Een kind verstrikt in de perversiteit van volwassenen „Ik ben een spirituele boodschappe n jongen" JE LEEST'TIN DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAN NEDERLAND. „Bad" geen thriller BOEKEN „HET DOLHUIS" - VERGAANDE ROMAN VAN BOUDEWIJN BÜCH Boudewijn Büch Het Dolhuis UITGEVER PAUL KLUWER KRIJGT ONDERSCHEIDING: £aidóc Sou/Lont VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1987 PAGINA De hoofdpersoon van de nieuwe roman van Boude- wijn Büch is geograaf. Hij heet Winkler Bfockhaus en we volgen hem bij zijn om zwervingen over de aarde, hoewel dit van gering belang is. Het gaat in zijn leven om problemen die zich voorde den in zijn kinderjaren en die toen uitliepen op een verblijf van bijna een jaar in een Brabantse instelling voor jeugd-psychiatrie, het gek kenhuis, zoals dat instituut in het boek vaak genoemd wordt, of het dolhuis. Terwijl het verhaal vordert, verandert Winkler's visie op zijn verleden. Eerst wordt hij nog beschreven als „een ar tiest in het ontlopen van zichzelf", in de laatste episo den van de roman wordt hij geconfronteerd met ver schrikkelijke feiten uit het leven van zijn ouders, bijna te veel om te dragen. Maar Winkler wil dan alles weten. Het verhaal gaat heel ver. In feite gaat het om oude ingre diënten uit werk van Büch, waarvan je mag aannemen dat er bepaalde autobiografi sche kanten aan zitten. De naam van de hoofdpersoon is natuurlijk heel doorzichtig als echte „boekennaam": het eerste motto voor in het boek is een citaat uit de Encyclo pedie van Winkler Prins (over „Krankzinnigheid"), het tweede uit „Brockhaus' Konversations-Lexicon" (over „Kind"). Regelmatig koketteert Büch bovendien met zichzelf: de geograaf Winkler Brockhaus heeft zich nogal intensief met ei landen bezig gehouden (een van Büch's publikaties heet „Eilanden"), verder wordt er wat gestoeid met Brockhaus' aspiraties om een roman te schrijven, waarbij een woordspelletje wordt ge speeld met een van Büchs ti tels, „De blauwe salon". Die verwijzing kan niet toevallig zijn: ook in dit boek gaat het over de verschrikkingen die een vader zijn zoontje van nog geen tien jaar oud aan doet, door een al te intieme perverse lichamelijke, mis- schien wel sexuele verhou ding met hem te onderhou den. V erschrikkingen De verschrikkingen in het leven van Winkler Brock haus zijn groot en onoverko melijk. Het afschuwelijke verblijf in het Brabantse kin dertehuis, waar de patiënten door nonnen en zenuwartsen van meet af aan murw worden gebeukt, is voor het tienjarig kind totaal onbegrij pelijk. Heel langzaam gaat Winkler vermoeden, dat het niet om hem ging, maar om zijn vader. Het kind moest het huis uit, omdat de toe stand in het gezin, en het hu welijk van de ouders, anders niet was te redden. Voor zijn verdere leven draagt dat kind schuldgevoelens, ang sten en diepgaande twijfels aan zichzelf mee. Is hij „gek"? Het gedrag van non nen en vrouwelijke artsen in die inrichting drukte een stempel op zijn visie op de vrouw, zodat er grote span ningen zullen zijn, altijd, in zijn relatie met vrouwen. De afschuwelijke dood van een van de mede-patiëntjes in het instituut voegt daar een bitter element aan toe. m lig werkt met Winkler in de Boudewijn Büch keuken. Door grote zorge loosheid van het personeel, misschien wel moedwil, valt het kind in een ketel koken de aardappels. Dat sterfgeval maakt grote indruk op de kinderen, die daar verblij ven. De dood van Tommie is bovendien duidelijk gekop peld aan de dood van de va der, die een heel complex en verwarrend gevoel oplevert, iets