„Grote toekomst voor religieuzen"
kerk
wereld
brieven
lezers
weer
GEESTELITK LEVEN/OPINIE
CöidócSouiant
Verbondenheid
priesters en leken
centraal op synode
POSITIE VROUWEN WORDT WEZENLIJK
ONDERDEEL VAN RESULTATEN SYNODE
Scheefgroei in macht van
confessionele organisaties
l'n i
£gidóc
Het andere verhaal
VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 PAGINA
GOEREE-ACTIVISTEN IN DEN HAAG AANGEHOUDEN
DEN HAAG Op en bij het Binnenhof in Den Haag zijn don
derdagmiddag vier mannen aangehouden wegens het uitdelen
Van pamfletten die waren uitgegeven door het predikersech-
terpaar Lucas en Jenny Goeree.
Het gaat volgens de Haagse politie niet om een aflevering van
het gospelblad Evan van de Goerees, maar om een gelegen
heidsuitgave. „Nederland is een moordende natie" staat er op
de met een portret van premier Lubbers verluchte voorpagina.
Hitiers geest is in dit kabinet gevaren, zo beweren de schrijvers
van het pamflet verder. Er is in ons land een „embryonale ho
locaust" gaande, zeggen zij. De schrijvers begrijpen niet hoe de
koningin „moeder van drie kinderen" de abortuswet
heeft kunnen ondertekenen.
De vier mannen, afkomstig uit Zwolle, Utrecht en Harderwijk
en in leeftijd variërend van 19 tot 31 jaar, zijn na verhoor op
het hoofdbureau van de Haagse politie heengezonden. Of er
gerechtelijke stappen tegen hen worden ondernomen is nog
niet bekend. Hoeveel pamfletten er zijn uitgedeeld kon de poli
tie niet meer achterhalen. Er zouden niet meer dan deze vier
mannen bij de actie betrokken zijn geweest.
Ik, Ik vergeet u nooit!
Zie, Ik heb u gegrift in
de palm van mijn
handen
JESAJA 49: 15b/l6a
KNR KRIJGT VOOR HET EERST VROUW ALS VOORZITTER
UTRECHT Geen ka
pitein op een zinkend
schip, vindt de Francis
canes Benedicte de Vries
(58) van het het voorzit
terschap van de Konfe-
rentie van Nederlandse
Religieuzen, een functie
die zij woensdag 14 okto
ber als eerste vrouw in
de geschiedenis van de
KNR op zich neemt.
Het aantal religieuzen in
Nederland daalt snel en
het merendeel van de
ongeveer 22.000 die er
nog zijn, is boven de 65,
maar „we zijn bezig met
dingen die toekomst
hebben", meent zuster
De Vries. „Ik geloof in
jde opdracht en mogelijk
heden van de religieu
zen; wel zijn er andere
structuren noodzakelijk.
Vooral op het plaatselijk
vlak zie ik zoveel goede
dingen; parochies waar
mensen heel actief zijn."
De KNR vormt een platform
waar de vier samenwer
kingsverbanden van Neder
landse religieuzen, die van de
monialen (slotzusters), actie
ve religieuzen, broeders (niet
gewijd) en priesterreligieu
zen, elkaar ontmoeten en
proberen hun beleid in de
Nederlandse kerkprovincie
gestalte te geven. „Met be
houd van de eigen verant
woordelijkheid van de vier
verbanden", zegt zuster De
Vries nadrukkelijk.
De Konferentie beschikt ver
der over een bureau met 13
Zuster Nenedicte de Vries
medewerk(st)ers in Tilburg,
dat diensten verleent aan de
orden en congregaties. Zo is
er een fiscale werkgroep en
een voor de oude dagsvoor
ziening. In de derde plaats
onderhoudt de KNR de con
tacten met de Kerkprovincie
en de nuntiatuur.
Uitgangspunt voor de KNR
„en dat blijkt nog eens uit
het feit dat ze mij tot voorzit
ster hebben gekozen" is
een kerk die ten allen tijd be
reid is tot dialoog. „We wil
len niet uitsluitend bezig zijn
met binnenkerkelijke aange
legenheden, maar we staan
voor een open kerk, waar
ruimte is", verduidelijkt de
nieuwe voorzitter.
