-igitte Kaandorp: spontaan
i eis je als solo-cabaretière
^IQ/TELEVISIE
CcidócSotucmt
'DONDERDAG 29 OKTOBER 1987PAGINA21
Volle Toeren viert 100e aflevering co^m^roële tv Teletekst Sky Channel mag Nederlandse reclame uitzenden
5RSUM „Op Volle Toeren", het tv-programma,
bijna vijftien jaar een lans breekt voor het Neder-
lied, viert zaterdag op feestelijke wijze zijn hon-
aflevering (Ned. 2 om 19.12 uur).
Vator Chiel Montagne, die er vanaf het begin is
Cest, laat weten: „We doen aan die verjaardag niet
■^even veel, maar iets zullen de kijkers er toch wel
erken. Los van die honderd afleveringen zijn we
nieuwe winterseizoen weer stevig tegenaan ge-
IVe werken met een heel nieuw decor dat ons veel
jnogelijkheden biedt, het zorgt er bovendien voor
(optredende artiesten veel beter tot hun recht ko-
We belichten wat meer aspecten van de Neder-
muziek, zoeken naar wat meer contrasten en
af en toe ook een stukje informatie, voor zover
ons repertoire heeft te maken",
in de honderdste aflevering zijn o.a. Ria Valk,
Nijs, Danny de Munk, Hans Visser en VOF de
BRUSSEL - Nu het franstalige
landsdeel van België al een aantal
weken over commerciële tv beschikt,
willen de Vlaamse uitgevers haast
zetten achter de opzet van commer
ciële tv. In Antwerpen is daartoe de
Vlaamse Televisie Maatschappij
(VTM) opgericht, die bij gemeen
schapsminister Dewael (Cultuur) een
zendvergunning vroeg en bij premier
Martens een vergunning voor het
uitzenden van reclame. Op de BRT,
die in Vlaanderen het monopolie
heeft op radio en tv, is merkreclame
niet toegestaan. Dit wil de VTM,
waarvan vrijwel alle Vlaamse week
bladen en kranten deel uitmaken,
ook zo houden. Men hoopt op korte
termijn te kunnen starten.
VUGHT - De Nederlandse organisatie Cable
Text Network (CTN) heeft van het ministerie
van WVC toestemming gekregen öp het tele-
tekst-kanaal van de Britse commerciële satel
lietzender Sky Channel op Nederland gerichte
reclame uit te zenden. Dit heeft woordvoerder
B. van Delen van de organisatie van WVC ver
nomen. Een woordvooerder van het ministerie
bevestigde desgevraagd dat CTN toestemming
heeft gekregen commerciële boodschappen op
Nederland uit te zenden. Die toestemming
wordt echter pas van kracht als de Mediawet
wordt ingevoerd, naar verwachting 1 januari.
Voorts mag de inhoud van het teletekstpro-
gramma geen enkele binding hebben met het
reguliere televisieprogramma van Sky en om
gekeerd, aldus de woordvoerder van WVC.
Volgens Van Delen is CTN zeven weken gele
den begonnen toestemming van WVC los te
peuteren. Het gaat om een „Nederlands blok"
van honderd pagina's op het teletekstprogram-
ma van Sky. Het blok wordt gehuurd van de
Engelse organisatie Softel Ltd., dat voor Sky te
letekst exploiteert. Elk Europees land dat Sky
ontvangt kan van Softel een blok huren in de
eigen taal. Tot nu toe hebben naast Nederland
ook Noorwegen, Zweden en Denemarken van
deze mogelijkheid gebruik gemaakt, aldus Van
Delen.
De inhoud van de pagina's die CTN ter
beschikking staan wordt via een telefoonlijn
rechtstreeks in het televisiekanaal gebracht, zij
het dat er bij Sky wel enige eindredactionele
controle plaatsvindt of men zich aan de (inter
nationale) regels houdt, aldus Van Delen. In
middels is CTN, zo blijkt uit het in Nederland
te ontvangen teletekstprogramma, al begonnen
met Nederlandse reclame. Van Delen zegt in de
brief van WVC niet gelezen te hebben dat hij
moet wachten tot 1 januari.
ihERSUM Sinds het be-
,uyan de publieksprijs op
I Stse Cameretten in 1983,
zwerflust van Brigitte
irp door de kleinere
rs geen remming meer.
"ï5-jarige Haarlemse, de
i solo-cabaretière van
pd, gaat eind dit jaar al
kar derde programma de
op. Met een minimum
jcors, toneelkostuums en
t ke aanleersels geeft zij
Ipals ze is: spontaan, een
Tïaotisch, veel onaffe ge-
n, maar zichzelf voort-
corrigerend. Zij valt
d f graag in de rede. Hier-
0 lilt voor een deel haar
Deze werd door
-tv opgepikt. Dit zal
0 g leiden tot haar eerste
n eden (Ned. 2 om 20.32
a
1 dt slechts steun bij haar
waarop zij zichzelf be-
waarvan zij ook ver-
u aantoont, dat het pre-
rn haar vorm is aange-
1 foor de linkshandigen
- >ok aan de andere kant
nding. Zij geeft in haar
ling overigens geen
3r rd op de titel waaron-
optreedt: „Waar gaat dit
helemaal alleen heen?"