tussen schuld en bevrij ding in. De dood is de enige zekerheid in Winklers leven. Relaties Het boek bestaat uit twee de len, voor en na de dood van de vader. In het eerste deel volgen we Winkler in zijn relaties van nu, gekoppeld aan allerlei herinneringen uit het verleden, aan het ou derlijk huis, het dolhuis, zijn vader. Van alles overkomt hem daar, hij weet niet hoe hij met alle gebeurtenissen in zijn leven om moet gaan, welke invloed ze op hem hebben. Als zijn vader dood is, in het tweede deel, gaat hij duidelijker op zoek naar het verleden en de storingen die toen in zijn bestaan ge bracht zijn. Een oude huisge note biecht hem een en an der op en tenslotte dwingt hij zijn moeder een reeks va bekentenissen af, die - als i een klassieke tragedie - uil eindelijk de waarheid zichi baar maken. Wat daar vei teld wordt gaat heel ver, j eigenlijk voor de lezer og aanvaardbaar, omdat het al lemaal zo erg „dramatisch" en omdat het helemaal n« voorbereid is in het verhaa) Dan slaat het verhaal om a 'ongeloofwaardig melodranv in lachwekkende „soap". Dat neemt niet weg dat I heel gespannen, doelgerichi overtuigend en meeslepen is in het grootste deel vai zijn nieuwe boek. Afgezie van het al te aangedikte slo raakt de lezer gaandeweg di relaas steeds meer onder d indruk van de fijnzinnigheii en de inspanning van de au teur om tot helderheid te ko men. JAN VERSTA PPE Boudewijn Büch: „Het dei huis" - roman. Uitgeveri De Arbeiderspers. Pri ƒ29,90. Voortaan mag hij zich de „spi ritualist,, van het jaar 1987 noemen. Maar dat streelt het ego van Paul Kluwer, uitge ver van geestelijke boeken, allerminst. „In het begin werd ik er een beetje stil van. Dat wel. Maar ach. Moet je mij nu spiritualist noemen? Ik zou mezelf nooit zo typeren. Ik voel me wel als iemand die met spirituele zaken bezig is. Maar dan als doorgeefluik. Ik ben alleen een schakel in het geheel. Zoals de God Hermes, die alleen maar een bood schappenjongen was voor de goden. Ik ben dat voor de au teurs. Zij hebben de ideeën en de inspiratie. Ik help vorm te geven en die vorm Nederland en Belgie in te dragen. Hel pen, dat is het. In opdracht van het grotere. God Hermes had opdracht mensen letters te geven, en muziek, genees kunst, sport, en dans." Opdracht Wat mijn opdracht is? „Mis schien een groot woord. Maar ik zie mijn werk als het door geven van goddelijke ideeën naar de mensen, zodat die ge holpen worden het leven zin te geven. Zo van: wat is het bestaan en wat doe ik hier op aarde. Ik kan misschien hel pen bij die bewustwording. En ik doe dat zonder dat ik gebonden ben aan doctrines, in een grote variëteit van mo gelijkheden." „Ik doe het ook niet vanuit een kerkelijke richting. En dat vinden sommige kerken best wel erg, hoor. Voor som mige kerken ben ik een ket ter, die met onbijbelse zaken bezig zou zijn. Dan hoor je dat er wordt gebeden dat we ons eens zullen bekeren. In de EO-hoek vind je veel van die verontrusting. Met name geldt dat voor begrippen als reiit- carnatie, karma en hando plegging. Zaken die je volgens mij in de bijbel terug kunt vinden." Reïncarnatie Paul Kluwer concludeert tot zijn grote vreugde dat steeds meer mensen reïncarnatieleer acceptabel vinden als levens overweging. „Een jaar of twintig geleden durfde je niet goed uit te Komen voor de overtuiging dat er reïncarna tie bestaat. Maar dat begint nu toch steeds meer algemeen goed te worden." Waar Kluwer cjfe gestegen be langstelling aan zou mogen aflezen? „Heel simpel, aan de verhoogde interresse voor de boeken die ik uitgeef. En ook