Come-back van het brede familie-epos In de ban van Tolkien 'Jan Car K MAAGD! BRU1L0I BOEKEN/PLATEN FANS BRENGEN JAARLIJKS ODE AAN SCHRIJVER George Michael wordt volwasse INXS kiest andere koers QtidóeQowuvnt VRIJDAG 30 OKTOBER 1987 PAGI Misschien is het toeval, mis schien heeft het te maken met tijdsomstandigheden, maar op vallend genoeg verschijnen te gelijk, nog wel bij dezelfde uit gever, twee lijvige romans, waarin op brede manier een familie wordt geschetst, de ontwikkeling van de relaties, hoe het gaat met kinderen en kleinkinderen, waarbij na tuurlijk ook een beeld van een tijd wordt gegeven. Jan Cartens beschrijft in „Maagden-bruiloft" de ge schiedenis van het huwelijk van een bejaard echtpaar, dat zijn vijftigste trouwdag viert en in de roman „Scherven" van Axel Bouts wordt een der gelijk familie-relaas gegeven, dat eindigt in het jaar 1999. Beide romans, samen meer dan zevenhonderd pagina's, zijn uitgegeven door Manteau. OpmerkeSjk toeval. Het verhaal van Axel Bouts bevat in eerste instantie de meeste verrassingen. „Scher ven" heeft als ondertitel „Kro niek van de familie Adams en van de 20e eeuw" en het is na tuurlijk niet toevallig dat deze Vlaamse familie uit het dorpje Geluwe, de naam Adams draagt. Er zit nogal wat sym boliek in dit relaas over de kinderen en kleinkinderen van een onderwijzer, die de laatste jaren van deze eeuw door moeten komen. Vooraf gaande aan de familie-historie schetst de roman de gebeurte nissen in de laatste fase van deze eeuw. Zo verschijnt er een vervolg op de „Apocalyps" en de profetieën van Nostra damus uit 1555, „Het Derde Boek", waarvan auteur en af komst onbekend zijn, maar dat een duidelijke waarschuwing voor een definitief einde be vat. Gebeurtenissen De opsomming in de roman van de meest opmerkelijke ge beurtenissen vanaf 1990 tot 1999 bevat het uitbreken van een rassenoorlog in Zuid-Afri- ka, de verkiezing van Jackson tot presidant van de V.S. (twee dagen later sterft hij aan een hartinfarct), een ernstig onge luk op de kerncentrale van Mol, de verschijning van de Maagd Maria te Oostakker, hongersnood, een kernoorlog tussen Pakistan en India, en nog veel meer. Dit alles als in leiding; op pag. 22 wordt dan de familie Adams geïntrodu ceerd, met een stamboom, waar de lezer regelmatig naar terug zal bladeren. Leopold Adams, die leeft van 1900 tot 1999, heeft vijf kinde ren uit zijn huwelijk. Een van hen, Aernout, wordt priester. Uit de huwelijken van de vier andere kinderen zijn er acht kleinkinderen. Behalve dat de familié Adams getuige (en deelnemer) is van de vele schokkende gebeurtenissen aan het eind van deze eeuw, wordt de familieleden ook weinig bespaard. De achteruit gang van de vader, die bijna een eeuw leeft, de gewelddadi ge dood van een paar familie leden, zoals kleinzoon Stefaan, die bij het drama op het Hei- zel-stadion onder de voet wordt gelopen en zoals de moeder, de vrouw van Leo pold, die door een inbreker wordt vermoord. Familielid Het verhaal wordt verteld in een groot aantal korte para grafen, waarin steeds een an der familielid centraal staat. De verteller schiet door de tijd heen en weer, maar vermeldt bij elke titel van een paragraaf steeds opnieuw in welk jaar deze episode zich voltrekt. Al les is weer gerangschikt in vier delen, een proloog en een Jan Cartens epiloog, of coda. Die vier delen worden ingeleid door de ver melding van beloften van de politieke leiders van de Vere nigde Staten en Sovjetunie dat zij geen kernwapens zullen in zetten. Ook de paus pleit daar- het derde deel. Het vierde c beschrijft dan de dood van Le opold Adams, die bijna een FOTO: DENNIS PIETERS eeuw leefde, tien dagen voor dat het magische jaar 2UÜÜ zal aanbreken. Martial Wat de coda, de afronding van het verhaal, zal brengen, kan de lezer dan al duidelijk zien aankomen. Halfweg de roman heeft de verteller dat eigenlijk al