„Ik nam deze film
aan uit geldgebrek
Ruimte gevraagd voor incidentele toneelprodukties
Industriële vormgeving
prijst Frans de le Haye
Maerlant
Lyceum
met musical
bij de tijd
NOUCHKA VAN BRAKEL:
'KUNST
Pastorius dood na vechtpartij
Sandbergprijs voor
Stanley Brouwn
RO-theater
blijft streven
naar
repertoire
gezelschap
NU AL 50.000 BEZOEKERS
VOOR „EEN MAAND LATER"
£6idóC(30UMMlt
WOENSDAG 23 SEPTEMBER 1987 PAG»
Directeur
Centre
Pompidou
stap op
PARIJS Bernard
Ceysson, directeur van
het nationaal museum
van moderne kunst van
het Centre (National
d'Art et de Culture Ge
orges) Pompidou in Pa
rijs, is afgetreden. De
48-jarige Ceysson is in
juli 1986 Dominique
Bozo opgevolgd, die
eveneens was afgetre
den. Gevraagd naar het
waarom van zijn ver
trek, weigerde Ceysson
elk commentaar.
FORT LAUDERDALE De beroemde jazz-rock bassist Jaco
Pastorius is overleden. Pastorius, die bij bekende groepen als
Blood, Sweat and Tears en Weather Report heeft gepeeld, stierf
aan de verwondingen die hii in een vechtpartij had opgelopen.
Hij is 35 jaar geworden. Volgens de politie was de bassist aan
lager wal geraakt en leefde hij de afgelopen tijd in straten en
parken. Pastorius werd in elkaar geslagen bij een poging op 12
september toegang tot een nachtclub te krijgen in Fort Lauder
dale in Florida. De club ontzegde hem echter de toegang wegens
„wangedrag" van Pastorius in het verleden. Pastorius zotf ver
volgens tegen de deur zijn gaan schoppen, waarna de barhouder
hem onder handen nam. De barhouder is in staat van beschuldi
ging gesteld wegens zware mishandeling. Pastorius stond in de
jaren zeventig en begin jaren tachtig bekend als een van de bes
te jazz-rock bassisten ter wereld. Hij was beroemd om zijn grote
snelheid en techniek en zijn talent als componist. Volgens vrien
den is Pastorius aan de drank geraakt nadat hij lid werd van
Weather Report. Wegens wangedrag en drankmisbruik werd de
ex-bassist uit vele clubs in Florida geweerd. Ook had hij regel
matig problemen met de Amerikaanse justitie.
Pianist Tonny
Schifferstein
overleden
HILVERSUM Op 76-jarige
leeftijd is gisteren pianist en om
roepmedewerker Tonny Schif
ferstein overleden. Hij kreeg
vooral in de jaren zestig bekend
heid door medewerking aan pro
gramma's als „Kopstukken",
„Wissenwassen" en het amuse
mentsprogramma „Tierelantij
nen". Van oorsprong pianist be
gon Tonny Schifferstein zijn ra
dio-carrière in 1945 bij Radio
Herrijzend Nederland. In 1947
stapte hij over naar de VARA om
vervolgens tussen 1957 en 1977
voor diverse omroepen te wer
ken zoals de KRO, de AVRO en
de TROS.
Belgische surrealist Delvaux 90
BRUSSEL De Belgische schilder Paul Delvaux,
samen met Salvador Dali de laatste der grote sur
realisten, viert vandaag zijn negentigste veijaar-
dag.
Hij moet het stellen zonder officieel eerbewijs van
de staat. Een woordvoerster van het betrokken
ministerie voor de Franstalige Gemeenschap, zei
desgevraagd dat men het op het ogenblik erg druk
had met de dit jaar aan Oostenrijk gewijde Euro-
palia, maar dat ergens wel een officiële aan Del
vaux gewijde retrospectieve zou plaatshebben.
Eind september en in december eren in elk geval
Parijs en Martigny in Zwitserland de schilder met,
in het eerste geval, een tentoonstelling van steen
drukken en, in het tweede, het algemene werk. In
Brussel is vandaag wel in een privé-expositie-
ruimte een tentoonstelling van tekeningen van
Delvaux geopend, die met steun van de familie tot
stand is gebracht door de Fondation Paul Del
vaux.