aan het feit dat rëincarnatie een begrip is geworden in de psychologie, in hypnose bij voorbeeld. Reïncarnatie blijkt een sleutel te zijn geworden voor bepaalde eigenaardighe den in ons leven en voor onze trauma's. We lopen kennelijk nog weieens problemen op die we niet in éen leven kunnen uitwerken. In een volgend le ven komen er erop terug." Neem mensen die in de Tweede Wereldoorlog op een nare manier zijn overleden en dat tijdens hun verblijf in een soort hiernamaals onvoldoen de hebben verwerkt. Die ko men op aarde terug met ang sten. Ik geloof dat we in dat terugkomen de sleutels kun nen vinden voor een bevrij ding en ontplooiing van mensen. We kunnen hier op aarde leren. We kunnen ons hier bevrijden. Op dat punt kan Ank Hermes via zijn boe ken kennis aanreiken". Vrijheid Kluwer voegt er aan toe: „Be langrijk is dat je je angsten en beperktheden die je in een ander leven hebt opgedaan kwijtraakt, zodat je een ander mens, een werkelijker mens, kunt worden. Dan krijg je in nerlijke vrijheid. Vrijheid van conditioneringen, die zo sterk in ons leven zijn opgeslagen. Vrijheid van je onvrede9. Dan word je volwassen. En wijzer natuurlijk. Wijsheid, daar gaat het om. En daarmee bedoel ik niet boordevol zitten met ken nis. Dat kan onze wijsheid weieens lelijk in de weg zit ten. We mogen ons ook niet verschuilen achter allerlei le ren." „Het gaat om jezelf zijn, oor spronkelijk zijn. Ieder mens is daar een variatie op. Ik ben versteld van de vele variaties die op het thema mens moge lijk zijn. Ik hou van de men sen. Zoals de schepper ze in zo'n veelvoud heeft uitgedra gen. En dat geldt natuurlijk ook voor de dieren, voor de hele kosmos." Geen bestsellers Wat het bedrijf Ank Hermes betreft: het geeft een breed scala van geestelijke boeken uit, onder meer paranormale, paramedische en esoterische boeken. „Bestsellers hebben we nauwelijks" .lacht Paul Kluwer, „maar een boek als In Het Licht van Shirley Ma- clain doet het wel erg goed". Tot de vaste basisvoorraad van zijn uitgeverij horen mys tieke hoogtepunten als de Ba- gavad gita uit de oeroude Ve da's en het Tibetaanse doden boek. Maar daarnaast zijn er bekendere hedendaagse boe ken te vinden als Zin van ziek zijn van Dethlefsen en Liefdevolle relaties van Son- dra Ray. Titels Er staan bij Ank Hermes vijf honderdvijftig titels op de filank. En daar komen er jaar- ijks vijftig tot zestig bij. Ge middeld gaan er per jaar drie honderdvijftigduizend Ank Hermes boeken over de toon banken van de Nederlandse boekwinkels. „Belangrijk deel van de collectie is ook de mystiek", legt Kluwer uit.,, Mystiek betekent eigenlijk eenheidservaring, godserva ring. Het duidt aan dat alles liefde is en dat mensheid en kosmos een eenheid zijn. Wie een mystieke ervaring heeft voelt dat alles in het bestaan in feite één is. Daar kun je naar toe werken, met medita tie, yoga, of bezinning. Maar ie kunt het niet oproepen. Je kunt je er alleen op voorbe reiden". Bescheiden zegt hij er achter aan: „Ikzelf kan daar mis schien een steentje toe bijdra gen. Ach, eigenlijk wil ik er geen prijs voor hebben. Ik voel me geen spiritualist van het jaar. Als ik lof krijg, zal ik het doorzwaaaien naar de au teurs, die mij hebben helpen te functioneren als Hermes-fi guur. Als een spirituele bood schappenjongen." ARVID VAN DER WOLF Het is haast beangstigend om te zien hoeveel mega-sterren de popmuziek tegenwoordig rijk is. Vroeger was je al blij dat in ieder geval The Beatles - en kort daarop ook The Sto nes - voor wat opwindende ta ferelen wisten te zorgen, maar daar