Noodweer belaagt paus
Wereldcongres in Kevelaer
wil Mariaverering bevorderen
CcidocSoiiAcmlc
kerk
wereld
Lid Sovjet-academie laat zich lovend over kerk uit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£aidóe6otvumt
Ziek-zijn
beroepingen
Bedrijfstak of cultuurgoed
ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1987 PAG»
IKV lanceert bij opening vredesweek nieuw appél
door Marimis van der Berg
Na een zieken(huis)bezoek
liep ik te denken over het
lijden aan het ziek zijn zelf.
Daarmee bedoel ik niet alleen
dat je van een druk leven
ineens terecht kunt komen in
de stilte van het ziekbed, dat
ziek-zijn je korte of lange tijd
weghaalt uit het leven van alle
dag, dat je wordt
teruggeworpen op jezelf en je
eigen kwetsbaarheid
ondervindt. Ik bedoel ook dat
je kunt lijden aan wat er
allemaal met jezelf kan
gebeuren als gevolg van de
ziekte. Ik denk dan aan:
belastende onderzoeken,
bijverschijnselen van
medicijnen, slapeloze nachten,
braakneigingen en feitelijk
braken, bijna geen voedsel
kunnen verdragen, de
opstand van je darmen en
ingewanden, maagzuur, een
bittere smaak in de mond,
ernstige vermagering en
wankelend topen,
infuusnaalden in je arm of in
je benen, de vele injecties,
haaruitval, hoge koortspieken,
afwisselend heei warm en
koude rillingen. Soms zijn
deze verschijnselen er
gelijktijdig of de een na de
ander. Niet alleen is er dit
lijden hieraan, pijn die
nauwelijks onderdrukt kan
worden, maar ook is er de
wijze waarop ermee wordt
omgegaan door hulpverleners.
Hun luchthartigheid, hun
bagatelliseren soms van wat
voor jou niet alleen zwaar is,
maar je ook extra onzeker
maakt. Nieuwe vragen
oproept, zoals, is dit normaal,
hoort dit erbij, hebben andere
patiënten dit ook. moet ik me
er ongerust over maken, hoe
lang duurt dit, raak ik er niet
verder door achteruit? Al deze
vragen kunnen er nog eens
bijkomen, zodat je in de
kluwen verwikkeld, niet weet
wat je moet zeggen op zo een
algemene vraag als: hoe gaat
het? Ik noem dit en het zou uit
te breiden zijn met talloze
voorbeelden, waar je niet bij
stilstaat als je het niet zelf
hebt meegemaakt of nog
nooit van iemand hebt
gehoord, lijden aan het ziek-
zijn zelf. Je zou ook kunnen
zeggen dat het een lijden
binnen het ziek-zijn is. Onze
waarneming van ziek-zijn blijft
vaak steken in de waarneming
van de buitenkant: iemand
ziet er wit uit of juist niet,
mager of goed of beter en
veel verder gaat de
waarneming vaak niet. Maar
voor de zieke, de patiënt zelf
is er nog een hele wereld van
ervaringen en verschijnselen
die hem bijna ieder moment
bezighouden. Als er bezoek is
zal de zieke vaak z'n best
doen zo'n opgewekte en
belangstellend mogelijke
indruk te maken, wil ingaan
op de goedbedoelde interesse
van de bezoekers en vindt het
vaak moeilijk om aan te geven
dat langer dan vijf minuten
eigenlijk niet kan. Bezoek
wordt verwelkomd en
gewaardeerd maar is tegelijk
een bezoeking en een
belasting. Daar komt bij dat
vaak gedacht wordt dat er
tijdens het ziekenbezoek
gesproken moet worden. Niet
alleen de bezoeker vindt dat,
maar ook de zieke zelf. De
zieke wil de bezoeker njet
beledigen door te zeggen dat
hij of zij maar kort kan blijven,
alhoewel dat voor een
bezoeker soms een opluchting
is, omdat het haar of hem
bevrijdt van dat gevoel: wat
moet ik nu weer zeggen, hoe
doorbreek ik de stilte. Maar
misschien moeten we vaker
het gedicht van Ida Gerhardt
lezen en beluisteren:
Wanneer een mens, door
pijn getatoueerd,
afwerensmoe zich op de
zijde keert,
het zweet nog tracht te
wissen met het laken
wellicht, wellicht - dat ge
eindelijk zwijgen leert.