AMSTERDAM De Sandbergprijs 1987
(10.000 gulden) van het Amsterdams Fonds
voor de Kunst is toegekend aan de al vele ja
ren in Amsterdam wonende en werkende
beeldende kunstenaar Stanley Brouwn uit Pa
ramaribo. Stanley Brouwn heeft in meer dan
twintig jaar een oeuvre opgebouwd dat welis
waar het grote publiek niet heeft bereikt, maar
dermate integer en consequent is neergezet dat
het in de kring van zijn collega's en van kunst
kenners zeer wordt gewaardeerd, betoogt de
jury. De stilte die hem omringt, de verregaan
de economie in beeldmiddelen zijn tekenen
van een groot kunstenaarschap. De houding
die hij als kunstenaar aanneemt is compromis
loos en een verademing ten opzichte van de
zogenaamde kunst die van zo vele daken
wordt geschreeuwd, aldus het jury-rapport.
ROTTERDAM De ar
tistieke leiding van het
RO-Theater blijft werken
aan zijn uitbreiding tot
een groot repertoire-ge
zelschap, dat de nieuwe
Rotterdamse Schouwburg
gaat bespelen. Het bestuur
bepaalt volgende maand
een definitief standpunt
om zijn plannen hiervoor
in te vullen. Dit is nodig,
nu de beoogde acteur
Gees Linnebank en actri
ce Anne-Wil Blankers, zo
als gemeld, hebben geko
zen voor het nieuwe
Haagse gezelschap.
Hun keuze heeft volgens de
artistieke leiding van het RO-
Theater, Jos Thie en Antoine
Uitdehaag, consequenties voor
het te spelen repertoire en
voor het vormen van het ta
bleau de la troupe. In de po
gingen om Linnebank en
Blankers aan te trekken, werd
er rekening mee gehouden dat
ze ook elders emplooi zouden
kunnen vinden. Ze hebben be
sloten met het nieuwe Haagse
gezelschap in zee te gaan, dat
met ingang van het volgende
seizoen in de plaats treedt van
de Haagse Comedie.
Rotterdam bouwt een nieuwe
schouwburg. Voor uitbreiding
van het bestaande toneelgezel
schap tot ongeveer 25 spelers
stelden rijksoverheid en ge
meente extra geld beschik
baar. RO-Theater wordt be
stuurd door de Stichting Tnea-
ter-Produkties Rotterdam,
waaronder ook Fact en de
Kerngroep Bijzondere Projec
ten resorteren.
„Ho* zH dat mat tf* tijd-.T. Ge
schreven *n geregisserd door H.T.
•Hensbergen op basia van teksten an
id**én van laerlingan. Muziek: J.An-
nagam an David B*ndi*n. In d* aula
van hal Maerlant lyceum te Den
Haag. Dinsdag. Herhalingen: van
avond en morgen
Het veertiende lustrum van
het Maerlant Lyceum te Den
Haag heeft heel wat leerlin
genharten sneller doen slaan.
Want om dit feit te vieren kon
een groot aantal leerlingen, na
een auditie, een rol krijgen in
de musical: „Hoe zit dat met
de tijd...?". H.T. Hensbergen
heeft hem geschreven naar
aanleiding van teksten en
ideeën van de leerlingen. Zo
ontstond er een musical van
ruim twee uur met als thema
een reis door de tijd van het
nu 70-jarige Maerlant Lyceum.
Via Rock and Roll en de Hip-
pietiid, terug naar het heden.
De hoofdrolspelers, Jacob en
Jacovina, fungeren als rode
draad in het verhaal. Zij bele
ven de diverse tijdperken met
behulp van het vrolijke- en se
rieuze verstand van Jacob. Het
was opvallend met hoeveel
zorg de décors waren samen
gesteld. Prachtige geschilderde
interieurs en bosgezichten ga
ven een weloverwogen onder
steuning aan de spelfragmen-
ten. Jean-Philippe Snoeck als
Jacob speelde zijn rol krachtig.
