Edisons voor Kamerkoor en Concertgebouw orkest si Residentie Orkest overstemt cellist Heinrich Schiff Ontroostbare Picasso had geheime verhouding Instituut Zwagermai nieuw succes VDQS Nederlander koopt meer literatuur KUNST - Multatuliprijs naar H.C. ten Berge De stem als instrument bij Nederlands Kamerkoor bioscopen SaidócQowumt VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987 PAG] Roy Orbison komt naar Nederland ROTTERDAM Roy Orbison komt op 2 no vember naar Neder land. De zanger van nummers als „Only the lonely" en „Crying" geeft die'dag een con cert in Ahoy' Rotter dam met begeleiding van een achtmansfor matie. Kaarten zijn ver krijgbaar bij onder meer het bespreekbu reau van Haagsche Courant en Het Binnen hof. Popeye en Zoon Popeye heeft een zoon. De legendari sche stripfiguur, die om nog onbekende redenen ook in het huwelijk is getreden met „zijn" Olijfje, valt vanaf zaterdag op de Amerikaanse TV te zien met zijn zoon, die overigens meteen al negen jaar oud is. Of de nieuw leven ingebla zen serie ook op de Nederlandse TV te zien zal zijn is nog niet bekend. Verdachte moord op Peter Tosh aangehouden KINGSTON De Jamaicaanse politie heeft gisteren een man gearresteerd die ervan wordt verdacht betrokken te zijn ge weest bij de moord op de popu laire reggae-musicus Peter Tosh. In totaal worden nu drie mensen vastgehouden voor de moord. Tosh werd vorige week vrijdag in zijn huis in Kingston door drie gewapende overval lers gedood, nadat hij geweigerd had hen geld te geven. Ook een vriend van Tosh werd gedood. Een van de andere vijf gewon den overleed later. AMSTERDAM De schrijver H.C. ten Berge is de Multatuliprijs (10.000 gulden) van het Amsterdams Fonds voor de Kunst toegekend. Hij krijgt de prijs voor zijn vorig jaar versche nen boek „Het geheim van een op gewekt humeur", dat Ten Berge ook al een nominatie voor de AKO- literatuurpijs opleverde. Volgens de jury vertoont het boek van Ten Berge, wellicht onbedoeld, enige ge lijkenis met de Max Havelaar van Multatuli. Zij prijst de schrijver voor zijn overtuigende vindingrijkheid, vitaliteit en humor. Het is hem ge lukt wat ook Multatuli voor ogen stond: het schrijven van Neder lands, aldus de jury. Herman Stok weg bij de VARA HILVERSUM Herman Stok zal met ingang van ja nuari van het komende jaar niet meer te beluisteren zijn op VAR A-radio. Hij maakt gebruik van de omroeprege- ling om via een overgangsfa se met VUT te gaan. Samen met Letty Kosterman was hij de bekende presentator van het ZO-programma, terwijl hij een documentaire-reeks maakte over het Nederlandse lied. In het komende winter- programma van de VARA komt zijn naam niet meer voor. HILVERSUM Het Concertgebouworkest en het Nederlands Kamer koor met Reinbert de Leeuw behoren tot de winnaars van de „Edi sons Klassiek 1987", de hoogste onderscheiding die de Nederlandse pla tenindustrie geeft aan klassieke muziekensem- bles. In totaal werden dit jaar, het 25e jaar dat de prijzen worden uitge reikt, elf ensembles on derscheiden in evenzove- le categorieën. Er waren 150 inzendingen. De NOS besteedt op 2 december aandacht aan de Edisons via een documentaire over de winnaars. Volgens de Edison Stichting is er dit jaar een aanzienlijke stijging van het aantal voor gedragen produkties in twee categorieën: 30 procent meer in de categorie „kamermu ziek van duo tot nonet" en ruim 50 procent meer in de categorie „uitgaven van his torische/documentaire aard". Het eerste duidt volgens de stichting op een toegenomen belangstelling voor kamer muziek. De tweede stijging is een direct gevolg van het weer uitbrengen van oude tot zeer oude opnamen op com pact disc. Het Concertgebouworkest won in de categorieën symfo nische muziek en concerten. Het betreft de platen met uit voeringen van respectievelijk de symfonie nummer 9 van Gustav Mahler onder leiding van dirigent Leonard Bern stein, alsmede het pianocon cert nummer 3 van Sergei Rachmaninov onder leiding van Bernard Haitink. In de categorie „koormuziek" werd het Nederlands Kamer koor bekroond. Het betreft de plaat met het werk „Via Crucis" van Franz Liszt Reinbert de Leeuw was hier bij zowel dirigent als pianist. De overige bekroningen zijn als volgt verdeeld: in de cate gorie Muziek uit de middel eeuwen, renaissance en vroe ge barok: symphoniae van Hildegard von Bingen, uitge voerd door het Sequentia En semble. De categorie Kamer muziek van duo tot nonet: Shlomo Mintz (viool) en Ye- fim Bronfman (piano) met sonates van Cesar Franck, Claude Debussy en Maurice Ravel. De categorie Werken voor kamerorkest eventueel met instrumentale solist: The English Concert onder lei ding van Trevor Pinnock met concerten van Antonio Vivaldi. Maurizio Pollini (piano) won met pianosonates van Frederic Chopin in de categorie Instrumentale Solo- recitals. In de categorie Opera en Operette won de uitvoering Iphigenie en Tauride van Christoph Willibald von Gluck. Uitvoerenden hier waren Diana Montague, John Aler, Thomas Allen en Rene Massis in samenwerking met het orkest van de opera van Lyon en het Monteverdi Koor. Dirigent: John Eliot Gardiner. Dorothy Dorow met aan de piano Rudolf Jansen won in de categorie recitals voor zangstem(men) met enkel- of meervoudige begeleiding. Het betrof hier liederen van Anton Webern. In de categorie Muziek ge componeerd na 1945 won het Philharmonia Orchestra on der leiding van Simon Rattle met hun uitvoering van de symfonie nummer 10 van Di- mitri Siostakowitsj. De Wie ner Pnilharmoniker werd bekroond in de laatste cate gorie, die van de „bijzondere uitgaven van historische en documentaire aard". Het be treft de uitvoering van de derde symfonie van Beetho ven. Dirigent was Erich Klei- ber. De jury van de Edisons Klas siek 1987 bestond uit Sigrid van der Linden, Kasper Jan sen, Han Reiziger, Aad van der Ven ert Cornelis van Zwol. Voorzitter was Rob Ed wards van de NVPI, de orga nisatie van platenproducen ten en -importeurs. Het Nederlands Kamerkoor, dat werd onderscheiden met een Edison voor „Via Crucis" van Franz Liszt. Meesterwerken uit de Middeleeu wen en Renaissance door het Ne derlands Kamerkoor onder leiding van Paul van Nevel. Oud Katholieke Kerk, Den Haag, gisteravond. De Stichting Oude Muziek en Theater nam in haar abonne ment een optreden van het Nederlands Kamerkoor op. Vandaar dat gisteravond dit koor onder Paul van Nevel in de Oud Katholieke kerk op trad met oude koormuziek uit de tijd van de Ars Antiqua en de Ars Subtilior. Het eerste deel van het programma be stond uit anonieme werken uit de periode 1230 tot ongeveer het einde van de veertiende eeuw. Daarna kwamen twee Noord Nederlanders aan het woord die in datzelfde Zuid Frankrijk en Italië zongen en componeerden, grotendeels in de vijftiende eeuw en die ook hun naam aanpasten en dus Johannes Ciconia en Alexan der Agricola gingen heten. Rond 1200 werden de eerste voorzichtige pogingen onder nomen tot de zogenaamde po lyfone of meerstemmige -mu ziek, waarbij de stemmen ge lijkwaardig en horizontaal bo ven elkaar doorlopen. Lang zaam maar zeker wordt die paralelliteit ingewikkelder en gaan vooral de ritmische pa tronen grillige en inventieve vormen aannemen terwijl in dichter wordende stemmen- weefsels overal harmonische botsingen optreden.' De tekst wordt per stemsoort doorel- kaar heen gezongen en is, als de stem, niet meer dan een in strument. Ciconia werkt dit met grote inventiviteit uit zo als onder meer bleek in de ge raffineerde canon Le ray au soleil. In Agricola ontmoet men, ondanks de uitbundige versieringskunst, toch ook weer de Noorderling met lan ge uitgesponnen lijnen. Voor het Kamerkoor, dat zich hier en daar door pommer (voorloper van de hobo) en sa- queboute (voorloper van de schuiftrompet) liet begeleiden is dit een niet zo vaak betre den gebied, zoals in kleine aar zelingen zo nu en dan hoor baar werd. Er werd strak en vibratieloos gezongen, terwijl pas bij Agricola grotere ex pressieve contrasten werden toegelaten. Het koor verschilt van gespecialiseerde Engelse kamerkoren doordat het niet die volstrekte pure esthetische klankdiscipline heeft. Hun meer aardse expressiviteit doet deze gecompliceerde muziek echter alle recht en maakte deze avond tot een duidelijk succes. ERIK BESIER Resident»* Orkest o.l.v. Hans Vonk. Solist: Hsinrich Schiff, collo. Ope ningsfestival dr. Anton Philipsxaal, Muziektheater, Den Hseg, gieter- doorzichtige klank blijft nu eenmaal een „testcase". Maar er resteren altijd nog wensen. Slagwerk en koper, vooral in het forte, verstoren de balans, de strijkers zouden in snelle passages iets meer ge profileerd kunnen klinken. En in de totaliteit van de klank bij Dvorak's Celloconcert liet de verhouding tussen solist Heinrich Schiff en orkest nog al wat te wensen over - al thans waar ik zat op rij 10 rechts in de zaal. De cellok lank droeg niet altijd goed en werd te zeer door het orkest overstemd. ,4'Ours" gedoopt. "En zo'n Dvorak mag dan wel de or- Haydn met de fijne Ujnen en feestpartij meer symfonisch Een stampvolle zaal en een bijzonder enthousiast publiek was er gisteravond bij net 4de concert van het Openingsfesti val. Wat een gelukkig gevoel moeten dirigent Hans Vonk en het Residentie Orkest hebben bij zo'n duidelijk succes. Het RO blijkt al meer ingespeeld te raken op zijn nieuwe zaal, ge hoord de weergave van Haydn's C-dur Symfonie nr. 82, naar de geestige finale dan begeleidend hebben ge dacht, dit neemt niet weg, dat de virtuoos geschreven solo partij tegen het orkest opge wassen moet zijn. Natuurlijk is Schiff een meestercellist die het werk tot in alle uithoeken kent en dat zal zeker op ande re plaatsen in de zaal zo heb ben geklonken. Toch komt het ons meer en meer voor, zeker onder het luisteren naar Schu mann's 2de Symfonie, dat deze zaal in de allereerste plaats op het orkest is gericht en minder op solowerk. En als slagwerk en koper niet aan bod komen, wat klinkt het orkest dan ver rukkelijk en beeldschoon, zo als in net Adagio espressivo. Vonk dirigeerde ronduit geïn- Heinrich Schiff, gisteren in de Anton Philipszaal overstemd door het Residentie Orkest. FOTO: PR spireerd en inspirerend op or kest en zaal. Het komt best goed! NOES KOKEE Gabrielle Depeyre Lespinasse, de „geheime" liefde van Pablo Pi casso, zoals ze werd gefotografeerd In 1915. FOTO'S: AP TIJDENS ZIEKTE VAN ZIJN VRIENDIN NEW YORK Pablo Pi casso had in 1915-'16, toen hij voor vrienden en ken nissen ontroostbaar was omdat zijn vriendin Eva Gouel stervende was aan tbc, een geheime liefde. „Er is niets neergeschre ven over dit ravissante meisje dat Picasso zelfs verborgen hield voor zijn intiemste vrienden, en ze ker voor Gertrude Stein en Alice Toklas", aldus de kunsthistoricus en Picas- sobiograaf John Richard son, in een artikel in het oktobernummer van het Engelse blad „House and Garden". De vrouw in kwestie heette Gabrielle Depeyre Lespinasse. Het is niet bekend hoe Picasso haar tegen het lijf liep, aldus Richardson. „Het enige dat we met zekerheid weten is dat Gabrielle Depeyre in 1888 in Parijs werd geboren en dus 27 jaar was toen zij de kunstenaar ontmoette". Op een van de liefdesbrieQes die gevonden werden tussen nooit ten toon gestelde schetsen en aquarel len die Picasso voor haar maakte, spreekt hij zijn bewe ring tegen dat hij een atheïst is, aldus Richardson. Er staat: "J'ai demandé ta main au Bon Dieu". Richardson, die met Picasso bevriend was, zegt dat dit waarschijnlijk de eerste keer is dat Picasso ernstig overwoog om te trouwen. Hij noemt de romance historisch belangrijk omdat zij de ontbrekende schakel in de keten van huwe lijken van de kunstenaar is en ook onthult dat hij de slaaf van een vrouw is geweest, in plaats van andersom. De liefdesaffaire werd ver moedelijk gedeeltelijk geheim gehouden omdat Gabrielle be vriend was met de in Amerika geboren graveur en dichter Herbert Lespinasse, met wie zij later trouwde. „We moeten ook niet verge ten, dat de romance in de herfst van 1915 begon, toen de kunstenaar zogenaamd on troostbaar was omdat zijn toenmalige vriendin, de frêle en mooie Eva Gouel, werd ge sloopt door tbc," schrijft Ri chardson. De auteur, een persoonlijke vriend van Picasso, voegt er aan toe dat de schilder zich soms bezwaard voelde dat hij zo achter de vrouwen aanzat. „En dus gaf hij zich over aan een gepassioneerde affaire met een meisje dat even lief en zacht en kwetsbaar was als zijn stervende vriendin, en dat ook zoveel op haar leek. Te oordelen naar de lange en tedere inscripties op de meeste schilderijen die hij haar gaf, groeide bij de kunstenaar een obsessionele passie voor Gaby. De passie kwam ook tot uiting in „calligrafische vrijerij": Pi casso's en Gaby's naam door eengevlochten. Toen in /ie jaren vijftig enkele van die schilderijen werden verkocht, vroeg Richardson Picasso naar de portretten. „Hij genoot zichtbaar dat hij ze terugzag, maar was geprikkeld dat hij werd herinnerd aan een periode die hij had verko zen te vergeten'aldus Ri chardson. Een tekening van Gabrielle Depeyre Lespinasse die Picasso in 1915 maakte. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekaljjkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Een maand la ter (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCI NEMA II: Ean maand later (al); 18.30, 21.15. Een avontuur met •en staart jé (al); za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.15. EUROCINEMA III: Secret of my aucceaa (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 14.30. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Beverly Hilla cop II (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Een maand la ter (16); za. 24.00 EUROCINE MA II: Fyaical attraction (16); za. 24.00. EUROCINEMA III: Mat sax meer mant (16); za. 24 00 EUROCINEMA IV: B«verly Hilla cop II (16); za. 24.00 LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Who'a that girt (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): Een avon tuur met een staartje (al); za. zo. wo. 14.30. The living daylights (al); 14.30, 18.45, 21.15. Blind date; 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Een maand later (al); Secret of my success (al); Beverly Hilla cop II (al); 14.30, 19.00. 21.15. TRIA NON (Breestraat 31. tel. 123875): Soul man (al); Sjanghai Surprise (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414); Sex-acadamie (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Honeymoon in paradia* (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800); Geen voorstellingen. KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Lethal weapon (16); do. vr. 14.45, 19.00, 21.15. za. zo. wo. 14.45, 19.00. ma. di. 19.00. Crocodile Dundee (al); za. zo ma. di. wo. 21.15. CITY THEATER II: The li ving daylights (al); do. vr. zo. 14.45, 19.00, 21.15. za. ma. di. wo. 19.00, 21.15. Tom and Jerry VI (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): King Kong II (al); do. t/m za. 19.00. zo. ook 15.45. Th* name of th* roa* (16); do. vr. za. 21.15. zo. 19.00. Silk wood (16); zo. 21.15. ma. di. wo. 20.15. KINDERVOORSTELLING De speurneuzen (al); za. zo. wo. 14.00. Dutch treat (al); vr. za wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): The living daylights (al); do. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Thomas en Senior en het geheim vap de Brute Berend (al); za. zo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313): Beverly Hills Cop II (al); do. ma. di. 18.15, 21.30. wo. zo. 14.00. 18.45. 21.30. za. 14.00, 18.45, 21.30, 24.00. Een mi ter (al); do. ma. di. 18.45. j wo. zo. 14.00, 18.45, 2130 14.00, 18.45. 21.30, 24.00. ving daylights (al); do. vr. wo. 18.45. 21.30. za 18.45.» k, 24.00. Avontuur met een id (al); wo. za. zo. 14.00. nm: DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27 *t 463500): Predator (16); 18.45, 21.30. zo. 13.30. 18.45. 21.30. ASTA 2: Out ei Fortune (al); 14.00, moo"! zo. 13.30. 16.00, 19.00, 2 f. Z ASTA 3: Tin men (al); j )e 19.00, 21.30. za. zo. wo. i 21.30. BABYLON 1 (Winke trum Babylon, tel. 471656: maand later (al); 14.00, f 21.30. zo. 13.30, 16.00, i nf 21.30. BABYLON 2: Then kor of my aucceas (al); 14.00, i 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. BABYLON 3: Blind (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo t W 16.00, 19.00, 21.30. CINEA (Buitenhof 20, tel. 630637y that girt (al); 14.00, 18.45, zo. 13.15, 16.00. 1845, CINEAC 2: Lethal waapon'l> 14.00, 1845, 21.30. zo. 16.00. 18.45, 21.30. CINEA Extreme prejudice (16). 21.30. do. vr. ma. di. ook I EUROCINEMA (Leyweg 91 I 667066): Top gun (al); 13.30. I 21.30. za zo wo. niet om METROPOLE 1 (Carneg* tel. 456756): Beverly Hills c (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo 1 16.15, 18.45, 21.30. Rosi's Ci -K (16); zo. 11.00. METROPOl bij The living daylights (al), i u 18.45, 21 30. zo. 13.15, 1 L 18.45, 21.30. «METROPOLE 3 tremities (16); 14.00. 18.45,2 V zo 13 15, 16.00, 18.45, 2 Cl* METROPOLE 4: Péril en li a's meure (16); 14.00, 18.45,2130 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. TROPOLE 5 Oa naam van d« (16), 14.00, 18.45, 21.30. zo t F 16.00, 18 45, 21.30. ODEO "C (Herengracht 13, tel. 462400) re' verly Hills gop II (al); 13.45,1 un 21.30. zo 13 15, 16.00, 1 f 21.30. ODEON 2: The living lights (al); 13 45, 18.45, 21.31 13.15, 16 00, 18.45, 21.30 Q b a ON 3: Mannequin (al); t 18.45, 21.30. zo 13.15, 1 i 18.45, 21.30. ODEON 4: F academy IV (al); 13.45, 1 U6 21.30. zo. 13.15, 16.00. 1 «P1 21.30. STUDIO 1 (Kettings bel 12b, tel. 656402): A room »i «i view (16); 17.15, 19.30, 21.45, J 19.30, 21.45. zo. 13.45, 20.30. STUDIO 2: Kiss ol ae: spiderwoman (12); 19.15. ste. 20.15. Blue velvet (16); 21.30 we 13.30, 15.45. STUDIO 3: IS «1, 2115 zo. 13.15, 15.30, 21 Children of a lesser god (al) za Body hoal (12): zo HAAGS FILMHUIS (Denr* Lt 56. tel 459900): Zaal 1: Hon er the bravo; 19.30, 21.45. ZaalJ Orion navel; 19.30. Medaa, 2 Zaal 3: dag. 19.30, 21 45 ne 19.30, 22.00. All that jazz fc Swingtime; vr. Anna Karenint ,e\ Charon Flamenco at S.| je Night joumey; zo. A chorui ma. Grease; di. Sue's leg member the thirties/Dana film 1894-1930; wo. Kr NACHTVOORSTELLINGEN ASTA 1: La bamba (11 00.15. CINEAC 1: Who'a II (16); za. 00.15.* CINEAC 2: weapon (16); za. 00.15. C 3 9V9 Weeks (16); za. 00.15. ROCINEMA: Uitspattingen beautyfarm (18); za 00.02. „Instituut Zwagerman" door VDQS, met v.l.n.r. Pieter van len, Tom Barlage, Jacques Kloters. Joke Bruijs, George Gif Fred Florusse. FOTO: ANDRE BEEK „Voorheen Oon Qui-Shocking" met: Pieter van Empelen, Tom Borlage, Jacques Kloters, Joke Bruijs, Swami George Groot en Fred Florisse, met het cabaretprogramma: „Instituut Zwagerman" (haalt Nederland 19847) in Diligantia ta Den Haag, gisteravond. Herhalingen: Vanavond en 19 september Het is vaak moeilijk om een eclatant succes te evenaren. Voorheen Don Qui-Shocking heeft voor het programma „Kaltes Grauen" een waardige opvolger gevonden. De nieuwe produktie „Instituut Zwager man" is wederom een schot in de roos. Tegen de achtergrond van „Die sieben Todsünden" van Brecht en Weill, in een verta ling van Swami George Groot, spelen de zes medewerkenden, gestoken in keurig tweedelig grijs, de hedendaagse kijk op de doelstelling van een advies- buro. Volledig in het absurde getrokken belichten zij, in twee uur tijd, het gegeven „Wie sterk is zal overwinnen en zo hoort het ook'' hulpmiddel om de pre kracht bij te zetten is et dirëcteursstoel. Hierin de spelers om de beurt en doen dan eens een open over hun ziensw de keiharde, nietsonl machtlust van de beé politici en topfunctionaji Joke Bruijs weet uitstek* Brecht- en Weillsfeer in liederen op te roepen, men ingeleefd in de straalt zij kracht uit boeit. VDQS blijkt ovei artistieke ingevingen k schikken, want elk ondt van het programma veel fantasie en een l toneelpresentatie tot heel samengemolten. Om alle misverstandi J voorkomen legt George aan het publiek uit dat lemaal gespeeld is en door hen gedragen c< ook eigenlijk niet passen lukkig twijfelde daar nit' aan. ROB VAN DER AMSTERDAM Het Neder landse publiek koopt steeds meer literaire romans en ge dichtenbundels. Het aantal verkochte boeken in dit genre is sinds 1985 met ruim een kwart gestegen tot 6,2 miljoen exemplaren in de periode juli 1986-juni 1987. De stijging wordt vooral veroorzaakt door het aanbod vertaalde romans, hoewel de laatste tijd ook weer meer Nederlands werk wordt gekocht, zo blijkt uit gegevens van de Stichting Speurwerk betreffende het boek. Deze in stelling onderzoekt wekelijks via een enquête onder 600 huishoudens de schommelin- fen op de Nederlandse boe- enmarkt De opkomst van de literatuur gaat volgens de Stichting ten koste van het genre romanti sche fictie: hier werd een da ling vastgesteld met 12 procent tot circa 3,7 miljoen exempla ren. Ook bij de zogenoemde non-fiction boeken is er spra ke van een behoorlijke daling: min 14 procent. Literatuur mag dan terrein winnen, met de boekenver koop als zodanig gaat het wat minder goed. In de periode juli 1986-juni 1987 besteedde de consument 591 miljoen aan het algemene boet werden voor dit bedrag miljoen algemene boeken kocht. De gemiddelde was 20,55 gulden. In 1966* i voor ruim 600 miljoen g aan boeken verkocht boek werd dit jaar geip 2,5 procent duurder, wak het achterblijft bij prijsstijgingen. U'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 18