INTERMODE
SMAAKT
'NAAR
'S-GRAVENHAGE
ULJE
EENSIN
EEN SJAAL
CCESSOIRES
WEER MEER IN
BELANGSTELLING
Het mooiste is natuurlijk als schoenen en tassen bij elkaar horen (Fara-
gamoVan Wordragen).
WAALWIJK Het modecentrum
voor de schoen- en lederbranche
in Waalwijk voorspelt ons een op
merkelijk modebeeld voor de ko
mende winter: „De elegante vrou
welijke lijn is aan de winnende
hand, al zal het grote publiek nog
wel even moeite hebben deze lijn
over te nemen, daar de nu alom
heersende smaak daarmee niet
overeenkomt". Schoenen dus die
de mensen in meerderheid niet wil
len dragen. Dat is ook wel eens
aardig.
Maar hoe het ook zij: vrouwelijk
dus. En degelijk ook. „Overlevings-
mode" noemt de schoenenindus
trie dat. Dezë is duurder omdat er
materiaal van een goede kwaliteit
in wordt verwerkt, maar daardoor
zijn ze niet alleen duurder, maar
ook mooier, bijvoorbeeld wat de
kleuren betreft. Naast deze trend,
die zich langzaam ontwikkelt, zo
meent het schoenmodecentrum,
zal er echter een sterk wisselende,
actuele mode blijven bestaan.
Zwart is, net als vorig jaar, de gro
te winnaar als het om de kleur
gaat. De andere donkere kleuren
(anthraciet, grijs donkerblauw), de
herfstkleuren en de zogenaamde
basiskleuren wolwit, donkerblauw,
fel-rood, cognac blijven hun partij
tje meeblazen. Maar echt in op
komst zijn de bruine kleuren die de
afgelopen jaren nogal uit de gratie
waren. Voor de sportieve en recre
atieschoeisels bijvoorbeeld groeit
de belangstelling voor natuurkieu-
ren, vanaf de echte leerkleur, via
brandy naar de houtkleuren, de
roodbruinen en de zogenaamde
neutraalbruinen. En de verschillen
de kaki-tinten blijven het goed
doen. De veelkleurige schoenen
beginnen uit het modebeeld te ver
dwijnen, in tegenstelling tot de zo
genaamde kleur-op-kleurschoenen
(tinten uit dezelfde kleurgroep, die
goed bij elkaar passen).
De materialen die worden gebruikt:
veel lak, glad leer met een zachte
glans, mat- en gevet leer. Het ge
bruik van velours neemt toe: suè-
de, hunting, nubuck en heel fijn ge
slepen leer. Ook prints en diep
drukken zijn er volop. Verder pro
beren de modemakers de zoge
naamde reptielprints door te druk
ken: voor de jongeren de print van
krokodillenleer, voor de elegante
mode kleine krokodil en hagedis.
Ook de struisvogel wordt in dit rij
tje genoemd, hoewel dit dier weinig
reptielachtigs over zich heeft.
Wat de hakhoogte betreft: voor elk
wat wils. De elegante schoen heeft
verschillende hakhoogtes. De mo
dieuze laars begint zijn populariteit
•te verliezen. Blijven over de hoge
laars die een platte hak zal hebben
en de enkellaars (strakker om de
enkels dan voorheen) die dit sei
zoen met elke hakhoogte voor de
dag kan komen. Maar er is ook
een concurrent van de moonboots
in opkomst: de wandel- of berg-
laars. En dan vooral die welke ge
maakt zijn van echt ouderwets, de
gelijk vetleer, met zware zolen, die
dubbelgenaaid en waterdicht ge
maakt zijn.
Een aardigheidje deze winter zijn
enorme sjaals, omslagdoeken ei
genlijk, waarin een mens zich van
top tot teen kan hullen. Deze sjaals
hebben de enorme omvang van 70
bij 220 centimeter en zijn voorzien
van twee kwasten aan de uitein
den. Zij zijn onder meer gemaakt
van gefronselde goudlamé (zeven
tig procent zijde, dertig procent
lamé). De lamé lijkt verdeeld in
hele fijne reepjes, geknipt uit glin
sterend folie en verweven met de
zijde, zodat er een betoverende
stof ontstaat. De scarfs, zoals ze
ook wel worden genoemd, zijn in
tal van variaties te krijgen. Ze zijn
geschikt voor „onnederlandse par
tijen", zoals Ank Nusselein uit Den
Haag het uitdrukt. „Bon Chic-Bon
Genre" is voor haar groothandel
aan het Noordeinde de invalshoek
voor het winterseizoen 1987/88,
dus ook op het gebied van sjaals
en andere accessoires. Ank heeft
in de Jaarbeurs te Utrecht een per
manente showroom en zal van 19
tot en met 21 augustus in de Cen
trale Hal van het Confectiecentrum
te Amsterdam tijdelijk aan ieder
een die het maar horen wil graag
vertellen over haar zijden omslag
doeken (ofwel „foulards" als ze uit
Parijs komen) die als alternatief
kunnen dienen voor jassen en ves
ten. Ze heeft ze ook in onder meer
kasjmier en lamswol. Leuk om de
toch wat saaie en sobere mode
van het komende seizoen wat op te
fleuren.
Overigens zijn de sjaals niet de
enige handelswaar van Ank Nusse
lein. Ze reist van hot naar haar om
andere accessoires als tassen, oor
bellen en andere sieraden in te ko
pen.
Tassenthema is volgens haar voor
1987/88 leder in struisvogel- of
krokodillenprint.
TINY FRANCIS
A
Tassen, maar ook ceintuurs beginnen weer meer aftrek te krijgen. Trou
wens, de grotere belangstelling geldt eigenlijk voor alle accessoires. Wat
de tassen betreft: dé modetrend de komende winter is leer met reptielen
print. De tassenfabrikanten beginnen echter ook materialen te ontdek
ken, die in hun branche tot nu toe verwaarloosd werden. „Aero" bijvoor
beeld staat voor gestructureerd rubber. De jonge ondernemer Laurent
David uit België, wiens produkten overal in Nederland te koop zijn, is met
dit rubber aan de slag gegaan en brengt voorzien van allerlei dessins op
de markt.
Voor jonge studentes heeft David de klassieke schooltas waarvan het
boekenvak voorzien is van een rits en op de tas zijn drie grote linnen
zakken gestikt. „Korreltasjes", met een print die de indruk wekt dat er
maiskorrels in het materiaal zijn verwerkt, worden uitgebracht in zwart,
naturel en marineblauw. Dan zijn er modellen van geribbeld leer waarvan
de print het idee geeft van strohalmen die door de wind zijn platgelegd.
Voorts noteren we mooie citytassen van geprinte, zwarte kroko met suè-
de; bulgarotassen van kunststof dat er als leer uitziet en „weidetassen"
met eend-emblemen in royale formaten. En verder handhaaft zich de
zacht leren nappatas.
TINY FRANCIS
assi/zasLaaow ÜJvanoo ascii3i
'We kunnen er lang en breed over
praten - feit blijft dat Haagse
vrouwen wat klassieker zijn geo
riënteerd dan de Amsterdamse of
Rotterdamse. Saaier? Zeker niet.
Maar in al hun raffinement toch
wat bedachtzamer. Haagse vrou
wen zijn minder geneigd om elke
modegril meteen op te pakken.
Meer bewust van de modetenden-
zen op langere termijn. Een ietsje
formeler ook. Haagse vrouwen -
en in hun kielzog de vrouwelijke
bevolking van heel de Haags/Leid-
se regio - geven liever wat meer
geld uit aan een echt fraai mantel
pak dat over twee jaar nóg draag
baar is dan dat ze drie keer naar
de winkel rennen om een avant-
garde frutsel in huis te halen dat
maar één winter meekan.
Het interessante van de wintermo
de '87/'88 is nu dat hij heel goed
aansluit bij die Haags/Leidse voor
keur. Mode-expert Hannah van
den Booren: „Het is allemaal wat
formeler en van een wat mooiere
kwaliteit. De schouder die de li-
chaamslijn weer volgt, de plooirok
ken, de streepblouses, heel het
lambswool-programma - dat past
allemaal perfect in de Haagse kle-
ding-cultuur. Vorige winter zag je
die klassieke trend al de kop op
steken, en nu zet hij lekker door".
Hannah van den Booren is styliste
vrouwenkleren van het Bijenkorf-
concern. Haar taak is om interna
tionale mode-tendenzen te vertalen
naar een specifiek Bijenkorf-assor
timent dat de cliënten van dit wa
renhuis (hopelijk) aanspreekt. Eer
der werkte Hannah (28) in dezelfde
functie bij Peek Cloppenburg. Ze
ging bij Peek weg omdat de Peek-
kleren haar minder aanspreken
dan die van de Bijenkorf. Peek
mikt, kun je zeggen, op de kleren
kast van de mensen met middenin
komens. C A werkt vanaf het
midden naar de lagere inkomens
toe, en de Bijenkorf vanaf het mid
den naar de hogere inkomens.
„Dat betekent bijvoorbeeld", aldus
Hannah, „dat C A veel toeters en
bellen aan zijn kleren hangt. Zodat
iedereen onmiddellijk ziet: ja, ze
heeft iets nieuws aan. De Bijen
korfkleren zijn soberder, hebben
een wat betere kwaliteit en zijn na
tuurlijk ook duurder. Voor mij als
styliste is het in het Bijenkorfkli
maat het fijnste werken".
B-way
Om zo goed mogelijk aan de wen
sen van zijn cliëntèle te voldoen,
heeft de Bijenkorf deze opgesplitst
in verschillende „mentaliteitsgroe-
pen" die verondersteld worden een
eigen levensstijl en kledinggedrag
te hebben, en voor wie dan ook af
zonderlijke kledingpaketten wor
den samengesteld. Zo maakt men,
wat de vrouwen betreft, onder
scheid tussen de groepen „B-
way", „Attention" en „Gap".
B-way-meisjes, aldus het concept
van het warenhuis, zijn globaal ge
nomen tussen de 15 en 25 jaar oud
(al zijn de leeftijdsgrenzen tegen
woordig sterk vervaagd) en zitten
bij voorkeur op het atheneum. Of
hebben het atheneum-diploma in
hun zak en volgen, in een niet bij
zonder progressief milieu, een uni
versitaire studie. Leidse Minerva-
studentes bijvoorbeeld kunnen,
met een knipoog naar prins Wil-
lem-Alexander, heel goed in het B-
way pakket terecht. Het is bedoeld
voor heel modieuze meisjes die
Een van de merken die bij de Bijenkorf worden gevoerd Is Umlauf: tijdloos en elegant. Mantel en jack op deze
foto hebben een ruiten voering en een suède kraag.
7. UMUOHti
veelvuldig met iets nieuws te voor
schijn willen komen. Omdat die
meisjes (nog) niet bulken van het
geld, is de B-way kleding voor Bij
enkorfbegrippen niet duur.
Vrouwen uit de mentaliteitsgroep
„Attention" zijn wat ouder (onge
veer tussen de 20 en 35), hebben
een baan en kunnen dus veel meer
besteden dan de doorsnee B-way.
Ze zijn zeer geïnteresseerd in kle
ding, kennen alle merken en heb
ben voorkeur voor kwaliteitskleren
boven veelvuldig iets nieuws.
Dan de Gap-vrouwen. Die zijn van
af 25 jaar oud en nog meer op
hoogwaardige kwaliteit georiën
teerd dan de Attention-dames.
Gap-vrouwen houden van moderne
vormen, maar doen per se niet
mee aan de snelle trends. In het
genot van een ruim besteedbaar
inkomen, kopen ze hun kleding op
de langere termijn. Van deze Gap-
vrouwen vind je er in Den Haag re
latief meer dan in Amsterdam of
Rotterdam. Ze vertegenwoordigen
zou je kunnen zeggen, de Haagse
smaak.
Femme de siècle
„Juist voor hen is er in het huidige
modebeeld met zijn klassieke vor
men een ruime keus", aldus Han
nah van den Booren. „Wat de Bij
enkorf betreft, wij hebben voor de
Gap-vrouwen de kledingstijl ont
wikkeld die het motto „Femme de
siècle" heeft meegekregen. Inspi
ratiebron zijn de voorspoedige, de
cadente jaren tussen de twee we
reldoorlogen in grote steden als
Wenen, Berlijn en Parijs. De „Fem-
me-de-Siècle"-kleren zijn heel
vrouwelijk. Lichaamsvolgend en
met een klokkend silhouet. De tail
le wordt duidelijk geaccentueerd
en de rok waait beneden uit. De
schouders en armgaten zijn weer
iets kleiner dan we gewend waren.
De materialen zijn soepel en van
mooie kwaliteit. Wollen gabardine
bijvoorbeeld crêpe, camels, drap
de laine en dat soort soepele man
telkwaliteiten. Ze worden toege
past in lichte vergrijsde kleuren, en
het geheel ademt een sfeer van
verfijning en luxe".
Naast de Femme-de-siècle-stijl
treft men deze winter in de Bijen
korf collecties onder de motto's
„Anatevka", „Expeditie" en „Kon-
struktie".
„Konstruktie" is de meest progres
sieve stijl en zal het in Amsterdam
en Rotterdam ongetwijfeld veel be
ter doen dan in Den Haag. Strikt
en een tikje sexy, is deze collectie
in de kleuren bruin, groen en zwart
geïnspireerd op de opvattingen zo
als die golden in het konstruktivis-
me, Bauhaus en Wiener Werkstat-
te. De „Konstruktie"-kleding mikt
op de werkende, representatieve
Attention-vrouwen. De kleren zijn
precies om het lichaam gecon
strueerd waardoor een zakelijk,
strak silhouet ontstaat. Als materi
aal is voor deze collectie veelvuldig
gebruik gemaakt van stretch jer
sey's, maar ook van satijnbindin
gen en leer.
„Expeditie" heet de sportieve Bij
enkorf-stijl van dit seizoen. Half
lang, van onderen nauwsluitend en
in felle signaalkleuren is Expeditie
bestemd voor zowel Attention-
vrouwen als B-way-lady's, die iets
willen uitstralen van „weer- en
windbestendig"
Anatevka
Ook „Anatevka" tenslotte mikt op
de Attention- én de B-way catego
rie. Ontleend aan het beeld dat we
hebben van Rusland ten tijde van
de tsaren, is de Anatevka-collectie
groot, ruim en lang, maar wel met
een taille-accent. De kleuren don
kergroen en blauw versterken de
sober-stevige sfeer die Anatevka
uitstraalt.
„Konstruktie", „Expeditie" „Ana
tevka" - het heeft allemaal wel
wat. Maar de verloofde van prins
Willem-Alexander zien we er toch
niet direct mee lopen. Nee, in
Haagse, Delftse, Leidse kringen zal
het de Femme de siècle zijn die de
toon aangeeft. Zo'n Femme de siè
cle harmonieert trouwens prima
met een echtgenoot uit de Bijen
korf heren-mentaliteitsgroep New
Traditional. Als die echtgenoot dan
ook een New-Traditional-inkomen
heeft, kan de winter 87/88 niet
meer stuk.
WILLEM SCHEER