Kennis spelregels bepalend voor synoderesultaat £eidóe©omo/nt' GEESTELIIK LEVEN/OPINIE Gehandicapt kerk wereld Rendement van het onderwijs Schoolwijzer Discussie niet voeren in rechtzaal CcidócScHvumt ZATERDAG 3 OKTOBER 1987 PAGINA 2 door Joke Forceville-Van Rossum Ik ben een mens als gij. J. W. Schulte Nordholt We constateren het in allerlei situaties. Een mens kan zich uiterst moeilijk verplaatsen in het beleven van een ander. We horen het dikwijls: je moet het zelf hebben meegemaakt om te weten hoe ik me voel. Dat zegt een weduwe soms te gen haar omgeving die er vol gens haar „niets van be grijpt". Dat horen we van een moeder zeggen die haar kind heeft verloren, een vader die ontdekt dat zijn zoon aan de drugs is, de jongen die zijn ouders probeert duidelijk te maken dat hij geen meisje zoekt, omdat hij weet dat hij homofiel is, de vrouw die gaat scheiden omdat ze haar huwe lijk als reddeloos verloren be schouwt, de man wiens carriè re op de klippen loopt, het meisje dat aan haar rolstoel gekluisterd is. Allemaal mensen die zich ge handicapt voelen tegenover anderen. Die zich op hun beurt gehandicapt voelen en machteloos. Machteloos om mee te beleven wat die ander ervaart. Het is ook waar, geen mens kan in de huid van een ander kruipen, maar zou het niet mogelijk zijn door wat zorg en aandacht voor wie daar behoefte aan heeft, doof eens rustig te luisteren naar andermans verhaal, meer be grip op te brengen. Meer in zicht te krijgen in de situatie waar hij of zij in verkeert? Onlangs heb ik met iemand die gehandicapt is en die voor elke afstand groter dan een paar meter gebruik moet ma ken van een rolstoel, weer eens een museum bezocht. Wat we samen hebben erva ren? In ieder geval dat er naast aandachtige, hulpvaar dige lieden o zo veel haantjes- de-voorste rondlopen. Men sen die heel individualistisch, zeg maar gerust egoïstisch, voor zichzelf opkomen. Wie voorzichtig met een rolstoel manoeuvreert en een beetje plek tracht te veroveren voor degene die daarin zit, krijgt soms steelse, soms onverho len boze blikken. Als een gids nog nadere uitleg geeft in de ene zaal, zie je voortdurend mensen vast verder hollen, om aanstonds toch vooral weer op de eerste rij te kun nen staan. Gelukkig is in Ne derland al een aantal openba re gebouwen rolstoeltoegan kelijk gemaakt. En museum personeel is over het alge meen uiterst bereidwillig om rolstoelers toegang te ver schaffen. In het buitenland waar musea dikwijls zeer oude gebouwen zijn en voorzienin gen dan ook nog niet konden worden aangebracht, worden we wel eens geholpen via een goederenlift. Het is een aardi ge gedachte dat gehandicap ten soms korting krijgen op de toegangsprijs. Maar o, die muur die hun het gezicht be lemmert. Het rolstoelembleem dat op veel gebouwen met aanpas singen is bevestigd, is er blijk baar niet voor de minder-vali- den alleen. De attentie van de andere bezoekers moet er ook door worden gewekt. Of moet daar nu per se een be richtje onder worden geprikt: Mensen, heb begrip voor de beperkingen van anderen. Na tuurlijk kan een gehandicapte zelf evengoed aandacht vesti gen op zijn belemmeringen. Dat lijkt wel heel vanzelfspre kend, maar het moet duidelijk zijn dat zoiets niet erg mee valt. Ook rolstoelers gaan lie ver niet extra-opvallend door het leven. Mijn reisvriendin suggereerde dat bij het begin van elke rondleiding een gids de bezoekers dan maar moet attenderen op de voorrang die een gehandicapte mag genie ten. Vanuit een zithouding naar schilderijen vlakbij kij ken, valt niet mee. Heeft u dat zelf al eens geprobeerd. Daar heb je afstand voor nodig. Daarzonder