Herman van Veen even in Den Haag voor het goede doel Filmmuziek-orkestje speelt met veel humor KUNST „YOUNG AMADEUS" OPNIEUW IN CIRCUSTHEATER Japans kunststukje MAGNIFICENT 7: Beurs van Amsterdam EeidwOowumt MAANDAG 26 OKTOBER 19 Prijswinnaar Elisabeth Concours in Diligentia DEN HAAG In Diligentia in Den Haag treedt op dinsdagavond 3 novem ber de 27-jarige Chia Chou uit Taiwan op. Chou was in 1980 winnaar van de Mendelssohnprijs in Berlijn, het jaar daarop won hij de eerste prijs tijdens de Internationale Pianocompetitie in Syd ney en dit jaar werd hij negende in Brussel tijdens het Koningin Elisabeth Concours. Chia Chou speelt de negende sonate in D KV 311 van Mozart, de tweede sonate in As Op. 39 van C.M. von Weber, 'Vallée d'Obermann (uit Années de pèlerinage) van Liszt en drie delen uit Petroesjka van Strawin- sky: Russische dans, Petroesjka's cel en De vastenavond kermis. DEN HAAG The New London Chorale, met onder anderen Vicky Brown en Tom Parker in de gelederen, zal op woensdag 4 november een concert geven in het Circustheater in Scheveningen. De titel van het pro gramma is Young Amadeus Young Messiah". Ook The Chapel Singers en het Westlandkoor werken mee. Op maandag 16 november wordt „Het Zwanenmeer" van Tsjaikovky door het ballet en de opera van Praag op de planken van het Circustheater gebracht. Er werken honderd mensen aan mee. Een aaneenschakeling van zang, dans, muziek, drama, humor en bovenal show is dinsdag 17 november in het Circustheater te zien. De Londense theatergroep Wall Street Crash treedt dan op. Het gezelschap bestaat uit zes jonge maar ervaren mensen die elkaar ontmoetten toen ze allemaal in verschillende musicals (waaronder Jesus Christ Superstar) op traden op West End. De 79-jarige violist Stephane Grappelli, grondlegger van de Hot Club de France, treedt op vrijdag 20 november met zijn trio op. Nederlands jongste hot-violist, Tucsi (17), is ook van de partij. Het Ita liaanse balletgezelschap Cosi-stefanescu Dansa Compagnia brengt op maandag 23 november „Ontwaken van de mensheid" op muziek van Stravinsky, Smetana en Enescu. De choreograaf is Marinel Stefanescu. Zwanezang voor Stagedoor Festival DEN HAAG/AMSTERDAM Het Stagedoor Festival, dat dit keer voor de eerste keer ook in Den Haag wordt ge houden, dreigt alweer te verdwijnen. Het festival is té groot geworden om nog met de drie ton subsidiegelden rond te komen. Het Stagedoor Festival wil een beeld'geven van de recente ontwikkelingen in het samengaan van verschillende culturen binnen dans, theater en muziek. De in Den Haag op tredende groepen en artiesten zijn Rosa Amor, Zimbabwe Arts Productions, Ri verside Studio, Gerda Havertong, het Stagedoor festival orkest, Orsyla Mein- zak, the Thunder Thigh Review en He lena Kamperveen en Laura Quast, Het festival in Den Haag duurt van 17 tot en met 22 november. HALF MILJOEN AAN KUNST ONTHULD HEERLEN Oud CRM-minister Gar deniers heeft zaterdag in Heerlen op en rondom het terrein van het stadhuis vijf kunstwerken onthuld met een gezamen lijke waarde van bijna een half miljoen. De ex-minister gaf in 1980 de stoot tot dit project dat landelijk als voorbeeld moest dienen van samenwerking tussen ruimtelijke ordening, architectuur en beeldende kunst. De vijf kunstenaars die hieraan hun medewerking verleenden zijn Henk van Bennekum, Tiene Weyer, Kees Wevers, Jurriaan Schrofer en Ge rard S. Hali. Het totaalbedrag van om precies te zijn 475.000 gulden werd bij eengebracht door de gemeente Heerlen (209.000 gulden), WVC (73.000 gulden) en het bedrijfsleven