Sleis van vele uren voor géén „Hohe Messe" Israëlische fans hevig Iteleurgesteld in Bob Dylan „Overbrengen wat je bezighoudt is de kunst van het componeren" SaidóaQowubnt ejtCid-Screen Award voor Marion Bloem HAAGS BACHKOOR BEJUBELD IN POLEN Miljoenenschade bij brand in Hollywood Laatste uitvoering langst lopende komedie Alleen eerste prijs voor sopranen op vocalistenconcours FINALIST EDWIN VAN DER SCHRIER IN TALENTENJACHT NCRV: Ja, ik wil in tv-jury Verschillende tarieven kunstlessen mogelijk MAANDAG 7 SEPTEMBER 1987 PAGINA 7 AMSTERDAM Marion Bloem heeft zaterdag op het Cine- id internationale kinderfilm- en televisiefestival in De jeervaart in Amsterdam de VPRO Kid-Screen Award ge regen. „Dwars tegen de videoclipcultuur in creëerde Ma- Ion Bloem een oorspronkelijk produkt (De Tovenaarsleer- |ng)", zo oordeelde de jury. De Kid-Screen Award, die oortaan jaarlijks zal worden toegekend, bestaat uit een be- rag van 50.000 gulden, dat besteed zal worden aan de pro- uktie van een nieuwe kinderfilm. Het eerste Cinekidfesti- al werd bezocht door meer dan 4000 bezoekers. Ruim 00.000 kinderen hebben via de VPRO-televisie gekeken aar de met de „Filmzienprijs" bekroonde Zweedse film ,Mijn leven als hond" van Lasse Hallström. Een kinderjury oos als beste film „De jonge magiër" uit 1987 van de Cana- ees Waldemar Dziki. ■vai UNIVERSAL CITY Een studiocomplex met Romeinse en Griekse gebouwen is in de nacht van vrijdag op zaterdag in Hollywood geheel in vlam men opgegaan. De brand ont stond een half uur na een bommelding en heeft voor on geveer 5 miljoen gulden scha de aangericht. Onder de ge bouwen die afbrandden is on der meer de set van de film „Spartacus". Ongeveer 300 personen moesten van de stu dioterreinen worden geëva cueerd. LONDEN „No Sex Please, We're Bri tish" (Geen Sex Alstublieft; Wij -zijn Brit ten) is zaterdagavond na meer dan 16 jaar in het Londense Duchess Theater voor het laatst opgevoerd. Het is daarmee de klucht die het langst op het toneel is opgevoerd. Het was de 6761ste voorstelling van de klucht, die sinds de première op 3 juni 1971 zo'n 8 miljoen pond (26 miljoen gulden) aan de kassa heeft opgebracht. Producent John Gale zei dat hij destijds bij de première hoopte dat het stuk een jaar lang zou lopen. Dat het stuk nu toch voor het laatst is opge voerd, weet hij voornamelijk aan een alge mene neergang in de commerciële theaters in het Londense West End. Bij de première vond slechts een recensent de klucht de moeite waard, maar de kosten van het stuk waren al in zes weken terug verdiend. DEN BOSCH De Britse Fiona Cameron heeft op het internationaal vocalis tenconcours in Den Bosch de eerste prijs gewonnen bij de sopranen. Zij kreeg verder de eerste prijs Nederlandse muziek en de Erna Spoorenberg-prijs. Twee de werd de Chinese Qilian Chen en de derde prijs ging naar de Belgische sop raan Marie-Noelle de Callatay. Jury-voorzitter Ruud van der Meer zei dat het gehalte van de deelnemers belangrijk lager was dan voorgaande jaren. Dat is de reden dat er dit jaar - de sopranen uitgezonderd - geen eerste prijzen zijn uitge reikt. Bij de tenoren kreeg de Amerikaan Robert Swensen de tweede prijs, de derde prijs ging naar de Italiaan Andrea Poddighe. De Poolse baritonbas Adam Kruszewski kreeg een tweede prijs in zijn categorie, die hij deelde met de Cana dees Erik Oland, die ook de tweede prijs Nederlandse muziek kreeg toegekend. Erik Kurmangaliev, een Russische countertenor, kreeg een tweede prijs. De Nederlandse mezzosopraan Margo Kuijpers kreeg de toonkunst-vocalistenprijs toegekend. geh kr an de "nrr. •stil ltefyROCLAW Contra- ►assist Walter van Egeraat n zijn bruid maakten de fgelopen dagen hun hu- 'm relijksreis naar Polen. Is rigjat op zich reeds onge- foon, het is bepaald miek om een huwelijks reis te