„Wat ik jammer vind, maar
toch voorzie, is dat als de
huidige ontwikkeling in de
kerkprovincie doorgaat, we
op een heel andere lijn dan
de bisschoppen komen. Voor
al religieuzen tillen daar heel
zwaar aan; zij zijn de laatsten
die onverschillig staan in de
kerk".
Dit is het ook waar ze het
meest tegen op ziet in haar
nieuwe functie. „Ik hoop
echter dat we ons als samen
werkende religieuzen niet
verliezen in polarisatie en
confrontatie. Ons uitgangs
punt is zo lang mogelijk in
gesprek te blijven. Het zal
niet aan ons liggen als het ge
sprek vastloopt. Maar waar
liggen de grenzen. Wij willen
toch ook duidelijk ergens
voor staan".
De kans is groot dat, als het
erop aankomt, de religieuzen
het onderspit delven. Zuster
De Vries: „De bisschoppen
hebben via benoemingen en
geld grote macht. Aan de an
dere kant heeft het Missio
naire Centrum, dat tegen de
uitdrukkelijke wens van Gij-
sen werd opgericht, onlangs
zijn tienjarig bestaan ge
vierd."
Zuster De Vries trad in 1955
„tegen wil en dank" toe tot
de Franciscanessen van
Heythuysen. „De strenge or
ganisatie, het vaak massale
met z'n allen op dezelfde
plaats hetzelfde doen en al
die regels trokken me niet zo
aan. Maar, heel onverklaar
baar, ik zag het toch als mijn
weg religieuze te worden. En
achteraf heb ik er geen spijt
van".
Na het noviciaat, drie vor
mingsjaren binnen het kloos
ter, volgden verschillende
functies in het onderwijs,
daarna veertien jaar directri
ce van een kindertehuis en
tenslotte tien jaar procinciaal
overste van de Franciscanes
sen.
Missionair
De laatste jaren is ze sterk
betrokken bij de missionaire
beweging. „Ik heb een perio
de gehad dat ik de Bijbel als
heel persoonlijk sprekend er
voer. Nu zie ik veel meer dat
God gerechtigheid en vrede
wil voor alle mensen".
Ook binnen de KNR wil zus
ter De Vries deze missionaire
aandacht stimuleren. „Die
aandacht moet voor een
groot gedeelte bestaan uit be
wustwording van de mensen
hier, zo hebben we geleerd
van mensen uit de Derde
Wereld. Anders doen we
geen recht aan de mensen
daar. Wij moeten leren inzien
dat we een groot aandeel
hebben in de kloof tussen
rijk en arm". Ook de zorg
voor de minder bedeelden in
Nederland behoort tot die
aandacht, vindt ze.
Ze toont zich bedroefd over
de ophanden zijnde reorgani
satie door de bisschoppen van
de Nederlandse Missieraad.
In het voorstel daartoe wordt
met geen woord gerept over
de activiteiten van missionai
re religieuzen. „Wij geloven
in het goede van de Missie
raad. Het doet zeer als al die
heel kostbare verworvenhe
den eruit verdwijnen." Zo
moeten als de reorganisatie
doorgaat, projecten van de
NMR door én de bisschop
hier en de bisschop van het
betreffende land worden
goedgekeurd. Die wederzijd
se instemming is volgens De
Vries vaak geen probleem.
Er zijn echt.er ook projecten
denkbaar die door een plaat
selijke gemeenschap worden
ondersteund (voorwaarde
voor de huidige NMR), maar
waar de plaatselijke bisschop
tegen is. Als voorbeeld noemt
ze „pastorale vernieuwings
projecten".
„Het verwijt van de bisschop
pen is dat de NMR te veel ge
richt is op de sociaal-econo
mische situatie en te weinig
aandacht heeft voor pastorale
zaken. Voor de mensen daar
zijn dat echter geen verschil
lende zaken. Bovendien ko
men wel degelijk pastorale
projecten van de grond. Wij
hebben alleen een andere
kijk op wat pastoraal is".
ROME De bisschoppensy
node over de leek in de kerk
wil de verbondenheid van
priesters en leken als mensen
die allen het doopsel hebben
ontvangen, centraal plaatsen.
Pas daarna komt het onder
scheid in taken aan de orde.
