Nieuw muziek- en danstheater vrijwel steeds uitverkocht Overweldigend succes voor Rotterdams orkest Sangerknaben een afgericht koortje Sentimentele Frank Boeijen streelt het hart 1 Gisellechoreografische vergissing Cullberg-ballet Aart Staartjes in de clinch met schoonzoon Trenet 50 jaar op de planken Expositie over De Gids in Letterkundig Museum 'KUNST £eidóc(3ou/ia/nt MAANDAG 28 SEPTEMBER 1937 PAGI1, AMSTERDAM De verzoeningspogingen van de Amsterdamse rechtbank-president mr. B.J. Asscher hebben Aart Staartjes en diens schoonzoon Erik Meijer (ex-Pino in Sesamstraat) niet tot elkaar ge bracht. Asscher probeerde via een bemiddeling zon dagmiddag het kort geding van Staartjes tegen Meij er in der minne te schikken. Staartjes spande vorige week een kort geding aan tegen Meijer en het weekblad Privé. Meijer heeft volgens Staartjes aller lei lasterlijke dingen in een verhaal met Privé over hem verteld. Zo beweert Meijer dat Staartjes de hand gehad heeft in zijn ontslag als Pino in Sesam straat, wat Staartjes bestrijdt. Staartjes eist van Pri vé ook een schadevergoeding van 40 mille. Asscher, wiens bemiddeling mislukte, doet op 1 oktober uit spraak. Er zijn er slechts weinigen die het hem kunnen nazeggen: Charles Trenet staat vijftig jaar als chansonnier op de planken. De bejaarde, ook In ons land populaire Franse zanger vierde dat feit zaterdag tijdens een galavoorstelling in een gereno veerd theater aan de Champs Elysée, waar hij werd toege juicht door honderden liefheb bers van het Franse lied. FOTO: AP Glasontwerper Sybren Valkema onderscheiden ROTTERDAM Glasontwer per en docent Sybren Valkema (71) is zaterdag in Museum Boy mans van Beuningen onder scheiden met de prijs van de Vrienden van Modern Glas. Valkema is de oprichter van de werkgroep glas aan de Rietvel dacademie in Amsterdam. Hij leidde ook vijf jaar de Experi mentele Afdeling van de Porce- leyne Fles in Delft en maakte meer dan 1200 unica. Na zijn pensionering werkte hij in di verse ateliers in het buitenland om zich voor te bereiden op een periode van concentratie op glas in een eigen werkplaats. Nederland in de prijzen op tv-festival Vicenza VICENZA Tijdens het festival van de Premio Italia voor radio- en televisiedocumentaires heb ben de Nederlanders Maarten Schmidt en Thomas Doeble met hun documentaire De Welvaartstaat een speciale prijs in de wacht gesleept. In de docu mentaire van Schmidt en Doeble wordt ingegaan op de tekortkomingen van de welvaartstaat bij de verzorging van bejaarden. Ook Jaap Drupsteens film gebaseerd op werken van de componist Igor Stravinsky kreeg een speciale prijs. Drupsteens film, eerder dit jaar uitgezonden door de NOS, deed mee onder de Engelse titel The Flood. De Premio Italia ging naar de tv-documentaire Yes terday van de Deense regisseur Sten Baadsgaard. Yesterday gaat over een man en een vrouw die ge dwongen gescheiden zijn door een ziekte van de man. Hij is het slachtoffer van een hersenbloeding die hij heeft opgelopen tijdens een vakantie in Ita lië met vrouw en kinderen. DEN HAAG De con certzaal van het Residen tie Orkest en de ballet zaal van het Nederlands Dans Theater hebben een enorme aantrek kingskracht op het Ne derlands publiek. De 23 openingsconcerten van de nieuwe muziekzaal zijn op enkele plaatsen na allemaal uitverkocht. En ook het openingspro gramma van de nieuwe balletzaal kent een hoog gemiddelde, al wisselen de bezoekersaantallen daar sterk. De voorstellingen van het Nederlands Dans Theater zijn vrijwel allemaal uitver kocht, terwijl bij met name het Holland Dans Festival soms slechts enkele honder den mensen in de zaal zit