ylan-publiek wacht vele verrassingen
jouis Couperus
oed in schrijven
in in zaken
Europa moet sigaret uitbannen
JST/ BUITENLAND
CcidócSouocmt
OGRAFIELAAT VEEL ONBELICHT
bioscopen
Plaatverkoop van Callas en
en Schwarzkopfverdubbeld
onecker
zoekt België
rïjspraak in
'ortusproces
BRT staakt na ontslag
Drie doden bij treinbotsing
Medewerker Barschel moet mond houden
Autovignet
nog niet
van de baan
ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 PAGINA 17
[ERDAM De
fikaanse zanger Bob
treedt vanavond
je derde keer in zijn
dan een kwart eeuw
annende carrière op
Jederland. In 1978
hij een geheel
tijdperk in met het
van een daarna niet
te stoppen stroom
stadionconcerten in
Rotterdamse Feye-
dstadion. In 1981 ging
een Europese tournee aan
de neus van Nederland
voorbij, maar drie jaar ge
leden stond hij met in het
voorprogramma Santana
in de Ahoy-hal in Rotter
dam, waar hij ook van
avond weer zijn opwach
ting zal maken.
Alle concerten op zijn Europe
se tournee zijn al lang van te
voren uitverkocht, maar de in
middels 46-jarige Dylan lijkt
er niet meer warm of koud
van te worden. Zo deed hij in
Dortmund deze week de gehe
le avond geen mond open, an
ders dan om te zingen. Dat
zingen was verrassend genoeg,
met een repertoire waarvan
niemand meer dan tien pro
cent van de nummers had
kunnen voorspellen, maar af
en toe een woordje hier en
daar was toch ook wel aardig
geweest. Dezelfde geluiden
klonken eerder ook al uit Tel
Aviv, waar de fans van Dylan,
zelf van Joodse afkomst, zich
in de kou voelden staan toen
hij weigerde ook maar enig
contact met zijn publiek te leg
gen.
Het concert van Dylan in
Westfalen bracht geen uitsluit
sel over eventuele nieuwe
songs, want op twee niet een-
twee-drie te identificeren
bluesrockers na was het alle
maal bekend materiaal dat hij
speelde. Bekend in die zin dat
het op elpee verschenen is.
Verrassend was wel zijn reper
toire-keuze. Was „Knocking
On Heavens Door" al een jaar
of vijf de krachtige afsluiting
van de toegiften, in Duitsland
opende hij ermee. Hevig onge
schoren, getooid met hoge
zwarte laarzen en een glim
mend witte jas, ging Dylan
meteen maar zeer agressief op
een zwarte akoestische gitaar
tekeer. Song nummer twee
sloeg iedereen direct alle hou
vast voor de rest van de avond
uit handen: „Watching The
River Flow", de single uit
1971. De op Tom Petty na geen
moment op de voorgrond tre
dende Heartbreakers voorza
gen het nummer van een zeer
stevige beat. Een vrij minima
le instrumentatie kende daar
na „I Want You", met een pia
no-beginnetje en Dylan voor
het eerst op mondharmonica.
We zullen de fans die van
avond naar Ahoy trekken niet
alle te spelen songs verklap
pen, maar behalve „Like A
Rolling Stone" en „Forever
Younjf' als toegiften hoeven
ze geen voor de hand liggende
klassiekers meer te verwach
ten. En is het bij veteranen in
de rock nogal eens de gewoon
te om hoe ouder ze worden
steeds ruiger te spelen, Dylan
heeft een uitstekend even
wicht gevonden tussen stevige
rock en rustiger nummers.
IERDAM „Het is
,(l issend om te zien hoe
g( juperus de keiharde,
roi rbiddelijke man van
tfll i samenging met de
irlijke, bijna senti-
e"*le kunstenaar die
een heel intieme,
besloten wereld
nog het meeste
voelde". Dit is één
de beelden die gege-
wordt in de lijvige
lie over de schrijver
Couperus (10 juni
16 juli 1923) van de
van Frédéric Bastet,
[everij Querido de
len op de markt
bracht.
ju laat over Couperus ook
ten aan het woord, zoals
ganse schilder D. Javier
|die in 1912 een tijdje
i de schrijver en diens
fin hetzelfde hotel in
e heeft gelogeerd. „Het
ten tamelijk rijzige, ietwat
enge man, met een ka^e
del, een gladgeschoren ge
en blozende wangen. Hij
de indruk van een wat
en weinig energieke
liikheid met een enig-
tjleaf lecteerde en decaden-
rfijning over zich, typisch
_e-siècle. Hij liet zich zeer
staan op zijn aristocrati-
vormen en manieren, in-
n< eTheid was hij trots op
ïd grote dikke handen, waar-
ei hij zware ringen droeg
cameeën en andere edel
ei hCortes vertelde dit
dë Nederlandse schrijver
C.F.A. van Dam in 1947 in
u| rid.
I van wat de Spanjaard
'komt overeen met wat
srèn over Couperus vertel-
fiiaar niet alles. Zeker
dè Spaanse schets van de
gie n Couperus, die een
angrijk literair oeuvre
ttïagelaten en ook in Bas-
biögrafie opvalt door een
laast onblusbare werk-
ht. Naam verwierf Coupe-
WJbral door Eline Vere
'De stille kracht (2 delen
De boeken der kleine
édelen 1901-1903), Van
iifcenschen, de dingen die
bij gaan (2 delen 1906), De
van licht (3 delen 1905-
en Iskander (1920).
de beelden die weer an
deren van Couperus gaven
heeft Bastet uit de literatuur
opgedoken en in zijn biografie
verwerkt. Hij probeert Louis
Couperus in leven en werk op
de voet te volgen: de wording
van romans, novellen, verha
len en ander literair werk en
de reacties daarop, zijn fami
lierelaties, zijn „Haagse jaren",
zijn banden met Indië, waar
hij een deel van zijn kinderja
ren heeft doorgebracht en
waar familieleden hoge amb
telijke posten bekleedden en
zijn vele reizen (België, Frank
rijk, Italië, Duitsland, Grie
kenland, Afrika, Spanje, Indië,
Japan en China).
Ook zijn „homo-erotische" ge
voelens en wat daarmee sa
menhangt, zijn vriendschap
pen met de Nederlandse offi
cier jhr. Johan Ram en de Ita
liaan Giulio Lodomez/Orlando
(zijn „grote liefde"), zijn „asek
suele" huwelijk met zijn nicht
Elisabeth Baud komen daarbij
aan bod.
Gehandicapt
Toch moet de biograaf bij dat
alles gehandicapt zijn door het
verdwijnen van veel materiaal
over Couperus. „Veel is aan
wijsbaar verdwenen, moedwil
lig opgeruimd of op andere
wijze verloren gegaan". Cou
perus zelf zou dat niet be
treurd hebben. Toen de schrij
ver tijdens een verblijf in
München in 1913 van E. d'Oli-
veira een schriftelijk verzoek
kreeg allerlei gegevens be
schikbaar te stellen, antwoord
de Couperus, die „vrijwel
nooit interviews toestond en
zich dan nog op de vlakte
placht te houden": „U vindt
alles, wat misschien licht kan
ontsteken over mijn persoon
lijkheid, in mijn boeken, te
meer omdat ik mij in die boe
ken eigenlijk geheel geef als ik
ben en dus, zoo u ze aandach
tig leest, mijn eigen analyse
daar vindt en dan in een
kunstvoller en eigenaardiger
wijze dan ik u nog zou kunnen
geven, in een brief of zelfs in
een interview".
Ook over het verdwijnen van
zovele brieven zou Couperus
geen traan hebben gelaten. Na
zijn dood heeft zijn vrouw Eli
sabeth zo veel mogelijk egodo
cumenten, zoals brieven, ge
tracht te vernietigen, vertelt
ons Bastet, eraan toevoegend
dat dit wel in de geest van
Couperus is gebeurd. In 1913
schreef hij zijn uitgever L.J.
Veen immers: „Verscheur je
als je blieft mijn brieven: ze
behoeven later, als ik nog be
roemder ben, niet te worden
doorgesnuffeld". „Veen, de za
kenman, heeft dat gelukkig
niet gedaan", aldus Bastet.
Zakelijk
Maar uitgerekend die corres
pondentie is wel bewaard ge
bleven en juist daarin toont
Couperus zich niet van zijn
beste (zakelijke) kant. Voort
durend zeurt hij om geld,
voorschotten, leningen en der
gelijke. Vaak probeert hij
Veen daarbij onder druk te
zetten tot op het grove af.
Bastet moet het dus vooral van
het prozawerk van Couperus
hebben. Daarin geeft hij in elk
geval wel veel van zichzelf
prijs. „Metamorfoze (1897)"
blijft een zeer belangrijke bron
voor leven en werk van Cou
perus tot die tijd. Voor latere
perioden heeft de biograaf
vooral moeten putten uit de
vele feuilletons en ander proza
in vooral het toenmalige Haag
se dagblad Het Vaderland.
Het speurwerk van Bastet
heeft veel interessant materi
aal opgeleverd maar toch is
het te veel een verzameling
van feiten geworden. Hoewel
de biografie (inclusief de 175
bladzijden aan noten, biblio
grafie en register) uit 872 blad
zijden bestaat, vinden we er
weinig in terug van het gewo
ne dagelijkse leven van Louis
Couperus en zijn vrouw Elisa
beth.
Niet duidelijk wordt hoe me
vrouw Couperus bij voorbeeld
is omgesprongen met haar
„aseksuele" huwelijk. De lezer
van de biografie moet het heb
ben van de veronderstellingen
van Bastet: „Dat zij essentiële
beperkingen had te aanvaar
den, moet zij gewoon geaccep
teerd hebben. Af te moeten
zien van kinderen in een hu
welijk dat meer op een samen
leven van broer en zus leek:
zij zou zich er in schikken".
Maar later laat hij ons weten:
„Een belangrijk punt was het
voor altijd te moeten afzien
van het krijgen van kinderen.
Er zijn aanwijzingen dat zij het
er moeilijk mee had. Kunst en
literatuur konden dit niet ver
vangenZij kwam veel te
kort".
Vele andere kanten van het
leven van Couperus blijven
door gebrek aan materiaal ook
onderbelicht: de relatie met
zijn vader en hoe de band met
Guilio Lomodez/Orlando er
precies uitzag. „De jaren tuss-
sen 1907 en 1915 - en dat zijn
nu juist de zo intrigerende Or-
landojaren - kunnen daardoor
slechts onbevredigend gere
construeerd worden. Een goed
inzicht in zijn relaties blijft
vooralsnog een vrome wens",
stelt de biograaf vast. En dat
geldt eveneens voor de
vriendschap met Ram, die zich
van het leven berooft.
Voor een ieder die geïnteres
seerd is in Louis Couperus
blijft er nog veel toch nog veel
boeiende stof te lezen in de
biografie. We zien bij voor
beeld langs welke weg Bastet
weet vast te stellen dat de
werkelijke Guilio Lomodez
dezelfde is als Orlando, een fi
guur uit het werk van Coupe
rus. Hoe Couperus na lange ja
ren zijn terugkeer in Indië be
leeft. Als hij daar in dat verre
land van zijn jeugd in het be
gin van de jaren twintig „met
volle teugen" geniet van alles
wat hij zag en het leven der
planters leerde kennen raakt
hij in bekoring en zegt: Had ik
een zoon, die gezond was en
jonge spieren had en wilde hij
romancier worden in de Ne
derlandse lettergaarde, ik zou
hem raden: beste kerel, pro
beer liever assistent te worden
op een onderneming in Deli
en laat je romans ongeschre
ven".
Vaak krijgt men uit de biogra
fie de indruk dat geldnood een
belangrijke drijfveer was voor
Couperus om de pen ter hand
te nemen. Zo geeft hij onder
meer te verstaan: „Als ik rijk
was, scheidde ik geheel met de
schrijverij uit: nu is me dat
niet mogelijk". Bastet geeft als
commentaar daarop: „Geheel
met schrijven ophouden: zou
Couperus dat ooit hebben ge
kund? Uit al zijn werk spreekt
echter een zo sterke innerlijke
behoefte aan vorm geven, een
zo levendige en onverzadigba
re belangstelling op alle terrei
nen, dat hij iets zeer essen
tieels van zijn wezen geampu
teerd zou hebben zo hij zich
werkelijk zou hebben overge
geven aan totale artistieke
inertie". En verder: „Wat had
hij anders moeten uitvoeren?
Had hij jaren geleden al niet
eens aan zijn vriend jhr. Johan
Ram geschreven dat dit het
enige was wat hij kon?".
De biografie blijft, hoewel al
het geschrevene niet helemaal
nieuw is, interessant genoeg
om te lezen. Louis Couperus
en vooral zijn vrouw komen
weliswaar niet helemaal uit de
verf, maar, zegt Bastet tot slot:
„Het is het kenmerk van een
groot en belangrijk kunste
naar, dat zijn diepste wezen
ondoorgrondelijk blijft".
Frédéric Bastet: „Louis Cou
perus, een biografie". Uitge
verij Querido. 872 blz. Prijs:
ƒ65,00.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Een maand la
ter (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook
13.30. zo. ook 16.00. EUROCI
NEMA II: Een maand later (al);
18.30, 21.15. Een avontuur met
een «taartje (al); za. wo. 14.00. zo.
14.00. 16.15. EUROCINEMA III:
Secret ot my succeaa (al); 18.45,
21.30. za. zo. wo. ook 14.30. zo.
ook 16.15. EUROCINEMA IV:
Beverly Hills cop II (al); 18.30,
21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo.
ook 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Een maand la
ter (16); za. 24.00. EUROCINE
MA II: Fysical attraction (16); za.
24.00. EUROCINEMA III: Met
•ex meer man» (16); za. 24.00.
EUROCINEMA IV: Beverly Hill*
cop II (16); za. 24.00.
LEIOEN LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Who's that girl
(al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39, tel. 124130): Een avon
tuur met een «taartje (al); za. zo.
wo. 14.30. The living daylights (al);
14.30, 18.45, 21.15. Blind date;
19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30.
Een maand later (al); Secret ol my
success (al); Beverly Hills cop II
(al); 14.30, 19.00, 21.15. TRIA
NON (Breestraat 31, tel. 123875):
Soul man (al); Sjanghai Surprise
(al); 14.30. 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Sex-academie (16);
14.30, 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Honeymoon in paradise
(16); vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Geen voorstellingen.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Lethal weapon (16); do. vr. 14.45,
19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.45,
19.00. ma. di. 19.00. Crocodile
Dundee (al); za. zo. ma. di. wo.
21.15. CITY THEATER II: The li
ving daylights (al); do. vr. zo.
14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo.
19.00, 21.15. Tom and Jerry VI (al);
za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): King Kong II (al); do.
t/m za. 19.00. zo. ook 15.45. The
name ol the rose (16); do. vr. za.
21.15. zo. 19.00. Silk wood (16);
zo. 21.15. ma. di. wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLING
De speurneuzen (al); za. zo. wo.
14.00. Dutch treat (al); vr. za. wo.
15.45.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The living daylights
(al); do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Thomas en Senior en het geheim
van de Brute Berend (al); za. zo.
14.00.
ZOETERMEER PROMENADE
1,2,3 (Promenade 7, tel. 079-
511313): Beverly Hills Cop II (al);
do. ma. di. 18.15, 21.30. wo. zo.
14.00, 18.45. 21.30. za. 14.00,
18.45, 21.30, 24.00. Een maand la
ter (al); do. ma. di. 18.45. 21.30.
wo. zo. 14.00, 18.45, 21.30. za.
14.00, 18.45, 21.30, 24.00. The li
ving daylights (al); do. vr. ma. di.
wo. 18.45, 21.30. za. 18.45, 21.30,
24.00. Avontuur met een staartje
(al): wo. za. zo. 14.00.
DÉN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): Predator (16); 14.00.
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Outrageous
Fortune (al); 14 00, 19.00, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30.
ASTA 3: Tin men (al); 14.00,
19.00, 21.30. za. zo. wo. 19.00,
21.30. BABYLON 1 (Winkelcen
trum Babylon, tel. 471656): Een
maand later (al); 14.00, 19.00,
21.30. zo. 13.30. 16.00, 19.00,
21.30. BABYLON 2: The secret
of my succes» (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. BABYLON 3: Blind date
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Who's
that girl (al); 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 2: Lethal weapon (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 3:
Extreme prejudice (16); 18.45,
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
EUROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): Top gun (al); 13.30, 19.00,
21.30. za. zo. wo. niet om 13.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Beverly Hills cop II
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.45,
16.15, 18.45, 21.30. Rosi's Carmen
(16); zo. 11.00. METROPOLE 2:
The living daylights (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. «METROPOLE 3: Ex
tremities (16); 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: Peril en la de-
meure (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 5: De naam van de rooe
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1
(Herengracht 13. tel. 462400): Be
verly Hills gop II (al); 13.45. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: The living day
lights (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Mannequin (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Police
academy IV (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): A room with a
view (16); 17.15, 19.30, 21.45. za.
19.30, 21.45. ZO. 13.45. 16.00,
20 30. STUDIO 2: Kiss of the
spiderwoman (12); 19.15. zo.
20.15. Blue velvet (16); 21.30, zo.
13.30, 15.45. STUDIO 3: 19.00,
21.15. zo. 13.15, 15.30, 20.00.
Children of a lesser god (al); do.
za. Body heat (12); zo. wo.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: Home of
the brave; 19.30, 21.45. Zaal 2: De
Orionnevel; 19.30. Medea; 21.45.
Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. do.
19.30, 22.00. All that jazz; do.
Swingtime; vr. Anna Karenina; za.
Charon Flamenco at 5.15
Night journey: zo. A chorus line;
ma Grease; di. Sue's leg - Re
member the thirties/Dance on
film 1894-1930, wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
ASTA 1: La bamba (16); za.
00.15. CINEAC 1: Who's that girl
(16); za. 00.15. CINEAC 2: Lethal
weapon (16); za. 00.15. CINEAC
3: 9V» Weeks (16); za. 00.15. e EU-
ROCINEMA: Uitspattingen op de
beautyfarm (18); za. 00.02.
KINDERVOORSTELLINGEN
e BABYLON 3: Een avontuur met
een staartje; za. wo. 14.00. zo.
13.30, 15.30. CINEAC 3: Bambi;
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
EUROCINEMA: The sound of
music; za. zo. wo. 13.30.
DEN HAAG De her
denking van Maria Callas
op televisie en de meester-
cursus van Elisabeth
Schwarzkopf in Amster
dam hebben een run ver
oorzaakt op de platenwin
kels. „Hoewel beide zan
geressen toch al goed ver
kochten, is de verkoop de
afgelopen week verdub
beld", zegt Jan Steenhui
zen van EMI nogal ver
baasd.
„Van Callas kan ik het me nog
wel voorstellen. Maar de „Vier
letzte Lieder" waarmee
Schwarzkopf werkt, zou iede
re zangliefhebber toch al in
huis moeten hebben". Dat
blijkt niet het geval. Er is ken
nelijk een sluimerende belang
stelling, die tot leven is gewekt
en een platenverkoop heeft
veroorzaakt die EMI niet ver
wachtte. „Callas en Schwarz
kopf werden toch al heel goed
verkocht en nu door de recht
streekse confrontatie zeker",
aldus Steenhuizen blij. De
winkels zitten voorlopig niet
zonder en dat geldt voor el-
pee's en CD's, waarop beide
zangeressen ontruisd zijn vast
gelegd.
Filmprijs Utrecht voor Jan de Vaal
UTRECHT Jan de Vaal
krijgt dit jaar de Filmprijs van
de stad Utrecht. De gemeente
kent de prijs toe op advies van
de Stichting Nederlandse
Filmdagen aan iemand die
zich verdienstelijk heeft ge
maakt voor de Nederlandse
film of belangrijk is geweest in
de Nederlandse filmcultuur.
De prijs bestaat uit een pen
ning en een geldbedrag van
4.000 gulden. Jan de Vaal (65)
richtte in 1946 met anderen
het Nederlands Historisch
Filmarchief op, waaruit in
1952 het Nederlands Filmmu
seum ontstond. Tot vorig jaar
was De Vaal hiervan direc
teur.
JSSEL De Oostduitse
'dent Erich Honecker
igt volgende maand een
ieêl bezoek aan België
fitnodiging van koning
lewijn. Het koninklijk
maakte gisteren be-
tfat het bezoek plaats-
Van 13 tot 15 oktober,
programma van Honec-
bezoek is nog niet be-
Igemaakt.
'T In het grootste abor-
roees dat ooit in België is
krd, zijn gisteren elf men-
vrijgeproken. De aange-
agden, drie artsen, vier
'uwen en hun partners,
inen het proces op techni-
gronden. De rechter oor-
pde dat de politie inbreuk
Pgemaakt op het medisch
gfepsgeheim en de privacy
F de verdachten had ge-
Fjden. De beslissing van de
is belangrijk omdat
vijftig mensen in
van dezelfde zaak
F' de rechter moeten ver-
Abortus is in Belgie
maar de afgelopen
F'en jaar is het oogluikend
feeslaan. 6
BRUSSEL Een rook
verbod in alle publieke
gebouwen in heel Europa;
hogere accijnzen op tabak;
beperking van de produk-
tie en distributie, minder
reclame en geen „tax-
free"-tabak meer op de
luchthavens. Met die
maatregelen wil de We
reldgezondheidsorganisa
tie (WHO) de sigaret uit
bannen.
De afgelopen week heeft de
Europese afdeling van de
WHO, die 32 landen omvat
(heel Europa plus Turkije en
Israël) in het Westvlaamse
Brugge vergaderd over een
aantal actuele gezondheidsza
ken. Voorstellen aan de be
trokken regeringen voor een
absoluut rookverbod in heel
Europa voor alle openbare ge
bouwen, zijn daarvan een be
langrijk resultaat. Zo'n rook
verbod werd overigens begin
deze maand in België al van
kracht.
Regionaal WHO-directeur, dr.
Asvall zei dat momenteel vijf
sigaretten per Europeaan per
dag worden geconsumeerd en
dat minstens 500.000 personen
per jaar daaraan sterven. Ter
wijl de rol van tabak in aller
lei aandoeningen steeds duide
lijker wordt negentig pro
cent van alle longkanker en
chronische ziekten wordt er
door veroorzaakt, en ook aan
hartziekten draagt ze veel bij
loopt de consumptie van
rookartikelen nauwelijks af.
De WHO wil met een om
vangrijk ontmoedigingsbeleid,
waarbij het onderwijs, de ge
zondheidszorg en tal van an
dere maatschappelijke organi
saties nauw worden betrok
ken, proberen te bereiken dat
tegen 1995 tachtig procent van
de Europeanen niet-roker is.
Zou de WHO die doelstelling
halen, dan wordt de tabaks
consumptie vergeleken met
nu, gehalveerd.
Excuus
Sovjetunie
na schietpartij
WASHINGTON Sovjetmi-
nister van buitenlandse zaken
Sjevardnadze heeft gisteren
verontschuldigingen aangebo
den voor een schietpartij in
het Oostduitse Potsdam, waar
bij een Amerikaanse soldaat
door een Russische collega
werd verwond. De minister zei
dat aan beide zijden fouten
waren gemaakt.
BRUSSEL Bij de Belgische
omroep BRT is gisteren de
hele dag gestaakt door een
deel van het personeel. De
meeste radioprogramma's wer
den vervangen door muziek.
De journaaluitzendingen wer
den sterk ingekort. De socialis
tische vakbond ACOD riep op
tot de staking uit protest tegen
het ontslag van radiojournalist
Daniël Buyle. Hij werd door
de leiding van de staatsomroep
weggewerkt na een reeks con
flicten. Collega's van Buyle
zien in diens ontslag een pol-
tieke daad, omdat de verslag
gever in politiek opzicht te
kritisch zou zijn.
Illllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllll
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur. zaterdags tussen 14 00
en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond
nabezorgd.
Bij een frontale botsing tussen twee passagierstreinen zijn gisterochtend in Oostenrijk drie doden
en 101 gewonden gevallen. Een express, die onderweg was van Innsbruck naar Wenen en een trein
die op weg was van Wenen naar Salzburg botsten frontaal op elkaar bij de plaats Lambacht, veer
tig kilometer ten zuidwesten van Linz. De trein uit Innsbruck had ongeveer tweehonderd mensen
aan boord en de trein uit Wenen honderd. Vier wagons ontspoorden.
FOTO: AP
KIEL Het Landgericht in Kiel heeft de
voormalige medewerker van president Bar
schel van Schleswig-Holstein, Reiner Pfeiffer,
verboden zijn beweringen aan Barschels adres
te herhalen op straffe van een dwangsom van
bijna 600.000 gulden. Het weekblad „Der Spie
gel" had op gezag van Pfeiffer geschreven dat
Barschel onder anderen de sociaal-democrati
sche oppositieleider Biorn Engholm had laten
bespioneren. Barschel heeft gisteren tijdens een
vier uur durende persconferentie alle beschul
digingen van zijn voormalige persmedewerker
afgewezen.
BRUSSEL Het omstreden
Belgische autowegen-vignet,
dat deze week door een over
grote meerderheid van het Eu
ropees Parlement en door de
voltallige Europese Commissie
scherp werd veroordeeld, is
nog steeds niet van de baan.
Minister Eyskens van finan
ciën wil een alternatief vignet
invoeren, dat ook voor de Bel
gen zelf wordt verplicht.
Daarmee omzeilt Brussel de
Europese kritiek dat het vig
net discriminerend is voor bui
tenlanders. Het ministerie van
financiën hoopt zo'n 250 mil
joen gulden met de maatregel
binnen te halen.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK
THEATER. RECREATIE, EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA