Nouvelles Images toont 40 jaar tekenen door Lucebert lk bioscopen 3 Toneelprijzen voor Yiviane de Muynck en Guido de Moor Aarzelende start werd glansrol in Bonanza KUNST foidocSowuvnt Brinkman wil kunst dichter bij jeugd HET THE 1890 1985 WA ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1987 PAGINA 17 BREITNER EN ISRAELS BIJ VAN VOORST VAN BEEST GALLERY Isaac Israels: „Via Reggio". DEN HAAG „Tekenen is een dagelijkse bezig heid van hem. Het lijk alsof hij bezig is aan dag boeknotities, met de meest fantastische of soms absurde resultaten". Dit merkte Ton Berends op, die voor Nouvelles Images de tentoonstelling van Lucebert samenstel de. Met ruim 200 tekenin gen wordt een overzicht gegeven van veertig jaar tekenen door Lucebert. Daarbij zijn er zo'n veer tig recente schilderijen, gouaches en aquarellen te zien. Deze interessante tentoonstelling is nog tot 1 oktober bij Nouvelles Images te zien. Hoewel Lucebert (pseudo niem voor Lubertus Swaans- wijk) al sinds zijn vroegste jeugd tekende, was het aan- Bob vankelijk de poëzie die hem bekend maakte. Zijn gedich ten uit het begin van de jaren vijftig waren zo overrompe- lend dat de tekeningen uit die tijd enigzins op de achter grond bleven. Voor zijn poë- ze„J zie ontving hij in 1954 de Poë- ,un zieprijs van de stad Amster dam. men niet is ete- r de loor het zal kan icti- de Al- rste den 'op- dié leze •en- ïea oks rele Pas in de tweede helft van de jaren vijftig kregen zijn teke ningen, aquarellen en goua ches serieuze aandacht. In 1959 werden zijn tekeningen voor het eerst in het Stedelijk Museum in Amsterdam ten toongesteld en daarna nam het beeldende werk van Lu- gel cebert een grote vlucht. Hij ne! was toen nog maar net een het paar jaar ervoor begonnen Ier, met olieverf te schilderen. Aandacht rijd Geldgebrek had hem er tot dan toe van af gehouden. Tegenwoordig is het vooral zijn beeldend werk dat de aandacht trekt. De kunste naar lijkt dan ook wel als een razende te tekenen en te schilderen, zo groot is zijn produktie. Zelf heeft hij eens gezegd: „Dichten is afhanke lijk van momenten, van in vallen en van inspiratie, die niet al doende komen, zoals bij schilderen vaak het geval is, waar het werk onder je handen ontstaat en, waarbij het materiaal zelf en de vaar- /i i, digheid waarover je beschikt mede een rol spelen". Het poëtisch oeuvre van Lu cebert is dan ook betrekkelijk klein, terwijl zijn getekende en geschilderde werk buiten gewoon omvangrijk is. Hon derden tekeningen per jaar zijn geen uitzondering. Cobra Lucebert hoorde met zijn te keningen en schilderijen zij delings bij de Cobra-groep. Het werk van hem was veel introverter en neigde veel meer naar een concrete figu ratie dan dat van de Cobra groep. Hij had in tegenstelling tot de cobra-schilders ook vaak inhoudelijk iets te ver tellen. In veel tekeningen van Lucebert zijn de overeenkom sten met Cobra door hun los se, speelse vormentaal, eerder te vinden. In zijn tekeningen komt Lu cebert over als een kunste naar die heerlijk aan het spe len is, die voortdurend aan het experimenteren is en alles laat groeien en bloeien wat in hem opborrelt. Zo kunnen geestige en poëtische tekenin gen, maar ook getekende bi zarre vertelsels ontstaan. In zijn schilderijen is de Co bra-invloed later steeds meer een invloed gaan spelen. De invloeden van Picasso en Klee, die al vanaf het begin in het werk van Lucebert naar voren komen lijken nog steeds in zijn werk aanwezig te zijn. Die invloeden leid ik af uit de in sommige schilde rijen plotseling opduikende kubistische vormen, die sterk aan Picasso's werk doen den ken. In het recente werk van Lucebert worden echter weer nieuwe associaties opgeroe pen. Zo lijkt bijvoorbeeld Ed ward Munch soms een inspi ratiebron, zoals in „Die lustige Witwe" een vreesverwekken de of bedreigende vrouw of in „Poseidon" waarbij de figuur onder de wateren vleugels aan het hoofd (net als bij Munch) lijkt te hebben. Dan is er nog een interessant schil derij: „De Golem", dat zich net als „Die lustige Witwe" kenmerkt door een een deel waarin veel vrijer en losser geschilderd wordt. In deze schilderijen worden vormen niet meer omlijnd, waardoor ze een sterk expressief karak ter krijgen. In weer andere schilderijen vallen aura's bo ven de hoofden van de figu ren en het gebruik van sym bolen op. Het lijkt erop of Lu cebert het lijngebruik in zijn schilderijen voorzichtig wat wil loslaten en het mythische in zijn werk weer meer wil toelaten. Breitner Een heel andere, maar even zeer boeiende tentoonstelling, is bij Art Gallery van Voorst van Beest, aan de Laan van Meerdervoort 5a ingericht. Tot eind oktober is daar werk te zien van G.H. Breitner (1857-1923) en Isaac Israels (1865- 1934). In twee grote ruimten zijn schilderijen, tekeningen en aquarellen van deze be kende Nederlandse impressio nisten bijeengebracht. Bij Van Voorst Van Beest zijn al eerder tentoonstellingen van beide kunstenaars geweest, maar het is nu voor het eerst dat zij samen in de galerie te zien zijn. Om het werk van deze bekende kunstenaars bij een te brengen is een lange voorbereidingsperiode vooraf gegaan. Enkele werken zijn in bruikleen, maar het meeste is te koop. Zowel Breitner als Is- reals kozen vaak voor woelige stadstafrelen, flanerende da mes, werklui, strand- en ter- rastafrelen. Zij weten door hun impressionistische kijk een indringend beeld te scheppen van hun tijd. Vooral de schilderijen natte, donkere Amsterdamse straten geven daarbij ook heel duidelijk een sfeer weer. Op de tentoonstel ling zijn enkele juweeltjes van aquarellen aanwezig. Zoals 'Meeting in Hyde Park' en de 'Danshal' van Isaac Israels. Beide impressionisten, wisten met hun virtuoze, losse hand schrift, zelfs de meest schets matige impressie een enorme suggestieve kracht te geven. SYLVIA VAN LEEUWEN AMSTELVEEN Minis ter Brinkman (WVC) wil de jongeren meer betrek ken bij cultuur en - om gekeerd - kunst en cul tuur dichter bij de jeugd brengen. Hij heeft daartoe vanmorgen in Amstelveen een plan gepresenteerd, waarvoor hij een miljoen gulden per jaar extra wil uittrekken. De minister constateerde dat jongeren te weinig gebruik maken van „wat er aan cul tureel aanbod is". Er zijn vol gens hem ook te weinig ge schikte accommodaties voor diverse vormen van jeugd cultuur. Brinkman streeft verder naar een meer op ion- geren gerichte bemiddeling van het kunstaanbod. Zijn plan („Meer doen met cultuur") omvat vijf „maat regelen", die nog wel met adviesorganen doorgespro ken zullen worden. De maat regelen betreffen onder meer een voorlichtingscam pagne, een betere bemidde ling van cultuurprodukten, methodiekontwikkeling en deskundigheidsbevordering, een betere afstemming van projectbudgetten en betere accommodaties. Brinkman ontvouwde zijn plan tijdens de manifestatie „Uitzinnig '87" in en rond het Cultureel Centrum van Amstelveen. Met deze mani festatie - een soort uitmarkt voor jongeren - werd het nieuwe seizoen ingeluid van het Cultureel Jongeren Pas poort, dat 25 jaar bestaat. Prijzen video-festival naar België en Amerika DEN HAAG De prijzen van het zesde World Wide Video Festival in Den Haag, een in ternationale wedstrijd voor onafhankelijke videoproduk- ties, gaan dit jaar naar België en de Verenigde Staten. De Belgische Chantal Akerman werd onderscheiden voor haar „Letters Home". Jeanne Fin- ley uit de VS kreeg een prijs voor „Common Mistakes" en haar landgenoten Bill Seaman en Ellen Sebring zagen hun „The Boxers Puzzle" be kroond. De winnaars werden aangewezen door een interna tionale jury. De prijzen be staan uit een bedrag van 2500 gulden en een trofee. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 12 september ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): The living daylighta (al); 18.30, 21.15. za. wo. ook 13.30. zo ook 13.15, 16.00. EUROCINEMA II: Lethal weapon (16); 18.30, 21.15. Een avontuur met een ataartje (al); za. wo. 16.00. zo 14.00. 16.15. EUROCINEMA III: Secret of my success (al); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: Extreme prejudi ce (16); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Beverly Hills Cop II (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Met sex meer mane (16); za. 24.00. EUROCINEMA III: Daisy chain (16); za 24.00. EUROCINEMA IV: Extreme prejudice (16); za. 24.00. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Blind date; 19.00. 21.15. za. zo. wo ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Een avontuur met een ataartje (al); za. zo. wo. 14.30. The li ving daylights (al); 14.30. 18.45. 21.15. Lethal weapon (12); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Predator (16); Secret of my success (al); Outrageous fortune (al); 14.30, 19.00. 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Firewalker (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlem merstraat 52, tel. 071-125414); Tigresses (16); 14.30, 19.00, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Passage through Pamela (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Geen voorstellingen. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Crocodi le Dundee (al); do. vr. zo. 14.45, 19.00. 21.15. za ma di. wo. 19.00, 21.15. Tom and Jerry VI (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: The living daylights (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Pirates (12); do. t/m zo. 19.00. zo. ook 15.45. A room with a view (16); vr. za. 21.15. ma. di. wo. 20.15. Rosa Luxenburg (16); do. zo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Repelsteeltje; vr. 15.45. za. 14.00, 15.45. zo. 14.00. wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Little shop of horror (12); wo. t/m zo. 20.00. A room with a view (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Troetelbeertjes II; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Predator (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. ASTA 2: Outrageous fortune (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: Tin men (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABY LON 1 (Winkelcentrum Babylon, tel. 471656): Blind date (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 21.30. BABYLON 2: The secret of my success (al); 14.00, 18.45. 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. BABYLON 3: Children of a lesser god (al); 14.00, 18.45, 21.30. za. zo. wo. 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Extreme prejudice (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18 45. 21.30. CINEAC 2: Lethal weapon (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE- AC 3: Police academy IV (al); 18.45. 21.30. do. vr. ma di. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Top gun (al); za. zo. wo. 19.00, 21.30. overige dagen 13.30, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Car- negielaan, tel. 456756): The living daylights (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.30. METROPOLE 2: Peril en la demeure (16); 14 00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. «METROPOLE 3: Ex tremities (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16 00, 18.45. 21.30. ME TROPOLE 4: Home of the brave (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: De naam van de roos (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): The living daylights (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16 00. 18.45, 21.30 ODEON 2: Friday, the 13th, part 6 (16); 13.45. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Manne quin (al); 13.45, 18 45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: Prizzi'a honor (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Blue velvet (16); 17.15, 19.30, 21.45. za. 19.30, 21.45. zo. 13.45. 16.00. 20.30. STUDIO 2: A room with a view (16); 19.15. 