prijs gegeven, door over de kleinzoon Martial het een en ander te vermelden. De man met deze opvallende symboli sche naam heeft een hoge le- gerfunctie en blijkt een van de weinigen, die de „Knop" mo gen hanteren, waarmee een atoomaanval op de vijand kan worden ingezet. Het mechanisme, waar hét verrassende verhaal op steunt, is dan eigenlijk al te doorzich tig geworden. Bijna 350 pagi na's heeft de flitsende vertel ling dan geduurd, de lezer is dan nogal uitgekeken op de personen en hij doorziet de verteltechniek te duidelijk. Als de verrassing op deze manier is verdwenen, blijft er niet zo veel van „Scherven" over, be halve dat de auteur op heel in telligente manier gebruik maakt van de situatie waarin wij nu leven en van de ver wachtingen die wij voor de rest van onze eeuw hebben. Hij vertelt daar bovendien met veel verve over. Katholiek gezin Het boek van Jan Cartens, „Maagdenbruiloft" geeft een beeld van vijftig jaar katholiek gezinsleven, een onderwerp waar Cartens eerder boeiende verhalen over schreef. Het verhaal heeft de viering van het vijftigjarig huwelijksfeest van het echtpaar Kemp als uitgangspunt, naar zal blijken ook de laatste dag van hun hu welijk. Vanuit deze feestdag keert de verteller steeds terug naar het verleden, ook hier wisselend met het oog op een andere persoon uit het ver haal. De moeder, die als sim pel meisje, totaal onwetend en niets vermoedend, het huwe lijk inging, in de jaren twintig. De zoon, nu priester, die wor stelt- met zijn huidige relatie met een vriendin, zijn jeugd- heeft. De vader kijkt naar de feestelijkheden, naar zijn aan de rolstoel gekluisterde vrouw, naar zijn kinderen, die leven in situaties en met relaties die hij niet kan aanvaarden vanuit zijn levensgevoel of vanuit zijn geloof. Is hij daar eerlijk in? Kiezen zijn kinderen beter in het levenr Jan, de priester, speelt een centrale rol in het verhaal. Door de aandacht en de rust waarmee zijn figuur, naast die van de vader, wordt uitge werkt, graaft Jan Cartens in zijn familie-roman veel dieper dan Axel Bouts in „S doet. „Maagdenbruiloftl heel zinnig verhaal vl veel mensen (van rond^ tig?) die katholiek zijn en zich losmaakijj kerk en katholieke culib weten er eigenlijk nietL. te kunnen en ze zullen P veel in herkennen. r( JAN VERSTj* Axel Bouts: „Scherf kroniek van de G. Adams en van de „20t; Uitgave Manteau, 38,50. J' Jan Cartens: „Maagdtd loft" roman. Uitga j Manteau. Prijs ƒ35,91 advertentie Geprolongeerd! MARJA BROUWERS Havinck Achtste druk Een succesrijke roman Een bekroonde film f29,50 in de boekhandel Bij De Bezige By Eco ziet boek niet bedreigd door nieuwe media AMSTERDAM - Umberto Eco, schrijver van „De.naam van de Roos", meent, in tegen stelling tot Minister Brinkman, dat visuele media geen vijan den zijn van het boek. Brink man sprak in een rede tijdens het Europees congres over Boek en Leescultuur in Am sterdam deze week zijn zorg uit over de toekomst van het boek en zag als voornaamste bedreiging van het lezen voor al de concurrentie van de nieuwe media en vluchtiger mediagebruik. Eco verklaarde echter dat hij van mening was dat door het veelvuldiger ge bruik van computer de jonge generatie er juist op getraind is veel en snel geschreven tekst te lezen. „Zij zal daardoor meer op tekst dan op beelden georiënteerd zijn", aldus de Italiaanse auteur. advertentie 1. (1) J. Kuitenbrouwer, Turbo-taal, van socio-babble tot yuppie-speak (Aramith,/14.90) 2. (5) F. Kossmann Het Den Haag van Louis Couperus (Matrijs, 24.95) 3. (4) J. Clavell Wervelwind (Boekerij,/49.90) 4. (-) Annie M. G. Schmidt, Ziezo (Querido, 47.50) Algemene Boekhandel Couvée Van Hoytemastraat 66 2596 ES Den Haag Tel.070-247930 Boekhandel H. Hoonhoud van Meerdervoort 213 2563 AA Den Haag Tel. 070-600903 Boekhandel Houtschild Papestraat 13 2513 AV Den Haag Tel. 070-467949 Boekhandel Paagman Frederik