Jeugdig Balletorkest speelt balletmuziek zonder ballet Kunstenaars verrijken de Haagse binnenstad Westduitse intellectuelen op de bres voo Günter Walra bioscopen Minister: mes in theater en orkesten KUNST EcidócSomant TIJDENS „IN SITU 3": ZATERDAG 10 OKTOBER 1987 PAGIM Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Robocop (16): 18.30, 21.00. za. wo. 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Robo cop (16); 18.30, 21.00. Een avon tuur met een staartje (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EUROCI NEMA III: Een maand later (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Beverly Hills Cop II (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Robocop (16); za 24.00. EUROCINEMA II: Ik ga vreemd (18); za. 24.00. EUROCl- NEMA III: Een schot in de roos (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Beverly Hills Cop II (16); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Robocop (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Who's that girt (al); za. zo. wo. 14.30; The living daylights (al); 14.30, 18.45, 21.15; Een maand later (al); 19.00. 21.15. do. vr. ma. dl. ook 14.30. The Un touchables (16); Secret ot my suc cess (al); Beverly Hills Cop II (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Wor king girls (12); 14.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Playpen (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Wellustig en onverzadig (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Lethal Weapon (16); za. zo. ma. 19.00. Crocodile Dundee (al); za. zo. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Predator (16); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Chil dren of a lesser god (al); do. vr. 14.45, 19.00. za. 19.00. zo. 14.15, 19.00. 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. The living daylights (al); do. vr. za. 21.15. Overvallers in de dieren tuin (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Children of a lesser God (al); do. t/m zo. 19.00, zo. ook 15.45. ma. dl. wo. 20.15. 9'A Weeks (16); vr. za. 21.15. Opera do Malandro (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Feestelijke reveu van tekenfilm- sterren; za. zo. wo. 14.00. Troetel beertjes II; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): De naam van de roos (12); do. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Asterix contra Caesar; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Beverly Hills cop II (al); do. ma. dl. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. The secret of my succes; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00. 20.00. maand later (al); do. ma. t 20.00. vr. za. zo. 19.00, Avontuur met een staartje za. zo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 2 463500): The untouchable* 14.00, 18.45, 21.30. zo. 16.00, 1&45, 21.30. ASTA 2: tor (al); 14.00. 19.00, 21.30 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. 3: Predator (16); 14.00, 21.30. za. zo. wo. 19.00, BABYLON 1 (Wlnkelcentrui bylon, tel. 471656): Een r ter (al); 14.00, 19.00, 21 30 13.30, 16.00. 19.00. 21.30. BYLON 2: The secret of my cess (al); 14.00, 18.45, 21.3< 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. i BYLON 3: La bamba (al); 14.0 13.30, 16.00. Blind date (al); 21.30. CINEAC 1 (Bultenhi tel. 630637): Robocop (16); 1 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. CINEAC 2: that girl (al); 14.00, 18.45, zo. 13.15, 16.00, 18.45. CINEAC 3: Lethal weapon t 18.45, 21.30. do. vr. ma. di 14.00. EUROCINEMA (L« 910, tel. 667066): Amadeus (a wo. 20.00. zo. 14.00, 20.00. o\ dagen 13.30, 20.00. METRi LE 1 (Carneglelaan, tel. 456: Beverly Hills cop II (al); 18.45, 21.30. zo. 13.45, 18.45, 21.30. An American in (al); zo. 11.00. METROPOI Zoeken naar Eileen (12); 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. *METROPOLE 3 living daylights (al); 14.00, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. METROPOLE 4: Ext ties (16); 14.00. 