maken als musicus het Residentie Ba- horkest tijdens een pro- ha deemrijke driedaagse °P oncertreis naar het Festi val van Wratislavia in S Vroclaw. Dankzij de goe- le naam die Gerard Ak kerhuis als Bachvertolker het buitenland heeft, kras het Residentie Bach- •oor voor dit festival uit- enodigd. '1 h let bruidspaar Van Egeraat ïeeft het geweten, want de (roblemen waren niet van de wjucht. Daaraan moet onmid dellijk worden toegevoegd dat t gde uitvoering van Bachs Hohe jli&esse in die eeuwenoude ka thedraal van Maria Magdalena roor dat massale publiek ;ooilWaarvan tientallen moesten taan (2 uur lang) en dat lang- AJÖurige, gescandeerde applaus e «heel veel heeft goed gemaakt. gsbPe uitnodiging op zich om tadieel te nemen aan het 22ste .Wratislavia Cantans" was ze- ter eervol. Het festival staat nai lekend om het uitstekende ni- meiVeau, aan de drie concerten ladper dag in tien dagen tijd vordt deelgenomen door in- ernationale gezelschappen en olisten. Maar in een land raar de bureaucratie hoogtij iert kunnen problemen ver- tracht worden en het „Ja, u rnt welkom" en het „Nee, u lent met welkom" wisselden lkaar af tot het moment dat tesidentie Bachkoor, Bachorkest en solisten o.l.v. Gerard Akker huis in de Kathedraal van Maria Magdalena van Wroclaw. FOTO: PR ria door uitvoerenden uit 20 landen. Het festival bevat on der meer concerten door het Landini Consort, het Philhar- monisch koor en orkest uit Krakow, een zangrecital door Victoria de los Angeles, een recital door René Jacobs en concerten door het Hallé Or- chester uit Manchester. Wro claw telt 630.000 inwoners, een derde is jonger dan 30 jaar. En die jeugd, zelfs vanaf een jaar of drie, vier, was massaal aan wezig op dat tweemaal uitver kochte concert door het Resi dentie Bachkoor. Die belangstelling gold niet in de eerste plaats het nog onbe kende koor uit Den Haag, maar het is Bach die bij het Poolse publiek in hoog aanzien staat. In dit geval dus zijn Hohe Messe en velen waren voorzien van het klavieruit treksel. (Tussen haakjes: blad muziek kost met onze dollars een grijpstuiver, geen wonder dat alle Hagenaars in de mu ziekwinkel kochten wat zij ko pen konden). Wonderlijke ervaring: één van de meereizende supporters zat Gerard Akkerhuis een ultima tum stelde. Dat had effect. Teleurstelling twee: het vlieg tuig kon niet landen in Wro claw maar in het 350 kilome ter verder gelegen Warschau. Dat maakte het onmogelijk een tweede concert in Jelinia Góra te geven, omdat alle af standen per bus moesten worden afgelegd. De reis van Warschau naar Wroclaw duur de zes uur, maar daaraan kon pas worden begonnen na drie uur touwtrekken door de heren van de douane. Midden in de nacht arriveerden koor- en orkestleden in Wroclaw en op de repetitie de volgende ochtend bleek dat de reis de zangers in de keel en de or kestleden in de vingers zat. De indruk bestond dat de or ganisatoren van dit festival het ook niet konden helpen, zij waren bereidwillig genoeg. Men kan toch zeggen dat zij na 22 jaar wel enige ervaring hebben, festivals waaraan werd deelgenomen door 164 dirigenten, 800 solisten, 285 concerten met 1882 composi ties waaronder 170 grote orato- tussen studenten uit Oost- Duit&land die in Polen op het land werken en als beloning naar een concert mochten. Zij lazen in de tekst van de Missa over „het Lam Gods" en zij hadden geen idee wat daarvan de bedoeling was. Een veelzeg gende gewaarwording. Koor, orkest en solisten wisten zich geïnspireerd door dat ademloos luisterende publiek (geen gehoest en gekuch) en door de fraai akoestiek van die eeuwenoude kathedraal met omlijstingen aan de muren waaruit de beelden zijn wegge nomen. Enige verbazing dan ook dat achter het koor een kruisbeeld stond opgesteld. Het Residentie Bachkoor dat vorige week zondag in de