Tot deze conclusie zijn de Ne
derlandse deelnemers aan de
bisschoppensynode over de
roeping en zending van de
leek in de RK-kerk gekomen
nu de synode een week oud
is. Hulpbisschop mgr. J.F.
Lescrauwaet van Haarlem,
die aan de synode deelneemt
als afgevaardigde van de bis
schoppenconferentie, en me
vrouw M.Th. van Heteren-
Hogenhuis, die als waarne
mer de synode bijwoont, ga
ven donderdag tijdens een
persconferentie in het Neder
lands college in Rome hun
eerste indrukken.
Het is mgr. Lescrauwaet op
gevallen dat vele deelnemers
in het begin van hun bijdra
gen een zeer theologische vi
sie op de positie van de leek
in de kerk geven en vervol
gens de concrete taken van
de leken aangeven. Mevrouw
van Heteren was onder de
indruk van de wiize waarop
vele bisschoppen hebben ge
pleit voor de sterke verbon
denheid van geestelijken en
leken. Voorts wees ze erop
dat de positie van de vrouw
in de kerk in vele interven
ties aan de orde is gesteld.
Ze koestert niet de verwach
ting dat de synode zal pleiten
voor toelating van de vrouw
tot het kerkelijk ambt, maar
ze hoopt dat de synode ertoe
bijdraagt dat vrouwen een
stem krijgen in de besluitvor
mende organen in de kerk.
Alle zestig leken die als
waarnemer aan de synode
mogen deelnemen, worden
volgens haar gekenmerkt
door hun grote liefde voor de
Mevrouw Van Heteren
FOTO: PERS UNIE
kerk. Ze heeft niet de indruk
dat bepaalde behoudende
groeperingen onder de waar
nemers oververtegenwoor
digd zijn.
Mgr. Lescrauwaet noemde
het opvallend dat vele bis
schoppen hebben gepleit voor
activering van de parochies.
Ze zijn er daarbij niet aan
voorbij gegaan dat er span
ningen kunnen bestaan tus
sen het werk in de parochies
en de activiteiten van som
mige, zogeheten spirituele
bewegingen als Opus Dei en
Comunione e Liberazione die
vaak de neiging hebben los
van de parochies te opereren.
(Van onze correspondent
Gerard Kessels)
ROME De bisschoppensy
node zal niet om de hete brei
heendraaien en zo duidelijk
mogelijk aan proberen te ge
ven wat in de toekomst de
positie van de vrouw in de
kerk zal zijn. Dat heeft de
Zuidafrikaanse aartsbisschop
Stephen Naidoo gisteren in
Rome gezegd. Hij erkende
dat de rol van de vrouw in
het middelpunt van de dis
cussie is komen te staan.
Niet alleen vanuit het wes
terse episcopaat, maar ook
door vertegenwoordigers van
de ontwikkelingslanden, is
gevraagd vrouwen nadruk
kelijker aan bod te laten ko
men in het bestuur van de
kerk en in de kerkelijke be
dieningen. De synode-vaders
zullen die discussie niet uit te
weg gaan, zo beloofde Nai
doo. Maar of het antwoord
ook aan alle wensen en ver
langens tegemoet zal komen
is een tweede. De synode zal
het immers bij vrij algemene
formuleringen moeten hou
den, zo waarschuwde Naidoo.
De gehele wereldkerk moet
zich er immers in kunnen
herkennen. „Wij willen een
zo duidelijk mogelijk ant
woord formuleren, maar dat
antwoord moet voor alle cul
turen aanvaardbaar zijn. Dat
is het probleem", zo zei hij.
Naidoo is behalve aartsbis
schop van Kaapstad ook me
dewerker van het permanen
te secretariaat van de bis
schoppensynode. Zijn uit
spraken vormen de eerste of
ficiële aanduiding dat de pro
blematiek van de vrouwen
zeker terug te vinden zal zijn
in het slotdocument van de
synode. Naidooi wees er ech
ter nog eens op dat de synode
geen beslissingen neemt. Die
zijn voorbehouden aan de
paus.
HUMANISTISCH VERBOND:
DEN HAAG Kerkelijk
Nederland is op weg een le
vensbeschouwelijke minder
heid te worden. Behoorde in
1960 ongeveer tachtig pro
cent van de bevolking tot een
kerkgenootschap, nu be
schouwt bijna de helft van de
bevolking zich als buitenker
kelijk.