Volledig aangestoken door het
theatervuur overspeelde hij
zelfs zijn meer ingetogen part
ner. Faemke Zandstra als Ja
covina boeide door haar meer
genuanceerde spel. De hele
groep toonde een goed gecoör
dineerd spelgedrag. Vooral in
de massascènes wist iedereen
zich goed op het toneel te be
wegen. Daar heeft regisseur
van Hensbergen een hele kluif
aan gehad. Opvallend is het
altijd weer dat zich duidelijk
talent bevindt onder zo n
groep scholieren. In het lied
„Engelse Wals" was daar
opeens Karin de Vos. Een ster
ke persoonlijkheid met een
fluwelen stem die er het pu
bliek door verstomde. Het
Maerlant Lyceum bewijst met
deze musical dat de school zich
heeft aangepast aan de heden
daagse normen en met een ge
rust hart de toekomst tegemoet
gaat
ROB VAN DER MIJL
UTRECHT Even af
kloppen, maar na nog
geen week draaitijd in de
Nederlandse bioscopen
lijkt Nouchka van Brakels
„Een maand later" een
succes te worden. Produ
cent Matthijs van Heijnin-
fen schat het totale bezoe-
ersaantal nu op 50.000 en
dat valt te vergelijken met
de stand van zaken op
eenzelfde moment in de
„release" van de voorlaat
ste film van Nouchka van
Brakel, „Van de koele
meren des doods". En die
haalde in 1982 het zeer
succesvolle aantal van
700.000 toeschouwers.
„Een maand later" bete
kent dus nu al een kente
ring in het na een aantal
flops in een dal verkeren
de Nederlandse film we
reldje.
De dag na de première op de
Utrechtse Filmdagen loopt
Nouchka van Brakel met een
zonnebril op. Voor het eerst
sinds lang heeft ze het heel
laat gemaakt met haar premiè-
regasten. Ze had er alle reden
toe. „De reacties tijdens die
eerste voorstelling hier in
Utrecht waren heerlijk. En het
publiek bij zo'n première-
avond is vaak nogal moeilijk.
Maar zelfs de kleinste grapjes
werden opgepikt. Dan voel je
je heel gelukkig. Tenslotte heb
je lang aan zo'n film gewerkt.
En hij kan in één keer volko
men uiteengerafeld worden".
Die zekerheid had ze dus, de
persreacties waren er toen nog
niet. Op het moment van het
gesprek kent ze die wel. Ze
vindt ze soms wat zeurderig.
„Ja, als iemand in een recensie
zegt dat-ie graag had gezien
dat Monique van de Ven en
Renee Soutendijk wat meer
scènes samen hadden moeten
spelen omdat ze 't zo leuk
doen, denk ik: tja, wat moet je
nou met zo'n opmerking. Want
daar gaat m'n film niet over.
Probeer je zo compleet en zo
warm mogelijk je verhaal te
vertellen en dan gaan ze iets
zoeken dat er helemaal niet
is".
Ook wijsheid
„Een maand later" gaat over
twee vrouwen die van leven
verwisselen. Een huisvrouw
voelt zich vastgelopen in haar
huwelijk, wil zich een tijdje
buitenshuis bezinnen. Haar
plaats wordt overgenomen
door een vrijgevochten journa
liste, die haar eigen kolkende
wereldje tijdelijk afstaat aan
de huisvrouw. De ruil is niet
zonder consequenties, want
beiden gaan anders aankijken
tegen een leven dat ze ervoor
niet kenden. Raken eraan ver
slingerd. Nouchka van Brakel
geeft op een speelse manier
mogelijkheden aan voor het
„en hoe verder", maar de wer
kelijkheid van het slot is in
feite open. Producent Van
Heijningen constateert dat de
film erg veel reacties losmaakt
bij het publiek en dat er juist
over dat eind nagepraat wordt.
De kritiek was meestal minder
gelukkig met dat slot. Nouch
ka van Brakel: „Er zijn diver
se einden geweest Mijn eigen
einde was veel dramatischer.
Maar dat trok de hele lichte
toon van de film uit balans.
Toen kwam Edwin de Vries
(hij speelt de psychiater bij wie
Monique van de Ven als „in
valster" intrekt. BJ) met een
voor je weer kiest. Ik wil niet
koketteren met dingen in de
film die ikzelf beleefd heb,
maar dat gevoel heb ik ook
ontdekt. Ik ben vijf jaar gele
den op reis gegaan. Om mijn
grenzen letterlijk en figuurlijk
te verleggen. Toen ik terug
kwam wist ik dat ik moest
gaan scheiden. Dat zijn heel
zware consequenties".
