Kinderboekenweek bij V&D. HUISL ■RAADi Bril vooral interessant om te zien MODERNE KUK OP MONTUREN m Na deze week hoort of ziet u ze niet meer. CONSUMENTENINFORMATIE EeidócSomunt KIJKEN DOOR DE EEUWEN HEEN Herfstgroenten dienen zich aan Groente en fruittip Uitbreiding IMF-fonds voor armste landen lijkt ver weg ^JPREESMANN DINSDAG 29 SEPTEMBER 1987 PAGINj Jjq1 k „Het gaat mij erom wat bril len doen en gedaan hebben en hoe mensen er tegenaan kij ken. Dat interesseerde me op een gejgeven moment meer dan hoe mensen door brillen heenkijken". De heer J. Teu- nissen, voormalig opticien, is adviseur van de Vereniging Oogmerk, een vereniging van ongeveer 150 opticiens, die de reizende tentoonstelling „Bril 700" organiseert. Deze com pacte tentoonstelling komt binnenkort naar Den Haag, maar is aanstaande zaterdaga vond al op tv te zien in het NCRV-programma „Goede ogen - beter zien" dat wordt uitgezonden vanuit de vei linghal Naaldwijk. „Voor de leden van Oogmerk is de bril méér dan alleen een voorwerp om het oog te corri geren. We houden ons alle maal op een speciale manier met de bril bezig. Zo is er bij voorbeeld iemand die alles verzamelt wat met „oogheili- gen" (heiligen die ogen kun nen genezen) te maken heeft". Zelf verzamelt de heer Teunissen alle boeken, foto's en prenten die ook maar iets met de bril of met zien te ma ken hebben. „De bril is in Venetië ont staan. In 1267 had de Engelse monnik Roger Bacon een glasbol ontwikkeld waarmee je geschreven teksten kon vergroten. Die bol werd steeds platter gemaakt. Van de leessteen naar de lens was toen nog maar een kleine stap. Zo ontstond in 1287 de eerste bril. Umberto Eco maakt in zijn boek „De naam van de roos" een toespeling op het eerste manuscript dat melding maakt van de uitvin ding van de bril. Dat was de houten stift-bril (twee houten rondjes aaneengeklonken door een stiftje). Die bril komt ook al voor op een fresco van Tomaso di Modena uit 1352 in het Italiaanse plaatsje Treviso. Het is opvallend dat men in die tijd de leessteen vastkop pelde aan de tekst en niet aan het oog. Pas na de uitvinding van de bril zag men dat niet de combinatie bril-boek es sentieel was maar de relatie oog-bril". Dat de bril niet alleen oog- correctiemiddel. was maar vooral symbool, zie je volgens Teunissen heel duidelijk in de schilderkunst. „Tot 1500 werd de bril voornamelijk als sym bool van wijsheid afgebeeld. Als iemand een bril droeg, gaf dat aan dat hij gestudeerd had. Het dragen van een bril was een serieuze zaak. Je ziet dat heel duidelijk in de eerste afbeeldingen van de bril in de boekdrukkunst uit 1492. Het personage met de bril krijgt allerlei geleerde namen. Dat men wel eens bedrogen kon uitkomen illustreerde Jeroen Bosch in zijn schilderij „De Goochelaar". Het dragen van een bril geldt hier als een uit stekende vermomming voor de zakkenroller; geen mens die zo'n geleerd iemand zou verdenken!" „Vanaf de zestiende eeuw werd de bril ook als symbool van ouderdom gezien. De stift-bril had inmiddels plaats gemaakt voor de beugelbril die van metaal was gemaakt. Kijk maar naar de prenten bij de verhalen van Jacob Cats. Oude mensen dragen daar al tijd een bril en hebben een baard. Vaak zie je op de ach tergrond ook nog een zandlo per die het voorbijgaan van de tijd symboliseert en een skelet als aankondiging van de dood. Een andere uitbeel ding van de bril als symbool van de ouderdom is te zien boven de Oudemanspoort in Amsterdam". Zwartkijker Behalve in schilderijen komt de bril ook in allerlei boeken voor. Naast toneelstukjes als „Brillen voor alderhande ge- sichten" uit 1672 en „De Bril- lenkoopman" uit 1881 bestaat er ook een verhaal van Tijl Uilespiegel waarin Tijl als brillemaker optreedt. Teunis sen: „In dit verhaal is de bril het symbool van een manier van denken. Met de ene bril zie je alles heel rooskleurig en met de andere word je een echte zwartkijker. Dit verhaal is in 1520 uit het Duits ver taald door een zekere Michiel Hillen van Hoochstraten, af komstig uit het dorpje Hoog straten onder Breda. Het inte ressante is dat er in de kathe draal van Hoogstraten een beeldhouwwerk van Tijl als