ten. Directeur Ben van der De Dr. Anton Philipszaal aan het Spul heeft een enorme aantrekkingskracht op het Nederlands publiek. De zaal is vrijwel steeds uitverkocht. FOTO: TJERK HERINGA Meer van het Residentie Orkest zegt uiterst tevreden te zijn met de verkoopcij fers tot nu toe. „We kunnen de vraag niet aan, hebben heel veel mensen al moeten teleurstellen. Voor de ope ningsconcerten zijn alleen nog wat hoekplaatsen be schikbaar, terwijl diverse abonnementsseries ook zijn uitverkocht. De nieuwe zaal voldoet dus aan de ver wachtingen". Directeur Carel Birnie van het Nederlands Dans Thea ter is „gematigd optimis tisch" voor de toekomst. „In vergelijking tot vorig jaar heben we 106 procent meer abonnementen verkocht. Wat daarbij vooral opvalt is dat we veel publiek van buiten Den Haag krijgen. In het land is men sneller bereid naar onze zaal af te reizen dan in Den Haag zelf. Maar we denken dat dat op de lange duur wel verandert We zijn best te vreden. De bezoekcijfers wisselen sterk, maar dat is normaal. Daar is nooit een peil op te trekken. Onze ei gen voorstellingen doen het in ieder geval heel goed". Het beeld van de toename van het aantal bezoekers loopt gelijk met dat van het Amsterdams Muziekthea ter. Uit het jaarverslag over 1986 blijkt dat de voorstel lingen daar vrijwel altijd zijn uitverkocht. James Conlon, groots op dreef met het Rotterdams Philharmonisch in de Dr. Anton Philipszaal. FOTO: SP Men heeft nu de kans ge kregen de drie grote sym fonieorkesten van de Randstad in de nieuwe dr. Anton Philipszaal te be luisteren en er zijn nu al thans voorlopige conclu sies te trekken. Een ding staat vast: de akoestiek is voortreffelijk, maar zo ge vaarlijk, dat alle oplet tendheid geeist blijft. Het Concertgebouworkest in zijn arrogante zekerheid overal als toporkest te kunnen spelen werd er voor gestraft. Hans Vonk en het Residentie Orkest leerden na jaren van frustratie hier weer te kunnen functioneren met als resultaat een slanke, helderglanzende toon, die verder uitgebalan ceerd en geslepen zal worden. En het Rotterdams Philhar- misch Orkest, dat zaterdaga vond in de in alle hoeken en gaten gevulde zaal concerteer- Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon met werken van Mahler en Tsjaikowski. Dr. Anton Philipszaal, Den Haag, gisteravond. (ADVERTENTIE) Comfortabele Coat Zuiver scheerwol. Diverse sportieve modellen. In actuele kleuren. Maten 38 t/m 46. VROOM V DREESMANN 10 0 JAAR ALTIJD IETS NIEUWS ONDER DE ZON de, manifesteerde zich als waarlijk toporkest in topvorm. Dirigent James Conlon rea geerde alert op de akoestiek en wist zijn orkest precies aan te passen en te plooien, zodat de volle strak gespannen klank in volmaakte balans kon worden gehouden. Zie hier nu het levende bewijs, hoe een zwak orkest, werken de in erbarmelijke omstandig heden, zich in de ideale akoe stiek van de Doelen ontwik keld heeft tot een schitterend topensemble: een harde les voor de Haagse gemeenteraad die de bouw van de muziek zaal jarenlang stelselmatig heeft tegengehouden, totdat het RO in wanhoop over drei gende achteruitgang zelf de handen uit de mouwen stak. Welnu, het concert van het Rotterdamse orkest was rond uit overweldigend. Mahlers vijfde symfonie te horen in al haar expansieve geladenheid maar ook in haar stillere mo menten (adagietto) was een overgetelijke belevenis, al zal men misschien de diepere zielskwellingen eigen aan Mahler, ietwat heben gemist in Conlons gedreven interpre tatie. En hoe zegevierend klonk het openingsthema van Tsjaikowski's tweede piano concert. Soliste Bella Davido- witsj wist met haar fameuze virtuositeit