Engels huiswerk
Hoewel helemaal in Neder
land opgenomen, betekende
„Een maand later" een stap
over de grenzen voor Nouchka
van Brakel. De film werd aan
gekocht door Warner Bro
thers, vóór er nog een meter
„geschoten" was. „Iets fantas
tisch natuurlijk" lacht ze. „Ik
zag bij Matthijs van Heijnin-
Nouchka van Brakel:
FOTO: PR
„Een maand later zou door een man heel anders zijn gefilmd"
nieuw idee voor een eind. En
dat was ideaal. Nu zie je de
mogelijkheden die er zijn. De
mannen die geneigd zijn weer
te kiezen voor het „huisje-
boompje-beestie". En de vrou
wen die twijfelen, over alles
hebben nagedacht, blijken dat
slot vaak beter aan te voelen.
Het is ogenschijnlijk opper
vlakkig. Maar het houdt ook
wijsheid in. Het „wat nou?"
Het feit dat je daar eerst maar
eens over moet gaan denken,
gen de dollartekens in z'n
ogen verschijnen. Het werkt
heel enthousiasmerend voor
alle betrokkenen als je weet
dat er ook een Engelstalige ko
pie gemaakt moet worden. He
laas kregen we niet het dubbe
le aantal draaidagen" voegt ze
er wat cynisch aan toe. De
filmploeg begon onder leiding
van Engelse dialoogcoaches te
repeteren. „De aankoop werd
bekend voor we gingen fil
men. Warner Bros kocht de
film puur en alleen op het
script. Waarbij de aanwezig
heid van Monique en Renee in
de hoofdrollen de doorslag
gaf", zegt ze. „We hebben de
scènes na elkaar opgenomen.
Normaal gesproken eerst Ne
derlands en dan Engels. Soms
ging die vreemde taal langza
mer, maar soms ook sneller.
Geld verdienen
En iedereen was bang dat het
bij de tweede, Engelse, opna
mes leuker zou worden, want
dan zaten we hier met een
mindere Nederlandse kopie.
De kinderen (er zijn drie kin-
derrollen. BJ) riepen in het
begin als we klaar waren met
de Nederlandse versie en aan
de Engelse moesten beginnen:
o huiswerk! En ik heb één
keer gehad dat ik zo blij was
dat een moeilijke scène er m
het Nederlands er op zat dat ik
Renée Soutendijk als Uesbeth en Monique van de Ven als Monlka in „Een maand later".
FOTO: PR
m'n boeltje al wilde pakken.
Hé, riep iedereen, en de En
gelse scène dan?"
De Engelse kopie zit inmiddels
„in elkaar" vertelt Nouchka
van Brakel. „We moeten nu
gaan dubben, want we wisten
toen we aan het opnemen wa
ren dat we het opnieuw in
moesten spreken, met dezelfde
of met andere acteurs. Op een
paar punten is die versie an
ders dan die hier in de bio
scoop draait. Sommige scènes
blijken in het Engels niet zo
leuk te zijn, dan zijn ze er uit,
soms zitten er andere scènes in
omdat een acteur juist in dat
Engels zo goed werkte. Maar
het deed me ontzettend veel
om dat logo van Warner Bro
thers aan het begin van m'n
film te zien. Je werkt hier
toch in een klein landje, waar
iedereen alles van elkaar weet.
Mijn films zijn wel op festivals
in het buitenland gedraaid,
maar dat zegt natuurlijk nog
weinig. Ik sprak gisteren met
iemand van Warner Bros en
die zei dat ze veel geld met de
film wilden gaan verdienen.
Nou, van mij mogen ze. Ik
hoop dat mijn film overal ge
draaid gaat worden. En mis
schien gaat dat nog eens
vruchten afwerpen". Duits
land is overigens het eerste
buitenland waar „Een maand
later" in januari volgend jaar
in roulatie gaat
Geen nut
Het slot van het gesprek gaat
over de impasse waarin de Ne
derlandse film weer eens leek
te verkeren. Nouchka van
Brakel vindt dat er meer geld
beschikbaar moet komen voor
film en is tegelijkertijd bang
dat het in Nederland altijd
moeilijk zal blijven omdat cul
tuur hier iets is, dat er nauwe
lijks bijhoort, omdat het „geen
nut" heeft. „Nederlanders zijn
nu eenmaal niet zulke musi
sche mensen. Je hoort ze ook
nooit zingen, en dat zegt - mij
althans - heel wat." Ze heeft
zelf overigens niet te klagen
gehad in haar filmloopbaan.
