^WatdimiteT} optnmdm Twintig jaar strijd om het politieke midden CcidócSomaw, kerk wereld Zweedse kerk wil nog staatskerk blijven GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EetebeSoutcMit jtjj IKV 1967-1987 Standpunt RK kerk vredesconferentie blijft aarzelend Uitstel gesprek Griekse grondkwestie Cursus geloofs verdieping Paal en perk aan terreur In het krakersmilieu wordt dat glashard tegengesprt Doordat de Amsterdamse politie omdat er nog niets is °1 wezen zich in voorzichtige bewoordingen moet uitla a zal daardoor bij sommigen wellicht de indruk zijn gewektSl het allemaal wel meevalt. Niets echter is minder waar. leen omdat „krakers" met bruut geweld hun slachtoffer timideren durft niemand aangifte te doen. In één geval if° mand die daartoe wel de moed opbracht vervolgens zo sti111 onder druk gezet, dat hij de aangifte weer introk. Uitsluit f De nieuwe vorm van krakersterreur is waarschijnlijk staan doordat krakers tegenwoordig anoniem gedagv; kunnen worden, waardoor veel gemakkelijker via een geding ontruiming van een gekraakte woning kan won bewerkstelligd. Het aantal processen is dan ook enorm ge gen. „Frontline tegen Maffers" tracht dat vervolgens tege gaan door ook terreur uit te oefenen tegen advocaten dif die processen voor de rechten van de huiseigenaren oj men. Duidelijker kan haast niet worden aangetoond dat de rechtsorde in het geding is. Te laat wellicht is ondertó^ \yaarin de kraakcultuur gaandeweg is ontaard. Maar nog niet te laat voor de hoofdstad om, ondanks zijn spi woordelijke tolerantie, daar paal en perk aan te stellei VRUDAG 28 AUGUSTUS 1987 PAGi VPC-jaarcampagne: mensen zoals wij UTRECHT Het Vrijzinnig Protestants Centrum voor maatschappelijke toerusting (VPC) zal in het kader van de jaarcampagne „mensen zoals wij" aandacht vragen voor daklozen en vluchtelingen, mensen in de Derde Wereld, hulpbehoevende ouderen alsmede vrouwen in de kerk. In het VPC, dat vorig jaar 50 jaar bestond, werken samen de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Remonstrantse Broe derschap. de Vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB en de Vereniging van Vrijzinnig Hervormden. De Verenigde Naties hebben 1987 uitgeroepen tot het jaar van de daklozen (Habitat). Daarin wordt aandacht gevraagd voor misstanden op het gebied van huisvesting in de Derde Wereld. Fundamentalisten verliezen slag om schoolboeken NEW YORK Twee Amerikaanse gerechtshoven hebben deze week onafhankelijk van elkaar fundamentalisten in het ongelijk gesteld die schoolboeken met niet-christelijke levens overtuigingen wilden verbieden. Voorlopig mogen onder meer Het Dagboek van Anne Frank en de Sprookjes van Andersen, boeken die door gerechtelijke uitspraken getroffen waren, weer op school gelezen worden. Zeer waarschijnlijk zullen de fundamentalisten proberen hun gelijk bij de Hoge Raad te ha len. Het gerechtshof in Cincinnati (Ohio) had de uitspraak van een lagere rechtbank ongeldig verklaard die fundamentalisten het recht gaf hun kinderen weg te houden bij lessen cultuurge schiedenis. Twee dagen later bepaalde een gerechtshof in At lanta dat de rechtbank van Alabama ten onrechte had bepaald dat 44 schoolboeken niet meer gebruikt mogen worden. Men vangt geen snoeken met droge broeken Nederlands spreekwoord DEN HAAG De popu lariteit van het IKV is net loon van de angst, schreef brigade-generaal G. C. Berkhof ooit. „Het IKV heeft meer vuur dan licht gebracht", zegt H. J. Neu- man nu, directeur van het wetenschappelijk in stituut Clingendael. Met de acties tegen de kern bewapening liet het IKV vrijwel niemand onbe roerd, men was voor of tegen de acties van deze (kerkelijke) vredesbewe ging. Een tussenweg was er eigenlijk niet. Maar sinds de slag om de kruis raketten werd verloren, verkeert het IKV