18.45, 21.31 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 5: De naam van d« (16); 14.00, 18.45, 21.30. r" 16.00, 18.45, 21.30. C (Herengracht 13. tel. 462400) verly Hills cop II (al); 13.45. 1 21.30, zo. 13.15, 16.00, I 21.30. ODEON 2: The living C lights (al); 13.45, 18.45, 21.3 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. r ON 3: Robocop (16); 13.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. ODEON 4: Mann (al); 13.45, 18.45. zo. 13.15, 18.45. Malone (16); 21.30. DIO 1 (Kettingstraat 12b, j 656402): Outrageous fortum 17.15, 19.30, 21.45. za. 21.45. zo. 13.45, 16.00, STUDIO 2: Malcolm (16); 21.30. zo. 13.30, 15.45, STUDIO 3: dag. 19.00, 21. 13.15, 15.30, 20.00. Round night (al); do. t/m za. The Miller story (al); zo. t/m v room with a view (16); 21.15. HAAGS FILMHUIS neweg 56, tel. 459900): Zaal quatres aventures de Reins Mirabelle; 19.30, 21.45. zo. 16.15. Le petit monde de Camillo; zo. 14.00. Zaal 2: velvet; 19.30. zo. 14.00. Peril demeure; 21.45, zo. 16.15. 2 dag. 19.30, 21.45. Le caporal gle; do. Catherine/La petite chande d'allumottes; vi ne; za. Boudu sauve des eau Le crime de monsieur Langi La grande illusion; dl. La bet maine. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Robocop (16 00.15. CINEAC 2: (16); za. 00.15. CINEAC 3: weapon (16); za. 00.15. El NEMA: Meisjes voor het werk (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: Een avontuur m staartje; za. wo. 14.00. zo. 16.00. CINEAC 3: Bambi; z 14.00. zo. 13.15, 16.00. NEMA: Taran en de toverket zo. wo. 14.00. HAMBURG/KIEL Een aantal Westduitse h naars en schrijvers heeft het vrijdag opgenome hun tegenwoordig in Nederland levende land Günter Walraff, op wie scherpe kritiek is gel Walraff zou volgens de uitgever van het links schrijft Konkret, Hermann Gremliza, zijn eigen o lende reportages niet zelf hebben geschreven. Gremliza wordt verweten dat hij „een lastige schrijver dusver niet door processen en campagnes in de media moi kon worden gemaakt, met laster tot zwijgen wil brengen1 de verklaring, die mede is ondertekend aoor de schrijver ter Grass, Bernt Engelmann, Heinz-Ludwig Arnold, M Bissinger en de kunstenaar Klaus Staeck. Zij vinden dat zijn werk moet voortzetten. In een vraaggesprek met de Frankfurter Rundschau 2 gever, die jarenlang met Walraff heeft samengewerkt, diens uit 1977 daterende boek over zijn werk bij het bl< „van de eerste tot de laatste bladzijde" heeft geschreve het tweede boek zou van zijn hand zijn, zoals vele ande ken niet door Walraff zelf zouden zijn geschreven. Volgens de schrijver is er sprake van een „verlate wraa van Gremliza. De uitgever zou het hem niet hebben ve dat de voorpublikatie van hoofdstukken uit zijn boek „Ga ten" (Ik, Ali) in Der Spiegel zijn verschenen en niet in K Walraff erkende dat hij indertijd samen met Gremliza zi ste Bild-boek heeft geschreven, maar op basis van eigen keningen en foto's. Dat zelfde gold in feite voor zijn ande ken, waarbij niet alleen Gremliza hem terzijde had gesh Gremliza onderscheidde maandag Walraff met de door h bedachte Anti-Prijs. Het daaraan verbonden geldbedr; 30.000 mark kreeg de schrijver alleen als hij ophield met ven en een nuttig beroep ging uitoefenen. Walraff woon enige tijd in Nederland, mede zoals hij in interviews