„Wij gingen naar Rome" Progressieven aanvaarden gelaten kritiek van paus ficicLcSomati kerk wereld KRO-DOCUMENTAIRE OVER DE KAJOTTERS GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QaidócSowtxmt Evangelisatie „VPW's moeten machts vorming niet schuwen" Waakzaamheid troef bij 'andere' vredes beweging Hoopvol begin Vredesweek Rustig weer ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 PAG door Marinus van der Berg Er zijn mensen die het niet meer kunnen horen. Het woord evangelisatie roept bij hen allerlei kriebels op. Het doet denken aan mensen die je willen bekeren, die je zeggen dat je op de verkeerde weg bent, die de voet tussen de deur houden. Evangelisatie doet velen denken aan stemmen die de indruk geven dat zij alleen het goed zien, aan de goede kant zitten. Alle reden om ons de vraag te stellen: „Wat is evangelisatie?" Is evangelisatie een mooi woord voor onverdraagzaamheid, anderen jouw wil opleggen? Herhaaldelijk kunnen we horen dat Europa weer geëvangeliseerd moet worden. Dat kan herinneringen oproepen aan periodes in de geschiedenis waarin dit evangeliseren bepaald er niet zo vreedzaam aan toeging. De laatste weken heb ik weer enkele boeken gelezen die de geschiedenis van met name de katholieke kerk laten zien en haar rol bij de vervolging van de joden in Europa. Een geschiedenis om je diep voor te schamen. Ook de geschiedenis geeft voldoende reden om je af te vragen: „Wat is evangelisatie?" Eene evangelisatiepredikant, ds. Piet Schelling die binnenkort in Den Haag komt werken, schreef over deze vraag in het Ouderlingenblad. „Voor mij is evangelisatie werken aan heelheid", schrijft hij. „Tot deze invulling ben ik gekomen door een bezinning op de manier waarop Jezus omging met mensen. Zijn woorden en daden waren gericht op het heel maken van geschonden en vastgelopen mensen." „Wie aandachtig om zich heen kijkt of zijn eigen geschiedenis nagaat, ziet dat een mensenleven vol barsten kan zitten." Ds. Schelling vindt dat het evangelisatiewerk hiervoor gevoelig moet zijn. Met veel instemming heb ik zijn gedachten gelezen. Evangelisatie heeft hier niets te maken met opdringerigheid, met betutteling en beschuldiging van mensen, met het uitsluiten van mensen, maar hier is evangelisatie respectvol op zoek naar mensen. Luisterend en zich inlevend in wat er in mensen om kan gaan. Evangelisatie in deze zin heeft er gevoel voor hoe elke mens verlangt naar heelheid. Helen kan pas beginnen als er oor en oog is voor wat stuk kan gaan. Evangelisatie wil zo luisteren naar mensen dat zij zich serieus genomen voelen en bevrijd kunnen worden. Dit evangeliseren is er niet op uit om weer mensen binnen de kerkmuren te krijgen, maar zij verlaat allereerst de beschutting van de kerkmuren, wetend dat muren niet alleen beschutten maar ook kunnen verblinden. Ze verlaat de beschutting van de muren en trekt naar buiten zoals Jezus ging van stad tot stad. Naar zieken en gewonden. Jezus bezocht hen en zag naar hen om in diep respect en zo voelden mensen zich gezien. Dat gaf hen nieuwe moed en nieuw geloof. Hoe zal de kerk er over twintig jaar uitzien, vroeg iemand. Ik weet het niet. Ik heb wel sterk het gevoel dat we nu meer en meer gestalte moeten geven aan een kerk die een attente gemeenschap is. Voor elkaar en naar buiten toe. Een kerk die een fijngevoelige antenne heeft voor mensen. „Het gaat driekwart van de Nederlanders goed," las ik een artikel. Het ligt er maar aan wat bedoeld wordt. We dreigen dit af te meten aan een financiële meetlat. Naar buiten toe lijkt alles soms heel mooi, maar we hebben een antenne