9uden Kalf voor,,Vroeger is dood"
ESTUUR PERSMUSEUM WIL
OLLECTIE VERKOPEN
[>k het Concertgebouworkest
oet aan nieuwe zaal wennen
Bekende elementen
in „Niemandsland
&*dóe.<2owumt
f Actrice Mary Astor overleden
VPRO-medewerkers
krijgen Nipkovschijf
en Reiss-microfoon
bioscopen
Stoelendans
Veel variatie bij Werkcentrum Dans
Italiaanse
regisseur
Sergio Pastore
overleden
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1987 PAGINA 17
WW*
npnrey
«haar
OTO: AP
LOS ANGELES De Amerikaanse
film-actrice Mary Astor, 'femme fatale'
van de film „The Maltese Falcon" en
vedette in talrijke andere succesrijke
rolprenten van Hollywood, is gisteren in
een verpleeghuis in Los Angeles op 81-
jarige leeftijd overleden.
Mary Astor maakte haar debuut op 14-
jarige leeftijd in de tijd van de stomme
film. In de periode van 1921 en 1964
trad zij in meer dan honderd films op.
Internationaal werd zij vooral bekend
met „The Maltese ralcon", waarin
Humphrey Bogart haar tegenspeler was
en „Across the Pacific".
Nadat haar film-carrière was beëindigd,
schreef Mary Astor, die eigenlijk Lucille
Langhanke heette, verscheidene succes
romans. De laatste jaren verbleef de
eens zo gevierde diva, die net zo bekend
werd door haar stormachtige privé-le-
ven als door haar talloze filmrollen, in
een verpleeg-inrichting.
Voor haar rol in „The Great Lie", waar
in zij optrad met Bette Davis, kreeg de
actrice een Oscar. Zij speelde voorts in
onder meer „Dodsworth", „The Priso
ner of Zenda", „Meet Me in St Louis",
„Little Women", „Return to Peyton Pla
ce" en „Cass Timberlane". Haar laatste
rol was in „Hush Hush Sweet Charlot
te", de film die in 1964 de bioscoop be
reikte.
Mary Astor is viermaal gehuwd ge
weest. Haar eerste echtgenoot was de
filmregisseur Kenneth Haws, die in
1930, twee jaar na zijn huwelijk, bij een
vliegtuig-ongeluk omkwam. Haar vol
gende echtgenoten waren respectieve
lijk dr. Franklin Thorpe, Manuel del
Cam po en Thomas Wheelock
HILVERSUM De Nipkovschijf is gisteren
uitgereikt aan VPRO-medewerker Cherry
Duyns voor zijn programma „Levensberichten
Hij kreeg de schijf, die jaarlijks wordt toegekend
door een iury van radio- en televisie-critici,
voor zijn driedelige serie over de oncologische
afdeling van de Vriie Universiteit van Amster
dam, waar het verplegend personeel en de art
sen werden gevolgd bij de verzorging van kan
kerpatiënten.
De zilveren Reiss-microfoon, de radio-variant
van de Nipkov-onderscheiding, werd toegekend
aan Ad Fransen voor zijn programma „Boeken",
dat wekelijks is te beluisteren op VPRO Radio 1.
Nijholt (beste acteur) en Jasperine de Jong (beste actrice)
m gisteravond van geluk toen ze hun Gouden Kalf in ont-
mochten nemen.
FOTO: ANP
UTRECHT De speel
film „Vroeger is dood"
van regisseuse Ine
Schenkkan is gisteravond
op het slotgala van de Ne-
delandse filmdagen in
Utrecht onderscheiden
met een Gouden Kalf
voor de beste Nederlandse
speelfilm. „Flodder" van
Dick Maas en „Havinck"
van Frans Weisz vielen uit
de boot. Zij waren ook ge
nomineerd voor deze prijs.
„Havinck" kreeg wel de prijs
van de Nederlandse filmkri
tiek. Daar is echter geen Gou
den Kalf aan verbonden. Dick
Maas kreeg een Gouden Kalf
als beste regisseur voor zijn
werk in de film „Flodder".
Willem Nijholt werd als beste
acteur uitgeroepen voor zijn
rol in „Havinck". Hij ontving
de Gouden Kalf uit handen
van de Italiaanse actrice Guil-
lietta Masina.