he zegd vanwege het tolerante klimaat hier. Creatief programma LEIDEN Papier vlechten zoals kinderen in Suriname doen, Japanse vliegers maken en een volkenkundig ganzen bord spelen. Dat zijn enkele van de activiteiten voor kinde ren die de educatieve dienst van het Rijksmuseum voor Volkenkunde aan de Steen- straat houdt in de herfstva kantie. Kinderen vanaf 9 jaar kunnen van dinsdag 20 tot en met donderdag 23 oktober 's morgens van 10.30 tot 12.30 uur en 's middags van 14.00 tot 16.00 uur meedoen aan een creatief programma. De kosten bedragen vier gulden. Telefo nisch reserveren kan via tel. 071-211824. toestel 221. Aletta Jacobsmavc LISSE Wethouder lemans onthulde om tien uur de nieuwi van de Stichting Di Avondonderwijs voor 1 senen in de Bollenstree school, die vroeger vo< kend was als de moedf heet voortaan de Ale cobsmavo. De Stichting vandaag tien jaar. Ve leerlingen en andere kenen bezochten de waar de hele dag fee! gevierd. Recht Acteur Jeroen Krabbé hangt, speciaal voor de fotograaf, nog even zijn schilderijen recht in het tentoonstellings gebouw van De Verenigde Spaarbank in Amsterdam. Vanaf maandag is de expositie van Krabbé te bezoeken. foto: anp ,HET ZIJN ECHT HEEL GOEDE JONGENS' (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Binnen het kunstenbudget komt in 1988 meer geld be schikbaar voor film, lette ren, dans, jeugdtheater en amateurkunsten. Het to neel- en orkestenbestel zal daarentegen een flin ke veer moeten laten: het aantal gezelschappen wordt verminderd. WVC- minister Brinkman wil nog maar drie grote re pertoiregezelschappen handhaven. Voorts is er naast de drie randstedelij ke orkesten nog slechts voor drie regionale orkes ten met een primair sym fonische taak. Dit blijkt uit het „plan voor het kunstenbeleid 1988-1992", dat door Brinkman naar de Tweede Kamer is ge zonden. De totale subsidie voor symfo nische muziek zal worden ver laagd met bijna 7 miljoen gul den per jaar, onder meer door het aantal orkesten te beper ken. Van de drie grote regio nale orkesten (met 70 tot 75 formatieplaatsen) komt Het Gelders Orkest voor het oos ten. Voor het noorden zal een nieuw orkest worden ge vormd, dat in de plaats komt van het Frysk Orkest en het Noordelijk Philharmonisch Orkest. De drie randstedelijke orkesten zullen samen onge veer 30 concerten buiten de Randstad moeten gaan geven. De drie grote repertoire-to neelgezelschappen zullen ook buiten de Randstad moeten optreden, omdat de gezel schappen Theater en Globe worden opgeheven. In het oos ten en zuiden van het land zullen toneelvoorzieningen worden gecreëerd, waarvoor elk 3,5 miljoen beschikbaar is. Opera Voorts heeft Brinkman beslo ten dat er geen derde opera- voorziening in Nederland komt. De bijdrage aan de Ne derlandse Opera zal niet worden verhoogd. Opera Fo rum krijgt daarentegen 2,8 miljoen extra, omdat haar speelgebied wordt uitgebreid met het zuiden van het land. De vaste subsidies voor Hof stad Operette en het Folkloris tisch Danstheater wil de be windsman beëindigen. Zij kunnen hoogstens nog reke nen op incidentele bijdragen. Brinkman is tevens voorstan der van een nieuw dansgezel schap in Rotterdam en steunt de plannen van het Scapino- ballet. Brinkman is bereid 1,3 miljoen bij te dragen aan de kosten. De bijdrage aan het Nederlands Dans Theater wil hij verhogen met een half mil- Ci, onder voorwaarde dat dit etgezelschap ook elders in het land voorstellingen gaat geven. Het Nationaal Ballet moet daarentegen 4 ton bespa ren, door doelmatiger te gaan werken. Op het terrein van de kunst zinnige vorming en de ama teuristische kunstbeoefening wil