Lucht klaart op tussen paus en joodse leiders kerk wereld Latijnsamerikaanse „Exodus op oecumenische kalender Respectabele Amerikaanse r.k. kerk onder Romeinse druk CeidóeSourant )weer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE V] Kerken kunnen vrij bestaan Ambtsopvatting blijft struikelblok in oecumene Rambo en de gevolgen j CeicbcSoiruMtt WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1987 PAGINA 2 Pater Koopman demonstreert tegen gynaecoloog Operatie Mobilisatie verandert koers WAGENINGEN t Pater Koopman en andere leden van de Stichting Voor Recht Zonder Onderscheid demonstreren sinds gisteren voor de woning van de Wageningse gynaecoloog dr. E.W. Loendersloot. De demonstratie is gericht tegen de abor tuspraktijk van de Wageningse gynaecoloog. Met hun actie lo pen de demonstranten vooruit op een kort geding dat 8 sep tember dient voor de rechtbank in Arnhem. Loendersloot en zijn collega gynaecoloog dr. P. van Kempen hopen daarmee een eind te maken aan het verbod om abortussen uit te voeren in het Pieter Pauwziekenhuis in Wageningen dat sinds kort is gefuseerd met twee protestants-christelijke ziekenhuizen in Bennekom en Ede waar abortus niet is toegestaan. DALFSEN De internationale evangelisatiebeweging Opera tie Mobilisatie verandert na 30 jaar haar koers. OM zal zich in de toekomst minder richten op traditionele activiteiten zoals het verspreiding van geestelijke lectuur. Daarvoor in de plaats wil de organisatie overal in Europa kerken stichten. Dit zei in ternationaal directeur George Verwer aan het begin van de door OM georganiseerde internationale zendingsconferentie te Dalfsen. OM wil in juli 1989, in de Jaarbeurshallen in Utrecht, een zendingsconferentie houden waar 3.000 tot 5.000 jongeren worden verwacht. Deze evangelisatie-actie is genaamd „Love Europe". Na afloop van de zendingsconferentie zullen de jon geren uitzwermen over Europa. Slechte herders zijn de ondergang van de kudde (Vervolg van de voorpagina) CASTEL GANDOLFO Een delegatie van joodse leiders heeft giste ren ruim een uur gespro ken met paus Johannes Paulus II in diens zomer verblijf Castel Gandolfo ten zuiden van Rome. De delegatie liet na afloop weten zeer tevreden te zijn over het onderhoud. Het gesprek had plaats op verzoek van leiders van het jodendom die in woede ontstaken over de audiëntie die de paus op 25 juni verleende aan het Oostenrijkse staatshoofd Kurt Waldheim. Door hun grieven hierover hadden joodse leiders ge dreigd het bezoek dat de paus komende week aan de VS brengt te zullen verstoren. Een ander conflictpunt dat aan de orde kwam is het feit dat het Vaticaan nog altijd geen diplomatieke betrekkin gen onderhoudt met Israël. Hoewel de paus op geen van beide kwesties rechtstreeks inging, werd het overleg door een van de joodse deelnemers aan het gesprek omschreven als „zinvol, openhartig en volledig". De voltallige dele- Satie van negen joodse lei- ers was het erover eens dat sprake was van een „histori sche ontmoeting". De paus zou de delegatie zijn voornemen hebben meege deeld om „weer eens naar Jeruzalem te komen". Toen de katholieke primaat nog bisschop in Polen was bracht hij al eens een bezoek aan Is raël. Over de kwestie van de di plomatieke betrekkingen met Israël liet de paus zich even min in directe bewoordingen uit. „Hij (de paus) sprak het woord Israël wel op gevoeli ge toon uit," verklaarde rabbi Tanenbaum, een leider van het Amerikaans Joodse Con gres. Maar de paus liet er zich niet over uit of een di plomatieke band met Israël er binnenkort in zit. De delegatie meent dat het Vaticaan er niet om heen kan een diplomatieke relatie aan te gaan met Israël als de rooms-katholieke