Jasperine de Jong werd be
kroond met het Gouden Kalf
voor de beste actrice voor haar
rol in de als beste onderschei
den film „Vroeger is dood".
Een speciale juryprijs, even
eens een Gouden Kalf, voor de
beste actrice mocht Will van
Kralingen ontvangen voor
haar rol in „Havinck".
Gouden Kalveren gingen
voorts naar „New York-Bata
via" van Rien Hagen, welke
als beste documentaire uit de
bus kwam en naar „Sostenu-
'to" van Armand Perrenet als
beste korte film. Verder werd
regisseur Fons Rademakers
geëerd met de cultuurprijs
voor zijn grote verdiensten
voor de Nederlandse filmcul
tuur. Minister Brinkman van
WVC (welzijn, volksgezond
heid en cultuur) was speciaal
naar Utrecht gekomen om Ra
demakers de Gouden Kalf,
verbonden aan deze prijs, te
overhandigen.
De Gouden Kalf voor de beste
cameraman, de vakprijs came
ra, viel in handen van Theo
van de Sande.
De nu afgesloten filmdagen
trokken 30 procent meer pu
bliek dan vorig jaar en de re
cente opbrengst was zelfs met
50 procent gestegen.
pbouworkest. Werken van
«hm» en Moeeorgaki. Diri-
iw Skroweczeweki. So-
labeth Sóderström. Dr. An-
pzeel. Den Haag.
!t Concertgebouworkest
an de nieuwe muziek-
innen. Dat bleek gister-
overduidelijk tijdens de
ring van werken van
Brahms en Moesorgski.
jcht naar zijn fameuze
maar kon dat maar zel-
hden. Bovendien maak-
prachtige akoestiek van
u al snel hoorbaar dat
tijd even nauwgezet en
werd gespeeld. Nadat
igent Stanislaw Skro-
kski aan het begin van
„Jeux d'Enfants" had
rd hoe zwaar, hoe luid
en zelfs hoe grof het orkest
kon uitpakken, koos hij al snel
voor voorzichtige tempi. Hier
door gingen deze fijn georke
streerde „kinderspeleiv', alle
charme missen. De weergave
van Brahams' 2e Symfonie
profiteerde echter hiervan, on
danks de mijns inziens te tra
ge, bijna slepende tempi en de
soms zwelgend romantische
klank-ontwikkeling.
De concertganger hoorde ook
hoe de dr. Anton Philipszaal
als echte orkestzaal is gecon
strueerd, gericht op samenstel
ling en samenklank van een
orkestraal ensemble. De sop
raan Elisabeth Söderström
mocht dan misschien eventjes
de akoestiek uitproberen met
een „solo:uithaalhaar mooie
stem werd vaak niet hoorbaar
door het orkest. Gelukkig
maakte haar geestig en bijna
acterend voorgedragen lieder
cyclus van Moesorgski's „De
Kinderkamer" veel goed. De
manier waarop ze liet horen
wat zich in de kamer en wat
zich met de kinderen afspeelt,
was kostelijk.
Nu kan het zijn dat de orke
stratie van de oorspronkelijke
piano-begeleiding, door Sjtsje-
drin in 1976 gemaakt, wat
zwaar is uitgevallen. In elk ge
val geven wij de voorkeur aan
de eigenlijke versie omdat
hierin de intimiteit en de nu
anceringen veel beter tot hun
recht komen.
NOES KOKEE
Misschien toch
nog Europese
Cultuurstichting
DEN HAAG Zeven leden
van de Eerste Kamer hebben
staatssecretaris Van der Lin
den van buitenlandse zaken
vragen gesteld over berichten
als zou de bewindsman alsnog
proberen het verzet van de Se
naat tegen de oprichting van
de Europese Cultuurstichting
te breken.
Als dat zo is, dan willen de
Kamerleden weten hoe en
wanneer de bewindsman dat
denkt te gaan doen. De Senaat
weigerde eerder dit jaar het
verdrag tot oprichting van de
Europese Cultuurstichting
goed te keuren. De tegenstem
mers vreesden dat de stichting
het werk van andere instellin
gen op dit gebied zou overlap
pen.
