fr GROTE DAMESMATEN óamela exclusieve damesmode beenmode badmode lingerie WINKELCENTRUM BABYLON MODESHOWS 4 en 5 oktober HERENKLEDING Louis Féraud Giorgio Armani li^F) Elena byou studio Maison Straver Voorburg bv CERRUTI1881 emanuel ungaro ööEPRI ©OUTURE ■R9EPRI FASHIONS AN ELINE VERE EN INDISCHE DAMES OORAL JEUGD DRAAGT WEER EEN STROPDAS (parterre naast blokker) Tel. 070-476735 kunert dim falke vedamar hudson bi- steunpanty's/kousen. Sloggi triumph dim rosy charnos maten 44 t/m 56 mini theater Anna Paulownastraat 89 Aanvang 20.00 uur, tijdig reserveren, tel. 070-525016 Stevinstraat 111 - Scheveningen. mode en /choenen voor de vrouw die van alles het beste wil Denneweg 23 2514 CC Den Haag telefoon 070-653361 Denneweg 25 2514 CC Den Haag telefoon 070-645660 Nobelstraat 19a 3231 BA Brielle telefoon 01810-13198 Nobelstraat 25 3231 BA Brielle telefoon 01810-14257 Schoonheidssalon zonnebank - snelbruiner Kettingstraat 2A Tel. 45.86.58 Eén exclusieve kollektie in een exclusieve omgeving. GD UOMO MONSIEUR Deltaplein 151-152 - Atlantic-promenade Kijkduin - 070-254487 7 DAGEN GEOPEND DONDERDAG KOOPAVOND Start 9 sept. 'n spectaculaire verbouwings opruiming met zeer hoge kortingen! Zelfs op Yves Saint Laurent en Cacharel byoux. Passage 26, D.H. Tel. 070-461587 Herfst-winterkollektie is binnen. Iedere week nieuwe modellen. Tot ziens! voorheen Ada byou Nieuwe kollektie sieraden, tassen en kleine lederwaren, pennen, dasspelden en manchetknopen o.a. van Yves Saint Laurent en Ferrari. Winkelcentrum Babyion (parterre) m m Groenmarkt 20 - 's-Gravenhage Komt u even kijken Onze HERFSTCOLLECTIE kenmerkt zich door stijl, variatie en prima pasvorm. UwModehuis voorm. 36 t/m 52 Voorburg - Kon. Julianalaan 243 -Telefoon 070-86.35.18 Promenade achter Hema en Albert Heijn Imitatie kort v.a. 269.- bontjassen lang v.a. 625.- Wi| brengen olsenige in Nederland de totale collecties van Yves Saint Laurent. Emanuel Ungaro enCerruti 1881 Van Oldenbarneveltplaats 406 Rotterdam telefoon 010-414 7914. V/ 1M V De verzamelwoede van de Utrech tenaar Hans van Emmerik (35) richt zich op dameskleren uit de jaren twintig en daaromtrent. Hij heeft ze overal vandaan gehaald: antiek- en rommelmarkten en zelfs in een Amsterdamse ijzerwinkel vond hij iets van zijn gading: tussen de tan- •gen en beitels hing een een knie- lang goudlamé Charleston-jurkje. En die ontdekkingen wil hij binnen kort prijsgeven aan het publiek. Daarom is hij in onderhandeling met het Haags Gemeentemuseum over een modeshow tijdens een tentoonstelling. Als hij in zijn Utrechtse woning de gewaadjes op een paspop hangt, krijgen zijn handen iets teders en komt er een bijzondere klank in zijn stem. „Ik verzamel niet om de waarde", zegt Emmerik. „Met wat je in een voddenwinkel koopt, kun je niet pronken als met een schilderij. Mijn japonnen zijn tijdsbeelden. Ik vind ze vaak bij families die den ken: wat moet ik met die keet, hup weg. Er ligt heel wat op zolders en in hutkoffers". Van Emmerik hangt een zoge noemde theejapon van witte kant op de paspop. „Een theejapon was dus een japon om thee in te drin ken", legt hij droogjes uit. Ruim vallen de rijke plooien van de ge tamboereerde ofwel geborduurde stof. Legio is het aantal korte gewaad jes tot 1928, het jaar waarop de mode zich zou verleggen. De rok ken kwamen tot op de knie, recht en geïnspireerd op de kubus. Van Emmerik: „In die tijd werd er geen rekening gehouden met vrouwelij ke vormen". Indië De collectie begint in de tijd van Eline Vere, toen vrouwen nog „stierven aan liefdesverdriet". En verder is de huiskleding van Haag se dames die ooit in Indië woonden rijk vertegenwoordigd. De stoffen zijn dun als spinrag. Ze werden be schilderd en vaak ruimschoots voorzien van ronde of staafkraal- tjes. De combinatie van uiterst dunne stof met rijk, zich vertak kend borduursel dat licht vangt en weerkaatst in duizend schitterin gen, is zeer geraffineerd. „De beroemde Italiaanse mode ontwerpster Gallenga had een ge heim procédé voor versiering met goud- en zilverpoeder, een geheim dat ze waarschijnlijk met zich mee in het graf heeft genomen. Zelfs haar nog in Rome wonende zoon schijnt het niet te kennen. Of mis schien wil hij het niet vertellen", vertelt Van Emmerik. De Indische japonnen van de fijnste zijde heb ben behoord aan bekende families. Van Emmerik heeft nog van een nazaat uit de familie Douwes Dek ker (de schrijver Multatuli) een ja pon, gesneden uit meters goud kant, glanzend en twinkelend. Ze bergt geheimen van fluisterge sprekken op Indische veranda's, als de zon is ondergegaan en verre klanken van de gamelans over waaien uit de dorpen tussen de bergen. Het zijn kleren uit hete nachten, uit tijden van hoffelijkheid en verborgen leed, van feesten, uitspattingen, roddel en heimwee. Feestjurkjes De gelegenheidskleding in Van Emmeriks verzameling is buitenge woon. Er zijn veel feestjurkjes bij uit de jaren dat de pret al begon bij het aankleden terwijl het bal boekje op de toilettafel lag; wie zou straks de eerste dans invullen? Tweehonderdvijftig modellen heeft Van Emmerik tussen vloeipapier opgeborgen in stapels grote do zen. Hij maakt ze eerbiedig open en fluistert bijna: „Hier heb je een crêpe-georgettejurk die nog door freule Van de Poll is gedragen. Het heeft veel Haagse feesten ge kend". En zo herleeft Joop ter Heul, het meisjesboek uit de jaren dertig met mouwloze nietigheidjes en avondurkjes die destijds bij De Bijenkorf 19,75 kostten. Jeanne Lanvin is vertegenwoordigd met vroegere japonnen, sluitend op twee knopen of met corsetband in de taille, zodat de jurk niet meer op de schouders steunt maar op de heupen (1920). Er zijn robes als bleekgroene nevels, geborduurd Een van de japonnen uit de collectie van Van Emmerik die herinneringen aan oude tijden boven halen. FOTO: CEES VERKERK met oranje rozen van gedraaid sa tijn en „vollages" (overjaponnen) in een dessin van wazige motieven als ijsbloemen op een ruit in de winter. Ook schoenen heeft Hans van Em merik verzameld. Van sommige schoentjes werden de hakjes met steentjes bewerkt in Parijs, de schoenen maakte men er later in Nederland bij. En dat alles ligt in de kartonnen dozen te wachten tot het publiek kan kennisnemen van leven en liefde „van toen". TINY FRANCIS Er is veel vraag naar dassen met figuurtjes: tennisrackets, eendjes, of zoals op de foto, olifanten en golfclubs (Cravat Club). De koltruienmode van vijf jaar ge leden, het schrikbeeld van de stropdasverkopers, lijkt voorgoed voorbij en dus kunnen zij zich weer helemaal uitleven en nieuwe ideeën spuien. Felle strepen en levendige kleuren doen het op dit moment goed. Het dassenassortiment ver toont een breed kleurenbeeld; een echt uitgesproken modekleur is er niet, hoewel er momenteel veel groen en paars wordt gedragen. In de winter daarentegen zullen grijs en bruin de overhand krijgen. Het is opvallend dat vooral bij de jeugd de stropdas erg in trek is. „Dat is het leuke van de branche; er zit veel leven in. Echte hoofdlij nen zijn er niet. De kopers zijn over het algemeen toch eigenwijs in het bepalen van hun keus", zegt de heer Th. Hendriksen directeur van de Cravat Club International in Nieuw-Vennep. „Vroeger konden we niets kwijt bij de jongeren. Maar nu mag er veel meer, er zijn heel gedurfde kleurencombinaties; we kunnen echt van alles uitprobe ren". Behalve naar strepen is er erg veel vraag naar het zogenaam de „Bijenkorfstijltje". Dassen met kleine figuurtjes zoals golfertjes, sportfiguren, tennisrackets en zelfs eendjes en olifanten vliegen de deur uit. De smalle leren dasjes worden nog wel veel gedragen, maar niet meer zo verkocht. Vol gens Hendriksen worden de strop dassen breder, want in de kleding rekken ïijn de zógenoemde dub- belrijpakken teruggekeerd en bij deze kostuums hoort gewoon een iets bredere das. „De laatste tijd zie je, met name in de representatieve functies, dat correcte kleding belangrijk wordt. Ook wordt er meer op de kwaliteit gelet. Er word bijvoorbeeld een toenemend aantal zijden en half zijden dassen verkocht", aldus Hendriksen. De klassieke dessins, zoals de traditionele wapens, laten zien dat het conservatisme troef is in de dassenmode, wat eveneens te herkennen is in de terugkeer van de pochette. Voor veel mannen is de das een uitgelezen middel om zich op een bepaalde manier te manifesteren. Vooral in het bedrijfsleven is het een sport zoveel mogelijk bedrijfs dassen te bemachtigen en daar dan mee te pronken. De das als re latiegeschenk maakt dan ook vaak onderdeel uit van de wijze waarop een bedrijf naar buiten treedt. Te genwoordig lijkt het ontwerpen van zo'n das meer op psychologie dan op mode. Niet alleen aan het des sin, maar ook aan de verpakking en de kwaliteit wordt veel aandacht besteed. Hendriksen: „De das moet als het ware de cultuur van het bedrijf absorberen. Doordat men de das als onderdeel van de persoon of het bedrijf ziet, kan de stropdas ook uitstekend als irrita tiemiddel dienen. Wie bij een on derhandeling met een bedrijf zijn gehoor wil prikkelen, moet dan ook beslist de das van de concurrent dragen". JEANNETTE VOORBIJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 18