Het leef model van Franciscus
£eidóc
Paus zegent
aidspatiënten
Test-case voor het confessioneel MBO
kerk
wereld
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
ftucLjeSoutmtt
Huysmans stelt
vragen bij
nieuw kerkelijk
recht
Theologische
bloedarmoede in
Hervormde Kerk
VIJFENTWINTIG JAAR FRANCISKAANSE SAMENWERKING
Schoolwijzer
Wederzijdse tolerantie
M
Af en toe zon
De stilte
die écht
pijn doet.
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987 PAGI
Hotelbouw op plaats voormalige synagoge Bonn
BONN Ondanks verschillende protesten zal op de funda
menten van de voormalige synagoge in Bonn een hotel worden
gebouwd. Een aantal dagen geleden bezette een joods echtpaar
et bouwterrein omdat het een monument eiste op de plek van
de in 1938 tijdens de „Reichskristallnacht" verwoeste synagoge.
Volgens een woordvoerder van de stad Bonn is er een bouw
vergunning verleend in de wetenschap dat op die plek de fun
damenten liggen van de vernielde synagoge. Overwogen wordt
nu of men de resten van de synagoge zal afbreken en elders zal
neerzetten. De joodse gemeente heeft het stuk grond en de ruï
ne van,de in 1879 gebouwde synagoge in de jaren '50 geruild
voor eën nieuw stuk grond en een nieuwe synagoge.
Vrijgelaten dissidenten richten perscomité op
MOSKOU Enkele onlangs vrijgelaten christelijke dissiden
ten in de Sovjet-Unie, onder wie Alexander Ogorodnikov en
Gleb Jakoenin, hebben onlangs een 'perscomité' opgericht.
„Glasnost" heet het onofficiële comité, naar een eveneens kort
geleden verschenen tijdschrift van het comité. Dit najaar wil
het comité een mensenrechtenconferentie houden, waarin de
resultaten van de hervormingspolitiek van partijleider Michael
Gorbatsjov en de situatie van de mensenrechen in de Sovjet-
Unie worden besproken. Intussen circuleert in Moskou al het
tweede nummer van Glasnost, waarin documenten over men-
senrechtengroeperingen in Armenië en Georgië zijn gepubli
ceerd.
Knap is het als men
kan verbergen hge
knap men is.
La Rochefoucauld
Prof. Huysmans
FOTO: CEES VERKERK
MÜNCHEN Dr. RG.W
Huysmans, hoogleraar in het
kerkelijk recht van de Ka
tholieke Theologische Uni
versiteit Amsterdam, heeft in
Mlinchen een reeks vragen
gesteld bij de toepassing van
de sedert 1983 in de RK-kerk
ingevoerde nieuwe wetge
ving.
In Nederland zijn er nogal
wat onduidelijkheden ten
aanzien van de burgerlijke
wetgeving zowel als de ker
kelijke wetgeving. Enerzijds
is volgens hem de Romeinse
wetgeving soms strenger dan
de burgerlijke wetgeving
hier, anderzijds stellen de
Nederlandse bisdommen
soms zwaardere eisen dan de
romeinse codex.
De voor de hele RK Kerk
geldende codex van 1983 er
kent het recht van gelovigen
om „verenigingen vrij te
stichten en te leiden" (canon
215). Anderzijds geldt volgens
canon 299, 3 dat geen enkele
private vereniging van ka
tholieken in de kerk wordt
erkend, tenzij haar statuten
door de bevoegde kerkelijke
overheid beoordeeld zijn. Bo
vendien is voor de naam „ka
tholiek" de toestemming van
de bisschoppen nodig (canons
300 en 216). Dit zwaar pre
ventief toezicht laat volgens
prof. Huysmans een andere
rechtscultuur zien dan in de
Nederlandse. Daarin is het
overheidstoezicht afgeschaft
om het recht van vrije vere
niging beter te waarborgen.
Een andere moeilijkheid ziet
prof. Huysmans in het feit,
dat niet helder is op welke
criteria de bisschoppen hun
erkenning of toestemming
zullen geven of weigeren. Dit
houdt het gevaar van wille
keur in, die canon 215 van de
codex onwerkzaam kan ma
ken. Dit knelt des te meer,
merkt prof. Huysmans op,
daar er geen kerkelijke ad
ministratieve rechtspraak op
bisschoppelijke uitspraken
mogelijk is. Dit geeft op het
ogenblik al spanningen in de
Nederlandse bisdommen
rondom nieuwe katholieke
bewegingen, zoals de Mariën-
burgvereniging.
LEIDSCHENDAM In de
N ederlandse Hervormde
Kerk dreigt een tekort aan
theologen die bekwaam zijn
om hoogleraar te worden.
Zowel de hervormde com
missie voor het Theologisch
Wetenschappelijk Onderzoek
(TWO) als het hervormd mo-
deramen hebben de laatste
tijd hierover hun bezorgd
heid geuit. TWO stelt de
voordracht op bij vacatures
van kerkelijke hoogleraren.
TWO heeft „met zorg" ge
constateerd dat in enkele
vakgebieden het al geruime
tijd moeilijk is om „waarlijk
professorabele personen"
voor te dragen bij vacatures
voor hervormd kerkelijk
hoogleraar. Om die reden
heeft TWO het bestuur van
het Hervormd Studiefonds
verzocht niet alleen boeken
beurzen, maar ook promotie
beurzen ter beschikking te
stellen. Ter ondersteuning
van dit verzoek schreef het
moderamen eind vorig jaar
dat „de zorg voor ,Nach-
wuchs' in onze kerk, vooral
op het gebied van de prakti
sche theologie en de christe
lijke ethiek, een prioriteit
van de eerste orde vormt".
Het bestuur van het Studie
fonds heeft inmiddels hiertoe
besloten, blijkens een brief
die deze maand aan de ker
keraden en colleges van
kerkvoogden is verzonden.
MEGEN In het piep
kleine Brabantse stadje
Megen (aan de Maas bij
Oss) viert zaterdag de
Franciskaanse Samen
werking haar vijfen
twintig jarig bestaan. Er
is een bijzondere aanlei
ding dat feest in Megen
te vieren. Het is namelijk
een van de zeer weinige
plaatsen waar de Fran
ciscanen sinds sinds hun
vestiging in Nederland
onafgebroken aanwezig
zijn geweest In de Fran
se tijd, toen de meeste
kloosters hun poorten
moesten sluiten, vormde
Megen daarop een uit
zondering.
Momenteel telt Megen drie
gemeenschappen die bij de
Franciskaanse samenwer
king zijn aangesloten. Zater
dag worden er zo'n achthon
derd deelnemers verwacht
aan de festiviteiten in de
door Franciscanen gebouwde
Kloosterkerk. Ze zijn afkom
stig uit de 45 gemeenschap
pen die de Franciskaanse Sa
menwerking vormen.
Sinds Franciscus in de der
tiende eeuw drie orderegels
opstelde voor respectievelijk
de minderbroeders, vrouwe
lijke religieuzen en lekewer-
kers, is het aantal groeperin
gen dat zich op hem beroept,
alleen maar toegenomen.
De opvattingen van Francis
cus en Clara liggen nog
steeds goed in de markt en in
de laatste tien van de Fran
ciskaanse Samenwerking is
dat opnieuw gebleken. Er
zijn nu mensen die zich Ver
eniging van Broeder Frans
noemen en officieel onder
geen enkele orderegel vallen.
Zij hebben vooral onder de
iongeren nogal wat aantrek
kingskracht. Van de tiendui
zend leden die de Francis
kaanse samenwerking omvat,
zijn globaal zo'n duizend jon
geren. De spiritualiteit van
de dierenvriend en natuur
liefhebber Franciscus die uit
zijn nagelaten werk kan
worden opgediept, blijkt ve
len aan te spreken. Broeder
Eugéne Plouvier uit Megen
zegt daarover: „Franciscus
spreekt weer opnieuw aan in
verband met zijn sterke be
moeienis met vrede en wa
penloosheid en zijn zorg voor
de schepping. De Francis
kaanse vredeswacht in
Woensdrecht vormt het dui
delijkste bewijs dat de opvat
tingen van Franciscus zijn
aangeslagen."
Los geheel
De Franciskaanse Samen
werking is als vereniging een
vrij los geheel: alle daarin op
genomen congregaties (Min
derbroeders, Capucijnen,
Conventuelen, Clarissen,
Franciscanessen) hebben hun
zelfstandigheid behouden en
niet over iedere orde of con
gregatie is de opnieuw ont
dekte geest van Franciscus
vaardig geworden. Van nogal
wat congregaties, vooral die
van de Franciscanessen bij
voorbeeld die van oudsher
hebben gewerkt in onderwijs
en gezondheidszorg, is het le
denbestand sterk vergrijsd.
Overschakelen op het nieuw
ontdekte ideaal dat in de ia-
ren zestig werd herontdekt,
bleek lang niet altijd moge
lijk. Maar bij alle gemeen
schappen zijn afzonderlijke
leden, tezamen een minder
heid weliswaar, met nieuwe
inspiratie aan het werk ge
gaan.
Dat uit zich op verschillende
terreinen. Zo is er dit jaar
een driejarig milieuproject
gestart onder de titel De aar
de Eren. Onderzocht wordt
onder meer door de Wage-
ningse professor Van Assel-
donk of er Franciscaanse
landbouwmethoden kunnen
worden ingevoerd. Verder
werkt men aan een nieuwe
uitgave van de geschriften
van St. Franciscus, er vinden
op gezette tijden cursussen
plaats in Franciskaanse spiri
tualiteit en er worden bezin
ningsweekenden georgani
seerd.
Gerard Pieter Freeman, staf
medewerker aan het bureau
van de Franciskaanse samen
werking in Utrecht, schreef
een korte utopie van het
Franciskaanse ideaal voor
het eind van deze eeuw: „De
Franciskaanse samenwer
king wil het leefmodel van
Franciscus verspreiden onder
alle mensen die zich daartoe
voelen aangesproken. Zowel
groepen als mensen persoon
lijk in de beweging zijn er
zich bewust van dat ze deel
uitmaken van een netwerk.
Daarin kunnen ervaringen
worden uitgewisseld om van
elkaar te leren, om zich met
elkaar te bezinnen, om met
elkaar te eten en het feest
van het leven te vieren. Het
is geen roomse, maar wel een
christelijke beweging, met
plaats voor ieder die de
Franciskaanse inspiratie wil
delen. Daarop zijn allen aan
spreekbaar."
SAN FRANCISCO Paus Johannes Paulus II heeft gisteren
in San Francisco een ontmoeting gehad met een groep slacht
offers van de immuunziekte aids. In een toespraak tot een
groep van zo'n 60 aidspatiënten en hun familie zei de paus dat
„Gods liefde" zich ook tot hen uitstrekte.
De paus ontmoette de aidspatiënten, onder wie een meisje
van vijf jaar en een priester, in de Mission Dolores basiliek,
het oudste gebouw van San Francisco. De stad heeft een grote
homoseksuele gemeenschap die zwaar getroffen is door de
immuunziekte. Het was de eerste ontmoeting van de paus met
aidspatiënten.
Tijdens de dienst nam de paus een aantal aidspatiënten bij
hun handen en zegende hij hen door een kruis te maken op
hun voorhoofd. In zijn toespraak noemde de paus de im
muunziekte één keer, maar verwees hij geen enkele keer
naar het onderwerp homoseksualiteit. Wel sprak hij uitvoerig
over „zonde" en „vergeving".
De ontmoeting van de paus met de aidspatiënten vormde één
van de delicaatste onderdelen van zijn bezoek aan de Vere
nigde Staten. Onder rooms-katholieke homoseksuelen leeft
veel verbittering over uitspraken van het Vaticaan.
Buiten de basiliek hielden bijna 3.000 mensen een protestde
monstratie. Sommige betogers hadden zich in pausgewaden
uitgedost. Andere betogers hielden spandoeken omhoog met
teksten als „de paus is een huichelaar".
Voorschriften
De Amerikaanse bisschoppen zijn na de scherpe kritiek van
paus Johannes Paulus II niet van plan de sacramenten te
weigeren aan alle rooms-katholieken die zich niet aan de ker
kelijke voorschriften houden. De paus noemde het woensdag
een „ernstige dwaling" als mensen die de voorschriften over
treden, denken goede rooms-katholieken te zijn en ook de sa
cramenten ontvangen.
Deze veroordeling houdt niet automatisch in dat zulke katho
lieken geen sacramenten meer ontvangen, zei aartsbisschop
Daniel Pilarczyk van Cincinnati op een persconferentie na
afloop van de besloten ontmoeting tussen de ruim 300 bis
schoppen en de paus. De kerk is volgens hem altijd tamelijk
tolerant geweest tegenover degenen die fouten maken. „Ik
denk niet dat het de bedoeling van de paus is dat iedereen die
aan geboortenbeperking doet, nu de kerk maar moet verla
ten."
Paus Johannes Paulus II omhelst in de Mission Dolores-basiliek in San Francisco een vijfjarige
jongen die aids heeft opgelopen door bloedtransfusie.
Er is momenteel heel wat aan
de hand in het middelbaar be
roepsonderwijs. Van over
heidswege is bepaald dat hier
een grootscheepse vernieu
wing zal plaatsvinden, de zo
geheten S.V.M.- operatie. De
vernieuwing brengt tevens
mee, dat heel wat mts'en,
meao-scholen, scholen voor
mdgo, kmbo ook in een „her
schikkingsproces" terecht
dreigen te komen en na
moeten denken over een fu
sie. Met wie?'
Het is ondoenlijk om in het
korte bestek van dit artikel
ook maar enigzins uitputtend
over die S.V.M.-operatie te
schrijven. Ik pik er hier
slechts een paar punten uit
die van belang zijn voor het
confessioneel onderwijs. Cen
traal staat daarbij dit punt: in
ons land zijn tientallen scho
len voor confessioneel m.b.o.
die opgericht zijn vanuit de
noodzaak die gevoeld werd
om confessioneel onderwijs te
geven (p.c. of r.k.) Hoe zal het
die scholen vergaan: zullen ze
hun oorspronkelijke doelstel
ling kunnen handhaven, zul
len ze confessioneel blijven bij
alle fusiegeweld?
De overheid is van plan een
aantal regels te stellen, die
knap lastig zullen gaan
worden voor confessionele
scholen.
De eerste betreft de school
grootte. In de nieuwe wet
komt te staan, dat de mini
mumschoolgrootte 600 moet
zijn. Dat geheel berust in feite
nergens op (waarschijnlijk al
leen op het feit, dat men het
getal van 500 toch te laag
vond maar laat ik niet te
cynisch zijn!), is niet onder
wijskundig onderbouwd. Vele
scholen voor mbo halen dit
aantal niet en zullen daarom
moeten fuseren. Maar vooruit
- laten we dat aantal billijken,
al te klein kan om allerlei re
denen ook niet.
Nu schijnt één van de ambte
naren, die het nieuwe bekosti
gingssysteem voor het gereor
ganiseerde mbo heeft ontwor
pen, enige tijd geleden in een
speech te hebben beweerd dat
een school voor mbo, wil ze
financieel goed kunnen draai
en, minstens 2000 leerlingen
zou moeten hebben. Dit ver
haal raakt zo langzamerhand
bekend en zo dreigt er een
zelfde, bijna paniekachtige re
actie te ontstaan als enige tijd
geleden in het hbo: zorg dat je
voldoende fusiepartners
krijgt, want anders ga je er
aan.
Mijn vraag is dan: waar haalt
het ministerie het recht van
daan? Je kunt toch niet in een
wet zetten: met 600 leerlingen
kun je, mag je bestaan, terwijl
daarnaast bepaald wordt:
maar je hebt toch eigenlijk
2000 leerlingen nodig, om het
hoofd goed boven wat er te
kunnen houden? Ik vind het
én juridisch zeer bedenkelijk
én onderwijskundig volstrek
te willekeur.
Beseft minister Deetman, de
ervaringen van de hbo-opera-
tie kennende, wel wat hij
hiermee het confessioneel on
derwijs aandoet, althans in
wat voor moeilijke positie hij
het brengt? Er is nog een
tweede punt dat hier de aan
dacht vraagt. Bij een fusie
kan men kiezen voor een sec
torale dan wel voor een mul-
ti-sectorale school. Het eerste
is bv. een mts met een andere
mts, het tweede bijvoorbeeld
een mts met een meao. Waar
in vele mbo-scholen sterk sec
toraal wordt gedacht, kan ook
dit een moeilijk punt worden.
Kiezen
Als een confessionele mbo-
school nu voor een fusiepro
ces staat, moet men wel eerst
z'n prioriteiten, criteria op
een rijtje zetten. Kiest men als
door drs. K. de Jong Ozn.
protestants-christelijke mts
voor samenwerking met een
algemeen bijzondere mts (een
keuze voor een sectorschool)
of voor samenwerking met en
eveens protestants-christelijke
meao? (of een r.k. meao, om
interconfessioneel te worden),
't Is duidelijk: kiezen voor een
andere confessionele school
zal meestal een keuze voor
een multi-sectorale samen
werking betekenen.
En dan wat betreft het aantal:
samenwerking met één of
twee eveneens confessionele
scholen zal meestal wel een
leerlingenaantal opleveren,
dat redelijk boven de 600 ligt
maar als dat verhaal van
die 2000 klopt (en ik hoop van
niet) wat voor capriolen moet
een schoolbestuur dan gaan
uithalen?
Mijn advies aan confessionele
scholen: kies voor een multi
sectorale samenwerking, pro
testeer hevig tegen die on
rechtmatige eis van 2000 leer
lingen, en reken er maar op
dat dat „big is beautiful" bin
nenkort zijn tijd gehad heeft.
Het bedrijfsleven geeft ons
nota bene al signalen dat we
in dezen in het onderwijs op
moeten passen. Om maar te
zwijgen van de idealen van
een confessionele school,
waarin een school nog wel
iets meer of iets anders is dan
een goed lopend bedrijf.
Identiteit
Bij dit alles zal het er bovenal
op aan komen welke waarde
een p.c. of een r.k. mbo school
hecht aan haar confessionele
identiteit. Zij zou deze (want
daarvoor is ze toch gesticht!)
bovenaan de lijst moeten
plaatsen.
Dat vraagt intensieve bezin-
nig, durf en moed en mis
schien wel offers. En daar
voor is het nodig, dat men
zich opnieuw realiseert welk
een grote waarde christelijk
beroepsonderwijs heeft. Die is
veel groter dan menigeen be
seft. Er zijn bovendien op dit
terrein nog vele mogelijkhe
den onbenut gelaten.
De Unie „School en Evange
lie" organiseert daarom op za
terdag 26 september a.s. een
werkvergadering gewijd aan
„De waarde van het christe
lijk beroepsonderwijs".
(Tijd 10.00-13.00 uur. Plaats:
Farel College Amersfoort.
Aanmeldingen: 020-261401).
Op diezelfde dag komt een
themanummer van het Bulle
tin van de Unie uit, ook ge
heel gewijd aan dat onder
werp.
Ik houd niet van grote
woorden, maar hier kan niet
anders gesproken worden dan
van een testcase voor het con
fessioneel mbo. Nu zal het er
op aan komen of wij temid
den van al het geweld van
vernieuwingen en fusie wer
kelijk het zwaarst laten we
gen wat dat waard is: de con-
fessionaliteit van hun school.
De schoolbesturen zij veel
sterkte toegewenst bij de gro
te verantwoordelijkheid die
zij hier bij dragen.
m
Na jaren van politieke touwtrekkerij is in het kabinj[
eindelijk overeenstemming bereikt over de ontwerpteks
een Wet Gelijke Behandeling. Doel van deze wet is disc
natie op grond van geslacht, ras, geloof, politieke ovemdi
ging, burgerlijke staat en seksuele geaardheid te voork'o
Daarbij moet gedacht worden aan een bedrijf dat om een
die redenen een werknemer ontslaat, een woningbout 1
eniging die een huurder afwijst of een school die een
weigert of een leraar ontslaat.
DISCRIMINATIE is in de grondwet verboden en dustL,,
baar. Diezelfde grondwet garandeert echter ook de vn
van onderwijs. Ouders hebben het recht om gezamenlij] -r
school op te richten waar hun kinderen die waarden en
men krijgen bijgebracht die zij wenselijk achten. Het is
zelfsprekend dat bijzondere scholen het recht hebben'
sen dat een leerkracht de levensbeschouwelijke grom
van een school onderschrijft.
Het is een moeilijker vraag of een school het recht
iemand vanwege zijn seksuele geaardheid te ontslaan
Protestants Christelijke Onderwijsvakorganisatie PCO
dat het bijzonder onderwijs zowel bij benoeming als on
het recht heeft onderscheid te maken op grond van we
en levensbeschouwing. Homoseksualiteit kan volgens
PCO echter nooit als argument meespelen bij benoemii
ontslag. De praktijk is anders. Zo wordt op sommige bij
dere scholen grote waarde toegekend aan de christelijk
vatting over huwelijk en gezin en menen de schoolbes
dat deze waarden niet door een homofiel of iemand die
huwd samenwoont kan worden overgedragen.
EeN gedetailleerde Wet Gelijke Behandeling zou ertoe I
nen leiden dat een protestantse, katholieke of joodse ïa
die een sollicitant vanwege zijn seksuele geaardheid of gi
afwijst door de rechter veroordeeld wordt. Terecht heeft
kabinet niet voor deze weg gekozen. Het zou een te ve
gaande inperking van de vrijheid van onderwijs geweest
Maar er zijn meer argumenten tegen een uitgebreid a
vulling van een anti-discriminatiewet. In feite is het m
beeld nauwelijks mogelijk de acceptatie van homoseksui T
door wetgeving af te dwingen. Een homofiele leerkracli
zich op een school waar zijn levenswijze veroordeeld
nauwelijks op zijn plaats voelen. Uiteindelijk komt het
op wederzijdse tolerantie tegenover eikaars opvattingen
TOCH is het goed dat er nu een wetsontwerp ligt dat
minatie in arbeidsverhoudingen en dienstverlening vi
omdat daardoor effectiever tegen discriminatie kan
opgetreden. Een woningbouwvereniging heeft nu
niet het recht bij de toewijzing van woningen rekel
houden met huidskleur of seksuele geaardheid van del
der. Tevens kan wetgeving meer duidelijkheid geven i
positie van leerkrachten in het bijzonder onderwijs.1
ondanks de vrijheid van onderwijs heeft een leerki
een christelijke school ook een rechtspositie. Hij kan
maar ontslagen worden wegens een leefwijze die
schoolbestuur als strijdig met de christelijke leer
wordt.
Het kabinet heeft terecht voor een regeling gekt
ruimte laat aan de bijzondere scholen. Maar ook v<
geldt dat zij zich in het maatschappelijk verkeer zorgvi
dienen te gedragen. Als een werkgever de werkverhott
gen verstoort, is het voor een werknemer mogelijk om
rechterlijk oordeel te vragen. Een uniforme regeling
discriminatie is in onze pluriforme samenleving nu eei
niet te geven. Daarvoor zijn de verschillen in de bek
van waarden en normen te groot. Wie meent op zijn
worden gediscrimineerd, kan echter altijd de gang nas
rechter maken.
DE BILT (KNMI) Boven
zuid Europa bevindt zich nog
steeds warme vochtige lucht.
Deze lucht drong gisteren op
tot boven het zuiden van ons
land. Boven noord Europa be
gint in dit jaargetijde de lucht
alweer flink af te koelen. De
scheiding tussen beide lucht
soorten ligt vrij dicht bij ons
land en is er de oorzaak van
dat er af en toe regen of een
bui valt. Morgen bevindt ons
land zich tijdelijk in de koude
lucht. Er is vrij veel bewolking
waarbij wel af en toe de zon
schijnt. Het blijft echter vrij
wel overal droog. De middag-
temperatuur komt nauwelijks
tot de twintig graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor zaterdag en zondag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: Half tot zwaar be
wolkt en buien. Middagtempe-
ratuur omstreeks 14 graden.
Britse Eilanden: Morgen in
Schotland kans op een bui, el
ders zonnige perioden. Mid-
dagtemperatuur van 15 graden
in Schotland tot 19 graden in
zuidoost-Engeland.
Benelux: Peroden met zon,
zondag vanuit het westen mo
gelijk regen. Middagtempera-
tuur rond 17 graden.
Duitsland: Vooral in het noor
den kans op een bui, elders
zonnige perioden. Middagtem-
peratuur van 16 graden in het
noorden tot 22 in het zuiden.
Frankrijk: In het noorden
wolkenvelden, elders overwe
gend zonnig. Middagtempera-
tuur van 18 graden in de Ka
naalzone tot 30 graden in het
zuiden.
Spanje en Portugal: Zonnig.
Middagtemperatuur van- 24
raden in het noordwesten tot
5 graden plaatselijk in het
binnenland. Aan de Middel
landse zeekust omstreeks 30
graden.
Italië, Joegoslavische
Griekse kust: Zonnig en
dagtemperaturen rond 25 ,r
den.
Alpengebieden: Zonnige p
den. Middagtemperatuur
24 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORGJJ
Weer Mu Min
Amsterdam regen 23 1'
De Bilt regen 25 17
Eelde regen 22 15'
Eindhoven regen
Den Helder regen
Rotterdam regen 23 17
Twente regen 24
Vlissingen regen 23
27
16
Berlijn
l.ba
Bordeaux onbew 37
Brussel regenbui 27 18
Dublin zwbew. 18
Frankfurt h.bew. 24
Genève mist 30 13
Helsinki zw.bew. 13 -2
Innsbruck zwbew. 29 11
Klagenlurt l.bew 28 12
Kopenhagen niet ontv
Lissabon onbew. 35 23,
Locamo onbew. 27 1!,
Londen regen 25 K'
Luxemburg h bew. 28
Madrid onbew. 33
Malaga onbew. 29
Mallorea onbew. 36 15
Malta l.bew. 34
Moskou zw.bew. 13
Mlinchen zw.bew 30
Nice h.bew. 27
Oslo zw.bew. 10
Parijs zw.bew. 29
Rome lbew. 31 17
Split onbew. 33 18
Stockholm h.bew. 13
Warschau zw bew. 17
Wenen h.bew. 26 15
Zurich mist 29 13
Casablanca 1 bew 39 23
Cyprus onbew. 34 22
Istanbul onbew 28 15
Las Palmas onbew. 30 23
Bayrut niet ontv.
Tel-Aviv onbew 30 23
REUMABESTRIJDING MOET Di