Ze maakte tot nog toe drie
speelfilms en die trokken re
delijk tot veel publiek in de
bioscoop: „Het debuut"
(350.000 bezoekers), „Een
vrouw als Eva" (800.000) en
„Van de koele meren des
doods" (700.000). In Oxford
kreeg ze voor de laatste film
de prijs voor de beste film, ter
wijl Renee Soutendijk er werd
gekozen als beste actrice. Haar
twee hoofdrolspeelsters zijn in
Utrecht trouwens genomi
neerd voor een Gouden Kalf,
de Nederlandse filmprijs.
Nouchka van Brakel: „Ik geef
toe dat je hier met elke nieuwe
film weer opnieuw moet be
ginnen. Maar ik heb toch wel
de indruk dat ik langzamer
hand een publiek heb dat
nieuwsgierig is naar wat ik ge
maakt heb'Haar allereerste
redep om de film indertijd aan
te nemen was, zegt ze zonder
schroom, „geldgebrek". „Ik
had vier jaar niet gefilmd, al
lerlei kleine dingen gedaan
voor onder meer de televisie.
Ik was op een punt dat ik
dacht: als je nu niets gaat
doen, ga je failliet. Dus toen ik
dit scenario leuk vond, heb ik
de kans met beide handen
aangegrepen." Ze wacht nu af
wat er met „Een maand later"
gaat gebeuren, maar ze weet
zeker dat ze nóg eens een ko
medie wil maken. Geen dijen
kletser, maar een wat zach
taardiger film die ook nog iets
te zeggen heeft. „Ik hou nu
eenmaal meer van gniffelen
dan van gieren" zegt ze.
Laatste vraag: Zou „Een
maand later" ook door een
man gemaakt kunnen zijn?
Het „nee" van Nouchka van
Brakel komt zonder de minste
aarzeling uit haar mond. „Een
man had een absoluut andere
film gemaakt. Ik denk dat je
dat vrouwelijke het makke
lijkste ziet aan allerlei kleine
details. Vrouwelijke kijkers
maakten me attent op die scè
ne waarin Renee Soutendijk
nog met haar sokjes aan op
bed zit. „Dat filmt alleen een
vrouw zo", zeiden ze. Dat
klopt dus, want dat ben ik".
BERT JANSMA
AMSTERDAM Een
aantal acteurs heeft er in
een open brief aan minis
ter Brinkman van WVC
voor gepleit dat niet al het
beschikbare subsidiegeld
in de vorm van vaste jaar
lijkse (structurele) subsi
die naar het min of meer
gevestigde toneel, waar
onder de grote toneelge
zelschappen, vloeit. Er zal
ook ruimte over moeten
blijven voor steun aan
nieuwe initiatieven in de
vorm van incidentele pro-
d uk ties van kleinere ge
zelschappen, aldus de te
neur van de open brief.
In de open brief wijzen de on
dertekenaars er op dat de
Raad voor de Kunst de minis
ter op het punt van het toneel
beleid voor de komende jaren
heeft voorgesteld de structure
le subsidie van maar liefst ne
gen gezelschappen te beëindi
gen. Tegelijkertijd adviseerde
de raad net budget voor zoge
naamde werkplaatsen en inci
dentele produkties te verrui
men. Van de 33 aanvragen
voor een structurele subsidie
kregen er slechts drie een gun
stig advies van de raad. Dit
adviesorgaan van de minister
gaf daarbij wel aan dat er tus
sen de overgebleven dertig
een aantal is dat wel in aan
merking komt voor een inci
dentele produktiesubsidie. De
briefschrijvers verwachten
dan ook dat het aantal aanvra
gen voor incidentele onder
steuning behoorlijk zal gaan
stijgen.