Hendriklaan 217 2582 CB D$n Haag Tel. 070-512041 Boekhandel j.B. vanSeters Theresiastraat 123 2593 AE Den Haag Tel.070-856908 OXFORD - Er was eens een Engelse hoogleraar die in de jaren dertig een mooi sprookje schreef. Deze hooggeleerde heer, die in Oxford vergelijken de taalwetenschappen do ceerde, heette John Ro nald Reuel Tolkien. Met zijn rijke fantasie schiep hij het rijk Midden Aarde. Een fictief continent, bewoond door verschillende opmerkelij ke volkeren. Een soort kabou tervolk Hobbits genaamd. Maar ook woonden er elfen- stammen in Midden Aarde, dwergen en enten (een soort wandelende bomen). Natuur lijk ontbraken de mensen niet en sommigen van hen waren magiër, zoals de tovenaar Gandalf. Het leven was er goed totdat Het Kwaad de kop opstak. Dit in de vorm van een aantal magische ringen. Daar onder één ring die de drager ervan macht garandeerde over geheel Midden Aarde. En daar wordt het spannend. Want een sprookje zou geen sprookje zijn als er niet een kwade macht in het spel was die het niet op die ene ring heeft voorzien. Deze Sauron, een soort zwarte ko ning, laat zich in zijn snode plannen bijstaan door een le ger schurkachtige monsters. Orks. De goede en de kwade partij gaan op zoek naar de ring om deze te vernietigen (de goeden: uit voorzorg) of te bemachtigen (de booswichten: om oppermachtig te worden). De trilogie „In de ban van de ring" maakte Tolkien be roemd. Niet alleen omdat het een spannend verhaal is maar ook cfoor de overtuigende ma nier waarop hij de volkeren van Midden Aarde in beeld bracht. Tolkien voorzag zijn geesteskinderen van een eigen taal en cultuur. Hij stelt het in zijn boeken voor alsof hij ze zelf ontdekt heeft in oude ge schriften wat het een authen tiek tintje geeft. „In de ban van de ring" is net als het voorafgaande boek „De Hob- bit" veelvuldig vertaald. Ook werd de ring-trilogie eind ja ren zeventig verfilmd. Het verhaal doet het vooral goed bij mensen die wel te porren zijn voor literatuur met een mythologisch tintje. Fans Door de jaren heen hebben Tolkien-fans elkaar weten te vinden in tal van clubs. Ook Nederland kent een Tolkien- club die opereert onder de naam Unquendor. Sinds enke le jaren wordt er in Oxford, de plaats waar Tolkien aan diver se „colleges" verbonden was, een bijeenkomst gehouden. Deze bijeenkomst van de Bri tish Tolkien Society wordt „Oxonmoot" genoemd. Een benaming die als zoveel ande re woorden uit het Oxonmoot- vocabulaire aan een of andere Tolkieniaónse fantasietaai is ontleend. Oxonmoot is een trefpunt voor vogels van di verse pluimage. Er is het intel lectuele slag Tolkien-fans dat zijn boeken tot op de letter kent en niets liever doet dan ze analyseren en naar diepere achtergronden zoeken. Som migen van hen spreken een aardig woordje „elfs" en be heersen deze door Tolkien be dachte taal in woord en ge schrift. Er is ook het frivole slag Tolkien-fans dat zich graag inleeft in de spannende wereld die door hem bedacht is. Een wereld waarin strijdba re volken de machten van de duisternis te vuur en te zwaard bestrijden. Dat geeft ze een prettig excuus om zich ge heel in de sfeer van het boek in maliënkolders en wappe rende mantels te hullen. Niet zeldën nemen leden van een Tolkien-club een pseudoniem aan. Bij voorkeur een persona ge uit „In de ban van de ring". Eén ding hebben ze gemeen. Het zijn stuk voor stuk intelli gente mensen die er behagen in scheppen om op z'n tijd eens in een andere realiteit te verkeren. Wapengekletter Je kunt er van denken wat je wilt maar het heeft wel wat om op een sportveld bij Ox ford oog in oog te staan mei een „Gwendor of Mordor" die bij navraag Nicole Helwes blijkt te heten en uit Leiden komt. Gekleed in een zwarte mantel en met een indruk wekkend slagzwaard op haar heup lijkt ze zo weggelopen uit een filmopname voor een rid derspektakel. Bij een „presen tation" in de „city-hall" van Oxford zal ze met haar outfit een eervolle vermelding in de wacht slepen. Nicole Helwes is lid van het Nederlandse ge nootschap Unquendor. Het hele sfeertje bij de Tolkien- club bevalt haar wel. „Het is weer eens wat anders", zegt ze. Even eruit breken met een paar gelijkgestemde zielen. Het wapengekletter dat vindt ze ook wel wat. Haar zwaard heeft ze in Amsterdam op de kop getikt. In het University Park is ze van de partij ge weest bij de „Hacking". Een toernooi voor de bewapende deelnemers aan Oxonmoot. „Ik mocht alleen niet meedoen want ze vonden m'n zwaard te scherp. Dat was te link". Dat het er bij de Hacking niet kin derachtig toegaat blijkt als een deelnemer met een flinke jaap in z'n arm moet worden afge voerd. Na een paar hechtingen in een Oxfordse polikliniek kan de gewonde held weer deelnemen aan het avondpro gramma. Dat avondprogramma bestaat voornamelijk uit het ledigen van vele pullen „Bitter" in een passende omgeving. De Turf's Tavern, een kroeg stammend uit 1400. De meetings in de ta veerne vormen een belangrijk onderdeel van het Tolkien- treffen waar veel oud-gedien- Priscilla, dochter van Tolkien, is de enige van de familie die zich nog met de Oxenmoot-be- zoekers wil inlaten. den elkaar zien. David Doug- han, bestuurslid van de Tol kien Society heeft wel ideeën over het waarom van mèetings als Oxonmoot. Het zijn zeker geen mensen waar een schroefje aan los is. Eerder heeft hij al gesproken met een, journalist van de Canadese ra dio. Die gooide een balletje op over het ontsnappen aan de problemen van het werkelijke leven door in een fantasiewe reldje te vluchten. „Leuke the orie, weinig opzienbarend. Uit ie eigen wereld breken kan hoogst verfrissend zijn", ver kondigt Doughan. Studentikoos Het is niet allemaal lol en vro lijkheid bij de Tolkien Society. Voor het wat serieuze volk worden er forumdiscussies ge houden. Ook wordt er een to neelstuk opgevoerd. Dat is echter moeilijk te volgen voor mensen die niet dagelijks En gels spreken. Het buitenland is overigens goed vertegenwoor digd. Behalve leden van het Nederlandse Unquendor lopen er Tolkien-fans uit Duitsland, Zweden, Oostenrijk en zelfs Australië rond. Eén meisje komt van Malta. Tussen de studentikoos uitgedoste deel- Nicole Helwes uit Leiden, die graag meedoet aan het jaarlijkse wapengekletter op de Tolkien-bijeenkomst in Oxford. FOTO'S PERS UNIE nemers loopt een opvallend keurig geklede Japanse jonge man die in België Nederlandse geschiedenis studeert. Eén van de hoogtepunten van Oxon moot is het bezoek van Tol- kiens dochter Priscilla in de burgerzaal van het stadhuis van Oxford. Zij treedt zo'n beetje op als de PR-vrouw van de familie Tolkien en onderT houdt de contacten met de Tolkien Society. In een toe spraak in de city-hall bedankt ze de deelnemers aan Oxon moot voor hun komst en put zich ook anderszins uit in vriendelijk woorden. Het blijkt ook een bijzonder aardi ge dame te zijn. Een klein maar zeer levendig type dat je je als tante zou wensen. Overi gens is ze wel de enige van de Tolkien-familie die zich nog in de openbaarheid met haar va ders erfgoed wenst bezig te houden. Priscilla heeft enkele jaren achter elkaar alle deelnemers van Oxonmoot bij haar thuis ontvangen. Ze konden zich daar vergapen aan foto's van de schrijver en zijn echtgenote, zijn boekenverzameling en zelfs een borstbeeld dat in een van de bovenkamertjes staat. Het poppenhuisje van Priscilla bleek de stroom „pelgrims" echter niet meer te kunnen verwerken zodat dit jaar voor het eerst alleen de deelnemers die hun eerste Oxonmoot bele ven, ontvangen worden. On der het genot van een glaasje rosé of witte wijn kunnen ze met haar babbelen. Hoe ze het vindt dat al die mensen naar Oxford komen omdat ze kennelijk zeer onder de indruk zijn van het werk van haar vader? „Absolutely delighted", roept ze uit. Dat mensen hele