kan je niet onge hinderd kijken naar het moois waarvoor je bent gekomen. Bovendien belemmert een haag van mensen ook nog het kunnen verstaan. Buiten het'museum waren en kele parkeerplaatsen beschik baar voor gehandicapten. Om je boos te maken als je ziet dat één daarvan is ingenomen door iemand zonder onthef- fingskaart. Heetgebakerde mensen rennen zichzelf ge makkelijk voorbij. Dat doen ze dan maar op eigen verant woording. Maar wie als een tornado door het leven snelt, moet in zijn vaart niet ande ren, vooral minder weerbaren, meesleuren. Ratzinger: universele catechismus komt in 1990 VATICAANSTAD De rooms-katholieke Kerk zal in 1990 een universele catechis mus publiceren die voor alle kerkprovincies van kracht zal zijn. Dit heeft kardinaal Rat zinger, prefect van de congre gatie voor de geloofsleer, giste ren medegedeeld op de wereld bisschoppensynode te Rome. De bisschoppensynode van 1985 had het Vaticaan ge vraagd duidelijke richtlijnen voor de geloofs- en zedenleer uit te werken. De universele catechismus is bestemd voor alle bisschoppen, rooms-katho lieke theologen en degenen die de nationale catechismus moeten schrijven. De taal er van zal eenvoudig zijn, terwijl rekening wordt gehouden met de huidige cultuur en met de kerkelijke traditie, zo zei Rat zinger. Zeven bisschoppen en 40 deskundigen uit de gehele wereld zijn betrokken bij de voorbereiding van deze cate chismus. In december zullen ze een eerste ontwerp presente ren. Een laatste ontwerp wordt begin 1989 aan alle bisschoppen gezonden. De bisschoppensyno de van 1990 zal de definitieve tekst beoordelen. Het is de ver wachting dat de paus ter gele genheid van de vijfentwintigste verjaardag van het Tweede Va ticaanse Concilie de catechis mus op 8 december van dat jaar officieel bekend zal maken. ROME Natuurlijk is een bisschoppensynode voor de rooms-katholieke kerk in de hele wereld een bloedserieuze zaak. Maar in zijn afwikkeling is het ook een spel dat ge speeld wordt. Met spelre gels waar zelfs de Heilige Geest niet buiten om werkt. Zeker niet wan neer het spel gespeeld wordt in het hart van de kerk: Rome. In de Synodehal wordt door de leden van de synode - met en zonder stemrecht - het of ficiële spel gespeeld, dat zich verder aan elke waarnéming van de buitenwereld onttrekt. Buiten de Synodehal wordt een ander deel van het syno- despel gespeeld door groten deels andere, veelal onbeken de spelers. De regels van dit tweede spel liggen niet vast, het doel wel: het officiële spel zo effectief mogelijk beïnvloe den. Zo'n bisschoppensynode is dus als het ware een dub belspel. Het is op het tweede spelcircuit dat de journalistie ke waarnemer in Rome al vrij snel stuit. Dat komt omdat de Sala Stampa, de voorlichtings dienst van het Vaticaan, in dit circuit een niet onbelangrijke knechtenrol vervult. Ten be hoeve van wie precies, wordt nooit echt duidelijk, maar het is ten behoeve van kringen in hét Vaticaan. Daarbij hangt over die Sala Stampa de geur de „stem van de meester" te zijn. Het is de spelers in het twee de spelcircuit te doen om het kweken van een bepaalde sfeer en atmosfeer rond zo'n synode: ieder kweekt uiter aard de sfeer die hij gewenst acht en waardoor naar buiten toe een bepaald beeld ontstaat dat ook de officiële synodele den niet onberoerd laat en on der invloed waarvan bepaalde wendingen in het synodever loop als heel vanzelfsprekend en juist ervaren zullen worden. Daarom is het spel in het tweede circuit veel meer een kwestie van bespelen dan van spelen. Het bespelen van de publici teit niet op de laatste plaats. Hoe gaat dat? Bij het eerste bezoek aan