0 ar eentje vult zij haar
Sl nma, vindt zij ook de
n ar huis terug.
r eerste voorstelling al
1 zich er toe verleiden
31 gen toekomst te schet-
1 ij plaatst daartoe een
itrap op het toneel,
1' t daar onhandig op en
dTt er zo gracieus moge-
ver van af te dalen. Als
®lig met beide benen op
^ïum is beland, geeft zij
haar fantasie de vrije loop: te
ener zijde ontwaart zij witge-
pakte heren die zalvende vio
len aanstrijken onder directie
van ene Rogier, te anderer zij
de staat het wijdgebroekte Ur-
ker mannenkoor het goud uit
hun kelen te zingen. En zij als
stralend middelpunt.
Bescheiden
Brigitte stelt temidden daar
van zich nochtans bescheiden
op, probeert een gesprekje met
iemand uit het publiek voor in
de zaal, maar zegt dan nooit zo
goed te weten wat zij terug
moet zeggen.
In haar optreden handhaaft zij
zorgvuldig haar chaotische
trekjes. „Want", zegt zij, „zo
ben ik zelf ook". Zij maakt on
derscheid tussen sympa-men-
sen en antipa-mensen, maar
vergist zich om de haverklap
en moet zij het doorstane leed
en aangerichte schade ijlings
herstellen. „Ik kies altijd
heren die net niet helemaal
hebben wat ik zoek. Dat blijft
dus nog even modderen".
Tijdens een vakantie in Spanje
stuitte zij op een Spanjaard,
een evenbeeld van wat het ge
middelde meisje voor een ge
slaagde Spaanse liefhebber
houdt, met snor en al. Een mo-
delkop, een prototype, in dozij
nen leverbaar. Het draaide op
niets uit. Er resteert nog
slechts een foto van hem, een
foto waarop de invulbare kop
verdwenen is. Gezicht verlo
ren, al verloren. Zo blijf je zoe
ken. Je hebt er die aan één
oogopslag genoeg hebben.
Haar huiselijk leven lijkt van
die slordigheid een getrouwe
afspiegeling. Regisseur Frank
Alsema zoekt in zijn tv-regis-
tratie van dit vrouwelijke po
diumverschijnsel naar het ont
staan van een show. Hij volgt
haar daarvoor naar haar huis
en treft daar een aanzienlijke
troep aan. „Dat is niet nor
maal", vertelt zij, „ik ben pas
verhuisd, maar het totaalbeeld
hier zit wel heel dicht bii mijn
rommelige werkelijkheid".
Bij dit chaotische levensbeeld
past haar onhandigheid op het
podium. Men blijft zich even
wel voortdurend afvragen of
zij dit speelt dan wel juist goe
de sier maakt van deze karak
tertrek. Laten we het op beide
houden. Zij heeft leren leven
met haar slordigheid, maakt er
het beste van en vermaakt
haar publiek ermee. Zij staat
daarmee op de lijn van de
Britse schrijver Shaw, die stel
de dat hij zijn eigen tic op han
den droeg, omdat zoveel men
sen daar plezier van hebben.
Miep
Dat hoort men ook af van
haar brief aan Miep, een
schrijfsel nog daterend uit
haar schoolkinderjaren. Alles
wat fout liep in die tijd, schoof
zij op Miep af. Dit epistel ont
stond na haar eerste schrijfles-
sen. Zij bekent toen nog een
beetje onhandig in het leven te
hebben gestaan. Dat is later
niet veel anders geworden,
maar zij vond er wel betere
oplossingen voor, d.w.z. nadat
zij haar crisis had overwon
nen. Zij moest zich niet terug
trekken op haar kamer, maar
temidden van mensen gaan
verkeren. Haar publiek fun
geert sindsdien ais door haar
psychiater aangepraat genees
middel. Elke dag een dosis.
Het publiek als therapeutisch
en opwekkend middel. Helaas
generaliseert zij daarbij soms.
Wanneer zij weer eens tegen
de verkeerde man is aangelo
pen, reageert zij af in een
scheldlied waarin niets schijnt
te deugen van al wat manne
lijk genoemd zou kunnen
worden.
In al deze verhalen lijkt zij
zichzelf te persifleren. Onher
haalbaar door een ander. Dat
schijnt het eigene van haar
one woman-show. Zij is zich
zelf, niet inwisselbaar, zelfs
niet voor een toneeltype, dat
zij zich zou kunnen aanmeten.
De „andere" Brigitte bestaat
niet. Op het toneel is zij dezelf
de als in haar dagelijkse doen.
Daarvan neemt men in-haar
show op tv slechts een deel
waar. Zij heeft haar theaterop
treden zelf moeten inkorten
om binnen de drie kwartier te
blijven. Zij noemt zichzelf al
verknipt en werd desondanks
gedwongen nog meer uit zich
zelf te knippen. Zij heeft voor
al moeten snijden in haar con
ference, waarin zij een en an
der van zich afpraat. Dat had
SKY CHANNEL
volgens haar allemaal de huis
kamer in gemoeten.