brillemaker op de katheder te zien is". In de achttiende eeuw intro duceerde de Engelse brillema ker Scarlett de pruiken- of slapenbril. De staafjes aan weerszijden van de glazen konden tegen het hoofd worden geklemd of onder een pruik worden weggewerkt. „Tot die tijd was men nog niet op het idee gekomen om het oor als steunpunt voor het montuur te laten dienen. Het verbinden van twee zintui gen, in dit geval gezicht en gehoor, werd als iets magisch [ezien, iets wat eigenlijk niet ;on. Tegenwoordig weten we niet beter. Met de gehoorbril (bril die een gehoorapparaatje bevat in het gedeelte van het montuur achter het oor) zijn we in de laatste fase gekomen van de combinatie van gezicht en gehoor". Na de Franse Revolutie ont stond de schaarbril, een ele gante uitgave van de pruiken- bril, die door de rijke bourge oisie gebruikt werd. „Tussen k< 1780 én 1820 vond de eerste modegolf van de bril plaats", gaat Teunissen verder. „In di verse voorwerpen werd op de meest geraffineerde manier een kijkertje geplaatst zodat het als bril kon dienen. Hoe gekker, hoe mooier. Waaiers, snuifdoosjes, parfumflesjes en zovoort voorzien van een kij kertje werden gezien als ele gante vervanging van de on sierlijke bril". Behalve oog-correctiemiddel en symbool deed de bril ook dienst als bescherming tegen wind en stof. „Een praktische functie dus. Zo had je in de negentiende eeuw de treinbril met een extra uitklapglas aan weerszijden die de reiziger te gen het roet van de treinen moest beschermen. Met de uitvinding van de auto kwam ook de autobril in opmars met de nodige variaties. Er was zelfs een bril voor de meerei zende hond". In de twintigste eeuw werd de bril heel duidelijk een mode-artikel. De donkere ronde bril van de filmkomiek Harold Lloyd veroorzaakte in 1920 de tweede modegolf Sinds de monturen van kunststof gemaakt konden worden, was er serieproduktie mogelijk, zodat het niet moei lijk was aan de grote vraag te beantwoorden. „De grootste modegolf van brillen is na de Tweede We- De relatie oog-bril werd eeu wen geleden voorafgegaan door de combinatie bril-boek. FOTO: VERENIGING OOGMERK reldoorlog ontstaan. Vanuit Amerika werden allemaal nieuwe modellen gelanceerd. Vooral na de ontkoppeling van het ronde glas ontstonden er de meest fantasierijke bril len. Opvallend was dat in Frankrijk Sartre en Juliette Gréco een hele eigen brilmo- de ontwikkelden onder de aanhangers van het existenti alisme. Hier was de kleine, donkere, platte bril toonaan gevend". „Nu is er weer een duidelijke lijn te herkennen in de bril- mode. De jaren vijftig herle ven. Waren het vroeger film sterren zoals Harold Lloyd die de brilmode bepaalden, tegen woordig zijn het de popster ren Denk maar aan Elton John en Madonna". JEANNETTE VOORBIJ Smalle en rechthoekige monturen voor alle leeftijden: moeder, zoon en dochter zien er fris en vrolijk mee uit. De mannenbril laat zien dat de monturen weer kleiner worden. Op de smalle goudkleurige randen zijn vage bruine accenten aangebracht. FOTO: PR Er is heel wat gaande in de wereld der brillen. Monturen laten zoveel mogelijk een na tuurlijk gezicht zien, de kleu ren zijn van grote verschei denheid en hier en daar zit een speels accentje. Contact lenzen, maar dit is geen „nieuws" meer, kunnen alle kleuren geleverd worden. De ontwikkeling hiervan staat niet stil. Opmerkelijk is dat de monturen hier en daar weer kleiner en fijner worden; de randen zijn zeer dun, bij smal gestyleerde brillen zijn de hoekjes afgekapt. Ze vailen op door luchtig, maar soms ook heel warm kleurgebruik. Ace taat monturen, maar ook me talen monturen zijn in zwang; soms komt nostalgie om de hoek kijken. Voor de vrou wen zijn er zachte, tere tinten, veel pastels en voor de man nen overwegend havanna, bruin-nuancen en zwart. Jil Sander, een der beste mode ontwerpsters ter wereld, komt dit najaar met een markant assortiment in het kleurgam- ma van 1987/88. Zoals vele andere designers voor mode breidt zij haar terrein ook uit naar de bril voor beter „uit zicht". „Bij een teergrijs pak zou een vrouw feitelijk een teergrijs montuur moeten dra gen", zegt ze in het blad „Op tiek Mode". „Een wat oude re vrouw staan rose en ver bleekte kleuren mooi. Een bril is een subtiel accessoire". Balanciaga komt met warm getinte monturen met Spaan se invloeden. Hij gaat uit van een achtergrond met blauw en rood. Nina Ricci verwerkt halfedelstenen en structuren als latijnse mozaïeken in haar brilmonturen, die glinsteren in het licht. Zeiss heeft aan de „Carat" collectie een plus toe gevoegd. Het is een montuur uit het edelmetaal titaan, ver edeld met Gold-Plate. Het draagcomfort is groot omdat titaan 50% lichter is dan ande re metalen, een laag soortelijk gewicht heeft, stabiliteit en elasticiteit. De neussteuntjes zijn van zachte siliconen. Andere nieuwe ontwikkeling van Zeiss voor dunrandige kunststofmonturen is gebruik van het optyl-materiaal in briljante kleuren: diep bor deaux, wolwit, iriserend blauw. De ontwerper Cazal richt zich tot de prominenten in de wereld. Vorstelijke neu zen worden door hem „ge kleed" (o.a. prinses Juliana, koning Hoessein van Jorda nië). Zijn monturen zijn gril lig, soms hoekig. Hij is geen trendvolger maar laat zich in spireren door bloemen, dieren en water. De kleuren van de monturen verlopen ook soms vloeiend en zijn wisselend als die in een bergbeek Hij woont in een grootmoederlijk kasteel in het Oostenrijkse Stubing en zijn creaties worden vanuit München naar 70 landen geëxporteerd. Cazal zal in Nederland worden ver tegenwoordigd door „Excel lent brillën" te Woerden. TINY FRANCIS Met het ingaan van de herfst verandert ook vaak de eetge woonte. Als gevolg hiervan zal de belangstelling voor bijvoor beeld spruiten de komende tijd ongetwijfeld groter worden Op het ogenblik kosten ze gemiddeld 1,60 per kilo. De spits kool is lange tijd stevig aan de prijs geweest, inmiddels is <k prijs gedaald naar 1,80 per kilo. Voor andijvie schommelt c; prijs rond 1,20 per kilo. Koolsoorten, zoals rode kool, witu kool en groene kool ontlopen elkaar niet veel in prijs. Ze kos- roti ten gemiddeld 90 cent per kilo. Enkele andere groentesoorten die voor een stevige maaltijd in fÜ> aanmerking komen zijn koolrapen, peen en uien. De koolra- Ü76 pen kosten 90 cent per kilo en voor zowel peen als uien be- )nn taalt men 75 cent per kilo. Voor de sperziebonen die van bui- flhl ten komen schommelt de prijs rond 1,90 per kilo. Sperziebo- ,0rg; nen en snijbonen uit de kassen zijn aanzienlijk duurder, na j melijk/4,- tot/5,- per pond. De spinazie, met een prijs var v 75 cent per kilo is zeer voordelig geprijsd. Voor bospeen lig: 5(1 de prijs tussen 1,50 en 2,- per bos. Er is ook nog steeds pos- °°ri telein te koop, deze kost 1,50 per pond. Bleekselderij is voo: r. J- 1,25 per struik te koop. Paksoi is niet duur, namelijk 1.25 idd Ëer kilo. Voor prei varieert de prijs van 1,- tot ƒ2,- per kilo nV; >e broccoli is op het ogenblik naar verhouding niet duur, eer, n0f pond kost gemiddeld 1,75. Voor de variatie kan men ook eens een keer venkel op hel .1 menu zetten, fhen betaalt ongeveer 2,25 per pond. Bloem- P* kool wordt nog steeds in grote hoeveelheden aangevoerd Dé prijzen liggen tussen 1,50 en ƒ4,- per stuk. Voor de groene m 1 bloemkool liggen de prijzen lager en wel tussen 1,- en 1,75 Voor de Chinese kool komt de gemiddelde prijs op 1,80 per an c kilo. Voor kouseband, iets echt aparts, moet men flink in ik etter buidel tasten, een pond kost al gauw 6,-. De prijzen van na- >chr tuursla en kassla ontlopen elkaar niet veel, ze schommelen alt rond 50 cent per krop. De ronde tomaten zijn op het ogenblik net duurder dan de vleestomaten. Voor de ronde tomaten komtfctei de prijs op 1,70 per pond en voor de vleestomaten op f 1,35, De komkommers variëren in prijs van 1,- tot 1,50 per stuk. Heel apart en niet duur, zijn de cherry tomaatjes. Een doosje stu van 250 gram kost op het ogenblik 1,80. Bij de paprika's is ndl de groene paprika het voordeligst geprijsd, namelijk 1,90 per pond. De rode en gele paprika's zijn aanmerkelijk duurder, uil. r§_ en 4 80 per pond. Voor de aubergines komt de id. nbti nami prijs op 4,30 per pond WASHINGTON De beoogde uitbreiding van de middelen van het Internationale Monetaire Fonds (IMF) voor de armste landen is op