Het beschikbare budget hier
voor was al niet toereikend,
maar met het tekort aan fi
nanciële middelen van nu zal
dat er de komende jaren niet
beter op worden. Desondanks
wordt de structurele subsidie
van een aantal bestaande ge
zelschappen met in totaal 3,28
miljoen gulden verhoogd, be
togen de ondertekenaars van
de open brief. De raad advi
seert evenwel het tegenover
gestelde: een verschuiving van
geld van het structurele naar
het incidentele subsidiebudget.
Een drastische verhoging van
dit budget is ook gerechtvaar
digd, omdat een aantal van de
best bezochte en interessantste
en vernieuwende voorstellin
gen van de laatste jaren uit de
noek kwam van het kleinere
(ad hoe) toneel en het kleine
zalencircuit. De briefschrijvers
komen tot de conclusie dat als
het budget voor de structurele
subsidies kan worden uitge
breid met ruim 3 miljoen, het
budget voor incidentele pro
dukties met minstens hetzelfde
bedrag zou moeten worden
verhoogd.
AMSTERDAM De Kho Li
ang Ie-prijs voor industriële
vormgeving van het Amster
dams Fonds voor de Kunst
1987 (10.000 gulden) is toege
kend aan Frans de la Haye
voor zijn dit jaar geïntrodu
ceerde benzinestation. Dit ben
zinestation is ontworpen voor
Shell, maar nog niet in ge
bruik genomen. Het is wel te
zien op de tentoonsteling Hol
land in Vorm in Museum Boy
mans-Van Beuningen in Rot
terdam.
De jury prijst de onafhanklijk-
heid van De la Haye en voegt
er aan toe dat bij voorbeeld
het experimentele benzinesta
tion voor Shell nooit had kun
nen onstaan zonder zijn ver
mogen om fabrikanten en le
veranciers enthousiast te krij
gen voor zijn uiterst gecompli
ceerd project.
Geen detail of het is aan een
grondige heroverweging on
derworpen. Binnen een syste
matische aanpak heeft De la
Haye kans gezien een aantal
ergernissen en bezwaren van
het tanken uit de weg te rui
men. Onderdelen van het sta
tion, zoals de speciale lekvrije
bestrating en het ruimtevak
werk dat de overkapping
draagt, zijn ook werkelijk los
te koppelen en opnieuw te ge
bruiken. Het ontwerp kan zo
reageren op een veranderende
situatie. Gezond verstand, ge
bruikersgemak en de menselij
ke schaal bepalen de kwaliteit
van het werk van De la Haye,
aldus de jury.
Troost
Afgewezen voor de
balletschool. Dat
komt dus nooit
meer goed, het le
ven heeft geen
waarde meer. Dat
overkwam Daniel
le, dochter van
Lorraine Sheather
in Toronto, die
haar dochter on
middellijk opving
en troostte. Waar
na het leven toch
weer enige zin be
gon te krijgen.
FOTO: AP
Voor een uitgebt
agenda, ook voor
mende dagen, raad;
men „UIT", de gratis
kelijkse bijlage van pi)
krant.
liter
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetj
straat 6. tel. 01720-20800
maand later (al); 18.30
wo. ook 13.30. EUROQ -c
II: Een maand later (aiy.
21.15. Een avontuur m« "a
•taartje (al); wo 14 00. e trs
CINEMA III: Secret ot m, „E
com (al); 18 45, 21.30. VR
14.30. EUROCINEMA |y
verly Hilla cop II (al);
21.00. wo. ook 13.30.
bO!
LEIDEN LUXOR (Station eicl
19, tel. 071-121239): Who', mrr
girl (al); 19.00, 21.15. r
14.30. LIDO en
(Steenstraat 39, tel. ij
Een avontuur met eemAn
(aiy WO. 14.30. The living j
lights (al); 14.30. 18.45.; rej
Blind date; 19.00. 21.15. j
14.30. Een maand later
eret of my succese (al); Bi h'
Hills cop II (al); 14.30, de
21.15. TRIANON (Br« be
31. tel. 123875): Soul m« relc
Sianahai Suroriae (alt- i
5 islu
Sjanghai Surprise (al);
19.00, 21.15. REX (HL
merstraat 52. tel. 071-12!
Sex-academie (16);
19.00, 21.15.
ik
be
nd
NOORDWIJK LIDO THE)
(Pr. Bernhardstraat 56
01719-12800): Geen voorj
gen.
ite
KATWIJK CITY THEA"
(Badstraat 30. tel. 01718-7;
Lethal weapon (16); wo
19.00. ma di. 19.00. Cron en
Dunde# (al); 21.15. CITY
ATER II: The living dij
(al); 19.00, 21.15. Tom end
VI (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREEN
(tel. 01717-4354): Silk
(16); 20.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); wo.
Dutch treat (al); wo. 15.45
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): The living
lights (al); 20.00.
hi]
M
feit
it.
ic
d
t:
dl
KINDERVOORSTELLING
Thomae en Senior en h« eel
heim van de Brute Bersni e
U.OO. He
ZOETERMEER e PROME»
1,2,3 (Promenade 7, tel.
511313): Beverly Hills C< Hi]
(al); ma. di. 18.15, 21.30
14.00, 18.45, 21.30. Een
later (al); ma. di. 18.45,
wo. 14.00, 18.45, 21.30.
ving daylights (al); 18.45.2|aa
Avontuur met een steaiiji
wo. 14.00. 'Lh
DEN HAAG* ASTA 1
tel. 463500): Predator
14 00. 18.45, 21.30. ASTAI
trageoua Fortune (al);
19 00, 21.30. ASTA
men (al); 14.00, 19.00,
wo. 19.00, 21.30. BABI
(Winkelcentrum Babyk
471656): Een maand li
14.00, 19.00, 21.30. Bi
2: The aecret of
(al); 14.00. 18.45, 2li3(
BYLON 3: Blind date (a
19 00. 21.30. CINEAC
tenhot 20. tel 630637):
that girt (al); 14.00, 18
CINEAC 2: Lethal
(16); 14.00, 18.45, 21.30.
NEAC 3: Extreme
(16); 18.45, 21.30. ma. 4
14.00. EUROCINEMA
910, tel. 667066): Top ge
13.30, 19.00, 21.30. wo.
13.30. e METROPOLE 1
gielaan, tel. 456756):
Hilla cop II (al); 14.00,
21.30.* METROPOLE 2 Tfior
ving daylights (al); 14.00,1
21.30. .METROPOLE 3:
mitiee (16); 14.00, 18.45.
METROPOLE 4: Péril
demeure (16); 14.00.
21.30. METROPOLE S
neem van de root (16);
18.45, 21.30. ODEON
rengracht 13. tel. 4624W
verly Hills gop II (al);
18.45. 21.30. ODEON 2
living daylights (al);
18.45, 21.30. ODEON 3:
nequin (al); 13.45. 18.45,1
ODEON 4: Police acadin
(al); 13.45, 18.45. 21.30.
DIO 1 (Kettingstraat 126,
656402): A room with
DIO 2: Kiss of the spider
(12); 19.15. Blue velvsl
21.30. STUDIO 3:
21.15. Body heat (12t
HAAGS FILMHUIS (Denr
56. tel. 459900): Zaal 1: H«
the brave; 19.30. 21 45.
De Orionnevel; 19.30.
21.45. Zaal 3: dag. 19.30.1
A chorus line; ma. Graai
Sue's leg - Remember tl»
ties/Dance on film 18S'
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON 3: Een avo
met een staartje; wo.
e CINEAC 3: Bambi; wo. I
EUROCINEMA: The
music; wo. 13.30.
BIJ DEZE KR
INFORMATIE OVl
FILMS. MUZIEK. TH"
RECREATIE. EXPOSIT
EEN COMPLETE AG"
Sinatra verge
Australië
BRISBANE Dertie»
nadat hij er als opge«
standje een tournée v»
had afgebroken, keert
Sinatra terug naar AJ
„01' Blue Eyes" zal in J
van het komende jaar
op de sluitingsceremorf
een vijfdaagse show
een uitgaansoord voor
ten op de Gold Coast bt
bane in gebruik wordt
men. Dit hebben de orfl
toren gisteren in Br
meegedeeld. In 1974 ba
natra een bezoek aan k*
af, na herhaaldelijke
met journalisten. Hij z**
hij er nooit zou teru^
Maar daarop keerde WJ