de Sala Stampa viel bijna direct een geel drukwerkje op, dat de aanbe velingen voor de synode be vat van een hoorzitting in de Verenigde Staten over dit on derwerp. Dan veronderstel je dat er ook de aanbevelingen van anderen zullen liggen. Zo onder meer het Europese Le kenforum en de Wereldunie van Katholieke Vrouwen Or ganisaties. Maar niets daar van. In de Amerikaanse aan bevelingen wordt met geen woord gerept over taken en werkzaamheden van de leken in de kerk zelf. De Ameri kaanse aanbevelingen zien uitsluitend de wereld als het domein van de gelovige le ken. Deze stellingname moet zeer welgevallig zijn geweest in bepaalde (Vaticaanse) krin gen die dat standpunt dan ook een optimale bekendheid heb ben willen geven. Dat andere aanbevelingen, die uitdrukke lijk wel wensen ten aanzien van binnenkerkelijke taken van de leken en met name van vrouwen bevatten, niet ter beschikking worden ge steld door de voorlichtings dienst, lijkt dan aan de bui tenwacht het signaal af te moeten geven dat ze voor de synode van weinig of geen betekenis zijn. Tegenspel Tegenspel wordt de krachten die via de Sala Stampa spelen, wel geleverd, maar de kracht ervan is noodgedwongen min der sterk omdat het particu liere initiatieven zijn. Zo heeft het Brusselse onderzoekscen trum Pro Mundi Vita (PMV) onder de rook van de St Pie- ter een informatiecentrum in gericht waar wel een brede documentatie ter beschikking staat. PMV organiseert ook, zoals in de dagen van het con cilie, gesprekken met mensen binnen en buiten de synode die iets te zeggen hebben. Premier Lubbers had hier voor ook toegezegd, maar hij heeft zich weer teruggetrok ken; naar verluidt onder de gezamenlijke druk van mgr E Cassidy, pauselijke pro-nunti us in Den Haag, en kardinaal Simonis. Het tegenspel van PMV wordt derhalve door sommigen in Rome niet erg op prijs gesteld. Een bisschoppensynode geeft de paus advies en niets meer FOTO: AP dan dat. Heeft de paus zich tijdens zijn preek bij de ope ning van de synode donder dag ietsje bloot gegeven? Iets je wel. Hij gaf de synode de opdracht het leven van de le kengelovigen aan een onder zoek te onderwerpen. Op de synode staat niet ter discussie hoe de leken zichzelf zien als gelovigen, maar wat de her ders van de kerk van hen vinden, zei de paus met even zovele woorden. Welnu, dan kan dan nog een hele klaag zang opleveren. Want nie mand minder dan de secreta ris-generaal van de bisschop pensynode, mgr J Schotte, heeft erop gewezen dat geloof en leven steeds meer van el kaar worden gescheiden waardoor bijvoorbeeld de ka tholieke moraal in de praktijk aan de kant wordt geschoven. Een waarnemer van Pro Mundi Vita vatte zijn ver wachting van de synode zo sa men: het Vaticaan wil op deze synode een heel duidelijk lijn trekken tussen clerus en le ken en het ,wil golfbrekers plaatsen in de golvende bewe gingen die sinds het concilie onder de leken zijn ontstaan. De grote vraag is of de synode deze opzet zal weten te corri geren. Men leest steeds vaker, dat de overheid het als haar taak ziet de kwaliteit en het rendement van het onderwijs te verbete ren. De vraag is dan wel wat men daar onder verstaat: wat is de kwaliteit, wat is het rende ment van het onderwijs nu precies? Zijn die te meten? En mag je de financiering van een school wel mede afhankelijk maken van haar rendement? Bijna 30 miljard gulden geven we jaarlijks uit aan ons onder wijs. Het is begrijpelijk dat, vooral omdat er momenteel op alle overheidsterreinen moet worden bezuinigd, steeds va ker de critische vraag klinkt: wordt al dat geld wel goed be steed? Sommige mensen zijn geneigd het