de zwakkere plek ken onder zoveel schittering te verbergen, dat de zaal van en thousiasme bijna uit haar voe gen barstte. NOES KOKEE D« .Wiener Söngerfcnaben" onder leiding van Laurence Ewaahko in het Cir custheater te Scheveningen. Sinds jaar en dag zijn de Wiener Sangerknaben in geheel Euro pa een begrip. Na het magere optreden gisteravond in een zeer matig bezet Circustheater kan de vraag gesteld worden hoe lang zij nog een begrip zullen zijn. Of heeft het instituut zichzelf overleefd? Het probleem van alle jongenskoren vormen de mutaties. Sipke de Jong van ons eigen Haags Matrozenkoor kan daarover mee praten. Je hebt een programma ingestudeerd met een fijn stel jongens en plotseling slaat bij een aantal jongens „de baard in de keel" en die uitgave van het koor is verleden tijd. Bij de Wiener Sangerknaben hebben zij reeksen van deze jongetjes, zelfs zo veel dat vier koren regelmatig op toernee gaan. De 24 knapen die gisteravond op het podium van het Circustheater stonden horen óf niet bij de elite óf waren doodmoe. Er werd over het algemeen onzuiver en slordig gezongen en de sopraan die in de totaalklank overheerste zong de aria uit Handels opera Rinaldo vocaal onvoldoende en gespeend van iedere vorm van muzikali teit. Maar erger dan dat alles is de steriliteit bij het optreden, blikken soldaatjes waaruit iedere spontaniteit verbannen is. Zij werden geleid door Laurence Edashko, een houten klaas. Mis schien ziin de jongens van Sipke de Jong minder geschoold, maar zij hebben in ieder geval veel plezier en weten dat plezier over te dragen op het publiek. De Wiener Sangerknaben voerden ook nog een stuk op, de keu ze viel op „Theaterg'schichten" van Johann Klerr, een muzikaal zwak niemendalletje. Je moet er van houden om jongetjes te zien als verklede dametjes, maar als het zingen en acteren dan zo zwak en mager is dan blijft er weinig te genieten. ADRIAAN HAGER DEN HAAG Met de uitgave „De Gids sinds 1937" heeft het Nederlands Letterkundig Mu seum in Den Haag zaterdag een leemte opgevuld: een overzicht van de 150-jarige ge schiedenis van het algemeen- cultureel en literair tijdschrift dat al die tijd op cultureel, po litiek en wetenschappelijk ge bied een rol heeft gespeeld als wegwijzer. Met de presentatie van het boek werd tevens een tentoonstelling geopend die aan dit onderwerp is gewijd. De expositie blijft tot 25 janua ri in het museum. De tentoonstelling geeft niet alleen een beeld van de ge schiedenis van het roemruchte blad, ook van de koerswijzi gingen en redactionele contro verses in de loop der tijd. Zo stapte oprichter E.J. Potgieter samen met Conrad Busken Huet uit de reddctie na een conflict in 1865. Van 1880 tot 1890 was er een gespannen verhouding met de Tachtigers en Naturalisten. In 1933 bleek de redacteur-secretaris plagi aat te hebben gepleegd in het Willem van Oranje-nummer. In 1956 fuseerde De Gids met Ad Interim. Met de „coup" van Ed Hoornik in de jaren zestig waarmee het gedegen professorenblad weer een poli tiek en geëngageerd tijdschrift werd. Op de tentoonstelling trekken veel handschriften en docu menten, portretten en karika turen de aandacht. Dat doet evenzeer een aantal grensver leggende, spraakmakende of merkwaardige wetenschappe lijke en literaire publikaties. Als catalogus dient „De Gids sinds 1837dat is uitgegeven als het 27ste schrijvers-pren tenboek. Daarin is ook een bloemlezing opgenomen van 150 gedichten uit de anderhal ve eeuw De Gids. Ze zijn gese lecteerd door poëzie-redacteur Wiel Kusters. De voorgeschie denis en eerste jaren van het tijdschrift zijn beschreven door Tineke Jacobi en Joke Relle- ke. Remieg