BURG
Bles, die
942 tot 1944
«e
gedoken
i Frank
6.
«teerde
in
burg de
b uitgave
aar boek
nneringen
tone Frank".
is In
Jsrepu bliek
flgbaar
r de titel
Zeit mit
Frank".
FOTO: ANP
ÏTERDAM Het be-
r van het Nederlands
museum in Amster-
overweegt haar col-
kranten en tijd-
iften, waarvan de
te exemplaren uit de
•ntiende eeuw date-
te verkopen. Mede-
fcers van het museum
'en de collectie niet
adequaat te kunnen
Jren, nu van de twee
lewerkers er binnen-
één wordt ontslagen.
VC weigert ons een
structurele subsidie
even. Onze financiële
is te smal om de kos-
van conservering en
inventarisering te dek
ken".
De oudste kranten in het mu
seum stammen uit 1618. Het
museum werd in 1915 opge
richt. In dat jaar richtte A. van
Waalwijk, de directeur van
het Nieuwsblad voor Neder
land de Stichting het Neder
landse Persmuseum op. De
collectie bevat inmiddels vele
kilo's kranten van door de
eeuwen heen. In het museum
worden geen volledige jaar
gangen van kranten bewaard,
wel bijzondere nummers daar
uit. Zo is in de kluis nog een
exemplaar aanwezig van een
krant die bericht over de te
rechtstelling van Johan van
Oldebarneveld. In die kluis
bevinden zich ook kranten die
de Hugenoten in Nederland
drukten om ze vervolgens
naar Frankrijk te vervoeren.
Volgens de bibliothecaresse
van het museum, J. Huizinga,
is de huidige formatie onvol
doende om het museum in
stand te houden. „Het is triest
om te zien hoe bijzondere
kranten uit de vorige eeuw
niet kunnen worden gekatalo-
giseerd, zelfs niet eens verant
woord kunnen worden opge
borgen. We kunnen niet in
kaart brengen wat we precies
in huis hebben. Veel oude
kranten liggen hier te verge
len en rafelen aan de zijkan
ten, maar we hebben te weinig
personeel om het anders aan te
pakken. WVC betaalt niet, de
universiteit slechts mondjes
maat. Ik snap niet dat er geen
grote uitgeverijen zijn die hier
geld in stoppen. Die hebben
toch geld genoeg".
De penningmeester van het
museum, J Bartman, toont
zich teleurgesteld over het uit
blijven van subsidie. „Onlangs
werd nog een advies uitge
bracht door de rijkscommissie
voor de musea. Volgens dat
advies worden we gelijk ge
steld met het Filmmuseum of
het Theaterinstituut. Tachtig
jaar lang hebben achtereenvol
gende bestuursgeneraties op
van vrijwilligheid de be
langen van het Persmuseum
behartigd. Gezien het onbegrip
bij de minister overwegen wij
thans liquidatie van de stich
ting en dus van de collectie.
Voor de opbrengst zal zeker
een journalistiek doel te vin
den zijn".
Robert Prager en Cor van Rijn in „Niemandsland".
FOTO: PAN SOK
DE APPEL SPEELT HAROLD PINTER
De Appel: „Niemandsland" van Ha
rold Pinter op baaia van da vartaling
van Gerrit Kouwenaar. Ragle: Eliae
Hoomans. Dramaturgie: Watze Tie-
sema. Decor en kostuums: Tom
Schenk. Met Willem Wagter, Cor
van Rijn, Staf Feld en Robert Prager.
Appeltheater, studio, vrijdag 25 aep-
tember, voorstellingen t/m 27 de-
De schrijver Harold Pinter
hanteert de taal als wapen. De
Appel speelt zijn „Niemands
land" en heeft zich veel vra
gen gesteld voor het de zoveel
ste Pinter op het repertoire
nam. Wie domineert wie nu
weer in dit stuk? Welke wa
pens hanteert hij of zij? Hoe
probeert men eikaars posities
te ondermijnen?
