Katholiek- protestants gesprek
niet meer via „Rome- gangers'
£eidóe
Priester-indiaan laat zich door natuur inspireren
brieven
lezers
kerk
wereld
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
beroepingen
Christelijk centrum wil vertrouwen bewoners winnen
Boer en fabrikant
K
te
s;a
CckLw Goutant
WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987 PAG:
Medewerkster omroeppastoraat mag niet preken van kardinaal
HILVERSUM Kardinaal Simonis, aartsbisschop van
Utrecht, heeft de bevoegdheden beperkt van de pastoraal
werkster bij de KRO-omroepparochie. Bij de aanstelling van
Els Speet, die per 1 september tot opvolgster van Maria ter
Steeg is benoemd, heeft mgr. Simonis bepaald dat de preek in
de liturgie voorbehouden moet blijven aan de priesters in het
omroeppastoraat. De verkondigende aanwezigheid van de
Rastoraal werkster dient zich te beperken tot een inleiding op
et thema van de lezingen of een uiteenzetting van meer al-
ëemene aard.
>e kardinaal heeft geen bezwaar gemaakt tegen de benoe
ming van Els Speet. De KRO had in het omroeppastoraat
overigens liever doorgewerkt zonder deze beperking, maar
meent dat de benoeming van een vrouw in het team van het
omroeppastoraat desondanks van groot belang is, zo meldt de
afdeling perszaken. De liturgie van de omroepparochie en de
benoemingen van de omroeppastores vaiien onder verant
woordelijkheid van de aartsbisschop van Utrecht. De uitzen
dingen vinden plaats in de zendtijd van het Rooms-Katholiek
Kerkgenootschap (RKK). Het pastorale team van de omroep
parochie is nu weer compleet. Het bestaat uit Els Speet, Adri
Verweij en Bart Verreijt.
De ondeugden van
anderen hebben wij
steeds voor ogen, die
van onszelf achter ons.
Verbannen
priesters
Nicaragua mogen
terug
MANAGUA President Da
niel Ortega van Nicaragua
heeft gisteren laten weten dat
drie verbannen priesters weer
het land in mogen. Ortega
maakte zijn besluit bekend tij
dens een ceremonie waarbij
hij de leden baaoemde van
een commissie cfrc toezicht zal
houden op de naleving door
Nicaragua van het onlangs in
Guatemala gesloten vredesak
koord voor Midden-Amerika.
De maatregel is bedoeld als
een duidelijk gebaar van ver
zoening tegenover de rooms-
katholieke kerk en de opposi
tie en als een teken dat de
Sandinisten het vredesplan
serieus nemen.
De maatregel heeft onder
mêer betrekking op bisschop
Pablo Antonio Vega, vice-
voorzitter van de Nicara
guaanse bisschoppenconferen
tie en één van de meest be
houdende bisschoppen van
Nicaragua. De regering be
schuldigde hem van onpa
triottisch en misdadig gedrag
en zette hem een jaar geleden
het land uit, nadat hij op een
persconferentie de Sandinis
ten had verweten een totali
tair systeem te hebben inge
voerd tegen de wil van het
volk. De andere priester die
terug mag keren, is Bismark
Carballo, de vroegere woord
voerder van kardinaal Miguel
Obando y Bravo. Carballo
mocht vorig jaar na een reis
in het buitenland het land
niet meer in. De derde pries
ter die weer welkom is, is Be
nito Pitito, een Italiaan die
drie jaar geleden met tien an
dere kerkfunctionarissen het
land werd uitgezet omdat hij
tegen de dienstplicht had ge
preekt.
Ortega's verzoeningsgezind
heid blijkt onder andere ook
uit het feit dat kardinaal Mi
guel Obando y Bravo, een fer
vent criticus van het Sandi-
nistische bewind onder wiens
leiding de kerk een verzamel
punt van oppositie tegen de
regering is geworden, tot één
van de leden van de toezicht-
scommissie is benoemd. Orte
ga uitte zich in zijn toespraak
tijdens de ceremonie ook op
merkelijk gematigd over de
contra's, die met steun van de
Verenigde Staten zijn bewind
omver willen werpen.