antwoord op die vraag te geven aan de hand van per soonlijke waarnemingen. Als ze weer eens een sollicitatie brief hebben gelezen die stikt van de taalfouten, hebben ze hun oordeel al bijna klaar. Maar, dat is in elk geval een lichtvaardig oordeel. Anderen wijzen erop, hoeveel geld het de overheid elk jaar kost, dat er steeds zoveel leer lingen blijven zitten, een klas over moeten doen. Men schat de kosten daarvoor op ongeveer één miljard gul den per jaar. Weer anderen wijzen erop, dat allerlei leer lingen langer op school blijven dan nodig is, bijvoorbeeld om aanstaande werkloosheid te ontlopen. Allerlei scholen schijnen dat ook helemaal niet erg te vinden: hoe meer leer lingen, hoe meer geld, hoe meer arbeidsplaatsen. Rendement is in de eerste plaats een economisch begrip, namelijk de opbrengst van een produktie-proces. Als men het begrip op het onderwijs toe past, is men in feite op een economische wijze met het on derwijs bezig. Men kan dan bijvoorbeeld het percentage geslaagde leerlingen per jaar gaan meten, of nagaan hoeveel f>rocent van de toegelaten eerlingen binnen een gestelde tijd een diploma behaalt. Men kan ook proberen na te gaan in hoeverre een afgestu deerde bruikbaar is in het bedrijfsleven. Bij al de hier genoemde metin gen gaat het echter om een zo genaamd numeriek rende ment. En dat is natuurlijk maar één kant van de zaak. Elke school, elk onderwijs, heeft een groot aantal doelstel lingen. Het gaat er dan steeds om, zoveel mogelijk van die doelstellingen te realiseren, echter weer bij leerlingen die allemaal verschillend zijn: unieke mensen. En met zo'n leerling gebeurt er heel wat tijdens z'n schooltijd. De resul taten ervan zijn maar zeer ten dele te meten. Er zijn heel veel zaken die men op school leert, ppsteekt, verwerft, die nim mer op een examen aan de orde komen, laat staan, dat ze in een cijfer uit te drukken zijn. Het is, dat moet worden ge zegd, best te begrijpen wan neer de overheid het onder wijs aanspoort het aantal zit- tenblijvers te beperken. Ook een gesprek van een inspec teur met een school met lage eindexamenresultaten kan geen kwaad. Zelfs is het wel te begrijpen, dat de overheid hier en daar de verblijfsduur op school of universiteit van leer lingen wil beperken. Consequenties Maar nu is de overheid mo menteel bezig nog een stap verder te gaan. Men wil aan het numerieke rendement van een school financiële conse quenties verbinden. Bijvoor beeld: men gaat na hoeveel procent van alle 100 toegelate- nen binnen een bepaalde tijd een einddiploma hebben be haald. En men stelt dan de hoeveelheid geld die een school krijgt méde afhankelijk van dat percentage geslaagden. In het hoger beroeps onderwijs wordt deze regeling van kracht, in het middelbaar be roeps onderwijs zijn er voor stellen. Ik vind dit ronduit een ge vaarlijke en slechte ontwikke ling. Met alle begrip voor de budgettair moeilijke positie van de overheid constateer ik hier toch een niet te verant woorden overdreven econo misch denken. Al eerder con stateerde ik, dat het onderwijs in het beleid van deze regering veel te eenzijdig zich richt op het bedrijfsleven, de arbeids markt. Immers, een school wil en moet toch wel veel meer doen. Ook een school voor be roepsonderwijs. En wat moet een confessionele school hier nu mee? Die heeft zeker nog een aantal doelstel lingen die geheel los staan van wat de overheid van haar wil. Moet ze die nu maar veron achtzamen op straffe van een lagere subsidie? Ik hoop van harte dat het par- lement de bewindslieden zal afhouden van deze manier van rendement-denken. Het gaat hier niet alleen om een ontoe