Herman van Veen grote held in Oost-Berlijn C&idóc Soti/tani $nia ïapiro ijlpaal Jngende alder- aöncerten JODOCUS QUAK PIKT IN GEVOELIG ROOD VLEES Martha Graham mm Goya kan werk Rembrandt nooit gesigneerd hebben JNST DONDERDAG 8 OKTOBER 1987 PAGINA 19 ,iieenzanger fX opera Idy Mercury, de flamboy- en ook wat excentrieke .er van de popgroep an, begeeft zich op het ravlak. Samen met de be nde Spaanse sopraan tserrat Caballe brengt hij ,ez enkort een elpee uit met Mercury gecomponeerde jiers. De begeleidende vi- waar deze foto werd ge in, werd gisteren opgeno- in de Londense Pinewood i's. Vijf kandidaten voor Anna Bijnsprijs AMSTERDAM Het bestuur van de stichting die de Anna Bijnsprijs voor Poëzie 1988 toekent heeft gisteren de vijf kandidaten voor deze onderschei ding bekendgemaakt. De vijf zijn Ida Gerhardt, Elisabeth Eybers, Ellen War mond, Ankie Peypers of Eva Gerlach. De jury denkt binnen drie weken de winnares aan te wijzen. De prijs wordt nog dit najaar uitgereikt. De jury be staat uit dr. Myrian Diaz-Diocarets, Til Gardeniers-Berendsen, Astrid Roemer en Elly de Waard. De prijs bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden en wordt beurtelings toegekend in de categorieën proza en poëzie aan een auteur die in zijn werk uitdrukking gegeven heeft aan de realiteit van vrouwen. Josepha Mendels kreeg vorig jaar de Anna Bij nsprijs. Schilderij Karei Appel gestolen BERGEN Uit een woning in het Noordhol landse Bergen is gistermiddag een schilderij van Karei Appel ge stolen. Twee ge wapende jongelui namen het werk mee na eerst de vrouw des huizes bedreigd te heb ben. Van hen ontbreekt elk spoor. Zeffirelli moet filmen in Portugal opschorten LISSABON Een rechtbank in Por tugal heeft de Italiaanse regisseur Franco Zeffirelli opgedragen ziin filmopnamen in Lissabon voor „De Jonge Toscanini" op te schorten, om dat hij van plagiaat wordt verdacht. Om de gerechtelijke uitspraak was gevraagd door de Braziliaanse auteur Guillermo de Figueiredo, die zegt dat Zeffirelli heeft gestolen uit zijn werk over Toscanini, de Italiaanse dirigent die in 1957 overleed. Zeffirelli zei de opnamen gewoon voort te zetten. „Ik maak mijn werk af en als de politie me komt arresteren, beloof ik u een internationaal schandaal. Die meneer Figueiredo is getikt, het levensver haal van Toscanini is gemeengoed", riep hij tegen verslaggevers. fi Chsplro spMlt op haar Stsln- uit 1783 muzisk van C.P.E- Haydn, Mozart an Van Baat- Zingende Zolder-con- met de pianiste Fania iiro markeerde een aal in het bestaan gT deze oude Haagse iekstichting. Precies lar en 4 dagen eerder het eerste concert .jfÉbij de huidige lokatie •n*ts. Dat was toen Mies der Schrieck haar zol- voor het eerst open voor een negen- er-concert. De huidi- spil van de Zingende lier-concerten, Peter isen, behoorde toen n is tot de mede-organi- ren. In die tijd werd v Mies nog een spe- _il plekje voor de pers gehouden. Dat is nu al g niet meer het geval, Ir deze krant is door I jaren heen, deson- iks de Zingende Zolder |iw gebleven. 1970 werd er nog pro deo treden, met naast elkaar nommeerde en jonge op ende musici en voor- htskunstenaars. Nog ris probeert Hansen de :tie van startpodium voor Nederlandse musici te Ihaven. jaar in Mies' huisje trok Zingende Zolder langs 6 chiUende lokatiès om 13 geleden zijn hopelijk defi- ive bestemming met zol- farakter in theater Pepijn Dfinden. Veel van het huidi- succes van de Zingende ier met zijn vaste schare m we bezoekers is te danken de energie, de inventivi- en toch ook het charisma Peter Hansen, die wordt diestaan door zijn vrouw en zoon Johan. Maar ki, Peter is niet meer zo p" en hoe dat verder moet 'j ooit uitvalt? 