einden komen en zelfs van overzee? Dat vindt ze prachtig en ook heel êervol. Ze heeft wel eens meer dan honderdvijftig mensen over de vloer gehad en dat werd haar iets te veel. Niettemin doet het haar goed dat zoveel mensen Klezier aan de boeken van aar vader beleven. Ze is niet te beroerd om iedereen op al lerlei vragen te antwoorden. Ballade Êen bijzondere gebeurtenis is het bezoek aan de Wolvercote begraafplaats waar Tolkien en zijn vrouw Edith hun laatste rustplaats hebben gevonden. In gepaste ernst beweegt een groepje van circa honderd Oxonmoot-gangers naar het gedeelte waar de katholieke schrijver begraven ligt tussen voornamelijk Poolse immi granten. David Doughan houdt temidden van het gezel schap een plechtige rede. Een van de Zweedse deelnemers die zich kennelijk grondig in de materie heeft verdiept, zingt een ballade in elfentaal. Mensen leggen bloemen op het graf, staan er in gepaste ernst wat bedremmeld te kijken en grijpen dan naar hun camera's om de steen van „Luthien en Béren" te vereeuwigen. Een tikkeltje overtrokken al lemaal, die cultus rond de be denker van een hoogst intrige rend sprookje? Misschien voor Nederlanders wel die de nei ging hebben om alles al gauw een beetje mal te vinden. Maar wat moet het een vreugde zijn om in een land te leven waar er naast Tolkien Society's ook nog Viking-clubs zijn en en thousiastelingen die zich op hun vrije zaterdag graag uit dossen als Romeins legionair. Zo kunnen toegeven aan je fantasie. Engelsen en hun his torie. Ze leven er dagelijks mee. Om een bekend Menhir- siouwer uit de strip Asterix en Obelix aan te halen: „Rare jongens, die Britten". PETER SNIJDEWIND Hoewel de single „A Diffe rent Corner" een Wham-pro- duktie was waarop ook An drew Ridgeley zijn bijdragen leverde, luidde de single de solo-carrière in van George Michael. Nu, meer dan een jaar later, verschijnt George's eerste solo-elpee „Faith".-Met deze plaat doet het jeugd idool afstand van zijn tiener imago en kiest voor een wat ouder publiek. Muzikaal be tekent deze zet het einde van super-commerciële deuntjes, die in het verleden vooral op de dansvloer voor vele uren plezier zorgden. Het gevolg is echter niet dat de nummers minder goed in het gehoor liggen, slechts dat hij zijn nek wat verder uitsteekt, waar door de luisteraar een fanta sierijk muzikaal landschap krijgt voorgeschoteld waarin plaats is voor jazzy composi ties („Kissing A Fool"), maar ook voor ballads („One More Try") en up tempo-nummers („Monkey"). Bredere horizon De eerste aanwijziging voor deze bredere horizon bood het nummer „I Want Your Sex", dat direct na de release in Engeland door de BBC op radio en televisie werd ge boycot vanwege de tekst en de nogal vrijpostige video clip. Ondanks dat werd het nummer in George's geboor teland toch een kassucces, terwijl ook in Amerika het publiek massaal inhaakte. De song, die pleit voor monoga mie, bleek een prachtig plei dooi in de strijd tegen aids. Het gevolg was dat aan de andere kant van de Atlanti sche Oceaan er meer dan an derhalf miljoen exemplaren van over de toonbank gin gen. Het nummer dat uit drie delen bestaat, is (jammer ge noeg) voor de elpee uit el kaar getrokken waardoor de eerste twee delen op de eer ste zijde staan en „A Last re quest (I want Your Sex, part 3)" op de tweede plaatkant het album afsluit. Wie onge stoord naar het nummer wil luisteren, zal 'de compact disc-single moeten aanschaf fen, waarop de gehele com positie in 13 minuten en 17 seconden aan de luisteraar voorbij trekt. George Michael maakt niet langer gebruik van de cou plet-refrein structuur, die elke goede popsong siert, maar exploiteert een rijk ge schakeerde notenzee, waarin hij sensueel zingt. Zijn zang vloeit overigens naadloos over in een instrumentaal ge deelte om even later de hoofdrol weer over te ne men. „I Want Your Sex" is een opwindende