de jaarvergadering van het fonds geen stap dichterbij gekomen. Nog steeds bestaat er grote verdeeldheid over de verdeling van de bijdragen over de rijke landen en de vraag uit welke bronnen het geld moet komen, zo bleek gisteren in Washington na afloop van de bijeenkomst van het Interimcomité, het beleidsbepalende orgaan van het fonds. Daarin zitten de ministers van financiën van 22 industrie- en ontwikkelingslanden. Het IMF heeft vorig jaar een speciaal fonds opgericht voor le ningen tegen zeer lage rente aan voornamelijk Afrikaanse lan den die programma's hebben voor aanpassing van hun econo mie. Daarin zit nu drie miljard dollar. IMF-topman Michel Cam dessus wil het bedrag verdrievoudigen tot negen miljard dollar. De industrielanden spraken eerder dit jaar af om voor het einde van het jaar tot zaken te komen over extra bijdragen. Deze ui terste termijn zal in het slotcommuniqué van de IMF-bijeen- komst opnieuw worden genoemd, maar aanwijzingen voor enige vooruitgang ontbreken. Impasse Minister Ruding, voorzitter van het Interimcomité, sprak giste ren tegen dat er een impasse is ontstaan. Wel gaf hij toe dat er nog veel problemen zijn. Zo vinden de Verenigde Staten dat lan den met grote handelsoverschotten (Japan en West-Duitsland) het leeuwedeel van de lasten moeten dragen. Deze landen zijn echter van oordeel dat ze al voldoende doen voor de armste lan den en ook Nederland is niet erg gelukkig met de Amerikaanse opstelling. Het lijkt erop dat de VS zich met hun vorige week gegeven fiat voor de kapitaalvergroting bij de Wereldbank ont slagen voelen van de verplichting tot medewerk financiële injecties voor de ontwikkelingslanden Mislukking Wat betreft de schuldproblemen van de ontwikkelingslanden wordt in het slotcommuniqué vastgesteld dat de oplossing daar van langer zal gaan duren dan aanvankelijk werd gedacht. Daarmee wordt in feite erkend dat het twee jaar geleden met veel fanfare gepresenteerde schuldenplan van de Amerikaanse minister James Baker op een mislukking is uitgelopen. Volgens het Interimcomité blijft de bijdrage van de commerciële banden aan het oplossen van de schuldencrisis onder de maat. Het duurt te lang voordat wordt erkend dat bepaalde landen op grond van een gezond economisch beleid kredietwaardiger zijn geworden, aldus het communiqué. Sfeer Volgens minister Ruding is de sfeer tussen de VS enerzijds en Japan en West-Duitsland anderzijds duidelijk verbeterd. De drie landen stonden nog niet zo lang geleden als kemphanen tegen over elkaar, maar doen nu elk voor zich hun best de oneven wichtigheden op de betalingsbalansen (een groot tekort voor de VS en overschotten voor de andere twee) te verminderen. Presi dent Reagan ondertekende enkele dagen geleden nog een wet die het Amerikaanse begrotingstekort volgend jaar verder om laag moet brengen en Japan heeft initiatieven genomen om de economische groei en de import te bevorderen. West-Duitsland is van Amerikaanse zijde nogal eens gekriti seerd wegens zijn teleurstellende economische groei, maar Ru ding is daarover niet zo somber. De stijging van het Westduitse financieringstekort geeft aan dat de Bondsrepubliek wel degelijk iets doet Verder zijn er tekenen dat West-Duitsland, evenals trouwens Nederland, de klappen voor de export als gevolg van de daling van de dollarkoers aardig te boven is en daardoor kan de economische groei aantrekken, aldus Ruding. Jammer vindt Ruding het dat de grote industrielanden geen verplichtingen zijn aangegaan om de rente te verlagen. In de VS is de rente onlangs zelfs verhoogd. Dat gebeurde vooral uit vrees voor het oplaaien van de inflatie, een angst die Ruding niet deelt. Nederland wil wel met de rente omlaag, maar de moge lijkheden om dat te doen onafhankelijk van West-Duitsland zijn volgens de minister zeer beperkt Vanaf morgen is het weer Kinderboekenweek. Een goede gelegenheid om uw kinderen met een mooi boek te verwennen. Wij bieden u een grote keuze, prachtige exclusieve Vroom Dreesmann uitgaven en bovendien extra voordelige aanbiedingen. 10 0 JAAR P ALTIJD IETS NIEUWS ONDER DE ZON

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 6