minister Brinkman vooral de samenwerking tussen pro fessionele kunstenaars en amateurs bevorderen. Hier voor is 1,5 miljoen beschik baar. Ook voor festivals wil Brinkman „om artistieke rede nen en gezien het publieksbe reik" nog eens 1,8 miljoen ex tra uittrekken. Crouwel ziet wat in Fuchs DEN HAAG Wim Crou wel, directeur van het Rot terdamse museum Boymans- Van Beuningen hoopt in de toekomst nauw samen te werken met het Gemeente museum in Den Haag, waar Rudy Fuchs is benoemd tot directeur. „Wij liggen op steenworp afstand van el kaar," zei Crouwel gisteren. De komst van Fuchs, die voorheen directeur was van het Van Abbe-museum in Eindhoven, naar Den Haag ervaart Crouwel als „een ge weldige stimulans voor ons. We kunnen ons beleid op el kaar afstemmen", zei hij DEN HAAG „Het zijn allemaal heel goede jon gens", zegt Piet Veen- stra, doelend op het Ne derlands Balletorkest, dat het Nederlands Dans Theater begeleidt. De thans 62-jarige Veenstra, voormalig artistiek di recteur van het Residen tie-Orkest is na zijn VUT een adviserend instituut geworden voor ieder die om muzikale adviezen vraagt. Het NDT vroeg erom en het Nederlands Balletorkest vaart er wel bij. „Want ze zijn niet alleen heel goed, het is een heel jeugdig orkest en enthousiast en ze doen niet moeilijk", aldus Veenstra, die even moet na denken en er dan aarzelend aan toevoegt: „Maar ze héb ben het wel heel moeilijk". Dat heeft zo z'n redenen. Om te beginnen zit het orkest in een orkestbak die voor nie mand zichtbaar is. Bovendien is de aanwezigheid van de dansers van het NDT sterk afleidend. Of, zoals Veenstra illustratief aangeeft: „Als je naar een film kijkt waarbij moderne electronische mu ziek wordt gespeeld, dan heb ie nergens last van en blijf je kijken. Het oog wint het nu eenmaal steeds van het oor. Maar als je die electronische muziek zonder film afspeelt, loopt de zaal onmiddellijk leeg". Nu gaat deze vergelijking le lijk mank, want het Balletor kest speelt geen electronische muziek en als het orkest een film zou begeleiden en de film zou plotrseling stoppen, dan blijven de kijkers ge woon in de zaal en gaan ze naar muziek luisteren. Even zo goed. Sterker: volgens Piet Veen stra zouden de monden dan openvallen van verbazing. Om de ontdekking van een orkest, dat prima muziek maakt en pas opvalt, als het Danstheater even niks doet. Veenstra: „Er wordt te gauw denigrerend gezegd, o, het is maar een balletorkest. Maar dat is natuurlijk onzin, hét wordt gezegd omdat niemand echt luistert. En daar heb ik wat op gevonden". Diaghilef Veenstra gaat voor het ge mak en alle duidelijkheid te rug naar het begin van deze eeuw, toen in Parijs de im presario Serge Diaghilef pre cies de goede mensen aan trok voor de betere uitvoe ringen. Diaghilef liet toon aangevende kunstenaars sa menwerken als nooit te vo ren - en ook daarna niet: choreografen als Nijinski, Fo- kine, Massine en Ballanchi- ne, met beeldende kunste naars als Picasso, Matisse en Cocteau en componisten als Stravinsky, Debussy, Proko- fieff en Satie. Veenstra: „Allen werkten ze, geïnspireerd en gestimuleerd door Diaghilef voor diens Ballets Russes. Die explosie van kreativiteit vormde mede de basis voor de ont wikkeling van de kunsten van deze eeuw. Je kunt het zelfs zo stellen: Stravinsky is door Diaghilef ontdekt en zonder hem zouden nooit composities als Petroesjka en de Sacre zijn ontstaan. Na tuurlijk zou het talent van Stravinsky toch wel zijn doorgebroken, maar het is nu eenmaal gegaan zoals het ging" In Diaghilefs Ballets Russes gaat het om het luisteren, naar de composities waarop voor de balletten choreogra fieën werden gemaakt. Com posities, die los van de dans, nog steeds grote zeggings kracht hebben. Sommige composities zijn, hoewel ge schreven voor balletuitvoe ringen, een eigen leven gaan leiden als muziekstuk. Vanuit Wat Veenstra al deed met het Residentie-Orkest, in de „Vanuit"-series, doet hij nu ook met het Balletorkest. De komende maanden zijn drie „Vanuit Diaghilef'-concerten samengesteld, te beginnen op 29 oktober in het Dansthea ter aan het Spui, met herha lingen in het Amsterdamse Paradiso. Onder leiding van Roelof van Driesten speelt het Ne derlands Balletorkest op don derdagavond 29 oktober (20.15 uur) een groot aantal werken die oorspronkelijk voor ballet zijn geschreven. Van Saint Saëns: La mort du Cygne; Nikolai Tsjerepnine: Le pavilion d'Armide; Anato li Liadof: Le lac enchanté, Baba-yaga en Kikimora; Stravinsky: Polka a Serge Diaghilef en Feu d'Artifice; Debussy: Prelude l'Après- midi d'un faune en van Flo- rent Schmitt: La tragédie'de Salomé. Na deze uitvoeringen volgen in de Vanuit Diaghilef-serie nog twee concerten, dus steeds zonder balletdansers, op 2 december en 11 mei. Veenstra: „Niemand hoeft benauwd te zijn voor de a- Minister Brinkman kruist degens met Boudewijn Büch AMSTERDAM Minister Brinkman heeft zich bereid verklaard de degens te krui sen met Boudewijn Büch aangaande zijn kunstbeleid. Dit gaat zondag gebeuren in het programma „Büch-nieu- we stijl" op Ned. I om 16.50 uur. Deze uitzending wordt gemaakt in het Amsterdamse Marriott Hotel. Het schrij versduo Maj Siöwall en To- mas Ross verschijnt eveneens in de uitzending. Piet Veenstra, als een advise rend instituut: „Het Neder lands Balletorkest is erg goed; kom maar luistreren naar de Vanuit Diaghilef-con- certen". foto: sp koestiek, die is prima. Zelfs als het orkest in de orkestbak zit, klinkt de muziek nog, alsof je erbij staat. En als straks de musici op het podi um zitten, klinkt het hele maal uitstekend. Natuurlijk zijn de concerten in de eerste f>laats bedoeld voor de ballet- iefhebber. Maar het zal me niet verbazen, als de gewone muziekliefhebber ook komt". Veenstra kijkt met z'n blauwgrijze ogen, die nog he lemaal niet aan pensioen toe zijn, verrast op, over zijn ei gen woorden. En hij verbe tert zichzelf: „Nee, dat ver baast me eigenlijk helemaal niet". FRITS BROMBERG Haag» Gemeentemuseum, Histo risch Museum, Hollands Spoor, Zwart* Weg, Paviljoensgracht, Hem- sterhuisstraat, Schedeldoekshaven, de Bonneterie: „In situ 3". Tot eind november. DEN HAAG De bewo ners van de Zwarte Ma donna weten het mis schien nog niet, maar voor hun deur staat kunst. Tus sen het gebouw aan de Schedeldoekshaven en het Centraal Station heeft kunstenaar Johan Sietze- ma het braak liggende te- rein verrijkt met enkele tientallen palen, waaruit buisjes steken die volgend voorjaar de weg vrijma ken voor ontluikende wil getenen. Zonder de archi tect van de Zwarte Ma donna te willen beledi gen, lijkt het kunstwerk hier uitstekend op zijn plaats. Drie jaar heeft de Gemeente lijke Commissie voor Beelden de Kunsten gespaard om dit en tien andere kunstwerken in Den Haag een plaatsje te ge ven. Jaarlijks legde de com missie vijftigduizend gulden opzij, en sponsors, variërend van De Bonneterie tot Ge meentewerken Den Haag, droegen nog eens 25.000 gul den bij. Het resultaat heet „In situ 3'en is tot eind novem ber te zien op de meest uiteen lopende lokaties in de stad. „In situ" staat voor kunst die ter plekke is gemaakt, speciaal geënt op een bepaalde omge ving. De kunstenaars werden geselecteerd na een open in schrijving, en kregen de kans zonder belemmeringen en be perkingen hun ideaalbeeld vorm te geven. Dat dat slechts relatief is, ondervonden met name de kunstenaars Lia Ko len en Albert van der Weide. De eerste wilde in de Hem- sterhuisstraat, gelegen in een afbraakbuurt, het parkje ver rijken met zeven boerderij- vorm-achtige bouwsels, van elkaar gescheiden door muur tjes. De bewoners van de straat echter spraken hun veto uit, toen de muurtjes eenmaal ver schenen. Wat naast de bouw sels overbleef zijn stenen ta bleaus, waarin de bewoners uitleggen waarom ze tegen de muurtjes waren („we zien hier al genoeg muren, zet toch een beeld neer of iets waarmee de kinderen kunnen spelen") en de kunstenares waarom ze te leurgesteld is in die reactie („ik respecteer hun mening, maar het was maar voor een periode van zeven weken"). Albert van der Weide moest uitwijken naar het Haags His torisch Museum, omdat zijn met foto's en spiegels samen gestelde sculpturen rond het thema „macht" niet werden geduld op het Binnenhof en het gebouw van de Hoge Raad. Van der Weide heeft nu een zaal van het museum tot zijn beschikking, maar het effect van zijn inspanning is natuur lijk danig verminderd. Meest opvallend tijdens „In situ 3" is dat het met name de buitenlanders zijn die het meest interessante werk op deze openluchttentoonstelling laten zien. De werken van de Engelsen John Blake en Tom Puckey en de Belgische Anne Ausloos steken met kop en schouders uit boven het wat gezochte en geforceerd vrolij ke werk van hun Nederlandse collega's. John Blake maakte aan de Zwarte Weg, nabij de Herengracht, een sculptuur van staal en immense dia s. De dia's, met afbeeldingen van twee Eyptische hoofden, val len pas op als men voorbij het werk loopt. Van Blake zijn de schetsen voor deze opstelling te bekijken aan de Paviljoens gracht 32, als men tenminste eerst de moeite neemt de sleu tel van dit adres te halen bij het HCAK aan de Wagen straat. Tegenover dit adres, aan de Paviljoensgracht 37, maakte Tom Puckey in een krot een soort kunst-peep show, door een muur op te trekken en daar drie kijkgaten in te maken. Achter het kijk glas hangen drie bomen op hun kop tegen een witte ovale achtergrond, maar de kijker ziet door het gebruik van len zen de bomen keurig rechtop. Ernst Haz^nbroek maakte deze spanningsboog van staal op het Lange Voorhout, in het kader van „In situ 3". foto: pr „Een spel van natuurlijk en onnatuurlijk", aldus Puckey gisteren terwijl hij de laatste hand legde aan zijn werk. Anne Ausloos maakte een hol le toren van keramiek op per ron 1 van station Hollands Spoor. Eigenlijk veel te ver uit het gezichtsveld van voorbij gangers en reizigers, want Ausloos' creatie, ter plekke ge bakken, toont behalve vak manschap ook uitstekend de spanning die een dergelijk de licaat werk met zijn omgeving aan kan gaan. Daaraan ontbreek het overi gens in de meeste werken. Waar je van In situ mag ver wachten dat kunstenaars kie zen voor het contrast met de omgeving, overheerst juist de tendens dat ze hun werk maakten in overeenstemming daarmee. Dat geldt vooral voor Barbara Bloom, die in de Bonneterie en het Haags Ge meentemuseum wat speels met oude en nieuwe meubelen schuift, maar niet veel aan de al bestaande collecties van bei de instellingen kan toevoegen. Blijft over Ernst Hazenbroek, die op het Lange Voorhout een immense boog-achtige staalsculptuur maakte, waar mee het voormalige paleis aan het Voorhout in een kader wordt geplaatst. Een aardige tegenhanger voor het statige karakter van het Voorhout, en ook een van de meest leuke werken van deze „In situ 3". KOOS VAN WEES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 16