kerk een vredestichtende rol van bete kenis, wil spelen in het Mid- Paus Johannes Paulus li praat met joodse leiders in zijn zomerverblijf in Castelgandolfo. FOTO: AP den-Oosten. Het Vaticaan heeft officieel nooit toege licht waarom het geen diplo maten met Israël wil uitwis selen. Belangrijkste hinder palen die worden genoemd door Vaticaanse functionaris sen, zijn de Israëlische bezet ting van Arabisch gebied in clusief Oost-Jeruzalem en het gebrek aan vooruitgang bij de wens van de Palestijnen een eigen staat te stichten. Een woordvoerder van het Israëlische ministerie van buitenlandse zaken betoogde dinsdag dat zijn land de af wezigheid van een diploma tieke band met het Vaticaan nog altijd beschouwt als „ab normaal". DEN HAAG De kerk San Jacinto in Tocaima, Colom bia, is een begrip voor veel armen in Latijns-Amerika: de Colombiaanse kunstenaar Alfredo Garzón beeldde op de muren van de kerk de exodus (uittocht) uit van de armen van zijn continent. Veel armen herkennen zich zelf en hun miserabele om standigheden in de afbeeldin gen. Daarom zijn de schilde ringen beroemd bij vele ar men in het continent, maar tegelijkertijd berucht bij de bezittende klasse, die maar weinig te spreken is over deze „opstandigheid" in een katholiek kerkgebouw. De Nederlandse Zendings raad (NZR) en het Centraal Missie Secretariaat (CMC) hebben hun inmiddels tradi tionele „oecumenische kalen der" gewijd aan de afbeeldin gen van Alfredo Garzón, in het kerkje van Tocaima. Het CMC en de NZR hebben het, zoals eveneens al een aantal jaren het geval is, niet willen laten bij de platen alleen, ook al zijn die veelzeggend. De kunstenaar heeft een vorm van catechese willen geven, bijbelverklaring en -toepas sing in de huidige tijd. Daar in is hij goed geslaagd voor zijn landgenoten. Voor de „ontwikkelde wereld" heeft zijn verhaal een uitleg nodig. Daarom hebben de kalender platen niet alleen aan de ach terkant een verklarende en informatieve tekst gekregen, maar is ook een complete „catechese-kalender" ont wikkeld door een interker- „Mensen vernederd tot slaaf, geketend als lastdieren", kalen derplaat van de missie-zendingskalender. kelijk team van jongerenpas tores. Kalenderplaten, foto's uit Colombia, tekeningen, vragen en antwoorden, ma ken er samen met een aantal verwerkingssuggesties een zeer werkbaar geheel van. Er werden gespreksvragen ge formuleerd, waar belangstel lende groepen een winter mee voort kunnen. Het zijn vragen over de betekenis van de begrippen vernedering, hebzucht, eigenwaard, propa ganda, misbruik van macht, verzet en dialoog. Mensen worden aangezet tot naden ken en aktie en dat is meer dan kijken naar een mooie plaat. De kalender is bij alle werk groepen voor missie en zen ding te koop voor 7 gulden 50. Ook bij de uitgevers kan hij besteld worden, dan ko men echter de verzendkosten er bij en bedraagt de prijs 13 gulden 50. Het Centraal Mis sie Commissariaat zetelt op de Rhijngeesterstraatweg 40 in Oegstgeest en de Neder landse Zendingsraad aan de Prins Hendriklaan 37 in Am sterdam. SOVJET-MINISTER: WASHINGTON De Sovjet minister van godsdienstzaken, Konstantin Chartsjov, heeft ge zegd dat in het verleden in de Sovjet-Unie is afgeweken van Lenin en de kerken grof zijn behandeld, maar dat onder Gor- batsjov voor een realistischer benadering wordt gekozen. Konstantin Chartsjov zei deze week in een onderhoud met de Amerikaanse senator Richard Lugar dat de rol van de gods dienst in de Sovjet-maatschappij in het verleden wellicht niet goed is begrepen, maar dat on der Gorbatsjov het inzicht was gegroeid dat godsdienst en de kerken onder het communisme vrijelijk kunnen bestaan. Deze gewijzigde opstelling in