Haagse Kloosterkerk al zoveel indruk met de Hohe Messe maakte, heeft met imponeren de overtuigingskracht gezon gen. Gelukkig maakte de tele visie opnamen, zodat ook een breder publiek genoten zal hebben van die gloedvolle mu ziek van Bach. Ook het orkest onder aanvoering van Pleun van der Linden maakte veel indruk, met name de diverse solotrekjes stonden op hoog ni veau. De sopraan Christiane Hampe zong stralend en glans rijk; de alt Sylvia Schltiter lijkt te groeien naar een muzi kaal ongekend hoogtepunt, haar aandeel was aangrijpend. Nico van der Meel, nog be duusd van het feit dat hij aan gewezen is voor de Nederland se Muziekprijs, vertolkte zijn partij fascinerend en Charles van Tassel zette zijn aandeel boeiend neer. Een langdurig bejubelde weergave. In de bus waarin de Hagenaars vele uren vertoefden stond: „It's exciting to be Polish". Ie dere deelnemer aan deze reis zal daarover ongetwijfeld een andere mening hebben. ADRIAAN HAGER 'et A?TEL AVIV Diep te- .f11 leurgesteld keerden *0,000 Israëlische Bob Dy- m-fans zaterdagavond uiswaarts na een optre- r"?den van de legendarische Pranger in het Yarkon- park in Tel Aviv. En dat j> nog zwak uitgedrukt, jn ,Jë hebt ons in het gezicht r (gespuwd!", roept het po pulaire avondblad Yediot ^Acharonot de artiest toe- n een venijnige recensie: Laat het je wel goed dui delijk zijn, Zimmerman, 'at je ons hebt belazerd. De 40.000 mensen in het park hebben 25 jaar 'moeten wachten, maar je had beter weg kunnen 'blijven". Jpn slecht begin voor Dylan ïL" *sraë1, waar bij vanavond :aahog een concert in Jeruzalem Xfwrgt, en ook geen aanbe- Ireling voor zijn aanstaande pa£i0pese toernee- d'e hem on weer meer in Rotterdam zal Verengen Een rondreis die nog -vofeel, misschien teveel, zal ei- ;k#®n van het zenuwgestel van Igifte 70 mensen in zijn entoura ge. organisatoren en managers .JVoorop. Je ellende begon al afgelopen woensdag, toen het gezelschap Mn installeerde in het lu- Daniël Hotel, maar Dylan ze'* onvindbaar JJjt - R'j was naar Caïro ge ologen, zoveel was wel zeker, J1331" daar ontbrak ieder spoor. -\*,apagiers op de lijnbus Caïro- cV"e' Aviv was de bijzondere 51)r!'^passagier waarschijnlijk efjjet eens opgevallen. Signale ment: kleine vermoeide man id^an middelbare leeftijd met i pluizig krullend haar en een h/^fgeleefd ongeschoren gezicht, type oudere rugzaktoerist, in De legendarische popzanger Bob Dylan geeft 19 septem ber in Ahoy' Rotterdam voor het eerst sinds negen jaar weer een concert in ons land. Dit weekeinde stond hij aan de vooravond van zijn Europese tournee twee dagen in Israël, waar zijn fans liefst 25 jaar hadden moeten wachten om de bebaarde zanger in levende lijve aan het werk te zien. Het werd geen succes, zoals blijkt uit dit verslag van correspondent Aad Bloemendaal. Bob Dylan tijdens zijn voor de Israëliërs zo teleurstellend verlo pen concert in Tel Aviv. FOTO: AP gezelschap van twee jongens in de vroege teenagerleeftijd. Bob Dylan en zonen hadden op het morsige busstation van Tel Aviv gelukkig nog besef genoeg een taxi te nemen en bijvoorbeeld niet te voet langs het strand naar Herzliya te sjokken. „Nog een mazzel dat die mesjoegene niet per ka meel is gekomen", gaf Dylans boekhouder Marty Friedman min of meer opgelucht als commentaar tegenover een verslaggever van Yediot Acharonot. Al ruim te laat voor een ont moeting met Tel Aviv's burge meester Lahad sloten Dylan en intimi zich na aankomst op in een hotelsuite, tot een paar uur voor het concert. Niet ove rigens nadat de zanger een af spraak voor een televisie-in terview had afgezegd, maar dat is al routine geworden. De vermoeide busreiziger liet ver der weten af te zien van deel name aan de feestelijke inwij ding van de Sabbat, speciaal voor hem géorganiseerd. En dat kwam hard aan, want het leek direct gericht op de tenen van de gevoelige Israëli's. Die drukken Dylan wegens zijn joodse afkomst nu eenmaal graag aan hun hart. Maar wat was er nu precies zo slecht aan de Dylan-show? De met luidsprekermuziek gevul de pauzes waren te lang, maar op een mooie zomeravond, in het licht van de zilveren maan en in afwachting van Dylan is daar wel overheen te komen. Doch de kwaliteit van het voorprogramma en de begelei ding aangaand: niets dan lof voor Tom Petty and the He- artbreakers. Wat teleurstelde was de monotone en machina le manier waarop Dylan zijn songs ten beste gaf. Maar wat de Israëli's het meest fru streerde was dat de zanger zelfs geen poging deed het pu bliek te bereiken in het land waar hij ooit wilde wonen. Hij zong plichtmatig zijn num mers, maar verder kwam ër geen woord van zijn lippen. Niemand verwachtte dat Dy lan een nostalgisch program ma zou brengen, vol heimwee naar de jaren zestig, maar de vertoning die hij er gisteren van maakte zorgde alleen maar voor plaatsvervangende schaamte bij de generatie van die tijd. „Waren jullie daar nou zo kapot van vader?". „Ach, jongen, ik zal ie als we thuis zijn een plaat laten ho ren....". AD BLOEMENDAAL Edwinn van der Schrler zingt een zelfgeschreven nummer op zijn tot studio omgebouwde zol derkamer, begeleid op de synthesizer door Felix Barenholz. FOTO: WIM VAN NOORT LEIDEN „Muziek is de enige echte wereld taal", vindt Edwin van der Schrier (27) uit Oegstgeest, één van de vijf „trofeeën" van NCRV's jacht op jong zangtalent. Donderdag 17 september treedt hij live op voor tv in de fi nale van „Star(t) '87", die wordt gepresenteerd door Jan Rietman. In de finale zitten behalve Edwin de gebroeders Huang drie broers die een Chine se popsong ten gehore zullen brengen zangeres Shan- nah uit Den Helder, Kelly Ray uit Tilburg en Jessica Kennedy uit Hilversum. Al len zingen twee nummers, begeleid door de Los Vast Band, in de hoop winnaar te worden van de Gouden Mi crofoon. Edwin van der Schrier is één van de twee kandidaten die zijn nummers zelf heeft ge schreven. Creatief en origi neel zijn vindt hij heel be langrijk. Zijn leven en dat van zijn compagnon annex „toetsenman" Felix Baren holz (25) is één en al muziek. Beiden werken dagelijks aan hun repertoire op Edwins zolderkamer, die is omgeto verd tot een kleine studio of nemen muziek op in de Nor- bert Veel Studio in Leiden. Plaat „Het liefst zouden we snel een platenmaatschappij vin den", zegt Edwin. „Als je een maatschappij achter je hebt, kom je verder. Anders blijf ie eigenlijk steeds op hetzelfde niveau. Felix en ik compone ren samen en ik schrijf de teksten. We vinden dat je met muziek iets te vertellen moet hebben. We willen goeie pop brengen met een bedoeling. Ik wil de dingen die me bezighouden over brengen aan andere mensen en het is de kunst van het componeren om dat in mu ziek te vertalen. Alles is in het Engels, want in die taal kan ik me het gemakkelijkst poëtisch uitdrukken. Een van de liedjes die ik in de finale zing, gaat er bijvoorbeeld over dat iedereen een inner lijke kracht nodig heeft om voor te leven. „A sound wi thin", heb ik het genoemd. Voor ons is die kracht de muziek. Voor anderen is het misschien weer iets heel an ders. Het andere lied heet „The greatest virtue is life". De muziek die wij maken is trouwens heel visueel: als ik teksten schrijf, zie ik als het ware een film voor me. Je zou ze goed kunnen uitbeel den in een videoclip". De finalist gaf zich voor de talentenjacht op toen hij de aankondiging daarvan op de televisie zag. Het is de twee de keer dat het gebeuren door de stichting Conamus, Holland Artist Promotion, Promm Productions en de NCRV wordt georganiseerd. De maximum leeftijd voor deelname was dertig jaar. Uit de honderden kandidaten die zich hadden aangemeld wer den er honderd uitgenodigd voor de voorronde. Twintig kandidaten bereikten de kwart-finale, twaalf deden mee aan de halve finale en daarvan bleven er vijf over. Al deze ronden werden ge houden in de Palace Prome nade in Scheveningen en ge presenteerd door Dick Pas- schier. Integer „De organisatie was steeds prima", vindt Edwin. „Pro fessioneel en vooral integer. Het kwam op mij absoluut niet commercieel over. Bij het doorgaan naar de volgen de ronde voelde ik eigenlijk ook geen concurrentiestrijd. Alles ging heel rustig. Je kreeg geen juryrapport. Bij de finale is dat waarschijnlijk anders ja, je zult dan wel te gen een stootje moeten kun nen. Maar van opbouwende kritiek leer je. Ik wil graag objectief worden beoordeeld. Mensen die je kent en voor wie je zingt, vinden het al gauw mooi". Toen hij zestien jaar was maakte Edwin op een „krak kemikkige gitaar" zijn eerste liedjes. „Meer noodgedwon gen, want ik kon geen noten lezen. Ik verzon dus zelf ak koorden, die later nog offi cieel bleken te bestaan ook". Op de Kunstacademie in Amsterdam deed hij de lera renopleiding handvaardig heid en kunstgeschiedenis. „Op de academie ben je met een heel andere vorm van creativiteit bezig. Maar mis schien komt het door mijn opleiding dat ik altijd beel den voor me zie als ik mu ziek maak". Voor het optreden moet nog worden geoefend met de Los Vast Band. Dat gebeurt op 14 september. En natuurlijk moet Edwin de cameraregie uit zijn hoofd kennen om oog in oog met de televisiekijkers te kunnen staan. De finale wordt op 17 september uitge zonden van 19.12 tot 20.20 uur via Nederland 2. Echt ze nuwachtig is Edwin niet. „Dat hele gebeuren is ontzet tend interessant om mee te maken en ik ben gewoon be nieuwd naar wat er gaat ge beuren". Petra de Vries Als lezer van de Leidse Courant kunt u meewerken aan de jurering van de finalisten van ,,Star(t) '87". Wilt u daar voor in aanmerking komen en bent u ouder dan achttien jaar, vult u dan onderstaande bon naar: redactie Leidse Courant, postbus 11, 2300 AA Leiden. Uit de inzendingen worden tien personen geselecteerd, die samen de publieks jury voor Zuid-Holland zullen vormen. Op 17 september volgen de juryleden de optredens op televisie in het ge bouw van Sijthoff Pers in Rijswijk, waarna hun beoorde ling naar de computer in de studio wordt doorgebeld. Dat gebeurt ook in de elf andere provincies. De uitslag van de publieksjury's wordt bekend gemaakt nadat de vakjury, die bestaat uit onder anderen Anita Meyer, Peter Koele- wijn, Maria Moore en Dick Passchier, haar oordeel heeft gegeven. BON: Naam:.. Adres:.. Postcode:Woonplaats: Leeftijd:.. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): The living day light* (al); 18.30. 21.15. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II Lethal Weapon (16): 18.30. 21.15. Een avontuur met een staartje (al): wo. 16 00 EUROCINEMA III: Secret of my succes* (al); 18.45. 21.30. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EU ROCINEMA IV: Wanted daad or ali ve (16); 18.30, 21.00. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Blind Date. 19.00. 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Een avontuur met een staart)* (al); wo. 14.30; Th* living daylights (al); 14,30. 18.45. 21 15; Lethal Weapon (12): 19.00. 21 15. ma. dl. 14.30. Predator (16); Secret of my succes* (al); Outrageous Fortune (al). 14.30, 19.00. 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Firewalker (al); 14.30. 19 00. 21.15. REX (Haarlemmer straat 52. tel 071-125414); Luat on the Orient Express (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWUK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Critical Condition (al); ma. 19.00. Police Academy IV (al); ma. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Bad- straat 30. tel. 01718-74075): Croco dile Dunde* (al); wo. 14.45. 19.00. 21.30. ma. di. 19.00. 21.30. CITY THEATER II Superman IV (al); ma. di. wo. 19.00. Soul Man (al); 21.15. Tom and Jerry VI (ai); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354); A room with a view (16); 20.15. KINDERVOORSTELLING Troetalbeertje II: wo. 14.00. Repel steeltje; wo. 15.45. WASSENAAR ASTRA; midnight (12); 20.00. KINDERVOORSTELLING Troelelbeertjea II; wo. 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1.2,3 (Promenade 7. tel. 079- 511313) The living daylights; ma. di. 20.00. wo. 14 00. 20.00. Lethal weapon; ma. di. 20.00. wo. 14.00. 20.00. De naam v.d. Root; ma. di. wo. 20.00. Avontuur met een «taar tje; wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Predator (16); 14.00. 18.45. 21.30. ASTA 2: Outragous lortuna (al); 14 00. 19.00. 21.30. ASTA 3: Burglar (al); 14.00. 19.00. 21.30. BABYLON 1 (Win kelcentrum Babylon, tel. 471656): Blind dat* (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2: Th* secret of my euccese (al); 14 00. 18.45. 21.30. wo. 18.45. 21.30. BABYLON 3: Children of a lesser god (al); 14.00. 18.45, 21.30. wo. 18.45. 21.30. CI NEAC 1 (Buitenhof 20. lel. 630637): Extreme prejudice (16); 14 00. 18.45, 21.30. CINEAC 2: Lethal weapon (16); 14 00. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Three amigos (al); 18.45. 21.30. ma. dl. ook 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910. tel 667066): Out of Africa (al): wo. 20.00. overige dagen 1.30. 20.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756): The living daylights (al); 14.00, 18.45. 21 30. METRO- POLE 2; Extremities (16); 14.00. 18.45, 21 30. «METROPOLE 3: Just between friende (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Blue vel vet (16); 14.00, 18.45. 21.30. ME TROPOLE 5: De naam van de root (16); 14.00. 18.45. 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): The living daylights (al): 13.45, 18.45. 21.30 ODEON 2 Police academy 4 (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODE ON 3 Mannequin (al); 13.45, 18.45. 21.30. ODEON 4: Platoon (16); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Rouge Baiser (16); 17.15, 19.30, 21.45. STUDIO 2: A room with a view (16); 19.15, 21.30. STUDIO 3; 19.00, 21.15. Una giorna ta parti- colare (16); wo. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56. lei. 459900); Zaal 1: Odyssee d'amour. 19 30. La lamme de ma via; 21.45. Zaal 2: Noir et blanc; 19.30. 21.45. Zaal 3: dag. 19.30. 21.45. wo ook 15.00. 3 Maya deren filma/Un jour pina a demand*; ma. L* bal; di. Th* slee ping beauty; wo. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: Een avontuur met een ataartje; wo. 14.00. CINEAC 3 Bembi. wo. 14.00. EUROCINE MA: The sound oI music; wo. 13.30. AMSTERDAM Centra voor Kunstzinnige Vorming mogen inkomensafhankelijke tarie ven heffen voor muzieklessen en lessen beeldende vorming. Dit blijkt uit een arrest van de Hoge Raad in een proces tus sen de gemeente Lelystad en een echtpaar uit die stad. Vol gens de gemeente Lelystad be tekent de uitspraak eindelijk duidelijkheid voor de kunst zinnige vormingsinstituten in het land waar eveneens de cursusgelden op basis van het inkomen van de cursisten worden vastgesteld. Het arrest werd gewezen in een zaak rond een echtpaar dat in het cursusjaar 1984-1985 als cursist was ingeschreven bij een cen trum in Lelystad. Toen de nota op 1 november 1984 kwam. diende het echtpaar een bezwaarschrift in omdat het cursusgeld afhankelijk werd gesteld van hun inko men. De gemeente wees het bezwaarschrift af, waarop het echtpaar naar de rechter stap te. In eerste instantie gaf deze het echtpaar gelijk. De Hoge Raad, ons hoogste rechtscol lege, bepaalde uiteindelijk an ders.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 7