nodig die opvangt wat er binnen gebeurt. Die antenne signaleert het verlangen naar heelheid. Er zijn zoveel barsten. „God is erop uit om de mens heel en de aarde gaaf te maken," schrijft ds. Schelling. Als evangelisatie betekent dat steeds meer mensen merken dat het juist gaat om eerbied en respect voor elke mens. Als steeds meer mensen merken dat het niet gaat om opdringerigheid maar om ontmoeting van elkaar die vernieuwend en bevrijdend werkt, dan zie ik vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Evangelisatie is bescheiden, hartelijk en vol interesse in mensen. Zo heb ik ook ds. Piet Schelling leren kennen. Rabbijn Roth vecht ontslag aan AMSTERDAM De orthodoxe rabbijn Shmuel Roth, die 6 september op staande voet werd ontslagen door de Nederlands Is raëlitische Hoofdsynagoge te Amsterdam, vecht voor de burgerlijke rechter zijn ontslag aan. Hij heeft de rechtbank in Amsterdam gevraagd het ontslag op te schorten totdat een rabbinaal hof (Beth Din) een uitspraak over deze kwestie heeft gedaan. Het kort geding dient op 29 september. Dit meldt het „Nieuw Israëlietisch Weekblad". Rabbijn Roth, die per 1 januari in dienst van de Joodse Gemeente in Amsterdam was ge treden, werd ontslagen omdat hij volgens het bestuur geen respect voor de Nederlandse tradities toonde. Verder kon hij niet goed met de andere rabbijnen samenwerken. Een openhartig interview in het NIW deed hem tenslotte de das om. Het bestuur van de Amsterdamse Hoofdsyna goge heeft een besluit van het rabbinaal hof van de Joodse Gemeente in Antwerpen naast zich neergelegd. Dit had bevolen dat Roth als rabbijn gehandhaafd moest blijven totdat het Amsterdamse rabbinale hof een uitspraak had gedaan. De Amsterdamse Hoofdsynagoge is van mening, hierin gesteund door het Op perrabbinaat voor Nederland, dat de Ant werpse rabbijnen geen jurisdictie in Neder land hebben. De vrede heeft zijn overwinningen, die niet minder beroemd zijn dan die van dp oorlog. HILVERSUM Ont roerd en ontnuchterd zit ten ze er op het eind van de documentaire bij. „Was dit je KAJ?", vraagt Tini Bakker aan Leida van Groenestein. „Dit was mijn KAJ En dat was mijn kardinaal (Alfrink). Als het om menselijk handelen, om christelijk handelen gaat.", beaamt Leida van Groenestein volmondig, een traan wegpinkend. Vanavond zendt de KRO-televisie (Ned 1, 22.22 uur) een do cumentaire „Wij gingen naar Rome" uit over de Katholieke Arbeiders Jongeren (Kajotters) en de Kajottersbedevaart uit 1957 naar Rome, een haast vergeten stukje ge schiedenis van het Neder landse katholicisme. „De KAJ heeft mij leren le ven en mij opengebroken naar andere mensen. Ik heb er veel vrienden aan over ge houden, veel contacten gehad, ook over de landsgrenzen heen. Ze heeft me onrustig gemaakt. Ik hoop dat ik dat altijd blijf.", vertelt Gerard van Bakel, die aan de wieg van de KAJ stond. Samen met Tini Bakker uit Noord Scharwoude, Leida van Groe nestein en Wim Brouwers, di recteur van een levenschool in Breda, haalt Gerard van Bakel voor de camera in Rome zijn herinneringen op aan wat hem bij de Kajotters bewoog. „Ik heb als iongere in de VKAJ geleerd zélf te leren denken en te leren oordelen. Later heb ik geleerd, dat als ik iets aan mijn situatie wilde veranderen, ik dan zélf in ac tie moest komen", benadrukt Leida van Groenstein, die ooit de KAJ hielp opzetten in Am sterdam en Noord-Holland. In de jaren vijftig was de KAJ de grootste jongerenor ganisatie. „Toen de socialisti sche jeugdbeweging AJC werd opgeheven, was de KAJ nog in volle bloei.", aldus pro grammamaker Dolf Reijmers. In de jaren zestig kwam er een eind aan de KAJ en de VKAJ, die werd opgevolgd door de KWJ, Deze organisa tie werd later „het jongeren werk, aangesloten bij de FNV". „De Paus roept ons. En wij komen...", heette het in au gustus 1957, toen 30.000 ka tholieke jongeren uit 86 lan den op bedevaart naar Rome gingen om aan paus Pius XII Oud-Kajotter Gerard van Bakel uit Utrecht op lokatie in Rome in gesprek met documentaire maker Dolf Reijmers FOTO: PERS UNIE taal, die mensen buiten ons, niet-katholieken, niet konden volgen". De geestelijke ver zorger vervulde een essentiële functie binnen de beweging, hoewel priesterstudenten en neomisten vrijwel niets wis ten van de situatie van jonge arbeiders. Kajotters bezochten regelmatig seminaries of neo- mistendagen om er over hun werkervaringen te vertellen. „Dat was voor hen echt nieuw. Ik hoefde niets voor te bereiden, ik hoefde alleen maar vertellen", weet Leida van Groenestijn. Aan het slot van de documen taire besteed Reijmers ook aandacht aan de actie „We reldwijd" van de KAJ, die in 1965 haar tienjarig bestaan vierde. Jonge vaklieden wer den met steun van de plaatse lijke afdelingen en vrijwel zonder vergoeding naar ont wikkelingslanden gestuurd. Van Bakel, toen voorzitter van de actie, uit in de film beelden felle kritiek op de overheid, die alleen oog scheen te hebben voor het jongeren-vrijwilligerspro- gramma van de jongerenorga nisatie van minister Luns. Tij dens die jubileumviering sprak ook kardinaal Alfrink, voor de kajotters „hun kardi naal" en het symbool van het katholicisme waarmee ze zich intens verbonden voelden. THEO KRABBE nulde te brengen. Driedui zend Nederlanders waren er bij. Hoogtepunt van de bede vaart was een massaal en kleurrijk opgevoerd spel op het Sint-Pietersplein in Rome, waarin het alledaagse leven van katholieke jonge arbei ders werd uitgebeeld. De au thentieke filmfragmenten daarvan heeft Reijmers in zijn documentaire verwerkt. Daarna werd de paus in een zetel over het plein langs de jonge arbeiders rondgedragen. „Ik had het gevoel dat hij me persoonlijk aankeek", aldus een van de vier kajotters, als ze naar de filmfragmenten te rugkijkt. Iets wat ze niet kan zeggen tijdens een recente au diëntie bij paus Johannes Paul us II. Oprichter en inspirator van deze wereldwijdde kajotters- beweging was de Belgische priester Jozef Cardijn, „de apostel der arbeiders". De propagandafilm in de docu mentaire schildert hem af als de priester Gods die „de be vrijdende boodschap" aan de arbeiders bracht: „Gij zijt geen slaven, maar kinderen Gods!". In de jaren twintig richtte hij in België de eerste KAJ op om de materiële en geestelijke omstandigheden van katholieke werkende jon geren te verbeteren. Cardijn wist van paus Pius XI de er kenning van de KAJ als offi ciële organisatie van katholie ke jonge arbeiders te verkrij gen. Onder de leus „Wij ma ken geen revolutie, wij zijn de revolutie. Wij dragen de revo lutie in ons!" trok hij van bij eenkomst naar bijeenkomst, in dienst van de beweging „van, voor en door jongeren' Het is alsof er een recente be vrijdingstheoloog aan het woord is wanneer Cardijn schrijft over een reis naar La- tijns-Amerika. Tini van Ba kel: „Als ik nu over bevrij dingstheologie lees en hoor dat het evangelie er voor de armen is, of beter van de ar men is, dan hoor ik Cardijn. Daar waren wij toen ook mee bezig." Cardijn werd om zijn verdien sten voor de KAJ in 1965 tot kardinaal benoemd. Hoewel in Kajotterskringen de stelre gel van Cardijn „alles door de leek, maar niets zonder de priester" een gevleugelde uit drukking was, uitten de Ka jotters ook kritiek op het cle- ricalisme binnen de organisa tie. „Die uitdrukking leverde nogal eens conflicten op", meent Gerard van Bakel. „Want wij vonden dat pries ters dat nogal eens te letterlijk namen en meenden alles te moeten voordoen." Achteraf bezien vindt Van Bakel ook dat de Kajotters toch een te clericale taal spraken. „Een UTRECHT De vereni gingen van pastoraal wer kenden (VPW's) moeten machtsvorming tegen de „restauratieve beweging vanuit zeer sterke machtsposities" in de RK Kerk niet uit de weg gaan. Vernieuwing is al leen mogelijk, als er men sen zijn die nieuwe idee ën uitdragen en ondanks veel weerstand in prak tijk weten te brengen. Daarvoor is een effectie ve organisatie onmisbaar. Dat hield dr. L. Laeijendec- ker, hoogleraar algemene so ciologie in Leiden, gisteren de leden van de VPW s voor die in Utrecht waren bijeengeko men om de oprichting van de federatie van de zeven VPW's in Nederland te vieren. Tot nu toe werkten de VPW's, die samen tussen 1300 en 1400 le den hebben, samen in een landelijk beraad. In elk van de zeven bisdom men bestaat een VPW. Het zijn beroepsverenigingen die de materiële en immateriële belangen van gewijde pastores (priesters en diakens) en de (ongewijde) pastorale werk- (st)ers behartigen. De meeste VPW's zijn ontstaan na de bij zondere synode van de Ne derlandse bisschoppen in ja nuari 1980, waarvan de be sluiten door vele pastores als een bedreiging voor hun werk werden ervaren. Van de bisschoppen erkent alleen bis schop Ernst van Breda de VPW als een officiële ge sprekspartner. Laeyendecker noemde een aantal barrières die pastores mogelijk van machtsvorming afhouden. Uit afkeer van de hiërarchische structuur die vroeger alles regelde, voelen pastores nu grote weerstanden tegen elke vorm van organi satie. Voorts noemde hij als mogelijke oorzaak het „taboe op macht" bij pastores op grond van een specifieke theologische traditie. De voorzitter van de federa tie, de Utrechtse pastor dr. G. Zuidberg, kondigde de oprich ting aan van enkele werk groepen die de deskundigheid van de pastores inzake het pastorale beleid binnen de RK Kerk moeten bevorderen. Sa menwerking kan leiden tot betere behartiging van de ge meenschappelijke belangen van de pastoraal werkenden. Prof. A. van Doorn DEN HAAG De vredeskrant van het IKV voor de komende vredesweek oogt opvallend a-politiek. Het zijn nu de tegenvoeters van het IKV die in hun vre- desweek-uitgaven zich voornamelijk met de politiek bezig houden. En dat terwijl deze laatsten ooit het IKV het verwijt deden dat zij te veel politiek bezig waren. Ondertussen heeft het IKV zijn streken niet verleerd, want het heeft gisteren precies tien jaar na zijn eerste spraakmakende campagne een nieuwe leus gelanceerd: Maak nu een eind aan de Koude Oorlog. In de IKV-vredeskrant die al in mei uitkwam, wordt daarentegen een opvallend minzame, niet-polemische toon aangeslagen en het is voornamelijk gevuld met verhalen over kerkelijke contacten met het andere Europa. Wat stellen het ICTO, VOKS en Stichting Vredespolitiek, om de belangrijkste vredesbewegingen ter rechterzijde van het IKV te noemen, daar nu tegenover? Voornamelijk waakzaamheid. Het werk lijkt hun een beetje uit handen geslagen te zijn nu een INF-akkoord aanstaande is. De nieuwe voorzitter van het ICTO (Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening), oud-Philip- stopman W.C. de Vries, schrijft dat het ICTO de christelijke waarden niet wil opofferen „voor een vrede zonder vrijheid en gerechtigheid". Hij prijst zich gelukkig dat er mede dank zij de inspanningen van het ICTO gewerkt wordt aan tweezijdige ont wapening. De nieuwste loot aan de vredesboom, het VOKS, (Vredes Overleg Kerk en Samenleving), een nieuw tehuis voor ICTO-ontevredenen die Janssen van Raay beu waren, heeft daar nog weinig aan toe te voegen. Deze club lijkt meer een middenkoers te willen varen. Zij heeft een aantal coryfeeën on der wie prof. Van Doorn van het ICTO en oud-Pax-Christi- voorzitter Paul Theunissen kunnen verwelkomen. De Stichting Vredespolitiek, opgericht als een tegen-IKV op niet-confessione- le basis, tenslotte laat in zijn vredeskrant oud-minister Norbert Schmnelzer aan het woord. Teneur echt iets veranderd onder Gorbatsjov is er nog allerminst. SAN FRANCISCO Het tweede bezoek dat paus Johannes Paulus II de af gelopen anderhalve week aan de Verenigde Staten heeft gebracht, is na aan vankelijke tegenslagen als gevolg van het slechte weer een succes gewor den. Vandaag bezoekt de paus nog Detroit waar hij een ontmoeting heeft met de Poolse gemeenschap en morgen is hij voor een kort verblijf in Canada waarna hij doorreist naar Rome. De paus heeft de 65 miljoen katholieken van Amerika zonder eni ge terughoudendheid dui delijk gemaakt waar de kerk van Rome voor staat. De Amerikaanse katholie ken die de afgelopen jaren steeds duidelijker in verzet zijn gekomen tegen wat zij „de onrealistische en behou den leer van de kerk" noe men, hebben de pauselijke onbuigzaamheid vrij gelaten aanvaard. De vooruitstre vende kerkleden hebben weliswaar teleurgesteld ge reageerd op de pauselijke standpunten, maar ze heb ben hun onvrede althans voor de duur van dit bezoek grotendeels voor zich gehou den. Eenzelfde houding na men trouwens ook de con servatieve katholieken aan. Die aanvaardden stilzwij gend dat de paus zich van strenge vermaningen en be dreigingen onthield. Van een rechtstreekse confronta tie tussen de paus en de dis sidente leden van de katho lieke kerk in de Verenigde Staten is het dan ook niet gekomen. Voor de 21 miljoen voorna melijk uit Midden- en La- tijns-Amerika afkomstige katholieken, de zogenaamde Hispanics is het pausbezoek van zeer grote betekenis ge weest. De paus heeft zich zeer duidelijk uitgesproken tegen de sociale en economi sche tenachterstelling van deze groep. Hij prees het werk van de katholieke or ganisatie die soms in strijd met de Amerikaanse wet, de uit Midden-Amerika afkom stige vluchtelingen opvan gen en helpen. De Spaansta lige katholieken waarvan het aantal bijzonder snel groeit, zullen het beeld van de Amerikaanse rk kerk in de niet al te verre toekomst volkomen wijzigen. De paus heeft zeer duidelijk inge speeld op het feit dat de His panics die weinig problemen hebben met de kerkelijke leer en die zeer volgzaam zijn jegens Rome, over wel licht tien jaar een meerder heid vormen in de katholie ke kerk van de Verenigde Staten. De Amerikaanse bisschop pen hebben intussen niet onder stoelen of banken ge stoken dat ze zeer ingeno men zijn met het feit dat Jo hannes Paulus de kerk niet heeft ontzegd aan die katho lieken die op het stuk van de gezinsvraagstukken en de moraliteit de Vaticaanse koers minder nauwgezet of zelfs helemaal niet volgen. Overigens wordt verwacht dat de meningsverschillen na het vertrek van de paus weer snel zullen oplaaien. De dissidente katholieken die van plan waren hun stem tijdens het pausbezoek duidelijk te laten horen, zijn waarschijnlijk afgeschrikt door de onverwachte blijken van aanhankelijkheid en enthousiasme die de paus ten deel vielen. Bovendien riepen de Amerikaanse me dia en zeker de televisie de paus uit tot een soort super ster en kregen de ontevre denen en demonstranten daardoor steeds minder aan dacht. JO WIJNEN BlNNEN afzienbare tijd zal Europa verlost zijn van kernraketten voor de korte en de middellange afstand. D het belangrijkste element in het beginselakkoord dat de enigde Staten en de Sovjetunie gisteren hebben aange digd. Acht jaar na dato blijkt het NAVO-dubbelbesluit te hebben gewerkt. De westerse verdragsorganisatie be in 1979, vooral op sterk aandringen van de Bondsrepub tot de plaatsing van 572 nieuwe kernraketten in West-E pa. De nieuwe wapens waren bedoeld als tegenwicht voc nucleaire Russische overmacht die Europa bedreigde. Ti lijkertijd bood de NAVO echter aan de nieuwe raketten weg te halen, als ook de Sovjetunie haar raketten zou ver deren. HET dubbelbesluit was niet onomstreden. In ons eigen 1 België en West-Duitsland zijn mensen massaal te hoop pen tegen de komst van de raketten. Hun voornaamste i ment was dat Europa een signaal voor ontwapening n geven door niét te plaatsen. Ondanks de hevige protest^ de druk van de publieke opinie bleven de regeringen e op het standpunt staan dat je beter vanuit een positie1 kracht kunt onderhandelen en dat je niet op een eenmaa genomen standpunt moet terugkomen. VERSCHEIDENE keren is de Sovjet-delegatie boos we lopen van de onderhandelingstafel in Genève. En sindi aan de macht komen van Michail Gorbatsjov is het We bestookt met een uitgekiend propaganda-offensief. Aai andere kant straalt een deel van het succes ook af nieuwe Sovjet-leider, die om binnenlands-politieke rede behoefte heeft aan een akkoord. We zullen nooit weten j door de vredesbeweging bepleite eenzijdige stappen tot zelfde overeenkomst zouden hebben geleid. Maar aangt men mag worden dat de vasthoudendheid van westerse) de leiders in het Kremlin tot inkeer heeft gebracht. Het groeperingen als het IKV tot eer strekken, als zij dat en nen. Een akkoord over de kernraketten in Europa: een hi voller begin van de Vredesweek kan men zich niet HET in Washington overeengekomen akkoord mag e« geen eindpunt zijn. Met de afschaffing van de INF-rake verdwijnt immers slechts drie procent van de internatioi kernbewapening. En ook in Europa blijft een indruk» kend aantal kernwapens achter. Het is daarom zaak dat! jet-leider Gorbatsjov snel zijn belofte nakomt om ook kernraketten voor de zeer korte afstand af te schaffen, j wapens, waarvan het Oostblok er veel meer heeft dag NAVO, bedreigen met name de Bondsrepubliek, waari zich ook ernstig bezorgd maakt over de Oosteuropese a macht aan troepen, tanks en andere conventionele waj Behalve achter een vermindering van de intercontine kernwapens, zou om die reden ook meer vaart gezet mo worden achter de besprekingen over wapen- en troepi perkingen in Europa. Ontspanning in Europa, in al zijn cetten, is immers een voorwaarde voor een verdere veil ring van de betrekkingen tussen beide supermachten. Het is daarbij van groot belang dat Europa niet iJ langs de kant blijft staan, zoals het bij de INF-onderh lingen noodgedwongen wel heeft gedaan. Dat beteken tuurlijk niet dat Europa zich los moet maken van de nigde Staten. Bovendien is een eensgezind optreden gen om tegenwicht te kunnen bieden aan die stromingen Verenigde Staten die vinden dat de Europese landen moeten doen voor hun eigen defensie. Waar gespn wordt over de veiligheid op het Oude Continent, zal op minst een krachtige Europese stem moeten worden geho VAN hun kant zien Euro-pessimisten in de afschaffing de INF-raketten een bewijs voor de stelling dat de Verei( Staten steeds minder bereid zijn hun eigen veiligheid te] pelen aan die van West-Europa. Welke garantie is er, zq, gen zij zich af, dat de VS steden als New York en Wasj ton in de waagschaal stellen bij een Sovjet-inval in Eun Die vrees lijkt niet zo gerechtvaardigd, zolang zich op I pees grondgebied meer dan 300.000 Amerikaanse sold bevinden in zekere zin in de rol van gijzelaar. Maai leen al de suggestie dat de Amerikaanse troepen ooit zoi kunnen vertrekken, moet voor Europa een extra aanspa zijn zich grondig te bezinnen op de toekomstige relaties, wel met bondgenoot de Verenigde Staten als met hetfl blok. Het akkoord over de INF-raketten is in dat licht vo van belang, omdat daarmee een hinderpaal wordt weg men die jarenlang elke discussie, zowel binnen de NAy( tussen Ocst en West heeft geblokkeerd. Zoals ooit bij eer dere historische gebeurtenis werd opgemerkt: „Dit is grote sprong voor de mensheid". Maar er blijft nog een. lange weg te gaan. DE BILT (KNMI) Een ho- gedrukgebied dat vrijdagmid dag boven Zuid-Ierland lag trok naar het oosten en pas seert zaterdagmorgen ons land. Dit hogedrukgebied brengt ons rustig weer met af en toe zon. 's Middags is het hogedrukge bied boven Duitsland gearri veerd. Dan draait de wind naar zuidoost, later naar zuid en kan bewolking van het front, dat ons gistermorgen passeerde, weer in onze rich ting opdringen. Het blijft ech ter tot de avond waarschijnlijk droog, 's Avonds valt er moge lijk wat regen, het eerst in het zuidwesten van het land. De temperatuur loopt zaterdag middag uiteen van 18 graden in het noordwesten tot circa 22 graden in Limburg. De wind neemt geleidelijk toe tot matig. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavie: half tot zwaar be wolkt en vrijwel overal droog. Mid dagtemperatuur ongeveer 14 graden. Britse Eilanden: wisselend bewolkt en af en toe buien Middagtempera- tuur van 16 graden in Schotland tot 22 graden in zuidoost-Engeland Benelux: perioden met zon en moge lijk een bui. Middagtemperatuur om streeks 22 graden Frankrijk: wolkenvelden en van het westen uit regen. Middagtempera tuur van 21 graden in het westen tot 28 graden in het zuiden Duitsland: vooral in het noorden kans op een bui, elders zonnige pe rioden. Middagtemperatuur van 18 graden in het noorden tot 25*1 in het zuiden. Spanje en Portugal: zonnig, iff in het noordwesten veel bei* en kans op regen. Middagtih tuur van 23 graden in het ndoi ten tot 32 graden plaatselijk'! binnenland. Aan de Middelt Zeekust omstreeks 30 graden. Italië en de Joegoslavische iik nig, middagtemperatuur rond 5 den Alpengebied: zonnige perioden dagtemperatuur rond 24 graden gradengrens rond 4000 meter Weerrapporten 18 september 20 uur Weer Ma*.* temp 1 Eelde h bew. 2" Eindhoven l.bew Den Helder rw bew 1 Rotterdam h bew 19 v Twente h.bew. 19"? Vlissingen l.bew. 19, Zd. Limburg zw bew 23, Aberdeen onbew 14 Athene niet ontv. Barcelona onbew. 30 Berlijn h.bew. 23 Budapest met ontv. Bordeaux l.bew. 35 Brussel niet ontv Dublin zw.bew 16 Frankfurt 1 bew 28 C.enève onbew 29 Helsinki niet ontv Innsbruck niet ontv Klagenfurt niet ontv. Kopenhagen l.bew 17 Lissabon niet ontv Locarno 1 bew Londen 1 bew. 21 Luxemburg h.bew 26 Madrid zw.bew 33 Malaga l.bew 30 Mallorca onbew. 34» Malta niet ontv. Moskou zw.bew. 10 Munchen zw.bew. 29 Nice onbew 27 Oslo niet ontv. Parijs zw.bew 28' Rome niet ontv. Split niet ontv Stockholm regen II Warschau niet ontv Wenen niet ontv Zurich zw bew 29' Casablanca niet ontv Cyprus onbew 31 Istanbul met ontv Las Palmas met ontv. Bavrut niet ontv. Tel-Aviv niet ontv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2