Dit concluderen twee onder
zoekers die vorig jaar in op
dracht van het Humanistisch
Verbond een onderzoek heb
ben gedaan naar de (onker
kelijkheid in zeventien Ne-
Gereformeerd
Jaarboek op synode
aangeboden
LUNTEREN Het „Jaarboek
voor de geschiedenis van de
Gereformeerde Kerken in
Nederland", deel I, is op de
gereformeerde synode offi
cieel gepresenteerd. Synode-
voorzitter ds. E. Overeem
mocht het eerste exemplaar
in ontvangst nemen.
De serie is opgezet om de ge
schiedenis van de kerken le
vendig te houden. Diverse lo
kale en regionale aspecten
worden beschreven, door een
wisselende groep auteurs. In
het nu verschenen eerste
deel is onder meer een
hoofdstuk gewijd aan de ge
reformeerden en de ARP in
het Land van Heusden en
Altena, aan het domineesge
slacht Van Halsema en de
„kwestie-Staal", die van 1934
tot 1941 in Drachten speelde.
De reeks wordt uitgegeven
bij Kok, Kampen. Prijs tot 1
januari 27,50, daarna 35,-.
derlandse gemeenten met
meer dan honderdduizend
inwoners.' Voor het onder
zoek werden 39.000 mensen
door het bureau Inter/view
ondervraagd.
Volgens de onderzoekers
Yvette Bommeljé en Peter
Doorn vormt het aantal bui
tenkerkelijken 48,6 procent
van de totale Nederlandse
bevolking. Volgens hun ana
lyse noemt 28,6 procent zich
rooms-katholiek, 12,6 procent
nederlands-hervormd en 7,1,
gereformeerd. Bijna drie pro
cent rekent zich tot een van
de overige christelijke en
niet-christelijke kerkgenoot
schappen.
Vergelijking met een onder
zoek verricht in 1982/1983
leert, dat het aantal onkerke-
lijken toen 44,5 procent be
droeg. Het aantal onkerkelii-
ken stijgt dus, aldus Bommel
jé en Doorn, met gemiddeld
procent per jaar. De da
ling zou het grootst zijn bij de
Nederlands Hervormden:
van 15,5 tot 12,6 procent. Bij
de katholieken en gerefor
meerden zou er een daling
zijn van hooguit een half pro
cent.
Het Humanistisch Verbond
meent op grond van de on
derzoeksresultaten dat de
aantallen kerkleden die nu
nog in de gemeentelijke be
volkingsadministraties staan
geregistreerd een vals beeld
geven van de feitelijke4 aan
tallen kerkleden. Het meent
dat de cijfers gevolgen
moeten hebben voor de on
derwijs-, ziekenhuis- en be
jaardenvoorzieningen in Ne
derland, die grotendeels een
confessionele kleur hebben.
J. Schoppen, voorzitter van
de vereniging die het open
baar onderwijs propageert,
kwam met een dergelijk plei
dooi.
Uitgangspunt van het beleid
dient te zijn een werkelijk
pluriform bestel. Het Huma
nistic!) Verbond noemt de
scheefgroei die nu is ontstaan
„buiten alle proportie" en eist
dat deze wordt terugge
bracht.
Het onderzoek van het Hu
manistisch Verbond past in
de niet aflatende guerrilla
van het Verbond tegen de
kerken. De suggestie die uit
gaat van de titel van het rap
port dat er een rechtsstreekse
invloed bestaat van de ker
ken op de besteding van pu
blieke middelen wordt in de
studie niet waar gemaakt.
Over de vanuit het particu
lier initiatief ontstane confes
sionele organisaties waarop
het Humanistisch Verbond
zijn pijlen richt, hebben de
kerken rechtens niets te zeg
gen.
In de studie wordt overigens
betreurd dat de wijd om zich
heen grijpende onkerkelijk
heid niet tot minder „sla
pers" heeft geleid. Het leden
tal van het Humanistisch
Verbond bevindt zich al ja
ren rond de vijftienduizend,
van wie het merendeel oude
ren. Het Verbond wordt bo
vendien geplaagd door een li
beraal/socialistische richtin
genstrijd.
