Stilte rond Maywood is maar schijn Scheepvaart Tien keer CcidócSouAOtit Verhuizing Rietman Ooit gingen ze als De Karma's door het leven. In de jaren zestig en beginjaren zeventig traden Caren en Alice de Vries tweehonderd avonden per jaar op voor zieken, bejaarden en gehandicapten. De ene na de andere single werd opgenomen, maar echt beroemd werden ze er niet door. Ze zetten echter door. Na vijftien jaar ploeteren kreeg Maywood, zoals het duo inmiddels heette, het zo zwaar bevochten succes met „Mother how are you today". Daarna volgden hits als „Late at night", „Give me back", „My love", „Distant love" en „Rio". Dank zij die successen en een zuinige levensstijl zijn de meisjes nu veelvuldig miljonair en hun geld hebben zij belegd in schepen. En dan te bedenken dat er een tijd is geweest dat zij optredens deden waar alleen een reiskostenvergoeding van 3,74 tegenover stond. BERGHAREN - „Als je dit opschrijft krijg je een kogel door de kop. Daar wil ik best een paar jaar voor zitten". De ogen van de 32-jarige AHce de Vries, de blonde helft van het duo Maywood, lich ten op bij de herinnering aan het gesprek dat ze een tijd geleden voerde met een journalist van een bekend roddelblad en waarin ze bovengenoemd dreigement uitte. Haar vader, die naast haar zit, bromt instemmend. „Ik had de buks al huis gehaald. Ik zou graag het schot gelost hebben". Wat die journalist van plan was te schrijven, wordt niet nader uit,de doeken gedaan. De reactie van Alice geeft wel aan dat sommige arties ten toch niet alles pikken wat pulpbla- den over hen schrijven. De donkere Ca ren (34) ziet het zo: „Toch is het beter om je medewerking te verlenen als ze iets van je willen weten. Anders verzin nen ze zelf een verhaal Half verscholen onder het groene eiken loof en aan de rand van Bergharen ligt de riante boerderij van de zusters De Vries, ofwel Maywood. Na Apeldoorn en het Friese Uitwellingerga is dit onder de rook van Nijmegen gelegen dorp de uitvalsbasis van waaruit het duo ope reert. Na de grote successen in '80 en '81 is het stil geworden rond Alice en Caren. Want als je niet meedraait aan het hit front en je gezicht niet vaak in Hilver sum laat zien, dan ben je snel vergeten. Die stilte op het hitfront betekent echtj niet dat Maywood geen werk heeft. lot vijf maal per week wordt er het land" opgetreden. En n namen ze nog deel aan m al in de DDR waar ze twee eervolle prijzen in de wacht sloMgK Ook - in West-Duitsland, Poleri^r;Eelf£,iaJapian en Zuid-Korea is kringen een begrip. öovenareTrü^eTe1 het tweetal jong aankomend talent. Een deel van de woning in Bergharen is om getoverd tot studio. Hier worden demo's gemaakt en krijgen artiesten in spé des kundige begeleiding van het tweetal op het gebied van zang, dans en presentatie. Genoeg dus voor een (over)volle weeka genda en de stilte rond Maywood is dus maar schijn. De aanleiding voor het ge sprek vormen de berichten dat Caren ej Alice hun miljoenen in vrachtschej hebben belegd. Onlangs werd een viej vrachtschip aangekocht. Hoe raakten tweetal in de scheepvaart verzeild ren: „Kijk, we staan natuurlijk ni(J wig op de planken. Het verdien^^^ zouden we in restaurants of JpHTeks kunnen stoppen, maar daar heooen we geen verstand van. Een dure Mercedes is mooi, maar die is op een gegeven mo ment op. Vader heeft vroeger altijd ge varen en adviseerde ons schepen te ko pen. Dat hebben we gedaan. Je moet economisch blijven denken". Terug echter naar de muziek. Optredens van Maywood, zo blijkt uit de verhalen, verlopen niet altijd vlekkeloos. De da mes De Vries hebben in menige disco theek en feesttent, waar soldaten, stu denten en andere feestgangers bijeen wa ren, spitsroeden moeten lopen. Alice: „We zijn wel eens jankend van het podi um afgekomen. Er wordt aan je getrok ken en je krijgt van alles naar je hoofd. Het valt dan niet mee om altijd te blij ven glimlachen". Alice slaagt daar dan ook niet altijd in en ze kan goed van zich afbijten. Vader De Vries over zijn dochter die in het verleden