in een dal. En dat niettegen staande zijn huidige tren dy acties, de ontspanning van onderen in Europa, en het conciliair proces voor het behoud van de schepping waartoe de Wereldraad van Kerken heeft opgeroepen. Ooit was het IKV „eigendom" van de negen voornaamste kerkgenootschappen in Ne derland, nu hebben diezelfde kerken er een (vaak uiterst) moeizame relatie mee. In een zojuist verschenenen boekje over het IKV van Philip Everts en Guido Walraven (In actie voor een vredeskli- maat. De Horstink, Amers foort) wordt het zo verwoord: „De kerken werden van initi atiefnemer tot (primaire) doelgroep van de acties van het IKV". Toch en hier wordt in deze publicatie on voldoende de nadruk op ge legd is de betekenis en de invloed die het IKV heeft ge had en nog heeft niet los te zien van de relatie die het met de kerken onderhoudt. In feite is die relatie met de ker ken nog steeds van beslissend belang. Juist die relatie kon het IKV tot een bij tijd en wij le gevreesde instelling maken bij hen die met zijn politieke boodschap weinig ophadden. Uit ongenoegen over de poli tieke, sommigen zouden zeg gen: te weinig spirituele koers, ontstonden tegenbewe gingen als ICTO en HVB (Hervormd Vredesberaad) die politiek en geloof wensten te scheiden, maar in feite hun eigen politieke visies in de kerken introduceerden. Het unieke feit deed zich voor dat het debat over de kernbe wapening in Nederland daar door vrijwel in zijn geheel ge monopoliseerd werd door ker kelijk geïnspireerde organisa ties. Voor- en tegenstanders Het IKV grijpt het feit dat zij morgen twintig jaar bestaat aan zich weer eens in het zonnetje te zetten. Daar heeft de ker kelijke vredesbeweging alle reden toe want sinds de slag om de kruisraket ten werd verloren ver keert zij in een dal. Het feest wordt gehouden in Amersfoort in het bijzijn van vertegenwoordigers van andere vredesbewe gingen, van bisschop Ernst, voorzitter van Pax Christi, en van dominee Roos namens de Raad van Kerken. van de kernbewapening gin gen elkaar daar te lijf gingen, of zij nu gelovig waren of niet. Saillant voorbeeld: het liberale kamerlid Joris Voor hoeve sloot zich aan bij het ICTO. Zelden werd alsnog de relevantie van de kerken in de politiek zo duidelijk aange toond als door deze acties. Toch zou men zich moeten hoeden voor gezichtsbedrog. Die belangstelling voor de kerken kwam vooral voort uit de overweging dat door de kerken in te schakelen het mogelijk was het brede mid den van de samenleving te bereiken. En daar zouden im mers de beslissingen vallen. Kloof Op het eerste gezicht mag het een wonder heten dat in die afgelopen twintig de relatie tussen de kerken en het IKV is blijven bestaan. Hoewel het aan exact cijfermateriaal ont breekt, is er een flinke kloof gegroeid tussen de kerkgan gers en de actiekernen van het IKV op plaatselijk vlak. Soms is er geen enkel contact tussen de plaatselijke kern en de kerkgemeenschap, zoals een onderzoek ruim een jaar feleden uitwees. )e actieve kernen groeiden weg van de kerken vandaan, hetgeen ook tot uiting kwam in de opbouw van het IKV: eerst waren het de beraadsle- den die door de verschillende kerken waren aangewezen die het voor het zeggen had den, vanaf 1981 is de Campag- neraad met vertegenwoordi gers van de kernen het voor naamste orgaan. Toch is het niet zo verwon derlijk dat die kerkelijke band bewaard bleef. Waarom niet? Door de band met de of ficiële kerken was er sprake van een kerkelijke legitimatie van de vredesbeweging en die zou in hoge mate bepalend blijken voor de effectiviteit van haar optreden. En het te gendeel is ook waar: aange zien het ICTO in veel minde re mate de zegen van de offi ciële kerken had, was zijn in vloed navenant minder. Jam mer dat de auteurs van bo vengenoemde boekje daar zo weinig oog voor hebben, maar ze zijn dan ook allereerst sympathisanten van het IKV. Voor het IKV is er dan ook alles aan gelegen geweest die band met de officiële kerken te behouden, ook toen de or ganisatie op het eind van de jaren zeventig steeds verder „seculariseerde". Op het eer ste gezicht lijkt het IKV op die vele linkse clubjes die op komen en weer verschrompe len. De band met de kerken geeft het IKV echter een be langrijke voorsprong op die andere actiegroepen, die slechts voor eigen parochie preken. Vandaar dat het IKV een club is die niet gemakke lijk te negeren valt. Die band moet op gezette tij den zoals nu weer aangehaald worden. Zoals Mient-Jan Fa- ber in mei toegaf toen hij bij de introductie van de vredes- week over de veranderde in houd van het materiaal ver klaarde: „Je moet de moed hebben terug te keren tot de kerkelijke denkwereld." Brochures Het IKV werd niet de nek omgedraaid toen de strijd om de kruisraketten verloren werd. Het had meer pijlen op zijn boog. Een blik op de ge schiedenis van het IKV is er om dat te bewijzen. Het stre ven naar contacten met het „andere" Europa kwam ook in de beginjaren van het IKV voor. Toen werkte het IKV alleen nog met brochures. Ac ties werden er niet of nauwe lijks gevoerd of het moest zijn voor dienstweigeraars. De le den van het IKV waren tot 1977 toen de bekende leus werd gelanceerd over de kernwapens geen actievoer ders, maar in feite slechts af nemers van publicaties. De jaarlijkse vredesweek was het hoogtepunt van de activitei ten. Halverwege de jaren ze ventig narrroe interesse daar voor echter duidelijk af. Het was tijd voor een andere koers. Aanvankelijk sloeg die leus niet aan. Veel succesvoller was de actiegroep van de CPN, Stop de neutronenbom, die in korte tijd de straat wist te veroveren. „Het was een godsgeschenk" bekende het IK V-bestuurslid Laurens-Jan Hogebrink. Pas daarna kreeg het IKV de wind in de zeilen. Het leidde binnen de organi satie op beperkte schaal tot een scheiding der geesten. Het IKV in zijn begindagen: ds. C. van Andel, secretaris Jan ter Laak, voorlichter Frans Oude- jans, prof. J. Tinbergen en voorzitter Ben ter Veer vergaderen over de Oud-vice-voorzitter van Pax Christi, Paul Teunissen was al afgehaakt. Ook de eerste se cretaris van het IKV, Carel ter Maat, had zijn bedenkin gen zonder zijn loyaliteit je gens het IKV overigens ook maar ter discussie te willen stellen. Terugkijkend formu leert Ter Maat het voorzichtig zo: „Met die leus werden ver wachtingen gewekt die niet waar te maken waren. Mijn bezwaar was ook dat die radi calisering niet de enige ma nier mocht zijn om de discus sie op gang te brengen. Er zou geen ICTO zijn ontstaan als het anders gebracht was. Ik was voorstander van een meer procesmatige aanpak. Je moet voelbaar maken dat het iedereen aangaat. Het gaat er tenslotte om dat je de midden klasse bereikt, waar de beslis sers zitten". Ondanks zijn goede uitgangs positie wist het IKV die mid dengroep onvoldoende te be reiken. Dat kwam met name omdat zij gebrouilleerd raakte met het CDA, alle pogingen van secretaris Faber ten spijt daarin verandering te bren gen. Hij behoorde tot de be trekkelijk kleine groep die het strategische belang daar van inzag. De „veiligheidseli te" zoals de kenners van de buitenlandse politiek in het IK V-jargon werden genoemd, bleken al eerder heel weinig op te hebben met de opvattin gen van het IKV. Directeur van Clingendael H. J. Nëu- man: „Er heerste daar een soort visionair ongeduld. Er werd geredeneerd: de onder handelaars hebben hun kan sen verbeurd. Het wordt nu tijd dat het publiek het heft in handen neemt". Neuman heeft ook geen hoge dunk van de successen die het IKV be reikte en verwijst naar de ban-de-bom-acties uit de jaren vijftig. Niettemin is het zonneklaar dat het „maatschappelijk suc ces" (Everts) van het IKV heel wat groter is dan dat van de zo verafschuwde pacifisten uit de jaren vijftig. Het IKV was zo slim zich niet pacifis tisch te noemen. Het preten deert op verantwoorde wijze te werk te gaan. Zijn grootste succes was misschien wel dat het de denktrant over 'veilig heidszaken' in de door hem gewenste richting vergrootte. Discussies daaxover zijn nu al tijd moreel getint en kunnen niet langer zonder emotionele verwijzingen gevoerd worden. PAUL VAN VELTHOVEN Priester- en diakenwijding in Rotterdam ROTTERDAM Op tien oktober wordt in Rotterdam dia ken P. Burger uit Roelofarendsveen priester gewijd. Bur ger, 25 jaar, is afkomstig uit Den Haag en momenteel werk zaam in de OLV Presentatie-parochie in Roelofarendsveen. Op diezelfde dag worden twee mannen tot diaken gewijd met het oog op het priesterschap. Het zijn Peter Owel (26) uit Leiden, momenteel studerend in Rolduc en Pieter Snoeks (56) uit Oudewater, waar hij onderwijzer was. STOCKHOLM, De Al gemene Vergadering van de Zweedse Lutherse Kerk heeft met 122 tegen 106 tegen het wetsvoor stel van de Zweedse rege ring gestemd, dat een einde zou maken aan de status van de kerk als staatskerk. De kwestie van de ban den tussen kerk en staat, die dateren uit de zestien de eeuw, begint in Zwe den steeds meer de ge moederen bezig te hou den. De sociaal-democra tische regering in Zwe den probeert al jaren de kerk van de staat los te weken, maar het wetsont werp van premier Carls- son werd door iedereen beschouwd als een poging de kwestie in één keer te beslechten. Het Lutheranisme werd in 1527 de officiële staatsgods dienst, en tot de vorige eeuw kon iedere Zweed die niet minstens één keer per jaar ter communie ging om die reden het land worden uitgezet Of ficieel is 92 procent van de Zweedse bevolking lid'van de kerk, maar een recent onder zoek heeft uitgewezen dat hooguit 10 procent daarvan actief ter kerke gaat. De kerk raakt overigens zelf steeds meer verdeeld over haar ei- fen status. 'egenstanders van de staats kerk vinden dat de kerk in breuk maakt op de gods dienstvrijheid, en op de priva cy van de Zweden. Omdat de kerk nog steeds de bevolkin gregisters bijhoudt moet elke Zweed die voor rijbewijs of paspoort een uittreksel uit het bevolingsregister nodig heeft, zich, kerkelijk of niet, wen den tot zijn parochie. De kerk krijgt haar inkom sten uit een kerkbelasting waar iedere burger voor wordt aangeslagen; wie zich als niet-kerkelijk laat regis treren moet toch nog 30 pro cent van deze belasting beta len. De 13 bisschoppen van de Lutherse kerk zijn ambtena ren, wier benoeming moet worden goedgekeurd door de regering. Tot 1983 was de re gering tevens raad van toe zicht van de kerk, en was de Zweedse koning het hoofd van de kerk. AMERSFOORT Het Vaticaan staat nog aarzelend tegenover de uitnodiging van de Wereldraad van Kerken om sa men de verantwoordelijkheid te dragen voor het conciliair proces, de wereld conferentie in 1990 over vrede, gerech tigheid en behoud van de schepping (JPIC). Zolang het standpunt van het Vaticaan nog niet officieel bekend is, kan ook de raad van de Europese bisschoppenconferenties nog geen besluit nemen over het verzoek van de Confe rentie van Europese Kerken om in 1989 geza menlijk een Europese voorbereidingsconfe rentie te houden. Dit zei de bisschop van Gro ningen, mgr. J.W.B.M. Möller, gisteren in Amersfoort, waar tot morgenavond de raad van Europese bisschoppenconferenties (CCEE) vergadert. Het onderwerp komt daar aan de orde. De conferentie heeft echter geen adviserende bevoegdheid naar het Vaticaan toe. De ongeveer twintig bisschoppen die onder leiding van kardinaal Martini van Milaan aan de conferentie deelnemen - vertegenwoordi gers uit Roemenië, Bulgarije, Tsjechoslowakije en Litouwen zijn overigens niet aanwezig hebben morgen in Laren een ontmoeting met de Nederlandse bisschoppen. Mgr. Möller be- FÖTO: DIJKSTRA nadrukte dat de raad gezien de verdeeldheid in Europa weinig kan ondernemen. „Het is nog helemaal niets" aldus mgr. Möller verwij zend naar de grote taken die de CCEE op zich zou moeten nemen. Verdeeldheid in taal, cul tuur en politieke omstandigheden maken dat de CCEE lang zo effectief niet kan werken als de Latijnsamerikaanse tegenhanger, de CE- LAM, altfus mgr. Möller. ATHENE Het hoofd van de Grieks-Orthodoxe Kerk, aartsbisschop Seraphim, heeft gisteren op het laatste mo ment een gesprek afgezegd dat hij met minister-president Papandreou over het conflict tussen kerk en staat zou heb ben. Beide partijen hebben geen reden voor het uitstel gegeven. De kerk wil dat de Griekse regering de wet intrekt waar bij 130.000 hectare kerkelijke bezit werd genationaliseerd. Verder bepaalt de wet, die in april door het parlement werd aanvaard, dat niet-kerkleden zeggenschap over het bestuur van de kerk kunnen krijgen. Vorige week heeft de Grieks- Orthodoxe Synode zeven per sonen geëxcommuniceerd die het beheer over de genationa liseerde grond moeten voeren. Verder deed de synode een beroep op de regering over deze zaak een referendum uit te schrijven. In april dreigde de Grieks- Orthodoxe Kerk haar onaf hankelijkheid op te geven door zich bij het Oecumenisch Patriarchaat van Constantino- pel (Istanboel) te voegen. Daarmee zou de kerk zich on der kerkelijk gezag van de ge hate Turken scharen. De Grieks-Orthodoxe Kerk heeft juist in de vier eeuwen duren de strijd van Griekenland te gen Turkse overheersing een grote rol gespeeld. In 1850 werd de Griekse kerk onaf hankelijk van Constantinopel. De Charismatische Ver nieuwing organiseert in DeLft komende maand een cursus geloofsverdie ping. Deze beweging con stateert bij veel mensen die actief zijn in het paro chiewerk maar ook daar buiten een behoefte aan persoonlijke geloofsver dieping. In de Charisma tische beweging kent men een zogenaamde ze- venweekse vorming waarin men door geza menlijke inspanning en gebed zoekt naar een nieuwe persoonlijke rela tie met God. Leden van het nationale team van de Charismatische Ver nieuwing hebben de cursus opgezet samen met vertegen woordigers uit de betreffende streek. De introductieavond is dins dag 1 september in de kapel van het St. Stanislascollege. De eerste cursusavond volgt dan op 29 september en ver der gedurende zeven achter eenvolgende weken. Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij Jan Bentvelsen, tel. 015 - 12.10.63. Nedérlandte Hervormd* Kerk Beroepen te Lunteren, A. Beens te Krimpen ad IJssel; beroepen te Ak- kerwoude en Murmerwoude, A.Naij- en te Goudrlaan en Ottoland. Remonstrantse Broederschap Beroepen te Den Haag, F. Knoppers te Alkmaar en Hoorn, die dit beroep heeft aangenomen. ijdi TOEN de eerste krakers van zich lieten horen, trok Ne !st land wit weg. In een tijd van toch al stormachtige veraj y; ringen in de samenleving kwam dat er ook nog eens bi „y leek niets meer veilig. Maar inmiddels is ons land ge\» {er geraakt aan de meeste „vernieuwingen" en zelfs in consenns tieve ogen hadden die krakers van toen ook iets syn 50 thieks. t I HUN acties waren onorthodox, radicaal en in strijd met Kei afspraken over mijn en dijn. Maar er zat een ideaal acl >ul Ze waren gericht tegen sommige onroerend-goedhandela die weliswaar binnen het wettelijk toelaatbare opereer maar moreel gezien bepaald niet zuiver op de graat wa Want terwijl hele gezinnen moesten bivakkeren in voor woning ongeschikte ruimten, lieten deze handelaren gp* woningen bewust verkrotten tot de sloop er onvermijdii op volgde en er winstgevender panden voor in de plaats 1 den worden gezet. Het waren die misstanden die de krakPl van-het-eerste-uur aan de kaak wilden stellen. MAAR inmiddels zijn we zo'n twintig jaar verder en ziji maatschappij-kritische idealen achter de kraakacties voll verdampt. Er heeft zich een krakerscultuur ontwikkeld niets meer te maken heeft met het aan de kaak stellen wantoestanden. Het enige wat er nu achter zit is voordrir op de nog steeds lange lijst van woningzoekenden. AMSTERDAM wordt nu zelfs geconfronteerd met weer iai nieuwe loot aan de krakersstam. Een groepering die „Frontline tegen Maffers" noemt, terroriseert legale be ners van voormalige kraakpanden. Door onder meer bi <1 te stichten en mensen te ontvoeren tracht de groep te be 1 ken dat „besmette" woningen verlaten worden, zodattis weer door krakers bezet kunnen worden. j ijke k als gevolg van die praktijken ontbreken de noodzakelijk wijzen. GELUKKIG gaat de hoofdstedelijke politie de zaak nu ders aanpakken. Er is een speciaal onderzoeksteam ge meerd voor de bestrijding van de krakersgroep die zich deze onaanvaardbare praktijken schuldig maakt. Vijf ree cheurs gaan om te beginnen de veelal anonieme inform verzamelen en inventariseren. ÜE>at zoeken we even op. - a i de 'Uit'bijlage natuurlijk! Geleidelijk meer zon DE BILT (KNMI) Een ho- gedrukgebied, afkomstig van het zeegebied bij de Azoren, komt langzaam dichterbij. Aan de noordoostflank van deze hogedrukzone bevinden zich wolkenvelden die de restanten vormen van oude oceaanfron ten. Vooral morgenochtend kan deze bewolking de zon nog tegenhouden, maar in de loop van de dag komen er ge leidelijk meer zonnige perio den. De noordwestelijke wind is matig en voert lucht aan waarin de temperaturen tot ongeveer 20 graden kunnen oplopen. Zondag ligt de kern van het hogedrukgebied dicht bij ons land. Daardoor is er meer zon dan morgen. De temperaturen komen op een wat hoger niveau te liggen. Britse Eilanden: perioden zon en vrijwel overal dn Middagtemperatuur van fraden in noord-Schotlanf 5 graden in zuidoost-E land. Benelux: zonnig. Middagti peratuur morgen ongeveer graden, zondag enkele gra hoger. Frankrijk: zonnig. Middagt peratuur van 20 graden in noordwesten tot 30 gradei het zuiden. Duitsland: zonnig. Middagt peratuur van 20 tot 26 gra< Alpengebied: vrij zonnig. 1 dagtemperatuur van 25 tol graden. Italië, Joegoslavië, Griel land: zonnig. Middagtemp tuur ongeveer 30 graden. Spanje, Portugal: perioden zon en enkele locale regen onweersbuien. Middagten ratuur van 25 graden in noordwesten tot 34 gra plaatselijk in het binnenlai WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Nu Min Amsterdam zw.bew. 18 14 De Bilt zw bew. 18 14 Eelde zwbew. 17 13 Eindhoven zw bew. 17 14 Den Helder regenbui 17 14 Rotterdam zw.bew 17 14 Twente regenbui 18 14 Vlissingen zwbew 16 14 gfli ruim een miljoen Nederlanders NIET' door een lichamelijke handicop Al meer dan 25 jaar helpt hel NRF hun gelijke kansen te geven door financiële steun aan honderden projecten in Nederlond Helpt u mee* Ja, toch zeker4 G|R° 953 /TV Nationaal Qj? Revalidatie f CsMtflS 3981 GB BUNNIK rO> 'U3 03405 63244 Zd. Limburg motregen 16 13 Aberdeen regen l.bew. regen Athene Barcelona Berlijn Bordeaux Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck regen regen 20 13 zw.bew. 24 12 Klagenfurt regenbui 24 12 Kopenhagen zwbew. 19 11 Lissabon onbew Locarno onbew Londen zw.bew Luxemburg zw bew Madrid onbew. zw.bew l.bew. zw.bew. zw.bew. 17 12 16 9 16 11 Malaga Mallorca Malta Moskou München Nice Oslo Parijs Rome Split h.be niet ontv. Stockholm regen Warschau zw.bew. Wenen regen Zürich zwbew Casablanca onweer Cyprus onbew Istanbul l.bew Las Palmas onbew Beiroet niet ontv. Tel-Aviv onbew. 24 18 15 11 16 11

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1987 | | pagina 2