PAUL VAN VELTHOVEN
Peter Doorn en Yvette Bommel
jé: Ontkerkelijking en verzui
ling. Een onderzoek naar de in-
/IV-
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
'Hoge bomen
Terecht hebt u in uw com
mentaar de media gelaakt die
als aasgieren op de publikatie
in Nieuwe Revu over de ver
meende belastingschuld van
premier Lubbers zijn gedoken
en op een verlekkerde wijze
uitgebreid kond hebben ger
daan van de fiscale perikelen
rond de minister-president. Ik
heb er ook alle begrip voor dat
de minister-president moede
loos wordt van dit soort be
richten. Als weinig anderen
ervaart hij immers dat hoge
bomen veel wind vangen.
Toch heb ik in uw berichtge
ving en commentaar een niet
onbelangrijk facet gemist: de
beschouwing dat de meeste
schandalen pas aan het volle
licht komen na geruchten en
speculaties. Natuurlijk moeten
journalisten hun verantwoor
delijkheid kennen en pas be
schuldigingen uiten wanneer
ze over bewijzen beschikken.
Vermeldenswaard is dat in het
geval-Lubbers staatssecretaris
Koning heeft verklaard dat de
door Nieuwe Revu gepubli
ceerde feiten op zich stuk voor
stuk juist zijn. Aanmerkingen
kunnen alleen worden ge
maakt op de wijze waarop dit
blad ze heeft opgedist. Uw
kwalificatie „boulevardweek
blad" lijkt mij dan ook een
juiste.
Ik vind het uiteraard verve
lend voor Lubbers en alle an
dere publieke ambtsdragers,
maar zij moeten er maar aan
wennen dat zij uiterst kritisch
worden gevolgd en dat hun
woorden en daden voortdu
rend op een goudschaaltje
worden gewogen. De geschie
denis heeft te vaak aange
toond dat onberispelijk geach
te mannen en vrouwen ach
teraf dingen deden die niet
door de beugel konden. Dat
werd dan bekend na graaf- en
spitwerk van justitie, volgend
op geruchten en speculaties in
de pers. Ik geloof er niets van
dat Lubbers ooit iets zal over
komen dat daarmee in de ver
ste verte valt te vergeliiken.
maar een pieftie twijfel blijft
wel knagen. Je weet tenslotte
maar nooit. Journalisten ge
ven daar op verschillende ma
nieren uiting aan. Gezien in
het licht van de geschiedenis
ben ik geneigd te zeggen: ge
lukkig maar. Hoewel ik me
ook heel goed realiseer, dat de
kans groot is dat heel wat ver
dienstelijke mannen en vrou
wen voortijdig van het publie
ke toneel zijn verdwenen als
gevolg van loze beschuldingen,
met alle persoonljke ellende
van dien. Ieder voor zich moet
maar uitmaken wat zwaarder
weegt.
M. v.d. Poel,
LEIDEN.
3 Oktober
Een drie-oktoberoptocht in
Leiden die records brak met
het aantal muziekkorpsen,
praalwagens, deelnemers, uit-
INDIEN ouders de geboorte van een gehandicapt kind ni
via abortus willen voorkomen, moeten ze zelf voor de kos
van de verzorging van dat kind opdraaien, zo meent
Utrechtse hoogleraar Van Andel. Er moet worden bezuinij
in de gezondheidszorg en gehandicapten kosten de samenli i,
ving veel geld. Dank zij moderne technieken is het mogeli
in een vroeg stadium van de zwangerschap de diagnose
stellen of er sprake is van een gehandicapt mens in wordin
Wie daarvan de consequentie niet trekt abortus provoc
tus mag de samenleving niet vragen de kosten van d
keuze te betalen.
De hooggeleerde heer Vat» Andel durft het wel te zeggej
als ouders zo nodig een gehandicapt kind geboren willen li
ten worden, moeten ze dat zelf weten, maar de samenlevin
hoeft voor die keuze niet gestraft te worden. Gehandicapt
ven is het kennelijk niet waard om door de samenleving b< -
schermd en verzorgd te worden.