song, maar dat was ook de bedoeling. George maakt in het gi j deel van de andere coi ties gebruikt van d< technieken, waarbij h nog verschillende nu in elkaar laat overv Hierdoor ontstaat, in stelling tot zijn (Wham)-platen, een Deze symfonie-achtige pak wordt nog eens aangedikt door het lc van de couplet-refreii niek. Toch zijn niet alle coi ties, die niet alleen de tot onderwerp hebben, waarin hij voor het ook politiek bedrijft, sterk. De „schade" is beperkt gebleven tot nummers. Het ziin de van „Hard Day'die op de compact disc-vei terug te vinden en di onder gaat in effect* „Hand To Mouth", een sappig niemendalletje rest spat overtuigend I groeven en toont Georj chaels kwaliteit als zan] componist. Favorieten behalve het eerder gent „I Want Your Sex", hi timentele „One More Tl het up-tempo „Monkeji wordt gekenmerkt speelse toetsenpartijen. HANS George Michael: „Faith" kanten: George Michael: I gitaar, bas en drums. Verd radisch gebruik van sessi kanten zoals Don Estus (I Hugh Burns (gitaar). Pro arrangementen: George W Behalve „Hard Day"" (i Produktie: Shep Pettibonl „Kick", de nieuwe elpee van het uit Australië afkomstige zestal INXS (spreek uit in exess) is wat minder toegan kelijk dan de voorganger „Listen Like Thieves". De ma, dat de musici de afgelo pen twee jaar rond de wereld voerden en waarbij ze vorig jaar ook Nederland aandeden als de belangrijkste groep van het Haagse Parkpop Fes tival en als voorprogramma van Queen. Het album heeft dan ook een flink aantal ke ren draaien nodig voordat hij zijn schoonheid blootlegt Produktioneel lijkt producer Chris Thomas zich wat te hebben ingehouden. De vet- klinkende gitaarpartijen van Tim Farriss op „Listen Like Thieves" zorgen op „Kick" voor een wat dunner omlij sting van de songs. Boven dien zijn ze minder speels dan op de voorganger. De gi taar heeft deze keer een meer begeleidende rol toebe deeld gelcregen en zodoende zijn hoofdrol moet afstaan aan de teksten en de zang van Michael Hutchence. Hierdoor is „Kick" geen ech te rockplaat geworden, hoe wel de vertrouwde blues- en rockpartijen aanwezig blij ven. INXS drukt ondanks ae veranderingen een duidelijk eigen stempel op de plaat, al was het alleen maar door de zang van Michael Hutchence die op „Kick" bewijst ook met ballads uit de voeten te kunnen. Soms klinkt in zijn zang flarden van Mick Jag- ger door („The Loved One" en „Guns In The Sky"), maar het grootste deel van de tijd brengt hij de composities, die hij m^t Andrew Farriss schreef, met veel gevoel, ter wijl hij zijn flexibele stem lekker over het instrumenta le geluidsdecor laat glijden. Minder prominent aanwezig zijn ook de vaak sfeerbepaal- de saxofoonpartijen van Kirk Pengilly en het speelse toet- senspel van Andrew Farriss. Maar als de saxofoon zich aandient, zoals in het senti mentele „Never Tear Us Apart", klinkt hij hartver warmend. Een aantal keren heb je het gevoel dat het zestal zich er wat al te gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. Het gevolg is dat de elpee vooral muzikaal wat minder vindi klinkt. De beste comp zijn op de tweede pla terug te vinden met eerder genoemde Tear Us Apart" en het lige „Mistify". De enigi dat de groep echt uit de ven spat met de enerf we van INXS gewend tijdens het titelnu waar scheurende sax en gitaarpartijen hal hand gaan. „Kick" wordt geken door een nogal rustige vooral op kant een. 1 composities lijkt de r grootste inspiratiebrc hebben gediend. Son| „Calling All Nations" rijmelarij in „Mediate" goede voorbeelden val is overigens voor hel dat de elpee geen instr taal nummer bevat. Wie de moeite neemt I bum een paar keer te I teren, en dus te wenni deze wijzigingen, hei echter een waardevol nood bij. HANS INXS: „Kick". Muzikant chael Hutchence (sang), i Farriss (toetsen, gitaar) Pengilly (gitaar, Tim F

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16