Aerts behandelde de periode 1944-1945 en Piet Calis die van na de Tweede Wereldoorlog. Frank Boeijen. Zowel Frank Boeijen als het publiek moesten zaterdag tij dens de première van de „Welkom In Utopia"-concert- reeks even wennen aan de wat statige entourage van de Stadsschouwburg in Amster dam. Het duurde dan ook tot de tweede helft van het con cert voordat het publiek echt loskwam, het roodpluche liet voor wat het was en de be perkte ruimte voor hun stoel gebruikte om mee te dansen op de muziek van een kwartet, dat Nederland zou moeten koesteren als een kleinood: De Frank Boeijen Groep. Met een mengeling van oud en nieuw werk streelde Frank Boeijen het hart. Hij bezorgde het publiek kippevel, dan weer tranen in de ogen door zijn soms briljant verwoorde liefdes-uitingen een heel senti mentele lading mee te geven. Wanneer de laatste resten van zijn verkoudheid hem parten speelde, moest hij vocaal wat gas terugnemen, maar de snel le nummers zette hij veelal krachtig neer. Echt storend was die verkoudheid echter nergens, want hij ving de on effenheden in zijn stem prach tig op. Hoogtepunten van de show waren „De Verzoening", een liefdesliedje en „Mama', een nummer over zijn moeder. De uitvoering van beide composi ties deed vermoeden dat ze recht uit het hart kwamen. Frank Boeijen is de laatste ja ren uitgegroeid tot een tekst dichter van formaat, die be wijst dat ook de Nederlandse taal zich uitstekend leent voor popmuziek. Wie daarvan niet overtuigd is, zou een van de concerten moeten bijwonen. „Welkom In Utopia" is een theater-tournee en Frank Boeijen heeft zijn show daar aan ook aangepast. Die nieuwe omgeving biedt onder meer de ruimte om met een decor te werken en een pauze in te las sen. Hij maakt van beiden ge bruik. Het decor is een stad bij avond, ontworpen door Jeroen Henneman en de pauze volgt na vijftig minuten. Frank Boeijen is overigens het absolute middelpunt van het concert. De groep vult, wat weggedrukt, de beide zijden van het podium. Aan de ene kant de drummer, bassist en gitarist, aan de andere zijde de toetsenist. Een opstelling met voor- en nadelen. Het geeft Frank veel bewegingsvrijheid en het zorgt ervoor dat het de- Premier* concertreeks: 'Welkom In Utopia' van de Frank Boeijen Groep. Stadsschouwburg, Amsterdam. Met Frank Boeijen (zang, gitaar), Ger Hoeymakers (gitaar), Jos Haagmans (toetsen, achtergrondzang). Nela Busch (bfcs) en Henk Wanders (drums). Zaterdag. Herhalingen: 4 okL Luxor, Rotterdam: 6 Jan. Schouwburg, Lalden; 15 Jan. Stads gehoorzaal Visarding en. cor wat meer accent krijgt. Nadeel is echter dat de muzi kanten voor het grootste deel van de avond in het donker staan te spelen en dat is onte recht Gitarist Ger Hoeyma kers levert veelal bewonde renswaardig spel af, met soms huiveringwekkend mooie soli, maar ook het opvallende bas- gitaar-spel van Nels Busch en de sfeerbepalende toetsenpar- tijen van Jos Haagmans ver dienen meer dan deze visueel ondergeschikte rol. Door de keuze van het materi aal en de volgorde is de show prachtig van opbouw. Het pu bliek krijgt een mengeling van ballads en up tempo nummers voorgeschoteld. Daarbij zijn de grootste hits zoals „Zwart Wit", „Kronenburg Park" en „Verslaafd Aan Jou" perfect gedoseerd. Frank Boeijen speelt echter niet alleen recent materiaal, maar grijpt ook te rug naar zijn periode met Wout Pennings. Het concert begint heel sober, zonder decor en muzikaal al leen voorzien van de toetsen- partijen van Jos Haagmans, die Boeijen op vleugel bege leidt in onder meer „kamer Voor Twee". Aan het eind van het concert springen de von ken er echter af wanneer de rest