„Kerk is geen democratische organisatie" £cidóc0omcui GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Sponsoring kerkrestauraties raakt in trek kerk wereld Bisschoppelijk veto-recht treft theologen KU Nijmegen „Paus wijst leek kerk uit" brieuen 'n i lezers >weer Cg4dAC(Sou/UMli MAANDAG 26 OKTOBER 1987 PAG DEVENTER Het bedrijfsleven heeft in toenemende mate belangstelling voor sponsoring van kerkrestauraties en activi teiten in kerkgebouwen zoals concerten. Dat bleek afgelopen weekeinde op de jaarvergadering van de Vereniging van Be heerders Monumentale Kerkgebouwen in Deventer. De vere niging is verheugd over deze ontwikkeling omdat de bijdragen van de overheid in het opknappen en instandhouden van kerkgebouwen ontoereikend zijn. De interesse voor sponsoring heeft volgens voorzitter Van Hasselt te maken met het feit dat bedrijven op deze manier „het algemeen belang" willen die nen. Het medefinancieren van concerten en dergelijke in kerk gebouwen is volgens hem voor ondernemingen interessant in verband met de uitstraling van dit soort evenementen. In de praktijk betekent dit onder andere dat bedrijven ter gelegen heid van een jubileum entreekaarten kopen voor relaties en personeel. Zij verbinden hier veelal ook nog een receptie aan. Om het veelzijdig gebruik van kerkgebouwen te stimuleren heeft de vereniging zaterdag besloten een prijs in te stellen. Deze prijs, die volgend jaar voor de eerste keer wordt toege kend. kan gaan naar een architect die er in slaagt een kerk geschikt te maken voor concerten of congressen, maar een kerkbeheer dat op dit gebied extra creatief is kan ook voor de prijs in aanmerking komen. Met tevredenheid heeft de vereni ging vastgesteld dat minister Brinkman (WVC) positief staat tegenover haar plan beheerders van grote monumentale kerk gebouwen in staat te stellen een fonds voor onderhoud te creëren. De mensen kennen het nut van het nutteloze niet STUDIEBIJEENKOMST OVER POSITIES IN DPR DEN HAAG De ver houdingen en posities in de rooms-katholieke kerk zijn niet als die in een democratische orga nisatie. Deze uitspraak viel zaterdag tijdens een discussie in Den Haag over de diocesane pasto rale raden (DPR's). De DPR van Rotterdam vierde zaterdag verlaat zijn twintigjarig bestaan samen met vertegen woordigers van andere pastorale raden in ons land. Het ging daarbij onder meer over de vraag naar de posities in de DPR: de leden geven adviezen, maar de bis schop neemt de beslissin gen. De kwestie van de gezagsver houding in de DPR komt re gelmatig terug: Als de advie zen niet worden gevolgd door een overeenkomstige besluit vorming, ontstaat „frustra tie". Vooral met een beroep op „democratische regels" wordt er wel gepleit het be slissingsrecht niet tot de bis schop te beperken. Kerkrechtman prof. dr. R.W.G. Huysmans (Voor burg) legde in een uitvoerig historisch overzicht uit hoe het kerkelijk recht ook een noodrecht is. De hiërarchie moet desnoods tegen en los van allen kunnen handelen en beslissen, moet kunnen „reformeren". Toch zijn er grenzen aan de hiërarchie, aldus prof. Huysmans: zij is aangewezen op het inzicht en de ervaringen van de andere gelovigen om de koers te kunnen bepalen. Ook is zij aangewezen op de medewer king en eensgezindheid van allen om te kunnen hande len. Dr. A.H.C. van Eyk te Wou- brugge, docent aan de Katho lieke Theologische Universi teit van Amsterdam, bena derde de kwestie theologisch. De katholieke traditie gelooft dat het gezag van de hiërar chie niet een zichzelf aange meten gezag is, maar een gave. Het kerkelijk recht is in de catholica dan ook een genaderecht. De grond hier van is dat het ambt een sa crament is. De ambtsdrager is het symbool van de ander; hij verwijst naar en dat te mogen doen is een gave. Daarom gaat het in de kerk ook anders om dan in een de mocratische samenleving. Daar ligt de bevoegdheid bij het volk. In de kerk is het de bekleder van het gewijde ambt die de bevoegdheid heeft, zonder dat er mogelijk heden zijn van beroep. De kerk is een „communio hiërarchica". Dat blijkt al op het meest cruciale moment van de kerk: de eucharistie, het moment waar de kerk zich het meest verdicht, het meest van zichzelf laat zien. In de eucharistie verschijnt de figuur van het gewijde ambt als symbool van het „tegenover": de mensen ver wachten het niet van zich zelf, maar van de Ander. En die Ander wordt aangeduid in het teken van het gewijde ambt. Symboolfunctie Dr. Van Eyk wees op het ge vaar in de katholieke traditie dat de symboolfunctie wordt vervangen door identificatie. Dan wordt niet meer vol doende beleefd dat het sym bool, het gewijde ambt, „slechts" het teken is van, en niet samenvalt met Degene waarna het verwijst. De reformatorische traditie stelt principieel de souverei- niteit van het Woord Gods als eerste. Daarom is er daar een permanente kritiek op iedere poging zich God toe te eigenen. Zo'n theologie redt God uit de handen van men sen die Hem zo graag willen vasthouden en manipuleren, aldus dr. van Eyk: „Mis schien moet de katholieke ambtstheologie zich laten ge zeggen door deze reformato rische traditie, omdat de eer ste eerder geneigd is tot iden tificatie van de vertegen woordiger met Degene die hij vertegenwoordigt". Ook vroeg hij aandacht voor de betekenis van Paulus' woorden: „In Christus is geen Jood meer of Griek, geen slaaf of vrije, geen man of vroüw". De apostel ge bruikt deze woorden in de context van de doop; een doorbreking van het gewone; grenzen worden bij dit sacra ment doorbroken. Nieuwe verhoudingen en wederke righeid en gelijkheid worden mogelijk, tekenen van het Rijk Gods. „We trekken de tekst van Paulus de tanden uit de mond als wij hem zui ver geestelijk of eschatolo gisch zouden verstaan en hem niet bepalend zouden achten voor de verhoudingen binnen de kerk als organisa tie", aldus dr. Van Eyk. Vicaris Grasveld (bisdom Groningen) had tijdens de discussie heel praktische op merkingen. Het zijn wellicht niet de theologische achter gronden die zorgen voor eventuele problemen in de DPR, maar wellicht veel meer „menselijke". Mensen kunnen vaak niet naar el kaar luisteren, maken geen goede (werk)afspraken en zorgen niet voor een goede agenda. De persoon van de bisschop is vooral bepalend voor de sfeer in de diocesane pastora le raden. Vertegenwoordigers van de aanwezige bisdom men getuigden daarvan, zo wel in positieve als negatieve zin. Ook bleek dat het „eenvoudi ger" is in de DPR maatschap pelijke vragen aan te pakken dan bijvoorbeeld de theologi sche vragen en die naar het gezag en het beleid van de bisschop. Juist bij die meer algemene vragen kunnen de leden de bisschop „dichter bij het echte leven brengen", werd opgemerkt. De ver wachting dat met die kennis en wijsheid van de leken dan ook iets wordt gedaan, is ge rechtvaardigd. Op het principiële punt van de bevoegdheid van de bis schop uitte een enkeling zich toch niet tevreden. „De eu charistie is bij uitstek het beeld dat oproept om als ge lijken te delen in de genade. Bij de inzetting van dit sacra ment deelde Christus met an deren en schonk Hij zichzelf weg. Zo zou ook degene die naar Hem mag verwijzen moeten doen". De bijeenkomst, een verlate viering van het twintigjarig bestaan, vorig jaar, vond plaats in een uitstekende sfeer. Bisschop Möller van Groningen sprak aan het slot uit dat dergelijke, wat infor mele, bijeenkomsten zeer waardevol zijn voor alle be trokkenen. LÜTSEN KOOISTRA YFC-DIRECTEUR Gereformeerde Kerken moeten weer gereformeerd worden ZWOLLE „Onze kerken moeten zich bekeren van hun afstandelijkheid, gemak zucht, goedkope verwereldlij king, ontrouw en verleden. Met andere woorden: de Ge reformeerde Kerken moeten opnieuw gereformeerd worden". Dat zei ds. N. van Exel, directeur van de inter kerkelijke jongerenorganisa tie Youth for Christ Neder land, op de appèldag van de vereniging Confessioneel Ge reformeerd Beraad die in Zwolle werd gehouden. Naar schatting 3500 mensen waren aanwezig op de bijeenkomst van de gestaag groeiende vereniging. Van Exel betoogde dat de he dendaagse kerk wordt gecon fronteerd met de botsing tus sen het traditionele christen dom en de moderne nieuwe geseculariseerde cultuur. De kerken verliezen snel aan in vloed en ze moeten het chris telijke zingevingspatroon haar monopoliepositie delen met andere manieren van zingeving. De kerken moeten de lessen leren die ze allang hadden moeten leren en zich vernieuwen om nog een bij drage te kunnen leveren aan de zingeving", aldus Van Exel. De kerken hebben zich niet voorbereid op de missionaire confrontatie volgens de YFC- directeur. Bezinning op een ander leiderschap, berekend op de taken van de kerk, is daarom noodzakelijk, zo be toogde hij. Dit nieuwe leider schap moet veelzijdig zijn en worden gedragen door een authentieke gemeenschap. „Deze gemeenschap is een minderheidsgroep van profe tische allure. Ze moet de con- frontratie met de cultuur aangaan om het gereformeer de belijden niet uit de samen leving te laten verdwijnen en het proces van ontmanteling van de Gereformeerde Ker ken tegen te gaan", aldus Van Exel. Kardinaal celebreert pausmis Ter gelegenheid van de negende verjaardag van verkiezing Karol Woityla tot paus werd gisteren in de St. Jacobuskerk aan de Parkstraat in Den Haag een pontificale hoogmis opgedragen. Hoofdcelebrant was kardinaal Simonis die werd geassisteerd door pronuntius Cassidy en de bischoppen Bar, Ter Schure, Bomers. Niënhaus en De Kok. In zijn preek ging kardinaal Simonis in op de bisschoppensynode over de rol van de leek in de kerk. „Het krachtig en voorzichtig stimuleren van leken is typerend voor deze paus. Het zijn kenmerken van hem die de boven menselijke taak heeft rots te zijn. Laten wij God danken voor de keus van deze moedige per soonlijkheid", aldus de kardinaal. Door het zangkoor Cantemus Domino werd de Krönungsmes- se van Mozart gezongen en na de mis werd de pausmars van Gounod gespeeld. Vendelzwaaiers van het St. Hubertusgilde uit Etten-Leur luisterden de plechtigheid op. FOTO: MILAN KONVALINKA NIJMEGEN De Neder landse bisschoppenconferen tie heeft de aanstelling van van twee theologen aan de Katholieke Universiteit Nij megen afgekeurd. Volgens de regels moeten de bisschoppen hun goedkeu ring hechten aan de benoe ming van werknemers. Er is geen reden gegeven voor de weigering van dr. A. van Harskamp en drs. E. Borg man. Binnen de faculteit wordt aangenomen dat Van Hars kamps lidmaatschap van de Gereformeerde Kerken in Nederland en Borgmans acti viteiten binnen de progres sieve vleugel van de Rooms- Katholieke Kerk de aanlei ding zijn. Borgman is actief binnen de Vereniging voor Theologie en Maatschappij en de Acht Mei beweging. Van Harskamp werkte overigens al ongeveer acht jaar mee in onderzoeksprojecten van de faculteit. De theologische faculteit heeft volgens decaan prof. dr. A. Scheer grote moeite met de beslissing van de bisschop penconferentie en gaat deze vragen haar besluit toe te lichten. Scheer: „Er dreigt een onwerkbare situatie. De bisschoppenconferentie lijkt tot haar besluiten te komen bij meerderheid van stem men. Het is niet zo dat de stem van de kardinaal door slaggevend is". Dat kan vol gens de decaan betekenen dat er over tien jaar alleen nog theologen van „een be paalde kerkpolitieke signa tuur" werkzaam zijn op de faculteit, meent Scheer. Begin dit jaar weigerde het episcopaat drs. H. Schaeffer te herbenoemen omdat de priester samenwoonde met een vrouw. In 1978 onthield ze haar goedkeuring aan de aanstelling van de gehuwde priester dr. A. Houtepen. SLOTWEEK BISSCHOPPENSYNODE INGEGAAN (Van onze speciale verslaggever Jan Bouwmans) ROME De Leuvense hoogleraar Jan Kerkhofs SJ zei het afgelopen vrijdag nog op een symposium in Tilburg: degene die in de katholieke kerk heilig verklaard wil worden, doet er beter aan om geen leek te zijn. En al helemaal geen ge huwde leek. De Napolitaanse arts Giuseppe Moscati heeft deze beide hin dernissen genomen. Zondagmorgen werd hij door paus Jo hannes Paulus II officieel heilig verklaard. Dat gebeurde tij dens een langdurige plechtigheid op een goed gevuld St. Pie tersplein. Het is geen louter toeval dat de heiligverklaring van deze op 12 april 1927 in het harnas gestorven arts, vader van twee kinderen, gebeurt tijdens de bisschoppensynode over de roe ping en zending van de leek in kerk en wereld. De paus ver wees in zijn preek naar de synode, die deze week ten einde loopt. Deze preek en de heiligverklaring zelf kunnen worden opgevat als de bijdrage van de paus aan de standpuntbepalin gen van de synode, juist op het moment dat die zich in de beslissende fase bevinden. De roeping tot heiligheid van de leken stond centraal in de pauselijke preek. Dit heiligheidsthema wordt vanuit het cen trum van r.k. kerk steeds weer gepusht op de synode. Nu wordt elke gelovige geacht naar heiligheid te streven. Het is geen bijzondere of specifieke zaak voor leken. Gaat het dan wellicht om een bepaald type heiligheid, dat men graag tot hoofdzaak van deze synode ziet uitgroeien? De paus beschreef Moscati niet als een heilige zoals het ook kan. Hij beschreef hem evenmin als het kwalitatief betere voorbeeld in zijn soort. Nee, de Napolitaanse arts-hoogleraar werd gepresenteerd als de concrete verwerkelijking van het ideaal van de christenleek. Nuchtere noordelingen zullen er moeite mee hebben om het geen deze man heeft gedaan, als heel bijzonder te bestempe len. Hij was hoofd van een ziekenhuisafdeling voor ongenees lijk zieken. Het bijzondere aan hem moet zijn benadering van zijn patiënten geweest zijn. Die waren, zo zei de paus, nooit alleen maar lichamen die behandeld moesten worden. Hij zag altijd de hele mens voor zich. „De arts had niet alleen licha men te behandelen, maar ook zielen", was de beroepsinstel ling die hij ook zijn studenten inprentte. Misschien was hij zijn tijd vooruit in het onderkennen van het gewicht van de psychologische dimensie in het bedrijven van de geneeskunst. Maar artsen die zich tegenwoordig be perken tot het voorschrijven van pillen en poeders, vallen bij hun patiënten door de mand. Blijft de vraag of het soms overtrokken is om Giuseppe Mos cati uit Napels te bestempelen tot het ideaal van een christen- leek? Het signaal van zijn heiligverklaring richting synode kan nauwelijks iets anders zijn dan de boodschap dat leken die heiligheid tot roeping hebben, hun heiligheid niet in de kerk moeten zoeken, maar in de wereld. De leek wordt als het ware voor en ter wille van zijn heiligheid de kerk uitge wezen. Dit signaal van de paus komt aan het begin van de slotweek van de synode. Is dit een veeg teken? Want bisschoppen wil len zich op een synode nog wel eens uitermate gevoelig tonen voor dit soort pauselijke signalen. Zoveel is nu al zeker, dat de synode geen eigen afgerond rapport zal produceren. Men zal het laten bij enkele losse aanbevelingen. Dat geeft de paus in elk gev§l veel meer ruimte om er naar eigen goeddunken mee te handelen. Brieven graag kon en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekonen Onkerkelijk Hoewel ik het onderzoekers- rapport naar de onkerkelijk heid zelf (nog) niet heb gele zen denk ik dat de kop in Vrij Nederland een goede samen vatting gaf: „De helft van Ne derland heeft de kerk afge zworen." Dat lijkt me nonsens. Er is waarschijnlijk een heel grote groep die het helemaal niet interesseert, evengoed als er enkele miljoenen mensen zijn die geen enkele belang stelling opbrengen voor we tenschap, cultuur, Derde We reld, politieke partijen, Huma nistisch Verbond enz. Bij een sterke aanwas van het aantal onkerkelijken, zou men een fikse groei van het ledental van het Humanistisch Ver bond kunnen verwachten. Maar dat blijft stabiel op ca. 15.000, de omvang van een zeer klein kerkgenootschap. Blijkbaar lijdt het Humanis tisch Verbond évengoed onder de erosie die andere instituten zoals de kerken treft. Je kunt alles van twee kanten bekijken. De kerken kunnen jammeren dat ze een minder heid gaan vormen. Evengoed kunnen ze zich er over verba zen dat ze in een maatschapij waarin gemak- en genotzucht en individualisme hoogtij vie ren nog altijd de halve bevol king bereiken! Er is maar zel den in de geschiedenis iemand populair geworden met een boodschap van soberheid en solidariteit. Met de resultaten van dit onderzoek in de hand kan men moeilijk de stelling volhouden dat een kerk zoveel mogelijk moet democratiseren. Juist de meest centraal geleide kerken, zoals de katholieke en de gereformeerde, handhaven zich het beste. Van de meest democratische kerk, de her vormde, in de vorige eeuw ruim de halve bevolking om vattend, is nog maar ruim 12% over. Wie aantallen wil verge lijken zal niet kunnen volstaan met „naam-christenen" (ca. 50%) en „naam-humanisten" (ca. 20%). Ik denk dat men moet kijken naar de mensen die een daad stellen. Maar zelfs in dat geval komen de kerken er nog zo beroerd niet af met hun ca. 400.000 vrijwil ligers en bijna twee miljoen kerkgangers. Alleen al de ka tholieke kerken hebben meer bezoekers dan alle concerten, sportwedstrijden, bioscopen enz. bij elkaar. Het is overi gens een interessante vraag in hoeverre men humanist en christen tegelijk kan zijn. Ver scheidene pausen in de 15e en 16e eeuw zijn er in geslaagd en ook tegenwoordig heb je chris ten-humanisten. Erasmus volgens velen de grootste hu manist is zijn gehele leven katholiek priester geweest. Drs. J. Buisman, DEN HAAG. Enquête als wapen (3) Wat in deze rubriek werd op gemerkt over het naar harte lust enquêteren van mensen over moeilijke problemen, geldt m.i. ook voor sommige programma's op tv en radio. Ik denk aan de stamgasten aan de tafel van Sonja. Ook Vero nica aarzelt niet in „De wereld in een half uur" de moeilijkste vragen aan de luisteraar voor te leggen. Wie het snelst de te lefoon grijpt, kan reageren en in een paar zinnen de zaak op lossen. De EO heeft dacht ik een betere vorm gevonden. De opmerkingen die via hun reac tietelefoon binnenkomen zijn vaak al van meer niveau, maar bovendien is er een des kundige in de studio, die meestal weet te zorgen voor enige rechtzettingen en aan vullingen. J. Storm, DEN HAAG. Terechte emoties De krant meldde „veel emo ties" bij ouders van jonge kan kerpatiënten in het Amster damse Emma Kinderzieken huis, naar aanleiding van de hulp bij zelfdoding die daar gegeven wordt. Die emoties kan ik me levendig voorstel len. Enkele ouders zullen den ken: „Bij die dokter moet ik wezen, voor het geval genezen niet lukt". Maar velen zullen poeder op zak? En zal hij er dan over praten? Of vinden we hem straks ineens dood?". Want Professor Voüte be spaart zichzelf een moeilijk ge sprek met de ouders, die mis schien tegen zullen blijken. Dat moeten die kinderen zelf maar doen. Maakt hij zich geen zorgen dat ze er niet over durven te beginnen? Kent hij geen zorgen over de afloop van zo'n gesprek? Moeten die kinderen hun stap tegenover hun ouders rechtvaardigen door gewoon doodgaan in de zwartste kleuren af te schilde ren? Bereidt Voüte hen in die zin voor? En waarom moeten ouders, indien door hun kind ingelicht, zélf vragen hoe dat gaat aflopen, zonder dokter er bij? Er zijn nog veel meer vra gen te stellen. Maar Voüte noemt het allemaal onbegrij pelijke opwinding. G. van Keulen, DEN HAAG. 19.00 u uur. telefoonnr.071-122248 wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Demonstrerende politie ONGEVEER een derde van het totale aantal politiemi in Nederland heeft vanmiddag de Tweede Kamer er m« grote demonstratie in Den Haag van willen overtuig© voor de politie de maat van de bezuinigingen vol is. De i we regeling voor overwerk en onregelmatige werktijd, i over de Kamer vanavond debatteert, heeft de emmer doen overlopen. Het is al voorgekomen dat agenten vai korps zich massaal voor overname door een beveilig dienst bijvoorbeeld gereed houden. VAN de Kamer mag dan ook heel wat verwacht woj zeker als we in aanmerking nemen dat bijna alle poli| partijen zich de zorg voor de politie als nooit tevoren trekken. Criminaliteitsbestrijding, openbare orde en v heid zijn immers „in". De toename van vandalisme, wij diefstal en allerlei vormen van zwaardere criminaliteit daar debet aan. Het gevoel van onveiligheid is toegenij en niet verwonderlijk is derhalve dat taak en werkwijze de politie meer dan ooit ter discussie staan. HeT debat in de Tweede Kamer over de beschikb; den voor de politie kan daarom niet los gezien wordei de discussie over de taak van de politie en de uitvi daarvan. Daarbij kan de vraag gesteld worden hoever litie moet gaan op het gebied van hulpverlening en pi tie. Of met andere woorden: hoeveel blikken agenten worden opengetrokken voor een voetbalwedstrijd, wat taak van een politiebureau als maatschappelijke instantij hulpverleningsinstellingen als de Riaggs na kantoorui in het weekeinde gesloten zijn, hoeveel agenten zijn schikbaar voor het begeleiden van demonstraties? Daai zijn er de vragen naar doelmatigheid en organisatie, n; fenomeen agent op straat of soms noodgedwongt achter een schrijfmachine. Op de achtergrond speelt mee de groei van de partici^ beveiligingsdiensten die klaarblijkelijk een gat in de opvullen. Waar de politie niet meer kan zijn, duikt de ligingsbeambte op als preventieve en waar nodig corri| de instantie. Enerzijds wordt dit in een tijd van hernieun particulier initiatief aangemoedigd er worden in wii centra zeker goede resultaten geboekt anderzijds i politiek beducht voor een gevaarlijke wildgroei in die ijj che. WANT waar bij de politie sprake is van gecoördineerc, treden en democratische controle, is daarvan bij de b kingsdiensten uiteraard geen sprake. Ze dienen slechts p culiére belangen, met name die van bedrijven. Het gi dat dergelijke diensten zich ook met opsporing meer bezighouden, is niet denkbeeldig meer. Eveni het uitgesloten dat de politie een oogje dichtknijpt vooriu viteiten van bijvoorbeeld ©en oud-collega die bij zo'n v(l heidsdienst werkt. P1 e HeT wordt hoog tijd dat overheid en politiek zich bij over deze nieuwe ontwikkelingen op het terrein van d^1 veiliging. De noodzakelijke taakomschrijving van de p< moet gezien worden tegen een brede achtergrond waal{ ook opvoeding, preventie en maatschappelijke zorg deel maken. Behalve deze taakomschrijving zijn er middelei dig om meer doelmatigheid mogelijk te maken en daai ook de werkdruk te verminderen. Alleen in het kadei een dergelijke discussie is het mogelijk de conclusie te ken dat het politiewerk ook goedkoper kan. Een be; gingsmaatregel zonder meer vraagt om een demonstral Veel bewolking DE BILT (KNMI) Het rusti ge weer van de afgelopen da gen is ten einde. Het hoge- drukgebied dat gisteren boven ons land lag, trok weg naar het noordoosten. Depressies boven de Atlantische Oceaan dringen op naar het oosten en zorgen er voor dat het weer bij ons de komende dagen een wisselvallig karakter krijgt. Morgen wordt ons weer be heerst door een regengebied dat via Frankrijk naar het noorden trekt. Hierdoor neemt vannacht de bewolking toe en moeten we morgen rekening houden met regen. De tempe raturen zijn normaal voor de tijd van het jaar. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en woensdag: Zuid-Scandinavië: Opklarin gen, maar in zuidwest-Noor- wegen veel bewolking en vooral op woensdag regen. Middagtemperatuur van 11 graden in het zuidwesten tot 7 graden meer naar het noord oosten. Britse Eilanden: Half tot zwaar bewolkt. Vooral morgen af en toe regen. Middagtemperatuur van 10 graden in het noorden tot 13 graden in het zuiden. Denemarken: Morgen opkla ringen, woensdag af en toe re gen. Middagtemperatuur mor gen 9 graden en woensdag 12 graden. Benelux, noordoost-Frankrijk, zuidwest-Duitsland: Morgen perioden met zon. Middagtem peratuur van 13 graden in het noorden tot 18 graden meer naar het zuiden. Woensdag mogelijk regen en iets lagere temperaturen. Midden- en zuidoost-Duits- land: Flinke zonnige perioden. Overwegend droog. Middag temperatuur 15 tot 19 graden, langs de Alpenrand bij föhn plaatselijk tot 22 graden. Zuidwest-Frankrijk. Half tot zwaar bewolkt. Af en toe re gen. Middagtemperatuur van 14 graden in Bretagne tot 21 graden bij de Pyreneeën. Alpengebied: Langs de zuji de veel bewolking en pla» lijk wat regen, elders vrij£| nig. Middagtemperatuur ii dalen van 15 tot 18 gra~~ aan de noordzijde bij föh*~ kaal tot 22 graden. Nulgri- grens 's middags tussen i en 3800 meter hoogte. 4 Spanje, Portugal: Halfl^ zwaar bewolkt. Vooral in zuiden en westen af en tot gen, mogelijk ook on« Middagtemperatuur van graden in het noordwest© 23 graden in het zuidoost^1 Franse Middellandse ZeeSi noord-ItaliëHalf tot zv K bewolkt, maar slechts eerfci kele bui. Vooral bij zee zon. Middagtemperatuur 17 graden landinwaarts w graden bij zee. n" Joegoslavische kust, mie t en zuid-Italië: Zonnig en u de tijd van het jaar v weer. Middagtemperatuu tot 28 graden. Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Budapest Bordeaux Brussel Dublin Mallorea Malta Munchen X ■v.bew. 22 16

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2