laatbare verschraling van het onderwijs, maar om een uiterst bedenkelijke financiële opera tie. Ik zou juridisch ook wel eens uitgezocht willen zien, of men onderwijssubsidies niet alleen van de onderwijs vraag, maar ook van het (eenzijdige) onderwijs product afhankelijk mag stellen. Het begrip kwaliteit is breder dan het rendement. Het richt zich niet alleen op het product (en dat is al veel meer dan iets numerieks) maar op het proces het geheel van onderwijs activiteiten. Volgens minister Deetman dient de kwaliteitszorg van de door drs. K. de Jong Ozn. overheid zich in de eerste plaats te richten op het pro duct en niet op het proces. Daarin heeft hij gelijk. Maar in overheidsstukken komt men helaas toch regelmatig te gen een kwalitatieve benade ring van het begrip kwaliteit, net alsof men het daarmee kan omvatten, het zou kunnen vangen in numeriek rende ment. De afgelopen weken heb ik veel oud-leerlingen gesproken op reünies van scholen waar ik heb gewerkt. Tijdens de ge sprekken hoor je dan ook vaak iets over wat die oud-leerlin gen als waardevol ervoeren van alles wat ze vroeger had den geleerd. Je krijgt dan soms zeer verrassende ant woorden. Daarbij spelen de personen van hun (oud)lera- ren en leraressen een essentië le rol. Ik verzeker u dat, als je daar het begrip rendement op zou willen toepassen je op heel merkwaardige zaken komt. In elk geval op een heel persoon lijk rendement, niet in cijfers uit te drukken, met niemand anders te vergelijken. De per soonlijke ontmoeting tussen le raar en leerling bleek mij zo belangrijk te zijn dat die door mij nog altijd veel hoger wordt gewaardeerd, dan welk ver meend merkbaar rendement dan ook. De ware aard blijft vaak verborgen, is soms onder controle, maar is zelden helemaal verdwenen. JOODSE KERKGENOOT SCHAPPEN: AMSTERDAM De dis cussie tussen de joodse kerkgenootschappen dient binnen de eigen kring te worden gehouden. Een rechtszaal vormt daartoe niet de aangewezen plaats. Dit zeggen het Neder- lands-Israëlietisch Kerk genootschap en het Ver bond van liberaal-reli gieuze joden in een ge meenschappelijke verkla ring, die gisteren is uitge geven aan de vooraivond van Jom Kippoer (Grote Verzoendag). „De spanning rondom het toe latingsbeleid van de Joodse Scholengemeenschap Maimo- nides heeft ertoe geleid dat de ideologische verschillen tussen de diverse joodse groeperingen in Nederland worden geaccen tueerd. De toenemende polari satie neemt zeer verontrusten de vormen aan." In de verkla ring willen beide kerkgenoot schappen de nadruk leggen op wat hen bindt, de eenheid van het Joodse Volk. Het meest fundamentele probleem voor beide kerkgenootschappen is een levensvatbare joodse ge meenschap in stand te houden te midden van een meer en meer seculier wordende sa menleving. Het Nederlands-Is- raëlietisch Kerkgenootschap meldt dat het Opperrabbinaat voor Nederland ook was uige- nodigd de verklaring te onder tekenen. Voorzitter rabbijn M. Just liet echter weten dat het Opperrabbinaat de voorkeur geeft ajn een interne gedach- tenwisseling. Het Portugees-Is- raëlietisch Kerkgenootschap zegt geen behoefte te hebben aan het communiqué. T. Horstman oud-katholieke bisschop van Haarlem HAARLEM De 60-jarige T. Horstman, pastoor te Alk maar, is gekozen tot oud-ka tholieke bisschop van Haar lem. Hij volgt mgr. G.A. van Kleef op, die vorige maand zijn ambt heeft neergelegd wegens het bereiken van de 65-jarige leeftijd. Van Kleef was 20 jaar bisschop van Haarlem. De verkiezing ge schiedde door het kathedraal kapittel, waarin zowel geeste lijken als leken zitting heb ben. Horstman (gehuwd, vier