„Voorzienigheid hielp
Pinochet aan de
macht"
SANTIAGO De Chileense
dictator Augosto Pinochet
heeft in een officiële verkla
ring laten weten dat de
„Voorzienigheid mij bracht
tot het aanvaarden van het
bewind." Pinochet herdacht
afgelopen weekeinde het feit
dat hij veertien jaar geleden
na een bloedige staatsgreep
in Chili aan de macht kwam.
Pinochet werd op 23 augustus
1973 benoemd tot bevelheb
ber van het leger door de
linkse president Salvador Al-
lende. Op 11 september van
datzelfde jaar pleegde Pino
chet een bloedige staatsgreep
waarbij Allende om het leven
kwam.
Christelijk* Gereformeerde Ker
ken:
Beroepen te Spijkenisse drs. LW.
Bilkes te Ermelo.
Nederlandse Gereformeerd* Ker
ken:
Beroepen te Den Helder in combi
natie met Hoorn, drs.A.van der Dus-
sen te Haarlem.
VERVOLGCOMMISSIE VAN TAAK ONTHEVEN
LEIDSCHENDAM/LEUS-
DEN „De geest van Rome",
waarmee het enthousiasme
werd aangeduid over het oe
cumenisch gesprek van Ne
derlandse protestanten in het
Vaticaan, voorjaar 1986, krijgt
het moeilijk. De vervolgcom-
missie die de R.K. Kerk, de
Nederlandse Hervormde
Kerk, de Gereformeerde Ker
ken en de Evangelisch-Lu-
therse Kerk na dat bezoek in
stelden, functioneert niet
meer. Het moderamen van de
Hervormde Kerk en dat van
de Gereformeerde Kerken
hebben hun vertegenwoordi
gers in de vervolgcommissie
ontheven van hun taak.
Het is de bedoeling dat de al
bestaande structuren zoals het
hervormd Rome-beraad en de
gereformeerde taakgroep
Rome-Reformatie, het ge
sprek met de katholieken
voeren. Naar de mening van
Rome-gangers is deze ontwik
keling echter een stap terug.
Het zal alleen maar moeilijker
worden de ervaringen van
het gesprek met kardinaal
Willebrands om te zetten in
concreet (pastoraal) werk.
Enkele Rome-gangers bij het verlaten van het Secretariaat
voor de Eenheid (op de voorgrond prof. dr. D.C. Mulder,,
v.l.n.r. ds. L. W. van Reijendam-Beek, ds. H. Huting, mgr. J.F.
Lescrauwaet en dr. H.A. van Munster) foto: pers unie
De reden van de opheffing
van de vervolggroep die als
taak had concreet gestalte en
inhoud te geven aan wat in
Rome was besproken is
tweeërlei. In de eerste plaats
organisatorisch. Het enthou
siasme waarmee de Rome-
gangers in Nederland aan de
slag wilden, in een „clubje
van Rome-gangers", werd al
meteen getemperd. Er waren
immers de al genoemde orga
nen voor het oecumenisch ge
sprek en de leden daarvan die
niet mee naar Rome waren
geweest, zouden niet uitgeslo
ten mogen worden van het
voortgaande gesprek. Boven
dien is er de Raad van Ker
ken waar de deelnemers van
het gesprek in Rome elkaar
ontmoeten. De vervolgcom
missie zou, aldus sommigen,
het werk van de Raad van
Kerk uithollen. In gesprek
ken en via correspondentie
werd duidelijk dat de ver
volgcommissie de door haar
gewenste welomschreven
taak en status niet zou krij
gen. Maar voor een commissie
die een rapport zou maken
dat vervolgens in de grote
kerkelijke lade zou verdwij
nen, voelden de leden niets.