We kennen allemaal die men
sen die door middel van een
voortdurende woordenstroom
een barrière opbouwen die
voorkomt dat je werkelijk tot
hen doordringt Zo iemand
lijkt de Spooner (Cor van Rijn)
uit „Niemandsland". Hij is de
in Pinters stukken zo gebrui
kelijke indringer, die met de
letterkundige Hirst (Willem
Wagter) uit het café is meege
komen. Je ziet aan de blikken
van Hirst dat het niet alleen
de grote hoeveelheid drank is,
die hem oprispingen bezorgen.
kennelijk het enige dat be
langrijk is.
Zo'n drastische keuze kan
slechts met harde middelen of
een iizeren discipline worden
volgenouden. De enscenering
van Elise Hoomans laat daar
geen twijfel over bestaan. De
ondiepe zeer brede huiskamer,
waarin „Niemandsland" wordt
gespeeld, bevat twee kasten
vol flessen Schotse whisky. De
personages Spooner, Hirst en
de beide knechts Foster en
Briggs verkeren in een voort
durende staat van beneveling.
Misschien brengt dat ze wel tot
de schermutselingen die ze
voeren.
De verve waarmee Cor van
Rijn lange monologen houdt,
draagt zeker bij tot de consta
tering dat de inzet van de ac
teurs bijzonder groot is. Wil
lem Wagters gepijnigde blik
ken aan het begin, leiden zijn
latere ontboezemingen op non-
verbale wijze in. Robert Pra
ger snuift vervaarlijk als
Briggs. Stef Feld brengt Fos
ters gespeelde bonhommerie
vol overtuiging.
Toch neemt de verrassing en
de spanning naarmate de ver
houding tussen de personages
duidelijker wordt, zienderogen
Toch biedt hij Spooner een ze-
'iheid aan,
ge
genschap blijkt te betekenen.
kere gastvrijheid aan, die de
volgende ochtend ook gevan-
Het is Spooner als vanouds be
kend: de deur die wordt ont
grendeld. De beide bedienden
van Hirst hebben hem opge
sloten in de huiskamer. Wie is
nu gevangene van wie?
Als later blijkt dat Hirst en
Spooner elkaar echt kennen
en Hirst zelfs overspel heeft
gepleegd met Spooners vrouw,
maakt dat helemaal niet dat je
de situatie doorziet. Dat is Pin
ters bedoeling ook niet „We
zijn in niemandsland", consta
teren de personages. Daar be
weegt niets, daar staat alles
stil. Ze hebben zelf voor de
impasse gekozen door letterlijk
voor de laatste keer van ge
spreksonderwerp te verande
ren en zich vervolgens aan dat
onderwerp te houden. Het kan
niet schelen welk onderwerp
dat is. De strijd om de macht is
af. Pinters verbale mistgordij
nen doen je in dit „Niemands
land" niet voorover buigen om
je in de frictie op het toneel te
storten. Spooner, Briggs, Hirst
en Foster blijken impotente
mannetjes, voormalige bed-
plassers, parvenu's, mislukte
dichters.
In het programmablad consta
teert De Appel, dat je met lege
handen staat als je aan een
nieuw stuk van Pinter begint.
Met „Niemandsland" gunt De
Appel je een blik in een niet te
doorbreken impasse. Zodra je
dat hebt geconstateerd, kun je
je concentreren op het acteren
en op de regie. Elise Hoomans
heeft waarschijnlijk ervoor ge
kozen het stuk te laten voor
wat het is. Je gaat met lege
handen weg, nieuwsgieriger
naar wat de acteurs steeds
hebben gedronken dan naar
de motieven van de persona
ges. De whisky bleek a]
de champagne appelcii
PETER SNEL
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RUN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Een maand la
ter (al); 18.30, 21.15. zo. ook 16.00.
Een avontuur met een staartje
(alY, za. zo. wo. 14.00. EUROCI
NEMA II: Blind date (al); 18.45,
21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo.
ook 16.15. e EUROCINEMA III:
The secret of my success (al);
18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45.
zo. ook 16.15. e EUROCINEMA IV:
Beverty Hills cop II (al); 18.30,
21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo.
ook 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Meisjes die
overal voor klaar ataan (18); za.
24.00. EUROCINEMA II: Blind
date (16); za. 24.00. EUROCINE
MA III: Fyaical attraction (18); za.
