De nieuwe Mazda626. Design gaat veider dan aërodynamica. mazoa De Palma gaat gangsters in grote stijl te lijf Keihard en knap Amerikaans debuut van Paul Verhoeven FILM Ccidae Qowuvnt VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 P AGIN AVAVAV% WAVAV VééVffèT V met geweld kan bestrijden. Zijn leermeester daarin is een oudere Ierse wijkagent, een kei van een rol van Sean Con- nery. Vanaf het moment dat hij in de film zit is het een ge not om naar te kijken. Ness pikt die onbetekende straata gent op en maakt hem lid van zijn team. Hij wordt de men tor, krijgt naast zich een sullig ogende boekhouder en een nerveuze jonge Italiaanse poli tieman. Een nauwelijks geloof waardig team onkreukbaren dat door schade en schande wijs zal worden. Amerikanen zijn meesters in het creëren van mythes uit hun eigen historie. De gang sterfilms en de western zijn er de grote voorbeelden van. „The untouchables" is een gansterfilms, maar heeft - met z'n groepje Magnificent Four on de hoofdrol - ook iets van de klassieke western a la John Ford. En heeft in een kleinere rol natuurlijk de Al Capone- creatie van Robert de Niro. De Niro at zich (net als voor „Ra ging Buil") weer een tiental kilo's zwaarder en zet een Ca- pone neer die nooit meer ver beterd zal borden. Slim, han dig, welbespraakt, met de zucht naar Grand Seigneur- schap, maar voortdurend ge vaar uitstralend. Die rol van Capone zou oor spronkelijke gaan naar de Britse acteur Bob Hoskira Niro zei pas ,ja" in een stadium van de produktia toen mocht Hoskins thuis] ven maar wel z'n 200.001) lar salaris opstrijken. Een spannende film opj thrillermanier is „The u] chables" niet. De spanning tussen de karakters, verse van situatie naar situatij dat moet je voor een groofl op rekening van scenarist met schrijven. De Palma een grote „shoot out"-j om zijn „Untouchables" J delijk te laten zegevierei was geen geld meer vooij oorspronkelijke idee, en d| lossing die hij toen vond geroemd worden. Ness e zijnen wachten in Chic Union Station een boekhd van Capone op. Capone's I nen zijn er ook. Tegelijk wil een vrouw met een 1 wagen de stationstrappel Ness kan haar gemodder aanzien, wil helpen en t€j kertijd barst het geweki De Palma filmt het gil deels in slow motion, mt centraal beeld de losgé kinderwagen die van de| pen afdendert. Waar h« we dat meer gezien? Jawi de trappen van Odessa ij senstein beroemde „Pm kruiser Potemkin". De Pj kent z'n klassiekers. BERT JANSMA Mazda laat met de nieuwe 626 zien dat het ontwerpen van een auto niet ophoudt wanneer de carrosserie zijn definitieve vorm heeft gekregen. Bij de 626 zijn de ontwerpers verder gegaan dan alleen een fraaie, vloeiende lijn die resulteerde in een Cw-waarde van slechts''0.33. Zij hebben gezorgd voor een bij zonder trillingsarme carrosserie en een vernieuwd ophangingssysteem, wat resulteert in een zeer goede wegligging en een uitstekend rijgedrag. Maar design gaat verder dan de bui tenkant. In de 626 is gezorgd voor een comfortabel interieur met meer dan voldoende ruimte v<x>r bestuurder en passagiers. Het overzichtelijke instrumenten paneel en de in vele standen verstel bare stoelen garanderen een com fortabele rit. En het ventilatiesysteem is uitstekend in staaf, ondanks het grote glasoppervlak, het klimaat op een aan genaam peil te houden. Ook achterin. Aan bagageruimte geen gebrek: 606 liter. Eventueel nog in twee onge lijke delen te vergroten door het neer klappen van de achterbankleuning. Verder is er keuze uit een zuinige diesel- en drie milieuvriendelijke benzinemotoren. Waaronder een 2.0 liter 12 klepper met opmerkelijke acceleratie. Deze compleet uitgevoerde Mazda 626 staat voor u klaar vanaf f27.995. De 626 Sedan en de 626 Coupé zijn verkrijgbaar vanaf respectievelijk f25.995,-en f28.995.