54ste concert met Fania jk piro op haar prachtige ih ïmerklavier, of zoals zij ïi haar Stein piano forte - acht jaar oude Nederland- I »pie van een Weens instru- irfltAiit 1783 - was een hapje vroegklassieke fijnproe- ki De zonen Bach, Haydn, en ook Van Beethoven m rdeerden deze vroege pia- I naast het clavecimbel en lden er veelvuldig op. techniek, tempokeuze en xing was daarbij nog ge- erd op die van het clave- ael uit de baroktijd. gens goede Zingende Zol- •gewoontes gaf Fania Cha- de nodige uitleg bij het in- ment en haar programma- i ze. Het lichte karakter van volzingende instrument dt ziin beperking in het J e-spel, waarbij met name tonen iA de hoge diskant it kunnen slaan en geen inans meer hebben. Mo- 's sonate in a KV310 - één zijn zeldzame mineurwer- - speelde Fania Chapiro het hoofd en met een zo lelijk nog grotere affiniteit de overige stukken. Haar e iele spel met zijn rijke sca- lan nuances is met zijn in- ri ie uitstraling geknipt voor Ringende Zolder. ERIK BESIER GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MH WfORMATH OVER FILMS, MUZIEK I THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA OOST-BERLIJN - De drukte begint al tegen half zes in de Friedrich- strasse. Jonge mensen vragen toeristen „of ze nog kaartjes hebben". Ze weten dat hun kansen niet groot zijn. Avond aan avond proberen ze het op nieuw. Van dat legertje heeft slechts een enkeling geluk. Aan de kassa hoe ven ze het niet te probe ren. Al weken hangt het bordje „uitverkocht" voor de ingang van het theater. Herman van Veen, 24 ok tober in het Congresge bouw in Den Haag, staat ook in Oost-Berlijn borg voor volle zalen. heeft de overheid werklieden opgetrommeld om het 750-ja- rig bestaan van de stad tot een succes te maken. Nieuwe ho tels zijn uit de grond gestampt, cafés zijn zojuist geopend, hele wijken zijn gerenoveerd, de beroemde Friedrichstrasse is aan een grondige opknapbeurt onderworpen en in de winkels liggen consumptieartikelen die anders vrijwel nooit verkrijg baar zijn. Berlijn is ten minste een jaar lang de etalage van de socialistische heilstaat. „De rest van het land moet daar voor boeten", merkt een kriti sche inwoner schamper op. „In sommige dorpen zijn zelfs appels niet meer te koop. Alles wordt naar Berlijn gehaald. Hier komen immers de meeste buitenlanders. De regering le vert haar visitekaartje af". Theaterliefhebbers komen aan hun trekken. De Oostberlijner die geen relaties heeft, moet maar afwachten of hij aan de bak komt. Lange rijen vormen zich voor de kassa's. Sommi gen zijn bereid 24 uur te wach ten. Succes is echter niet gega randeerd. De zwarte markt tiert welig. Iets voor zevenen proberen de hardnekkigsten net bij de ingang nog een keer. Misschien heeft iemand zijn kaartje niet opgehaald. Herman van Veen is voor ze ven voorstellingen gecontrac teerd. De theaterdirectie heeft het nog even geprobeerd. Een paar extra edities onder voor behoud. Het komt er niet van. Wel is Van Veen bereid in een platenwinkel de hoes van zijn zwarte schijven van een hand tekening te voorzien. Een volksoploop is het gevolg. De Oostberlijners, die toch menige rij gewend zijn, wrijven hun ogen uit. Elders in de stad, op het balkon van het Zeiter Mu ziekhuis in de St. Nicolaas- wijk, neemt de artiest uit Hol land een waar défilé af. Her man zwaait naar zijn aanhang. Voor de meesten is dit de eni ge gelegenheid om een glimp van de meester op te vangen. Herman van Veen is in de DDR een beroemdheid. In 1982 was hij er voor het eerst. Het Palast der Republik puilde uit. Tienduizenden zagen hem Seelenbinder Halle, waar ook de Oostduitse tv acte de pre sence gaf. Begin dit jaar ver scheen Van Veen opnieuw op de buis als gast van Gisela May in het populaire program ma „Pfundgrube". En tussen de bedrijven door stemden miljoenen hun zender af op de Westduitse tv om Van Veen aan het werk te zien. Inmid dels heeft hij een elpee in de DDR uitgebracht, een Duitsta lige versie van zijn bekendste liedjes. Als warme broodjes gingen de schijven over de toonbank. De plaat is net als zijn voorstellingen uitver kocht. Om zeven uur is het zover. Herman van Veen, een groot orkest en een ballet brengen de Musikfabel Jodocus Quak tot leven. In '85 nam Jodocus van Veen in Hamburg plaats op het Teutoonse ei dat hij in samenwerking met vertaler Thomas Woitkewitsch had ge legd. Jodocus Quak brengt in Oost-Berlijn jong en oud in vervoering. Een bont en kleurrijk geheel dat wedijvert met de talloze vlaggetjes in de gepavoiseerde staa. De Muur lijkt heel ver weg. De autoch tonen in de zaal zijn twee uur in de ban van een geestelijke Republikflucht. Eend Alfred Jodocus Quak, „Ich bin zwar klein,doch ich bin auf Zack" snatert victorie. Af en toe pikt Jodocus in ge voelig rood vlees. Het publiek reageert