Brigitte Kaandorp: „Op school
schreef ik al liedjes tijdens de
lessen. In het begin van mijn
studie Nederlands deed ik niet
anders. Nu het mijn werk ge
worden is moet ik ervoor gaan
zitten. Zo is het ook moeilijk
om de juiste mensen om je
heen te vinden. Soms tast je
mis. Dat moet je dan weer de
wereld uithelpen. Verder gaat
het erg goed met mij. Ik weet
ook wat ik wil: huis-, tuin- en
keukenshows met gebruik van
douche en toilet".
TON OLIEMULLER
NEDERLAND 1
16.00 Daktari, Amerikaanse tv-
serie. Afl.: Verwarrende tij
den. Ala een wilde hond,
het weggelopen weesjon
getje Adam en een een
zaam echtpaar met elkaar
te maken krijgen, breken
er voor Daktari verwarren
de tijden aan
16.50 Kinderkrant, kinderpro
gramma
NOS
17.30 V?6-Joumaal
EO
17.46-18.05 Tijdsein-buiten
land, actualiteitenrubriek
met Aad Kamsteeg
IOS
18.15 Op zoek naar de Islam
van München tot Helsinki,
tiendelige serie. Afl. 4: Bel
gië
TELEAC
18.30 Personal Computer II, les
5
EO
19.00 Nathalie (Little girl on the
farm), tekenfilmserie. Afl.:
Een boek per post
19.24 Flap uit, kinderprogram
ma
NOS
20.00 SJoumaal an weerover-
zicht
EO
20.28 De pracht van de Rockies
(Lure of the rockies), Ca
nadese natuurdocumen-
taire over de flora en fauna
van de Rocky Mountains
20.55 Tijdsein, actualiteitenru
briek waarin ditmaal aan
dacht voor de export van
kinderporno vanuit Neder
land naar Engeland. In En
geland Is daar grote onge
rustheid over ontstaan.
Scotland Yard verzamelde
bewijzen en een underco
ver-journalist deed onthul
lende ontdekkingen. Ver
der een reportage over
een proefproject in Dron-
ten, waar validen en invali
den samenwerken. Doel
van het project is om ge
handicapten meer kans op
een baan te bieden in het
bedrijfsleven. Tenslotte
een verslag over het we
tenschappelijk nut en de
ethische aspecten van
transplantatie met weefs
els en organen van foetus
sen
21.30 Gods woord houdt stand
in eeuwigheid, koor- en
samnezangprogramma
met Arie Pronk. Presenta
tie: Heieen van Dijk
22.10 Tijdsein extra: Waarom
hielp het echtpaar S. mijn
man de dood in? Pro
gramma met als thema
euthanasie
22.45 Mag ik eens met je pra
ten, praatprogramma ge
presenteerd door Feike ter
Velde
NOS
23.25 Journaal
NEDERLAND2
NOS
17.45 Paspoort voor Turken
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden
18.20 Paspoort voor Joegosle-
ven
18.30 Sesamstraat
18.45 T.Jeugdjournaal
19.00 Journaal
VARA
19.12 De baas In huls? (Who's
the boss?). Amerikaanse
comedyserie. Afl.: Verlie
zers en anderen rare ty
pes. Er heerst een onrusti
ge stemming In huize Bo
wer, want Tony en ANgela
staan beiden op de nomi
natie voor een prijs. Af
gunst komt nu om de hoek
kijken
19.37 ^Nederland verkeert,
verkeersmagazine voor
jongeren. Presentatie:
Hanneke Kappen
20.02 Kippevel, popprogramma
waarin Jan Douwe Kroes-
ke de band tussen heden
en verleden in de popmu
ziek verkent. Met o.a. een
interview met gitarist Peter
Buck van de Amerikaanse
groep R.E.M. en een optre
den van The Nits in de
nieuwe uitzendruimte van
Radio 3
20.32 Brigitte Kaandorp: Waar
gaat zij helemaal alleen
heen? Speciaal voor tele
visie bewerkte uitvoering
van het eerste theaterpro
gramma van Brigitte Kaan
dorp (zie elders op deze
pagina)
21.32 Een wereld van verschil,
discussieprogramma over
een actueel onderwerp.
Presentatie: Hans Emans
NOS
22.30 Journaal
22.45 Den Haag vandaag, parle
mentaire rubriek
23.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden
Katherine Helmond als Mona
Robinson in 'De baas in huis?'.
Ned. 2 om 19.12 uur.
FOTO: ANP
DUITSLAND 1
SUPER CHANNEL
DUITSLAND 2
DUITSLAND 3
MTV EUROPE
DUITSLAND 2
INEm vacaturebank
kxiba nouba, tekenfilms
bonheur (The Cosby
ihow) Amerikaanse comedy-
erie met Bill Cosby. Lisa Bo-
«t. Keshia Knight Pulliam e.a.
Carrefotirs, gevarieerd pro-
"amma
SKY CHANNEL
SUPER CHANNEL