in de regio (193.000 gulden). Bulgaarse prijs voor „Vroeger is dood" AMSTERDAM De Neder- landse film „Vroeger is dood" van Ine Schenkkan is op het internationale televisiefestival in het Bulgaarse Plovdiv on derscheiden met de „Golden chest". Dat heeft een woord voerder van de NOS zondag meegedeèld. De film, die ook al tijdens de Nederlandse film dagen werd gelauwerd, was door de NOS namens de Ne derlandse omroep ingezonden. De NOS, coproducent van de film, zal „Vroeger is dood" het komend jaar op het nieuwe Nederlandse televisienet uit zenden. OPBRENGST BOEK VOOR JONGE LEUKEMIE PATIËNTEN DEN HAAG Voor een paar dagen terug uit Oost- Duitsland hield zaterdaga vond Herman van Veen de bomvolle PW A-zaal van het Nederlands Congresgebouw bezig met zijn one-manshow. Dit ter introductie van zijn op die dag verschenen jeugd boek „Donkerlokje en het land van licht", waarvoor de opbrengst bestemd zal worden voor de Dr. Daniël den Hoed-kliniek te Rotter dam. Hier krijgen jeugdige leukemie-patiëntjes de best denkbare verzorging. Voor de inrichting van dit zieken huis is twee miljoen nodig. Via de Stichting Colombine van Herman van Veens „Harlekijn" kwam al 450.000 gulden binnen. Na afloop van de voorstelling kreeg dokter A. Hagenbeek, die met zijn staf de jonge zie ken medisch behandelt, van Herman van Veen dit boek aangeboden, alsmede het be drag dat tot op heden werd ontvangen. Vanaf vandaag is dit boek in de handel ver krijgbaar. In het voorjaar zal samen met van Veen en dok ter Hagenbeek op AVRO-tv, een speciale uitzending aan deze actie worden gewijd. Van Veen is intussen alweer vertrokken naar Wallonië, waar hij op veelvuldig ver zoek nog een reeks voorstel- Herman van Veen zoals hij zaterdag te zien was in het Con gresgebouw, vlak voor de overhandiging van zijn nieuwe jeugdboek „Donkerlokje". FOTO: SP afloop van de voorstelling op het balkon van het theater geroepen waar hem een ova tie ten deel viel. Deze huldi ging ligt in het verlengde van zijn manier van optreden in andere zalen van Europa, waar hij gewend is zijn voor stelling af te sluiten met een wandeling door de zaal over de stoelen heen dan wel via de gangen van het theater. Pas in de loop van december eindigen voorlopig de thea lingen geeft van zijn show. Daarna wachten hem ook nog tien dagen optreden in het gloednieuwe Parijse avant garde-theater „Le Ci- gale". In Oost-Duitsland heeft hij bovendien, zoals we al meldden, zozeer tot de ver beelding van zijn publiek ge sproken, dat hij binnenkort daarheen terugkeert om nog eens een tiendaagse tournee te maken. In Oost-Berlijn werd hij door zijn publiek na tervoorstellingen van Van Veen. Hij gaat dan de opera „Pol" schrijven, handelende over Polletje Piekhaar, een werkstuk, dat samen met het RO-theater begin volgend jaar op de planken moet Glasnost Volgens Herman van Veen werkt de glasnost, de nieuwe openheid in de socialistische landen, ook in het theater door. Het publiek treedt hem niet alleen opener tegemoet, maar zelf heeft hij het gevoel vrijmoediger te kunnen op treden. Zoals hij het militai- rendom belachelijk maakt met zijn grootmodel-kapi teinspet, die bij plaatsing op het hoofd dreunende en drei gende marsmuziek oproept, daarvan is ook het Oostduitse publiek onder de indruk. Hij bracht daar al de kindermu sical „Jodocus Kwak" met „al het gesnater in het wa ter", dat hij ooit in het Haag se Congresgebouw ten doop hield samen met het Resi dentie-Orkest. Hij vertelt hierover: „Men kent mijn werk daar. Ge- luids- en beeldbanden over mijn optreden