wat lauw als Van Veen een refrein inzet. „Ver geet het", roept hij. „Als atle- tieknatie stellen jullie inder daad wat voor. Jullie zijn al aan de finish als wij nog uit de startblokken moeten komen. Maar meezingen, ho maar. Wat is dat hier voor 'n repu bliek?". Na deze opmerking kan Herman niet meer stuk. Maar hij gaat door. De natio nale luchtvaartmaatschappij, die nu eenmaal bekend staat om haar service, krijgt een veeg uit de pan. „Ik heb mijn leven gewaagd om hier te ko men. Een reis met Interflug. Bovendien hebben ze me in het vliegtuig met jullie koffie proberen te vergiftigen. Daar na ben ik opgehaald in een auto van karton. Meezingen dus". Ich bin zwar klein, doch ich bin auf Zack, schalt het door de zaal. Na anderhalf uur ononderbro ken topamusement steekt Jo docus Quak de kop tussen de veren. „Zugabe", schreeuwen schorre kelen. Van Veen weet hoe lang zijn Oostduitse aan hang op hem heeft moeten wachten en hoeveel moeite ze in de DDR hebben moeten doen om een kaartje te be machtigen. De toegift neemt drie kwartier in beslag. Een schlagerfestival la Herman van Veen. „Ich hab ein zörtliches Geftlhl, für jeden Nichtsnutz, jeden Kerl, der frei umherzieht ohne Ziel, der niemands Knecht ist, niemands Herr" (Ik heb een warm gevoel voor iedere nietsnut, iedere kerel, die vrij rondtrekt zonder doel, die nie mands knecht is, niemands heer), zingt Van Veen. Het lied krijgt ipeens een politieke lading. Het is muisstil in het Berliner Ensemble. Na afloop valt hem een staande ovatie ten deel. „Opzij, opzij, opzij", volgt in het Nederlands. Her man duikt de zaal in, neemt toeschouwers mee in zijn polo naise. Kranten De media - de tv is in de zaal aanwezig - doen mee aan de euforie. De partijkrant Neues Deutschland noemt Van Veen „een gevoelige komediant die over een breed muzikaal spec trum beschikt. Het publiek vat zijn programma op als een pa rabel, als een aanklacht tegen het parasitisme, en als een op roep tot tolerantie en solidari teit". Een andere Oostduitse krant, Der Morgen, noemt het programma van Van Veen een „geslaagde combinatie van echte naïveteit en schitterend vakmanschap". Met een ver wijzing naar het feit dat Van Veen niet alleen de muziek geschreven heeft, maar ook de teksten en dat hij ook zijn ei gen regisseur is, komt deze krant tot de slotsom dat Her man van Veen een „tovenaar met woorden, klanken en ge baren" is. De held zelf blijft echter onbe reikbaar voor Nederlandse journalisten. „Herman heeft alles gezegd, wat hij wilde zeg gen", aldus een medewerker. Van Veen zong het jaren gele den al: „Getuigen zijn zelden helden, echte helden getuigen zelden". DAVID LEVIE Vier balletgrootheden bij elkaar, dat gebeurt slechts heel zelden. V.l.n.r. Mikhael Baryshni- kov, Martha Graham, Rudolf Nureyev en Maya Plisetskaya. De vier troffen elkaar gisteren in New York voor een gala-avond ter ere van Martha Graham, wiens befaamde gezel schap gisteren begon aan haar 61e seizoen. iiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiim Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Ro- bocop (16); 18.30. 21.00. za. wo. 13.30. ZO. ook 16.00. EUROCI NEMA II: Robocop (16); 18.30. 21.00. Een avontuur met een •taartje (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA III: Een maand later (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA IV: Beverly Hills Cop II (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Robocop (16); za 24.00. EUROCINEMA II: Ik ga vreemd (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Een achot In de root (18); za. 24.00. EU ROCINEMA IV: Beverly Hill* Cop II (16); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Robocop (16); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Who's that girl (al); za. zo. wo. 14.30; The living daylights (al); 14.30, 18.45, 21.15; Een maand later (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. The Untou chables (16); Secret of my suc cess (al); Beverly Hills Cop II (al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): Working girls (12); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Playpen (16); 14.30. 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Wellustig en onverzadig (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Lethal Weapon (16); za. zo. ma. 19.00. Crocodi le Dundee (al); za. zo. ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Predator (16); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Children ol a lesser god (al); do. vr. 14.45, 19.00. za. 19.00. zo. 14.15, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. The living day lights (al); do. vr. za. 21.15. Overvallers in de dierentuin (al); z 4.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Children of a lesser God (al); do. t/m zo. 19.00, zo. ook 15.45. ma. di. wo. 20.15. 9% Weeks (16); vr. za. 21.15. Opera do Malandro (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Feestelijke reveu van teken- filmsterren; za. zo. wo. 14.00. Troetelbeertjes II; vr. za. wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): De naam van do roos (12); do. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Asterix contra Caesar; za. zo. wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel.- 079- 511313): Beverly Hills cop II (al); do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00, 20.00. The se cret of my succes; do. ma. di. 20.00. vr. 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 19.00, 21.30. wo. 14.00. 20.00. Een maand later (al); do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 19.00, 21.30. Avontuur met een •taartje (al); wo. za. zo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): The untouchables (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.30. 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2: Hector (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30. ASTA 3: Predator (16); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. wo. 19.00, 21.30. BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Een maand later (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: The secret of my success (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 3: La bamba (al); 14.00. zo. 13.30. 16.00. Blind date (al); 19.00. 21.30. CINE- AC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Robocop (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Who's that girt (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. CI NEAC 3: Lethal weapon (16Y, 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): Amadeus (al): za. wo. 20.00. zo. 14.00. 20.00. overige dagen 13.30, 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Beverly Hills cop II (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.45, 16.15. 18.45. 21.30. An American in Paria (al); zo. 11.00. METROPOLE 2: Zoeken naar Eileen (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. •METROPOLE 3: The living daylights (al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 4: Extre mities (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 5: De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Beverly Hills cop II (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 2: The living day lights (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 3: Robocop (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Mannequin (al); 13.45, 18.45. zo. 13.15, 16.00. 18 45. Malone (16); 21.30. STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402): Outra geous fortune (al); 17.15, 19.30, 21.45. za. 19.30. 21.45. zo. 13.45. 16.00. 20.30. STUDIO 2: Malcolm (16); 19.15. 21.30. zo. 13.30. 15.45, 20.15. STU DIO 3: dag. 19.00. 21.15. zo. 13.15. 15.30, 20.00. Round mid night (al); do. t/m za. The Glenn Miller story (al); zo. t/m wo. A room with a view (16); 19.00, 21.15. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Les quatres aventures de Reinette et Mirabelle; 19.30, 21.45. zo. 14.00. 16.15. Le petit monde de Dom Camillo; zo. 14.00. Zaal 2: Blue velvet: 19.30. zo. 14.00. Péril en la demeure; 21.45. zo. 16.15. Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. Le caporal epin- gle; do. Catherine/La petite marchande d'allumettes; vr. La chienne; za. Boudu sauve des eaux; zo. Le crime de monsieur Lange: ma. La grande illusion; di. La bete humaine. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Robocop (16); za. 00.15. CINEAC 2: 9weeks (16); za. 00.15. CINEAC 3: Let hal weapon (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Meisjes voor het betere werk (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: Een avontuur met een staartje; za. wo. 14.00. zo. 13.30, 16.00. CINEAC 3: Bam- bi; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: Taran en de toverketel; za. zo. wo. 14.00. (Van onze correspondent Paul van der Voort) BARCELONA Spaanse ex perts in het werk van Francis co Goya laten geen spaan heel van de vermeende ontdekking van de Canadese onderzoeker Rolph Medgessy dat Goya de ware schilder is van een der tigtal schilderijen die momen teel worden toegeschreven aan wereldberoemde kunstenaars als Velasquez, Leonardo da Vinci en Rembrandt. Medges sy zegt ontdekt te hebben dat Goya de bewuste werken met microscopisch kleine handte keningen heeft gesigneerd. Manuela Mena, de onderdirec trice van het Madrileense Pra- do-museum: „Het zien van mi- niatatuurhandtekeningen van bekende schilders en beroem de werken, is een gedrag dat men kan verklaren met be hulp van de handboeken van de psychiatrie". Volgens de Canadees signeer de Goya de werken met een minuscule handtekening om later te kunnen bewijzen dat hij geen bluffer was die profi teert van de meesterwerken van anderen. De opzienbaren de stelling van de Canadees wordt door praktisch niemand serieus genomen. De directie van het Louvre, het British Museum en het National Gal lery hebben de ontdekking van Medgessy „absurd" ge noemd. De Spaanse Goya-specialisten vegen stuk voor stuk de vloer aan met de theorie. De hoogle raar in Schone Kunsten van de Universiteit van Barcelona, Jose Miliqua wijst er op dat Medgessy nooit iets heeft ge publiceerd waaruit blijkt dat hij een bijzonder kenner is van het werk van Goya. Volgens Miliqua is Goya nooit zo veelzijdig geweest dat hij to taal verschillende stijlen kon kopiëren. Maar bovendien kan Goya de werken nooit ge maakt hebben omdat de mees te al een eeuw geregistreerd stonden voordat de schilder geboren werd. „Het doek „De Venus van de Spiegel" van Velasquez stond al geregi streerd ruim een eeuw voordat Goya het zogenaamd geschil derd heeft. Goya kan zijn ver meende minitatuur-handteke- ning dus alleen op het doek hebben gezet door stiekem het huis binnen te sluipen van de hertog van Alva, die toen de eigenaar was" Volgens de onderdirectrice van het Prado-museum, Ma nuela Mena, gaat de Canadees ook met eenvoudige histori sche feiten al in de fout. „Med gessy beweert dat Goya de werken zou hebben gemaakt Goya is nooit langer dan zes maanden in die stad geweest. Het is allemaal grote flauwe kul". Dat is ook de mening van de Spaanse psychiater Juan Anto nio Valego die een groot lief hebber is van de schilder kunst. „In mijn praktijk heb ik al talloze patiënten behandeld die op de meest vreemde plek ken van een artistiek werk de naam van een beroemde kun stenaar menen te zien. Het is vaak een kwestie van heel lang naar een foutje of kreu kel te staren en hopen dat je uiteindelijk de naam ziet staan". Ook een Westduitse expert op het gebied van Rembrandt, Jan Kelch, verwijst de theorie naar het rijk der fabelen. Het portret „Man met Gouden Helm", die volgens de theorie ook door Goya zou ziin ge maakt, is geschilderd in de ia- ren 1650-55. Dit is ook af te le zen uit de toestand van de ge bruikte kleuren en toegepaste schildertechniek. Goya leefde van 1746-1828. Kelch is nog steeds op zoek naar de schilder van dit werk, die in de onmid dellijke nabijheid van Rem brandt geleefd moet hebben. Sommige Spaanse experts me nen dat de hele theorie van Medgessy onderdeel vormt van een zwendel. De Canadees schrijft een werk met de titel „Het portret van Antonio Commenduno', waarvan de maker niet bekend is, ook aan Goya toe. Dit doek is ongetwij feld het meest gebaat bij de ontdekkingen van Medgessy. De marktwaarde van dit werk stijgt naarmate er meer twijfel wordt gezaaid. De eigenaar van dit geheimzinnige, niet ge signeerde schilderij, woont toevallig in Montreal, in het zelfde land waar Medgessy woont. Overigens wordt Medgessy ge steund door de Franse Goya- kenner Didier Pouech, die zijn theorie onderschrijft. Pouech denkt dat internationale mu sea de Goyasignaturen ook kennen, maar geen slapende honden willen wakker makén

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 19