bleef het dan bij. Tegen woordig wordt de titel van po pulairste popartiest ter wereld betwist door menige ster en blijken popmuzikanten heel wat betere stadion-vullers dan de heren prof-voetballers. Da vid Bowie, de Stones nog steeds, Prince, U2, Madonna zij allen behoren tot de groten der aarde. En Michael Jackson natuurlijk, zo ongeveer de eni ge die zich dit jaar niet liet zien, maar dat tracht hij goed te maken met een nieuwe el pee. Op Bad (Epic 450 290-1) staat Michael Jackson voor de schier onmogelijke opgave het succes van het vorige album Thriller, toch al weer bijna vijf jaar oud, te evenaren. Thriller was een opmerkelijke mijlpaal in de carrière van Jackson: spetterende disco-funk van hoog gehalte met veel afwisse ling, waarbij zelfs de scheu rende rockgitaar van Van Ha len niet geschuwd werd. Uiteraard slaagt Jackson er op Bad niet in om dat succes te evenaren, laat staan te over treffen. Als Bad staat voor een nieuw en vooral heel slecht image, voor heel ruige funk zeg maar, dan is de aanwezig heid van een zeurderig duet met Stevie Wonder (Just Good Friends) of de temerige balla de I Just Can't Stop Loving You, de eerste single-hit van dit album, nauwelijks te ver klaren. Vier van de tien nummers op Bad daarentegen klinken wel zoals het hoort. Om te begin nen is daar de smerige funk in het titelnummer, een track in de beste Michael Jackson-tra- ditie. Bovendien is het tussen al dat synthesizer-geweld een geweldige verfrissing om daar zo maar ineens dat hammon dorgel te horen. De andere drie hoogtepunten staan op kant twee, waar het indruk wekkende gospel-geluid van Man In The Mirror, het spet taculaire Dirty Diana met es even spannend als subtiel syn thesizer-basloopje en tension Smooth Criminal, complet met Michael's hartslag, ea Michael Jackson in topvori laten horen. De overige vier nummers val len minder op maar zijn zeke niet vervelend, zodat Bad t met een dikke voldoende va af komt. Een hele batterij aai door Quincy Jones geprodu ceerde elektronika, afgewii seld door vette blazers, zorj op de juiste momenten vo een verkwikkend en spette rende, swingende sound, t moeten de meeste numers ht in spanning en orginaliteit al leggen tegen vorig werk. Bac is natuurlijk een voorbeel van de manier waarop sledi toch goed kan zijn, maar ea thriller is het niet GERT MEIJH f*aul Kluwer, onafhankelijk baas van de Deventer uitgeverij in gees telijke boeken Ank Hermes, krijgt komende zaterdag een onderschei ding van de stichting Gouden Handen in 's Heerenberg. Hij wordt benoemd tot „spiritualist" van het jaar. De onderscheiding is verdiend met de volgens de stich ting uiterst waardevolle en oor spronkelijke wijze" waarop Klu wer de afgelopen jaren boeken heeft uitgegeven op paranormaal, paramedisch, mystiek en esoterisch gebied. Een van onze verslagge vers praatte met de geïnspireerde spirituele boekenuitgever over zijn ideeën en en zijn boeken. Paul Kluwer: Boeken van Ank Hermes kunnen mensen helpen zich te bevrijden van hun beperkingen." foto: pers unie Elk stuk van Nederland heeft z'n eigen nieuws en z'n eigen krant. Met internationaal, nationaal, regionaal èn plaatselijk nieuws. Zo blijf je als lezer op de hoogte van wat er zich afspeelt in de wereld. Van ver van je bed tot dicht bij huis. Of eigenlijk is het precies andersom: van hier tot ver achter de horizon. Zo bekijk je het nieuws vanuitje eigen perspectief. Als je de krant leest voor je eigen stuk van Nederland. OZuiti-jX frii-i.it wii op Zuidpool

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 8