judolessen heeft gehad: „Ze heeft wel eens een op dringerige vent over de bar geslagen". Waar Alice aan toevoegt: „We hel wel lering getrokken uit de eerste opl dens waar het uit de hand liep. We h< ben via een soort cursus in Amsterdai gewerkt aan onze bühnepresentatie. Al] je op het podium staat moet je rust uit-^ stralen en de mensen in de zaal het ge voel geven dat je sympathie voor hen hebt. Ze moeten de indruk krijgen dat ze ons niets kunnen maken of denken dat we hun dochters hadden kunnen zijn". We moesten een keer voor studenten optreden en vooraf kregen we te horen dat hetzelfde stelletje Willy Alberti tien keer gedwongen had „De glimlach van een kind" te zingen. Dan ben je wel be nauwd en zeker als je weet dat sommi gen er een heimelijk plezier in scheppen om artiesten te laten afgaan. Maar er ge beurde gelukkig niets vervelends. In hoeverre die lessen van invloed zijn ge weest is moeilijk te zeggen, maar we kwamen er ongeschonden door", zegt Alice. Caren: „Maar we hebben ook wel eens moeten bukken om de rotte eieren te ontwijken". Alice tegen haar zus: „Weet je nog die keer dat we door twee behoorlijk aange schoten kerels opgetild en rondgezwaaid werden? Toen kneep ik hem wel. Maar het bleken goedaardige geesten te zijn die ons al weer gauw op de grond neer zetten. Het zal wel weer een wedden schap zijn geweest. Je kent dat wel. Zo iets van als je dat durft, krijg je een kra tje bier van me. Eigenlijk zijn er in Ne derland maar vier of vijf discotheken waar je dit soort dingen absoluut niet meemaakt. Daar zijn de zaken goed ge regeld." Producer Pim Koopman is van raschat- baar belang geweest voor de carrière van Maywood. Aan het einde van de jaren zeventig hadden Caren en Alice bijna de moed opgegeven. De platenmaatschap pijen, die ze met bandjes bestookten wa ren vrij lovend over hun verrichtingen maar het bleef meestal bij woorden. Eén van die bandjes belandde bij Pim Koop man, die bij EMI net op een punt was aangeland dat hij met een fikse schop de zaak zou worden uitgetrapt omdat zijn produkties tot dan toe meer geld hadden gekost dan ze opbrachten. Alice: „We kregen de kans een hele dag in een stu dio te experimenteren. Pim zag het hele maal zitten met ons en de platen die we Alice (links) en ff Caren achter de knoppen van hun studio thuis. FOTO: PERS UNIE vervolgens met hem maakten werden al lemaal top-40 noteringen". Daarna ging het hard met Maywood. Op de singles volgde een gouden debuutelpee, talloze optredens werden geboekt en over bijna de hele wereld werden platencontracten afgesloten. Caren: „Soms wist je van vo ren niet meer of je van achteren nog leefde. Overal moesten we optreden". Alice: „Ik kan me nog herinneren dat we een keer uit Japan kwamen en onmid dellijk door moesten naar het Los-Vast- programma van Jan Rietman. Dat lijkt niet zo'n probleem, maar vergeet niet dat we acht uur tijdverschil moesten overbruggen. Die middag hadden we nog twee optredens en 's avonds nog eens drie. De volgende ochtend om half acht kwamen we thuis. Een half uur la ter moest ik me al weer als verpleegster presenteren want mijn oude beroep had Onze wervelkolom is een stapel van dertig blokken wervellichaam met om en om een tussenschijf als schokbreker. Hij wordt overeind gehouden door een korset van spie ren, gewrichtsbanden en pezen. Dat die stapel niet bij het eerste het beste stootje als een blokkentoren omvalt is een wonderlijk feit waar de medische wetenschap zich ei genlijk nog steeds over verbaast. Het gaat dan ook nogal eens mis met de rug. Wat feiten uit divers onderzoek. De helft, en misschien wel driekwart van alle mensen heeft ooit last van rugpijn. Vrouwen hebben er meer last van dan mannen, maar lang niet zoveel meer dan de seksisten onder ons („altijd hoofd pijn, altijd rugpijn") aannemen. Hoe ou der je wordt hoe meer kans op deze cha grijnige kwaal, maar boven de 65 wordt die kans, ondanks alle verhalen over slij tage van de rug, weer aanzienlijk kleiner. Eén goed bericht: in 95 procent van de gevallen gaat de pijn na een week of wat vanzelf over. Eén slecht bericht: in ne gen van de tien gevallen komt de kwaal nog eensjerug. Ik haal deze weetjes uit het boek „Rug klachten" dat de arts en schrijver Ivan Wolffers schreef in opdracht van de Consumentenbond. Dat uitgerekend de Consumentenbond die opdracht gaf is niet zo vreemd als het lijkt. In de nabije toekomst moet iedereen zelf gaan rege len hoe hij zijn ziektekosten financiert. Van lijdzaam patiènt worden we meer en meer winkelende klant op de gezond- heidsmarkt en op die markt is niet de dokter maar de klant koning. Wat heeft de medische kruidenier tegen rugpijn in de aanbieding? Tien therapieën. En zijn alternatieve collega?NWel 188. Welke is de beste en hoeveel moet dat kosten? Ivan Wolffers deed een vergelijkend wa renonderzoek en dat laat zich heel kort samenvatten. Tegen acute rugpijn helpt eigenlijk alleen het verstrijken van de tijd: na een week of vijf trekt de pijn met of zonder behandeling vanzelf weg. Chronische rugpijnlijders, gelukkig een kleine minderheid, hebben soms baat bij de behandeling van de reguliere arts, soms helpt een alternatieve behandeling. Beide geneeswijzen hebben weinig te bieden. Toch schuifelen de rugpatiënten en mas se de spreekkamers binnen. Wat nu? Eerst de spreekkamer van de gewone dokter. De gewone dokter heeft het na deel dat hij niet weet waardoor rugpijn wordt veroorzaakt en heeft dus ook geen echte oorzakelijke oplossing voor de kwaal. Hij beschikt over grofweg vier di agnoses: hernia, lage rugpijn, spit en ischias. Alleen hernia is een duidelijke diagnose met een duidelijke oorzaak waartegen soms een operatie helpt. Maar hernia komt weinig voor. Spit, ischias en lage rugpijn (lumbago) zijn eerder be schrijvingen van het soort pijn dan een diagnose die wijst op een oorzaak en de weg wijst naar een therapie. Röntgenfo to's geven geen uitsluitsel, want er zijn mensen met hele rare wervelkolommen die nooit pijn hebben, en mensen met volstrekt normale ruggen die lopen te krimpen van de pijn. Toch worden die foto's heel vaak gemaakt, te vaak aldus Wolffers. Misschien wordt het malheur veroorzaakt door een slechte houding, overbelaste spieren, spanning, of be paald karakter, maar niemand die het precies weet. De therapie. Smeersels hel pen tegen de pijn, maar welk smeersel er gebruikt wordt maakt niet uit: als er maar gewreven wordt. Pijnstillers hel pen, maar de dokter, zo bleek uit eigen onderzoek van de Consumentenbond, gebruikt te dure, en ook vaak te zware medicijnen. Of bedrust en spierverslap pende middelen wat uithalen, weet me mand. Steunzolen helpen niet, net zo min als vitamine B dat toch vaak wordt voorgeschreven, al maakt dat veelal niet uit want foppillen werken tot bijna de helft van de gevallen ook. Als de rugpijn niet vanzelf overgaat dan zal de huisarts vaak verwijzen naar de specialist of fy siotherapeut. Soms haalt dat wat uit, vaak niet. Kortom, de behandeling van rugpijn is niet bepaald het paradepaardje van de medische wetenschap. Wel voor een aantal alternatieve genees wijzen. Die kennen met grote stelligheid de oorzaak en dus de juiste behandeling van rugpijn. Wolffers bespreekt uit het rijke aanbod alleen die alternatieve ge neeswijzen die tegen rugpijn wat te bie den lijken te hebben en „zinnig" zijn: de acupunctuur en alle geneeswijzen „die aan de wervelkolom trekken". Acupunc turisten geloven dat rugpijn veroorzaakt wordt door „geblokkeerde energie" die alleen door het nauwkeurig plaatsen van naalden kan afvloeien. De „bottenkra- kers" manipuleren met harde dan wel zachte hand de wervelkolom terug in zijn normale stand. Een verwarrende club, want je hebt chiropractors, osteo- pathen en de manuele therapeuten die weer onder te verdelen zijn in de metho de Sickersz, de Utrechtse, de Eindhoven- se en de Delftse krakers. Of die metho des al dan niet helpen, daar bestaat of wel ondeugdelijk, ofwel tamelijk verwar rend onderzoek naar zodat er eigenlijk geen zekerheid is of deze geneeswijzen beter helpen dan een foppil. Daar staat tegenover, dat deze therapeuten de uitge- wmkelde klanten krijgen die bij de regu liere concurrentie niet konden slagen en de medische keizer heeft ook niet al te veel kleren aan. Duur zijn deze behande lingen wel, in elk geval duurder dan de huisarts en misschien ligt daarin wel hun succes. Patiënten knappen meer op van dure behandelingen, dan van een behan deling die gratis is. Niet één behandeling is zaligmakend, schrijft Wolffers in zijn heldere boek, dat overigens wel stikt van de drukfou ten. Wie aan het handje van Wolffers naar de voor hem juiste behandeling wil worden gevoerd, komt bedrogen uit. Wolffers beschrijft de medische markt, de voordelen, de nadelen, de prijzen. „Zelf moet men uitzoeken wat wel en niet met de rug gedaan kan worden. Men moet ermee leren leven". Ivan Wolffers: Rugklachten, kritisch handboek over alle middelen en behande lingen. Uitgeverij Contact, 19,90 gulden, 160 pagina's. ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 ik toen nog niet opgegeven. Maar het is duidelijk dat dat later wel moest gebeu ren". Vier jaar geleden - hun ster was inmid dels aan het dalen - verhuisde het duo van Friesland naar Bergharen in het Land van Maas en Waal. Caren: „We wilden een stek aan het water maar kon den in Friesland niets vinden dat ons echt beviel. Een vriend wees ons op deze boerderij die door een bank geveild zou worden". Bergharen was blij met de komst van Maywood. Alice en Caren werden als vorsten binnengehaald. Drommen nieuwsgierige mensen ver gaapten zich aan de rijkdom van de zan geressen en in de eerste dagen van hun verblijf in het Gelderse plaatsje reden honderden auto's stapvoets langs de wo ning. Een van de nieuwe projecten die het tweetal ter hand nam was het begeleiden van jong talent. Samen met twee andere zusjes werd een team geformeerd dat zich serieus met de begeleiding van jon ge zangers en zangeressen ging bezighou den. Want met alleen een mooie stem red je het niet, zo oordeelde Maywood. Goede nummers, een leuke presentatie, zang- en danslessen en natuurlijk de juiste contacten zijn nodig om een kans te maken in het muziekwereldje. Maywood mag dan tijd, geld en energie in dit project steken, dat levert niet al tijd het volle rendement op. „Je hebt er personen bij die denken dat ze in een paar maanden beroemd zijn. Gebeurt dat niet, blijven de boekingen uit, dan zijn ze zwaar teleurgesteld en haken ze af. En dat vinden wij dan weer zonde van alle tijd en moeite die we aan hen hebben besteed. Momenteel nemen we overigens geen nieuwe mensen meer aan". In de studio-aan-huis laat Caren wat re cent Maywood-werk horen. Of de huidi ge nummers hitpotentie hebben? Daar kan alleen het publiek een antwoord op geven. Wel is het zo, dat de mensen graag oude hits van Maywood willen ho ren. „Daar hebben ze ook recht op", zegt Alice. „Maar we kunnen ook wel wat an ders. We hebben een gospelmedley, en als je een nummer van Status Quo of Bette Midler wilt horen, dan kan dat ook. Of jazz". Mensen die het in het leven „gemaakt" hebben willen wel eens vervelende crea turen worden. Maar het Bergharense tweetal mag dan miljonair geworden zijn en grote successen gekend hebben, het is hun niet in de bol geslagen en heeft hun gedrag niet of nauwelijks veranderd. Ei genlijk zijn het twee gewone meiden ge bleven. Zo zal een ziekenomroep of plaatselijke omroep niet gauw „nee" krijgen als er om een interview wordt ge vraagd. „Je hebt gewoon de mensen te woord te staan", vindt Alice. Caren: „Ik zal je een mooi voorbeeld ge ven van een wijze waarop we niet be handeld wensen te worden. Toen Los- Vast nog niet zo lang bestond hadden we een leuk contact met Jan Rietman, die immers ook maar een gewone jongen is. De laatste keer dat ik hem zag, wilde ik hem een hand geven, maar daar ging hij niet op in. „Gaan we handjes geven?", vroeg hij op een enigszins spottende toon. Kijk, dat vind ik zo vernederend". HENK WAGINGE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 23