kinderen) ontving in 1951 de priesterwijding. Hij is pastoor geweest in onder meer Eg- mond en Utrecht, waar hij lid was van het metropolitaan kapittel. De Oud-Katholieke Kerk in Nederland kent twee bisdommen, het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Haar lem. De twee bisschoppen hebben uit hoofde van hun functie zitting in het Collegi aal Bestuur, het centrale be stuursorgaan van de Kerk, waarvan zowel geestelijken als leken lid zijn. VRUGEMAAKTEN WILLEN PRATEN MET CHRISTELIJKE GEREFORMEERDEN SPAKENBURG De Gere formeerde Kerken Vrijge maakt willen gesprek openen met de Christelijke Gerefor meerde Kerken. De generale synode van de Vrijgemaakten heeft unaniem een voorstel van het modera- men aangenomen om hier voor deputaten te benoemen „in de hartelijke begeerte deze kerken krachtens de roeping van het evangelie nog te zoeken". Het uiteindelijke doel is te komen tot kerkelij ke eenheid. De vrijgemaakte synode rea geert met dit besluit op een brief van de Christelijke Ge reformeerde Kerken van be gin dit jaar waarin deze zeg gen ten allen tijde bereid te zijn met de Vrijgemaakten over kerkelijke eenheid te praten. De gesprekken zullen gaan over wat beide kerken ver enigt en scheidt. Tussen hoop en vrees BlJNA twee maanden geleden, op 7 augustus, zetten de pre-1' sidenten van vijf Middenamerikaanse landen hun handteke- ning onder een vredesakkoord voor de door burgeroorlog en armoede getroffen regio. De overeenkomst voorziet in een U staakt-het-vuren, amnestie voor guerrillastrijders die de wa- |}e pens neerleggen en herstel van de democratie. Over ruim jij een maand, op 7 november, moet het plan in alle landen in h werking zijn getreden. Of dat lukt is echter zeer twijfelach- tig. VOORALSNOG lijkt één land evenwel vastbesloten de ge maakte afspraken na te komen. Dat is opvallend genoeg het door de overige Middenamerikaanse landen met zoveel wan trouwen bejegende Nicaragua. Sinds de ondertekening van r het akkoord van 7 augustus zijn de Sandinisten bij de tenuit- r voerlegging ijverig te werk gegaan. Zo is de verhouding tus sen de Sandinisten en de katholieke kerk, de belangrijkste binnenlandse oppositiegroep, aanmerkelijk verbeterd sinds aartsbisschop kardinaal Obano Y Bravo is benoemd tot voor zitter van de Nationale Verzoeningscommissie. Bovendien kreeg het katholieke radiostation Catolica weer toestemming om uit te zenden. Eergisteren verscheen het oppositie-dag blad La Prensa weer op straat, ongecensureerd. Tegen de monstranten die het afgelopen weekeinde door de hoofdstad Managua trokken, werd niet opgetreden, ook al riepen zij leuzen tegen de Sandinisten. En in een aantal delen van het land geldt vanaf volgende week een eenzijdig staakt-het-vu ren in de oorlog met de door de VS gesteunde rebellen, de Contra's. TEGENSTANDERS van het bewind in Managua zijn niet erg onder de indruk van deze maatregelen. Waarschijnlijk verrast door de stappen die de Sandinisten hebben gezet, zeg gen zij dat de Nicaraguaanse leiders de wereld een rad voor ogen draaien en niet écht van plan zijn water bij de wijn te doen. Ofschoon een gezond wantrouwen nooit verkeerd is, verdienen de initiatieven van de Sandinisten echter méér. Managua wil niemand een voorwendsel verschaffen om het eventueel mislukken van het vredesplan in Nicaraguaanse schoenen te kunnen schuiven. Het resultaat daarvan is im mers bij voorbaat bekend: méér hulp van de VS aan de Con tra's, méér oorlog, een nog slechtere economische situatie en in het uiterste geval een invasie door Amerikaanse troepen. Maar het is van de andere kant ook raadzaam de Sandinisten geen voorwendsel