-. Prijzen inel. BTW Wi jzigi ngen v< x >rlx'h< >udenAfleverings- kosten f,595.-. Importeur: Auto Palace De Binckhorst IXn Haag. Tel.: 070 -4894 00. MAZDA MAAKT DE TOP BEREIKBAAR. „The untouchables" met Kevin Costner, Sean Connery, Robert de Niro. Scenario: David Mamet. Regie: Brian de Palma. Ness contra Al Capone. Dat is op z'n allersimpelst het ver haal van „The untouchables", de nieuwste film van Brian de Palma. Bij de naam van Ness gaan er belletjes rinkelen, want aan het eind van de vijf tiger jaren werd er een succes volle Amerikaanse tv-serie ge maakt over deze historische opponent van de gangsters van Chicago. Robert Stack speelde hem, stijlvol, nors en onkreukbaar in zwart-wit. De commentaar stem van de journalist Walter Winchell gaf extra authentici teit aan het verhaal. Eliott Ness had inderdaad be staan en leverde inderdaad een kleine directe bijdrage aan de arrestatie van gangsterbaas Al Capone. Zijn grootste werk was indirect: het oprollen van de „bootlegging operations" (illegale dranksmokkel), de grootste inkomstenbron van Capone c.s. in de tijd van de drooglegging van Amerika. Ness stierf in 1957. Een onbe kende die negenduizend dollar schuld naliet. Hij had al zijn geld gestoken in een geflopte firma die speciale watermer ken vervaardigde om de ver valsing van cheques tegen te gaan. Vlak voor zijn dood had hij journalist Oscar Fraley het verhaal van zijn werk voor de financiële politie in Chicago vertelt. Toen hij stierf waren de drukproeven nog niet klaar. Pas na zijn dood kreeg zijn naam bekendheid. Ness was niet omkoopbaar in een tijd dat iedereen corrupt was. Dat was zijn grootste kwaliteit. Het leverde hem persoonlijk niet bar veel op. Na zijn werk in Chicago ging hij de gangtsters en gokkers van Cleveland te lijf en tijdens de twetede wereldoorlog leidde hij voor de Amerikaanse ge zondheidszorg een campagne om geslachtsziektes in het le ger te voorkomen. De mythe Eliott Ness onstond met de tv- serie. De tv-serie werd razend popu lair. Te populair volgens de Maf ia-bazen. Er werden teveel ware - Italiaanse namen - ge noemd in de serie. Gangster baas Sam Giancana was in de dagen van Ness chauffeur van Al Capone en zag nu tot zijn verdriet zijn illustere voorgan gers naam „bezoedeld" worden op tv. In Kitty Kel- ley's befaamde boek over Si natra valt te lezen hoe Gianca na de zanger wilde gebruiken om de producer van de tv-se rie The Untouchables (Desi Arnaz jr.) uit te weg te rui men. Dat is weliswaar niet ge beurd, maar via geheime steun aan de organisatie van Itali aanse Amerikanen oefenden de gangsters andere druk uit. O.a. op de sponsor van de show, Chesterfield Cigarettes. Chesterfield trok zich inder daad in '61 als adverteerder te rug. Bovendien werden de sce nario's aangepast en kwamen er ook Italianen aan de goede kant van de misdaadbestrij ding te werken. Met de au thenticiteit liep het dus zo'n vaart niet. Brian de Palma's film „The untouchables" staat helemaal los van de serie én de werke lijkheid van die dagen. De Amerikaanse toneelschrijver David Mamet werd gevraagd het script te schrijven. Een ge lukkige keus want Mamet schrijft dialogen waarin de grauwe werkelijkheid van de dertigerjaren meeknarst en bedacht een goede verhaal structuur. Brian de Palma overtreft zichzelf als regisseur. De Palma had de naam een Hitchcock-imitator te zijn die met dikke effecten öf griezel films maakte öf (zoals in „Scarface") het geweld als Grand Opera uitsmeerde over het doek. „The untouchables" is wat geweld betreft bepaald geen lieve