24.00. e EUROCINEMA IV: Beverly
Hills cop II (16); za. 24.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Who's that girl
(al); 19.00, 21.15. LIDO en STU
DIO (Steenstraat 39, tel. 124130):
Een avontuur met een staartje
(al); za. zo. wo. 14.30. The living
daylights (al); 14.30, 18.45, 21.15.
Een maand later (al); 19 00. 21.15.
do. vr. ma. dl. 14.30. Zoeken naar
Eileen (al); 14.30, 19.00, 21.15. The
secret of my success (al); 14.30,
19.00, 21.15. Beverly Hills cop II
(al); 14.30. 19.00, 21.15. TRIA
NON (Breestraat 31, tel. 123875):
Soul man (al); 14.30. 19.00, 21.15.
Sjanghai surprise (al); 14.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); The
T+A team (16); 14.30, 19.00,
21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX Debby does Dallas HI (16);
vr. za. 23.30.
NOORDWUK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): The living daylights (al);
zo. ma. 19.00, 21.15.
KATWMK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Lethal weapon (16); do. vr. 14.45,
19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.45.
19.00. ma. di. 19.00. Crocodile
Dundee (al); za. zo. ma di. wo.
21.15. CITY THEATER II: The li
ving daylights (al); do. vr. zo.
14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo.
19.00, 21.15. Tom and Jerry VI (al);
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Children of a lesser
God (al); do. t/m zo. 19.00. zo. ook
15.45. The name of the Rose (16);
do. vr za. zo. 21.15. ma wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); za zo. wo.
14.00. Labyrinth (al); vr. za wo.
15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The living daylights
(al); 20.00 The mission (12) di. wo.
20.00.
KINDERVOORSTELLING
Thomas en Senior in het spoor
van Brute Berend (al); za zo. wo.
14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Beverly Hills cop II (al);
do. vr. ma. di. 18.45, 21.30. wo. di.
14.00. 18.45. 21.30. za 14.00,
18.45, 21.30, 24.00. Een maand la
ter (al); 18.45, 21.30. za. 24.00. The
living daylights (al); do. vr. ma. dl.
18.45, 21.30. wo. zo. 14.00, 18.45,
21.30. za 14.00, 18.45. 21.30,
24.00. Avontuur met een staartje
(al); wo. za zo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): La Bamba (al); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Outrageous
fortune (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA
3: Predator (16); 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00,
21.30. e BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babyion, tel. 471656): Een
maand later (al); 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.00,
21.30. BABYLON 2: The secret
of my success (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. BABYLON 3: Blind date
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20. tel. 630637): Who's
that girl (al); 14.00, 18 45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Zoeken near Eileen
(12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Lethal weapon (16); 18.45, 21.30.
do. vr. ma. di. ook 14.00. EURO
CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066):
Gandhi (al); 13.30, 20.00. za. wo.
20.00. zo. 16.00, 20.00. METRO-
POLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756y. Beverly Hills cop II (al);
14.00, 1845. 21.30. zo. 13.45,
16.15, 18.45, 21.30. Th# West Side
•tory (12); zo. 11.00. METROPO-
LE 2: Zoeken naar Eileen (12);
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. eMETROPOLE
3; The living daylights (al); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00.
18.45, 21.30. METROPOLE 4:
Extremities (16); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.
21.30. METROPOLE 5: De naam
van de roos (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. e ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400): Beverly Hills cop
II (al); 13.45. 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ODE
ON 2: The living daylights (al);
13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Mannequin (al); 13.45. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Péril en la de-
meure (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. STU
DIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Tin men (al); 17.15, 19.30,
21.45. za. 19.30, 21 45. zo. 13.45,
16.00, 20.30. STUDIO 2: A room
with e view (16); 19.15, 21.30. zo.
13.30, 15 45, 20.15. Blue velvet
(16); 21.30, zo. 13.30, 15.45.
STUDIO 3: 19.00, 21.15. zo.
13.15. 15.30, 20.00. Weird sience
(al); do. za. The breakfast club
(12); zo. wo. HAAGS FILMHUIS
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1:
Le rayon vert; 19.30, 21.45. Zaal 2:
Home of the brave; 19.30. Blue
velvet; 21.45. Zaal 3: vr. zo. di. wo.
19.30, 21.45. do. za. ma. 19.30,
22.00. Fame; do. Cinematheque
de la dance; vr. Un carnet du bal;
za. Rock around the clock; zo.
The red shoes; ma. Les paraplui-
es de Cherbourg; di. Les demoi
selles de Rochefort; wo.
NACHTVOORSTEUJNGEN
CINEAC 1: Who's that girl (16);
za. 00.15. e CINEAC 2: 9% Weeks
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Lethal
weapon (16); za. 06.15. e EUROCI
NEMA. Huis aan huis aex (18); za.
00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Een avontuur met
een staartje; za. wo. 14.00. zo.
13.30, 16.00. CINEAC 3: Bambi;
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
EUROCINEMA: Taran en de »o-
verketel; za. zo. wo. 13.30.
AMSTERDAM Bezoekers van het Muiderpoort Theater in Am
sterdam stonden gisteravond met hun stoelen buiten te wachten
om binnengelaten te worden. Het theater dat enkele dagen na de
owning in het voorjaar door uitblijven van gemeentelijke exploi
tatie-subsidie weer moest worden gesloten, werd gisteravond
heropend met een try-out van het nieuwe programma van Freek
de Jonge. De try-out kreeg voor deze speciale gelegenheid de
titel „Stoelendans".
FOTO: ANP
Werkcentrum Dans in de Kees van
Bssrenzaal van het Koninklijk Con
servatorium. Vrijdagavond.
trainde Rotterdamse dansma-
1 podiumprofijt
ten te trekken. Marta Renzi
had in „Liquid Measure"
Schuberts strijkkwartet „De
Dood en het Meisje" gekozen.
Romantisch was het wel wat
de vier paren lieten zien, maar
de tragiek bleef toch wel wat
duister. De bedoeling van de
telkens tussen de groepen
a bleef
Kathy Gosschalk, de artistieke
leidster van Werkcentrum
Dans, welk ensemble zich eer
lang met de naam Rotterdam
se Dansgroep mag tooien,
houdt niet van een stevig inge-
danst ensemble. Zii prefereert neergelaten schermen
n pi
een collectie aantrekkelijke in
dividuen, die - gelukkig nog
wel uitgaande van de klassie
ke basistraining - vanuit alle
daagse bewegingen toch een
sfeer en spanning weten op te
bouwen. Dat is naar met het
eerste seizoenprogramma uit
stekend gelukt, ook al omdat
drie geheel verschillende cho
reografen van het goed ge-
onduideliik. De „Haiku" van
Martha Clarke - ook een post
moderne Amerikaanse choreo
grafe - was niet zo bondig als
de poëtische vorm van zo'n Ja
pans gedicht zou veronderstel
len, maar men kon goed zien
dat de maakster vroeger bij de
acrobatisch ingestelde groep
„Pilobolus" had gewerkt
Dierlijke drie-eenheid, zich
ontpoppende vlinders, elkaar
vernietigende insecten, alles
fel uitgelicht, het kwam alle
maal even zelfverzekerd over
het voetlicht, in een oosterse
sfeer die veel agressie verhul
de. Na de pauze was het met
de zachte choreografische aan
pak gedaan. In „Moonlight"
van Ton Simons veel slag
werk, koor- en solozang en
koorzang door - U raadt het
nooit - stakende mijnwerkers
uit Wales, Newyorks nachtle
ven met alle misstanden van
dien, kortom een bonte bewe-
gings-choreografie die je het
gevoel gaf naar 15 tv-kanalen
tegelijk te kijken. Vervelen
benoeft de toeschouwer zich
bij Werkcentrum Dans be
paald niet.
FRANK DELBOY
ROME De Italiaanse regis
seur en scenario-schrijver Ser
gio Pastore is donderdag voor
een bioscoop in de Rome, waar
zijn laatste film „Delitti"
draait, in elkaar gestort en
overleden aan een hartaanval.
Hij was 54 jaar.
Pastore was beroemd in Italië
als regisseur en schrijver van
komedies, misdaadfilms en
liefdesgeschiedenissen die
vooral in eigen land werden
vertoond. Hij werd geboren in
Cosenza in de zuidelijke pro
vincie Calabria en was ge
trouwd met de Italiaanse actri
ce Jeanett Len. t