21.30. zo. 13.30, 15.45, 20.15. STUDIO 3: 19.00, 21.15. zo. 13.15, 15.30, 20.00. The big chill (al); do. za. Kiss of the spiderwoman (12); zo. wo. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1 De Orionnevel; 19.30, 21.45. Zaal 2: Medea; 19.30, 21.45. Zaal 3: dag. 19.30, 21.45. The turning point; do. Carefree; vr. Carmen; za. Opera do Malandro; zo. Absolute beginners; ma. Atavar, the return of the wolf. Pas des Deux Invention in dance; di. Trailbla- zers of modern dance, Le jeune homme la morte Un jardin public Marcel Marceau; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Beverly Hills cop II (16); za. 00.15. CINEAC 2: Extreme prejudice (16); za. 00.15. CINEAC 3: 9Y» Weeks (16); vr. za. 00.15. EUROCINEMA: Privé secretariaat (18); za. 00.02. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Een avontuur met een staartje; za. wo. 14.00. zo. 13.30. 15 30. CINEAC 3: Bambi; za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCI NEMA: The sound of music; za. zo. wo. 13.30. ZOETERMEER PROMENADE 1,2,3 (Promer ide 7, tel. 079-511313): The living daylights; do. ma. di. 20.00. vr. 13 45, 21.30. za. zo. 14.00, 18.45, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Lethal weapon; do. ma. di. 20.00. vr. 18.45, 21.30. za. zo. 14.00. 18.45, 21.30. wo. 14.00, 20.00. Critical con dition; do. ma. di. wo. 20.00. vr. za. zo. 18.45 Litle shop of horror; vr. za. zo. 21.30. Avontuur met een staartje; wo. za. zo. 14.00. eld .00 MSTERDAM Viviane urs Ie Muynck en Guido de 'ei loor zijn onderscheiden ni' iet de belangrijkste Ne- erlandse toneelprijzen, spectievelijk de Theo Br. Or en de Louis d'Or. Zij ul, ntvingen deze prijzen fljó 'an de Vereniging van ichouwburg- en Concert- tel ebouwdirecties (VSCD) is* isteravond tijdens het lotgala van het Theater- 5 estival 1987 in de Am- jjj terdamse Stadsschou w- 0j iurg uit handen van mi- op nster Brinkman van cul- uur. iviane de Muynck krijgt de rijs voor de beste vrouwelijke oofdrol Theo d'Or, voor haar ul van Martha in Who's af- Sid of Virginia Woolf van Ed- ard Albee, opgevoerd door 'et Vlaamse gezelschap De Vitte Kraai. De jury noemt aar een fantastisch actrice. Overtuigender dan Viviane e Muynck als Martha zullen ry|J'einig actrices bij een eerste lennismaking zijn overgeko- je "en". aldus de jury. arfuido de Moor krijgt de Louis d'Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol voor zijn rol van Hofreiter in Het Wijde Land van Schnitzler op de planken gebracht door het in tussen opgeheven Publieksthe- ater. Alleen een groot acteur als De Moor slaagt er in alle facetten van deze veeleisende rol waar te maken. De Moor heeft zich de laatste jaren sterk verdiept, vindt de jury. De prijs voor de beste vrouwe lijke bijrol, Colombina, ging naar Anita Menist voor haar rol van Martha in Stilte van Lars Norén (Publiekstheater). Zij weet aan de schablone van de redderige huishoudster te ontkomen en toont een verras send scala aan emoties, aldus de jury. Porgy Franssen kreeg de prijs voor de beste mannelijke bij rol, Arlecchino, voor zijn rol van Sosias in Amphitryon van Kleist (toneelgroep De Appel). Met een onhollands tempera ment maar ook genuanceerd en een breed scala aan gevoe lens tonend geeft Franssen de knecht Sosias voortreffelijk gestalte. „Een briljant acteur", zegt de jury. De Prosceniumprijs, voor de persoon of groep die een we zenlijke bijdrage heeft gele verd aan de regie, het decor, de costumering, de dramatur gie, de muzikale ondersteu ning en dergelijke ontving de artistieke leiding van Toneel groep Centrum voor haar re pertoirekeuze van het afgelo pen seizoen. De Blauwe Zebra kreeg de Hans Snoekprijs voor de beste produktie op het gebied van jeugdtheater voor De Stenen van Moutsouna. De Theo d'Or en Louis d'Or zijn gouden plakken gemaakt door Eric Claus en de Colom bina is een bronzen beeldje van Paul Gregoire. De Arlec chino is een bronzen beeldje van Eric Claus, de Prosceni umprijs bestaat uit een bron zen beeldje van Jan Spiering en de Hans Snoekprijs bestaat uit een bronzen beeldje van Heieen Levano en een geldbe drag van 1.500 gulden. Minister Brinkman reikte ook de Publieksprijs (15.000 gul den) van het Theaterfestival uit. Deze prijs voor de volgens het publiek beste produktie van festival, ging naar de Ant werpse groep NV Kunstzaken (voorheen Witte Kraai) voor Who's afraid of Virginia Woolf. 