de Sovjet-Unie is al gebleken uit het bezoek van twee vooraan staande godsdienstige personen. Vorige maand kwamen moeder Teresa en de patriarch van de Grieks-Orthodoxe kerk naar Moskou. Chartsjov beloofde dat alle ge vangenen die om hun gods dienst vast zitten voor novem ber vrijgelaten zullen worden. Volgens Lugar zei Chartsjov dat in de Sovjet-Unie deze maand twaalf nieuwe katholieke ker ken geopend mogen worden en dat dit jaar 100.000 bijbels ge drukt mogen worden. Een gro ter aantal is niet mogelijk omdat er een tekort aan papier is. Chartsjov zei voorts dat 5.000 Joden toestemming hebben ge kregen om te emigreren en dat dat cijfer „een goede vooruit gang" betekende. GENÈVE „Het gewijde priesterschap vereist een sa cramentele wijding door een bisschop die in de apostoli sche traditie staat." Pas wan neer dit vraagstuk „afdoende is opgelost", zijn stappen op weg naar wederzijdse ambts erkenning mogelijk. Deze op vatting van het gewijde ambt is „onlosmakelijk verbonden" met het kerkelijk karakter van de christelijke gemeen schap. Dit heeft de Rooms-Katholie- ke Kerk aan de Wereldraad van Kerken laten weten in het officiële antwoord op de zogenaamde Lima-teksten, waarin de Wereldraadcom missie voor geloof en kerkor de in verregaande mate over eenstemming over doop, avondmaal (eucharistie) en ambt bereikte. Het antwoord van het Vati caan is opgesteld door het se cretariaat voor de eenheid der christenen en de congre gatie voor de geloofsleer. De gedeelten over doop en avondmaal bevatten „veel dat in overeenstemming met leer en praktijk van het apo stolisch geloof is". Over het onderdeel betreffende het ambt zegt het Vaticaan dat het „dankbaar" is voor wat de Wereldcommissie hier bij een heeft gebracht, waarna bovengemelde kritische op merkingen volgen. Het Vaticaan noemt de Lima-teksten een „belangrij ke bijdrage" aan de oecume nische beweging. Daaruit blijkt dat er in net streven naar een zichtbare eenheid der kerken vooruitgang wordt geboekt. „Wij voelen ons zeer bij dit proces betrok ken, samen met andere ker ken en christelijke gemeen schappen," aldus het ant woord van het Vaticaan. In een voorlopige reactie op de veertig bladzijden tellende verklaring zei dr. Günther Gassmann, directeur van Wereldraadafdeling geloof en kerkorde, dat hiermee de Rooms-Katholieke Kerk voor de eerste keer in de ge schiedenis van de oecumeni sche beweging officieel op een oecumenisch document heeft gereageerd. Daarbij heeft het Vaticaan op ondub belzinnige wijze duidelijk ge maakt dat het aan die oecu menische beweging wil mee doen. Verder heeft het Vaticaan zijn instemming betuigd met grote delen van de Limatek sten, aldus Gassmann. Ten slotte onderstreept het ant woord van de RK Kerk heel duidelijk het belang van de multilaterale dialoog (van vele kerkfamilies) naast de bilaterale dilaloog (tussen twee kerkfamilies), zo zei de Westduitse theoloog. Nederland* Hervormde Kerk Beroepen te 's Gravenhagen-Loos- duinen, part-time, predikant voor bijzondere werkzaamheden (geeste lijk verzorger Haagsche bejaarden zorg), K.A. Bakker kandidaat te 's Gravenhage die dit beroep heeft aangenomen. Beroepen te Olemen, J. de Korte te Oude- en Nieuwe We tering. Beroepen te Hoogeveen, W. Dekker te Delfshaven. Christelijke Gereformeerde Ker ken Beroepen te 's Gravenhage-Scheve- ningen, P. Beekhuis te Rotterdam- Kralingen. HILVERSUM Het be gint met stilaan bekende beelden: haveloze, sla pende mannen voor het Witte Huis in Washing ton en in de metro in New York. Armoede in zo'n rijk land als de Ver enigde Staten is terecht een schandaal. KRO-pro- grammamaker And ré Truyman opent er zijn documentaire mee over over de Amerikaanse ka tholieke kerk die vol gende week bezoek krijgt van de paus. Wat hebben verarmde Ame rikanen te maken met de katholieke kerk? Nogal wat, want de Ameri kaanse bisschoppen heb ben het sociale beleid van de regering-Reagan flink op de korrel geno men. Hun pastorale brief (in feite is het een lijvig boekwerk) over de economie die na een groot aantal hoorzittingen met allerlei groepen tot stand is gekomen, is niet slechst een vroom vermaan, maar een uiterst degelijk en genu anceerd werkstuk. Juist om dat het geen slag in de lucht is, heeft het flinke beroering veroorzaakt. Met de brief over de kernbe wapening van een soortge lijke omvang heeft het Amerikaanse episcopaat mede richting gegeven aan de freeze-beweging. Binnen kort komt een nieuwe brief uit, ditmaal over de positie van de vrouw. Minderheid De Amerikaanse katholieken zijn de laatste jaren uit hun getto te voorschijn gekomen. Zoals alle*minderheden die geaccepteerd willen worden, hebben zij zich in verregaan de mate aangepast. Nu zij hun plaats in de samenleving hebben, willen zij ook hun mond open doen. Zij voelen zich katholiek én Ameri kaans. Dat laatste komt tot uiting in een sterk ontwik keld democratisch bewust zijn. Als katholieken zijn zij niet dogmatisch maar vooral pastoraal ingesteld: bij elkaar opgeteld levert dat een prachtige combinatie op. De Amerikaanse kerk is daardoor een respectabele kerk geworden. Zoals de Franse katholieke kerk in de jaren vijftig met zjn prieste rarbeiders en nouvelle theo logie aanzien verwierf en de Nederlandse met zijn hervor mingsgezindheid in de jaren zestig, zo is de Amerikaanse rooms-katholieke kerk nu voor velen een lichtend voor beeld. Nederlandse katholieken zul len veel herkennen van wat daar in Amerika gaande is, maar ook wel enige scepsis kijken naar de toekomst er van. Echt origineel of revolu tionair is het niet wat daar De St.-Patrick-kathedraal in New York, de voornaamste ka tholieke kerk van deze stad. gebeurt. Wel beantwoordt het aan het beeld dat veel mensen vandaag de dag van een kerk koesteren. Zij is pastoraal bewogen, aidspa- tiënten worden er in opgeno men (denk ook aan het met aids geïnfecteerde gezin uit het Amerikaanse stadje Ar cadia dié door de katholieke kerkgemeenschap daar werd opgevangen), overeenkom sten en niet de verschillen met andere christelijke ker ken worden beklemtoond, zwarten zijn er welkom (de Amerikaanse katholieke kerk is de grootste zwart-ge- mengde kerk die er bestaat). Hecht Gids van Truyman is de Amerikaanse jezuïet en hoogleraar John Coleman, die heel behoorlijk Neder lands spreekt en een bewon derend boek schreef over het Nederlandse katholicisme van de jaren zestig. De Ame rikaanse kerk lijkt een beetje op de onze uit ae jaren zestig en zeventig. Ze is nóg een be trekkelijk hecht geheel. Van diepe verdeeldheid is nog geen sprake. Twee derde van het gematigd vooruitstreven de episcopaat is benoemd on der de pausen Johannes XXIII en Paulus VI. Onder de huidige paus wordt een ander (benoemingen)be- leid gevoerd. De orthodoxie van Rome eist zijn rechten en dat gaat met de nodige conflicten gepaard. Het meest dramatische was tot nu toe misschien wel de afzetting van de progressieve aartsbis schop van Seattle, mgr. Hunthausen, nadat hij vol gens het gebruikelijke stra mien door behoudende ka tholieken met de nodige con tacten in het Vaticaan be schuldigd wa"s van gebrek aan rechtzinnigheid, in dit geval vooral ten aanzien van homofielen. Dit jaar is hij weer in zijn ambt hersteld. Een opmerkelijk feit. Truyman zegt ter toelichting op zijn film dat vele katholie ken in de VS daaruit hoop hebben geput. Een zwaluw maakt echter nog geen lente. Bovendien zou Hunthausen naar verluidt ernstig ziek zijn. Uit het Vaticaan waait een heel andere wind. Zoals de schrobbering door kardi naal Ratzinger met betrek king tot de homofilie, vooral bedoeld voor Amerikaanse oren. De acceptatie van ho mofielen is het verst voortge schreden in de Amerikaanse katholieke kerk. Vandaar ook dat de sympa thie voor paus Johannes Pau lus II is bekoeld. Een geïn terviewde spreekt van apa thie voor het bezoek, terwijl er voor dat van 1979 groot enthousiasme was. Rome is bezig de teugels aan te halen. De documentaire van André Truyman wekt echter soms de indruk alsof de Ameri kaanse katholieken wat dat betreft op een eiland wonen. PAUL VAN VELTHOVEN De KRO-documentaire wordt zaterdag 5 september uitge zonden op Ned. I, 23.00 - 23.50 uur. HaD Veronica de vertoning van de Rambo-film First Blood r voor vanavond moeten afgelasten, nadat onlangs in Enge- land een overspannen jongeman zich zo in de rol van déze u filmfiguur had ingeleefd, dat dit tal van onschuldige burgers"- g en hem zelf het leven heeft gekost? Dat gewelddadig drama r heeft de discussie over de invloed van beeldbuisgeweld op de I samenleving weer doen oplaaien. Nemen sommige kijkers de 1 tv-helden als voorbeeld en is de toeneming van criminaliteit: r en vandalisme een gevolg van door „het boze oog" opgewek- c te agressie? ai- Onderzoekers die een antwoord proberen te vinden op deze vragen zijn het niet met elkaar eens. Voortdurende con frontatie met films waarin de zich van grof geweld bedie-' I nende hoofdrolspelers als niet slechte en zelfs te waarderen figuren worden afgeschilderd, moet volgens de ene groep tot navolging leiden. Andere wetenschappers hebben hun twij fels: het directe verband tussen geweld op de tv en de toene ming van geweldsdelicten is volgens hen nooit aangetoond. Echt onderbouwd hebben zij hun uitspraken evenwel niet. J NiEMAND zal echter ontkennen dat de komst van de tele^ visie de samenleving grondig heeft veranderd. Via de nieuwsrubrieken en actualiteitenprogramma's dringt de kei harde werkelijkheid onbarmhartig door tot in de huiskamer: stervende mensen, hongerende kinderen en nog veel meer menselijk leed. Ook dat lokt kritiek uit, bijvoorbeeld omdat de gewenning afstompend werkt. In die gevallen gaat het echter nog altijd om de weergave van de werkelijkheid. Dé kritiek richt zich terecht veel sterker op de fictie, de speel films, waarin geweld een steeds belangrijker rol gaat spelen. Het meest gruwelijke „realisme" wordt telkens weer over troffen. Als verklaring daarvoor wordt aangevoerd, dat de tv-makers slechts beantwoorden aan de vraag van de kijker, die kennelijk geweld op prijs stelt; een aanvechtbaar argu ment. Het gaat trouwens niet alleen om fysiek geweld. De psy chologische benadering van de problematiek is ten minste zo belangrijk. Vroeger overwon in de fictie het goede en werd het kwade afgestraft. In die tijd werd ook nog wel getracht leerzame en opvoedende films te maken. Nu echter heeft de dwarsligger vrijwel altijd het recht aan zijn of haar kant. Daar kan een kwalijk identificatie-effect van uitgaan: de zich te kort gedaan voelende neemt eenvoudig het recht in eigen hand omdat dat op de beeldbuis immers ook gebeurt. NOG slechts weinig tv-makers beschouwen hun medium als een middel dat kennis kan vergroten, de moraal kan verster ken, zin voor het goede en het mooie bij kan brengen, of opr een verantwoorde manier verstrooiing kan bieden. Televisie- maken is al lang een keiharde business, waarbij louter com mercieel wordt ingespeeld op de al dan niet aangekweekte., behoefte uit de samenleving. Commercie en behoefte beïn vloeden en versterken op die manier elkaar. DAAROM is het onzin te beweren dat geweld op tv onscha delijk is. Die bewering wordt gehanteerd als een alibi voor» degenen die de kijkers willen bedienen zonder zich daarbij af te vragen of dat wellicht kwalijke gevolgen kan hebben. Bij de beslissing over het al of niet uitzenden van Rambo had op zijn minst het voordeel van de twijfel gegeven kunnen \yor- den aan de groep deskundigen die ervan overtuigd is dat ge- weid op de tv kwalijke gevolgen heeft. Maar van alle omroe pen was een dergelijke beslissing het minst te verwachten van het zo driftig naar commercieel gewin hakende Veroni- i Zonnig DE BILT (KNMI) Voor morgen wacht ons een fraaie zonnige dag. Doordat de lucht aan de grond tamelijk vochtig is, komen er in de nacht en ochtend mistbanken tot ont wikkeling. De temperatuur ligt dan rond de 15 graden. In de loop van de dag doet de zon de temperatuur stijgen tot de zomerse waarde van circa 24 graden. Het fraaie weer wordt veroorzaakt door de samen werking van twee druksyste- men: een hogedrukgebied, dat vandaag tot ontwikkeling kwam boven de Noordzee en morgen boven zuid-Scandina- vië ligt en een lagedrukgebied, dat tüssen Ierland en IJsland komt te liggen. Hierdoor gaat er bij ons een matige zuidoos tenwind waaien die warme lucht uit midden- en zuid-Eu ropa aanvoert. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor morgen en vrijdag: Zuid-Scandinavië, Denemar ken: Zonnige perioden en droog. Middagtemperatuur rond 18 graden Benelux-. Morgen perioden met zon, vrijdag mogelijk een bui. Middagtemperatuur ongeveer 22 graden. Britse Eilanden: Van tijd tot tijd regen, het eerst in Ierland. Middagtemperatuur van 16 graden in Schotland tot 23 gra den in het zuidoosten van En geland. Frankrijk. Morgen perioden met zon, vrijdag kans op een bui. Middagtemperatuur van 20 graden in het noordwesten tot 29 graden aan de Franse Riviera. Spanje, Portugal: Voorname lijk in het noorden kans op een bui, elders zonnige perio den. Middagtemperatuur van 20 graden in het noordwesten tot 30 graden langs de Middel landse Zeekust. In het binnen land plaatselijk 35 graden. Alpengebieden: Morgen perio den met zon, vrijdag in het westelijk deel van de Alpen kans op een bui. Middagtem peratuur ongeveer 25 graden. Italië, Joegoslavische kust,- Griekenland: In Italië en noord-Joegoslavië kans op een bui. Overigens zonnig en mid- dagtemperaturen van 28 gra- den in het noorden tot 30 gra den elders. Duitsland: Zonnige perioden,' maar vrijdag in het westen.; kans op een bui. Middagtem peratuur rond 23 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN II ih Weer Max Min Regen Amsterdam 23 11 0 De Bilt zw.bew. 24 14 0 Eelde zw.bew. 23 12 0 Eindhoven mist 25 12 6 Den Helder 21 13 0 Rotterdam 23 13 0 Twente 24 13 0 Vllssingen 23 17 0 - Zd. Limburg zw.bew. 26 14 0 Aberdeen hbew. 19 6 5 Athene onbew. 32 21 0 Barcelona zw.bew. 28 21 0 Berlijn h.bew. 21 12 0 Bordeaux 24 17 35 Brussel 26 15 0 Dublin lvbew. 19 10 0 Frankfort 26 17 11 Genève 27 16 0 Helsinki 11 6 0 - Innsbruck zw.bew. 26 15 0.3 Klagenfurt zw.bew. 26 14 o - Kopenhagen zw.bew. 18 13 0 Lissabon 26 18 0 l.bew. 27 15 33 Londen 24 17 6 Luxemburg mist 23 16 3 Madrid onbew. 29 15 0 Malaga onbew. 31 0 0 Mallorca onbew. 31 21 0 Malta onbew. 31 22 0 Moskou zw.bew. 14 8 3 MUnchen 26 15 0 Nice 27 20 0 Oslo 17 11 0 - 26 17 2 28 23 0 Split l.bew. 30 18 0 Stockholm zw.bew. 16 6 0 Warschau onbew. 18 5 0 Wenen l.bew. 21 12 0 Zurich 27 14 5 Casablanca h.bew. 26 21 0 Cyprus 31 22 0 Istanbul 30 20 0 Las Palmas l.bew. 27 21 0 Beiroet niet ontv. Tel-Aviv onbew. 29 23 0 NATIONAAL REVALIDATIE FONDS Postbus 323 3500 AH UTRECHT Tel. 030 331165

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2