Soms kun je alleen maar de
stille aanwezigheid van de
meest naaste(n) in je leven
verdragen en wordt van
anderen, hoezeer je hen ook
waardeert, gevraagd zich
terug te trekken. Het ziek-zijn-
zelf kan zo een last zijn dat al
gauw alles teveel wordt. De
hand die je wil onderzoeken
en de handen die jou een
hand komen schudden.
Slechts een enkele hand, stil
en teer, verdraag je nog. Na
het wassen en verschonen,
ben je meer dan moe.
's-HERTOGENBOSCH „Maak nu einde
lijk een een eind aan de koude oorlog." Met
deze leus begint het Interkerkelijk Vredesbe
raad de vredesweek die morgen van start
gaat. Voorzitter Ien van den Heuvel bracht
deze leus gisteren op een bijeenkomst in het
Jeroen Boschhuis in Den Bosch waar het
IKV zijn reizende tentoonstelling over Oost-
Europa ten doop hield, officieel naar buiten.
Volgens het IKV ligt het appél in het ver
lengde van het manifest tegen de kernbewa
pening dat het IKV in 1977 publiceerde en
waarop de de IKV-campagne Help de kern
wapens de wereld uit, te beginnen uit Neder
land' werd gebouwd. Het nieuwe appél
plaatst de strijd tegen de kernbewapening na
drukkelijk in de oost-west context. Het ont
wikkelen van een breed contactenbeleid tus
sen onze samenleving en Oost-Europa wordt
aanbevolen als een geschikte benadering om
de demilitarisering van Europa te helpen be
werkstelligen. Ter gelegenheid van de vre
desweek '87 heeft het IKV een minibrochure
uitgegeven: Het naderend einde van de Kou
de Oorlog. Daarin geven allerlei groeperin
gen commentaar geven om de deling van Eu
ropa ongedaan te maken.
Elke gedachte wordt een
gemeenplaats wanneer
mensen ermee spelen die
haar niet of nauwelijks
begrijpen.
(Van onze correspondent)
MIAMI Hevig nood
weer heeft op de tweede
dag van zijn bezoek aan
de Verenigde Staten het
programma paus Johan
nes Paulus II danig in de
war gegooid. Een mis in
de open lucht in Miami,
Florida, moest wegens re
gen, donder en bliksem
worden afgelast. En in
San Antonio in Texas,
waar de paus morgen
wordt verwacht, stortten
de torens van het pausal
taar tijdens een zware
storm in.
De paus was gisteren midden
in zijn preek over misdaad,
corruptie en geboortenbeper-
king, toen zich boven het
park een ware wolkbreuk
ontlaadde en donderslagen
hem praktisch onverstaan
baar maakten. Bevreesd dat
de bliksem slachtoffers zou
maken maakte de bisschop
van Miami een einde aan de
bijeenkomst, die werd bijge
woond door meer dan 200.000
gelovigen. Intussen was de
bliksem overigens al verschil
lende keren ingeslagen op de
verhogingen voor de tv-came-
ra's. Het was de eerste keer
fjedeurende zijn 36 buiten-
andse reizen dat de paus een
toespraak moest afbreken.
Eerder op de dag had de paus
een ontmoeting met Ameri
kaanse joden. Zij drongen er
bij hem op aan eindelijk vol
ledige diplomatieke betrek
kingen met Israël aan te kno
pen. De kerkvorst hield hen
echter voor, dat ook de Pales-
tijnen recht op een eigen va
derland hebben. „Na de tragi
sche vervolging in de Tweede
Wereldoorlog is het joodse
volk een nieuwe periode in
zijn geschiedenis begonnen",
aldus de paus. „De joden heb
ben recht op een eigen vader
land. Maar dit recht op een ei
gen vaderland geldt ook voor
de Palestijnen, van wie velen
zonder tehuis of vluchteling
zijn". Hij riep de politici op
een rechtvaardige, alomvat
tende en duurzame oplossing
voor het Midden Oosten-
vraagstuk te vinden.
Waldheim
Ook omzeilde de paus kritiek
op de audiëntie van de Oos
tenrijkse president Kurt
Waldheim in juni, die bij de
ioodse gemeenschap in de ge
hele wereld veel woede en te
leurstelling heeft opgeroepen.
Mede als gevolg van die ont
moeting besloten de ortho
doxe rabbijnen op het aller
laatste moment hun voorzit
ter, rabbijn Gilbert Klaper-
man, geen toestemming te ge
ven de ontmoeting met de
paus in Miami bij te wonen.