DERGELIJKE uitspraken zijn niet nieuw. Het toepasse
van allerlei ontwikkelingen in de medische techniek roeji
zulke geluiden op. Maar bovendien, in allerlei samenlevii/
gen en beschavingen is het geschonden leven slachtoffer (gi
weest). In de recente Europese geschiedenis kennen we
ideeën van Hitier, nu zo'n vijftig jaar geleden. Die had ni
primair een economisch motief voor de vernietiging van a
lerlei „minderwaardige soorten mensen", maar hij probeen i
mensen voor zijn visie te winnen door in te spelen op gevoi
lens van superioriteit van bepaalde mensen boven andere
de rassenwaan.
De motieven hebben steeds een andere gedaante, maar
werkelijkheid er achter is steeds dezelfde. Het is een heidei
verhaal over leven en dood, over levensvreugde en lijde
over geluk en ongeluk. Het verhaal van de heer Van And
die ook nog directeur is van een gezondheidsinstituut, is h
resultaat van wat in de bijbel wordt genoemd het dienen vj
de mammon, de afgod van geld en goed. Want de waan
van het leven wordt geofferd op het altaar van het geld.
NATUURLIJK zijn er rond de toepassing van medisc]
voorzieningen vragen te stellen. Het ten koste van alles w
len behouden van het leven kan net zo goed tot een afg<
worden. Maar de discussie daarover moet niet plaatsvindt
op het niveau van de bezuinigingen. Niet de menselijke ma
mag maatstaf zijn, want dan wordt de mens zijn eigen vijan
Christenen beseffen dat vanuit hun geloof. Uit het bijbel
getuigenis blijkt hoe het leven van mensen pas tot zijn red
komt door een norm te aanvaarden die van buiten de mei
komt, van God. In diezelfde bijbel staan ook verhalen waa
uit blijkt dat mensen op een doodlopende weg zijn als ze d
waarheid ontkennen.
Het geluid van Van Andel is een van de vele in onze „ve
lichte" samenleving, waarin geld en economie bijna tove
woorden zijn geworden. Terwille van de groeieconom
wordt het milieu ondraaglijk belast, wordt de kloof tusst
rijk en arm in de wereld steeds groter en worden mensen
factoren die wel of niet een nuttig rendement kunnen o
brengen. 4
HeT is een verantwoordelijkheid van christenen het Ande
verhaal te vertellen en vooral: er naar te handelen. Mi
schien is dat wel de beste manier om het soort verhalen zo«
dat van Van Andel te ontmaskeren: laten zien dat de waari
van het leven niet ligt in handen van mensen, maar van Gi
is gegeven, in de wetenschap dat juist de namen van de g
handicapten staan geschreven in de palm van Zijn vade
hand.
Afnemende wind
DE BILT (KNMI) Het weer
blijft de komende dagen wis
selvallig. Regengebieden trek
ken via de Noordzee naar onze
omgeving. Voor morgenoch
tend wordt regen en een
krachtige tot harde wind ver
wacht. In de loop van de mid
dag trekt het regengebied naar
het oosteh weg en neemt de
wind in kracht af. De richting
van de wind, die eerst nog zui
delijk was, draait naar zuid
west tot west. In de middag
valt er nog een enkele bui. Te
gen de avond wordt het beter
en is er kans op opklaringen.
De middagtemperatuur wordt
echter niet veel hoger dan 13
graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor morgen en zondag:
Scandinavië: Wisselvallig,
middagtemperatuur van 10 tot
15 graden.
Britse Eilanden: Wisselvallig.
Middagtemperatuur ongeveer
12 graden.
Benelux-. Wisselvallig, middag
temperatuur ongeveer 14 gra
den.
Duitsland. Wisselvallig, mid
dagtemperatuur rond 16 gra
den.
Frankrijk. Wisselvallig, mid
dagtemperatuur van 15 graden
en vooral pracht en praal,
en met de Hooigracht genoten
tienduizenden van het gebode-
ne. Maar in de Leidse Haar
lemmerstraat was het koopple-
zier niet overeenkomstig het
optochtplezier. Voor het één
leent de straat zich uitstekend
maar voor het ander niet! Een
feest met tweehonderdvijfig-
duizend feestvierders! Gaat u,
geachte Leidenaar, de route
van de optocht eens langs en
ziet ze allen staan: in rijen dik.