van de groep zich inmid dels bij Boeijen neeft gevoegd en het publiek gegrepen door de hoogstaande kwaliteit van het materiaal niet langer stil kan blijven zitten luisteren, maar danst en meezingt. Het tweede deel van de show wordt overigens vooral gedra gen door de nummers van zijn nieuwe elpee „Welkom In Utopia". Het enige wat Frank zou moeten bijspijkeren zijn de introducties van de nummers, die te vaak blijven steken in half afgemaakte zinnen. Bo vendien zou het eerste deel wat meer vaart moeten krij gen. Muzikaal kan Frank Boeijen echter gemakkelijk concurreren met het aanbod uit het buitenland. Deze thea tertournee bewijst dat. HANS PIËT Voor een uitgebreidlh agenda, ook voor de ko mende dagen, raadpleg men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van dezt0< krant. ALPHEN AAN DEN RIJN Et :c[ ROCINEMA I (Van Boetzelaa rd> straat 6, tel. 01720-20800): E« br maand later (ai); 18.30, 21.K L Een avontuur met een staart^ (al); wo. 14.00. EUROCINEM II: Blind date (al); 18.45, 21.15 wo. ook 13.45. EUROCINEMl III: The aecret of my aucctt en (al); 18.45, 21.30. wo. ook 13.44 EUROCINEMA IV: Bevad Hilla cop II (al); 18.30, 21.00. - ook 13.30. 1-121239): 1 t« girl (al); 19.00, 21.15. LIDO t STUDIO (Steenstraat 39, 124130): Een avontuur met •taartje (al); wo. 14.30. The fëje ving daylight* (al); 14.30, 18.<"*^ 21.15. Een maand later (al); n dl. 14.30. wo. 19.00, 21.15. Zot-L ken naar Eileen (al); 14.3( 19.00, 21.15. The aecret ol m success (al); 14.30, 19.00, 21.15 n Beverly Hilla cop II (al); 14.30, h 19.00, 21.15. TRIANON (Bres straat 31. tel. 123875): Soul (al); 14.30, 19.00, 21.15. Sj hai surprise (al); 14.30, 19.0 21.15. REX (Haarlemmerstrsa 52, tel. 071-125414); team (16); 14.30, 19." 14); The T+A I 19.00, 21.15. 1 X) THEATEP NOORDW1JK LIDO (Pr. Bernhardstraat 56, tel 01719-12800): The living day light* (al); ma. 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30, tel. 01718-74075) Lethal weapon (16); 19.00. wo 14.45, 19.00. Croco dile Dundee (al); 21.15. CU THEATER II: The living day- lights (al); 19.00, 21.15. Too and Jerry VI (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): The nam* ol the Roe* (16); ma. wo. 20.15, KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); wo. 14.i Labyrinth (al); wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel 01751-13269): The living day lights (al); 20.00. The missta (12) di. wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Thomas en Senior in het spoor i van Brute Berend (al); 14.00. 4.00, 3: ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7, tel. 079- 511313): Beverly Hilla cop II (al) ma. dl. 18.45, 21.30. wo. 14.00 18.45, 21.30. Een maand lata, (al); 18.45, 21.30. The living )j daylights (ai); ma. di. 18.45, 21.30. wo. 14.00, 18.45, 2130 Avontuur met een staartje (al) T wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): La Bamba (al) g 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Ou- trageoua Fortune (al); 14.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Preda- C tor (16); 14.00, 19.00, 21.30 BABYLON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Een 'C maand later (al); 14.00, 19.00, L 21.30. e BABYLON 2: The ae- cret of my succes* (al); 14.0T 18.45, 21.30. e BABYLON Blind date (al); 14 00. 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenbol 20, tel. 630637): Who's that g" (al); 14.00, 18.45, 21.30 CINE AC 2: Zoeken naar Eileen (12 14.00, 18.45, 21.30. e CINEA* 3: Lethal weapon (16); 18.4 21.30. ma. di. ook 14.00. EU ROCINEMA (Leyweg 910, 667066): Gandhi (al); 13. 