te geven om de schuld van een misluk king op een van de andere landen te kunnen afschuiven. In schril contrast met de ontwikkelingen in Nicaragua staat het tempo van de hervormingen in de buurlanden. Costa Rica speelt de rol van internationaal bemiddelaar, maar heeft in werkelijkheid weinig in te brengen. Honduras wei gert de hulp aan de Contra's stop te zetten. In Guatemala remt het militair gezag een dialoog met de guerrilla's af. En in El Salvador gaat het aanvankelijk voor morgen geplande gesprek tussen de regering en het verzet waarschijnlijk niet door, omdat president Duarte onder druk van de militairen opeens extra eisen heeft gesteld. Langs de zijlijn lopen bo vendien nog de Nicaraguaanse Contra's, die de indruk wek ken dat zij vrede willen maar daarvan in de praktijk nog niet veel hebben laten zien. De oorzaak van de stagnatie in de vredesplannen ligt echter niet alleen in Midden-Amerika, maar ook bij de machtige noorderbuur, de Verenigde Staten. Enerzijds hebben de Mid denamerikaanse landen op 7 augustus geprobeerd hun lot in eigen handen te nemen. Maar anderzijds is de uitgestippelde route naar vrede alleen mogelijk als ook de VS bereid zijn die weg te gaan. Tot nu toe heeft de Amerikaanse regering, wantrouwend als zij is jegens de Sandinisten en de linkse verzetsbewegingen in de andere landen, zich zeer terughou dend opgesteld. Dat is betreurenswaardig, want het Midden amerikaanse akkoord zou met ruimhartige Amerikaanse steun meer kans bieden op vrede en economische vooruit gang. In dat geval zou president Reagan zijn steun aan de Contra's altijd nog als stok achter de deur kunnen houden, voor het geval de door Nicaragua ingezette hervormingen toch een fictie zouden blijken te zijn. Perioden met zon DE BILT (KNMI) Vandaag is het opnieuw de zon die in het weerbeeld overheerst, vooral in de noordelijke helft van het land. De zuidelijke provincies krijgen geleidelijk met wat meer bewolking te maken. Het blijft echter droog. De temperatuur loopt vanmid dag op tot ongeveer 17 graden. De wind komt uit het zuidoos ten en is in het binnenland matig, rond kracht 4, aan de kust en op het IJsselmeer af en toe krachtig, 6. Een hogedrukgebied boven de Oostzee, dat voor dit vrij goede najaarsweer zorgt, beweegt langzaam in zuidoostelijke richting en neemt daarbij wat in betekenis af. Van het wes ten uit naderende lagedruk doet de bewolking langzaam toenemen, terwijl na het weekeinde de kans op regen groter wordt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandina vie: Geleidelijk meer bewolking en vooral maandag regen. Middagtempe- ratuur rond 14 graden. Groot-Brittannie en Ierland: Perioden met regen of buien. Middagtemperatuur van 14 graden in het noorden tot 18 in het zuiden. Benelux: Wolkenvelden en mogelijk wat lichte regen. Middag- temperatuur rond 18 graden. Frankrijk: Van het westen uit af en toe regen of buien. Mid dagtemperatuur van 18 graden in het noorden tot 24 graden in het midden en zuidoosten. Duitsland: Af en toe zon en vrijwel overal droog. Middag- temperatuur rond 19 graden. Alpengebied: Perioden met zon en droog. Middagtempera tuur circa 20 graden. Spanje en Portugal: Wisselend bewolkt en buien. Middagtem peratuur van 19 graden in het noordwesten tot 27 in het zui den. Italië en de Joegoslavische kust Droog en overwegend zonnig. Middagtemperatuur rond 24 graden. Weerrapporten 2 oktober 19 uur. Eindhoven Den Helder Rotterdam Innsbruck Klagenfurt Mallorca Malta Moskou :r.. Las Palm Bayrul Tel-Aviv GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER. RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2