Rabbijn Waxman, die het
woord voerde, noemde in zijn
toespraak de vernietiging van
de joden door de nazi's „het
gevolg van eeuwenlang anti
semitisme in de Europese cul
tuur, waarvoor de christelijke
leer een grote verantwoorde
lijkheid draagt". Des te vreug
devoller is het daarom, dat er
de laatste 25 jaar een proces
van verzoening tussen de
Rooms-Katholieke Kerk en
het jodendom is opgetreden,
aldus Waxman. De paus ant
woordde daarop dat betere in
formatie over de religieuze en
historische betrekkingen tus
sen jodendom en christendom
ertoe kunnen bijdragen dat
„een dergelijke verschrikking
nooit weer, maar dan ook
nooit weer" kan geschieden.
Overigens zeiden de joodse
leiders na afloop van hun ont
moeting met de paus „tevre
den" te zijn, ook al zijn er nog
veel verschillen van mening.
Veiligheid
Een tegenvaller voor de orga
nisatie was de geringe belang
stelling voor de pauselijke
„parade" langs de door pal
men omzoomde Biscayne
Avenue in Miami. Slechts
25.000 mensen hadden zich
achter de dranghekken van
Miami langste en drukste
boulevard opgesteld. De auto
riteiten van de miljoenenstad
hadden veel meer mensen
verwacht. De geringe belang
stelling was wellicht het ge
volg van de tot in het absurde
doorgevoerde veiligheids-
Een stapel stalen
buizen is alles wat
overbleef van de
twee torens die
het paus-altaar in
San Antonio
moesten
verfraaien.
Volgens de
autoriteiten zullen
de omver
geblazen torens
morgen, als de
paus in Texas
arriveert, weer
overeind staan.
FOTO: AP
maatregelen. In Miami waren
zelfs de bedelaars van straat
gehaald om de parade vlekke
loos te laten verlopen. Bij de
aankomst van de paus op het
vliegveld werden slechts 5000
geselecteerde personen toege
laten en zelfs die werden aan
langdurige inspecties door
veiligheidsagenten onderwor
pen. Duizenden belangstellen
den werden op grote afstand
gehouden.
KEVELAER Sterke
impulsen voor een ople
ving van de Mariavere
ring onder rooms-katho
lieke gelovigen. Dat ver
wachten de organisatoren
van het wereldcongres
over Maria dat gisteren in
het Westduitse bede
vaartsoord Kevelaer met
een pontificale hoogmis
in aanwezigheid van kar
dinaal Jozef Ratzinger,
prefect van de Vaticaanse
congregatie voor de ge
loofsleer, is begonnen.
„In elk christelijke huis hoort
bij het kruis een Mariabeeldje,
bij elke Bijbel een boek over
Maria en een rozenkrans die
de gelovige bij zich moet dra
gen en bidden", zo luidt de
congresleuze. Doelstellingen
zijn verder dat Maria weer
eerste of in ieder geval twee
de doopnaam wordt, dat er
meer Mariabedevaarten
worden gehouden en dat alle
gelovigen minstens dagelijk
het Onze Vader en een Wees
gegroet bidden.
Er worden in totaal ongeveer
50.000 mensen verwacht voor
het wereldcongres, dat het
thema 'Maria, Moeder Gods'
Een processie in Kevelaer
heeft meegekregen. Onder
hen bevinden zich duizenden
pelgrims en talrijke bisschop
pen. Ook moeder Teresa heeft
laten weten een gedeelte van
het congres bij te wonen. Het
programma bestaat uit bijna
driehonderd lezingen, een
aantal processies en discussies.
Tot aanstaande donderdag
duurt het wetenschappelijke
fedelte van de bijeenkomst in
levelaer. Zo'n driehonderd
theologen, historici en filolo
gen staan stil bij de Mariave
rering in de negentiende en
twintigste eeuw tot aan het
Tweede Vaticaanse Concilie.
Vanaf volgende week vrijdag
is de bijeenkomst vooral be
doeld voor pelgrimps. Doel
van dit gedeelte van het con
gres is het bevorderen van de
Mariaverering.
Meeste priesters
VS willen
kunnen
trouwen
NEW YORK - De meeste
rooms-katholieke parochie
priesters in de Verenigde Sta
ten willen kunnen trouwen.