20.00. wo. 20.00. e METROPO LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756 Beverly Hilla cop II (al); 14.C* 18.45, 21.30. The West Si story (12); zo. 11.00. e METRO POLE 2: Zoeken naar Eilaa (12); 14.00. 18.45, 21.30. «Mi TROPOLE 3: The living day lights (al); 14.00, 18.45, 21 METROPOLE 4: Extremitia (16); 14.00. 18.45, 21.30. e ME TROPOLE 5: De naam van d roos (16); 14.00, 18.45, 21.31 ODEON 1 (Herengracht 15 tel. 462400): Beverly Hilla cop (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 2: The living daylights (al) 13.45, 18.45, 21.30. ODEON Mannequin (al); 13.45. 18.45 21.30. ODEON 4: Peril en U demeure (16); 13.45. 18.45 21.30. STUDIO 1 (Ketting- straat 12b, tel. 656402): Tin msa (al); 17.15, 19.30, 21.45. STU DIO 2: A room with a view (16) 19.15, 21.30. Blue velvet (16) 21.30. STUDIO 3: 19.00, 21.15. Weird sience (al); do. za The breakfast club (12); wo. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Le rayon vert; 19.30, 21.45. Zaal 2: Hom# of the brave; 19.30. Blue velvet 21.45. Zaal 3: ma. 19.30, 22.00 di. wo. 19.30, 21.45. The rod shoes; ma. Lea parapluis* d« Cherbourg; di. Lea demoiselle# de Rochefort; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Een avontuur met een staartje; wo. 14.00. CINEAC 3: Bambl; wo. 14.00, EUROCINEMA: Taran en d# toverketel; wo. 13.31 Baselitz naar Rijksa kademie AMSTERDAM De beken Westduitse schilder Georg Bi selitz zal op 1 oktober een 1 zing houden in de Rijksakad mie van Beeldende Kunsteni Amsterdam. De titel van zj voordracht is „Das Rüstz der Maler". Georg Bas* heeft laten weten dat hij tq dens zijn lezing een manifi zal uitspreken over zijn opvï tingen over de schilderkun De lezing is vrij toegankeli voor geïnteresseerden. Cullberg-ballet met „Giselle" van Mats Ek. Muziektheater, zaterdege- Het oorspronkelijk van Théophile Gautier over het dorpsmeisje Giselle dat door een edelman wordt ver leid, is vogelvrij. Mats Ek (42), zoon van de befaamde Zweed se balletmoeder Birgit Cull- berg (79) en na zijn toneeljaren aktief als balletmaker, mag daar dus een choreografie over schrijven. Desnoods onder een zelfde titel, maar volgens ons niet met gebruikmaking van de even functionele als melo dieuze, volledig op de klassie ke podiummaat gecomponeer de muziek van Adolphe Adam. Zijn Giselle is welis waar een dorpsidiote die in een inrichting voor geesteszie ken belandt, waar Myrtha een wrede hoofdverpleegster is. Zo'n choreografie, die van de som van het romantische bal let op het tijdstip van zijn hoogste bloei een soort compu terspelletje maakt - 1982 is nu eenmaal niet 1841 - persifleert het onsterfelijke meesterwerk op een wijze, die men dans- kunstige schennis per sceni sche eerbaarheid zou kunnen noemen. Ek is een voortreffe lijk theatermaker en de cast van het Cullberg-ensemble danst praktisch volmaakt: soe pel, snel, mimisch juist en dra matisch. Een spektakulaire po ging tot een synthese tussen de academische en moderne tech niek. Ana Laguna in de titel rol en Luc Bouy als Albrecht stelen de show en dat laatstge noemds in de tweede acte poe delnaakt in embryonale een zaamheid achterblijft, moge voor fans van de moderne danskunst een attractie temeer zijn. Gelukkig is Hilarion, die niet alleen in zijn Giselle is blijven geloven, maar die te vens zijn rivaal - geen ede man dus - de mantel der e0 zaamheid omhangt Mats die via zijn moeder het socii engagement van Kurt Jo" ingedruppeld kreeg, mag u teraard zijn vrijheidsdroflj scenisch verbeelden, maar va deze Giselle, voor wie zatei dagavond in het Haagsche Ml ziektheater minutenlang we geklapt, had hij af moeten bij ven. FRANK DELBO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 6