Geen wonder dat de smalle
Haarlemmerstraat volliep. Hoe
geweldig is het óók dat dit al
lemaal kan gebeuren, want
daaruit blijkt dat het drie-ok
toberfeest een trekpleister is
van jewelste. Middels een ad
vertentie bood het drie-okto-,
berbestuur zijn verontschuldi
gingen aan voor het uiteenval
len van de stoet. Laat ik dit
bestuur dan maar complimen
teren met het feit dat het zó
druk was! En, wat die optocht
betreft: als oud Witte-Rozen-
straatbewoner denk ik nog
met weemoed terug aan de pe
riode Oud-Hortuszicht toen de
deelnemers aan de stoet daar
pauzeerden. Of van de bewo
ners van genoemde straat iets
kregen aangeboden. Fantas
tisch was het om Willem II,
Alva, Jan van Hout, Rem
brandt en zijn Saskia en vele
andere historische figuren zo
als Willem de Zwijger de weg
te kunnen wijzen naar mijn
nederige Witte Rozenstraatse
toilet. Het is passé. Maar na
het echec in de stad vind ik
dat de optocht weer terug
moet naar de Witte Singel.
Gaarne wil ik het bestuur de
volgende route aanbevelen:
Burggravenlaan, Hoge Rijn
dijk, Plantagelaan, Levendaal,
Geregracht, Jan van Houtka
de, Witte Singel, Noordeinde,
Breestraat, Korevaarstraat,
Levendaal, Plantagelaan,
Hoge Rijndijk, Burggraven-
laan. Indien deze route te kort
is dan kan men bij terugkomst
op het Levendaal via St. Joris-
steeg, Hooigracht, Oosterkerk
straat en Zijlsingel terugkeren
naar de Hoge Rijndijk.
Antoon Koch,
OEGSTGEEST.
Onnodig
Het maken van koppen is
blijkbaar een kunst, die ken
nelijk niet iedereen verstaat.
De tekst „Jaarlijks overlijden
400 verkeersslachtoffers onno
dig" is onzin. Van geen enkel
verkeersslachtoffer kan men
Alpengebied. Buien, midda
temperatuur rond 17 graden
Spanje en Portugal: Half
zwaar bewolkt en enkele 1
en. Middagtemperatuur ongl
veer 22 graden, maar morgi
in het noordwesten aanzien
koeler.
Italië: Half tot zwaar bewolj
en vooral in het noorden él
kele buien. Middagtemper
tuur van 16 graden in h
noorden tot 26 graden in h
zuiden.
Kust van Griekenland en Jc
goslavië: Vrij zonnig en vr1
wel overal droog. Middagtei
peratuur ongeveer 26 grader
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Hu Min Be
Amsterdam regen 14 7 17
Den Helder regen 13 10 12
Rotterdam regen 13 7 1«
Twente onbew. 14 6 11
Vlissingen regen 14 8 19
Zd. Limburg h.bew. 13 6 0
Budapest zw.bew. 22 11
Bordeaux h bew. 17 11
Brussel zw.bew. 12 6
Dublin zw.bew. 10 7
Franklurt l.bew. 15 5
Genève onbew. - 6
Helsinki zw.bew. 12 9
Innsbruck zw.bew. 7
Klagenfurt zw.bew. 18 9
Kopenhagen regenbui 15 7
Lissabon zw.bew. 21 14
Locarno onbew. 7
Londen zw.bew. 13 6
Luxemburg zw.bew. 11 5
Madrid
Malaga
l.bew.
Malta
Moskou l.bew.
26 15
ibew.
26
17
Oslo
Parijs
regenbi
13 9 3
13
Rome h.bew. 24 17 31
Split Lbew. 20 14
Stockholm zw.bew. 15 11 I
Warschau l.bew. 20 11
Wenen zw.bew. 22 13
Zurich h.bew. 8
Casablanca zw bew. 24 16
Cyprus onbew. 26 15
Istanbul niet ontv.
Las Palmas h.bew. - 22
Bayrut
Tel-Avi'
stellen dat het nodig is dat I
/zij overlijdt. Wanneer er 1
gestaan: „Onzorgvuldig han
len in ziekenhuizen kost v
verkeersslachtoffers het
ven", dan zou dat missch
wel erg lang, maar in elk
val correct zijn geweest.
K. Verschoor,
DEN HAAG