Niet zo eensgezind zijn ze ech
ter over de vraag of ook vrou
wen priester moeten kunnen
worden en of ze mogen advi
seren tot het gebruik van
voorbehoedmiddelen. Dit
blijkt uit een telefonisch on
derzoek, dat is verricht in op
dracht van de New York Ti
mes en het televisiestation
CBS. De resultaten zijn giste
ren gepubliceerd in de New
York Times. Onder de onder
vraagde priesters was 43 pro
cent voor en 43 procent tegen
vrouwelijke priesters. Leken
zijn wat minder afwijzend: 56
procent ziet wel wat in vrou
wen als priester, terwijl 39
procent er op tegen is.
Gereformeerde Kerken Vrijge
maakt
Aangenomen naar Langerak in
combinatie met Gorkum, R.ter Beek
te Nijmegen
Christelijke Gereformeerde Ker
ken
Aan de theologische hogeschool te
Apeldoorn zijn geslaagd en beroep
baar gesteld: P.J.den Hertog, De
•riet 56 te Dronten. M.Hogen-
tpel-
doorn. J.Huisman, Dorsvloer 73 te
Drachten.
Gereformeerde Gemeenten
Beroepen te Tholen, B.van der Hei
den te Woerden.
Beroepen te Slikkerveer, D.Rietdijk
te Moerkapelle.
MOSKOU /KESTON
Het lid van de Sovjet-aca
demie Dmitri Lichatsjov
heeft gisteren in een arti
kel in de Literatoernaja
Gazeta gepleit voor meer
waardering voor de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk.
scheiding tussen kerk en
staat in de Sovjet-Unie.
"Onze staat zou in alle opzich
ten los van de religie moeten
staan en zich niet mengen in
de zaken van de kerk," aldus
Lichatsjov. Formeel is er vol
gens de leninistische principes
in de Soviet-Unie sprake van
een scheiding tussen kerk. In
de praktijk houdt de staat de
kerk echter bijzonder kort.
"Op haar beurt zou de kerk
zich niet moeten inlaten met
zaken van de staat," vervolg
de hij, met e^n blik naar de
duizendste verjaardag vol
gend jaar van de kerstening
van Rusland.
Volgens commentatoren be
weegt Lichatsjovs standpunt
zich dicht bij dat van religieu
ze dissidenten, zoals vader
Gleb Jakoenin, die eerder dit
jaar aan Michail Gorbatsjov
vroeg de kerk meer ruimte te
geven.
Lichatsjov, die de vrijheid
van de schrijver heeft verde
digd en meer zorg om het mi
lieu heeft bepleit, schreef dat
de staat geen reden heeft om
de publikatie van de Heilige
Schrift en andere godsdiensti
ge boeken te beperken. Vijan
digheid jegens gelovigen in de
Sovjet-Unie wordt zijns in
ziens ingegeven door onbe
kendheid met de geschiede
nis.
"Er zijn mensen die geloven
dat Russische kloosters broei
nesten van obscurantisme wa
ren. Maar het waren de mon
niken die boeken kopieerden,
die nieuwe systemen van eco
nomisch management invoer
den en die nieuwe fruitsoor-
ten ontwikkelden," aldus Li
chatsjov.
Tataren
Hij gaf de Kerk ook de eer
van het verenigen van het
Russische volk tijdens inval
len van de Tataren en buiten
landers in voorbije eeuwen.
Weliswaar staat de Sovjet-
grondwet vrijheid van over
tuiging toe, maar niet het on
derwijzen van het geloof.
De Russisch-Orthodoxe kerk,
die de delicate opdracht heeft
de belangen van de gelovigen
te verdedigen onder het com
munisme, nelt er toe over om
lippendienst te bewijzen aan
de politiek van het Kremlin,
vooral wat zaken betreft als
nucleaire ontwapening.
De uitspraken van Lichatsjov
vormen er opnieuw een aan
wijzing voor dat het klimaat
op gunstige wijze aan het ver
anderen is voor de Russisch-
orthodoxe kerk. Eerder deze
maand gaf de voorzitter van
de Sovjet-raad voor religieuze
aangelegenheden, Konstantin
Kharchev, tegenover de Ame
rikaanse senator Richard Lu-
gar toe dat de Sovjetstaat
verkeerd heeft gehandeld je
gens de kerk.
Volgens Keston College, dat
de ontwikkelingen op dit ge
bied in de Sovjet-Unie nauw
keurig volgt, werd in het ver
leden steeds gezegd dat ver
grijpen tegenover de kerk het
werk waren van individuele
personen, terwijl de staat nu
zelf schuld bekent. Volgens
Keston College lijkt de Sovjet
staat nu toe te geven dat gods
dienst er altijd zal blijven.
Keston College verwacht niet
dat de anti-religieuze propa
ganda zal stoppen, maar dat
zij op een subtielere manier
gevoerd dient te worden,
waarbij men de raadgevingen
van Lenin niet uit het oog zal
verliezen dat men met een
botte onderdrukking van de
kerk haar alleen maar ir> de
kaart zal spelen.
Keston College meldt verder
het gerucht dat er in de Sov
jet-Unie nieuwe wetgeving in
de maak is waarbij religieuze
groeperingen het recht heb
ben vrij te bestaan. Hoopge
vend vindt het instituut ook
dat slechts een zeer klein aan
tal mensen dit jaar om louter
religieuze redenen zijn vast
gezet. De meeste mensen die
zich op grond van religieuze
motieven tegen de staat ver
weren, worden echter op
grond van politieke motieven
gevangen gezet.
Na twintig zeer roerige jaren lijkt de rust terug te kei
de academische wereld. De nieuwe tijdgeest is zijn mars
de universitaire instituten begonnen en een nieuwe geners
van professionele managers heeft zich neergelegd bij een
afwendbare ontwikkeling in de richting van voortschrijd!
de privatisering. De universiteit is in belangrijke mate
zichzelf teruggeworpen. Het werven van studenten wordt ;a
de eerste plaats een kwestie van het aanbieden van een ai n
trekkelijk pakket studierichtingen en het vestigen van e
solide onderwijsreputatie. Onderzoeksinspanningen moet
aansluiten bij een reële maatschappelijke vraag, aangezj!:
een deel van de benodigde gelden op de vrije markt
worden gevonden. Contract-onderwijs en contractreseai
zijn nieuwe sleutelbegrippen, symbolisch voor de markj
richtheid waartoe het wetenschappelijk onderwijs door
terugtredende overheid wordt gedwongen.
AANVANKELIJK reageerden de universiteiten sceptis
op de no-nonsenSe filosofie waarmee minister Deetmanl
hoger onderwijs tegemoet trad. Begrijpelijk, omdat men in
loop der jaren was murwgebeukt door een niet aflaten L
stroom van slordig geformuleerde gelegenheidswetten en I
zuinigingsplannen. Langzamerhand is echter een duidel
perspectief uitgekristalliseerd en begint hooggeleerd Ned j
land warm te lopen voor de nieuwe mogelijkheden die zi
voordoen.
DiE positieve gezindheid weerspiegelt zich in de teneur
de redevoeringen waarmee het academisch jaar begin de
week in de verschillende universiteitssteden is geopend. B
traditionele geweeklaag en geknars der tanden over
een onbekookte ingreep van het ministerie is vrijwel achk
wege gebleven. De universitaire top heeft zich bij de feiti
neergelegd en weet zelfs het nodige enthousiasme op te bre
gen voor een situatie waarin onderwijs- en onderzoekspi ri
gramma's mede op basis van een verantwoord marktondf
zoek tot stand komen. Van Kemenade en zijn collega's
ooit vurige pleitbezorgers van een academische verzorgini
staat vragen nu om grotere zelfstandigheid voor hun
tenschapsbedrijf, zodat men zijn eigen weg kan zoeken opi
kapitaalmarkt.
In plaats van een volledig gesubsidieerde instelling t
massa-onderwijs, met een percentage studiestakers van
ven de vijftig en met een ongecontroleerde onderzoeksi
spanning op een grondslag van vrijheid-blijheid moet de
versiteit een kostenbewuste organisatie worden die alert n
geert op de vraag naar top-onderwijs en top-onderzoek.
voorwaarden zijn geschapen, dank zij vaak pijnlijke en onl
holpen doorgevoerde operaties als de twee-fasenstructuur,
voorwaardelijke financiering en het proces van taakverd
ling en concentratie. Niet alle scheefgroei uit het verleden
echter gecorrigeerd. Er is nog een lange weg te gaan.
De academische discussie duurt daarom voort en moma
teel is het voornaamste gevaar dat deze uitmondt in e
overwaardering van de marktgerichte aanpak. In het
van de leeuw de Technische Universiteit Twente, w<
de commercialisering van de wetenschap middels transfer!
reaus en science parks grootscheeps wordt aangepakt
heeft de peetvader van de nieuwe zakelijkheid, topambl
naar In 't Veld van het ministerie van onderwijs en weti
schappen, onlangs terecht waarschuwende woorden laten
ren.