gaan daar van hand tot hand. Van de West- duitse tv en radio af maakt men kopieën. Dat gebeurt ook met mijn platen. Al mijn in West-Duitsland versche nen elpees kan men door middel van gekopiëerde ban den ook in Oost-Duitsland krijgen". In de Oostduitse belangstel ling voor zijn persoon speelt nog een ander verschijnsel mee. Aan weerszijden van de muur bestaat een andere the atercultuur. „Mijn optredens in West-Duitsland", zo zet hij uiteen, „dragen het karakter van popvoorstellingen in gro te hallen met duizenden mensen en met het zwaarte punt op de muziek. In Oost- Duitsland ziet men in mij vooral een Liedermacher, een man die zijn eigen tek sten schrijft en zingt en om aandachtige toehoorders vraagt". Tot zijn onuitsprekelijke ge luk vallen die twee talenten in hem samen. Hij noemt zich een entertainer in de stijl waarmee ons land ver trouwd is, van Kan tot De Jonge. Als „vermaker" speelt hii schijnbaar chaotisch met tal van technische trouvailles en filosofische tekst, welhaast een clowneske tovenaar, waarbij hij op sommige mo menten het loskomende ap plaus eigenhandig begint te dirigeren. Bovendien be schikt hij over de gave van een mooie stem. Aan het sa menvallen van beide moge lijkheden in hem, het passen in beide theaterculturen, schrijft hij zijn succes toe. TON OLIEMULLER Duizenden mensen kwamen zaterdag af op het Japanse straat festival dat in de binnenstad van Utrecht gehouden werd. Groe pen Japanse kunstenaars trokken onder meer door de straten met metershoge lantaarns. In Utrecht wordt deze week de Hol land-Japan-week gehouden, waarin aandacht wordt geschonken aan traditionele en hedendaagse cultuuruitingen. Nederland werd uitgekozen omdat de hoofdstad dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa is. foto: anp Jubileumconcert op Batz-orgel in Lutherse Kerk ii aerie cortc«rten Batz-orgel bespeeld door Wim van Beek, in Lu therse Kerk, Den Haag, zaterdag. Het vermaarde Bëtz-orgel in de Lutherse Kerk bestaat 225 jaar en dit jubileum wordt ge vierd met een reeks orgelcon certen, die zaterdagavond werd geopend door Wim van Beek, organist van de Grote Kerk. Helaas was er nog maar i weinig belangstelling, maar de interesse zal zeker groeien. Want het Batz-orgel is het mooiste instrument van onze stad en een van de fraaiste in ons land. Natuurlijk heeft het enige restauraties achter de rug en gelet op enkele onvol komenheden zullen er nog wel enkele nodig zijn. Maar de klank blijft rijk en vol, terwijl de registratie voldoende keuze biedt tot stijlvol musiceren. Wim van Beek bewees dit met zijn tintelende en briljante weergave van Mozart's f-moll Fantasie. In het begin van dit concert leek het of hij zich nog niet op zijn gemak voelde. Zo zwaar, biina log hoeft het orgel niet te klinken in koraalvoor spelen, c.q. bewerkingen van Böhm, Bach en Brahms en een lichter spel zou de duidelijk heid in de stemvoering wel be vorderd hebben. Maar de ver rassende inzet, de virtuositeit in Bach's G-dur Fantasie maakte veel goed. Op het volgende jubileumcon cert, dd. 21 november speelt Albert de Klerk o.a. werken van Guilmant, Vierne en Wido, dus uit de Franse ro mantische orgelschool. En dah gaan de gedachten onwille keurig terug naar de ver- maardste bespeler van dit or gel, Feike Asma, pur sang or gelvirtuoos, die juist met deze werken duizenden luisteraars trok. NOES KOKEE Concert van de Magnificent 7. Ne derland 3, Kwinteheul. Met Henny Vrienten (zang, baa), Fay Lovsky (toetsen, zang en andere geluiden), Joost Belinfante (blaas-instrumen- ten, viool), Jan Pijnenburg (drums), Jan de Hondt (gitaar), Jan Koper (saxofoon) en Jacob Klaasse (toet sen). Zaterdagavond. Herhaling: 7 november. Circustheater. Geen popmuziek spelen en toch een jong gehoor vinden, is op zich al een knappe prestatie. De Mag nificent 7 krijgt dat voor elkaar met een show die een onderhoudende com binatie toont tussen spel en uiterlijk. De groeps- naam heeft overigens niets te maken met een bij de musici te bespeuren verwaandheid, want die is er namelijk niet. Hij is af komstig uit de gelijknami ge film en dekt de muzi kale lading die het zeven tal op het podium brengt, namelijk filmmuziek. Dat ze dat op een magistrale manier doen, is „slechts" toeval. Nou ja toeval, de groep wordt natuurlijk wel gevormd door zeer gerenommeerde muzi kanten, die hun sporen in de Nederlandse popwereld inmid dels dik hebben verdiend. Bas sist, componist Henny Vrien ten en drummer Jan Pijnen burg lieten in Doe Maar elk meisjeshart tien keer sneller kloppen, terwijl het muzikale genie Joost Belinfante, toetse nist Jacob Klaasse en gitarist Jan de Hondt hun medewer king verleenden aan zeer veel Nederlandse platen. Zangeres, toetseniste en componiste Fay Lovsky bracht in het verleden een aantal solo-albums uit, die nu, jaren later, nog altijd een genot zijn om naar te luisteren. bevredigend werkt, is de vraag. Zeker is in elk geval dat ze er alle zeven een hoop plezier aan beleven. Zoveel zelfs, dat het moeilijk was te raden wie zich zaterdagavond in het Kwintsheulse jongeren centrum Nederland 3 het meeste vermaakten: het pu bliek of de muzikanten. Tijdens het bijna twee uur du rende optreden putte het ze vental uit het rijke muzikale film- en tele visie-verleden. Het resultaat was een uiterst amusant concert. Muzikaal werd er indringend gespeeld al was de entourage misschien wat ongebruikelijk. De Magni ficent 7 is een orkestje en zo toont de groep zich ook aan het publiek. Aan de rand van het podium stonden de vier lessenaartjes waarop de blad muziek van de gitarist, bassist en blazers lag, terwijl daarach ter de drummer werd geflan keerd door de twee toetsenis ten. De Magnificent 7 stopte veel humor in de show. Elk nummer kreeg een andere aankleding, waarbij eenvoudi ge doch heel doeltreffende middelen werden gebruikt zo als verschillende hoeden en brillen om de jaren twintig maar ook tekenfilm- en wes tern-thema's gestalte te geven. Die lachwekkende entourage werd echter niet gebruikt om muzikale tekortkoming te ver doezelen, want die waren er namelijk niet. De Magnificent 7 is een hechte eenheid, die zich van een keur van instrumenten bedient om de sfeer van de verschillende filmthema's in de herinnering terug te roepen. Dat lukten ze zonder enige moeite, waardoor je als bezoeker kon wegdro men bij Disney-deuntjes, maar ook bij de titelnummers uit de eerste James Bond-film en de Chaplin-rolprent „Modern Ti mes". Nergens hoefde het or kest gas terug te nemen, in strumentaal niet, maar ook muzikaal niet. Ze speelden met hetzélfde gemak Joodse bruiloft-muziek als een a-ca- pella nummer. De droge aan kondigingen van Vrienten werden met veel humor on dergraven door de rest. Op het moment dat Henny zei dat het orkest wilden laten horen hoe negers, die het geld niet had den om instrumenten te ko pen, vroeger muziek maakte, ontstond er een onverwachte rap, die werd uitgevoerd door Fay Lovsky en Jan Koper. „Ik spreek jullie straks wel in de kleedkamer" was het enige dat Vrienten lachend kon uit brengen. Toch volgde ook die 'neger'-song, waarbij de muzi kanten de verschillende in strumenten knap improviseer den met hun mond. Op zeven november staat de Magnificent 7 in Den Haag als onderdeel van het „Rock City"-gebeuren. Filmliefheb bers en mensen die een uniek orkest aan het werk willen zien, moeten die datum zeker vrijhouden. HANS PIËT SUSKE EN WISKE DE WOESTE WESPEN POELDIJK Westland-Noord, maandag 26 oktober: Aubergines 375-535. Bleekselderij 31-46. Bloem kool groen 135. Broccoli 250-300. Cheny tomaten 240-375. Chinese kool 50-63. Courgettes groen 85-275. Courgettes geel 145-365. Druiven alf- cante 500-660. Druiven Frankenthaler 570-660. Druiven gros maroc 400- 440. Druiven golden champion 830. Druiven muscaat 1170. Komkommers 50-169. Komkommers krom 130-146. Komkommers stek 95-134. Paksoi 80. Paprika geel 565-840. Paprika groen 75-300. Paprika oranje 450- 940. Paprika paars 500-1370. Paprika rood 235-405. Paprika wit 325-515. Puntpaprika lila 710-740. Puntpaprlka rood 180. Pepers groen 510-590. Pe pers rood 410-490. Peterselie 40-47. Prei 62-86. Raapstelen 27-32. VEEMARKT LEIDEN (26-10) SLACHTRUNDEREN: (gulden per kg gesl.gew.) Aanvoer 945 waarvan 150 stieren. Dikblllen, extra kw. 8,25-13,50 per kg, stieren 1e kw. 7,05-7,95, 2e kw. 6.25- 7,05. vaarzen 1e kw. 7,05-8,05, 2e kw. 6.15-7.05. koelen 1e kw. 6,80- 7,85, 2e kw. 6,10-6,80, 3e kw. 5,60- 6,10, worstkoeien 5,30-5,80. Handel en prijzen: stieren redelijk - hoger; koeien redelijk - hoger. SLACHTSCHAPEN- EN LAMMEREN: (gulden per kg gesl.gew.) Aanvoer 132, Schapen 4,00-5,00. lammeren (rammen) 8,00-9.00, lam meren (ooien) 7.75-8.50. (gulden per stuk) schapen 150-180, lammeren (rammen) 165-200 en lam meren (ooien) 150-165. Handel en prijzen: schapen redelijk gelijk; lammeren redelijk - gelijk. Totale aanvoer 1227 stuks. dividend over 8611.30 86 11.40 86/6.60 86 /27.- 84/85 5% SU 66/2.55 86 1.80 KL 86 5.95 d 86 4.-4 2% sU 86/4.50 86 1.55 CL 85/86 /1.35 86 12.88 86/1- 86 175 86 1.30 66/3.50 86 1.50 d 86 1.40 86 2.80 d 86/87 1.60 86/5.50 86 12.80 86 2.50 of 4% sU 86/8.50 86/7.- 86/4.- 8610.- 86 1.85 86/3.60 86/2.- .86/2.92 86 4.60 2% SU 85/86 1.16 78 4.40+5% SU 86 0 80 66/1533 86/925 e6 2.04 66 2 66 van maandag 26 oktober 1987 ho dd la dd 102.00 25/8 52.00 20/10 Mgon 115.80 18/3 66.00 26/10 tóold 179.50 16/9 118.00 20/10 akzo 54.107/4 312020/10 tón 148.80 31/8 140.70 2/1 airanta 76.00 6/1 34.00 20/10 arme 91.40 26/8 61.50 26/10 wnro 134.80 15/5 92 00 20/10 169.0023/6 111.0020/10 155.00 7/4 8730 20/10 65.50 5/10 42.50 20/10 68.90 18/3 35.0020/10 270.50 4/8 165.00 20/10 70.5011/8 35.50 20/10 62.50 13/8 32.50 20/10 54.50 10/8 33.00 20/10 201.00 6/8 115.00 20/10 51.0010/8 29.70 13/1 69.105/10 41.00 20/10 72.00 30/7 45.00 20/10 57.6011/8 31.0020/10 173.70 27/8 112.00 20/10 299.70 4/8 186.00 20/10 81.80 26/8 46.00 20/10 200.50 16/1 126.00 20/10 200.50 11/8 128.00 12/6 135.806/1 65.0020/10 478.005/8 256.00 26/10 42.00 7/4 23.00 20/10 90.50 10/8 59.00 26/2 56.7015/7 33.50 20/10 116.00 13/8 84.50 20/10 146.80 17/6 137.20 12/1 rodamco 110.10 13/8 79.00 20/10 rolinco 52.60 1/6 49.50 5/1 rocanto 28.00 5/1 11.50 20/10 vmktoft 156.10 14/8 91.00 20/10 unüavarc 99.0015/9 61.0026/10 mg 98.50 11/8 64.00 20/10 mtaamnc 140.001.'6 890020/10 «olt-iduw c buhmMc knp kon of» nat nod c nijv-Lcit» pakhoed c philips robeco 136.00 128.00 128.00 39.00 38.10 37.30 146.10 146.20 14630 12030 117.00 117.00 205.00 192.50 192.50 141.50 133.00 128.50 136.00 15200 63.00 270.00 143.30 142.70 142.70 111.50 106.00 105.00 10900 10irS0 10200 Geen krant ontvangen Bel lussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 6