film. Maar er staat veel tegenover. Een aantal ij- zersterke karakters bijvoor beeld: Kevin Costner speelt Ness, een keurige ambtenaar eigenlijk die in de misdaad verzeild raakt en er met vuile handen uitkomt. Hij is welis waar onkreukbaar gebleven, maar heeft moeten ondervin den dat hij de misdaad alleen „Robocop" met Peter Weller en Nancy Allen. Re gie: Paul Verhoeven. Het verhaal rond het succes van Paul Verhoevens Ameri kaanse regie-debuut was de film al vooruitgereisd, nu is „Robocop" dan in Nederland (Europese première) te zien. Een keiharde film in de Ame rikaanse traditie van „Mad Max" en „First blood". Een film die je met geweld om de oren slaat, maar toch een bij zondere film. „Robocop" is het verhaal van een mechanische politieman, half mens, half computer, die als een soort metalen cowboy (z'n pistolen ronddraaiend om z'n vinger als John Wayne) door de straten van de stad Detroit (in een nabije toe komst) paradeert om het boe- ventuig af te straffen. Het zou een doorsnee-verhaaltje a la Schwarzeneggers „Extermina tor" kunnen zijn, als er niets iets bij kwam. Het geweld van „Robocop" is het geweld van de maatschapppij, maar dan gezien via de ogen van een flamboyant en met effect fil mende regisseur. Een cynische film: de misdaadbestrijding is in de tijd van privatisering af gestoten naar een commercieel bedrijf dat, om mankracht uit te sparen, een robot ontwor pen heeft. Bij de eerste de bes te demonstratie schiet dat ding een onschuldige employee neer. „Zonde van het geld" zucht de directie en gaat over naar een andere oplossing. Te gelijkertijd wordt er ergens in Detroit een politieman neerge schoten. De man is zo goed als dood, maar net levend genoeg om gebruikt te worden in ma chine nummer twee: de Robo cop. Op zijn menselijke basis wordt een machine gebouwd, geheel voorgeprogrammeerd om de misdaad te lijf te gaan. Maar de Robocop blijft iets menselijks houden: in zijn leeggeblazen geheugen zitten nog flarden van zijn verleden en die worden uiteindelijk zijn drijfveer om alsnog als robot wraak te nemen op de misda digers die hem als mens bijna omgebracht hadden. De mens wint het van de machine. Nogmaals, wat er aan geweld, afgeschoten ledematen, bloed stollende scènes over het doek gaat, is niet mis. De Neder landse filmkeuring adviseert dan ook dat je op z'n minst 16 moet zijn om de film te bekij ken. Terecht. Er zit meer aan Verhoevens film dan alleen dat geweld, maar dan moet je goed kunnen en willen kijken. „Robocop" geeft een uiterst cynisch maatschappijbeeld. Vooral in details van een bijna grijnzend sarcastische humor: Journaalscènes waarin vrolijk verteld wordt dat Zuid-Afrika een atoombom heeft en die wil gebruiken, dat twee voormali ge presidenten omgekomen zijn bij een Star Wars-onge- lukje (een „missile" is op Santa Barbara terechtgekomen). Het populairste gezelschapsspelle tje van de tv heet „Nuke 'm" (nucleair landhappertje als fa- milievermaak), je ziet tv-spots voor fiscaal aftrekbare kunst harten, enzovoort. Het is een bar en boos maatschappijbeeld waarin de lijnen van vandaag tot in het absurde zijn doorge trokken. Een gecorrumpeerde, keiharde wereld, waarin een mensenleven nauwelijks meer iets waard is. Dat binnenin het mechanisme van de Robocop de menselijke resten sterker blijken dan de machine is een troost. Al is-ie schraal. Verhoeven zet dat neer zoals een Amerikaans regisseur het neergezet zou hebben. Je voelt geen moment iets van voor zichtigheid of onzekerheid. In tegendeel, „Robocop" staat als een huis. En je krijgt hartklop pingen van Verhoevens krachtdadige verteltrant.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8