De marges waarbinnen de
commissie moest functioneren
werden toen wel erg smal, re
den waarom in juni werd ge
constateerd: dit is onze laatste
vergadering.
Inhoudelijk was het inmiddels
ook niet zo goed gegaan met
de vervolgcommissie. De
Rome-gangers wilden de se
cularisatie als invalshoek ne
men voor het vervolggesprek.
In de gevolgen van de secula
risatie doen de pastorale pro
blemen zich het scherpst ken
nen en juist het pastoraat was
de inzet van de Rome-reis. De
voorzitters van de beide
protestantse kerken dachten
er anders over. Zij hadden
kennelijk argumenten om het
vooral te willen hebben over
de ecclesiologie, de leer over
de kerk. Maar daar wilde de
vervolgcommissie niet aan.
De R.K.- Kerk in Nederland
heeft via een voorstel gepro
beerd uit de impasse te ko
men. Bij de protestantse
gesprekspartners ligt een ka
tholiek voorstel op tafel dat
voorziet in een groepje van
vier: van iedere kerk één af
gevaardigde. Totnutoe hebben
alleen de luthersen positief
gereageerd. De hervormden
en gereformeerden zullen het
voorstel op de eerstkomende
gezamenlijke moderamen-
vergadering bespreken. Daar
na zal blijken of het opheffen
van de vervolgcommissie „de
geest van Rome" heeft gebro
ken of dat die opheffing het
gesprek slechts even doet
stokken.
LÜTSEN KOOISTRA
'ZOUT DER AARDE' IN MULTIRACIALE WERELDSTAD LONDEN
In tegenstelling tot de diverse reformatorische kerkgenoot
schappen in Nederland is de Britse Verenigde Gereformeerde
Kerk (United Reformed Church) maar een klein kerkgenoot
schap. Ze telt nauwelijks mee tegenover haar grote zus de
Anglicaanse kerk. Een van die Engelse gereformeerde ker
ken is te vinden in de Londense gemeente Walthamstow, zo'n
elf kilometer ten noordoosten van centraal-Londen. De vijftig
leden tellende gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor
een gemeenschapscentrum. Predikante mevrouw Lyn An-
wyll en vaste kracht in het centrum mevrouw Maggie Hind-
ley vertellen hoe de medewerkers proberen „zout der aarde"
te zijn in dit deel van de Londense maatschappij.
LONDEN Hoewel het ver
schijnsel gastarbeider in
Groot-Brittannië niet bekend
is, heeft het land vele niet-
blanke bewoners. Zij bezitten
vaak de Britse nationaliteit,
omdat ze afkomstig zijn uit
voormalige koloniën van
Groot Brittannië, met name
India, Pakistan, Oost-Afrika
en het Caribisch gebied bij
Midden-Amerika. Evenals in
Nederland wonen de meesten
van hen in de grote steden.
Londen, zo groot als de pro
vincie Utrecht, is zo multira-
ciaal dat er meer dan honderd
talen gesproken worden.
In Walthamstow, een ge
meente in 'Outer London',
wonen vooral veel Pakista-
nen. Zij maken ongeveer een
vijfde deel uit van de 220.000
zielen tellende bevolking.
Daarnaast is er ook hier een
aanzienlijke groep negers uit
het Caribisch gebied, evenals
kleinere percentages Sikhs,
Tamils en Chinezen. Een aan
zienlijk deel van de blanke
inwoners van Walthamstow is
(hoog)bejaard. Zij hebben in
de afgelopen 25 jaar grote
veranderingen voor hun ogen
zien voltrekken. Hun kinde
ren vertrokken vaak naar be
tere en relatief goedkopere
woonoorden, niet-blanke be
woners kwamen ervoor in de
plaats. Sommige scholen heb
ben inmiddels grotendeels
niet-blanke leerlingen.