'Z i (Vervolg van de voorpagina) SANTA MONICA De in Canada geboren acteur Lome Greene speelde in de serie „Bonanza" als „pa Cartwright" een weduw naar met drie zoons op de grote Ponderosa ranch. De zeer succesrijke televisie serie werd opgenomen tussen 1959 en 1973 en werd en wordt nog altijd in vele landen herhaald. Toch maakte Greene, tot die rol een volmaakt on bekende acteur, een aar zelende start door, voor hij als „pa" een glansrol kreeg te vertolken. Na „Bonanza" speelde Lorne Greene de rol van comman dant Adama in de televisiese rie „Battlestar Galactica". Ook in veel televisiereclames was hij in de loop van de jaren te zien. Maar het meest bekend was hij toch van zijn rol van pa Ben Cartwright. Greene had plannen die rol weer te spelen in een televisefilm „Bo nanza, de volgende generatie". De opnamen hiervoor hadden eind oktober moeten begin nen. In het begin van zijn carrière als radioverslaggever in Cana da maakte zijn diepe donkere stem zoveel indruk dat hij al gauw bekend stond als „de stem van Canada". Hij vertrok naar New York waar hij twee jaar toneel studeerde. Bij zijn terugkeer in zijn vaderland richtte hij in Toronto een thea ter op. Greene begon pas serieus met zijn loopbaan bij het toneel en de film toen hij 38 jaar oud was. In de jaren 50 speelde hij rollen in verscheidene films waaronder „The Silver Chali ce", „Autumn Leaves" en Pey ton Place". Na „Bonanza" speelde hij nog in enkele ram penfilms zoals „Earthquake" en „Tidal Wave". Ook was hij te zien in de korte televisiese ries „The Moneychangers en „Roots". Lorne Greene als Ben, met Dan Blocker als Hoss In een van de vele afleveringen van „Bonanza". FOTO: NBC (ADVERTENTIE) Abstracte schilderkunst in nieuw perspectief Leidraad voor dc tentoonstelling is dc idee dat mystieke bronnen een essentiële rol hebben gespeeld bij liet ontstaan en dc ontwikkeling van 'dc abstracte schilderkunst. Spirituele idcccn brachten kunstenaars rot verwijdering van dc zichtbare werkelijkheid, op zoek naar een steeds jbstracterc vormentaal. Indrukwekkende internationale tentoonstelling Een opzienbare tentoonstelling die eerder in de VS een stormachtige eciangstclling kreeg. Voor 'The Spiritual in Art' is de gehele boven verdieping van het Berlagc-gcbouw vrij gemaakt. The Spiritual in Art' werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van ijtuotf Pers, uitgeefster van de Haagschc Courant, Dagblad Het binnenhof, Goudschc Courant en Lcidsc Courant. mysterie van de SPIRITUAL abstracten ^rf 2 SEP. - 22 NOV. 1987 HAAGS GEMEENTEMUSEUM Haags Gemeentemuseum Stadnoudcrslaan 41 Den Haag Bus- en tramlijnen: 4,10,14,65 en 88 Openingstijden: di. t/m vrij. 10 - 17 uur za. en zo. 12 - 17 uur Ma. alleen voor groepen na afspraak; inlichtingen 070-514181 (educatieve dienst) Toegang: f 7,50 per persoon f 6,00 jonger dan 13 jr., ouder dan 65 jr. jean s,c'V'dcnJen,en tekeningen van bijna 100 kunstenaars uit Europa en dc Verenigde Staten, waaronder: f?,"2 vf;i°Tw UM >S1 Th?,° "m DOrb"reMA"t S"""' £'|1,0lt| Mjr"' duchl™p' fcd"lc' 1 ijnl7'van Heemskcrck, Jasper Johns, Wassily Kandinaky, Georgra O'KeefTe. Ellsworth Kelly, Paul Klee. Hrlma af Kimt, Franriick Kupka, Kazümr Malevrch, z Mart. lirict Marden. 1 iet Mondriaan, Matt Mulhcan, Edvard Munch, Bruce Nauman, Francis Picabia, Sigmar Polkc, Jackson Pollock. Mark Rothko, Kurt Schwittersjohan Thorn Pnkker.Jan Toorop, Georges Vantongcrloo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 17