HOGER onderwijs, zo merkte hij op, is meer dan een pu
economisch goed. Een universiteit die slechts lucratief, vi
koopbaar onderzoek oppakt en studenten alleen geeft wa
ze zelf om vragen en dat is tegenwoordig een carrièrej
richte beroepsopleiding verkwanselt het academisch er
goed. In laatste instantie kan dat leiden tot het rigoura
wegstrepen van studierichtingen in de „zachtere" sferen (le
teren, sociaal-culturele wetenschappen). Het kan ook leidt
tot een selectie van studenten die de toegankelijkheid vi
het hoger onderwijs voor allen die daartoe de ambitie en h
talent bezitten op de tocht zet. Nu deze week het nieuwe a(
demische jaar is begonnen is het goed erbij stil te staan,
het universitair onderwijs geen bedrijfstak is, maar ook
cultuurgoed dat bereikbaar en beschikbaar moet zijn voor
hele samenleving.
Veel wind
DE BILT (KNMI) Een die
pe depressie iets ten noorden
van Schotland zorgt bij ons
voor veel wind en perioden
met regen. Hoewel het ook
enige tijd droog kan zijn, zal
de zon zich maar weinig laten
zien. De wind is krachtig uit
het zuidwesten, aan de kust en
op het IJsselmeer hard tot
stormachtig. De middagtempe-
raturen liggen omstreeks 20
graden. Vannacht daalt de
temperatuur tot 14 graden.
Morgen wordt met een gelei
delijk minder krachtige wes
ten wind, iets koelere lucht
aangevoerd. Er is dan een wis
selende bewolking met enkele
buien. De vooruitzichten voor
zondag tot en met woensdag
wisselvallig met middagtempe-
ratuur rond 19 graden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen geldig
voor morgen en maandag:
Groot-Britannië en Ierland:
half tot zwaar bewolkt en pe
rioden met regen. Van 13 gra
den in Schotland tot 20 graden
in het zuidoosten van Enge
land.
Benelux: half tot zwaar be
wolkt en perioden met regen;
ongeveer 20 graden.
Duitsland: vooral in het noor
den af en toe regen, in het zui
den ook af en toe zon. Van 18
graden in het noorden tot 24
graden in het zuiden.
Frankrijk: in het noorden en
noordwesten af en toe regen.
Elders perioden met zon en
meestentijds droog. Van 20
graden in het noorden tot 30
graden in het zuiden.
Alpengebied: perioden ffl
zon en vrijwel overal droe
Middagtemperatuur ongev«
25 graden.
Italië en Joegoslavische ku
zonnig met een middagtemj
ratuur rond- de 30 graden.
Spanje en Portugal: irt b
noorden wolkenvelden; ong
veer 26 graden, elders zonn
met maximumtemperatui
tussen 29 en 36 graden.
Weerrapporten 11 september 20 u
Weer
Max.
temp
Amsterdam
rwbew
20
De Bilt
zwbew
21
Eelde
l.bew.
18
Eindhoven
zwbew.
21
Den Helder
zwbew.
18
Rotterdam
regen
19
Twente
h.bew.
19
Vlissingen
20
Zd. Limburg
20
Aberdeen
zw bew.
18
Athene
onbew.
30
Barcelona
onbew.
28
Berlijn
onbew.
19
Budapest
zw bew.
25
Bordeaux
onbew.
28
Brussel
zwbew.
19
Dublin
motregen
17
Frankfurt
zwbew.
19
Genève
onbew.
25
Helsinki
zwbew.
15
Innsbruck
zwbew.
22
Klagenfurt
h.bew.
23
Kopenhagen
Lissabon
regenbui
onbew.
17
34
Locarno
h bew
25
Londen
motregen
20
Luxemburg
zw bew
17
Madrid
onbew.
35
Malaga
h bew
29
Mailorca
onbew.
30
Malta
onbew.
32
Moskou
l.bew.
17
Mtlnchen
zwbew.
19
Nice
onbew.
26
Oslo
h bew.
16
Parijs
h.bew.
21
Rome
l.bew.
27
Split
onbew.
31
Stockholm
regenbui
16
Warschau
l.bew.
19
Wenen
h bew.
22
Zürich
zw.bew.
22
Casablanca
h.bew.
27
Cyprus
onbew.
29
Istanbul
niet ontv
Las Palmas
onbew.
32
Bayrut
Tel-Aviv
niet ontv
niet ontv