Terwijl de economische reces
sie de ene blanke winkelier
na de andere dwong zijn deu
ren te sluiten, zetten vooral
de Aziaten toch hun eigen
winkeltjes op. Ondertussen
werd de kwaliteit van de wo
ningen, aan het eind van de
vorige eeuw door speculanten
uit de grond gestampt, steeds
slechter. De textielindustrie in
Walthamstow kon in de jaren
zestig niet meer tegen de in
ternationale concurrentie op
boksen en verdween groten
deels. Een groot deel van de
werkende beroepsbevolking
trekt nu dagelijks als forens
naar het centrum van Lon
den, veel jongeren komen he
lemaal niet aan de bak.
Labour
Mede dank zij het feit dat de
gemeenteraad van dit deel
van Londen een forse La-
bour-meerderheid heeft, zijn
er in de loop der jaren veel
sociale voorzieningen getrof
fen. Toch blijven er altijd hia
ten, en lijkt de nood altijd
groter te zijn dan de hulp die
geboden wordt. In een aantal
van die hiaten probeert 'Tru
ro Road Community Centre'
(genoemd naar de straat waar
het centrum in staat) te voor
zien.
Het op zich wat saaie gebouw
werd zo'n vijftig jaar geleden
neergezet door de Shaftesbury
Society, een christelijke orga
nisatie die inmiddels onder
andere zo'n dertig gemeen
schapscentra onder haar hoe
de heeft. Het was eigendom
van de United Reformed
Church en werd gebruikt
voor christelijk clubwerk en
dergelijke. Een aantal jaren
Het christelijk centrum van de Reformed Church in Waltham
stow.
geleden begon dit werk te
verzanden en het bestuur van
het centrum, bestaande uit
kerkleden, overwoog zelfs het
gebouw af te breken. Uitein
delijk vond men dit toch een
te rigoureuze beslissing en be
sloot men het opnieuw te wa
gen, in een nieuwe opzet.
Mengelmoesje
Drie jaar geleden werd daar
om een vaste kracht be
noemd, mevrouw Maggie
Hindley. Sinds haar komst is
er heel wat verbeterd en
maakt een tiental groepen ge
bruik van 'Truro Road', zoals
het centrum meestal kortweg
genoemd wordt. Het is een
mengelmoesje van christelijke
en niet-christelijke gebrui
kers, onder wie een aantal
Aziatische moslims. Zo heeft
de christelijke organisatie
Crest er haar kantoor, die de
kerken in de omgeving wil
stimuleren ook op sociaal ge
bied bezig te zijn.
Twee Pinkstergemeenten
houden hun wekelijkse dien
sten in Truro Road, er is een
lunch-club voor ex-psychia
trische patiënten, een lunch-
club voor Aziatische bejaar
den (ze zijn vaak na hun pen
sionering naar hun kinderen
in Engeland gegaan en spre
ken helemaal geen Engels),
een jeugdclub voor Aziatische
tienermeisjes, een organisatie
die activiteiten opzet voor
Aziatische vrouwen, een ge
spreksgroep voor ex-gedeti
neerden die in de gevangenis
christen geworden zijn. Hier
en daar ontstaan spontane
contacten tussen de verschil
lende groepen gebruikers.
Het bestuur van 'Truro Road'
hoopt dat de niet-christenen,
hetzij gebruiker hetzii eenma
lige bezoeker, iets zullen mer
ken van de christelijke sfeer
die het centrum uitademt.
"Het christelijke aan ons cen
trum zijn de mensen", aldus
gemeenschapswerkster Mag
gie Hindley. "Voor christenen
is hier zeker iets van Gods
Koninkrijk zichtbaar, voor
niet-christenen is dat minder
duidelijk. We verspreiden een
zekere christelijke hoop." Ze
erkent dat er een zeker span
ningsveld is. Het valt niet
mee een christelijk centrum
te zijn in een stad waar veel
mensen niet geloven of een
ander geloof hebben, waar
veel mensen aan de armoede
grens leven, waar veel een
zaamheid is, waar raciale
spanningen zijn. Hoewel in
Truro Road' zeker bruggen
worden geslagen tussen men
sen van verschillende rassen
en geloofsovertuigingen, is
het bestuur zich toch aan het
bezinnen of en hoe duidelij
ker zichtbaar gemaakt kan
worden dat 'Truro Road'
meer te bieden heeft dan een
goedkope ontmoetingsruimte.
Een van de problemen is de
kerkleden meer bij het cen
trum te betrekken. Maggie:
"De mensen zijn zo ver
vreemd van het evangelie dat
je eerst een vertrouwensrela
tie moet opbouwen, voordat je
kunt gaan praten over de din
gen van de Geest. Dat kan al
leen op de lange termijn en
hoofdzakelijk in individuele
contacten. We verbergen niet
dat we christenen zijn. Maar
we willen de mensen in de
eerste plaats laten zien dat ze
ons kunnen vertrouwen." Dat
is zeker belangrijk in een stad
waar veel diefstal en misdaad
plaatsvinden. Vooral de oude
ren zijn bang om de straat op
te gaan en durven de deur
niet open te doen voor vreem
den.
Het blijkt overigens erg moei
lijk de kerkleden meer bij het
centrum te betrekken. Van de
ongeveer vijftig leden is onge
veer de helft op hogere leef
tijd. De kerk is een kilometer
of drie van het centrum ver
wijderd en de meeste kerkle
den wonen dichterbij de kerk
dan bij 'Truro Road'. Dat be
moeilijkt praktische betrok
kenheid. Maggie is daarom
bezig zogenaamde gebedspart
ners, afkomstig uit de ge
meente, voor elke gebruikers
groep te vinden.
ANNELIES BARTH
SIOUX CITY Adelaars-
klauwen, buffelhuiden, geurig
gras en salie zijn dingen die
zelden op een altaar in een
rooms-katholieke kerk te zien
zijn, maar zij zijn er regelma
tig op te vinden als pater
John Hascall in een eucharis
tieviering voorgaat Hascall is
lid van de indiaanse Ojibway-
stam e:» de enige medicijnman
die ook rooms-katholiek
priester is. Hij is voorzitter
van Tekakwitha, een organi
satie van rooms-katholieke
indianen in Noord-Amerika,
die is genoemd naar Kateri
Tekakwitha, een indiaanse
vrouw uit de zeventiende
eeuw die in 1980 door paus
Johannes Paulus II zalig werd
verklaard.
„De adelaar is een heilige vo
gel, omdat hij het hoogst
vliegt en onze gebeden naar
de geest brengt. Op het altaar
zijn ook mijn twee helpers, de
hermelijn en de wezel. Zij ge
ven mij kracht en helpen mij
altijd door hun leefwijze", al
dus Hascall.
Hascall (46) sloot zich nog
voor hij twintig was bij de
orde der Capucijnen aan. Hij
heeft zich diep ingeleefd in de
traditie en gebruiken van de
RK Kerk, maar dat heeft niet
belet dat hij zich ook de spiri
tuele denkwereld van zijn
stam eigen heeft gemaakt.
Door zijn stamgenoten werd
hij als lid van de Blanke
Kraanvogel, waaruit de medi
cijnmannen voortkomen, tot
medicijnman gekozen. „Ik
koos daar niet voor. Het wa
ren mijn stamgenoten. Zij leg
den mij het op...Het is net als
bij de roeping tot het prieste
rambt", aldus Hascall. Hij
vindt de taak van een priester
in velerlei opzicht vergelijk
baar met die van een medi
cijnman. Beiden ijveren voor
een harmonieus samenleven
van mensen en voor hun fy
sieke en geestelijke genezing,
zo meent hij.
Hascall hoopt door zijn werk
te bevorderen dat de tradities
van de indianen binnen de
RK Kerk meer worden aan
vaard. Dat zou naar zijn idee
het begrip van de katholieke
indianen voor de sacramenten
versterken. Als medicijnman
hoopt hij te laten zien dat Je
zus Christus „het centrum is
van het leven van de india
nen en dat de indiaanse ge
bruiken even welkom in de
kerk zijn als die van andere
culturen".
Zo bewijst hij soms aan
het begin van de mis in de
taal van zijn stam eer aan het
noorden, zuiden, oosten en
westen. De Ojibways en ook
andere stammen hebben een
bijzondere verering voor de
vier windrichtingen. Het
noorden symboliseert God,
het oosten de jongeren en het
nieuwe leven, het zuiden ver
tegenwoordigt de vrouw, die
nieuw leven voortbrengt, en
het westen is de geestelijke le
vensreis, aldus Hascall.
'PI
Hess en de oers
Het is een gewone zaak: een
oud-nazi gaat dood en een
paar onverbeterlijke nieuwe
nazi's moeten zo nodig demon
streren. Wat niet meer gewoon
is, uiterst vreemd zelfs, is de
buitenissige journalistieke be
langstelling in de gehele
wereld, ik meen vooral de
Westerse de laatste dagen
voor dat soort gebeurtenissen.
Het zij mij vergund om op te
merken: in dit geval zijn niet
die paar misdadigers de schul
digen, maar de zgn. vrije pers,
die tot glorie van zichzelf
breed meent te moeten uitme
ten wat al dan niet met oude
en nieuwe nationaal-socialis-
ten (socialisten praten liever
van fascisten) gebeurt. Is er
echt niets zinnigere te melden?
Ik mis b.v. het monster van
Loch Ness in augustus. Als de
dames en heren journalisten
i.p.v. het verkeerd hante
ren van persvrijheid zich
wat beperkingen oplegden en
niet ieder onzin of wandaad
publiceerden, zou er m.i. heel
wat meer rust in de wereld
zijn, en vooral excessen tot de
juiste proporties worden terug
gebracht, i.p.v. overbelicht. En
dat beslist zonder aantasting
van de persvrijheid. Want wat
men nu leest en beluisterd is
hooguit typerend voor het ka
rakter van de Bildzeitung en
de daarmede vergelijkbare
persorganen om haar lMere
van hetzelfde gehalte te kun
nen bevredigen. Maar ja, of
deze mening opportuun voor
publicatie is
H.M. Cramer,
DEN HAAG.
Schietpartijen
Het aantal schietpartijen, met
al of niet dodelijke afloop
neemt hand over hand toe.
Men hoeft de krant maar open
te slaan om zo'n bericht tegen
te komen. De politie staat vrij
machteloos tegenover dit sc'irt
praktijken. Maar nu ook bur
gers, die dikwijls niets met de
zaak te maken hebben, het
slachtoffer worden (denk aan
de Israëlische vrouw in Am
sterdam) is het de hoogste tijd
dat men in internationaal ver
band eens gaat denken aan
een regeling waarbij het ver
boden wapenbezit aangepakt
wordt, door met name de ver
koop drastisch te beperken,
c.q. te verbieden.
J. Parlevliet,
DELFT.
ce
el ha
)00
aai
!(C
Het antwoord op een enquête-vraag over de wenselijljL^
van een boer als schoonzoon heeft ogenschijnlijk zo'n veto. D
sende uitkomst opgeleverd, dat menigeen er van overt ds n
zal zijn dat sindsdien in talloze gezinnen op het plattelaii
zonen glunderend om de tafel zitten. Er gloort immers
bij het zoeken naar een vrouw die bereid is het zwari^]
staan aan de zijde van een agrarische ondernemer o je 1
ogen te zien. [bek
SLECHTS tien procent van de ondervraagden had er m
mee om een boer als schoonzoon te begroeten. Dat is
dan genoeg, zou je zeggen, maar voor de boeren is het
hele vooruitgang. Immers, dertig jaar geleden was het
veertig procent van de ondervraagden die hun dochter
den adviseren nog eens goed na te denken alvorens de'
schoenen voor klompen te verwisselen. En dat beteken Cfl
er in die dertig jaar heel wat gebeurd moet zijn.
UIT het resultaat van de enquête, ingesteld in opdracht RE
de Stichting Public Relations Land- en Tuinbouw en rzi
weekblad Boerderij, trekken onderzoekers nu de concdse
dat mensen anders over de boeren zijn gaan denken. Wi^d, 1
woordenboek raadpleegt ziet daar allerlei kwalijke ter
die blijk geven van weinig eerbied voor de zwoegers dit
voorzien van de eerste levensbehoeften. Trouwens ookfd
wel van de tweede en derde. Want, omdat ze via hun"
deel van een kwart van onze totale uitvoer tot de top b(wa
ren van de groep die de Nederlandse handelsbalans in
voordeel doet doorslaan, dragen ze fors bij aan onze
vaart. Termen als boerenkinkel, boerenslimheid, lacheir
een boer die kiespijn heeft, een boer laten, wijzen nié
veel respect voor een van de oudste en meest nood zake
beroepen die de wereld kent.
n
"Jinf
h
d;
WlE bereid is wat verder te denken, komt terecht bijfht;,
andere waardering voor het vak van de boer, die voortp
ook als anderen het werk hebben neergelegd. Steeds a
wereld zich ergens in de nesten heeft gewerkt, is het de
die de zaak op de been moet houden, want zonder hem
den we met de hongerdood bedreigd. De onbewerkte aar hoi
allang niet meer in staat de mensenmassa's op onze ovi
volkte wereldbol te voeden.
Wanneer ons domme woordgebruik zo weinig eeajje1
laat zien voor dit eerbiedwaardige beroep, dan ligt het
aan de boeren, maar aan de mensen die van dat vak e
waarde ervan geen benul hebben. Daarom is het bijna c en
hoorlijk dat die vraag gesteld wordt: zou u uw dochter t,"
een boer willen zien trouwen? Zou iemand er ooit ovejerl;
peinsd hebben een bureau te laten onderzoeken welke
graag zou zien dat zijn zoon met een stadse meid zou v
trouwen?
Een nuchtere boer zal zich door het resultaat van herac
derzoek dan ook niet tot uitbundige tevredenheid hebbe
ten verleiden. Hij zal slechts vaststellen dat de stedeli 0
misschien iets meer zijn gaan begrijpen van zijn proble >ite
Van zijn pogingen bij te dragen aan een schoner miliei nc
voorbeeld door het gebruik van andere middelen voo
beschermen van zijn gewassen, die de gifhoudende prof1
ten moeten vervangen die niet door de boer gewild
maar die de farmaceutische fabrieken hadden ontwikken
hem hadden aangeprezen. De boer moest meer produtm
voor een samenleving die steeds meer vroeg en de gevtfv;
worden hem nu in de schoenen geschoven.
De boer is met zijn bijdrage aan een betere wereld o Iri
tussen aanzienlijk verder dan de fabrikanten van de wa di
delen die in elk huishouden meehelpen ons drink wat
verpesten. Die denken nog steeds liever aan de omzetter
aan het milieu, en velen van hen weigeren nieuwe midi M
te maken zonder de schadelijke fosfaten. Als een milie ek
nister moet dreigen daar met wettelijk geweld een eindèdif
te maken en de producenten onder dekking van de mii 'u
van economische zaken daar vervolgens fel tegen in »e
dan wordt het de hoogste tijd voor een onderzoek na; >Q(
vraag of u uw dochter wel met een wasmiddelenfabri oC
zou willen Jaten trouwen. tei
afg
Geleidelijke
weersverbetering
DE BILT (KNMI) De buien
worden morgen in de loop van
de dag gevolgd door opklarin
gen. In de middag wordt er
van het westen uit af en toe
zon verwacht en zal de mid-
dagtemperatuur rond de 19
graden liggen. De minimum
temperatuur is de komende
nacht omstreeks 13 graden. De
wind is in het binnenland
overwegend matig, aan de
kust eerst nog krachtig, uit het
zuidwesten. In de loop van de
ochtend draait de wind west
tot noordwest. Een depressie
boven de Noordzee trekt ver
der richting Finland terwijl de
luchtdruk boven de Britse ei
landen geleidelijk stijgt. Deze
luchtdrukstijging zet zich ook
door in onze omgeving waar
door het weer op vrijdag en in
het weekeinde een stuk beter
wordt
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig voor morgen
en vrijdag:
Zutd-Scandinavië- Half tot zwaar be
wolkt en buien. Vrijdag van het wes
ten uit opklaringen. Middagtempera-
tuur ongeveer 18 graden.
Britse Eilanden: Perioden met zon en
vrijwel overal droog. Middagtempe-
ratuur ongeveer 18 graden.
Benelux. Morgen nog een enkele bui,
vrijdag van het westen uit perioden
met zon en vrijwel overal droog.
Middagtemperatuur van 18 tot 22
graden.
Frankrijk. Morgen in het binnenland
enkele regen- of onweersbuien, vrij
dag perioden met zon en mogelijk in
de Alpen nog een bui. Middagtempe
ratuur ongeveer 23 graden.
Duitsland en Alpengebied: Morgen
enkele regen- of onweersbuien, vrij
dag van het westen uit opklaringen,
perioden met zon en vrijwel overal
droog. Middagtemperatuur ongeveer
22 graden.
Spanje en Portugal. Perioden met
zon en morgen in het noorden n
lijk een bui. Middagtemperatui |g
21 graden in noord-Portugal
graden in zuidoost-Spanje.
Italië en Joegoslavië-, Periodtfc,
zon en vooral in het noorden J.
regen- of onweersbuien. Midd l
peratuur van 23 graden in he:
den tot 30 graden in het zuil"
WEERRAPPORT HEDENMORGI
W«r Max Min
Amsterdam regenbui 21
De Bilt regen 21
Eelde motregen 22
Eindhoven regen 19
Den Helder regen 21
Rotterdam regenbui 21
Twente regen 20
Vlissingen regenbui 19
Zd Limburg zw.bew. 17
Aberdeen regen 14
Athene onbew. 31
Barcelona 1 bew. 26
Berlijn zw.bew. 25
Bordeaux zw bew. 22
Brussel zw.bew. 16
Dublin h.bew 18
Frankfort regen 20
Genève zw.bew. 19
Helsinki zw.bew. 14
Innsbruck zw.bew. 20
Klagenfurt zw.bew. 23
Kopenhagen zw.bew. 19
Lissabon onbew. 28
Locarno l.bew 23
Londen
Luxemburg
Madrid
d
21 zi
16 rik
15 v
k
n
12
.H
.1-
ii dt
Mallorca
Malta
Moskou
MUnchen
Nice
Oslo
Parijs
Rome
Split
Stockholm
Warschau
Wenen
Zurich
Casablanca
Cyprus
Istanbul
Las P almas
Beiroet
Tel-Aviv
regen
regen
onbew.
zw.bew.
niet ontv.
onbew.
onbew.
Lbew.
"i!*"- li 2 i
BIJLAGE Bil UW KRANT ME
IHFOBMATIE OVER FILMS. MU
THEATEB, BECBEATIE.EXPOSI
EN EEN COMPLETE AGENDI
Brieven graag kort en
duideli|k geschreven De*"
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten