten en hogescholen. De drukkerij in Nanjing is al in gebruik genomen. In juni werd een begin gemaakt met de in stallatie van de door de bijbelgenoot schappen geleverde drukpersen en nu reeds kon Wenzao Han de eerste daarop gedrukte bijbel tonen. Aan de hogere scholen doceren nu 87 buiten landers. Inmiddels steunt de Vriendschaps stichting ook projecten voor gehandi capte kinderen. Op dit punt hebben de Chinezen, zo zei de delegatie, nog veel te leren en daarom bezoeken de leden kindertehuizen en inrichtingen, om ook op dit punt een bijdrage in ei gen land te kunnen leveren. Zo wil de christelijke kerk in China tonen dat zij zich niet terugtrekt met eep boekje in een hoekje, maar1 wel degelijk een bijdrage wil leveren aan de eigen sa menleving. JAN. J. VAN CAPELLEVEEN hem in de keuken laat kij ken, is een duidelijk bewijs voor de toenadering. Lefeb vre, die het Tweede Vati caans Concilie verwerpt, werd door paus Paulus de Zesde geschorst. Ondanks die schorsing is de traditionalisti sche bisschop toch doorge gaan met het wijden van priesters. De 81-jarige bis schop, die de traditionele leer met veel succes verkondigt, dreigde met het wijden van enkele bisschoppen die zijn werk na zijn dood voort zou den moeten zetten. De drei ging van een definitief schis ma is voor Rome waarschijn lijk de voornaamste reden geweest opnieuw de dialoog met Lefebvre te zoeken. De Duitse kardinaal Joseph Ratzinger, prefect van de Congregatie voor de Geloofs leer, deelde de benoeming van Gagnon gisteren mee aan de 232 bisschoppen die momenteel voor de synode in Rome bijeen zijn. Gagnon zal in feite met Lefebvre moeten gaan onderhandelen over diens terugkeer in de kerk. Daarbij is nog een aantal har de noten te kraken. Lefebvre zal ongetwijfeld garanties willen hebben dat zijn tradi tionele broederschap in grote lijnen verder kan gaan zoals tot nu toe. Rome lijkt bereid de weerspannige bisschop een heel stuk tegemoet te ko men, teneinde de eenheid van de kerk te bewaren. "Het gaat er niet om", zo zei Ratzinger tot de bisschoppen, "een persoonlijke verzoening tot stand te brengen tussen de paus en Lefebvre. Het gaat om een terugkeer van Lefebvre tot kerkelijk ge hoorzaamheid en tot een in passing van zijn broeder schap in de kerkelijke struc turen". Tl Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. Leek In het artikel „Paus wijst leek Kerk uit," van 26 oktober jl., toont de verslaggever in Rome weinig begrepen te hebben van de Lekensynode. Hij ver wondert zich dat nu ineens alle leken geacht worden naar heiligheid te streven. Echter de heiligheid het heldhaftig beleven van de deugden, tot eer aan God), is door Christus zelf aan ólle mensen als roe ping gegeven. Voor de leek vindt dat uitdrukking in zijn situatie temidden van de we reld, in zijn beroep, gezin. Daarna stelt hij dat de leek zijn heiligheid niet in de Kerk maar in de wereld moet. zoe- gebouw niet: De Kerk juist, is déél van de wereld, omdat zij bestaat uit alle gelovigen. Dat wil dus niet zeggen dat de leek dan binnen het kerkgebouw zijn heiligheid moet zoeken (door bijv. taken van de pries ter uit handen te nemen). De voorspelling van een matig resultaat van de Lekensynode kan wel eens anders uitko men. Net zoals de uitspraak van de Leuvense hoogleraar die hij aanhaalde, bewerend dat „degene die in de Katho lieke Kerk heilig wil worden beter geen leek kan zijn," di rect al achterhaald is, door het feit dat vlak daarna een bur ger van Napoli, arts en katho liek heilig verklaard werd. Leek (2) De zin van de verslaggever in Rome dat de leek als het ware de Kerk wordt uitgewezen kan eigenlijk niet serieus ge nomen worden. Als de directie van een firma niet op het ma gazijn thuishoort en een verte genwoordiger niet in de direc tiekamer, zou dan wel in de kerk de leek op het priester koor zijn plaats moeten heb ben of de priester in de bank? Waar anders dan in de wereld moet de gelovige leek die in de wereld leeft zijn heiligheid, waartoe hij of zij geroepen, is, bereiken! Of moet de leek soms in de kerk bidden als een gelovige en in de wereld leven als een ongelovige? Daartoe zijn wij helaas maar al te vaak geneigd. Vijfentwintig jaar ge leden werd gezegd dat je niet naar de kerk hoefde als je geen zin had en nu moet zo nodig iedereen priestertje of priesteresje spelen. Nee, zowel priester, religieus als leek ha len hun inspiratie uit de kerk door onderricht, het ontvan gen van sacramenten en gebed. Maar ieder heeft zijn of haar specifieke taak of het nu in het klooster, de kerk, de school of in de wereld daar buiten is. Schietende juwelier De Haagse politie kan heus wel wat, als ze maar wil! Dat zie je maar weer aan dat geval met die juwelier die die over valler neerschoot. Kosten noch moeite gespaard om te bewij zen dat de juwelier schoot. Waarom, zou je zeggen, nam de politie al die moeite. Als alle inbraken zo afliepen was Den Haag binnen de kortste keren weer net als vroeger: saai maar veilig. Er is het laatste jaar driemaal bij ons ingebroken. De politie bepaalde zich tot het maken van een proces verbaal, de in brekers hielden de buit en de verzekering vergoedde een cïfeel van de schade, dus ieder een tevreden zou je denken. Maar dat is niet zo. Een paar Th. J. Mulder, huisgenoten konden niet rus- DEN HAAG. r tig meer slapen, één kreeg een maagzweer. Ze werden ook nerveus van de opbellers die niet antwoordden als de tele foon werd opgenomen, wat een paar keer per dag gebeur de. Dus hebben we onze leef gewoonten moeten verande ren. Het lijkt me nu niet zo logisch om het bij een eventuele con frontatie met een volgende ge gadigde, op een partijtje vrij worstelen met de (al dan niet gewapende) crimineel te laten aankomen. Als er weer eens van leefgewoonten moet worden veranderd moet hij het maar zijn. Maar misschien is het nog beter als de politie haar prioriteiten eens veran dert. Na een rondreis van zes dagen door Midden-Amerika nister van ontwikkelingssamenwerking Bukman dezej. betrekkelijk tevreden in ons land teruggekeerd. Zijn bfc. aan het door armoede en burgeroorlogen getroffen kwam op een zeer belangrijk moment. Vijf Middenajju kaanse landen hebben zich immers gebonden aan eens desverdrag, dat op 7 november zijn beslag moet krijg^e een staakt-het-vuren, gevolgd door nationale verzoen^1} een wederopbouw van democratische verhoudingen^ landen zijn bezig met een kans die er lang niet is geL Het zoemt er van de activiteiten", zo heeft minister BuL tijdens zijn bezoek ervaren. Dat bezoek was niet alleen opmerkelijk vanwege he ment waarop het was georganiseerd. Opvallend, maafi] onvermijdelijk, was dat de rondreis van minister BuJ veel meer bleek te zijn afgestemd op de buitenlandse pc^ dan op de feitelijke ontwikkelingssamenwerking. In e| sprek kwam het vredesakkoord als het belangrijkste tl naar voren. DAARUIT blijkt dat minister Bukman de ruimte he< kregen voor een politieke missie, terwijl zijn voorgai minister Schoo altijd te verstaan werd gegeven dat zij verre moest houden van de politiek, omdat dat het 1 van de minister van buitenlandse zaken is. Bukman hJj ruimte overigens ook nodig, omdat zijn beleid juist ger| op het ondersteunen van het democratiseringsproces inj den-Amerika. Maar met die democratisering gaat het niet zo danks de in het vredesakkoord gedane beloften. In El dor heeft de gruwelijke moord op de voorzitter van de] senrechtencommissie nog eens benadrukt dat de moordeskaders zich weinig gelegen laten liggen aan de^ tiek van president Duarte. In Nicaragua weigeren de S nisten halsstarrig te onderhandelen met de door de T steunde Contra's. En in Guatemala is een gesprek tus^ regering en het verzet volkomen mislukt. In een regio die al vele jaren wordt ontwricht door oil. en geweld is het niet verwonderlijk dat het vredesproc^ horten en stoten verloopt. Opmerkelijk echter is de pi wil van sommige partijen om zich daadwerkelijk in te nen voor een vredesverdrag, dat uiteindelijk de bevoll politieke, militaire en sociale vrede moet brengen waari lang naar wordt verlangd. INMIDDELS hebben de Middenamerikaanse minister buitenlandse zaken laten doorschemeren dat de streeft van 7 november wellicht niet haalbaar is. Gelet op de me problemen in de Middenamerikaanse regio in ól den zelf, tussen de landen onderling en in hun relatie i Verenigde Staten moet echter worden gevreesd dat zich wel begrijpelijke uitstel uiteindelijk tot afstel zal Daaraan kan minister Bukman niets veranderen, zij] vangrijke hulppakket voor Midden-Amerika ten spijt. HET debat deze week in de Tweede Kamer over de a j king van de rijksoverheid was beschamend en tegelijl helderend. Beschamend omdat de overheid, die de moi heeft over het voortwoekerende kwaad van de verlamt bureaucratie, niet in staat blijkt de daad bij het woord t j gen en schoon schip te maken. Zij opereert zo ongeriij ongecoördineerd, dat er geen touw meer aan vast te k j is. Iedere minister heeft een eigen, dikwijls mistige uitli de afslanking van het eigen departement gegeven met i volg dat er in het eindrapport een stijve brij is ontstaa^, uiteenlopende meningen en standpunten. Daarin kon d mer geen enkele rode draad meer ontdekken. HeT debat was verhelderend omdat zelfs de regering ties geen kans meer zagen de minister te sparen, wat a in de sfeer van voorgekookte opzetjes nog wel eens! komt. Minister Van Dijk kreeg achtereenvolgens van VVD en CDA drie kamerbreed ondertekende moties at broek en ook dat komt niet vaak voor. Uiteraard kan pas bij de stemmingen blijken of d| ties overeind blijven. Uit het feit dat regeringsfracties 4 positie elkaar zo opmerkelijk eensgezind konden vi moet minister Van Dijk echter kunnen afleiden dat hijj punt zijn krediet bij de coalitie van cda en VVD a<j verspelen is. j Af en toe zon DE BILT (KNMI) - Een de pressie boven de Golf van Bis kaje bepaalt morgen nog gro tendeels het weer in onze om geving. Vanuit Frankrijk wordt nog vrij veel bewolking aangevoerd, maar het blijft droog. Ook zijn er opklaringen mogelijk waardoor we morgen op af en toe zon kunnen reke nen. De temperatuur daalt de komende nacht tot een graad of 7, tijdens opklaringen nog enkele graden lager. Mogelijk vormen zich dichte mistban ken. De middagtemperatuur wordt ongeveer 13 graden. Er staat een zwakke tot matige, overwegend zuidoostelijke wind, kracht 2 3. Na zater dag komt ons land onder de invloed van een hogedrukge- bied boven Scandinavië waar door de wind naar het oosten draait en het weer geleidelijk een schraler karakter krijgt. Weersvooruitzichten voor de Europe se landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Zweden, Noorwegen en Dene marken: Al en toe zon en meesten tijds droog. Middagtemperatuur on geveer 8 graden. Britse Eilanden: Half tot zwaar be wolkt en in het zuidwesten mogelijk een bui. Middagtemperatuur van 10 traden in Schotland tot 13 graden in uid-Engeland. Duitsland, Benelux en Noordoost- Frankrijk: Al en toe zon, plaatselijk mist en vrijwel overal droog. Mid dagtemperatuur ongeveer 13 graden. Alpengebied: Perioden met zon en droog. Middagtemperatuur in de da len 12 tot 16 graden. Nulgradengrens op 2000 tot 3000 meter hoogt Zuidwest-Frankrijk: Wolke en mogelijk een bui. Middagt tuur ongeveer 16 graden. Spanje en Portugal: Vooral westen enkele buien, in ten ook perioden met temperatuur van 17 gr noordwesten tot 23 graden i oost-Spanje. WEERRAPPORT HEDENMORGi Weer Max Min Amsterdam mist 14 Zd Limbur Athene w.bew 13 1.1 Frankfurt h.bew. Genève zw.be» Helsinki zw beu Innsbruck mist Klagenfurt re een Kopenhagen onbew

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2