LEASE HET TOPMODEL VAN EUROPA'S NR Argentijnse pianiste Martha Noguera in Leiden bioscopen Van geluk gesproken dingt mee naar Oscar Rotterdam krijgt architectuurmuseum Sterke Shepard vanRO Theater KUNST CcidóeGouxmit WOENSDAG 28 OKTOBER 1987 PAG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Robocop (16); wo. 13.30, 18.30. 21.00. ma. di. 18.30, 21.00. EUROCINEMA II: Hector (al); wo. 13.30, 18.30, 21.00. ma. di. 18.30, 21.00. EUROCINE MA III: Een maand later (al); 18.45, 21.30. Bambi (al); wo. 14.00. EU ROCINEMA IV: Beverly Hills Cop II (al); wo. 13.30, 18.30, 21.15. ma. di. 18.30, 21.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Robocop (16); 14.30. 19.00, 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Who's that girl (al); Bam bi (al); wo. 14.30; Een maand later (al); 19.00, 21.15. The Untoucha bles (16); 19.00, 21.15. ma. di. wo. ook 14.30. Hector (al); Secret ol my success (al); Beverly Hills Cop II (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): Working girls (12); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); First time at Cherry High (16); 14.30. 19.00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Maximum overdrive (12); ma. 19.00. Predator (12); ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Firowalker (12); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Project X, Top Secret (12); 19.00. 21.15. Pietje Kortstraat (al); wo 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354). The living daylights (12); ma. 20.15. wo. 15.45. 20.15. KINDERVOORSTELLING Peter Pan; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): That's life (al); 20.00. KINDERVOORSTELLING Feestelijke reveu van tekenfilm sterren; wo. 14.00. Shepard geeft zijn personages de vreemde verwrongen ka rakters mee, zoals die op het tamelijk geïsoleerde platteland van de Verenigde Staten voor komen. Ze zijn sterk in hun obsessies en enigszins grotesk in de uiting daarvan. Zonder uitzondering kunnen ze de triestheid van hun bestaan nauwelijks overmeesteren. Regisseur Antoine Uitdehaag maakte de sfeer van het stuk zo Amerikaans mogelijk, om dat Shepard voor Nederland onspeelbaar zou zijn. Geduren de de gehele voorstelling zorgt het kwartet Four Wheel Drive voor instrumentale en vocale accenten. Het speelt bluegrass, de blanke blues van het Ame rikaanse platteland. Dit stuk, waarin mensen zo extreem langs elkaar heen le ven en - als contact niet meer te vermijden is - elkaar naar het leven staan, hanteert de overdrijving, maar niet zonder gevoel voor humor. Door Lo- dewijk de Boers prima verta ling van Shepards vele korte dialogen klinkt het leed van zo dichtbij, dat de absurditeit er van opvalt. Vooral dankzij sterk spel van Geert de Jong, AUTOMARKT Renault 5 GTL. bj. 9-'82. APK- gekeurd. Pr. 4750,-, l.z.g.st. Tel. 079-313380. Saab 900 Gl '84 met LPG. In perfekte staat, 106.000 km. Prijs 18.500,-. Tel. 01742-3568. VW-GoHGTi.bj.79 APK gek. tot aug. '88. Vr.pr. 8000,-. Tel. 01742-3375 na 18.00 uur. Te koop caravan merk BÜRS- TNUR kenteken bwjr. '84. Tel. 01742-3910. reparatie UITDEUKEN/SPUITEN GARAGE TIP TOP 071-125709/153627 ST. AAGTENSTRAAT 14 LEIDEN Als autofabrikant met de meest verkochte auto's in Europa wil Fiat z'n tópmodel bereikbaar maken voor iedereea Voor zowel de zakelijke als partikuliere rijder. De Fiat Croma. Uitzonderlijk ruim met een briljante vormgeving Boordevol geavanceerde elektronika. Leverbaar in 2 liter benzine, ook met elektronische inspuiting, Turbo, 2.5 liter Diesel of Turbo Diesel. En razendsnel met 'n top van 180 km/u tot boven 210 km/u (Turbo i.e.). De Fiat Croma is er vanaf f35.690,-. Nu tijdelijk met een aantrekkelijke lease-aanbieding voor zakelijke rijders. Kontrakt 48 mnd. Kontrakt }6 mnd. Operational Lease* en 2().(kk) km/jaar. en 4<xxx) km/jaar. BmexklirrW: I'm exkl irrw Croma CHT I' 794.- 1' (j(X).- >oma i.e. l' *97.- 11074.- Croma Turbo i.e. r 1.037- 11.246.- !roma Diesel I 937- 11.12a- Croma Turbo Diesel f 1.057- 11.261.- Ook voor partikuliere rijders is er eer ressante financieringsmogelijkheid. Wij informeren u graag over de aantt lijke voorwaarden. De Croma staat startklal ons voor 'n proefrit. FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIL Tarieven Operational Ix-asc zijn Inkl. verzekering, motorrijtuigenbelasting en onderhoud. Vraag uw lïat-dealer vt :r Inlörmatie over specifieke lcase-mogelijkhedcn via Leasc-A-Mat. Deze aktic is tijdelijk en zolang de voorraad strekt. LEIDEN: VANCREY'S AUTOBEDRIJVEN B.V., KOREVAARSTRAAT 43, TEL 071 14 2146 LEIDERDORP: VANCREY'S AUTOBEDRIJVEN B.V., WEVERSBAAN12, TEL 071 89 92 64 KATWIJK A. ZEE AUTOMOBIEL- EN GARAGEBEDR. SEINPOST B.V., DRIEPLASSENWEG 7, TEL 01718 -7 16 44 NOORDWIJK: AUTOBEDRIJF BEUK B.V., VAN BERCKELWEG 34, TEL 01719 19213. DEN HAAG „Van geluk gesproken", een film onder regie van Pieter Verhoef en geproduceerd door Rob Houwer, is geko zen als Nederlandse inzending voor de Oscar, officieel Academy Award geheten. De film wordt aangemeld voor de categorie bes te niet-Engelstalige speelfilm. Dit is besloten door een commissie van vertegenwoordigers van de Nederlandse Bond van Film- en Bioscoopondernemingen, de audiovisuele beroepsvereniging MBF en het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers, onder voorzitterschap van het ministerie van WVC. „Van geluk gesproken" is een verfilming van het gelijknamige boek van Marijke Höweler. Het is volgens producent Houwer „een ko misch en tragi-komisch verhaal rond drie families uit een Am sterdamse straat, dat speelt tussen kerstmis en kerstmis een jaar later. De belangrijkste rollen zijn voor Mirjam Sternheim, Peter Tuinman, Geert de Jong, Gerard Thoolen en Olga Zuiderhoek. De film moet nog in Nederland in première gaan. ROTTERDAM Naast het museum Boymans- Van Beuningen in Rot terdam zal een museum voor architectuur worden gebouwd. De be slissing daartoe is geno men door de ministers Brinkman (WVC) en Nij- pels (VROM). De beide ministeries hebben voor de bouw 25 miljoen gul den beschikbaar gesteld. Rotterdam zorgt voor de grond en het bouwrijp maken daarvan. De gemeente Rotterdam rea geerde verheugd op de be kendmaking. Lange tijd wa ren ook Amsterdam en Lei den in de markt voor de stichting van een architec tuur-instituut. „We zijn hier heel erg blij mee", zei een woordvoerster gisteravond. Volgens het ministerie van Volkshisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu gaat het om een rijksmuseum, dat dus op kosten van WVC zal worden geëxploiteerd. Drie instellingen op het gebied van de architectuur (de Stichting Wonen, de Stich ting Architectuurmuseum en het Nederlands Documen tatiecentrum voor de Bouw kunst) zullen volgens hem op grond van hun specifieke kennis bij de oprichting van het museum worden betrok ken. Volgens de woordvoerster van Rotterdam sluit de komst van het museum, dat naar de gemeente hoopt in 1990 zal worden geopend, goed aan op het culturele beleid van de Maasstad. „Rotterdam wil zijn sterke punten op cultureel gebied benadrukken. De stad begint internationale faam te krij gen op het gebied van de ar chitectuur en ontwerpen en daar past de komst van het museurn dus uitstekend bij", aldus de woordvoerster. Het besluit van de ministers strekt volgens haar des te meer tot tevredenheid omdat het nieuwe museum naast Boymans en daardoor ook in de omgeving van het nabijge legen Museum voor Volken kunde en het Maritiem Mu seum zal verrijzen. [071-1222441 I LEIDSE COURANT I breed verschilt met die van nu. Ik was vroeger toch ook heel erg techiek-bewust. Mijn tempo lag hoger. En dat was ook een kwestie van mijn op leiding want ik heb kleine handen met een kleine reik wijdte en ik moest dus veel problemen met accoordspan- ningen overwinnen. Dat kan alleen met een hoog-ontwik- kelde techniek. Nu merk ik dat ik een eigen visie op die techniek hebt ontwikkeld. Ik kan nu alles spelen en ik heb daarom, behalve een groot re pertoire op het gebied van ka mermuziek. ook een uitge breid aanbod van pianoconcer ten met orkest". Analyse „Nee, aan de voorbereiding van een pianowerk gaat nooit een analyse vooraf. Dat doe- ik nooit omdat het geen zin heeft, zeker geen vormanalyuse. Maar wel ontdek ik tijdens het studeren dikwijls opmerkelij ke, ook wel harmonische wen dingen en die hebben mijn volle aandacht. Die zijn vaak bepalend voor de kleur van een stuk, want muziek en kleur zijn nauw verwant. Ik ben nog niet zo doorgedrongen in de Europese muziekcultuur om een wezenlijk onderscheid te horen in bijvoorbeeld de Franse en Duitse techniek. Ik speel graag Debussy en Ravel en ik luister vaak naar ver schillende vertolkingen. Maar als je zelf speelt, merk je toch weer dat je niet anders kunt hebben dan een eigen visie en dat is niet iets dat je jezelf hebt opgelegd, maar dat zo gegroeid is". „Vertolkingen zijn een kwes tie van geestelijke ontplooiing. Daaraan herken je de persoon lijkheid, evenals aan het tou cher", Aldus Marthja Noguera, die ik van harte een volle zaal toewensen voor de drie keer dat zij hier van dit jaar nog te horen is. Zij is een opmerkelijk groot talent. BEP RIJNDERS RO Theater „Vuur in de sneeuw" (A lie of the Mind) van Sam Shepard. Vertaling: Lodewijk de Boer. Regie: Antoine Uitdehaag. Decor- en kos tuumontwerp: Hsyden Griftin. Licht: Henk van der Geest. Live muziek: Four Wheel Drive. Met o.a. Geert de Jong, Hugo Maarten, Joke Tjalsma. Koninklijke Schouwburg, dinsdag 27 oktober, vanavond nog eens. Het niet met elkaar kunnen samenleven vormt nogal eens onderwerp voor een toneel stuk. Menselijke relaties zijn herkenbaar en wat men zelf in de huiselijke sfeer misschien onuitgesproken laat, kan op het toneel worden vertoond. Dat gebeurt in Sam Shepards „Vuur in de sneeuw". Het RO Theater toont ons in het stuk het echtpaar Jake en Beth, dat niet mét maar kennelijk ook niet zonder elkaar kan leven. Wij krijgen daarbij hun ach- tergrond te zien. „Vuur in de sneeuw" begint als Jake (Hugo Maerten) Beth (Joke Tjalsma) kennelijk zo heeft mishandeld, dat zij in het ziekenhuis is beland. Uit flar den monoloog kan worden op gemaakt, hoe onmogelijk hun huwelijk is geworden. Beth wijst op haar lichaam en zegt: „Dit ben ik, ik leef hier bin nenin". Jake laat uiteindelijk los, dat er iets in zijn hoofd zit dat ieder moment kan ontplof fen. Beth gaat weer bij haar ouders wonen. Zelf psychisch ingestort ontkent Jake haar bestaan; hij zegt dat ze dood is. Uit een dialoog tussen zijn moeder (Geert de Jong) en zijn zusje Sally blijkt iets van Ja kes achtergrond. Vader had het gezin verlaten. Toen Jake en Sally hem vonden, bleek weinig over van de piloot die hij eens was. In de dronken nacht die volgde, werd vader overreden. Jake heeft dat nooit verwerkt. ZOETERMEER PRO 1,2,3 (Promenade 511313): Madonna; i wo. 14.00, 20.00. Beverly H II (al); ma. di. 20.00. wo. 20.00. The aecrof of my 1 ma. di. wo. 20.00. Troetelt» II; wo. 14.00. OEN HAAG* ASTA 1 (Spul I 463500): The untouchablM 14.00. 18.45. 21.30. ASTA 2 tor (al); 14.00. 19.00. ASTA 3: The secret of n ceas (al); 19.00. 21.30. ma. 14.00. BABYLON 1 (Wind trum Babylon, tel. 4716561 vinck (al); 14.00, 19.00. I BABYLON 2: Een maant (al); 14.00, 18.45. 21.30. 4 LON 3. La bamba (al); 14.0 date (al); 19.00, 21.30. (Buitenhof 20. tel. 630637): cop (16); 14.00. 18.45. 21.3011 NEAC 2: Who'a thai girl (al);; 18.45. 21.30. CINEAC 3: h mities (16); 18.45. 21.30. ook 14.00. EUP.OCINEMAl weg 910, tel. 667066): (al); wo. 20.00. overige 1 20.00. METROPOLE 1 (0 gielaan, tel. 456756): Beverit cop II (al); 14.00. 18.45. I METROPOLE 2: Radio da) 14.00, 18.45, 21.30. «METRO 3: Some kind of wonderfi 14.00. 18.45. 21.30. METFt LE 4: Zoeken naar Eileer 14.00. 18.45. 21.30. METfi LE 5: De naam van de rooi 14.00, 18.45. 21.30. ODW- (Herengracht 13. tel. 462400 verly Hilla cop II (al); 13.45,k 21.30. ODEON 2: The liviA lights (al); 13.45, 18.45, ODEON 3: Robocop 16); 18.45. 21.30. ODEON 4 barbarians (12); 21.30. STUDIO 12b. tel. 656402): i lune (al); 19.30. 2: Ginger Fred (u.„ STUDIO 3: Mannequin C 19.00. 21.15. HAAGS FlUpj (Denneweg 56. tel. 459900): Zjoek; De kunst van hef veqCl 19.30. 21.45 Zaal 2: Sier 19.30. Betty Blue: 21.45. dag. 19.30, 21.45. agent H-21; ma. La piscine;! taxi mauve: wo. bi KINDERVOORSTELLINGEN 3) ASTA 3: Een avontuur mi staartje; wo. 14.00. CINEie Peter Pan; wo. 14.00. EUIy NEMA: Taran en de tovei^ Pauline van Rhenen en J van der Scheer blijft dej van dit filmisch gemoii stuk acceptabel. N De Jong zet een gede$ neerde moeder neer, dn, haar laatste restje veeiL en humor het besluit a? elders opnieuw te be2 met haar dochter. Van Bl en Van der Scheer tofc uitkomst van het sleclgi welijk dat de ouders v^j hebben: werktuigelijk f door tot de dood. „Vuur in de sneeuw" schien het tot nu toe.! complete stuk van S i wiens visie op het gelulF gezin ook hier weer orde komt. Dat zijn zo fiek Amerikaanse stukku in ons land kunnen V, gespeeld, blijkt uit hetgff RO Theater laat zierr pards problematiek bl£ danks de exotische vori kenbaar. De personaa mét hun Amerikaanse? lijkheden universeel Het maakt de bluegri Four Wheel Drive al p half uur voorstelling 4 dig. I Er zijn zo veel als „groot" bejubelde en aangekon digde pianisten in Europa, die ook wel in Nederland zijn te beluisteren, dat de werkelijk opmerkelijke en geniale talenten en die zijn er maar weinig dreigen te verzanden in een te groot en helaas maar al te vaak middel matig aanbod. De Argen tijnse pianiste Martha No guera heeft haar solisti sche carrière zorgvuldig opgebouwd. Zij heeft in middels wereldwijde be kendheid gekregen. Merkwaardig genoeg is zij voor Nederland ontdekt in Leiden, in de Kapelzaal van K&O. En dat is voor ons land wel een heel bescheiden begin in vergelijking tot andere Eu ropese landen, waar zij, zoals in Italië, bejubeld wordt. Martha Noguera kreeg haar opleiding aan het Conservato rium in Beunos Aires, een stu die die zij met enige indruk wekkende muziekprijzen af sloot. Na deze gedegen en veelzijdige opleiding volgde zij cursussen van Alexander Uninsky en Ilona Kabos, res- „Er is in Europa meer competitie. Er zijn ontzettend veel concoursen die meestal het karakter hebben van een wedstrijd in technisch bravour". pectievelijk in New York en Londen. Zij nam deel aan eni ge grote concoursen in Buenos Aires en Rio de Janeiro, die zij met prijzen bekroond zag. Haar carrière begon zij met concerten in Noord- en Zuid- Amerika, waarna zij overstak naar Europa, waar zij prac- tiseh in alle landen bekend heid kreeg door haar intergra- le uitvoering van de werken van Chopin. Ditzelfde doet zij nu ook met Beethoven Piano sonates in de Kapelzaal van K&O. Martha Nogurea is een open, vriendelijke persoonlijkheid, en het kost daarom niet zoveel moeite om en kijkje te krijgen in wat men noemt haar „gees telijke bagage". De 32 Sonates van onze Ludwig van Beetho ven uit het hoofd ten gehore te brengen is geen kleinigheid. Ons gesprek richt zich vrijwel onmiddellijk daarop. De mees te van deze Sonates zijn be kend en toch is het opvallend dat geen enkele uitvoering van dit zorgvuldig genoteerde notenbeeld gelijk is. Hoe komt het dat men bij de een denkt: „O ja, zó heb ik het vaker ge hoord, en bij de ander al bij de eerste accoorden gespannen op het puntje van zijn stoel zit? Spreekt Martha Noguera van een „uitvoering" of van een „interspretatie" en ziet zij daarin verschil? De Argentijnse pianiste schudt langzaam het hoofd. „Ik zou het anders willen noemen, ik spreek liever van een „re-cre- ation". Met datzelfde noten beeld herschep je, ieder op zijn of haar wijze, naargelang de persoonlijkheid. Het is mij op gevallen dat de benadering in Europa een andere is dan in mijn land. Er is in Europa meer competitie. Er zijn ont zettend veel concoursen die meestal het karakter hebben van een wedstrijd in technisch bravour. Maar ik mis inhoud, In mijn land leerde ik vooral de rust om mij te kunnen ver diepen. Dat leer je niet zomaar even. dat is een kwestie van geestelijke groei. Ik had vroe ger een docent die mij zei als ik iets speelde: „Wat zou de componist daarvan hebben ge vonden? Luister naar jezelf met zijn oren. Denk maar dat hij en een hoekje vap de ka mer zit en naar je luistert". Ik heb die woorden nooit verge ten". Visie Heeft Martha Noguera wel eens banden van zichzelf van vroeger vergeleken met die van nu? „Ja - en het is mij ook wel bij mijzelf opgevallen dat ik vroe ger een visie had die hemels-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8